Kirjoittaja Aihe: Sonata Arctica  (Luettu 111351 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Sonata Arctica
« Vastaus #325 : Joulukuu 03, 2007, 19:58:16 »
Ja jos joku hylkää Sonatan kitaransoittajan vaihtumisen vuoksi, voi kyllä katsoa peiliin ja miettiä omassa pääkopassaan, tykkäsikö bändissä sen musiikista, vai sen kitaristista. :-)

Tuo on kyllä niin totta. En oikeastaan ymmärrä tuota "henkilönpalvontaa" (myönnetään, itsekin lienen sortuneen siihen joskus, mutta rajansa kaikella), jonka takia ihmiset leiriytyvät jonkun tietyn bändijäsenen taakse. Jos kyseinen henkilö sitten sattuu eroamaan yhtyeestä, ollaan niin ängstiä täynnä, ettei koko yhtyeen musiikista voi koskaan enää puhuakaan irvistelemättä. Myönnän toki sen, että jos esim. Tony eroaisi Sonatasta (toivottavasti niin ei koskaan käy!) olisin todella murheissani kun heppu tuntuu kuitenkin olevan jonkinlainen sielu yhtyeessä, mutta olisin silti edelleen kiinnostunut bändin puuhista. Vähän sama kävi Nightwishin kanssa. Kun Tarjan erottamisesta kerrottiin, tosi monet ilmoittivat, etteivät enää koskaan kuuntele yhtyeen musiikkia (vaikka seuraava levy oli vasta pilke Tuomaksen silmäkulmassa, jos nyt niin voi sanoa :D). Sehän on tietysti täysin sallittua, että ei pidä uudesta Nightwishista (tai mistä tahansa muusta) sitä kuunneltuaan, mutta sen tuomitseminen jo etukäteen on mielestäni tyhmää.

Oih. Tuntuu, että selitin hirveän mutkikkaasti kaiken. Toivottavasti tajuatte puheistani jotain.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #326 : Joulukuu 03, 2007, 20:19:41 »
Jos Tony eroaisi yhtyeestä niin sitten Sonata kaatuisi siihen aikavarmasti, koska Sonata on vähän niinkuin "Tonyn bändi" eli hänen ideansa.

Poissa Antisankari

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Enimmäkseen harmiton
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #327 : Joulukuu 03, 2007, 21:39:20 »
Jos Tony eroaisi yhtyeestä niin sitten Sonata kaatuisi siihen aikavarmasti, koska Sonata on vähän niinkuin "Tonyn bändi" eli hänen ideansa.

Anteeksi, pakko vähän viilata pilkkua. Ei niinkään siksi että se olisi ollut Tonyn idea vaan siksi että Tony on bändin lauluntekijä. Sonatan ainoat ei-Kakkobiisit ovat Prelude for Reckoning (For the Sake of Revenge-intro) ja My Selene, jotka ovat Janin käsialaa eikä hänkään enää ole bändin riveissä joten vähäksi jäisi esitettävien kappaleiden määrä...

Kaapelitehtaan keikkaa odotellessa, on muuten ensimmäinen kerta kun näen SA:n livenä... hieman tervettä jännitystä ilmassa.
And I feel like dust, lighter than air
Winged by the smallest prayer
Destination anywhere

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #328 : Joulukuu 04, 2007, 16:59:35 »

Anteeksi, pakko vähän viilata pilkkua. Ei niinkään siksi että se olisi ollut Tonyn idea vaan siksi että Tony on bändin lauluntekijä. Sonatan ainoat ei-Kakkobiisit ovat Prelude for Reckoning (For the Sake of Revenge-intro) ja My Selene, jotka ovat Janin käsialaa eikä hänkään enää ole bändin riveissä joten vähäksi jäisi esitettävien kappaleiden määrä...

Kaapelitehtaan keikkaa odotellessa, on muuten ensimmäinen kerta kun näen SA:n livenä... hieman tervettä jännitystä ilmassa.

Joo siksi se olikin lainausmerkeissä.

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #329 : Joulukuu 04, 2007, 18:36:51 »

Olihan se huonohko esimerkki, myönnetään. Yritin sillä havainnollistaa sitä, että jos niin tapahtuisi ja yhtye kuitenkin jatkaisi (mikä ei ehkä ole niin todennäköistä, mutta se ei ole pointtini), olisin kuitenkin edelleen kiinnostunut Sonatasta.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #330 : Joulukuu 04, 2007, 18:45:49 »
Jos Tony eroaisi jonain päivänä Sonatasta, bändi menettäisi loistavan säveltäjän, keulahahmon ja laulajan, mutta en silti julistaisi sitä yhtyeen lopuksi, jos se nyt ylipäätään jatkaisi taivaltaan uuden laulajan kanssa. Biisien sävellys ei välttämättä ole suurin kysymys, sillä kuka tahansa pystyy säveltämään niitä, vaikkei olisi sitä aiemmin tehnytkään – olkoonkin että Tony on erinomainen säveltäjä joka on kehittynyt todella paljon vuosien varrella. Henkilökohtaisesti jäisin kaipaamaan enemmän lauluääntä ja lavaenergisyyttä: Kakko on mahtava live-esiintyjä.

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #331 : Joulukuu 05, 2007, 19:37:39 »
Henkilökohtaisesti jäisin kaipaamaan enemmän lauluääntä ja lavaenergisyyttä: Kakko on mahtava live-esiintyjä.

Niin on, Tonyn live-esiintymistä on ilo katsoa kun se tuntuu aina olevan yhtä mukana vaikka olisi kuinka monen keikan putki takanapäin :)
Mutta imo se, että Tony eroaisi Sonatasta olisi aika lailla sama, kuin jos Tuomas Holopainen lähtisi Nightwishistä. Tuskinpa kummassakaan tilanteessa kumpikaan bändi jatkaisi, ainakaan samalla nimellä ja vanhoilla biiseillä. ^^ Mutta Tony tuskin ihan heti on Sonataa jättämässä, onneksi.
Pitkää ikää ja kunniaa Sonatalle!
Hitsi, nyt tuli älytön hinku katsoa For the sake of revenge jossain vaiheessa. Edellisestä katselukerrasta kun taitaa olla jo puoli vuotta tai jotain sinnepäin..
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Poissa summershine

• Vuotislainen
« Vastaus #332 : Joulukuu 06, 2007, 00:31:36 »
Minä taas kilahdan lopullisesti siinä vaiheessa, jos Marko joskus jättää Sonatan... (:

Ai niin, tuli tuosta mieleen: Markohan se oli, joka Sonatan keräsi kasaan (=Tricky Beansin), tosin jätti bändin yhden levyn ajaksi. Marko on justiinsa persoona, on aina hauska bongailla että milloin se jaksaa hymyillä ja oikeasti esiintyä. :D
"En sano: älkää itkekö, sillä kaikki kyyneleet eivät ole pahasta" <3

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #333 : Joulukuu 06, 2007, 01:38:29 »
Katsoittekos tänään Radio Rock Finlandiaa töllöstä tai oliko joku onnekas jopa paikan päällä? Mitä piditte Sonatan vedosta? Hienosti tuo ainakin minun mielestäni meni, mutta ehkä välispiikkejä olisin toivonut vähän enemmän. Mutta toisaalta onhan asia niinkin, että kun on monta yhtyettä paikalla, ei yhdelle esiintymiselle ole niin hirveästi aikaa ja siihen täytyy saada niitä kappaleitakin mahtumaan. Sonata veti mielestäni energisesti ja tuli oikein hinku päästä taas keikalle. "Evil" Viljanenkin näytti sopivan bändiin oikein hienosti, vaikka jonkun ihme ajatuskatkoksen ajan mietin, että kuka tuo jätkä on ja missä Jani oikein luuraa. :) Ainoa asia, mikä minua häiritsi, oli se, että Paid In Fullin aikana kitara ei mielestäni kuulunut yhtään sieltä muiden soittimien ja Tonyn äänen takaa. Huomasitteko te muut tätä?

Poissa Pöpi Profeetta

• Ennustelija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I see you...
« Vastaus #334 : Joulukuu 06, 2007, 10:13:50 »
Itse en nähnyt kuin Paid in Fullin, eikä siinä ollut lapsille kertomista. Soundin olivat huonot, ja Tonyn ääni oli jotenkin vaisu, johtui laulajasta tai ei. En tiedä, koskiko tämä muita biisejä, mutta tämä on oma mielipide.
"That is not dead which can eternal lie
And with strange aeons even death may die"

H. P. Lovecraft

Poissa summershine

• Vuotislainen
« Vastaus #335 : Joulukuu 06, 2007, 23:08:25 »
Itse esitys vaikutti vähän flegmaattisemmalta kuin yleensä kaikkien muiden paitsi Tonyn osalta. Elias näytti hirveän jännittyneeltä ja Henkkakin oli jotenkin jähmeänä. (ettei vaan johtuis kun oli selväpäisenä... Just kidding. :D) Esityksen miksaus oli kanssa harvinaisen pielessä, muiden taustalauluja ei kuulunut yhtään ja Tonyn ääni tuntui peittävän kaikki alleen. Mutta propsit vähän epätavallisemmista biisivalinnoista, itse odotin Tallulahia, Fullmoonia ja tuota Piffiä ja varsinkin Gravenimage oli tosi positiivinen yllätys.
"En sano: älkää itkekö, sillä kaikki kyyneleet eivät ole pahasta" <3

Poissa Asoalian

• Vuotislainen
« Vastaus #336 : Joulukuu 07, 2007, 14:33:29 »
Telkkarista katselin tuota, kun se tuli (Sonatan takia lähinnä, mutta odotin myös josko ne olisivat näyttäneet Kotiteollisuuden esiintymisen mutta ei sitten. Täytyy kait katsoa sunnuntaina kun se tulee kokonaisuutena tv:stä). Mutta niin, minua taas jäi tuossa Sonatan setissä harmittamaan se, että Don't say a word jäi soittamatta. Olisi ollut mukavaa kuulla se, joko In Black And Whiten tai Paid in fullin tilalla. Gravenimage jokatapauksessa oli positiivinen yllätys, eipä ainakaan ollut yksikään niistä perusslovareista (= siis että se pakollinen slovari ei ollut Tallulah, onneksi).
Mutta tosiaan, koko bändi oli jotenkin... jäinen :> Johtuisikohan siitä, että yleisö ei tuntunut olevan kovin mukana?

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #337 : Joulukuu 09, 2007, 20:24:17 »
Kaipa sekin vähän vaikutti, että keikka oli aika lyhyt, joten siinä ei yleisö eikä yhtye ehtineet päästä kunnon fiiliksiin. Ja yleisössäkin oli varmasti sellaistakin porukkaa, joka ei Sonataa hirveästi kuuntele, eivätkä siten lämmenneet hirveästi. Tony onneksi oli oma energinen itsensä. On aina niin mukavaa katsella, kun hän jaksaa vetää siellä lavalla.

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #338 : Joulukuu 10, 2007, 19:27:31 »
Itsekkin katsoin tuon Radio Rock Finlandian. Missä oli Kotiteollisuus? Sonatan veto oli aikas kökkö. Amorphis ja Apulanta olivat ok.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #339 : Joulukuu 10, 2007, 20:46:12 »
Radio Rock Finlandian yhteydessä ollut keikka sujui tosiaan bändiltä varsin kehnosti. Syitä varmasti löytyy jokaisesta tekijästä, kuten täällä onkin jo todettu: bändin jäsenet Tonyä lukuun ottamatta olivat aika passiivisia lavalla, soundit olivat paikoin erikoiset eikä yleisö ollut kovin hyvin biiseissä mukana. Ei todellakaan mikään kovin fiilistä nostattava esitys, mutta minäkin tykkäsin biisivalinnoista. Gravenimage on yksi Sonatan parhaista slovareista ja Paid In Full hyvä sinkkubiisi. In Black And White ei ole läheskään Unian parhaimmistoa, mutta sanoisin että noista kolmesta biisistä se onnistui tällä kertaa parhaiten.

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #340 : Joulukuu 10, 2007, 21:56:09 »
Missä oli Kotiteollisuus?

Spektaakkelihan alkoi jo kahdeksan maissa, mutta Nelonen näytti sen tunnin ajan ystävällisesti jotain turhaakin turhempaa Unelmien poikamiestä, ts. lähetys alkoi vasta yhdeksältä. Kotiteollisuus oli ensimmäinen yhtye, joka kiipesi lauteille, eli heidän esitystään ei voinut seurata muuten kuin radion kautta. Ymmärtääkseni Radio Rock Finlandia esitettiin kokonaisuudessaan JIMillä sunnuntaina, mutta niin helskatan varhain, ettei Turisaksen keikalla edellisenä iltana (tai pikemminkin yönä) riekkunut Rainmaker sitä jaksanut nousta katsomaan/nauhoittamaan. Perjantain Rytmikorjaamon keikalla Hynynen muuten naureskeli yhden välispiikin aikana, että joku hermostunut neitonen oli lähettänyt pitkän valitusviestin ja haukkunut koko yhtyeen maan rakoon siksi, että Kotiteollisuus muka oli perunut Radio Rock Finlandian keikkansa. :D

Ettei ihan offiksi menisi, niin minäkin tykkäsin noista Sonatan biisivalinnoista. Erityisesti Gravenimage oli ihana yllätys. Harmi kyllä, etteivät miekkoset olleet oikein vedossa. Mikähän ihme minua on oikein vaivannut kun tuossa yhdessä viestissäni sopotin, että keikka olisi mennyt oikein hienosti... Onneksi otin keikan nauhalle ja sai vilkaista uudestaan, että mitä siellä lavalla oikein tapahtuikaan.

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #341 : Joulukuu 10, 2007, 22:02:01 »
Itekkin tykkäsin siitä että soittivat Gravenimagen. In Black And White on minulle vähän on/off biisi. Ei toimi tällä hetkellä. Paid In Full oli ihan ok valinta mutta ei vai toiminut. Olisi saanut olla monipuolisemmin biisejä, missä olivat Black Sheep ja Don't Say a Word?

Poissa Asoalian

• Vuotislainen
« Vastaus #342 : Joulukuu 11, 2007, 16:43:17 »
Kotiteollisuus oli ensimmäinen yhtye, joka kiipesi lauteille, eli heidän esitystään ei voinut seurata muuten kuin radion kautta.

Koska offaaminen pitää elämää yllä, pakko sanoa tähän väliin, että eipä Kotiteollisuudenkaan keikka tuolla ollut mikään kovinkaan loistava. Hynysen jutut niitä samoja vanhoja (no, on niitä jokatapauksessa ihan hauska kuunnella aina, mutta silti :>) ja settikin oli vähän niin ja näin. Positiivistä kyllä että ne esiintyivät aika pitkään ^^

Mutta Sonatasta vielä. Minua ylipäätäänkin ärsyttää, että ne soittavat tätä nykyä keikoilla niin paljon Unian biisejä, (mikä on tosin enemmän kuin ymmärrettävää, mutta silti. Nämä uudemmat biisit eivät toimi niin hyvin livenä kuin vanhat ja ne latistavat jotenkin fiiliksen. Viime kesän festareilla sen huomasi ^^ Esimerkiksi ainakin It Won't Fade oli vähän niin ja näin eikä se kyllä suoraan sanottuna kovin hyvältä kuulostanut. Voi tosin olla, että ajan myötä, kun niiden biisien livesoittoon tulee enemmän rutiinia ja näin, ne alkavat kuulostaa paremmalta muttah. Kadotin pointtini johonkin. ^^'

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #343 : Joulukuu 11, 2007, 18:27:29 »
Niihän se on jokaisella bändillä, että kun alkaa tuotanto olemaan 6-8 levyä niin 15-20 biisin settilistaan mahtuu enää uusimpia biisejä.

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #344 : Joulukuu 11, 2007, 19:11:51 »
Siinä mielessä olenkin nauttinut Kotiteollisuuden parista viimeisestä keikasta, sillä ovat herrat soitelleet aika paljon vanhempiakin biisejä ja sieltä on löytynyt todella hienoja vetoja... Mutta asiaan.

Minusta on kyllä ihan mukavaa, että Sonata soittelee myös noita uudempia biisejä, ja ainakin minusta ne ovat toimineet ihan kivasti, tai ainakin minä olen niistä pitänyt. Pitäähän yhtyettäkin ymmärtää - he sentään joutuvat tahkoamaan samoja kappaleita keikasta toiseen, joten ei ihme, että haluavat välillä vähän vaihtelua.

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #345 : Joulukuu 11, 2007, 21:01:11 »
Siinä mielessä olenkin nauttinut Kotiteollisuuden parista viimeisestä keikasta, sillä ovat herrat soitelleet aika paljon vanhempiakin biisejä ja sieltä on löytynyt todella hienoja vetoja... Mutta asiaan.

Minusta on kyllä ihan mukavaa, että Sonata soittelee myös noita uudempia biisejä, ja ainakin minusta ne ovat toimineet ihan kivasti, tai ainakin minä olen niistä pitänyt. Pitäähän yhtyettäkin ymmärtää - he sentään joutuvat tahkoamaan samoja kappaleita keikasta toiseen, joten ei ihme, että haluavat välillä vähän vaihtelua.

Itsekkin olen iloinen että ovat soittaaneet vanhoja biisejä. Tarvashovin keikka oli hyvä:)

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #346 : Joulukuu 28, 2007, 17:28:22 »
Olikos kukaan eilen Oulun Teatrialla katsomassa Sonataa? Itse olin, ja penteleen hyvin vetivät, TAAS. Porukka oli hyvin mukana, Tony veti yleisön kanssa rumpunäytöksen ja muuta mahtavaa - minä ja kolme kaveriani ainakin viihdyimme sairaan hyvin. Eipä siinä, koskaan ei ole Sonata live-esiintymisellään pettänyt!

Enää muutama keikka pojilla Suomessa, sitten taas ulkomaille. Varmasti rankkaa, mutta antoisaa, totta kai.

Tulipa tuossa eilen nähtyä toisen kerran Portimon Tommy SYÖMÄSSÄ. Miten minä aina näen hänet juuri syömässä? Kesällä näin hänet huoltoasemalla, nyt Iin Hesburgerillä. Kummallista.

Poissa Asoalian

• Vuotislainen
« Vastaus #347 : Joulukuu 28, 2007, 20:37:21 »
Olikos kukaan eilen Oulun Teatrialla katsomassa Sonataa? Itse olin, ja penteleen hyvin vetivät, TAAS.

Millainen setti niillä oli siellä tai ylipäätään millään näistä tähän mennessä olleista keikoista, anyone? Itse olen menossa katsomaan Sonataa Tampereelle ylihuomenna ja kiinnostaa tietää. Tai no joo, kyllähän se setti melkeinpä aina on sama, muttah... Joka tapauksessa.

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #348 : Joulukuu 29, 2007, 16:50:45 »
Millainen setti niillä oli siellä tai ylipäätään millään näistä tähän mennessä olleista keikoista, anyone?

Itse sanoisin, että melko sitä "perussettiä." Suht paljon uusia biisejä onneksi vetivät (vaikka olihan tuo taas mahtavaa kuulla vanhat tutut Tallulahit yms.) ja tuota, mitäs siitä muuta sanoisi... Keikka loppui melko "tavanomaisesti" Don't Say A Word-biisiin, sinänsä mahtavan lopetuksen vetivätkin, siinä huuteli taas suht kauan vii vant mooria. Lavasteet jees kuten normaalistikin, oli räjähteet, pommit ja muut tärykalvoa hivelevät hommat. Lumisadettakin saatiin niskaamme, sinänsä uusi hauska yllätysrekvisiitta. Tony veti ymmärtääkseni jo Haaparannalla 26. päivä käyttämänsä rumpujensoiton yleisön kanssa, ja mielestäni onnistui näin viihdyttämään loistavasti vanhempaakin kansaa. Soitto oli hyvää, vaikka voin sanoa että monesta biisistä johon ne kuuluisat Tommyn tuplabasarivedot kuuluu, oli jätetty pois ja tehty jotenkin sitä menoa rauhallisemmaksi.

En tiedä, mutta toivottavasti antoi edes jotakin kuvaa tuosta "perussetistä", jonka pojat vetivät Oulussa.

Poissa Rainmaker

• Vuotislainen
« Vastaus #349 : Joulukuu 31, 2007, 12:45:48 »
En jaksa muistaa, onko aiheesta keskusteltu aiemmin topicissa, joten pyydän anteeksi, jos alan tässä jauhaa jo käsiteltyä asiaa. Enivei, onko teillä muila vuotislaisilla kokemuksia Sonatan pojista ihan siviilissä, ja jos on, niin millaisia? Jos olette heitä tavanneet esim. kadulla, oletteko menneet juttelemaan ja miten herra/herrat ovat suhtautuneet?

Minä itse tapasin Tony Kakon viime kesänä ja voitte sanoa, että leukani meinasi loksahtaa lattiaan. Olimme juuri matkalla Lappiin ja pysähdyimme sitten Kemissä Citymarketiin. Minulle oli sinänsä melko ekstaattista päästä käymään Sonatan kotikaupungissa (ja minä luulin päässeeni jo sen suurimman ihkutuksen ylitse!) ja tietysti siinä sitten piti koko ajan vilkuilla ympärilleen, josko tutun näköisiä pitkätukkia näkyisi jossain. No, olin sitten sovittanut jotain tuulihousuja ja lähdin viemään niitä paikalleen, kun Tony sitten kaartoi käytävää pitkin, oli ilmeisesti ostoksilla vaimokkeensa (jos nyt ovat naimisissa) kanssa. Siskonhan luokse siinä sitten piti kirmata ja ulista puolihuutoa, että näin tuolla Sonatan Tony Kakon. Sisko ei tietenkään uskonut ja raahasin likan käsivarresta Tonyn perään. Tietysti menimme heti juttusille herran kanssa, mutta ei kehdattu pitempään miestä vaivata - mitä nyt nimikirjoitukset ja yhteiskuvat pyysimme. Tony vaikutti vähän pöllämystyneeltä, mutta eihän se nyt mikään ihme ole, kun pari fania loikkii perässä ja vaatii päästä yhteiskuvaan. Mutta ihan ystävälliseltä hän silti vaikutti.