Kirjoittaja Aihe: Darren Shan  (Luettu 12962 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Ecera`s Darkness

• Ankeuttaja
Darren Shan
« : Marraskuu 24, 2002, 12:02:09 »
Niin, onkos kukaan lukenut kyseistä kirjaa? Minä olen muutamaankin otteeseen, koska se oli niin loistava ja sytytti mielenkiintoni jo alkusanoista lähtien. Se on eräänlainen kauhukirja, mutta enemmän siinä on jännitystä. Se ei yritä saada lukijaansa kurkistamaan sängyn alle iltaisin, mutta taakseen voi aina vilkaista..kaiken varalta.
Päähenkilönä on poika, samalla nimellä kuin itse kirjailija eli Darren Shan, joka joutuu kärsimään melko pahasti lähtiessään ystävänsä Steven kanssa katsomaan kiellettyä friikkisirkuksen esitystä. Jos haluatte tietää lisää lukekaa itse kirja. (muoks.: (suosittelen koko sarjaa, minä en ainakaan pettynyt!))
Sarjasta on Suomessa ilmestynyt jo muutamia osia, mutta vauhti on hidasta. Tietääkö teistä siis kukaan onko kirjan suomennoksia tulossa lisää? Ei viitsisi tilata jokaista osaa Englannista. Ensimmäiset osat olen lukenut ja niistä on tulossa myös elokuva. Olen pyörinyt ympäri kirjan fanisivuja, mutta ikäloppu nettimme tilttaa aina kun saa siihen mahdollisuuden, joten kysynpä teiltä tietojanne.

muoks: huomautan etten ole elokuvan tulosta varma, mutta itse kirjailijan nettisivuilla puhuttiin jotain tällaista. Elokuvan oikeudet on WB ostanut, mutta mikään ei ole varmaa.
muoks2: Ostinpa sitten Englannista jokaisen osan ja ooh! Mutta enpäs spoilaa teitä.. Kuitenkin hieman päivitettyä tietoa: kirjoja tulee 12. Jos tulee elokuva, se olisi kahdesta tai kolmesta ensimmäisestä osasta tiivistetty versio, mutta paljon en ole saanut tästä irti. Ja kyllä, Tom Felton ja Darren ovat jonkinmoisia kavereita!
Englanniksi osat ovat nimeltään:
1. Cirque du Freak
2. The Vampire`s Assistant
3. Tunnels of Blood
4. The Vampire Mountain
5. Trials of Death
6. The Vampire Prince
7. Hunters of the Dusk
8. Allies of the Night
9. Killers of the Dawn
10. The Lake of Souls
11. Lord of the Shadows
12. Sons of Destiny
Englannissa osat ilmestyvät uudelleen kolmen osan trilogioina(The saga of Darren Shan: Vampire Blood, Vampire Rites, Vampire War ja Vampire Destiny).

*Kumarrus*

//Tässä topicissa on paljon viestejä, joissa lukee että 'mä oon lukenu!!11' eikä mitään muuta, eli siis enemmän asiaa viesteihin, tai ne lentää armotta roskiin. //~Lii

//Muokkasin otsikkoa. ~Wend

Poissa Mari

• Vuotislainen
    • http://pp.kpnet.fi/anita/anita/Index.html
Darren Shan
« Vastaus #1 : Marraskuu 24, 2002, 17:21:16 »
Olen lukenut kaksi ensimmäistä osaa (Friikkisirkus, Vampyyrin oppipoika), ja pidän paljon.

Tarinasta on saatu pelottava, tekstin tyyli on pelottavaa.

Pikkuveljeni (9v.) luki ensimmäisinä kunnon kirjoinaan Potterit, kaikki neljä viikon sisällä n. vuosi sitten.
Sen jälkeen en ole löytänyt hänelle mitään tarpeeksi hyvää luettavaa, hän kun luki ensimmäisenä sen kaikista parhaan. ;)

Nyt hän on kuitenkin täysin koukussa näihin kirjoihin, ja kinui minut antamaan toisen kirjan ensin hänen luettavakseen. :)

"No sen takia koska siinä kerrotaan vampyyrien toimintatavoista", kommentoi veljeni. ;)

Toivottavasti seuraava kirja tulee pian, meidänkin talossa uutta luettavaa odottaa kaksi. :)

Kelpie

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2003, 20:22:59 »
Ouh. Joku muukin joka tykkää Crepsleystä. Minä en sitä paitsi edes ole sille vihainen. Ihan oikein sille Darrenille, se on ärsyttävyyden huipentuma.

Tässä vaiheessa te varmaan mietitte että miksi minä sitten luen niitä kirjoja jos inhoan Darrenia. Kaksi syytä: Vampyyrit. Crepsley. Vaikka tuossa taitaa olla vain yksi syy... No joo. Olen lukenut kaikki suomennetut pari kertaa. Inhoni Darrenia kohtaan selittää varmaan se että [spoil] "Kauhun tunneleissa" Darren puukottaa Crepsleytä. Mikä psyko... [/spoil]

Miksi Crepsley? Vaihtelevainen luonne. Tai siis. Se on sellainen häijy, sarkastinen ja kyyninen, mutta kuitenkin melkein alkaa itkeä siinä kakkoskirjassa (ellen muista ihan väärin...) Se on vampyyri. Se on elänyt monta, monta vuotta, eikä sen historiasta ole annettu minkäänlaista tietoa. Se arpi... Innostun aina miettimään millainen elämä sillä on ollut.

Lainaus
Paras hahmo on se käärmepoika *ei muista nimeä*.

Evra.

vilukissa

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2003, 14:55:40 »
Aa, joku muukin on lukenut Darren Shania! Hienoa... Itse löysin ne vasta vähän aikaa sitten ja luin samana päivänä kaikki kolme kirjaa ja ryntäsin kinumaan porukoilta lupaa tilata enkun kielisiä seuraavia osia... Heh. Onko kellään tietoa, että milloin nelonen(The Vampire Mountain) ilmestyy suomeksi? Entäs yhdestoista enkuksi? No tota noin, en mä mitään yli-innostunut ole näistä kirjoista... :)
Mutta Crepsley on jännä tyyppi! Siinä on jotain, herra Crepsleyssä. Onhan ne muutkin kiinnostavia, mutta silti..
Muuten, tietääkö kukaan, kuinka vanha Darren suunnilleen oli Friikkisirkuksen aikaan? Veikkaisin jotain kahtatoista, mutta onko mitään virallista tietoa? Kävin etsimässä shanvillestä mutta en löytänyt...  :( Tässä se osoite kuitenkin on: http://www.darrenshan.com
*muokkaus*
Hyvin vähäistä spoilausta..

Se kohta, missä Steve ilmestyi hautausmaalle, aiheutti minulle ainakin kylmiä väreitä. Vaikka se oli kyllä lähinnä huvittavan kauhistuttavaa. Paljostako lyödään vetoa, että Steve palaa jossain vaiheessa? Et lyö vetoa? Niin ajattelinkin...  :twisted:

Spoilaus päättyy..

Ecera`s Darkness

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2004, 20:30:46 »
Ahh, suomennoksia siis tulee lisää! Olen kyllä siis jo lukenut kaikki englanninkieliset osat ja en nyt suoranaisesti ylistäisi nelosta *varoo spoilaamasta* mutta ei se tarkoita etteikö se hyvä olisi. Se on hyvä. Kaikki osat ovat mahtavia ja aina vain paranee loppua kohden!! Ette kuule uskokaan mitä tulee tapahtumaan!!! Ja tulevat osat loppuvat ylijännittävästi tyyliin "To be continued" *kiljuu halusta spoilata, mutta pitää kuononsa kiinni...ei helppoa* Yksätkää minulle jos haluatte juonipaljastuksia *wirn* Odotan jo innolla seuraavia osia, joita siis tulee sitäkin enemmän: 12.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Luihuinen
Darren Shan
« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2004, 09:01:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Piparminttu Pipsa"
sellaisia ns. välikirjoja. On kiva välillä lukea sellaista missä ei tartte paljoa ajatella vakavasti ja jonka lukee nopeasti.

Mie olen samaa mieltä. Helppolukuisia ne tavallaan on, ja tekee vaihtelua lukea välillä jotain muutakin kuin Pottereita. Kiinnostus pysyy paremmin (en tarkoita, että olisin kyllästynyt Pottereihin). Ekan osan luin hieman reilussa parissa tunnissa (ja kukaan ei meinaa uskoa minua DSMB:ssä...)

*muoks*
Ihan pakko selostaa pikkusen mahdollisista elokuvista. Tykkäisin itse enemmän, jos jokaisesta kirjasta tehtäisiin oma elokuva, mutta kun yhdessä kirjassa ei ole tarpeeksi "asiaa", niin kahden tai kolmen osan yhdistäminen olisi ihan järkevää. Oikeastaan en välttämättä sittenkään niin kovasti haluaisi, että Friikkisirkuksesta mitään filmatisointia tehtäisiin, omat mielikuvani kun olisivat aivan varmasti päinvastaisia kuin mitä elokuvassa olisi. DSMB:lla ihmiset innokkaasti kyselevät, koska esiintymiskokeet ovat...

Sitten Kauhun tunneleista. Mitä mieltä te olette Debbiestä? Jostain syystä mie en tykännyt hänestä alkuunkaan, enkä siis edelleenkään. Eipä hänessä kai mitään vikaa ole. Darren Shan Messageboardilla monet  tuntuvat tykkäävän hänestä... Aivan kuten Evra Vonistakin.

Poissa Salandra Taikasielu

• Vuotislainen
Darren Shan
« Vastaus #6 : Kesäkuu 06, 2004, 15:46:17 »
Minä olen lukenut nyt vain kaksi ensimmäistä kirjaa. Oikeastaan sen takia, että kolmas ja neljäs kirja olivat lainassa (lähtee heti huomenna katsastamaan kirjastoa, tänään ei voi, kun on sunnuntai)

Mutta sitten itse kirjoihin. Kaikki henkilöt ovat mielenkiintoisia. Jostain syystä pidin Stevestä todella paljon. Hän oli vain jotenkin niin... salaperäinen ja arvaamaton. Spoiler: Ajattelin ensin, että kun hän arvaa Darrenin olevan vampyyri hän on edelleenkin Darrenin ystävä. Mutta ei! Uhkaa tappamisella! Se oli jotenkin pelottavaa... spoiler loppuu...[

Vampyyrin oppipoika oli ehdottomasti parempi. Vaikkakin ensimmäinen kirja oli täynnä salaisuuksia (mitäköhän tuokin nyt tarkoitti?) Tuli niin surullinen mieli kummassakin. Ensimmäisessä Steve ja toisessa Sam. Ehkä minä vain otin sen liian raskaasti:)? Crespley... Minusta Darren saisi vähän kunnioittaa häntä, mutta on myös oikein hän hän vihaa tätä. Sillä Crespley teki minusta hirveän teon, kun teki Darrenista puolivampyyrin niin aikaisin! Ei hyvä... Toivon, että kolmas ja/tai neljäs kirja on huomenna kirjastossa, tai muuten eräästä henkilöstä tulee samanlainen kuin susimiehestä...

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Darren Shan
« Vastaus #7 : Kesäkuu 25, 2004, 00:02:21 »
JenDa: Minusta kannattaisi ehkä lukea Friikkisirkus ensiksi, koska niin saat juonesta paremmin kiinni ja vältät samalla spoilerit. Muttah, jos sinulla on hermoja, niin voi kai ne lukea nurinkinpäin... En tiedä. Mutta suosittelisin lukemaan ensin Friikkisirkuksen. =)

Minä olen lukenut kaikki neljä suomennosta, ja nelosen omistan omana, ja ainon muutkin hankkia. Todella hyvä sarja. Nelonen loppui siis... Minä en kestä.

Nämä kirjat tosiaan ovat hyvää kevyempää välilukemistoa Pottereiden välille. Ainoita kirjoja jotka ikinä ovat minut saaneet itkemään, sen jälkeen kun olin seitsemän. Koskettavia. Naurattavia, surullisia, jännittäviä... Mitä kaikkea hyvä kirja vielä tarvitsee?

Elokuvia? Enpä tiedä... Friikkisirkuksesta en ehkä toivoisi. Mutta jos näistä tulee eloukuv(i)a, niin katson.

Ja sitten Spoilereita, kaikista neljästä!:
Minulla tuli Friikkisirkuksessa tippa linssiin kun Darren makasi "kuolleena" siellä kotonaan ja perheenjäsenet suri sitä... Ja siinä Vampyyrin oppipojassa... Voi ei, tämä menee nyyhkyttelyksi. Siis siinä kohdassa kun Susimies oli tappanut Samin, tuli oikeasti muutama kyynel. ihan oikeasti. ja se on jo jotain. (Minä sentään en itsenyt edes HPjLPssä FKsta nyt puhumattakaan. En nyt tiedä millainen saavutus tuokin on...) Se on hyvin harvoi kun itsen kirjoissa. Minulle ei ole kertaakaan tämän sarjan aikana tullut kuvottunut tai sairas olo, ei yhtään. Mutta, minä en myöskään kuvotu helposti. Neljäs kirja loppui ihan liian jännittävästi.Spoilerit ohi!
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #8 : Kesäkuu 26, 2004, 14:16:23 »
Jep, olenhan minäkin kirjat lukenut. Ensimmäinen osa oli paras, I'd say. Vaikka kakkosessahan tuli Evra Von, joka on suosikkihenkilöni (all hail Evra!).

Luin ensimmäisen kirjan kai joskus viime vuonna, ja pidin kirjan kerrontatavasta aivan kamalasti. Ekan kirjan loppu oli mielestäni surullinen, kun Darren ns. "kuoli" ja se joutui jättämään perheensä. Tuleekohan se Steve jossain vaiheessa enää esille, kun sehän vannoi jahtaavansa Darrenia ympäriinsä? xD

Kauhun tunnelit taas oli minusta huonoin neljästä suomennetusta osasta, en tiedä miksi. Ehkä se johtui siitä, että Debbie oli minusta jotenkin ärsyttävä ja tällä lailla... Kakkosen loppu oli tosiaan vähän vastenmielinen, mutta kyllä sen kesti. Nelosessa minua harmitti se, että Evra oli kasvanut isoksi eikä ollut enää niin paljon mukana kuvioissa. Yhyy. Älkää viekö Evraa.

medu

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2004, 00:47:10 »
Uu haulla varta vasten hain tätä topiccia:D

Noh minun Darren 'faniuteni' alkoi, noin kolme vuotta sitten. Noniin tässä tulee mun tarinani:E Kun olin upo uuden kaverini (heh) kanssa kirjastossa, ja kysyin tylsistyneenä mikä kirja kannattaisi lukea. Sitten se osoitte Darrenin Friikkisirkusta. Ei mitenkään innostuneena että 'luelue se on hyva!' sitten minä lainasin sen. Ja oh min gosh minö ihastuin siihen niin kovaa! Ja seuraavana päivänä koulussa olin ihan innoissaan sille kaverille hehkutin, ja sitten ehdotin sitä yhdelle toiselle joka tykkää Pottereistakin. Me sitten kumpikin luettiin ne ja meistä tuli kovia Darren faneja:D Ja sitten luettiin myös toinen osa ja sekin oli ihana. Itse kyllä pidin ekasta enemmän.
Sitten myöhemmin löydettiin kirjakaupasta kolmaskin osa suomeksi! Me oltiin niin innoissaan. Kun oltiin jo melkein unohettu koko Darren. hyihyi. Kolmannestaakaan en itseasiassa pitänyt niin paljoa:(
No sitten minä menin Darrenin sivuilla ja sain major ajatuksen (omasta mielestä ainakin) mehän voidaan tilata ne englanniksi! Ja me sitten tilattiin yhdeksänteen kirjaan asti.
En ole vielä lukenut kaikkia, mutta tosi jänskiä ne on. miten en oo vieläkään voinut lukee niitä..No joissakin kirjoissa käy vähän tylsäksi..äähh..

Evra on lempihahmoni. Jos siitä tehdään leffa. Niin Evra ei varmastikaan onnistu.

Heips. Nyt innostuin lukemaan niitä paaljon ja kokoajan muuttuu jännemmäksi! Oikeesti. Vampire Mountain ja Trials of Deathin alku oli aika tylsiä, mutta viimeks mainitun loppuu kohden se muuttuu tosi mielenkiintoseks. Nyt tykkään niistä enemmän kun koskaan ennen! Varmaan tällä hetkellä pidän enemmän kun Pottereista!
Minustakin ne ensimmäiset kirjat oli lapsellisia (vähän niinkuin Pottereistakin ajattelen) mutta nyt Darrenkaan ei ole enään lapsi (vaikka hän ei vanhenekkaan niin nopeasti). Uh minä suosittelen.

Ecera`s Darkness

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #10 : Joulukuu 07, 2004, 13:25:04 »
Ihanaa löytää palautetta oikein olan takaa:)

Kaikki osat olen nyt lukenut ja täytyy sanoa, että olihan se uskomaton sarja. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kunnon meininki alkaa kahdeksannesta osasta, vaikkakin koko sarja on mahtava. Huh, viimeisessä osassa paljastuu jotain niin uskomatonta ja tapahtuu niin hienoja asioita, että se nosti arvostustani sarjaan sadoilla asteilla korkeammalle (jos se edes on mahdollista!). Rakastan sarjaa suurinpiirtein yhtä paljon kuin Pottereita..ja se on jo paljon!

Lukekaa hyvät vuotislaiset ja nauttikaa siitä.

~kiitos ja kumarrus:)

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
Darren Shan
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2004, 18:26:01 »
Ärsyttää kyllä suuresti, ettei suomennoksia tule niin nopeasti, ja vasta neljäs suomennos on julkaistu. Kanadalaisen tuttavani kanssa harmittelemme molemmat, sillä hänen mukaansa Kanadassakin on ilmestynyt vain neljä osaa...

Mielelläni lukisin eteenpäin englanniksi, mutta jotenkin tuntuu siltä, etten kuitenkaan viitsisi. Englanti kyllä sujuu, mutta varmasti jäisi paljon juttuja pimentoon. Potterit kun ovat ainoat kirjat, joita olen uskaltanut lukea englanniksi ennen kuin suomeksi. Se vain... Kun en haluaisi missata mitään.

Rewe

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #12 : Joulukuu 19, 2004, 15:00:29 »
Kolme ensimmäistä olen lukenut. Lukeminen alkoi sinäänsä vähän erikoisesti, sillä äikän maikkamme jakoi meille kirjat ja niistä piti tehdä essee tai vastaava. Ikuisten inhottavien Berttien keskeltä sain tumman kirjan, jonka kannessa oli hämähäkin kuva ja teksti "Friikkisirkus". Se oli ensi kosketukseni sarjaan. Sinäänsä on koulusta näköjään hyötyäkin ^^

spoiler //
Toisessa kirjassa pidin Samista. Saatoin kuitenkin jotenkin etäisesti arvata, että tälle uteliaalle pojalle voisi käydä huonosti.. Hänen kohtalonsa oli raastava. Olisi silloin tehnyt mieli kurstaa koko susimies. Voih. Niin ja olivatko ne nyt hillosipuleita..? o.O
//spoiler

En voi kiistää, ettei sarja olisi jännittävä..päinvastoin. Juonikin on joistain kohdin varsin omatakeinen. Sarjahan uskaltaa myös rikkoa niitä ainaisia "näin tapat vamppyyrin"-kaavoja ja se on minusta ainakin hyvä. Lukija voi paremmin samaistua Darreniin, joka ei itsekkään tiedä kaikkea itsestäänkään :D

Kirjaan jää kyllä kiinni kunnes sen on lukenut. Ja senhän lukee myös nopeasti. Pitäähän muistaa, ettei kannata haukata liian suurta palaa keralla ja siksi onkin hyvä, että kirjat ovat suht lyhyitä.  Pidän sarjasta monella muodolla: siinä on jännitystä, toimintaa, pelkoa, tietoa, juonta ja vaikka mitä. Usein varsin ennalta arvaamatonta ja siksi pitää käyttää niitä omia aivojaankin. Hipheij, pitänee taasen varata uusi osa kirjastosta ja alkaa lukemaan ^^

voodooqueen

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #13 : Joulukuu 25, 2004, 13:10:11 »
Ensimmäisen kirjan minulle lainasi ukkini. Olin silloin mummolassa käymässä ja uskalsin lukea Shania vain puoleen väliin ja sitten minua alkoi pelottaa... (huom huom olin silloin paljon pienempi, ensimmäinen kirja oli vasta pariviikkoa sitten ilmestynyt suomeksi silloin kun luin.

Erääänä joulu aattona sitten tartuin uudestaan friikkisirkukseen, ja luin sen. Joulun välipäivien jälkeen oli opakko mennä kirjastoon ja lainata myös muut ilmestynyyt osat.
Sen jälkeen olen aina uusimpia Sahneja yrittänyt löytää.

Kirja oli hyvä, pidin ensimmäisestä juuri ni9iden vampyyri juttujen takia.
Oli mielenkiintoista, että vampyyreista tehtiin uskottavempia (ei voi tappaa esmin vihkivedellä) eli niiden olemassa olo olisi periaatteessa mahdollista.

Kirjan henkilöistä eniten pidän Crepsleystä ja Herra Talosta.Molemmat ovat hyvin kirjoitettuja ja salaperäisiä monipuolisia henkilöitä.

Ihqan pakko antaa kehut vielä suomenkielisten kirjojen kansille ne ovat tyyylikkäitä ja sopivat hyvin kirjaan.

Sleeping Death

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #14 : Joulukuu 31, 2004, 16:28:00 »
Minä aloitin kerran lukemaan Friikkisirkusta. Jaksoin vain vähän yli puoleenväliin. Anteeksi, jos uhmaan kaikkien muiden mielipiteitä, mutta se oli ihan täyttä... miten sen nyt kauniisti sanoisi... paskaa. Olin kuulut siitä ylitsevuotavia kehuja ja olin innoissani, kun aloin sitä lukemaan, mutta koin suuren pettymyksen: se oli amatöörimäisesti kirjoitettu, siinä paisuteltiin asioita, hahmot olivat teennäisiä ja kliseisiä... ja kamoon! Tyyppi menee vampyyrin luo ja tarjoaa tälle niskaansa! Lopetin siis puolenvälin jälkeen, koska halusin lukea jotain korkeatasoisempaa.
Anteeksi vain, mutta minä en tykännyt.

Ajinda

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #15 : Maaliskuu 19, 2005, 21:17:08 »
Kaverini suositteli minulle ensimmäistä osaa, Friikkisirkusta, ja lainasin sen sitten kirjastosta.

Nyt minä olen lukenut kolme ekaa osaa ja minusta ne kaikki oli todella hyviä. Toinen oli ehkä paras näistä kolmesta, mutta oli ne kaksi muutakin hyviä. Nelosenkin aion kyllä lukea kunhan löydän sen kirjastosta.

Ja kun niitä kirjoja sitten luki niin tuli sellanen tunne että "Ei tätä nyt tähän voi jättää, pakko lukea loppuun". Luin ne kaikki kolme parissa päivässä.

Ne kaikki vampyyri-jutut oli hienoja esim. että vamppyyrin näkee peilistä, eikä vihkivesi tapa jne, mutta tykkään ehkä silti enemmän vanhoista perinteisistä tavoista tappaa vampyyrit.

Muutenkin ne oli helppolukuisia kirjoja ja hyvin kirjoitettu. Lempihahmoni kirjoissa on ehkä Crepsley. Aika salaperäinen hahmo. Kaikenkaikkiaan hyviä kirjoja.

Tuulisiipi

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #16 : Toukokuu 08, 2005, 19:03:06 »
Mä oon lukenut Vampyyrivuoreen asti.
Mahottoman hyviä kirjoja. En oo koskaan tunnustautunut mitenkään erityisen "vapyyri-faniksi", joten kaverini suositellessa näitä olin hiukan varautunut.
Kirjastosta vahingossa satuin löytämään Friikkisirkuksen, joten aattelin ettei kai siinä mitään menetä jos kuitenkin lukisin.
Kirja nappasi heti mielenkiinnon. Kolme kirjaa luin kirjastosta ja nelonen oli pakko ostaa, kirjastossa sitä ei tainnut silloin olla.

Mä pidän paljon sekä Crepsleystä että Darrenista. Kirjojen parhaita hahmoja ilman muuta. Ainut mikä häiritsee on se, että Friikkisirkuksen alussa Shan väittää sarjan olevan tosi. Sitä en pysty kuvittelemaan. Onneksi se unohtuu aina kun avaan kirjan.

Ainiin, häiritsee myös nelosen loppu. Se vaan ei voi loppua niin! Varsinkin kun vitosta ei ole suomennettu, eikä kai tietoa koska se suomennetaan.
Enkuksi kai pitäisi lukea, epäilyttää vaan mitä siitäkin tulee.

Onko niitä helppo lukea englanniksi myös kasin enkulla?
Jos joku joka on ne lukenut voisi kertoa..

Ecera`s Darkness

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #17 : Toukokuu 20, 2005, 15:36:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinkles"
Onko niitä helppo lukea englanniksi myös kasin enkulla?
Jos joku joka on ne lukenut voisi kertoa..

Kannattaa ainakin yrittää. Kahdeksikkohan luetaan hyväksi, eli luulisi sinun pärjäävään edes jonnekin asti.

Itse aloitin noin neljä vuotta sitten kuudennella lukemaan Pottereita englanniksi, ennen kuin edes olin niihin suomeksi koskenut ja täytyy myöntää että ajoittain tuntui toivottomalta taistella sanakirjan kanssa. Aluksi lukeminen oli hidasta, mutta jaksoin loppuun asti ja kielitaitoni parani hurjasti. Kolmanteen osaan menessä luin jo huomattavasti sujuvammin ja niin myös sanakirja jäi hyllyyn pölyttymään.
Nykyään luen englanniksi yhtä sujuvasti kuin suomeksikin ja kynnys muiden kielien oppimiseen on huomattavasti alempana. Jokaisen kannattaisi siis kokeilla, lopputuloksesta löytyy vain positiivista sanottavaa. Sanavarasto kasvaa, opettajat ovat ylpeitä, numerot nousee ja näin päin pois.

Siis lyhyesti sanottuna: Kannattaa edes kokeilla!

Ja asiasta toiseen. Darren Shanilta on ainakin Englannissa ilmestynyt uusi samantyylinen sarja nimeltä "The Demonata", jonka kaksi ensimmäistä osaa ovat nimeltään "Lord Loss" ja "Demon Thief". En tiedä sarjasta vielä kovinkaan paljoa, mutta topicin teeman viimeisen osan lopussa (englanninkielinen versio) oli noin luvun mittainen pätkä uudesta sarjasta ja se vaikutti melko mielenkiintoiselta. Pätkässä ei paljastettu mitään, mutta tunnelma oli heti puoleensavetävä ja jännittävän oloinen. Innolla odotan mahdollisuutta päästä tutustumaan sarjaan paremmin. Näytteessä oli myös mukana ensimmäisen osan kansikuva, jossa oli ainakin minun mielestäni joko susi tai ihmissusi, eli voimme kai odottaa jotain sen suuntaista. Toivon vain ettei se muistuttaisi liikaa vampyyri-Darren sarjaa..
Sen verran sain myös irti, että päähenkilö on murrosikäinen poika, jonka perheessä jokin ei ole yhtäkkiä kohdallaan. Tunnelma kiristyy entisestään, kun siskolle tarkoitetusta kostopilasta ei kukaan löydäkään mitään hauskaa..

Jeah, Shan on mahtava:)

Valentina

• Ankeuttaja
Darren Shan: Friikkisirkus
« Vastaus #18 : Toukokuu 23, 2005, 21:36:44 »
Luin ne hieman nurinkurisessa järjestyksessä, ensin kakkonen (vampyyrin oppipoika) ja sitten vasta luin Friikkisirksen.
Nyt minä, veljeni ja kaksi kamuani olemme niihin addiktoituineet.
Kirja sarja on hyvä ja Friikkisirkus on jotain erilasta, kuten on myös Surkeiden Sattumusten Sarja.
Sopivan melankolista ja jännittävää ja kasvukipuja nuorilla.
Pidän vampyyreistä ja ne kiehtovat, joten erilaiset vanpyyri tarinat kiehtovat.... Paras vampyyri tarina, selittää mukavasti kaiken ja ei jätä miettimään. Myös vampyyrien alkuperä on hyvin keksitty. Vampyyri luola on hieno ja haluaisin sellaisessa itsekin asua... tosin naisvampyyrejen määrä on liian pieni, haluaisin enemmän naisia mukaan....

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
Darren Shan
« Vastaus #19 : Toukokuu 24, 2005, 00:15:23 »
Friikkisirkuksen olen lukenut ja pidin. Ja paljon. Kaikki vampyyreihin liittyvät jutut on mielenkiintoisia ja kiehtovia. Itse kirja piti mielenkiintoni yllä alusta loppuun ja Darren on varsin mielenkiintoinen henkilö. Innolla odotan mitä noissa seuraavissa kirjoissa tapahtuu...

Ainut asia mikä ärsyttää on se, että niitä on suomennettu vasta neljä. Ja Hamina on tällanen pirun käpykaupunki, jonka ainoasta kirjakaupasta ei löydä kuin tietyn valikoiman englanninkielistä kirjallisuutta johon EI sisälly Darren Shanin vampyyrisarja...
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

motiivi

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #20 : Elokuu 24, 2005, 20:59:14 »
Yh, miten ärsyttävää ettei niitä ole suomennettu kuin neljä tai sitten käsiini ovat eksyneet vain nuo neljä ensimmäistä. Pidin niistä paljon ja tosiaan, lukiessa tuli jotenkin.. orpo olo. Pidän Darrenista ihan mielettömästi hahmona. En voi kuvitella varmaan täydellisempää hahmoa, jonka voi kuvitella juuri sen je sen ja sen teinivampyyrin näköiseksi. Crepsley on ehdottoman hieno hahmo myös, ja tykkään siitä arpiyksityiskohdasta. *__* Uu ja Evra. n_____n;; Minusta hahmokokonaisuus on erityisesti loistava, enkä kyllä haukkuisi juontakaan? lisäksi ensimmäinen kirja on myös koskettava. .___.´

Missä se suomentamisadressi oli?

Shawny

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #21 : Elokuu 25, 2005, 20:07:03 »
Rakastan näitä kirjoja!
Olen lukenut kutoseen asti, vitosen ja kutosen omistan englanninkielisinä (eihän niitä vielä suomeksi ole tullutkaan, järkevää...)
Pidän eniten Crepsleystä, Darrenkin on hyvä hahmona.
Ärsyttää, kun nuo kirjat loppuu aina niin kesken! En malta odottaa että saan seuraavan osan luettavaksi...

Suomentamisadressi on osoitteessa
http://www.freewebs.com/suomennosadressi

Käy ihmeessä laittamassa nimesi sinne!

Silly

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #22 : Elokuu 27, 2005, 00:29:58 »
Olen järkyttynyt!! Eikö sarjaa siis aiota suomentaa enää?! Hitsin hitsi. Sitten ne on pakko hommata käsiinsä englanniksi, eihän tästä muuten mitään tule! Tahtoo tietää, miten kaikki päättyy... Minusta sarja on siis todella hyvä. Olen pitkälti yli 15 v. (joku uskoi, etteivät sitä vanhemmat voi pitää sarjasta), mutta minusta se on hyvä ja kiinnostava! Aika pelottava ja raaka lasten- ja nuortenkirjaksi, mutta uskon että nykynuorten kantti kestää sen kyllä. Luen kohtalaisen paljon nuortenkirjoja, ja Darren Shan on yksi ehdoton suosikkini. Kerrassaan erinomainen kauhukirja on muuten myös Philip Pullmanin kirja Kellopeli, eli Kuinka kaikki vedettiin käyntiin *suosittelee* ja onhan minulla näitä suosikkeja muitakin, mm. Marcus Sedgwickin Mustista ratsastajista pidin paljon... ja Geoffrey Huntington, hänenkään kirjansa eivät ole ollenkaan hassumpia... No mutta, tämänhän piti olla Darren Shan -topic, joten ei tässä sitten sen enempää! Mutta toivottavasti sarjan suomentamista jatketaan, olisi sääli jos se päättyisi tähän!

Malf

• Ankeuttaja
Re: Darren Shan: Friikkisirkus
« Vastaus #23 : Marraskuu 17, 2005, 18:11:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Ecera`s Darkness"
Päähenkilönä on poika, samalla nimellä kuin itse kirjailija eli Darren Shan,
Äh, tuota... Darrenin kirjailija nimi on Darren Shan, mutta kirjoittajan oikea nimi on Darren O'Shaughnessy. Ehkä hieman pilkunviilausta, muttaah...

Mutta itse asiaan... [SAATTAA SISÄLTÄÄ SPOILAUSTA]
Kirjasarja koukutti minut silloin kun ensimmäinen osa ilmestyi. Rakastuin heti sarjaan. Olen lukenut suomeksi 1-4, englanniksi 1-5. Lempihahmoni on Crepsley, Kurda ja tietenkin itse Darren. Evra on myös oikein mukava persoona. Suosittelen kirjoja lämpimästi heille, jotka ovat kiinnostuneita vampyyreistä.
Muoksmuoks// Luinpahan enkuksi kaikki kirjat. Ihmeen hyvä juoni, kirjoittajalla on mahtava mielikuvitus. Lempihenkilöistä kyllä Crepsley, Darren ja Kurda pysyivät samoina, mutta Evran paikan otti Steve.

Ja pientä infoa! [Kaverilta tieto, joka sai kuulla tästä suoraan tammelta]
- Darren Shan -kirjoista (osat 1--4) otetaan nyt keväällä
uusintapainokset uusilla kansikuvilla, pehmeäkantisina pokkareina.
Uusintapainosten jälkeen samassa sarjassa ilmestyy tuo viitoskirja, Sen käännös on jo valmiina hyllyssä odottamassa
-Nämä viisi kirjaa tulevat myyntiin ainoastaan R-kioskeille ja Lehtipisteisiin,
ei lainkaan kirjakauppoihin! Ne ilmestyvät kuukauden välein 15.3. lähtien. Uusin kirja ilmestyy 5.7. Huom: jokainen kirja on myynnissä vain kaksi kuukautta, joten viitonen on saatavilla ainoastaan heinä- ja elokuun ajan.
-Myöhemmin on mahdollista, että kirjakauppoja varten otetaan pokkariversiosta uusinta painokset, mutta se ei ole varmaa.

Fessa

• Ankeuttaja
Darren Shan
« Vastaus #24 : Helmikuu 24, 2006, 21:17:48 »
Luin Friikkisirkuksen ikäänkuin kaverin suosituksesta. Tosin noin vuoden sen jälkeen kun hän oli suositellut. Tarkemmin sanoen viime syyslomalla, kun olimme espanjassa kiertoajelulla. Luin sitä siinä bussissa ja yhdessä päivässä meni koko kirja.

Eli siis tosi helppolukuista. Ja mukaansatempaavaa. Jotenkin kerrontatyyli oli vähän jännä mutta eipä se paljoa haitannut. Semmoista aivot lomalle -lukemista, joka on välillä ihan hyvästä.

Kai sitä pittää ne loputkin osat lukkee kuhan tästä ehtis. Muttakun on niin paljon muutakin luettavaa.