Kirjoittaja Aihe: Darren Shan  (Luettu 12961 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Anjame

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #25 : Maaliskuu 08, 2006, 11:46:08 »
Olen lukenut tähän mennessä osat 1,3 ja 4, Vampyyrin oppipoikaa en ole mistään löytänyt, mutta yritän etsiä. Elisiis, olin kuullut että näitä kirjoja kehuttiin ja suositeltiin muille, joten hyökkäsin eräällä äikäntunnilla kirjastoon ja lainasin Friikkisirkuksen, Kauhun Tunneleissa ja Vampyyrivuoren. Luin nuo kaksi ensimmäistä melkein yhdeltä istumalta, olivat niin mukaansa tempaavia ja mielenkiintoisia. Pidän vampyyreistä joten tarina oli mielenkiintoinen, ja suunnittelin ostavani nuo kaikki kirjat/pokkarit -minälie ilmestyvätkin- itselleni. Lempihahmokseni nousi jostain syystä Darren ja Evra, Crespleykin kulosti ihan kivalta tyypiltä. Kolmannen kirjan Debbie oli ärsyttävä (jostain syystä en pidä useimmista naispuolisista hahmoista :D).

/ Creatiwer, Friikkisirkusta myydään ainakin meilläpäin R-kioskeilla, niitä ruvettiin painamaan uudestaan tai jotain :)

suri

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #26 : Toukokuu 21, 2006, 18:36:51 »
Mielestäni Darren Shanit ovat upeita kirjoja. Itse en pidä suomennuksista ollenkaan, mielestäni ne ovat vähän kökköjä, mutta englanniksi niitä on kiva lukea.
Darren Shanit eivät ole englanniksi ylivoimaisen vaikeita, joten niitä on ihan helppo lukea, vaikkei niin hyvä englannissa olisikaan.
Darren Shaneja jaksan aina lukea uudestaan ja omistankin kaikki 12 kirjaa enkuksi. Niitä lukiessa naurattaa ja itkettää. Suosittelen kyllä kaikkia kokeilemaan niitä myös englanniksi! Tarina on niin hyvin rakennettu ja kirja kirjalta tunnelma tiivistyy. Henkilöhahmot ovat mielenkiintoisia ja moniulotteisia. Pidän paljon!

Dinevrae

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #27 : Toukokuu 22, 2006, 17:09:13 »
Olen lukenut tuon ensimmäisen osan - Friikkisirkuksen - vuosia sitten, mistä johtuen en muista siitä paljoakaan. Silloin kirja teki minuun hyvin suuren vaikutukseen ja tahtoisin mielelläni lukea muutkin osat, olen vain rahapulassa tällä hetkellä. Pitää joku päivä käydä kirjastossa katsomassa :) Muistaakseni ensimmäisen osan väitettiin kirjan tapahtumien olevan totta. Tietenkään ne eivät oikeasti ole, mutta silloin (9-10 -vuotiaana) melkein uskoin sen. o_O Vampyyrit ovat hieno aihe kirjalle. Pienempänä hieman pelkäsinkin sitä lukiessani, juoni oli hienosti toteutettu. Enkä tosiaan ole lukenut kuin tämän ensimmäisen osan ja siitäkin on mukavasti aikaa, joten pahoittelen lyhyttä viestiäni.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
Darren Shan
« Vastaus #28 : Lokakuu 03, 2006, 15:34:29 »
Olen lukenut vain ensimmäisen osan ja vihaan sitä, enkä vähiten, että Darren ja Steve ovat mielestäni inhottavimpia ja typerimpiä hahmoja koko kirjallisuudessa. Hämähäkkienvarastelua, höpisemistä vampyyrienmetsästyksestä, alhaista kiristämistä. Itse asiassa muuten melko mukava kirja, mutta päähenkilöitten inhottavuus vie kirjalta pohjan. Ihmeellistä, neljästä juuri Darren ja Steve saavat liput, ihmeellistä, he saavat kaksi viimeistä lippua ja vielä parhaimpiin kuuluilta paikoilta, ja heistä on kaiken lisäksi siistiä, kun olentoja pidetään häkissä näytteillä, niin kuin esineitä ja myöskin se on heistä siistiä, kun ihmisiltä puretaan käsiä irti.

Hahmo, josta eniten pidin, oli epäilemättä Vampyyri Larten Crespley ja myötätuntoni oli ehdottomasti hänen puolellaan, kun Darren alhaisesti kiristäen varasti tältä Madam Octan. Kaikesta huolimatta minua kiinnostaisi lukea muutkin kirjat, sekä ne, jotka suomennettu, että englanninkieliset. Voihan olla, että omena putoaa kauas puusta.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Crina

• äxdee
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pilkkupallero
  • Tupa: Mary Sue
Darren Shan
« Vastaus #29 : Lokakuu 03, 2006, 19:09:50 »
Olen lukenut neljä ensimmäistä kirjaa, ja omistan Vampyyrivuoren.

Kirjat ovat mielestäni hyviä, niissä romutetaan sopivasti sitkeitä vampyyrikäsityksiä - vähän liikaakin, ehkä. Nyt aina kun kuulen sanan vampyyri, niin en voi muuta kuin ajatella Vampyyrivuoren savuisia saleja ja haisevia vampyyreita. Ei lainkaan kiva mielikuva, ei.

Pidän paljon Crepsleystä, Evrasta ja siitä... olikohan se nyt Gavner? No joka tapauksessa, siitä vampyyrikenraalista. Steve Leopardi (ääliömäinen nimi) taas oli alusta asti inhotuksen kohteena. Darrenista en sitten osaakaan mitään sen syvällisempää sanoa, tavallaan pidän, tavallaan en (aika yleinen tunteeni päähenkilöitä kohtaan). Ja Debbie Kauhun tunneleissä... Puistattava tyttö.

Nyt täytyisi sitten alkaa hankkimaan muitakin kirjoja..
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona.

Dylaine

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #30 : Lokakuu 08, 2006, 19:40:13 »
Kaverini suositteli minulle näitä kirjoja, mutta varoitti, ettei niitä ole suomennettu kuin viisi kahdestatoista. En välittänyt siitä, vaan ajattelin, että voisin lukea loput englanniksi, jos sattuisin pitämään sarjasta. Nyt olen lukenut neljä ensimmäistä ja olin jo varaamassa kuudetta kirjastosta, kun huomasin, ettei sitä löytynytkään mistään. Joten jos joku tietää saisiko englanninkielisiä kirjoja mistään Suomesta, niin kertokaa. Olen kuitenkin niin pahasti koukussa, että jos niitä ei kirjakaupastakaan löydy, niin joudun tilaamaan ne ulkomailta.

Friikkisirkus ei mielestäni ollut edes kovin hyvä. Luin nyt kuitenkin loputkin kirjat ja tykästyin. En ole lukenut paljon näin nopeatempoisia kirjoja. Friikkisirkuksessa oli todella löyhä juoni. Darren ja Steve olivat molemmat älyttömän tyhmiä (haloo, kuka nyt keksii mennä varastamaan vampyyrin myrkkyhämähäkin?) ja juonenkäänteet olivat niin kökköjä että. Vampyyrivuoressakaan ei ollut paljon juonta, mutta pidin siitä silti. En itsekään osaa sanoa, miksi pidän kirjasarjasta niin paljon.
Odotan innolla sitä, missä vaiheessa Steve ilmestyy taas mukaan kuvioihin. Eihän voi olla, että hän katosi sarjasta kokonaan ensimmäisen kirjan jälkeen, eihän? Toivottavasti ei.

zulggis

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #31 : Lokakuu 25, 2006, 23:04:29 »
Darren Shan aijai.
Juuri tänään ostin kaksi Darren Shan pokkaria (vampyyrin oppipojan ja kauhun tunneleissa), kun ne olivat alennuksessa eräässä kirjakaupassa, mutta harmikseni en löytänyt muita vaikka kuinka etsin :(
Olen kuitenkin lukenut ne kaikki moonta kertaa ja voin sanoa, että koukussa niihin olen. Jos loppuja kirjoja ei suomenkielisinä ilmesty ( niinkuin huhutaan?) niin olen hukassa, nimittäin tällä kielitaidolla niitä on turha alkaa englanniksi lukemaan *tuhahdus*
Upeita kirjoja vain ovat, tietysti kun vampyyreistä kerrotaan :)

tuo, että kirjoissa rikotaan tavallista dracula vampyyri käsitystä.. siitä tuli mieleen kun pikkusiskoni kanssa puheeksi tulivat tänään vampyyrit ja aloimme väittelemään siitä että pureeko vampyyri kaulaan ja imee kaiken veren vai ei ja tietysti yritin epätoivoisesti selittää Dareen Shanin ja Draculan eroja :DD

Ja muuten lukiessani tänään Kauhun tunnelissa pokkariani huomasin että Larten Crepsleystä tulee hirveästi mieleen Sirius.. ehkä siksi tykkään siitä henkilöstä niin paljon :)

Poissa Megera

• Vuotislainen
    • Megeran Blogisivu
Darren Shan
« Vastaus #32 : Lokakuu 29, 2006, 13:30:10 »
Olen lukenut Darren Shan sarjasta kaikki osat jotka on suomennettu. Ja minusta sarja on todella hyvä. Paras osa on kauhun tuneleissa koska siinä tutustutaan vampaneeseihin ja se on niin jänittävä.  Kyllä minua keljuttaa se että englannissa on ilmestynyt jo 12 osaa ja minä en voi lukea niitä englanniksi koska englaninnumeroni on 6. Toivottavasti loput kirjat suomennetaan nopeasti.
Jos siittä tehdään elokuva aijon ihan varmasti nähdä sen jollakin keinolla koska Darren Shanit on yksi parhaista kirjasarjoista.
Paras hahmo on Larten Crepsley.
Megera
Like a river flowing to the sea
You'll be miles away, and I will know
I know I can deal with the pain
No reason to cry.

fluffy

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #33 : Lokakuu 29, 2006, 15:00:32 »
Oi, olen nykyään ihan koukussa näihin kirjoihin. Joskus ehkä kuukausi sitten lainasin sen ensimmäisen, Friikkisirkuksen. Heti ensimmäisistä sivuista asti pidin siitä kirjasta. Juoni oli mielenkiintoinen ja hahmot oli ihania. Erityisesti rakastuin Crepsleyyn, joka on niin ykkönen. Siihen kirjaan oli helppo eläytyä ja sen lukemisen jälkeen tuli sellainen olo, että on pakko saada lisää lisää lisää. Siispä lainasin kaksi lisää ja tykkäsin niistäkin ihan hirveästi. Friikkisirkus kuulostaa niin ihanalta. Hahmotkin on niin mahtavia. Crepsley, Evra ja kaikki.
Nyt on vielä se viimeisin suomennettu kirja lukematta. Loput täytyy varmaankin lukea Englanniksi.

Mutta siis lyhyesti sanottuna: tykkään ja paljon !

Syrai

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #34 : Marraskuu 23, 2006, 22:20:09 »
Kahlailin nyt tämän topsun lävitse aika löyhäotteisesti, mutta silti minulla olisi nyt yksi kysymys. Koulun äikän juttujen takia sain luettavakseni kirjan Darren Shan - Vampyyrivuori ja en tajua siitä kauheasti mitään. Suhteellisen miellyttävä kirjoitustyyli, mutta vähän sellaisia kirjoja taas että pitäisi lukea järjestyksessä. Tai siis, en osaa kuvitella miltä Darren ja Crepsley ynnä muut näyttävät esim, koska aloitin nyt ilmeisesti keskeltä kirjasarjaa..

Niin, mutta nyt se kysymys: Mitä ovat vampaneesit? ^^' Niistä puhutaan paljon ainakin kirjan alussa, mutta eivät kerrota mitä ovat. Lisäilen tähän viestiin sisältöä sitten kun olen lukenut kirjan loppuun.

kirahvimamma

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #35 : Tammikuu 05, 2007, 23:11:32 »
Muutkin on lukenut darren shaneja! Mielestäni ne ovat erittäin hyviä kirjoja, mielestäni parhaita heti Potterien jälkeen. :D Kirjat ovat mielestäni sopivan pitkiä, ja ne lukee kerralla! itse olen lukenut kaikki kirjat, osan englanniksi.. Paras sarjan kirjoista on kirja numero 9, tosin se on sarjan surullisin, siinä kun käy mitä käy(voin sanoa että ensimmäistä kertaa oli itku lähellä kirjan takia.. :( Lempi hahmoni on Crepsley, oli heti ensimmäisestä kirjasta asti, ja minua niiiiiin ärsytti, kun Darren alkoi raivoamaan tälle, kakkos kirjassa, Crepsley ei ollut tehnyt suoraan mitään väärää :P mutta jos olette lukeneet kirjoja suomeksi, kannattaa kokeilla vaihteeksi lukea englanniksi. Kun olin lukenut kirjoja englanniksi, tajusin kuinka paljon parempia ne olivat! Suomennokset alkoivat jopa vaikuttaa melko kömpelöiltä niihin verrattuna.. Kirjoja saa muuten tilattua jostain kirjakaupoista suoraan englannista, ja hintakaan ei ole kovin huikea. N. 10 e kun itse tilasin :)

Lucienne

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #36 : Tammikuu 06, 2007, 13:25:41 »
Darren Shaneja on tullut lueskeltua jonkin verran, mutta en ole jaksanut enkunkielisiä etsiskellä. Suomennetut luin aikoja sitten, joku kaveri taisi niistä mainita, ja pakkohan minun oli sitten lainata kirjastosta pari. Luin ne ihan järjestyksessä ja tykkään eniten Friikkisirkuksesta, koska siinä on aivan kamalan surullinen loppu, meinaan aina alkaa itkemään sitä lukiessani.

En ole aivan selvillä siitä, onko Darrenit tarkoitettu lasten, nuorten, vai ylipäätään kaikkien ikäluokkien luettavaksi. Ne ovat kuitenkin muutamissa kohdissa melkoisen verisiä (ei sillä, että se olisi huono asia.) Hienosti kirjoitettuja kirjoja nämäkin, kuvailut kunnossa eikä henkilöissäkään valittamista. Hahmoista pidän eniten Crepsleystä, koska Darren on jotenkin aivan ihmeellinen. Kaikkein oudointa oli tämän hämähäkkipakkomielle Friikkisirkuksessa. Kai sitä nyt jonkun söötin ison hämähäkin onnistuisi helpommallakin keinolla hankkimaan kuin vampyyrilta varastamalla.

Henhentan

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #37 : Tammikuu 06, 2007, 20:48:36 »
Nyt on kyl pakko sanoo tää maailman hirvein sana: IHQ! Kukaan mun kavereista ei lue Darrenia! Se on kyl niin hyvä kirjasarja ja Crespley on niin nnamm<3 Siis ihana hahmo oikeesti on vaan niin paaaraas! Darrenki ihan hyvä  tyyppi mut vähä rasittava teiniangst sil kokoajan päällä :P Evrasta tuli vampyyrivuoressa tosi rasittava ainakin mun mielestä... Siis jos joku jo tiesi niin se vampyyrivuori on jo suomennettu (?!) En ole selannut tätä topiccia kokonaan niin ei voi tietää mitä olette puhuneet :) Juu no kuitenkin siis pääasia oli: Ihanaa kun joku muukin lukee ihania Darreneita kun minä :)

Jos joku on lukenut tuon vampyyrivuoren niin kenestä kaikista se loppui niin vammaisesti? *viittaa*

En ole saanut käsiini friikkisirkusta :( Aloitin tuosta vampyyrin oppipojasta. Muistan kun luin sitä joskus kolme vuotta sitten ihan pissat housuissa :D Eka kauhukirja jonka luin.

Minä en itse hirveästi tykännyt kauhun tunneleissa kirjasta. Sekin loppui niin p*skasti.  en nyt muista missä kirjassa se oli kun Crespley opetti Darrenia  ottamaan avaimen pöydältä liikkumatta ;D Ja juttuhan meni niin että oikeasti Crespley teki jotain niin nopeasti ettei Darren tajunnut Crespleyn liikkuneen? Eikö se noin mennyt?`Sekavaa :D

NightWalker

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #38 : Tammikuu 07, 2007, 22:00:48 »
Vampyyrivuori on suomennettu varmaan parikin vuotta sitten. Tammi vain julkaisi viime vuonna kaikista suomennoksista pehmeäkantiset pokkariversiot, jotka olivat pari kuukautta myynnissä. Ja Crepsley ei ole vain 'nnamm<3' . Itse asiassa Creplsleytä ei kirjoissa ole kuvattu kovinkaan hyvän näköiseksi. Eniten kyseisessä herrassa viehättää olemus.

Itse aloitin Vampyyrin oppipojasta, liian moni asia jäi kuitenkin auki ja luin Friikkisirkuksen, jossa aika moni asia aukesi. Kirjoja en pitänyt yhtään pelottavina, oikeastaan hiuka jännittävinä ja maustettuna sopivalla huumorilla. Kirja myös sopii sekä tytöille että pojille, puoli vuotta sitten sain aivopestyä 4 vuotta nuoremman veljeni lukemaan pari ekaa kirjaa. Lisää mokoma lukisi, jos kirjastosta saisin osia käsiini. Harvoin onnistuu näkemään kaikkia neljää kirjaa yhtä aikaa hyllyssä. En ole itse asiassa varmaan koskaan nähnyt. Sapettaa, ettei mistään ole onnistunut lukemaan muita osia englanniksi. Ovat suomenkielisinä melko helppolukuisia, joten olettaisin myös alkuperäiskielen olevan melko helposti ymmärrettävää.

Mutta, nyt pitää lopettaa, alkaa kello ja vanhemmat painaa päälle

Petyr

• Ankeuttaja
Vs: Darren Shan
« Vastaus #39 : Joulukuu 22, 2007, 16:00:58 »
Darren Shanit ovat yksiä lempikirjoistani. Jotenkin on ällistyttävää, että sinänsä simppelistä ideasta on saatu niin toimiva ja sutjakka kokonaisuus. Jännitystä ja yllättäviä käänteitä ei ainakaan puutu.

Tammi aikoo ilmeisesti julkaista lisää Shaneja, sillä Risingshadow ainakin näyttäisi tiedottavan, että 6. osa, Vampyyriprinssi, julkaistaan ensi helmikuussa. Olen lukenut sen englanniksi ja pukinkonttiin pitäisi tulla loputkin sarjan kirjat yhteisniteinä, lontoonkielellä nekin.

limón

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Joulukuu 25, 2007, 20:17:40 »
Täällä myös yksi, johon Shanit ovat tehneet vaikutuksen! Aloitin sarjan lukemisen joskus vuosi tai pari sitten ja nyt äskettäin innostuin siitä taas ja luin Kuoleman koettelemukset. Juu, helmikuussa sen Vampyyriprinssin suomennos pitäisi ilmestyä.

Aivan samaa mieltä monien edellisten kanssa, Crepsleyssä on jotain kiinnostavaa ja ihanaa. Pidän hänestä paljon :)

En jaksaisi millään odottaa kuutosta, oliko Shanin pakko lopettaa se vitonen juuri sellaiseen paikkaan, aivan kesken? Voi voi. Täytyy lukea näitä jo suomennettuja kirjoja yhä uudestaan ja uudestaan, on niin tylsä elää ilman niitä :>

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #41 : Joulukuu 31, 2007, 16:02:31 »
Olen lukenut kaikki suomeksi tulleet kirjat, ja olen päättänyt, että ellei niitä kohta ala kuulumaan lisää, minun täytyy hommata hyvä sanakirja ja lukea loput kirjat englanniksi.
 Aloitin Friikkisirkuksen lukemisen, koska kaverini kertoi sen olleen hyvä kirja. Luin Friikkisirkuksen joskus hmm.. yhdeksänvuotiaana luulisin ja sitten etenin siitä seuraavaan. Friikkisrkuksesta lähtien olen ollut koukussa Darreniin ja Crepsleyhin. Vampyyrit ovat aina kiehtoneet minua, ja koska tarinassa on myös muita 'kummajaisia' mikäs sen parempaa? Crrepsley on minun, kuten näköjään parin muunkin lempihahmo. Ihan oikein Darrenille, kun Creps veretti sen. Mitä meni varastamaan Madam Octan ja kiristämään vampyyriä? Typerä poika... :D
 Jos jollain on jotain tietoa Darren Shanista, tai siitä onko kirjoja tulossa lisää suomeksi, olisin tiedoista todella kiitollinen!

-Z
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Krizz

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #42 : Tammikuu 03, 2008, 16:51:09 »

Mä olen itse lukenut ysiin asti... ekat 4 suomeks ja loput englanniks. Tosin isosisko toi just viimeset 3 osaa Englannista mulle, kun ei meidän kirjostosta sitä löydy ja Suomessa maksaa enemmän kun Englannissa. (Niille, jotka aikovat lukea kyseisiä kirjoja englanniksi täytyy todeta, että mun mielestä kirjat oli helppo lukea ja luulin ymmärtäneenikin suunnilleen kaiken. Eli kannattaa tosiaan lukea.)
Mä löysin sarjan ihan vahingossa, kun kysyin kaveriltani kirjastossa, että tietääkö hän mitään vampyyrikirjoja, joita vois lukea. Kaveri sitten ihan piloillaan otti kirjan hyllystä ja sanoi, että toi ainakin on. (kyseessä oli Kauhun tunneleissa) Ei se oikeesti ollu meinaan tienny koko kirjasta...

Joo tosi hienoa, että tulee leffa!! Pidän Darren Shania nimittäin yhtenä lempi kirjoistani ja oon ajatellutkin, että olis kiva nähä siitä elokuva. Ja kuten monen muunkin, niin mun lempihahmo on myös Crepley, mutta toi näyttelijä ei kyllä vastaa yhtään mun kuvaani. Olen aina ajatellut Crepsleyn luisevana ja synkkänä... Mutta noi Darren ja Steve näyttää sentään ihan rooliin sopivilta.

Kiitos Deathlikelle tiedoista...

Poissa Minna

• ystävällinen mäyrä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #43 : Heinäkuu 03, 2008, 22:31:13 »
En tiennytkään, että tästä kyseisestä sarjasta olisi täällä aihe, mutta onneksi oli. Olen niin koukussa vaikka olen lukenut vasta kaksi ensimmäistä, mutta kirjastoon en pääse vielä vähään aikaan, joten joudun odottamaan, että pääsen lukemaan lisää. Harmin paikka. Tosin en ole nähnyt kirjastossa kuin olisiko ollut 1-4 kirjat. Noh, toivottavasti katsoin väärin.

Joka tapauksessa. Olen lukenut tätä sarjaa joskus ennenkin, mutta en varmaankaan näitä ensimmäisiä osia. En ainakaan muista. Muistan vain viimeisestä lukukerrasta, että siinä puhuttiin jotain näistä salaperäisistä siniviitoista ja että he nukkuivat silmät auki (?), en ole varma, mutta en oikeastaan muista oikein. Madam Octan taisin tosiaan muistaa myös :D Mutta nyt kuitenkin päädyin lukemaan uudestaan ja jäin auttamattomasti koukkuun, vaikka vasta kaksi osaa olen lukenutkin.

Jotenkin en käsitä, miksi ekan kirjan takana on tuo teksti "lue ja pelkää". Onhan se omalla tavallaan jännä kirja ja noin, mutta en luokittelisi sitä mitenkään hirveän pelottavaksi. Jotku kohtaukset ovat vain aika ällöttäviä, ainakin se Susimies-juttu kakkosessa. Anteeksi pieni spoilaus, mutta jotenkin kaikki oli kuvattu niin tarkasti, kun Sam oli raadeltu...hmm...pahasti. Ja se, mitä JV:lle tapahtui. Aika pelottavaa, mutta en nyt kuvaisi tätä kirjaa kuitenkaan ihan kauhukirjaksi. Friikkisirkuksen väki kuulostaa pikemminkin huvittavaksi kuin mitenkään pelottavaksi.

Mutta mutta. En tiennytkään, että tästä on tullut/tulee elokuva, en tosin ole varma haluaisinko edes katsoa koko elokuvaa. Haluan kuvitella itse hahmot, minulla on jotenkin Crepsleystäkin niin elävä mielikuva ja hän jotenkin muistuttaa luonteelta jotain henkilöä... ei vain millään tule mieleen ketä. No, monen muunkin lempihahmo on juuri Crepsley, yhdyn heihin. Hän on jotenkin hienosti kuvattu koko kirjassa: pirullinen, ironinen, häijy huumorintaju... mutta hän on kuitenkin jollain tavalla sympaattinen :D Minua häiritsee, kun Darren sanoi hänelle joka välissä vihaavansa tätä, mutta kyllähän Crepsleykin teki aika tyhmästi, mutta ei Darren olisi saannut kuvitella, että tappaisi tämän, ei ei...

No, jokatapauksessa loistava sarja, odotan innolla, että pääsen kirjastoon etsimään lisää osia sarjasta :D
~Minna

//muoksis
Ostin kuudennen kirjan! Harmikseni en löytänyt viitosta, mutta enköhän saa sitä etsittyä ihan perinteisesti kirjastosta :) Tiedustelisin tässä nyt samalla, kun muoksin, että millon tuo elokuva on tulossa? Sanoin tosiaan aikaisemmin, etten välttämättä haluaisi nähdä sitä, mutta muutin mieleni: haluan ehdottomasti nähdä sen! :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2008, 21:58:57 kirjoittanut Minna »
Mä huudan ohjeit mut auto menee puskii,
älä anna mun kuolla mun tuskii.

Katarr

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Heinäkuu 19, 2008, 01:32:09 »
Olen lukenut osat 1-6 suomeksi. En millään malttaisi odottaa suomennoksia, kun ne näyttävät ilmestyvän niin harvoin, mutta en ole löytänyt englanninkielisiä kirjoja mistään, joten pakko tyytyä odottelemaan. :/

Elikkä, tykkään kirjoista aika paljon. Vampyyrit ovat kiinnostava aihe, ja tykkään Darren Shan -kirjojen tuomasta näkökulmasta. Ajatus vampyyrineuvostosta ja kirjoissa olevasta vampyyrien yhteisöllisyydestä ja säännöstöstä on mukava.
Toivoisin kyllä, että kirjat olisivat hieman pidempiä, eivätkä aina jäisi niin pirun jännittäviin kohtiin! D:

Lempihahmoni on varmaan Crepsley, tykkään hänen salaperäisyydestään. Hän on hyvin mielenkiintoinen. Ja jollain tavalla jotenkin "ihanakin". :D Vaikka hän onkin välillä aika tiukka Darrenia kohtaan ja äksyilee, niin hän on silti kauhean koominen ja pidän hänen ironiastaan.
Tykkään myös Evrasta, oli kiva lukea hänen ja Darrenin sanailuja kolmoskirjassa.

Kurda Smahlt on myös tosi hyvä hahmo. Tykkään hänen huumoristaan ja rennosta asenteestaan.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Lainaus käyttäjältä: Minna
Jotenkin en käsitä, miksi ekan kirjan takana on tuo teksti "lue ja pelkää". Onhan se omalla tavallaan jännä kirja ja noin, mutta en luokittelisi sitä mitenkään hirveän pelottavaksi.

Olen tästä samaa mieltä. Minä olen yksi pahimmista jänishousuista ikinä (esim. pelkään Muumien Mörköä ihan älyttömästi, sen ääni on jotain niiiin pelottavaa. D:), mutta en todellakaan miellä näitä kirjoja pelottaviksi. Jännittäviä ne tietenkin ovat, mutta eivät sillä lailla, että menettäisin yöuneni niiden takia.

Ihan mukavaa, että elokuvakin on tulossa. Crepsley on ihan eri näköinen miksi hänet kuvittelin. o.O Mietin myös, että kuinkakohan verisen ne meinaavat tästä elokuvasta tehdä? Vaikka aikaisemmin sanoinkin, etten pidä näitä kirjoja pelottavana, eivät ne minusta myöskään mitään pikkulasten kirjoja ole. Jotkut kohdat ovat jopa melko raakoja, esim.

Toivoisin, etteivät he kauheasti alkaisi leikkelemään kirjojen tapahtumia esim. saadakseen pienemmän ikärajan ja sitä kautta enemmän katsojia. Luultavasti näin ei tapahdu, olen vain liian negatiivinen. :P

Vampire

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Joulukuu 21, 2008, 21:46:21 »
Olen lukenut kaikki tähän mennessä suomennetut Darren Shanit, ja tykästyin sarjaan täysin. Omistankin Friikkisirkuksen, ja jouluna Vampyyrin oppipoika lisääntyy kokealmaani. Siis todella hyvä sarja, joka on täynnä vampyyreja, kauhua ja ties vaikka mitä muuta. Loppuja teoksia en ole käsiini saanut, koska kirjastoalueeltani ei niitä löydy.. Mutta spoilaillut olen aika tavalla. Lempparihahmoni on ollut alusta asti Larten Crepsley. Olen kyll kuullut, ett Darren Shan on kirjoittanu sen sarjan, kantsii muuten vierailla kyseisen henkilön kotisivuilla, osoite on

http://www.darrenshan.com/vampires/index.html

, ja siellä on muutama(aika montakin) hauskaa juttua..En jaksais niitä ruveta hehkuttamaan, jokainen voi itse käydä lukemassa.. Mutta nyt, tärkeimpään. Tiesikö kukaan muu, että Hunters of the Dusk suomennetaan helmikuun 27. päivä? Täss on tiedonlähteen sivu, kannattaa käydä.

http://fi.risingshadow.net/index.php?option=com_library&Itemid=67&action=book&book_id=5552

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #46 : Joulukuu 25, 2008, 20:54:39 »
Minäkin olen lukenut nämä, englanniksi tosin kun kaveir kertoi että suomeksi ei ole kaikkia. Ehdottomasti paras lukemani "lastenkauhu"kirjasarja, kirjat on ainakin käsittääkseni suunnattu pelottamaan 10-vuotiaita, mutta myös niin että niistä löytyy vanhemmillekin jotain lukemisen arvoista. Olin aloittaessani melko varma, että kirjat olisivat säälittäviä Goosebumps-kopioita joita tulisin inhoamaan sydämeni pohjasta, mutta ensimmäinen kirja pyyhkäisi kaikki ennakkoluulot pois. KANNATTAA LUKEA!

[spoilaa vähän myös osia 7-12, mutta ei niin paljon että laittaisin spoilermerkintöjä..]
Lukemani kirjat oli jaettu neljään trilogiaan (kahdentoista kirjan sijaan), joten käsittelen kirjoja nyt neljänä trilogiana. Kirjassa on selvästi neljä eri vaihetta: darrenin lapsuus, vampyyriksi muuttuminen ja friikkisirkus; vampyyrivuorijakso ja vampyyreihin tutustuminen; Vampaneze'jen (en tiedä mitä ne ovat suomeksi) ja vampaneze princen metsästys; loppu. Trilogiatkin oli jaettu nähin neljään osaan, joista mielestäni loppu eli viimeiset kolme kirjaa olivat parhaita. Kolmas trilogia oli ehkä viimeistä kirjaa lukuunottamatta tylsin näistä.

Kirjailija oli suunnitellut kirjojen maailman mahtavasti, vampyyrit olivat todella uskottavia ja heidän kulttuurinsa mielenkiintoinen. Hahmot olivat mahtavia, etenkin Darren, Crepsley, se noita (nimi hukassa), vampyyrilordit, kaikki sirkuslaiset, MISTER DESMOND TINY (eli kopernikus-henrikus Talo ;D mahtava käännös tuo) - mister tiny oli kirjojen se jokin, sydämenmuotoista kelloa pitävä erittäin mystinen henkilö, joka tuntui tietävän ihmisten kohtalot ja tulevaisuuden. hrr.

Kymmenes kirja (?) jossa Darren ja yksi pienistä ihmisistä oli hyvin mieleenpainuva ja muistan sen yhä. Kaikki ne lohikäärmeet, limahirviö... Luin kirjailijan nettisivuilta, että kirjoja piti alunperin tulla 12 - tulevaisuusseikkailuja piti olla kymmenen ja viimeisen kirjan kaksiosaisena siellä lopussa, ja harmittaa suuresti että hän halusi lopettaa kirjansa suoraan, ilman tulevaisuusjaksoa. Ymmärrän tietenkin, että hänen mielikuvituksensa, joka kaiken tämän kuvitteli, alkoi jarruttaa ja vetää tarinaa tähän uuteen suuntaan ilman tulevaisuusjaksoa. Loppu oli todella hieno ja lähes täydellinen (en ainakaan itse jäänyt kaipaamaan siltä mitään), (spoilaa PALJON[/b)

[/spoilaa vähän myös osia 7-12, mutta ei niin paljon että laittaisin spoilermerkintöjä..]

Kirjasarjassa oli kaikki ne ainekset mistä pidän eli uskottavaa fantasiaa joka sekoittuu loistavasti todellisuuteen, sopivasti draamaa (ei vedetty täydellisesti yli), mieleenpainuvia henkilöhahmoja,
ja  mystinen pääpahis (mr. Tiny) joka jää lopultakin vähän mysteeriseksi. Odotan elokuvaa innolla, mutta herra Crepsleyn näytteljä ei vastaa kuvitelmaani ja jotenkin tuntuu että siitä ei tule niin hyvää. Onneksi sentään ovat yhdistäneet kolme ensimmäistä kirjaa, sillä ensimmäistä pitäisi venyttää hirmupaljon että saisi edes tunnin verran katseltavaa. Ja elokuvia taitaa sitten tulla yhteensä vain 4 (kuten trilogioitakin), paitsi jos ne floppaavat taloudellisesti...

Poissa Elva

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #47 : Maaliskuu 07, 2009, 17:42:40 »
Aloin lukemaan näitä joskus vähän aikaa sitten kun minulla oli joku ihme vampyyrikausi menossa. Tykkäsin Friikkisirkuksesta ja se toinenkin osa menetteli (nimi unohtui jo o.O) mutta kolmannessa osassa alkoi jo tökkimään ja neljättä osaa en sitten edes jaksanut lukea loppuun. Alkoi vain pitkästyttää. Sen lisäksi minua ärsytti hirveästi kun Darrenilla oli koko kolmannen kirjan päällään se ihme merirosvoasu. Enemmän kyllä ärsytti se kun Darren ei halunnut juoda ihmisverta. khea klisee, kukaan vampyyri ei koskaan halua. Siksi kai ärsyttikin.
Itseasiassa lueskelin tuossa noita spoilereita koska olin pitkään kiinnostunut siitä miten Darrenille kävi. En tosin niin kiinnostunut että olisin vaivaustunut lukemaan kaikki kirjat :D
Elokuvan aion kyllä mennä katsomaan. Ehkä saan serkkuni raahattua mukaani jopa. Ehkä, mutta ei kuitenkaan poiketa aiheesta. Olen vaan miettinyt, että mikähän mahtaa olla sen leffan ikäraja, koska käsitykseni mukaan kaksi kirjaa ovat yhdistetty siihen leffaan tai jtn, ja kakkoskirjassa oli minusta aika raaka loppu. Serkkuni ei kyllä lähde mukaan jos se ikäraja on k-13 Mutta onhan ne leffantekijät kai sitä jotenkin muuttaneen, koska
. Offikisi taisi kyllä vähän mennä, mutta..

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #48 : Maaliskuu 25, 2009, 18:25:05 »
Ideal: ainakin kolme seuraavaa osaa (Kuoleman koetukset, Vampyyri prinssi ja Pimeyden Ennustukset) löytyy ihan tavallisesta kirjakaupasta ja varmaan  KK ja VP löytyy myös monista kirjastoista. ;)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Cindu

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Huhtikuu 03, 2009, 22:15:49 »
Kaikki seitsemän luettu, siis ne jotka suomennettu 8--) Aivan mahtavia kirjoja on tosiaan. Parhaita on mm. friiikkisirkus, vampyyrivuori, vampyyrin oppipoika & kauhun tunneleissa. Odottelen muiden suomennosta, elikkä niiden viiden, kaksitoistahan niitä on, vai kuinka? Lempihenkilöitä on ainakin Crespley, Evra, Darren ja Arra oli myös, tykkäsin myös Kundrasta ja öö herra pitkästä. Kaikki on aika kivoja henkilöitä. Ja tuosta elokuvasta, olen menossa ehdottomasti katsomaan kunhan valkokankaille ilmestyy.