Kirjoittaja Aihe: Jästien ja velhojen yhteiselo  (Luettu 6054 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Mörökölli

• Ankeuttaja
Jästien ja velhojen yhteiselo
« : Helmikuu 07, 2004, 23:03:47 »
Onko siis jästit ja velhot joskus eläneet yhdessä...?
Olen muistelevinani jonkun kohdan kirjasta, jossa puhutaan siitä ja noitavainoista.
Onko sitä ollut?

Ja mietin myös, että yhdistävätköhän jästit ja velhot myöhemmissä kirjoissa voimansa?
*Kuvittelee Vernon-sedän taikasauva ojossa osoittamassa Voldua*

milanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2004, 23:57:06 »
Kyllä siitä puhuttiin ainakin Azkabanin vangissa, kun Harry teki esitelmää ja se jäätelöbaarin pitäjä kertoili kaikkea mahdollista.
Et sinä sitä kuvitellut.

Ja kai siitä yhteiselosta on puhuttukin.
Noitavainot ovat olleet erittäin yleisiä jo joskus 1300-luvulta lähtien, mutta silloin noitia edes arvostettiin.
Muunmuassa Salemin noitavainot 1600-luvun lopulla ja 1700-luvun alussa.
Ne olivat täyttä totta eikä luultavasti edes 5% harrastanut mitään sellaisia asioita joista ihmisiä tuomittiin.

Joku väitti, että maa on pyöreä ja hänetkin poltettiin...
Lujaa menee. Ja se sentään oli mies.

Velhot ovat hyviä ja noidat pahoja, sukupuoleen katsomatta kuka tahansa voi olla jompikumpi.

Tuomioita olivat roviolla polttaminen ja hirttäminen.

Poikkean aiheesta, mutta muutamia faktoja noitavainoista:

-Noidaksi epäiltyyn sidottiin painava kivi ja sitten epäilty viskattiin järveen. Jos nousi pintaan oli noita. Jos ei niin voivoi...

-erityisillä neuloilla pyrittiin paljastamaan noitia. Tosin osa neuloista oli epäaitoja ja ne painuvat kasaan, kun niillä pistettiin. Noidat eivät tunteneet kipua. Neuloilla pistettiin yleensä kasvoissa oleviin luomiin.

-Luomi/syntymämerkki, jos se oli tarpeeksi iso tai outo, antoi noidan leiman.

-Erilaisilla kidutuskeinoilla pyrittiin saamaan tunnustus. Valitettavasti suri osa vangeista ehti kuolla ennen kuin tuomiot saatiin sitten täytäntöön.

Kidutuskeinoista en viitsi ruveta puhumaan, koska en halua järkyttää ketään.

Palaan aiheeseen: Pottereissa tosiaan oli sellainen kohta, jossa puhuttiin yhteiselosta...Ainakin minun muistaakseni.

Ainoa annos tietoa noitavainoista ja muusta...^^

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2004, 00:13:40 »
Minä olen kuullut tuosta vesitestistä sellaisen version, että riisuttin alasti ja sidottiin kädet ja jalat kiinni toisiinsa. Sitten heitettiin jokeen ja jos jäi kellumaan, oli noita. Jos upposi, niin sitten noukuttiin ylös, jos ehdittin. Erittäin kätevä tapa päästä eroon epämiellyttävistä henkilöistä.

Noitavainojen ansiosta oikeasti tehokkaita kansanparannustaitoja hävisi, koska yrteillä parantajia sun muita saatettiin leimata noidiksi. Se on erityisen ikävää, koska siihen aikaan varsinaiset lääkärit aiheuttivat enemmän tuhoa kuin hyötyä. Yhdysvaltain ensimäinen presidentti, George Washington, kuoli koska häneltä iskettiin todella pahan hengitystieinfektion aikana suonta monta kertaa vuorokauden aikana ja ukkoparka kuoli verenhukkaan.

Edellinen kirjoittaja jo sanoi sen, mitä oikeastaan halusin sanoa. Noitavainoilla, kuten monilla yksityiskohdilla kirjoissa, on esikuva tosielämässä. En ole varma, onko se sanottu kirjoissa tai siinä taikaolentokirjassa (muisti pätkii), vai olenko vetäissyt hatusta, että  noidat ja velhot ovat menneet piiloon jästejä, jottei heitä enää vainottaisi, vaikka ne poltetut ja hukutetut noidat eivät edes yleensä olleet oikeita noitia.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

Coco

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2004, 17:12:46 »
Itselläni on sellainen mielikuva, että jästit eivät koskaan ole tienneet kokonaan velhomaailmasta. Kyllähän ne uskoisivat taikuuteen yhäkin. Tietysti mahdollisuutena olisi kaikkien unhoituttaminen noitavainojen lopettamiseksi, mutta se ehkä olisi vähän vaikeaa.
Ehkä noitavainot alkoivat, kun velhot ja noidat yrittivät yhdistää elämänsä jästien kanssa, mutta jästit tietysti olivat epäluuloisia...
Siitä painavaan kiveen sitomisesta vaan, että miten, vaikka olisikin noita, pystyisi nousemaan pintaan. Eiväthän noidat/velhot varmaan osaa taikoa itselleen lisävoimia tai kuplapääloitsua ilman taikasauvaa. Kidusruohonkin hakeminen voisi olla vähän vaikeaa. Mutta tietysti on myös ilmiintyminen, mutta toimiiko se veden alla?

Aredhel

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Helmikuu 09, 2004, 09:15:12 »
Kyllä jästit ovat aina tienneet velhoista ja jonkin verran taikamaailmastakin, joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta en usko, että varsinainen yhteiselo olisi koskaan onnistunut.
 Yhteiselohan, ainakin minun mielestäni, tarkoittaa sellaista, että tehdään asioita yhdessä, ja autetaan toinen toisiamme. Tämä taas ei olisi onnistunut, sillä, kuten herra Weasley sanoikin, jästit tulisivat pyytämään jokaiseen pikkuasiaan taikaratkaisua, varsinkin kun puhutaan menneisyydestä. Ehkä taikuustkaan ei silloin ollut yhtä kehittynyttä, mutta kyllä sillä luultavasti kykeni esim. oarantamaan tehokkaammin kuin jästien konsteilla.

Johannah, muistaakseni kolmosessa mainittiin, että noidat ja velhot olivat useimmiten liian fiksuja jäädäkseen kiinni. Ja luultavasti siihen aikaan aika moni noita kuljetti taikasauvaa mukanaan, minä en ainakaan heidän sijassaan olisi uskaltanut jättää kotiin.
 Tuon edellisen tarkoitus siis jotenkin osoittaa, että olen sitä mieltä, että nämä kiinnijääneet "noidat" olivatkin yleensä vain tavallisia, ehkä vähän erikoisen näköisiä jästejä.

RaDiCal

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2004, 11:58:23 »
Jos olette sattuneet lukemaan ihmeotukset ja niiden olinpaikat. Niin siinähän kerrottiin, että jästit ovat olleet keskiajalla ja aikaisemmin paljon enemmän yhteydessä taikamaailmaan. Ja ovat jopa tienneet, että lohikäärmeitä on ollut olemassa. Tästä johtuu Kiinan jästien lohikäärme piirrokset/aiheet. Mutta taikamaailmahan meni piiloon, kun näitä noitavainoja olkoi olla liikaa. Vai muistanko väärin?

Aredhel

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2004, 14:16:26 »
Niinpä niin, mutta tässä oli tarkoitus keskustella yhteiselosta, ei siitä tiesivätkö jästit taikamaailman olemassaolosta. Vaikka esim. ihmiset tietäisivät ufojen olemassaolosta (okei, se on aika tyhmä esimerkki), ei sen silti pitäisi tarkoittaa että he eläisivät näiden kanssa sopuisaa yhteiseloa.

Piirrokset lohikäärmeistä, yksisarvisista kentaureista yms., osoittavat vain, että jästit ovat nähneet näitä eläimiä ennen enemmän. Myönnän kyllä, että jästit ovat luultavasti tienneet velhoista keskiajalla enemmän, mutta täydellinen tietämättömyys on parempi asia kuin rajallinen tietämys. Tuosta seikasta, että jästit eivät siis ymmärtäneet taikamaailmaa, velhot joutuivat vetäytymään piiloon. Ai mitä offia muka?

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2004, 15:07:58 »
Juu, mua on kans aina hämänny, et mistä ihmiset on keksiny kaikki peikot ja kentaurit ja yksisarviset? Mistä ne on tulleet? kaikki väittävät ettei niitä ole ollut olemassa, mutta mistä sen voisi tietää...?

Ja nyt sitten aiheeseen (sori): Kyllä mä ainakin ite uskon, että joskus on ollut niin että jästit ja velhokansa ovat eläneet yhdessä, mutta tuskin enää. Ihmiset ovat niin paljon kasvaneet ulos tästä velhojutusta (siis tavallaan tarkoitan sitä että esim. kovinkaan monet aikuiset eivät usko taikuuteen) että noitien ja velhojen oli ehkä pakkokin piiloutua taikojensa taa.

neniainas

• Ankeuttaja
Vs: Jästien ja velhojen yhteiselo
« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2009, 13:15:13 »
Jostakin olen lukenut, liekkö sitten Potteri vaiko jokin muu lähde, että jotkut noidat ja velhot käyttivät noitavainoja huvituksekseen. Jäivät kiinni tahallaan, sitten langettivat yksinkertaisen jäähdytysloitsun, kirkuivat muka tuskasta ja kaikkoontuivat sitten. Olisiko mahdollisesti jäätelömyyjältä tämä informaatio?
Olen jotenkin aina ajatellut että joskus aikojen alussa ovat jästit ja velhot elivät jotenkuten sovussa rinta rinnan, mutta sitten, ehkäpä kateudesta, jästit alkoivat vainota velhoja. Ainahan on jonkinasteista rasismia ollut ja velhot ja noidat voi kieroutuneella logiikalla nimetä eri roduksi, vähän niinkuin esim. aboriginaalit. Joillakin velhoilla on tunnetusti noussut puhdasverisyys hieman päähän, joten tämäkin on voinut saada jästit liikekannallle.
Sitä olen nyt alkanut miettiä, että onkohan paljonkin jästejä, jotka tietävät taikamaailman olemassaolosta? Tiedämme että pääministeri oli tietoinen taikamaailmasta, samoin kuin jästisyntyisten vanhemmat ja sisarukset. Mutta ovatko esimerkiksi kokonaiset velhoperheet muissa kuin etäisen kohteliaissa väleissä jästiperheiden kanssa? Jos ovat, onko salaisuus pidetty omana tietona? Ja ne lait... Voi ollaolemassa lakipykälä, joka kieltää kertomasta kenellekkään jästille taikamaailman olemassaolosta ja jos nämä saavat tietää, pyyhkimään muistot velhoista pois.

Poissa Yöfani

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2009, 13:24:48 »
Muissa kirjoissahan on ollut esim. kyliä, joissa on velho/velhoja, jotka auttavat kyläläisiä esim. parantamalla näitä liemillä ja sellaista. Olisiko Potterienkin maailmassa voinut olla ennen jotain tämän kaltaista yhteiseloa? Minulle on tullut mielikuva siitä, että joskus kauan kauan sitten, kun velhoja oli vain muutamia, he elivät jästien kanssa, saattoivat ehkä salata velhoutensa tai olla kokonaan käyttämättä sitä. Tokihan velhotkin nykyään ovat jästipaikoilla tällä tavalla, mutta yleensäkkin, esim. olisivat käyneet töissä ja perustaneet perheen jästien kanssa vain salaten velhoutensa.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2009, 15:17:58 »
Jostakin olen lukenut, liekkö sitten Potteri vaiko jokin muu lähde, että jotkut noidat ja velhot käyttivät noitavainoja huvituksekseen. Jäivät kiinni tahallaan, sitten langettivat yksinkertaisen jäähdytysloitsun, kirkuivat muka tuskasta ja kaikkoontuivat sitten. Olisiko mahdollisesti jäätelömyyjältä tämä informaatio?
Siis kyllä tuo taidettiin jossakin Potterien yhteydessä mainita (miksi minulla on mielikuva, että Harry tai co. luki sen jostain kirjasta?). Olikos sen noidan nimi Olivia Outo, joka jäi tahallaan kiinni useita kertoja, koska tykkäsi olla roviolla (joka ei siis tietenkään vahingoittanut häntä)? Samassa taisi olla maininta noitavainojen turhuudesta, koska oikeita noitiahan rovio, hukuttaminen tms. ei tappanut, koska nämä osasivat hyödyllisiä loitsuja.

Kyllä minä uskon, että noidat ja velhot ovat joskus eläneet jästien tietoisuudessa - se, millainen suhde heillä oli toisiinsa (neutraali, vihamielinen, suopea...) on asia erikseen.
Mitä nyt historiasta voi päätellä, kyllä joskus ennen kristinuskoa noidat ja velhot nauttivat tavallisten jästien kunnioitusta, mutta kristinuskon ja sitä seuranneiden noitavainojen myötä velhokansa painui maan alle.

Mitä noihin Salemin noitavainoihin tulee, kys. paikassahan toimii nykyisin (Pottereissa siis) Salemin noitaopisto. LP:ssä ainakin oli maininta siitä. Sangen mielenkiintoista. :)

Tokihan velhotkin nykyään ovat jästipaikoilla tällä tavalla, mutta yleensäkkin, esim. olisivat käyneet töissä ja perustaneet perheen jästien kanssa vain salaten velhoutensa.
Oliko se nyt Seamus vai Dean, jonka isä oli jästi ja äiti noita, ja tämä isä sai tietää vaimonsa noituudesta vasta heidän mentyä naimisiin? Eli en nyt sitten tiedä, onko tuo niin tavatonta, jos joku noita/velho pitäisi "taipumuksensa" salassa mennessään naimisiin jästin kanssa. Riski paljastua ennemmin tai myöhemmin on tietysti suuri.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”