Kirjoittaja Aihe: Darren Shan  (Luettu 12963 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Ecera`s Darkness

• Ankeuttaja
Darren Shan
« : Marraskuu 24, 2002, 12:02:09 »
Niin, onkos kukaan lukenut kyseistä kirjaa? Minä olen muutamaankin otteeseen, koska se oli niin loistava ja sytytti mielenkiintoni jo alkusanoista lähtien. Se on eräänlainen kauhukirja, mutta enemmän siinä on jännitystä. Se ei yritä saada lukijaansa kurkistamaan sängyn alle iltaisin, mutta taakseen voi aina vilkaista..kaiken varalta.
Päähenkilönä on poika, samalla nimellä kuin itse kirjailija eli Darren Shan, joka joutuu kärsimään melko pahasti lähtiessään ystävänsä Steven kanssa katsomaan kiellettyä friikkisirkuksen esitystä. Jos haluatte tietää lisää lukekaa itse kirja. (muoks.: (suosittelen koko sarjaa, minä en ainakaan pettynyt!))
Sarjasta on Suomessa ilmestynyt jo muutamia osia, mutta vauhti on hidasta. Tietääkö teistä siis kukaan onko kirjan suomennoksia tulossa lisää? Ei viitsisi tilata jokaista osaa Englannista. Ensimmäiset osat olen lukenut ja niistä on tulossa myös elokuva. Olen pyörinyt ympäri kirjan fanisivuja, mutta ikäloppu nettimme tilttaa aina kun saa siihen mahdollisuuden, joten kysynpä teiltä tietojanne.

muoks: huomautan etten ole elokuvan tulosta varma, mutta itse kirjailijan nettisivuilla puhuttiin jotain tällaista. Elokuvan oikeudet on WB ostanut, mutta mikään ei ole varmaa.
muoks2: Ostinpa sitten Englannista jokaisen osan ja ooh! Mutta enpäs spoilaa teitä.. Kuitenkin hieman päivitettyä tietoa: kirjoja tulee 12. Jos tulee elokuva, se olisi kahdesta tai kolmesta ensimmäisestä osasta tiivistetty versio, mutta paljon en ole saanut tästä irti. Ja kyllä, Tom Felton ja Darren ovat jonkinmoisia kavereita!
Englanniksi osat ovat nimeltään:
1. Cirque du Freak
2. The Vampire`s Assistant
3. Tunnels of Blood
4. The Vampire Mountain
5. Trials of Death
6. The Vampire Prince
7. Hunters of the Dusk
8. Allies of the Night
9. Killers of the Dawn
10. The Lake of Souls
11. Lord of the Shadows
12. Sons of Destiny
Englannissa osat ilmestyvät uudelleen kolmen osan trilogioina(The saga of Darren Shan: Vampire Blood, Vampire Rites, Vampire War ja Vampire Destiny).

*Kumarrus*

//Tässä topicissa on paljon viestejä, joissa lukee että 'mä oon lukenu!!11' eikä mitään muuta, eli siis enemmän asiaa viesteihin, tai ne lentää armotta roskiin. //~Lii

//Muokkasin otsikkoa. ~Wend

Poissa Mari

• Vuotislainen
    • http://pp.kpnet.fi/anita/anita/Index.html
Darren Shan
« Vastaus #1 : Marraskuu 24, 2002, 17:21:16 »
Olen lukenut kaksi ensimmäistä osaa (Friikkisirkus, Vampyyrin oppipoika), ja pidän paljon.

Tarinasta on saatu pelottava, tekstin tyyli on pelottavaa.

Pikkuveljeni (9v.) luki ensimmäisinä kunnon kirjoinaan Potterit, kaikki neljä viikon sisällä n. vuosi sitten.
Sen jälkeen en ole löytänyt hänelle mitään tarpeeksi hyvää luettavaa, hän kun luki ensimmäisenä sen kaikista parhaan. ;)

Nyt hän on kuitenkin täysin koukussa näihin kirjoihin, ja kinui minut antamaan toisen kirjan ensin hänen luettavakseen. :)

"No sen takia koska siinä kerrotaan vampyyrien toimintatavoista", kommentoi veljeni. ;)

Toivottavasti seuraava kirja tulee pian, meidänkin talossa uutta luettavaa odottaa kaksi. :)

Kelpie

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2003, 20:22:59 »
Ouh. Joku muukin joka tykkää Crepsleystä. Minä en sitä paitsi edes ole sille vihainen. Ihan oikein sille Darrenille, se on ärsyttävyyden huipentuma.

Tässä vaiheessa te varmaan mietitte että miksi minä sitten luen niitä kirjoja jos inhoan Darrenia. Kaksi syytä: Vampyyrit. Crepsley. Vaikka tuossa taitaa olla vain yksi syy... No joo. Olen lukenut kaikki suomennetut pari kertaa. Inhoni Darrenia kohtaan selittää varmaan se että [spoil] "Kauhun tunneleissa" Darren puukottaa Crepsleytä. Mikä psyko... [/spoil]

Miksi Crepsley? Vaihtelevainen luonne. Tai siis. Se on sellainen häijy, sarkastinen ja kyyninen, mutta kuitenkin melkein alkaa itkeä siinä kakkoskirjassa (ellen muista ihan väärin...) Se on vampyyri. Se on elänyt monta, monta vuotta, eikä sen historiasta ole annettu minkäänlaista tietoa. Se arpi... Innostun aina miettimään millainen elämä sillä on ollut.

Lainaus
Paras hahmo on se käärmepoika *ei muista nimeä*.

Evra.

vilukissa

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2003, 14:55:40 »
Aa, joku muukin on lukenut Darren Shania! Hienoa... Itse löysin ne vasta vähän aikaa sitten ja luin samana päivänä kaikki kolme kirjaa ja ryntäsin kinumaan porukoilta lupaa tilata enkun kielisiä seuraavia osia... Heh. Onko kellään tietoa, että milloin nelonen(The Vampire Mountain) ilmestyy suomeksi? Entäs yhdestoista enkuksi? No tota noin, en mä mitään yli-innostunut ole näistä kirjoista... :)
Mutta Crepsley on jännä tyyppi! Siinä on jotain, herra Crepsleyssä. Onhan ne muutkin kiinnostavia, mutta silti..
Muuten, tietääkö kukaan, kuinka vanha Darren suunnilleen oli Friikkisirkuksen aikaan? Veikkaisin jotain kahtatoista, mutta onko mitään virallista tietoa? Kävin etsimässä shanvillestä mutta en löytänyt...  :( Tässä se osoite kuitenkin on: http://www.darrenshan.com
*muokkaus*
Hyvin vähäistä spoilausta..

Se kohta, missä Steve ilmestyi hautausmaalle, aiheutti minulle ainakin kylmiä väreitä. Vaikka se oli kyllä lähinnä huvittavan kauhistuttavaa. Paljostako lyödään vetoa, että Steve palaa jossain vaiheessa? Et lyö vetoa? Niin ajattelinkin...  :twisted:

Spoilaus päättyy..

Ecera`s Darkness

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2004, 20:30:46 »
Ahh, suomennoksia siis tulee lisää! Olen kyllä siis jo lukenut kaikki englanninkieliset osat ja en nyt suoranaisesti ylistäisi nelosta *varoo spoilaamasta* mutta ei se tarkoita etteikö se hyvä olisi. Se on hyvä. Kaikki osat ovat mahtavia ja aina vain paranee loppua kohden!! Ette kuule uskokaan mitä tulee tapahtumaan!!! Ja tulevat osat loppuvat ylijännittävästi tyyliin "To be continued" *kiljuu halusta spoilata, mutta pitää kuononsa kiinni...ei helppoa* Yksätkää minulle jos haluatte juonipaljastuksia *wirn* Odotan jo innolla seuraavia osia, joita siis tulee sitäkin enemmän: 12.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Luihuinen
Darren Shan
« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2004, 09:01:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Piparminttu Pipsa"
sellaisia ns. välikirjoja. On kiva välillä lukea sellaista missä ei tartte paljoa ajatella vakavasti ja jonka lukee nopeasti.

Mie olen samaa mieltä. Helppolukuisia ne tavallaan on, ja tekee vaihtelua lukea välillä jotain muutakin kuin Pottereita. Kiinnostus pysyy paremmin (en tarkoita, että olisin kyllästynyt Pottereihin). Ekan osan luin hieman reilussa parissa tunnissa (ja kukaan ei meinaa uskoa minua DSMB:ssä...)

*muoks*
Ihan pakko selostaa pikkusen mahdollisista elokuvista. Tykkäisin itse enemmän, jos jokaisesta kirjasta tehtäisiin oma elokuva, mutta kun yhdessä kirjassa ei ole tarpeeksi "asiaa", niin kahden tai kolmen osan yhdistäminen olisi ihan järkevää. Oikeastaan en välttämättä sittenkään niin kovasti haluaisi, että Friikkisirkuksesta mitään filmatisointia tehtäisiin, omat mielikuvani kun olisivat aivan varmasti päinvastaisia kuin mitä elokuvassa olisi. DSMB:lla ihmiset innokkaasti kyselevät, koska esiintymiskokeet ovat...

Sitten Kauhun tunneleista. Mitä mieltä te olette Debbiestä? Jostain syystä mie en tykännyt hänestä alkuunkaan, enkä siis edelleenkään. Eipä hänessä kai mitään vikaa ole. Darren Shan Messageboardilla monet  tuntuvat tykkäävän hänestä... Aivan kuten Evra Vonistakin.

Poissa Salandra Taikasielu

• Vuotislainen
Darren Shan
« Vastaus #6 : Kesäkuu 06, 2004, 15:46:17 »
Minä olen lukenut nyt vain kaksi ensimmäistä kirjaa. Oikeastaan sen takia, että kolmas ja neljäs kirja olivat lainassa (lähtee heti huomenna katsastamaan kirjastoa, tänään ei voi, kun on sunnuntai)

Mutta sitten itse kirjoihin. Kaikki henkilöt ovat mielenkiintoisia. Jostain syystä pidin Stevestä todella paljon. Hän oli vain jotenkin niin... salaperäinen ja arvaamaton. Spoiler: Ajattelin ensin, että kun hän arvaa Darrenin olevan vampyyri hän on edelleenkin Darrenin ystävä. Mutta ei! Uhkaa tappamisella! Se oli jotenkin pelottavaa... spoiler loppuu...[

Vampyyrin oppipoika oli ehdottomasti parempi. Vaikkakin ensimmäinen kirja oli täynnä salaisuuksia (mitäköhän tuokin nyt tarkoitti?) Tuli niin surullinen mieli kummassakin. Ensimmäisessä Steve ja toisessa Sam. Ehkä minä vain otin sen liian raskaasti:)? Crespley... Minusta Darren saisi vähän kunnioittaa häntä, mutta on myös oikein hän hän vihaa tätä. Sillä Crespley teki minusta hirveän teon, kun teki Darrenista puolivampyyrin niin aikaisin! Ei hyvä... Toivon, että kolmas ja/tai neljäs kirja on huomenna kirjastossa, tai muuten eräästä henkilöstä tulee samanlainen kuin susimiehestä...

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Darren Shan
« Vastaus #7 : Kesäkuu 25, 2004, 00:02:21 »
JenDa: Minusta kannattaisi ehkä lukea Friikkisirkus ensiksi, koska niin saat juonesta paremmin kiinni ja vältät samalla spoilerit. Muttah, jos sinulla on hermoja, niin voi kai ne lukea nurinkinpäin... En tiedä. Mutta suosittelisin lukemaan ensin Friikkisirkuksen. =)

Minä olen lukenut kaikki neljä suomennosta, ja nelosen omistan omana, ja ainon muutkin hankkia. Todella hyvä sarja. Nelonen loppui siis... Minä en kestä.

Nämä kirjat tosiaan ovat hyvää kevyempää välilukemistoa Pottereiden välille. Ainoita kirjoja jotka ikinä ovat minut saaneet itkemään, sen jälkeen kun olin seitsemän. Koskettavia. Naurattavia, surullisia, jännittäviä... Mitä kaikkea hyvä kirja vielä tarvitsee?

Elokuvia? Enpä tiedä... Friikkisirkuksesta en ehkä toivoisi. Mutta jos näistä tulee eloukuv(i)a, niin katson.

Ja sitten Spoilereita, kaikista neljästä!:
Minulla tuli Friikkisirkuksessa tippa linssiin kun Darren makasi "kuolleena" siellä kotonaan ja perheenjäsenet suri sitä... Ja siinä Vampyyrin oppipojassa... Voi ei, tämä menee nyyhkyttelyksi. Siis siinä kohdassa kun Susimies oli tappanut Samin, tuli oikeasti muutama kyynel. ihan oikeasti. ja se on jo jotain. (Minä sentään en itsenyt edes HPjLPssä FKsta nyt puhumattakaan. En nyt tiedä millainen saavutus tuokin on...) Se on hyvin harvoi kun itsen kirjoissa. Minulle ei ole kertaakaan tämän sarjan aikana tullut kuvottunut tai sairas olo, ei yhtään. Mutta, minä en myöskään kuvotu helposti. Neljäs kirja loppui ihan liian jännittävästi.Spoilerit ohi!
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #8 : Kesäkuu 26, 2004, 14:16:23 »
Jep, olenhan minäkin kirjat lukenut. Ensimmäinen osa oli paras, I'd say. Vaikka kakkosessahan tuli Evra Von, joka on suosikkihenkilöni (all hail Evra!).

Luin ensimmäisen kirjan kai joskus viime vuonna, ja pidin kirjan kerrontatavasta aivan kamalasti. Ekan kirjan loppu oli mielestäni surullinen, kun Darren ns. "kuoli" ja se joutui jättämään perheensä. Tuleekohan se Steve jossain vaiheessa enää esille, kun sehän vannoi jahtaavansa Darrenia ympäriinsä? xD

Kauhun tunnelit taas oli minusta huonoin neljästä suomennetusta osasta, en tiedä miksi. Ehkä se johtui siitä, että Debbie oli minusta jotenkin ärsyttävä ja tällä lailla... Kakkosen loppu oli tosiaan vähän vastenmielinen, mutta kyllä sen kesti. Nelosessa minua harmitti se, että Evra oli kasvanut isoksi eikä ollut enää niin paljon mukana kuvioissa. Yhyy. Älkää viekö Evraa.

medu

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2004, 00:47:10 »
Uu haulla varta vasten hain tätä topiccia:D

Noh minun Darren 'faniuteni' alkoi, noin kolme vuotta sitten. Noniin tässä tulee mun tarinani:E Kun olin upo uuden kaverini (heh) kanssa kirjastossa, ja kysyin tylsistyneenä mikä kirja kannattaisi lukea. Sitten se osoitte Darrenin Friikkisirkusta. Ei mitenkään innostuneena että 'luelue se on hyva!' sitten minä lainasin sen. Ja oh min gosh minö ihastuin siihen niin kovaa! Ja seuraavana päivänä koulussa olin ihan innoissaan sille kaverille hehkutin, ja sitten ehdotin sitä yhdelle toiselle joka tykkää Pottereistakin. Me sitten kumpikin luettiin ne ja meistä tuli kovia Darren faneja:D Ja sitten luettiin myös toinen osa ja sekin oli ihana. Itse kyllä pidin ekasta enemmän.
Sitten myöhemmin löydettiin kirjakaupasta kolmaskin osa suomeksi! Me oltiin niin innoissaan. Kun oltiin jo melkein unohettu koko Darren. hyihyi. Kolmannestaakaan en itseasiassa pitänyt niin paljoa:(
No sitten minä menin Darrenin sivuilla ja sain major ajatuksen (omasta mielestä ainakin) mehän voidaan tilata ne englanniksi! Ja me sitten tilattiin yhdeksänteen kirjaan asti.
En ole vielä lukenut kaikkia, mutta tosi jänskiä ne on. miten en oo vieläkään voinut lukee niitä..No joissakin kirjoissa käy vähän tylsäksi..äähh..

Evra on lempihahmoni. Jos siitä tehdään leffa. Niin Evra ei varmastikaan onnistu.

Heips. Nyt innostuin lukemaan niitä paaljon ja kokoajan muuttuu jännemmäksi! Oikeesti. Vampire Mountain ja Trials of Deathin alku oli aika tylsiä, mutta viimeks mainitun loppuu kohden se muuttuu tosi mielenkiintoseks. Nyt tykkään niistä enemmän kun koskaan ennen! Varmaan tällä hetkellä pidän enemmän kun Pottereista!
Minustakin ne ensimmäiset kirjat oli lapsellisia (vähän niinkuin Pottereistakin ajattelen) mutta nyt Darrenkaan ei ole enään lapsi (vaikka hän ei vanhenekkaan niin nopeasti). Uh minä suosittelen.

Ecera`s Darkness

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #10 : Joulukuu 07, 2004, 13:25:04 »
Ihanaa löytää palautetta oikein olan takaa:)

Kaikki osat olen nyt lukenut ja täytyy sanoa, että olihan se uskomaton sarja. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kunnon meininki alkaa kahdeksannesta osasta, vaikkakin koko sarja on mahtava. Huh, viimeisessä osassa paljastuu jotain niin uskomatonta ja tapahtuu niin hienoja asioita, että se nosti arvostustani sarjaan sadoilla asteilla korkeammalle (jos se edes on mahdollista!). Rakastan sarjaa suurinpiirtein yhtä paljon kuin Pottereita..ja se on jo paljon!

Lukekaa hyvät vuotislaiset ja nauttikaa siitä.

~kiitos ja kumarrus:)

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
Darren Shan
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2004, 18:26:01 »
Ärsyttää kyllä suuresti, ettei suomennoksia tule niin nopeasti, ja vasta neljäs suomennos on julkaistu. Kanadalaisen tuttavani kanssa harmittelemme molemmat, sillä hänen mukaansa Kanadassakin on ilmestynyt vain neljä osaa...

Mielelläni lukisin eteenpäin englanniksi, mutta jotenkin tuntuu siltä, etten kuitenkaan viitsisi. Englanti kyllä sujuu, mutta varmasti jäisi paljon juttuja pimentoon. Potterit kun ovat ainoat kirjat, joita olen uskaltanut lukea englanniksi ennen kuin suomeksi. Se vain... Kun en haluaisi missata mitään.

Rewe

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #12 : Joulukuu 19, 2004, 15:00:29 »
Kolme ensimmäistä olen lukenut. Lukeminen alkoi sinäänsä vähän erikoisesti, sillä äikän maikkamme jakoi meille kirjat ja niistä piti tehdä essee tai vastaava. Ikuisten inhottavien Berttien keskeltä sain tumman kirjan, jonka kannessa oli hämähäkin kuva ja teksti "Friikkisirkus". Se oli ensi kosketukseni sarjaan. Sinäänsä on koulusta näköjään hyötyäkin ^^

spoiler //
Toisessa kirjassa pidin Samista. Saatoin kuitenkin jotenkin etäisesti arvata, että tälle uteliaalle pojalle voisi käydä huonosti.. Hänen kohtalonsa oli raastava. Olisi silloin tehnyt mieli kurstaa koko susimies. Voih. Niin ja olivatko ne nyt hillosipuleita..? o.O
//spoiler

En voi kiistää, ettei sarja olisi jännittävä..päinvastoin. Juonikin on joistain kohdin varsin omatakeinen. Sarjahan uskaltaa myös rikkoa niitä ainaisia "näin tapat vamppyyrin"-kaavoja ja se on minusta ainakin hyvä. Lukija voi paremmin samaistua Darreniin, joka ei itsekkään tiedä kaikkea itsestäänkään :D

Kirjaan jää kyllä kiinni kunnes sen on lukenut. Ja senhän lukee myös nopeasti. Pitäähän muistaa, ettei kannata haukata liian suurta palaa keralla ja siksi onkin hyvä, että kirjat ovat suht lyhyitä.  Pidän sarjasta monella muodolla: siinä on jännitystä, toimintaa, pelkoa, tietoa, juonta ja vaikka mitä. Usein varsin ennalta arvaamatonta ja siksi pitää käyttää niitä omia aivojaankin. Hipheij, pitänee taasen varata uusi osa kirjastosta ja alkaa lukemaan ^^

voodooqueen

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #13 : Joulukuu 25, 2004, 13:10:11 »
Ensimmäisen kirjan minulle lainasi ukkini. Olin silloin mummolassa käymässä ja uskalsin lukea Shania vain puoleen väliin ja sitten minua alkoi pelottaa... (huom huom olin silloin paljon pienempi, ensimmäinen kirja oli vasta pariviikkoa sitten ilmestynyt suomeksi silloin kun luin.

Erääänä joulu aattona sitten tartuin uudestaan friikkisirkukseen, ja luin sen. Joulun välipäivien jälkeen oli opakko mennä kirjastoon ja lainata myös muut ilmestynyyt osat.
Sen jälkeen olen aina uusimpia Sahneja yrittänyt löytää.

Kirja oli hyvä, pidin ensimmäisestä juuri ni9iden vampyyri juttujen takia.
Oli mielenkiintoista, että vampyyreista tehtiin uskottavempia (ei voi tappaa esmin vihkivedellä) eli niiden olemassa olo olisi periaatteessa mahdollista.

Kirjan henkilöistä eniten pidän Crepsleystä ja Herra Talosta.Molemmat ovat hyvin kirjoitettuja ja salaperäisiä monipuolisia henkilöitä.

Ihqan pakko antaa kehut vielä suomenkielisten kirjojen kansille ne ovat tyyylikkäitä ja sopivat hyvin kirjaan.

Sleeping Death

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #14 : Joulukuu 31, 2004, 16:28:00 »
Minä aloitin kerran lukemaan Friikkisirkusta. Jaksoin vain vähän yli puoleenväliin. Anteeksi, jos uhmaan kaikkien muiden mielipiteitä, mutta se oli ihan täyttä... miten sen nyt kauniisti sanoisi... paskaa. Olin kuulut siitä ylitsevuotavia kehuja ja olin innoissani, kun aloin sitä lukemaan, mutta koin suuren pettymyksen: se oli amatöörimäisesti kirjoitettu, siinä paisuteltiin asioita, hahmot olivat teennäisiä ja kliseisiä... ja kamoon! Tyyppi menee vampyyrin luo ja tarjoaa tälle niskaansa! Lopetin siis puolenvälin jälkeen, koska halusin lukea jotain korkeatasoisempaa.
Anteeksi vain, mutta minä en tykännyt.

Ajinda

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #15 : Maaliskuu 19, 2005, 21:17:08 »
Kaverini suositteli minulle ensimmäistä osaa, Friikkisirkusta, ja lainasin sen sitten kirjastosta.

Nyt minä olen lukenut kolme ekaa osaa ja minusta ne kaikki oli todella hyviä. Toinen oli ehkä paras näistä kolmesta, mutta oli ne kaksi muutakin hyviä. Nelosenkin aion kyllä lukea kunhan löydän sen kirjastosta.

Ja kun niitä kirjoja sitten luki niin tuli sellanen tunne että "Ei tätä nyt tähän voi jättää, pakko lukea loppuun". Luin ne kaikki kolme parissa päivässä.

Ne kaikki vampyyri-jutut oli hienoja esim. että vamppyyrin näkee peilistä, eikä vihkivesi tapa jne, mutta tykkään ehkä silti enemmän vanhoista perinteisistä tavoista tappaa vampyyrit.

Muutenkin ne oli helppolukuisia kirjoja ja hyvin kirjoitettu. Lempihahmoni kirjoissa on ehkä Crepsley. Aika salaperäinen hahmo. Kaikenkaikkiaan hyviä kirjoja.

Tuulisiipi

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #16 : Toukokuu 08, 2005, 19:03:06 »
Mä oon lukenut Vampyyrivuoreen asti.
Mahottoman hyviä kirjoja. En oo koskaan tunnustautunut mitenkään erityisen "vapyyri-faniksi", joten kaverini suositellessa näitä olin hiukan varautunut.
Kirjastosta vahingossa satuin löytämään Friikkisirkuksen, joten aattelin ettei kai siinä mitään menetä jos kuitenkin lukisin.
Kirja nappasi heti mielenkiinnon. Kolme kirjaa luin kirjastosta ja nelonen oli pakko ostaa, kirjastossa sitä ei tainnut silloin olla.

Mä pidän paljon sekä Crepsleystä että Darrenista. Kirjojen parhaita hahmoja ilman muuta. Ainut mikä häiritsee on se, että Friikkisirkuksen alussa Shan väittää sarjan olevan tosi. Sitä en pysty kuvittelemaan. Onneksi se unohtuu aina kun avaan kirjan.

Ainiin, häiritsee myös nelosen loppu. Se vaan ei voi loppua niin! Varsinkin kun vitosta ei ole suomennettu, eikä kai tietoa koska se suomennetaan.
Enkuksi kai pitäisi lukea, epäilyttää vaan mitä siitäkin tulee.

Onko niitä helppo lukea englanniksi myös kasin enkulla?
Jos joku joka on ne lukenut voisi kertoa..

Ecera`s Darkness

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #17 : Toukokuu 20, 2005, 15:36:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinkles"
Onko niitä helppo lukea englanniksi myös kasin enkulla?
Jos joku joka on ne lukenut voisi kertoa..

Kannattaa ainakin yrittää. Kahdeksikkohan luetaan hyväksi, eli luulisi sinun pärjäävään edes jonnekin asti.

Itse aloitin noin neljä vuotta sitten kuudennella lukemaan Pottereita englanniksi, ennen kuin edes olin niihin suomeksi koskenut ja täytyy myöntää että ajoittain tuntui toivottomalta taistella sanakirjan kanssa. Aluksi lukeminen oli hidasta, mutta jaksoin loppuun asti ja kielitaitoni parani hurjasti. Kolmanteen osaan menessä luin jo huomattavasti sujuvammin ja niin myös sanakirja jäi hyllyyn pölyttymään.
Nykyään luen englanniksi yhtä sujuvasti kuin suomeksikin ja kynnys muiden kielien oppimiseen on huomattavasti alempana. Jokaisen kannattaisi siis kokeilla, lopputuloksesta löytyy vain positiivista sanottavaa. Sanavarasto kasvaa, opettajat ovat ylpeitä, numerot nousee ja näin päin pois.

Siis lyhyesti sanottuna: Kannattaa edes kokeilla!

Ja asiasta toiseen. Darren Shanilta on ainakin Englannissa ilmestynyt uusi samantyylinen sarja nimeltä "The Demonata", jonka kaksi ensimmäistä osaa ovat nimeltään "Lord Loss" ja "Demon Thief". En tiedä sarjasta vielä kovinkaan paljoa, mutta topicin teeman viimeisen osan lopussa (englanninkielinen versio) oli noin luvun mittainen pätkä uudesta sarjasta ja se vaikutti melko mielenkiintoiselta. Pätkässä ei paljastettu mitään, mutta tunnelma oli heti puoleensavetävä ja jännittävän oloinen. Innolla odotan mahdollisuutta päästä tutustumaan sarjaan paremmin. Näytteessä oli myös mukana ensimmäisen osan kansikuva, jossa oli ainakin minun mielestäni joko susi tai ihmissusi, eli voimme kai odottaa jotain sen suuntaista. Toivon vain ettei se muistuttaisi liikaa vampyyri-Darren sarjaa..
Sen verran sain myös irti, että päähenkilö on murrosikäinen poika, jonka perheessä jokin ei ole yhtäkkiä kohdallaan. Tunnelma kiristyy entisestään, kun siskolle tarkoitetusta kostopilasta ei kukaan löydäkään mitään hauskaa..

Jeah, Shan on mahtava:)

Valentina

• Ankeuttaja
Darren Shan: Friikkisirkus
« Vastaus #18 : Toukokuu 23, 2005, 21:36:44 »
Luin ne hieman nurinkurisessa järjestyksessä, ensin kakkonen (vampyyrin oppipoika) ja sitten vasta luin Friikkisirksen.
Nyt minä, veljeni ja kaksi kamuani olemme niihin addiktoituineet.
Kirja sarja on hyvä ja Friikkisirkus on jotain erilasta, kuten on myös Surkeiden Sattumusten Sarja.
Sopivan melankolista ja jännittävää ja kasvukipuja nuorilla.
Pidän vampyyreistä ja ne kiehtovat, joten erilaiset vanpyyri tarinat kiehtovat.... Paras vampyyri tarina, selittää mukavasti kaiken ja ei jätä miettimään. Myös vampyyrien alkuperä on hyvin keksitty. Vampyyri luola on hieno ja haluaisin sellaisessa itsekin asua... tosin naisvampyyrejen määrä on liian pieni, haluaisin enemmän naisia mukaan....

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
Darren Shan
« Vastaus #19 : Toukokuu 24, 2005, 00:15:23 »
Friikkisirkuksen olen lukenut ja pidin. Ja paljon. Kaikki vampyyreihin liittyvät jutut on mielenkiintoisia ja kiehtovia. Itse kirja piti mielenkiintoni yllä alusta loppuun ja Darren on varsin mielenkiintoinen henkilö. Innolla odotan mitä noissa seuraavissa kirjoissa tapahtuu...

Ainut asia mikä ärsyttää on se, että niitä on suomennettu vasta neljä. Ja Hamina on tällanen pirun käpykaupunki, jonka ainoasta kirjakaupasta ei löydä kuin tietyn valikoiman englanninkielistä kirjallisuutta johon EI sisälly Darren Shanin vampyyrisarja...
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

motiivi

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #20 : Elokuu 24, 2005, 20:59:14 »
Yh, miten ärsyttävää ettei niitä ole suomennettu kuin neljä tai sitten käsiini ovat eksyneet vain nuo neljä ensimmäistä. Pidin niistä paljon ja tosiaan, lukiessa tuli jotenkin.. orpo olo. Pidän Darrenista ihan mielettömästi hahmona. En voi kuvitella varmaan täydellisempää hahmoa, jonka voi kuvitella juuri sen je sen ja sen teinivampyyrin näköiseksi. Crepsley on ehdottoman hieno hahmo myös, ja tykkään siitä arpiyksityiskohdasta. *__* Uu ja Evra. n_____n;; Minusta hahmokokonaisuus on erityisesti loistava, enkä kyllä haukkuisi juontakaan? lisäksi ensimmäinen kirja on myös koskettava. .___.´

Missä se suomentamisadressi oli?

Shawny

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #21 : Elokuu 25, 2005, 20:07:03 »
Rakastan näitä kirjoja!
Olen lukenut kutoseen asti, vitosen ja kutosen omistan englanninkielisinä (eihän niitä vielä suomeksi ole tullutkaan, järkevää...)
Pidän eniten Crepsleystä, Darrenkin on hyvä hahmona.
Ärsyttää, kun nuo kirjat loppuu aina niin kesken! En malta odottaa että saan seuraavan osan luettavaksi...

Suomentamisadressi on osoitteessa
http://www.freewebs.com/suomennosadressi

Käy ihmeessä laittamassa nimesi sinne!

Silly

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #22 : Elokuu 27, 2005, 00:29:58 »
Olen järkyttynyt!! Eikö sarjaa siis aiota suomentaa enää?! Hitsin hitsi. Sitten ne on pakko hommata käsiinsä englanniksi, eihän tästä muuten mitään tule! Tahtoo tietää, miten kaikki päättyy... Minusta sarja on siis todella hyvä. Olen pitkälti yli 15 v. (joku uskoi, etteivät sitä vanhemmat voi pitää sarjasta), mutta minusta se on hyvä ja kiinnostava! Aika pelottava ja raaka lasten- ja nuortenkirjaksi, mutta uskon että nykynuorten kantti kestää sen kyllä. Luen kohtalaisen paljon nuortenkirjoja, ja Darren Shan on yksi ehdoton suosikkini. Kerrassaan erinomainen kauhukirja on muuten myös Philip Pullmanin kirja Kellopeli, eli Kuinka kaikki vedettiin käyntiin *suosittelee* ja onhan minulla näitä suosikkeja muitakin, mm. Marcus Sedgwickin Mustista ratsastajista pidin paljon... ja Geoffrey Huntington, hänenkään kirjansa eivät ole ollenkaan hassumpia... No mutta, tämänhän piti olla Darren Shan -topic, joten ei tässä sitten sen enempää! Mutta toivottavasti sarjan suomentamista jatketaan, olisi sääli jos se päättyisi tähän!

Malf

• Ankeuttaja
Re: Darren Shan: Friikkisirkus
« Vastaus #23 : Marraskuu 17, 2005, 18:11:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Ecera`s Darkness"
Päähenkilönä on poika, samalla nimellä kuin itse kirjailija eli Darren Shan,
Äh, tuota... Darrenin kirjailija nimi on Darren Shan, mutta kirjoittajan oikea nimi on Darren O'Shaughnessy. Ehkä hieman pilkunviilausta, muttaah...

Mutta itse asiaan... [SAATTAA SISÄLTÄÄ SPOILAUSTA]
Kirjasarja koukutti minut silloin kun ensimmäinen osa ilmestyi. Rakastuin heti sarjaan. Olen lukenut suomeksi 1-4, englanniksi 1-5. Lempihahmoni on Crepsley, Kurda ja tietenkin itse Darren. Evra on myös oikein mukava persoona. Suosittelen kirjoja lämpimästi heille, jotka ovat kiinnostuneita vampyyreistä.
Muoksmuoks// Luinpahan enkuksi kaikki kirjat. Ihmeen hyvä juoni, kirjoittajalla on mahtava mielikuvitus. Lempihenkilöistä kyllä Crepsley, Darren ja Kurda pysyivät samoina, mutta Evran paikan otti Steve.

Ja pientä infoa! [Kaverilta tieto, joka sai kuulla tästä suoraan tammelta]
- Darren Shan -kirjoista (osat 1--4) otetaan nyt keväällä
uusintapainokset uusilla kansikuvilla, pehmeäkantisina pokkareina.
Uusintapainosten jälkeen samassa sarjassa ilmestyy tuo viitoskirja, Sen käännös on jo valmiina hyllyssä odottamassa
-Nämä viisi kirjaa tulevat myyntiin ainoastaan R-kioskeille ja Lehtipisteisiin,
ei lainkaan kirjakauppoihin! Ne ilmestyvät kuukauden välein 15.3. lähtien. Uusin kirja ilmestyy 5.7. Huom: jokainen kirja on myynnissä vain kaksi kuukautta, joten viitonen on saatavilla ainoastaan heinä- ja elokuun ajan.
-Myöhemmin on mahdollista, että kirjakauppoja varten otetaan pokkariversiosta uusinta painokset, mutta se ei ole varmaa.

Fessa

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #24 : Helmikuu 24, 2006, 21:17:48 »
Luin Friikkisirkuksen ikäänkuin kaverin suosituksesta. Tosin noin vuoden sen jälkeen kun hän oli suositellut. Tarkemmin sanoen viime syyslomalla, kun olimme espanjassa kiertoajelulla. Luin sitä siinä bussissa ja yhdessä päivässä meni koko kirja.

Eli siis tosi helppolukuista. Ja mukaansatempaavaa. Jotenkin kerrontatyyli oli vähän jännä mutta eipä se paljoa haitannut. Semmoista aivot lomalle -lukemista, joka on välillä ihan hyvästä.

Kai sitä pittää ne loputkin osat lukkee kuhan tästä ehtis. Muttakun on niin paljon muutakin luettavaa.

Anjame

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #25 : Maaliskuu 08, 2006, 11:46:08 »
Olen lukenut tähän mennessä osat 1,3 ja 4, Vampyyrin oppipoikaa en ole mistään löytänyt, mutta yritän etsiä. Elisiis, olin kuullut että näitä kirjoja kehuttiin ja suositeltiin muille, joten hyökkäsin eräällä äikäntunnilla kirjastoon ja lainasin Friikkisirkuksen, Kauhun Tunneleissa ja Vampyyrivuoren. Luin nuo kaksi ensimmäistä melkein yhdeltä istumalta, olivat niin mukaansa tempaavia ja mielenkiintoisia. Pidän vampyyreistä joten tarina oli mielenkiintoinen, ja suunnittelin ostavani nuo kaikki kirjat/pokkarit -minälie ilmestyvätkin- itselleni. Lempihahmokseni nousi jostain syystä Darren ja Evra, Crespleykin kulosti ihan kivalta tyypiltä. Kolmannen kirjan Debbie oli ärsyttävä (jostain syystä en pidä useimmista naispuolisista hahmoista :D).

/ Creatiwer, Friikkisirkusta myydään ainakin meilläpäin R-kioskeilla, niitä ruvettiin painamaan uudestaan tai jotain :)

suri

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #26 : Toukokuu 21, 2006, 18:36:51 »
Mielestäni Darren Shanit ovat upeita kirjoja. Itse en pidä suomennuksista ollenkaan, mielestäni ne ovat vähän kökköjä, mutta englanniksi niitä on kiva lukea.
Darren Shanit eivät ole englanniksi ylivoimaisen vaikeita, joten niitä on ihan helppo lukea, vaikkei niin hyvä englannissa olisikaan.
Darren Shaneja jaksan aina lukea uudestaan ja omistankin kaikki 12 kirjaa enkuksi. Niitä lukiessa naurattaa ja itkettää. Suosittelen kyllä kaikkia kokeilemaan niitä myös englanniksi! Tarina on niin hyvin rakennettu ja kirja kirjalta tunnelma tiivistyy. Henkilöhahmot ovat mielenkiintoisia ja moniulotteisia. Pidän paljon!

Dinevrae

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #27 : Toukokuu 22, 2006, 17:09:13 »
Olen lukenut tuon ensimmäisen osan - Friikkisirkuksen - vuosia sitten, mistä johtuen en muista siitä paljoakaan. Silloin kirja teki minuun hyvin suuren vaikutukseen ja tahtoisin mielelläni lukea muutkin osat, olen vain rahapulassa tällä hetkellä. Pitää joku päivä käydä kirjastossa katsomassa :) Muistaakseni ensimmäisen osan väitettiin kirjan tapahtumien olevan totta. Tietenkään ne eivät oikeasti ole, mutta silloin (9-10 -vuotiaana) melkein uskoin sen. o_O Vampyyrit ovat hieno aihe kirjalle. Pienempänä hieman pelkäsinkin sitä lukiessani, juoni oli hienosti toteutettu. Enkä tosiaan ole lukenut kuin tämän ensimmäisen osan ja siitäkin on mukavasti aikaa, joten pahoittelen lyhyttä viestiäni.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
Darren Shan
« Vastaus #28 : Lokakuu 03, 2006, 15:34:29 »
Olen lukenut vain ensimmäisen osan ja vihaan sitä, enkä vähiten, että Darren ja Steve ovat mielestäni inhottavimpia ja typerimpiä hahmoja koko kirjallisuudessa. Hämähäkkienvarastelua, höpisemistä vampyyrienmetsästyksestä, alhaista kiristämistä. Itse asiassa muuten melko mukava kirja, mutta päähenkilöitten inhottavuus vie kirjalta pohjan. Ihmeellistä, neljästä juuri Darren ja Steve saavat liput, ihmeellistä, he saavat kaksi viimeistä lippua ja vielä parhaimpiin kuuluilta paikoilta, ja heistä on kaiken lisäksi siistiä, kun olentoja pidetään häkissä näytteillä, niin kuin esineitä ja myöskin se on heistä siistiä, kun ihmisiltä puretaan käsiä irti.

Hahmo, josta eniten pidin, oli epäilemättä Vampyyri Larten Crespley ja myötätuntoni oli ehdottomasti hänen puolellaan, kun Darren alhaisesti kiristäen varasti tältä Madam Octan. Kaikesta huolimatta minua kiinnostaisi lukea muutkin kirjat, sekä ne, jotka suomennettu, että englanninkieliset. Voihan olla, että omena putoaa kauas puusta.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Crina

• äxdee
  • Vuotislainen
  • Pilkkupallero
  • Tupa: Mary Sue
Darren Shan
« Vastaus #29 : Lokakuu 03, 2006, 19:09:50 »
Olen lukenut neljä ensimmäistä kirjaa, ja omistan Vampyyrivuoren.

Kirjat ovat mielestäni hyviä, niissä romutetaan sopivasti sitkeitä vampyyrikäsityksiä - vähän liikaakin, ehkä. Nyt aina kun kuulen sanan vampyyri, niin en voi muuta kuin ajatella Vampyyrivuoren savuisia saleja ja haisevia vampyyreita. Ei lainkaan kiva mielikuva, ei.

Pidän paljon Crepsleystä, Evrasta ja siitä... olikohan se nyt Gavner? No joka tapauksessa, siitä vampyyrikenraalista. Steve Leopardi (ääliömäinen nimi) taas oli alusta asti inhotuksen kohteena. Darrenista en sitten osaakaan mitään sen syvällisempää sanoa, tavallaan pidän, tavallaan en (aika yleinen tunteeni päähenkilöitä kohtaan). Ja Debbie Kauhun tunneleissä... Puistattava tyttö.

Nyt täytyisi sitten alkaa hankkimaan muitakin kirjoja..
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona.

Dylaine

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #30 : Lokakuu 08, 2006, 19:40:13 »
Kaverini suositteli minulle näitä kirjoja, mutta varoitti, ettei niitä ole suomennettu kuin viisi kahdestatoista. En välittänyt siitä, vaan ajattelin, että voisin lukea loput englanniksi, jos sattuisin pitämään sarjasta. Nyt olen lukenut neljä ensimmäistä ja olin jo varaamassa kuudetta kirjastosta, kun huomasin, ettei sitä löytynytkään mistään. Joten jos joku tietää saisiko englanninkielisiä kirjoja mistään Suomesta, niin kertokaa. Olen kuitenkin niin pahasti koukussa, että jos niitä ei kirjakaupastakaan löydy, niin joudun tilaamaan ne ulkomailta.

Friikkisirkus ei mielestäni ollut edes kovin hyvä. Luin nyt kuitenkin loputkin kirjat ja tykästyin. En ole lukenut paljon näin nopeatempoisia kirjoja. Friikkisirkuksessa oli todella löyhä juoni. Darren ja Steve olivat molemmat älyttömän tyhmiä (haloo, kuka nyt keksii mennä varastamaan vampyyrin myrkkyhämähäkin?) ja juonenkäänteet olivat niin kökköjä että. Vampyyrivuoressakaan ei ollut paljon juonta, mutta pidin siitä silti. En itsekään osaa sanoa, miksi pidän kirjasarjasta niin paljon.
Odotan innolla sitä, missä vaiheessa Steve ilmestyy taas mukaan kuvioihin. Eihän voi olla, että hän katosi sarjasta kokonaan ensimmäisen kirjan jälkeen, eihän? Toivottavasti ei.

zulggis

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #31 : Lokakuu 25, 2006, 23:04:29 »
Darren Shan aijai.
Juuri tänään ostin kaksi Darren Shan pokkaria (vampyyrin oppipojan ja kauhun tunneleissa), kun ne olivat alennuksessa eräässä kirjakaupassa, mutta harmikseni en löytänyt muita vaikka kuinka etsin :(
Olen kuitenkin lukenut ne kaikki moonta kertaa ja voin sanoa, että koukussa niihin olen. Jos loppuja kirjoja ei suomenkielisinä ilmesty ( niinkuin huhutaan?) niin olen hukassa, nimittäin tällä kielitaidolla niitä on turha alkaa englanniksi lukemaan *tuhahdus*
Upeita kirjoja vain ovat, tietysti kun vampyyreistä kerrotaan :)

tuo, että kirjoissa rikotaan tavallista dracula vampyyri käsitystä.. siitä tuli mieleen kun pikkusiskoni kanssa puheeksi tulivat tänään vampyyrit ja aloimme väittelemään siitä että pureeko vampyyri kaulaan ja imee kaiken veren vai ei ja tietysti yritin epätoivoisesti selittää Dareen Shanin ja Draculan eroja :DD

Ja muuten lukiessani tänään Kauhun tunnelissa pokkariani huomasin että Larten Crepsleystä tulee hirveästi mieleen Sirius.. ehkä siksi tykkään siitä henkilöstä niin paljon :)

Poissa Megera

• Vuotislainen
    • Megeran Blogisivu
Darren Shan
« Vastaus #32 : Lokakuu 29, 2006, 13:30:10 »
Olen lukenut Darren Shan sarjasta kaikki osat jotka on suomennettu. Ja minusta sarja on todella hyvä. Paras osa on kauhun tuneleissa koska siinä tutustutaan vampaneeseihin ja se on niin jänittävä.  Kyllä minua keljuttaa se että englannissa on ilmestynyt jo 12 osaa ja minä en voi lukea niitä englanniksi koska englaninnumeroni on 6. Toivottavasti loput kirjat suomennetaan nopeasti.
Jos siittä tehdään elokuva aijon ihan varmasti nähdä sen jollakin keinolla koska Darren Shanit on yksi parhaista kirjasarjoista.
Paras hahmo on Larten Crepsley.
Megera
Like a river flowing to the sea
You'll be miles away, and I will know
I know I can deal with the pain
No reason to cry.

fluffy

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #33 : Lokakuu 29, 2006, 15:00:32 »
Oi, olen nykyään ihan koukussa näihin kirjoihin. Joskus ehkä kuukausi sitten lainasin sen ensimmäisen, Friikkisirkuksen. Heti ensimmäisistä sivuista asti pidin siitä kirjasta. Juoni oli mielenkiintoinen ja hahmot oli ihania. Erityisesti rakastuin Crepsleyyn, joka on niin ykkönen. Siihen kirjaan oli helppo eläytyä ja sen lukemisen jälkeen tuli sellainen olo, että on pakko saada lisää lisää lisää. Siispä lainasin kaksi lisää ja tykkäsin niistäkin ihan hirveästi. Friikkisirkus kuulostaa niin ihanalta. Hahmotkin on niin mahtavia. Crepsley, Evra ja kaikki.
Nyt on vielä se viimeisin suomennettu kirja lukematta. Loput täytyy varmaankin lukea Englanniksi.

Mutta siis lyhyesti sanottuna: tykkään ja paljon !

Syrai

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #34 : Marraskuu 23, 2006, 22:20:09 »
Kahlailin nyt tämän topsun lävitse aika löyhäotteisesti, mutta silti minulla olisi nyt yksi kysymys. Koulun äikän juttujen takia sain luettavakseni kirjan Darren Shan - Vampyyrivuori ja en tajua siitä kauheasti mitään. Suhteellisen miellyttävä kirjoitustyyli, mutta vähän sellaisia kirjoja taas että pitäisi lukea järjestyksessä. Tai siis, en osaa kuvitella miltä Darren ja Crepsley ynnä muut näyttävät esim, koska aloitin nyt ilmeisesti keskeltä kirjasarjaa..

Niin, mutta nyt se kysymys: Mitä ovat vampaneesit? ^^' Niistä puhutaan paljon ainakin kirjan alussa, mutta eivät kerrota mitä ovat. Lisäilen tähän viestiin sisältöä sitten kun olen lukenut kirjan loppuun.

kirahvimamma

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #35 : Tammikuu 05, 2007, 23:11:32 »
Muutkin on lukenut darren shaneja! Mielestäni ne ovat erittäin hyviä kirjoja, mielestäni parhaita heti Potterien jälkeen. :D Kirjat ovat mielestäni sopivan pitkiä, ja ne lukee kerralla! itse olen lukenut kaikki kirjat, osan englanniksi.. Paras sarjan kirjoista on kirja numero 9, tosin se on sarjan surullisin, siinä kun käy mitä käy(voin sanoa että ensimmäistä kertaa oli itku lähellä kirjan takia.. :( Lempi hahmoni on Crepsley, oli heti ensimmäisestä kirjasta asti, ja minua niiiiiin ärsytti, kun Darren alkoi raivoamaan tälle, kakkos kirjassa, Crepsley ei ollut tehnyt suoraan mitään väärää :P mutta jos olette lukeneet kirjoja suomeksi, kannattaa kokeilla vaihteeksi lukea englanniksi. Kun olin lukenut kirjoja englanniksi, tajusin kuinka paljon parempia ne olivat! Suomennokset alkoivat jopa vaikuttaa melko kömpelöiltä niihin verrattuna.. Kirjoja saa muuten tilattua jostain kirjakaupoista suoraan englannista, ja hintakaan ei ole kovin huikea. N. 10 e kun itse tilasin :)

Lucienne

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #36 : Tammikuu 06, 2007, 13:25:41 »
Darren Shaneja on tullut lueskeltua jonkin verran, mutta en ole jaksanut enkunkielisiä etsiskellä. Suomennetut luin aikoja sitten, joku kaveri taisi niistä mainita, ja pakkohan minun oli sitten lainata kirjastosta pari. Luin ne ihan järjestyksessä ja tykkään eniten Friikkisirkuksesta, koska siinä on aivan kamalan surullinen loppu, meinaan aina alkaa itkemään sitä lukiessani.

En ole aivan selvillä siitä, onko Darrenit tarkoitettu lasten, nuorten, vai ylipäätään kaikkien ikäluokkien luettavaksi. Ne ovat kuitenkin muutamissa kohdissa melkoisen verisiä (ei sillä, että se olisi huono asia.) Hienosti kirjoitettuja kirjoja nämäkin, kuvailut kunnossa eikä henkilöissäkään valittamista. Hahmoista pidän eniten Crepsleystä, koska Darren on jotenkin aivan ihmeellinen. Kaikkein oudointa oli tämän hämähäkkipakkomielle Friikkisirkuksessa. Kai sitä nyt jonkun söötin ison hämähäkin onnistuisi helpommallakin keinolla hankkimaan kuin vampyyrilta varastamalla.

Henhentan

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #37 : Tammikuu 06, 2007, 20:48:36 »
Nyt on kyl pakko sanoo tää maailman hirvein sana: IHQ! Kukaan mun kavereista ei lue Darrenia! Se on kyl niin hyvä kirjasarja ja Crespley on niin nnamm<3 Siis ihana hahmo oikeesti on vaan niin paaaraas! Darrenki ihan hyvä  tyyppi mut vähä rasittava teiniangst sil kokoajan päällä :P Evrasta tuli vampyyrivuoressa tosi rasittava ainakin mun mielestä... Siis jos joku jo tiesi niin se vampyyrivuori on jo suomennettu (?!) En ole selannut tätä topiccia kokonaan niin ei voi tietää mitä olette puhuneet :) Juu no kuitenkin siis pääasia oli: Ihanaa kun joku muukin lukee ihania Darreneita kun minä :)

Jos joku on lukenut tuon vampyyrivuoren niin kenestä kaikista se loppui niin vammaisesti? *viittaa*

En ole saanut käsiini friikkisirkusta :( Aloitin tuosta vampyyrin oppipojasta. Muistan kun luin sitä joskus kolme vuotta sitten ihan pissat housuissa :D Eka kauhukirja jonka luin.

Minä en itse hirveästi tykännyt kauhun tunneleissa kirjasta. Sekin loppui niin p*skasti.  en nyt muista missä kirjassa se oli kun Crespley opetti Darrenia  ottamaan avaimen pöydältä liikkumatta ;D Ja juttuhan meni niin että oikeasti Crespley teki jotain niin nopeasti ettei Darren tajunnut Crespleyn liikkuneen? Eikö se noin mennyt?`Sekavaa :D

NightWalker

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #38 : Tammikuu 07, 2007, 22:00:48 »
Vampyyrivuori on suomennettu varmaan parikin vuotta sitten. Tammi vain julkaisi viime vuonna kaikista suomennoksista pehmeäkantiset pokkariversiot, jotka olivat pari kuukautta myynnissä. Ja Crepsley ei ole vain 'nnamm<3' . Itse asiassa Creplsleytä ei kirjoissa ole kuvattu kovinkaan hyvän näköiseksi. Eniten kyseisessä herrassa viehättää olemus.

Itse aloitin Vampyyrin oppipojasta, liian moni asia jäi kuitenkin auki ja luin Friikkisirkuksen, jossa aika moni asia aukesi. Kirjoja en pitänyt yhtään pelottavina, oikeastaan hiuka jännittävinä ja maustettuna sopivalla huumorilla. Kirja myös sopii sekä tytöille että pojille, puoli vuotta sitten sain aivopestyä 4 vuotta nuoremman veljeni lukemaan pari ekaa kirjaa. Lisää mokoma lukisi, jos kirjastosta saisin osia käsiini. Harvoin onnistuu näkemään kaikkia neljää kirjaa yhtä aikaa hyllyssä. En ole itse asiassa varmaan koskaan nähnyt. Sapettaa, ettei mistään ole onnistunut lukemaan muita osia englanniksi. Ovat suomenkielisinä melko helppolukuisia, joten olettaisin myös alkuperäiskielen olevan melko helposti ymmärrettävää.

Mutta, nyt pitää lopettaa, alkaa kello ja vanhemmat painaa päälle

Petyr

• Ankeuttaja
Vs: Darren Shan
« Vastaus #39 : Joulukuu 22, 2007, 16:00:58 »
Darren Shanit ovat yksiä lempikirjoistani. Jotenkin on ällistyttävää, että sinänsä simppelistä ideasta on saatu niin toimiva ja sutjakka kokonaisuus. Jännitystä ja yllättäviä käänteitä ei ainakaan puutu.

Tammi aikoo ilmeisesti julkaista lisää Shaneja, sillä Risingshadow ainakin näyttäisi tiedottavan, että 6. osa, Vampyyriprinssi, julkaistaan ensi helmikuussa. Olen lukenut sen englanniksi ja pukinkonttiin pitäisi tulla loputkin sarjan kirjat yhteisniteinä, lontoonkielellä nekin.

limón

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Joulukuu 25, 2007, 20:17:40 »
Täällä myös yksi, johon Shanit ovat tehneet vaikutuksen! Aloitin sarjan lukemisen joskus vuosi tai pari sitten ja nyt äskettäin innostuin siitä taas ja luin Kuoleman koettelemukset. Juu, helmikuussa sen Vampyyriprinssin suomennos pitäisi ilmestyä.

Aivan samaa mieltä monien edellisten kanssa, Crepsleyssä on jotain kiinnostavaa ja ihanaa. Pidän hänestä paljon :)

En jaksaisi millään odottaa kuutosta, oliko Shanin pakko lopettaa se vitonen juuri sellaiseen paikkaan, aivan kesken? Voi voi. Täytyy lukea näitä jo suomennettuja kirjoja yhä uudestaan ja uudestaan, on niin tylsä elää ilman niitä :>

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #41 : Joulukuu 31, 2007, 16:02:31 »
Olen lukenut kaikki suomeksi tulleet kirjat, ja olen päättänyt, että ellei niitä kohta ala kuulumaan lisää, minun täytyy hommata hyvä sanakirja ja lukea loput kirjat englanniksi.
 Aloitin Friikkisirkuksen lukemisen, koska kaverini kertoi sen olleen hyvä kirja. Luin Friikkisirkuksen joskus hmm.. yhdeksänvuotiaana luulisin ja sitten etenin siitä seuraavaan. Friikkisrkuksesta lähtien olen ollut koukussa Darreniin ja Crepsleyhin. Vampyyrit ovat aina kiehtoneet minua, ja koska tarinassa on myös muita 'kummajaisia' mikäs sen parempaa? Crrepsley on minun, kuten näköjään parin muunkin lempihahmo. Ihan oikein Darrenille, kun Creps veretti sen. Mitä meni varastamaan Madam Octan ja kiristämään vampyyriä? Typerä poika... :D
 Jos jollain on jotain tietoa Darren Shanista, tai siitä onko kirjoja tulossa lisää suomeksi, olisin tiedoista todella kiitollinen!

-Z
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Krizz

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #42 : Tammikuu 03, 2008, 16:51:09 »

Mä olen itse lukenut ysiin asti... ekat 4 suomeks ja loput englanniks. Tosin isosisko toi just viimeset 3 osaa Englannista mulle, kun ei meidän kirjostosta sitä löydy ja Suomessa maksaa enemmän kun Englannissa. (Niille, jotka aikovat lukea kyseisiä kirjoja englanniksi täytyy todeta, että mun mielestä kirjat oli helppo lukea ja luulin ymmärtäneenikin suunnilleen kaiken. Eli kannattaa tosiaan lukea.)
Mä löysin sarjan ihan vahingossa, kun kysyin kaveriltani kirjastossa, että tietääkö hän mitään vampyyrikirjoja, joita vois lukea. Kaveri sitten ihan piloillaan otti kirjan hyllystä ja sanoi, että toi ainakin on. (kyseessä oli Kauhun tunneleissa) Ei se oikeesti ollu meinaan tienny koko kirjasta...

Joo tosi hienoa, että tulee leffa!! Pidän Darren Shania nimittäin yhtenä lempi kirjoistani ja oon ajatellutkin, että olis kiva nähä siitä elokuva. Ja kuten monen muunkin, niin mun lempihahmo on myös Crepley, mutta toi näyttelijä ei kyllä vastaa yhtään mun kuvaani. Olen aina ajatellut Crepsleyn luisevana ja synkkänä... Mutta noi Darren ja Steve näyttää sentään ihan rooliin sopivilta.

Kiitos Deathlikelle tiedoista...

Poissa Minna

• ystävällinen mäyrä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #43 : Heinäkuu 03, 2008, 22:31:13 »
En tiennytkään, että tästä kyseisestä sarjasta olisi täällä aihe, mutta onneksi oli. Olen niin koukussa vaikka olen lukenut vasta kaksi ensimmäistä, mutta kirjastoon en pääse vielä vähään aikaan, joten joudun odottamaan, että pääsen lukemaan lisää. Harmin paikka. Tosin en ole nähnyt kirjastossa kuin olisiko ollut 1-4 kirjat. Noh, toivottavasti katsoin väärin.

Joka tapauksessa. Olen lukenut tätä sarjaa joskus ennenkin, mutta en varmaankaan näitä ensimmäisiä osia. En ainakaan muista. Muistan vain viimeisestä lukukerrasta, että siinä puhuttiin jotain näistä salaperäisistä siniviitoista ja että he nukkuivat silmät auki (?), en ole varma, mutta en oikeastaan muista oikein. Madam Octan taisin tosiaan muistaa myös :D Mutta nyt kuitenkin päädyin lukemaan uudestaan ja jäin auttamattomasti koukkuun, vaikka vasta kaksi osaa olen lukenutkin.

Jotenkin en käsitä, miksi ekan kirjan takana on tuo teksti "lue ja pelkää". Onhan se omalla tavallaan jännä kirja ja noin, mutta en luokittelisi sitä mitenkään hirveän pelottavaksi. Jotku kohtaukset ovat vain aika ällöttäviä, ainakin se Susimies-juttu kakkosessa. Anteeksi pieni spoilaus, mutta jotenkin kaikki oli kuvattu niin tarkasti, kun Sam oli raadeltu...hmm...pahasti. Ja se, mitä JV:lle tapahtui. Aika pelottavaa, mutta en nyt kuvaisi tätä kirjaa kuitenkaan ihan kauhukirjaksi. Friikkisirkuksen väki kuulostaa pikemminkin huvittavaksi kuin mitenkään pelottavaksi.

Mutta mutta. En tiennytkään, että tästä on tullut/tulee elokuva, en tosin ole varma haluaisinko edes katsoa koko elokuvaa. Haluan kuvitella itse hahmot, minulla on jotenkin Crepsleystäkin niin elävä mielikuva ja hän jotenkin muistuttaa luonteelta jotain henkilöä... ei vain millään tule mieleen ketä. No, monen muunkin lempihahmo on juuri Crepsley, yhdyn heihin. Hän on jotenkin hienosti kuvattu koko kirjassa: pirullinen, ironinen, häijy huumorintaju... mutta hän on kuitenkin jollain tavalla sympaattinen :D Minua häiritsee, kun Darren sanoi hänelle joka välissä vihaavansa tätä, mutta kyllähän Crepsleykin teki aika tyhmästi, mutta ei Darren olisi saannut kuvitella, että tappaisi tämän, ei ei...

No, jokatapauksessa loistava sarja, odotan innolla, että pääsen kirjastoon etsimään lisää osia sarjasta :D
~Minna

//muoksis
Ostin kuudennen kirjan! Harmikseni en löytänyt viitosta, mutta enköhän saa sitä etsittyä ihan perinteisesti kirjastosta :) Tiedustelisin tässä nyt samalla, kun muoksin, että millon tuo elokuva on tulossa? Sanoin tosiaan aikaisemmin, etten välttämättä haluaisi nähdä sitä, mutta muutin mieleni: haluan ehdottomasti nähdä sen! :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2008, 21:58:57 kirjoittanut Minna »
Mä huudan ohjeit mut auto menee puskii,
älä anna mun kuolla mun tuskii.

Katarr

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Heinäkuu 19, 2008, 01:32:09 »
Olen lukenut osat 1-6 suomeksi. En millään malttaisi odottaa suomennoksia, kun ne näyttävät ilmestyvän niin harvoin, mutta en ole löytänyt englanninkielisiä kirjoja mistään, joten pakko tyytyä odottelemaan. :/

Elikkä, tykkään kirjoista aika paljon. Vampyyrit ovat kiinnostava aihe, ja tykkään Darren Shan -kirjojen tuomasta näkökulmasta. Ajatus vampyyrineuvostosta ja kirjoissa olevasta vampyyrien yhteisöllisyydestä ja säännöstöstä on mukava.
Toivoisin kyllä, että kirjat olisivat hieman pidempiä, eivätkä aina jäisi niin pirun jännittäviin kohtiin! D:

Lempihahmoni on varmaan Crepsley, tykkään hänen salaperäisyydestään. Hän on hyvin mielenkiintoinen. Ja jollain tavalla jotenkin "ihanakin". :D Vaikka hän onkin välillä aika tiukka Darrenia kohtaan ja äksyilee, niin hän on silti kauhean koominen ja pidän hänen ironiastaan.
Tykkään myös Evrasta, oli kiva lukea hänen ja Darrenin sanailuja kolmoskirjassa.

Kurda Smahlt on myös tosi hyvä hahmo. Tykkään hänen huumoristaan ja rennosta asenteestaan.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Lainaus käyttäjältä: Minna
Jotenkin en käsitä, miksi ekan kirjan takana on tuo teksti "lue ja pelkää". Onhan se omalla tavallaan jännä kirja ja noin, mutta en luokittelisi sitä mitenkään hirveän pelottavaksi.

Olen tästä samaa mieltä. Minä olen yksi pahimmista jänishousuista ikinä (esim. pelkään Muumien Mörköä ihan älyttömästi, sen ääni on jotain niiiin pelottavaa. D:), mutta en todellakaan miellä näitä kirjoja pelottaviksi. Jännittäviä ne tietenkin ovat, mutta eivät sillä lailla, että menettäisin yöuneni niiden takia.

Ihan mukavaa, että elokuvakin on tulossa. Crepsley on ihan eri näköinen miksi hänet kuvittelin. o.O Mietin myös, että kuinkakohan verisen ne meinaavat tästä elokuvasta tehdä? Vaikka aikaisemmin sanoinkin, etten pidä näitä kirjoja pelottavana, eivät ne minusta myöskään mitään pikkulasten kirjoja ole. Jotkut kohdat ovat jopa melko raakoja, esim.

Toivoisin, etteivät he kauheasti alkaisi leikkelemään kirjojen tapahtumia esim. saadakseen pienemmän ikärajan ja sitä kautta enemmän katsojia. Luultavasti näin ei tapahdu, olen vain liian negatiivinen. :P

Vampire

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Joulukuu 21, 2008, 21:46:21 »
Olen lukenut kaikki tähän mennessä suomennetut Darren Shanit, ja tykästyin sarjaan täysin. Omistankin Friikkisirkuksen, ja jouluna Vampyyrin oppipoika lisääntyy kokealmaani. Siis todella hyvä sarja, joka on täynnä vampyyreja, kauhua ja ties vaikka mitä muuta. Loppuja teoksia en ole käsiini saanut, koska kirjastoalueeltani ei niitä löydy.. Mutta spoilaillut olen aika tavalla. Lempparihahmoni on ollut alusta asti Larten Crepsley. Olen kyll kuullut, ett Darren Shan on kirjoittanu sen sarjan, kantsii muuten vierailla kyseisen henkilön kotisivuilla, osoite on

http://www.darrenshan.com/vampires/index.html

, ja siellä on muutama(aika montakin) hauskaa juttua..En jaksais niitä ruveta hehkuttamaan, jokainen voi itse käydä lukemassa.. Mutta nyt, tärkeimpään. Tiesikö kukaan muu, että Hunters of the Dusk suomennetaan helmikuun 27. päivä? Täss on tiedonlähteen sivu, kannattaa käydä.

http://fi.risingshadow.net/index.php?option=com_library&Itemid=67&action=book&book_id=5552

Poissa Gollim

• Paras
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #46 : Joulukuu 25, 2008, 20:54:39 »
Minäkin olen lukenut nämä, englanniksi tosin kun kaveir kertoi että suomeksi ei ole kaikkia. Ehdottomasti paras lukemani "lastenkauhu"kirjasarja, kirjat on ainakin käsittääkseni suunnattu pelottamaan 10-vuotiaita, mutta myös niin että niistä löytyy vanhemmillekin jotain lukemisen arvoista. Olin aloittaessani melko varma, että kirjat olisivat säälittäviä Goosebumps-kopioita joita tulisin inhoamaan sydämeni pohjasta, mutta ensimmäinen kirja pyyhkäisi kaikki ennakkoluulot pois. KANNATTAA LUKEA!

[spoilaa vähän myös osia 7-12, mutta ei niin paljon että laittaisin spoilermerkintöjä..]
Lukemani kirjat oli jaettu neljään trilogiaan (kahdentoista kirjan sijaan), joten käsittelen kirjoja nyt neljänä trilogiana. Kirjassa on selvästi neljä eri vaihetta: darrenin lapsuus, vampyyriksi muuttuminen ja friikkisirkus; vampyyrivuorijakso ja vampyyreihin tutustuminen; Vampaneze'jen (en tiedä mitä ne ovat suomeksi) ja vampaneze princen metsästys; loppu. Trilogiatkin oli jaettu nähin neljään osaan, joista mielestäni loppu eli viimeiset kolme kirjaa olivat parhaita. Kolmas trilogia oli ehkä viimeistä kirjaa lukuunottamatta tylsin näistä.

Kirjailija oli suunnitellut kirjojen maailman mahtavasti, vampyyrit olivat todella uskottavia ja heidän kulttuurinsa mielenkiintoinen. Hahmot olivat mahtavia, etenkin Darren, Crepsley, se noita (nimi hukassa), vampyyrilordit, kaikki sirkuslaiset, MISTER DESMOND TINY (eli kopernikus-henrikus Talo ;D mahtava käännös tuo) - mister tiny oli kirjojen se jokin, sydämenmuotoista kelloa pitävä erittäin mystinen henkilö, joka tuntui tietävän ihmisten kohtalot ja tulevaisuuden. hrr.

Kymmenes kirja (?) jossa Darren ja yksi pienistä ihmisistä oli hyvin mieleenpainuva ja muistan sen yhä. Kaikki ne lohikäärmeet, limahirviö... Luin kirjailijan nettisivuilta, että kirjoja piti alunperin tulla 12 - tulevaisuusseikkailuja piti olla kymmenen ja viimeisen kirjan kaksiosaisena siellä lopussa, ja harmittaa suuresti että hän halusi lopettaa kirjansa suoraan, ilman tulevaisuusjaksoa. Ymmärrän tietenkin, että hänen mielikuvituksensa, joka kaiken tämän kuvitteli, alkoi jarruttaa ja vetää tarinaa tähän uuteen suuntaan ilman tulevaisuusjaksoa. Loppu oli todella hieno ja lähes täydellinen (en ainakaan itse jäänyt kaipaamaan siltä mitään), (spoilaa PALJON[/b)

[/spoilaa vähän myös osia 7-12, mutta ei niin paljon että laittaisin spoilermerkintöjä..]

Kirjasarjassa oli kaikki ne ainekset mistä pidän eli uskottavaa fantasiaa joka sekoittuu loistavasti todellisuuteen, sopivasti draamaa (ei vedetty täydellisesti yli), mieleenpainuvia henkilöhahmoja,
ja  mystinen pääpahis (mr. Tiny) joka jää lopultakin vähän mysteeriseksi. Odotan elokuvaa innolla, mutta herra Crepsleyn näytteljä ei vastaa kuvitelmaani ja jotenkin tuntuu että siitä ei tule niin hyvää. Onneksi sentään ovat yhdistäneet kolme ensimmäistä kirjaa, sillä ensimmäistä pitäisi venyttää hirmupaljon että saisi edes tunnin verran katseltavaa. Ja elokuvia taitaa sitten tulla yhteensä vain 4 (kuten trilogioitakin), paitsi jos ne floppaavat taloudellisesti...

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #47 : Maaliskuu 07, 2009, 17:42:40 »
Aloin lukemaan näitä joskus vähän aikaa sitten kun minulla oli joku ihme vampyyrikausi menossa. Tykkäsin Friikkisirkuksesta ja se toinenkin osa menetteli (nimi unohtui jo o.O) mutta kolmannessa osassa alkoi jo tökkimään ja neljättä osaa en sitten edes jaksanut lukea loppuun. Alkoi vain pitkästyttää. Sen lisäksi minua ärsytti hirveästi kun Darrenilla oli koko kolmannen kirjan päällään se ihme merirosvoasu. Enemmän kyllä ärsytti se kun Darren ei halunnut juoda ihmisverta. khea klisee, kukaan vampyyri ei koskaan halua. Siksi kai ärsyttikin.
Itseasiassa lueskelin tuossa noita spoilereita koska olin pitkään kiinnostunut siitä miten Darrenille kävi. En tosin niin kiinnostunut että olisin vaivaustunut lukemaan kaikki kirjat :D
Elokuvan aion kyllä mennä katsomaan. Ehkä saan serkkuni raahattua mukaani jopa. Ehkä, mutta ei kuitenkaan poiketa aiheesta. Olen vaan miettinyt, että mikähän mahtaa olla sen leffan ikäraja, koska käsitykseni mukaan kaksi kirjaa ovat yhdistetty siihen leffaan tai jtn, ja kakkoskirjassa oli minusta aika raaka loppu. Serkkuni ei kyllä lähde mukaan jos se ikäraja on k-13 Mutta onhan ne leffantekijät kai sitä jotenkin muuttaneen, koska
. Offikisi taisi kyllä vähän mennä, mutta..

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #48 : Maaliskuu 25, 2009, 18:25:05 »
Ideal: ainakin kolme seuraavaa osaa (Kuoleman koetukset, Vampyyri prinssi ja Pimeyden Ennustukset) löytyy ihan tavallisesta kirjakaupasta ja varmaan  KK ja VP löytyy myös monista kirjastoista. ;)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Cindu

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Huhtikuu 03, 2009, 22:15:49 »
Kaikki seitsemän luettu, siis ne jotka suomennettu 8--) Aivan mahtavia kirjoja on tosiaan. Parhaita on mm. friiikkisirkus, vampyyrivuori, vampyyrin oppipoika & kauhun tunneleissa. Odottelen muiden suomennosta, elikkä niiden viiden, kaksitoistahan niitä on, vai kuinka? Lempihenkilöitä on ainakin Crespley, Evra, Darren ja Arra oli myös, tykkäsin myös Kundrasta ja öö herra pitkästä. Kaikki on aika kivoja henkilöitä. Ja tuosta elokuvasta, olen menossa ehdottomasti katsomaan kunhan valkokankaille ilmestyy.

Sleeping Sun

• Ankeuttaja
« Vastaus #50 : Kesäkuu 13, 2009, 23:38:38 »
Voi, Darren Shanit ovat suuria suuria suosikkejani <3 Vaikka aloitin sarjan lukemisen joskus viimevuoden elokuussa, rakastan sarjaa edelleenkin hyvin paljon. Ne ovat vain niin loistavia. Jaksan lukea niitä aina vain uudelleen, ja aina ne ovat yhtä hyviä ja koukuttavia kirjoja. Juuri sopivasti draamaa, pieni ripaus kauhua, vampyyreja, hienot hahmot ja toimiva, mielenkiintoinen juoni. Olen lukenut kaikki tähän mennessä suomennetut kirjat, ja neljä ensimmäistä osaa on omana pokkariversioina, ihan tavallisesta marketeista ostettuna(Pimeyden ennustukset ja Vampyyri prinssi on myös myynnissä Suomalaisessa, hinta muistaakseni hieman yli 20e). Ja kahdeksatta osaa odotan todella paljon, se vieläpä ilmestyy päivä ennen synttäreitäni :) En osaa sanoa, mikä sarjan kirjoista on paras. Ehkä se on Pimeyden ennustukset, tai Vampyyri prinssi, kenties Kauhun tunnelissa, en tiedä. Lopuista osista taasen osaa sanoa mitään, kun en oo kirjoja missään nähny, edes kirjastossa. Jokainen kirja on kuitenkin omalla tavallaan hieno lukuelämys ja hyvä kirja.

Nyt on muuten pakko kysyä, että tapahtuuko Darrenin ja Crepsleyn välillä jotain.. eh.. suuremman kiintymyksen tapaista? Joistakin kuvista vain saa sellaisen vaikutuksen.

Ja elokuvaa, sitäkin odotan hyvin paljon! Toivottavasti eivät kuitenkaan tee elokuvasta täyttä kaaosta.

Niin ja Crepsley on minunkin suunnaton suosikki. Kerrassaan hieno hahmo. Niin ja Cheo, nyt kun mietin, kyllähän Crepsleyssä on pieniä Kalkaros piirteitä, hän on kyllä Kalkarosta ei-ilkeämpi. En oo tuota aikaisemmin ajatellu, ennen ku nyt ku mainitsit sen. Mutta onhan heissä yhtäläisyyksiä. Ensimmäisenä tulee mieleen rakkaan menettäminen. Sitten tykkään myös Darrenista, Evrasta ja Arrasta. Muutkin on kyllä tietty hyviä.

Poissa Miwra

• Epäaktiivinen jo vuodesta 2007
  • Vuotislainen
  • If I'm a freak, what are you then?
« Vastaus #51 : Marraskuu 18, 2009, 13:00:31 »
Minä pidän tästä kirjasarjasta jossain määrin vaikka kirjailijalla onkin paha tapa tappaa kaikki suosikkihahmoni! :DD
Kurda etenkin oli oma suosikkini kunnes se päätettiin tappaa D:
Tällä hetkellä lempihahmoni on Crepsleyn - ja Kurdan - lisäksi tietenkin ah-niin-ihana Vancha March. Ihana mies, huvittava 8D

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2011, 21:09:24 kirjoittanut Miwra »
Unikeko -> Miwra

Hogwarts 1976-1977
As real as you want it to be...

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #52 : Maaliskuu 20, 2011, 12:48:54 »
Varoitan etukäteen, että viestini tulee sisältämään spoilausta aina Sielujen järveen asti.

Minä pidän tästä kirjasarjasta jossain määrin vaikka kirjailijalla onkin paha tapa tappaa kaikki suosikkihahmoni! :DD
Niinpä, niinpä. Ja sitten ne ärsyttävimmät tyypit eivät pääse päiviltä millään!
Ärsyttävistä tyypeistä päästäänkin Steve Leonardiin. Tyypin pitäisi olla jo 26:n nurkilla, mutta yhä vain jaksaa jankuttaa jotain "Crepsley sanoi että olen paha nyyh, tapanpa sen tästä!"

Kirjat sinänsä ovat mielenkiintoisia. Kävin viikko pari sitten kirjastossa, ja mukaani tarttui Friikkisirkus, kun olin kuullut sen olevan hyväkin kirja. Aluksi kirjoitustyyli harmitti. Se tuntui hirveän lapsekkaalta ja wnb-kauhulta. ("Näin ison hämähäkin. Ja se tuli suoraan minua kohti !!!") Juoni kuitenkin tempaisi mukaansa, vaikka toisinaan se onkin hieman ennalta-arvattava. Koukutuin silti.
Lukiessani useampia kirjoja sarjasta, huomasin kirjoitustyylin paranevan koko ajan. Liekö kirjailija kehittynyt vai symboloiko se Darrenin henkistä kasvua? Tekstihän on kuitenkin minäkertojan muodossa, ja itse olen tulkinnut sarjan olevan Darrenin päiväkirjoja.
En tiedä, pitäisinkö hyvänä vai huonona puolena kirjojen nopeaa luettavuutta. On melko ikävää, ettei kirjoissa ehdi tapahtua paljon mitään, kun sivut jo loppuvatkin. Toisaalta on mukava, ettei yhtä kirjaa joudu lukemaan puolta vuotta, ja näitä on helpompi pitää käsissäkin, kun ne eivät ole mammuttimaisen paksuja.

Tällä hetkellä olen menossa Sielujen järvessä (olen lukenut kirjat suomenkielisinä versioina, sillä meidän pikkuisesta kirjastosta ei löydy niitä englannin kielisinä! Olen pulassa, kun saan luettua Sielujen järven loppuun - se on viimeinen suomennettu versio, jonka löysin..). Kuten Miwra jo aiemmin sanoikin, kirjailijalla on jännä tyyli tappaa kaikki suosikkihahmoni. Crepsleyn kuolema oli yksi pahimmista! Minua hirvitti koko ajan, että kohta se kuolee kun temppuilee noin kaiteilla ja ties missä, ja sitten mokoma lensikin laidan yli. Sydän kurkussa luin kirjaa eteenpäin, ja sitten Crepsley päästi irti. Mitä ihmettä!
Hyväksyin tapahtuman jotenkuten, kunnes Crepsley pelastuikin Vampyyrivuorelta saapuneitten joukkojen avulla. Ette voi arvatakaan, miten silmät pyöreinä olin hämmästyksestä. Ettekä taatusti voi arvata, miten paljon kirosin ja manasin, kun kaikki olikin Darrenin haaveiluja. Ilkeä temppu kirjailijalta!
Nyt odottelen, koska Vancha ja Harkat kuolevat. Nuo kaksi kun ovat ainoat lempihahmoni, jotka voivat kuolla. Toki herra Talokin kuuluu lempihahmojen listaan, mutta en oikein usko, että hänelle kävisi mitään :D

Tekisi varmasti hyvää lukea kirjat alkuperäiskielellä. Jotkin suomennetuista nimistä eivät vain toimi yhtä hyvin kuin englanniksi, esimerkiksi juuri herra Talo. Koo Hoo Talo kuulostaa melkein naurettavalta minusta verrattuna Des Tinyyn. En ymmärrä, miksi osa nimistä on suomennettu ja osa ei. Tietenkin tuon kohtalo-jutun tajuamiseen tarvisi englannin osaamista, mutta kai sen olisi voinut suomentaa jossain sivulauseessa tyyliin "destiny, kohtalo!" tai jotain :/

Mitä mieltä muut ovat kirjailijan ja päähenkilön yhteisestä nimestä?
Itseäni se hieman kummastuttaa. Miltähän tuntuisi kirjoittaa kirjaa, jossa olisi tavallaan itse mukana? Toisaalta kirjailijan oikea sukunimihän ei ole Shan vaan O’Shaughnessy, ja Friikkisirkuksen alussa Darren sanoo, ettei mitkään kirjan nimistä ole oikeita vaan keksittyjä. Mutta silti.. Mielenkiintoinen valinta.
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
« Vastaus #53 : Marraskuu 04, 2012, 11:43:29 »
Olen lukenut sarjan pariin otteeseen ja muutama kirja löytyy omasta kirjahyllystä. Odotan vielä kahta viimeistä kirjaa, milloinka ne tullaan suomentamaan. Ja sattuupa myös löytymään sarjaan liittyvä DVD'kin.
Suosikkihahmojani sarjassa olivat Crepsley, Harkat, Evra, Vancha ja Arra. Oli niitä monia muitakin, mutten enää satu muistamaan ketkä, koska siitä on jo hirmu pitkä aika, kun olen viimeksi sarjaa lukenut. Kuten jo Miwra sanoikin, että kirjailijalla on paha tapa tappaa kaikki suosikkihahmot, josta olen samaa mieltä. Hyvä, etten revennyt itkemään sillä hetkellä huomatessani, että Darren vain haaveili Crepsleyn pelastumisesta. Vaikka hän olikin sellainen vähän ilkeähkö, silti hän oli rakastettava henkilö. Luin Sielujen järveä silmät pyöreinä. Se oli... En osaa selittää, mutta Sielujen järven lopussa paljastuukin, että Harkat Mudls onkin Kurda Smahlt. Olin aivan yllättynyt tästä käänteestä, olihan Kurda pettänyt oman lajinsa ja liittoutunut "vastapuolen" puolelle. Mutta Kurdan ajattelutapa toisaalta oli ymmärrettävää. Kaksi sukua (tässä tapauksessa vampaneesit ja vampyyrit) pitäisi saada takaisin yhteen ja eripuraisuudet unohtaa, mutta vampyyrit ja vampaneesit olivat kuin magneetteja, jotka hylkivät toisiaan.

Kuten jo sanoin, odotan sarjan kahta viimeistä suomenkielistä osaa (mikäli kumpikin on jo suomennettu, minulta on varmasti mennyt jotakin ohi), onhan edellisestä suomenkielisen julkaisemisesta jo yli kaksi vuotta.

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
« Vastaus #54 : Marraskuu 05, 2012, 17:16:00 »
Kuten jo sanoin, odotan sarjan kahta viimeistä suomenkielistä osaa (mikäli kumpikin on jo suomennettu, minulta on varmasti mennyt jotakin ohi), onhan edellisestä suomenkielisen julkaisemisesta jo yli kaksi vuotta.

Komppaan Welhokaniinia, koskahohan ne saisivat viimeisetkin suomennettua, minä ehdin kohta uhohtaa koko juonen.. :D Olen lukenut sarjan muutaman kerran, mutta siitä on jo ties kuinka paljon aikaa. En omista mitään Darren Shania missään muodossa, eikä ole tarviskaan, paitsi jos viimeisiä ei meinata suomentaa ollenkaan, on pakko hankkia englanninkieliset omaksi tai metsästää kirjastoista. Minusta Friikkisirkus on paras kirjasarjasta, sillä se koskettaa minua aina, vaikka kirjoitustyyli onkin lapsellista. Darrenin lavastettu kuolema ja hänen vanhempansa siinä itkemässä.. nyyh :'( Muista kirjoista minulla ei ole kovin tarkkaa mielikuvaa, täytyy kyllä lukea uudestaan, kun on päässyt pienemmät asiat lipsumaan käsistä. Hahmoista sen verran, että kyllä, Steve Leonard on todella ärsyttävä hahmo, olisihan sen nyt saanut jo tappaa, ja toisaalta muita hahmoja olisi saanut jättää henkiin.. Varsinkin Crepsleyn olisi minun mielestänyt pitänyt jatkaa loppuun saakka, kun se on ollut aina vahvasti mukana, ja hahmoja ei muuten liiaksi ole.
Mitä mieltä muut ovat kirjailijan ja päähenkilön yhteisestä nimestä?
Itseäni se hieman kummastuttaa. Miltähän tuntuisi kirjoittaa kirjaa, jossa olisi tavallaan itse mukana? Toisaalta kirjailijan oikea sukunimihän ei ole Shan vaan O’Shaughnessy, ja Friikkisirkuksen alussa Darren sanoo, ettei mitkään kirjan nimistä ole oikeita vaan keksittyjä. Mutta silti.. Mielenkiintoinen valinta.

Minä en pienempänä heti edes tajunnut tätä nimi-juttua, mutta minusta se on nerokas ja erilainen keksintö. (paitsi jos kerran nimet ovat keksittyjä, Darrenin nimi ei edes ole Darren, vai koskeeko se päähenkilön nimeä? Sekavaa...)
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Ropsus

• Vuotislainen
  • Pottermore: SunCastle25757
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #55 : Marraskuu 06, 2012, 16:57:56 »

Komppaan Welhokaniinia, koskahohan ne saisivat viimeisetkin suomennettua, minä ehdin kohta uhohtaa koko juonen.. :D

Ainakin Risingshadown mukaan nuo kaksi viimeistä julkaistaan suomeksi ensi vuonna. Ensimmäinen niistä tammikuussa ja toinen (eli sarjan lopetus) toukokuussa 2013.

Itse olen jo lukenut nuo viimeiset kirjat englanniksi (kahteen kertaan :D), kun en jaksanut odottaa suomennoksia (ja voin sanoa sen verran, että itse ainakin yllätyin moneen otteeseen noita lukiessani ensimmäistä kertaa).

Darrenit kuuluvat siis lempikirjoihini ja lempihahmoni on ehdottomasti Crepsley, joku siinä vanhassa vampyyrinkäppänässä vaan on (ja siis aluksi en pitänyt hänestä yhtään, aloin pitää hänestä vasta myöhemmin). Pidän myös Darrenista ja Harkatista ja rakastan ylikaiken sitä Darrenin kaljalaulua x). Sitten on niitä hahmoja, joista en pidä ollenkaan, kuten Steve. En myöskään Mr. Tinysta (= Herra Talo, jos joku ihmettelee, en vain osaa pitää häntä enää Talona :P) pidä, hän on jotenkin niin kiero ja hän tietää liikaa ja sekaantuu asioihin ja ääh, en vain pidä hänestä.

Mutta joo ei kai miulla muuten sitten. Pidän sarjasta paljon ja hyllyssä odottaa lukuvuoroa myös muita saman kirjailijan kirjoja, joita en ole vielä saanut aikaiseksi lukea, ehkä sitten joululomalla.
Let's go poke it with a stick!

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Marraskuu 09, 2012, 12:55:47 »

Komppaan Welhokaniinia, koskahohan ne saisivat viimeisetkin suomennettua, minä ehdin kohta uhohtaa koko juonen.. :D

Ainakin Risingshadown mukaan nuo kaksi viimeistä julkaistaan suomeksi ensi vuonna. Ensimmäinen niistä tammikuussa ja toinen (eli sarjan lopetus) toukokuussa 2013.

Pitääpä sitten alkaa kyttäillä sekä tammikuussa että toukokuussa uutta Darren Shania! ;)