Kirjoittaja Aihe: Wilbur Smith: Joen jumala  (Luettu 3347 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

johaanna

• Ankeuttaja
Wilbur Smith: Joen jumala
« : Helmikuu 29, 2004, 19:30:23 »
Onko kukaan teistä lukenut Joen jumalaa, tai Wilbur Smithin teoksia yleensä?

Itse olen lukenut monia Smithin kirjoja, mutta mielestäni Joen jumala on niistä ehdottomasti paras, luultavasti paras kirja mitä koskaan olen lukenut.
Siinä on jännitystä, jota Wilbur Smith niin taitavasti osaa pitää yllä, rakkautta, ja niin surullisia kohtia, että niissä ei voi olla itkemättä.
(Ihme, ettei oma kirjani ole kyynelistä täplikäs esim. niillä sivuilla, missä Lostris tai Tanus kuolevat..:] )

Kirja kertoo siis muinaisesta Egyptistä, noin 14. dynastian ajalta luullakseni. Egypti on kuvailtu niin taitavasti, että voin aina nähdä silmieni edessä ne maisemat ja palatsit, joissa kirjan henkilöt liikkuvat.

Joen jumalan mahtavuutta lisää vielä mielestäni se, että se on tositarina, ainakin mitä takakannen tekstejä on uskominen:
"Vuonna 1988 tohtori al Simman tutkimusryhmä paikansi Niilin läntiseltä rannalta tuntemattoman kuningattaren haudan, jossa oli runsain mitoin aivan ennen näkemättömän hienoja seinämaalauksia. Kun eräs maalauksia täynnä oleva seinä sortui kuvauksissa, seinän takaa löytyneet ruukut olivat täynnä papyruskääröjä, jotka kertoivat kiehtovan tarinan muinaisen Egyptin ajoista, ja niin al Simma pyysi ihailemaansa kirjailijaa Wilbur Smithiä kirjoittamaan kääröjen kertomuksen pohjalta romaanin."

Myös Kätketyn haudan aarre oli hyvä, se on tavallaan jatko-osa nykymaailmassa Joen jumalalle. Siinä arkeologit löytävät Taitan papyruskääröjen avulla faaraon haudan.
Mutta Joen jumalan varsinaisesta jatko-osasta, Niilin noidasta, en pitänyt yhtään! Taitasta on tehty siinä jonkinlainen noita, eikä sille edes ole historiallisia perusteita kuten Joen jumalalle, tämän huomaa kirjasta ihan selvästi.

Muita Smithin kirjoja joita olen lukenut, ovat mm. Monsuuni, Petolinnut (+ noiden jatko-osat, joiden nimiä en muista), Palava maa ym.

Jos joku (en kai ole ainoa?) on noita kirjoja, varsinkin Joen jumalan lukenut, niin mielipiteitä, mielipiteitä! :)

vennu

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2006, 16:54:21 »
En ole vielä lukenut yhtään Smithiä, mutta tarkoitus olisi kun nyt olen kerännyt iskälleni kaikki. Olisi hyvät mahdollisuudet lukea kaikki ekasta viimeiseen, joten aloitan varmaan kun alan lukea historian kirjoituksiin niin on jotenkin edes aiheeseen liittyvää teksitiä kun Smithin kirjat vissiin on aika historiallisia suurelta osin.

Kirjailijasta sen verran että sen elämä vaikuttaa aika mielenkiintoiselta, elää nyt lapsuutensa Afrikassa ja tulla sitten kirjailijaksi. Olisi varmaan mielenkiintoinen sen omaelämänkirja, jos sellainen on olemassa (ei tosin minun tietojen mukaan). Onko kukaan muuten nähnyt Smithin kirjoikin pohjautuvia leffoja, näin ohi aiheen, mutta itse löysin netistä Joka pirua kutsuu kirjaan perustuvan saman nimisen elokuvan (senkin isälleni). En katso kuitenkaan ennen kuin olen lukenut kirjan.

Astaldothoniel

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Heinäkuu 27, 2006, 21:46:37 »
Mie olen lukenut Wilbur Smithiltä vaan nuo kolme Egypti kirjaa eli
* Joen Jumala
* Kätketyn haudan arvoitus
* Niilin Noita

Joen Jumalaa ja Niilin Noitaa rakastan! Ovat ehdottomasti parhaita kirjoja mitä olen lukenut. Smith osaa todellakin kuvailla tapahtumapaikkoja ja henkilöitä niin, että kirjaa lukiessa silmien eteen piirtyy kuvia tapahtumista, paikoista ja ihmisistä.
Lempi hahmoni on varmaankin orja Taita. Uskollinen ystävä ja mahtava noita. Ja suuri keksijä myös :)

Tuo keskimmäinen kirja ei oikein iskenyt, luin sen tuossa välissä. Jotenkin kapinoin koko ajan sitä vastaan, että kirja sijoittuu nykyaikaan. En todellakaan antanut koko kirjalle edes mahdollisuutta.

Ja ohi aiheen eli elokuvat ja tv-sarjat; tässä linkki josta pääsee katsomaan mitä leffoja ja tv-sarjoja Smithiltä on olemassa. Ei niitä paljoa ole enkä tiedä mitä noista on saatavilla Suomessa, mutta kuitenkin.
http://www.imdb.com/name/nm0810335/