Kirjoittaja Aihe: Kaisa Ikola: Ylämaa-sarja  (Luettu 2136 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

milanda

• Ankeuttaja
Kaisa Ikola: Ylämaa-sarja
« : Maaliskuu 10, 2004, 07:50:12 »
Elikkäs, en löytänyt tästä kirjasarjasta topicia, jos sellainen on tämän saa poistaa.

Nämä kolme kirjaa mitkä kuuluvat tähän kirjasarjaan ovat jokainen omalla tavallaan aivan upeita.

1.Ylämaan sudet
2.Margaret, ylämaan tyttö (oma suosikkini)
3.Ylämaan kapinalliset

Haluaisin tietää onko täällä joku, joka on lukenut niitä myös, koska olisi kiva saada tietää mitä muut niistä ajattelevat.
Ne lyötyvät Kaisa Ikolan muiden kirjojen kanssa samasta hyllystä (ks. Hullu luokka -sarja)

Kirjat eivät ole kovinkaan paksuja, sellaisia tuhannen sivun järkäleitä. Jos nyt muistan oiekin on Margaret, Ylämaan tyttö -kirjassa (joka on niistä paksuin) ehkä noin kolmisensataa sivua tai vähemmän.

Spoilaa:

Ylämaan sudet: Kertoo Mary Fraserista Ylämaan susien johtajasta 1700-luvun Skotlannissa ja Englannissa. Kertomus rakkaudesta, sodasta ja petoksesta.

Margaret: Kertomus Maryn tyttärestä Megistä ja tämän kasvamisesta nuoreksi naiseksi

Kapinalliset: Kertoo Megin tyttärentyttärestä Kitistä.

Eli siis: Oletteko lukeneet?

Poissa Emy

• Kerhontäti
  • Vuotislainen
    • Elämä
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2004, 19:58:59 »
Voi ihanaa. *sörpeltää sormiaan*  Löysin. Ihanat ihmiset.
Ylämaa-sarja taitaa tulla lempikirjoissani heti Sormusten Herran jälkeen. Minä rakastan niitä! Olen lukenut kirjat kahteen kertaan, viimeksi ehkä kuukausi sitten. Oli pakko lainata ne uudestaan, kun törmäsin niihin kirjastossa. Ja rakastuin taas.
Ihania niistä ainakin minulle tekevät kaikki romanttiset sotkut. Kerronta on sujuvaa ja välillä lukiessani minusta tuntui, kuin kykkisin jossain pensaassa Megin kanssa. Pääsin mukaan tarinaan.
Historiallisia kirjoja on ihana lukea. Ylämaata varsinkin. Ja samalla tulee vähän tietoa historiasta. Skotlannista kun en ennen kirjojen lukemista tiennyt juurikaan mitään. Huomaan boikotoivani Englantia ja ajattelevani kaikkea Iso-Britanniaan Skotlannin kannalta.
En osaa sanoa, mistä kirjasta sarjassa pidin eniten. Itkin, kun ensimmäisen kerran luin Ylämaan kapinallisia. Siinä lopussa. Se tuntui jotenkin niin surulliselta ja onnelliselta. Margaretissa turhauduin monta kertaa. Susissa rakastin Megin mukana, juoksin Susien rinnalla ja hyökkäsin Ylämaan puolesta.
Rakastan.
Il vous aime, c'est secret, lui dites pas que j'vous l'ai dit.

Goblin

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2005, 18:59:04 »
Olen lukenut. Ylämaan Sudet. Ihana kirja. Olen lukenut sen varmasti [valehtelematta] seitsämään kertaan, ainakin. Lainasin, luin, luin, luin, luin. Kunnes piti palauttaa. Lainasin loput kaksi kirjaa ja luin ne nopeasti. Lainasin jälleen ensimmäisen, luin, luin. Sitten pidin taukoa. :>
Olen lukenut Margaretin kolmesti, ja Kapinalliset kahdesti. Pidän kaikista, vaikka kaksi ensimmäistä ovatkin mielestäni parhaita, en osaa sanoa kumpi parempi.
Pidän niiden kirjoitustyylistä, gaelin kielisistä sanoista joita esiintyy tekstissä, tarinasta, jonka voin kuvitella mielessäni. Todella hienoja kirjoja. n__n

Lempihahmoa en osaa nimetä, pdin kaikista. ^^

Poissa tollomuksu

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Kaisa Ikola: Ylämaa-sarja
« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2013, 04:50:59 »
Eksyinpäs tänne keskellä yötä selailemaan kirjallisuusaiheita. Ja mitä helmiä löysin!

Ylämaa-sarjan lukemisesta on niin kauan, etten muista tapahtumista, henkilöistä tai ylipäänsä koko kirjasta mitään. No, nimi on jääny mieleen, sillä monien muiden tavoin tykkäsin kirjoista aivan älyttömästi. Kirjojen maailma lumosi minut, seuraavan kerran koin lukiessa samaa varmaan Pottereiden kohdalla. En muista edes sitä olinko ala- vai yläasteella kirjoja lukiessani, mutta sieltä asti on perua viehtymykseni Brittein saariin, historiallisiin romaaneihin ja gaelin kieleen. Vuosia myöhemmin luin Hebridien saarille (Rhanna, anyone?) sijoittuvan sarjan, jonka kaikkia osia ei valitettavasti ole suomennettu. Luin ne mitä oli ja vieläkin joskus mietin mitenköhän sekin sarja päättyi. Pitäis ettiä ja lukea enkuksi ne loput. Anteeksi, meni aiheen viereen...

Taidanpa ottaa asiaksi lukea koko Ylämaa-sarjan uuestaan ja tulla sitten kommentoimaan lisää :)
Ihminen on erehtyväinen ja lehmä on märehtiväinen.