Minäkin olen lukenut nämä, englanniksi tosin kun kaveir kertoi että suomeksi ei ole kaikkia.
Ehdottomasti paras lukemani "lastenkauhu"kirjasarja, kirjat on ainakin käsittääkseni suunnattu pelottamaan 10-vuotiaita, mutta myös niin että niistä löytyy vanhemmillekin jotain lukemisen arvoista. Olin aloittaessani melko varma, että kirjat olisivat säälittäviä Goosebumps-kopioita joita tulisin inhoamaan sydämeni pohjasta, mutta ensimmäinen kirja pyyhkäisi kaikki ennakkoluulot pois. KANNATTAA LUKEA!
[spoilaa vähän myös osia 7-12, mutta ei niin paljon että laittaisin spoilermerkintöjä..]
Lukemani kirjat oli jaettu neljään trilogiaan (kahdentoista kirjan sijaan), joten käsittelen kirjoja nyt neljänä trilogiana. Kirjassa on selvästi neljä eri vaihetta: darrenin lapsuus, vampyyriksi muuttuminen ja friikkisirkus; vampyyrivuorijakso ja vampyyreihin tutustuminen; Vampaneze'jen (en tiedä mitä ne ovat suomeksi) ja vampaneze princen metsästys; loppu. Trilogiatkin oli jaettu nähin neljään osaan, joista mielestäni loppu eli viimeiset kolme kirjaa olivat parhaita. Kolmas trilogia oli ehkä viimeistä kirjaa lukuunottamatta tylsin näistä.
Kirjailija oli suunnitellut kirjojen maailman mahtavasti, vampyyrit olivat todella uskottavia ja heidän kulttuurinsa mielenkiintoinen. Hahmot olivat mahtavia, etenkin Darren, Crepsley, se noita (nimi hukassa), vampyyrilordit, kaikki sirkuslaiset, MISTER DESMOND TINY (eli kopernikus-henrikus Talo ;D mahtava käännös tuo) - mister tiny oli kirjojen se jokin, sydämenmuotoista kelloa pitävä erittäin mystinen henkilö, joka tuntui tietävän ihmisten kohtalot ja tulevaisuuden. hrr.
Kymmenes kirja (?) jossa Darren ja yksi pienistä ihmisistä oli hyvin mieleenpainuva ja muistan sen yhä. Kaikki ne lohikäärmeet, limahirviö... Luin kirjailijan nettisivuilta, että kirjoja piti alunperin tulla 12 - tulevaisuusseikkailuja piti olla kymmenen ja viimeisen kirjan kaksiosaisena siellä lopussa, ja harmittaa suuresti että hän halusi lopettaa kirjansa suoraan, ilman tulevaisuusjaksoa. Ymmärrän tietenkin, että hänen mielikuvituksensa, joka kaiken tämän kuvitteli, alkoi jarruttaa ja vetää tarinaa tähän uuteen suuntaan ilman tulevaisuusjaksoa. Loppu oli todella hieno ja lähes täydellinen (en ainakaan itse jäänyt kaipaamaan siltä mitään), (
spoilaa PALJON[/b)]olin niin iloinen, että Darren varoitti itseään menemästä sirkukseen - nyt kaikki se mitä hän joutui kokemaan kirjoissa jää tältä toiselta Darrenilta kokematta, eikä herra Crepsley kuole. Darren ja Steve ehkä ovat ikuisesti ystäviä, Annie ei masennu, paljolta kärsimykseltä vältyttiin. Oli sääli, että Darren kuoli mutta näin kuului tapahtua tai ainakin itse odotin sitä jo melko varhaisista osista, kuten odotin Crepsleynkin kuolemaa.
Muistan myös elävästi 11. kirjan, jossa Darren meni tapaamaan Annieta, joka ei aluksi tunnistanut veljeään. Tämä oli kirjoitettu niin kauniisti ja syvensi todella paljon Annieta hahmona - inhoan sitä että yleensä samantapaisissa tarinoissa ei koskaan palata perheen luokse kertomaan asioiden oikeaa laitaa yms...
[/spoilaa vähän myös osia 7-12, mutta ei niin paljon että laittaisin spoilermerkintöjä..]
Kirjasarjassa oli kaikki ne ainekset mistä pidän eli uskottavaa fantasiaa joka sekoittuu loistavasti todellisuuteen, sopivasti draamaa (ei vedetty täydellisesti yli), mieleenpainuvia henkilöhahmoja,
ja mystinen pääpahis (mr. Tiny) joka jää lopultakin vähän mysteeriseksi. Odotan elokuvaa innolla, mutta herra Crepsleyn näytteljä ei vastaa kuvitelmaani ja jotenkin tuntuu että siitä ei tule niin hyvää. Onneksi sentään ovat yhdistäneet kolme ensimmäistä kirjaa, sillä ensimmäistä pitäisi venyttää hirmupaljon että saisi edes tunnin verran katseltavaa. Ja elokuvia taitaa sitten tulla yhteensä vain 4 (kuten trilogioitakin), paitsi jos ne floppaavat taloudellisesti...