Kirjoittaja Aihe: Herkut, leipominen ja ruoanlaitto  (Luettu 11940 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Hilkka

• Ankeuttaja
Herkut, leipominen ja ruoanlaitto
« : Kesäkuu 08, 2003, 22:01:57 »
Minä en voi olla ainoa vuotislainen, jolle mieluisin olotila on "kädet jauhossa" tai "suu täynnä". Eli en voi olla ainoa, joka pitää ruoasta ja lähes kaikesta ruokaan liittyvästä toiminnasta. Enhän? Olisi kiva saada kerätyksi Vuotislaisten Oma Keittokirja, eli kaikkien teidän armaiden kanssavuotislaisteni herkullisimpia reseptejä ja erinäisiä ruokaan, ruoanlaittamiseen ja leipomiseen liittyviä vinkkejä. Ehkäpä jopa keittokirjasuosituksia, vaikkei Kirjat-osastolla ollakaan.

Ei, enpä usko, että tästä kehittyy pelkästään listamainen topic, vaan hyvinkin herkullisella tavalla sisällökäs keskustelu, mikäli en ole aivan erehtynyt herkutteluinnostuksen yleisyydestä ja mikäli minulla olevaa keskustelun ideaa ei tulla ymmärtämään täysin väärin. Jos jonkinlainen vastaava keskustelu on jo olemassa, siitä olisi todella kiva tietää, koska omat etsintäni epäonnistuivat kovin ikävästi.

Kuuttis

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2003, 16:03:08 »
Namnamnam.

Oli jo aikakin, että tälläinen topikki saadaan ilmoille. Mm. Tykkään kyllä kovasti kokkauksesta, myös leipomisesta. Leipomisesta saadaan parhaat ruuat, mutta "tavallinen" kokkaus on usein monipuolisempaa. Mutta pakko myöntää -tykkään enemmän syödä niitä leipomiani ruokia kuin tehdä niitä. Njamnjam. Sitä paitsi äiti ilahtuu kokkauksista. *äidin pikku kultatyttö*

Ehkä maailman yksinkertaisin ja helpoin ruokaohje -banaanipirtelö. hih. Ja tulee hyvää, nimim. voisin syödä/juoda tätä vaikka kuinka paljon.

ainekset:

yksi keskikokoinen banaani
maitoa ehkä 1 dl (joo, en tosiaankaan tiedä näitä mittoja, koska yleensä pistän kaikki ainekset sinne silmämääräisesti.)
vähän sulanutta vaniljajäätelöä vähän päälle neljäsosalitran. (itse käytän valion kermavaniljajäätelöä, kasvisrasvajätskistä ei tule ollenkaan niin hyvää imho.)
+ lisukkeeksi raastettua fazerin sinistä muutama pala. Plus sitä suklaata voi toki pistää sinne joukkoon enemmänkin.

Astiat + muut joita tarvitaan:

sauvasekoitin
iso muovikulho
iso lasi (siis ihan joku päälle neljä desiä)
tavallinen ruokaveitsi
+ mahdollisesti lusikka
+ jos haluat lisätä suklaata, ne voi raastaa raastimella

Ohje:

((aluksi voit vaihtoehtoisesti raastaa sen suklaan)). Leikkaa banaanit viipaleiksi. Pistä maito ja jäätelö muovikulhoon ja muussaa sekoittimella samalla lisäillen banaaniviipaleita. Ei tarvitse muussata kauaa, tietysti riippuu haluaako kokkareista vai sileää pirtelöä. Lisää isoon lasiin ja ripottele suklaajauhetta. Valmista juotavaksi.

-Kuuttis

Shanpuu

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2003, 18:17:53 »
Voe. Minä rakastan ruokaa ja ruuanlaittoa. Ruuanlaittaminen ja leipominen on hauskaa. Syöminen on vielä mukavampaa. Nam nam nam. *tykkää syödä* Mutta vaikka siitä kaikesta pidänkin, en ole opiskellut kotitaloutta kuin yhden vuoden. Keskityin muihin aineisiin, kun en kokenut köksää niin tarpeelliseksi. Tykkään kotona kokata äiteen tai sitten isän kanssa.

Enemmänkin kokkailen jotain suolaista kuin makeaa. En syö kovinkaan usein mitään makeaa (ellei pullaa lasketa mukaan, heh), enemmänkin aina jotain suolaista. Tykkään kyllä makeasta, mutta minulla ei ikinä ole makeanhimoa. Anyway, eksyn aiheesta.

Joskus olen kyllä aikalailla peukalo keskellä sormea näissä asioissa ja tykkään, että joku on auttamassa. Kavereiden kanssa tykätään keksiä uusia ja erikoisia ruokalajeja (=sekoitetaan keskenään kaikki mahdollinen, mitä löytyy).

Oma pravuurini on erittäin paha, öh, drinkki. Kaverini pitivät siitä ja olen niille sitä sitten vääntänyt, mutten itse pidä juomasta.

Eli, tarvitset:
-Coca-colaa
-Banaanilimsaa
-Vaniljajäätelöä
-Raastettua suklaata
-Minkä kokoisen mukin/lasin tahansa
ja muut tarpeelliset välineet jäätelön leikkaamista ja juoman sekoittamista varten.

Ensin laitat coca-colaa ja banaanilimsaa samaan lasiin, saman verran molempia. Sekoita hieman. Sen jälkeen lisää vähän jäätelöä. (Varokaa kuohahdusta, kuohahtaa viimeistään sekoittamisvaiheessa) Sen jälkeen taas sekoitat. Lopuksi ripottele suklaa juoman päälle ja juo.

Öm. Se on pahaa, en suosittele. (Vaikka kaverit siitä pitävät, ei niitä kannata uskoa.)

Daisha

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2003, 21:09:44 »
Ruuanlaitto ja leipominen on ihanaa.
Kun vain ehtisi. Tai jaksaisi.

Kerran eräs kaverini patisti minut leipomaan kanssaan leipää.
Ensinnäkin; se oli hauskaa.
Toiseksi; se oli hyödyllistä.
Kolmanneksi; itse tehty ruoka maistuu aina paljon paremmalta.

Olisi hienoa, jos saisin joskus yksiksenikin jotain leivottua tai laitettua. Pullaa, kakkua, leipää taikka sitten vaikka ihan ranskalaisia ja nakkeja. (:

Itse tehty pirtelö on kyllä ihanaa, pakko myöntää. x))

(Lyhyt viesti, sisältäen kuitenkin asiaa?)

Narli

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2003, 16:12:32 »
Mmm... Herkkuja herkkuja. Ihania herkkuja. Aineita on hauska sekoitella keskenään ja lopuksi sitten maistella mitä on saanut aikaan.
Eräitä lempiherkkujani ovat halvajogurtti, tsatsiki ja tietenkin talkkunavelli. Kuulostaa ehkä vähemmän nannalta mutta ne vain niin...
*huokaa syvään*

Jos itse haluat kokeilla joitakin näistä niin alla on ohjeet.

Halvajogurtti

Tähän tarvitset jonkin kulhon, maustamatonta jogurttia ja halvaa*.
Kaada ensin jogurtti kulhoon ja perään kaavit halvat. Voimakasta vatkausta ja (tattaraaa!) herkkusi on valmis.

*Halva on kreikkalainen herkku joka koostuu lähinnä murskatuista
sesam-siemenistä ja sokerista. Halvaa löytyy esim kaakaolla, pähkinöillä ja vaniljalla maustettuina. Tätä ihanaa möhnää löydät melkeimpä mistä tahansa vähänkin suuremmasta ruokakaupasta.

Tsatsiki

http://webhotel1.raketti.net/addiktio/haarukka/kreikka.html

Ohjeen löydät tuolta. Olen niin laiska sitä tänne kirjoittelemaan. X)

Talkkunavelli

Tämä on yksinkertaista. Sekoita piimää ja talkkunajauhoja keskenään ja saat aikaan herkullisen sekasotkun. Noiden jauhojen hankinta saattaa vaan tuottaa ongelmia niiden epäsaatavuutensa takia.

Oletteko maistaneet kyseisiä herkkuja? Mielipiteitä?

*katoaa keittiön puolelle*

Hilkka

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2003, 17:42:24 »
Hienoa, vesi nousee kielelleni, kun lueskelen vinkkejänne... :) Täytyy kokeilla kaikkia jossakin vaiheessa!

Minun ykköslempiherkkuni ovat köyhät ritarit. Ne ovat melkoista perusruokaa, joten suurin osa varmaan osaa niitä valmistaakin, mutta kun vasta äskettäin kävi ilmi, ettei hyvä ystäväni ollut niistä koskaan kuullutkaan, julkistan yksinkertaisen reseptin varmuuden vuoksi täälläkin. Täytyy myös todeta, että tuo ystäväni vaikutti hyvin ihastuneelta, kun tarjosin hänelle köyhiä...

Tarvitset:
- ranskanleipää tms. (myös hieman kuivat viipaleet käyvät ja ovat oikeastaan aivan tuoreita parempiakin)
- munan (riittää leipien koosta riippuen 5-10 viipaleeseen)
- maitoa
- voita (muukin rasva käy, mutta voi on köyhissä parasta)
--
- hilloa
- makeaa kermavaahtoa

Tee näin:
Riko munan rakenne erittäin huolellisesti syvällä ruokalautasella. Kaada oman arviosi mukaan lautaselle maitoa niin, että saat melko munaisaa (tadaa!) munamaitoa.
Lämmitä paistinpannu hellalla kuumaksi ja sulata rasva.
Käytä leipäpalat rivakasti munamaidossa niin että niiden kummatkin puolet kostuvat. Tarkoitus ei ole kuitenkaan mitenkään imeyttää munamaitoa leipiin. Laita viipaleet uittamisen jälkeen pannulle. Käännä leivät, kun pohjapuoli on ruskistunut kokonaan. Kun toinenkin puoli on ruskea, leivät ovat (tadaa again!) valmiit.
Levitä köyhälle hilloa ja reilusti kermavaahtoa. Voi olla viisasta odottaa aivan pieni hetki ennen kerman levittämistä, jottei vaahto aivan sula kuuman leivän päällä.

annii

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2003, 19:28:26 »
Carmen Sandiego (tai miksei kuka tahansa muukin): Osaisitko suositella jotakin tiettyä tiramisureseptiä, (monimutkaisuus ei ole esteenä)? Italiassa toissa kesänä ihastuin tuohon herkkuun, ja olen sitä muutaman kerran itsekin tehnyt, mutta reseptini ovat olleet sellaista yläasteen-kotitaloustunti-tasoa, eli valmistuvat viidessätoista minuutissa, eivätkä jätä epäonnistumisen mahdollisuutta edes lukutaidottomille. Lopputulos oli syötävä, mutta kaukana todellisesta makunautinnosta.

pilami

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2003, 20:59:49 »
Week!
I love food!
Leipominen ja ruoan laitto on... intohimoni. Ehkä tulevaisuudessa kokki? *hekottaa*
Tykkään eniten kaikkien leivostan, kakkujen, kääretorttujen...yms valmistamisesta. Kun isoveljelläni oli yo-juhlat, tein sinne kaikki makeat kakut.
Oma "ruokainnostus" lähti mulla ainakin noista Kotitaloustunneista, vaikka siellä ruoat olikin helppoja ja nopeita ja opettaja koko ajan siinä tunkemassa nokkaansa joka puolelle, mutta kumminkin!

Kotona teen melkein aina kaikki ruoat ja namit. Ikävä kyllä nyt kun olen Pesco-pollo-lacto-ovo-vegetaristi niin ruokaskaala pieneni huimasti! *syö vain kalaa ja lintua*

Tässä on mun kakkuresepti:
4 munaa
1,5 dl sokeria
2 dl jauhoja
1 tl leivinjauhetta

Muna ja sokeri vatkataan ja jauhot ja leivinjauhe sekotetaan keskenään. Sitten kaapimella sekotetaan jauhohässäkkä munan ja sokerin sekaan ja kaadetaan vuokaan. Sitten uuniin ja koristelemaan!

Nami

Hilkka

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2003, 22:49:50 »
Tulipa tuosta edellisestä viestistä mieleen, että voisin kysäistä vinkkejä täytekakkujen täytteiksi. Eli mitä teillä on tapana laittaa täytekakkujen väliin? Leivoin tänään kakun huomista spesiaalitilaisuutta varten, mutta en voinutkaan täyttää sitä vielä, koska kerma tuli klöntteinä purkista (onko se ällöä vai mitä...?). Ja koska minulla on tapana käyttää täytteenä mansikka-banaani-kermavaahto -seosta, rutiineihin täytyy nyt tehdä muutos, sillä mansikat eivät ole parhaimmillaan tuota käyttöä varten. Huomiseen hätään tuskin kukaan ennättää tai keksii vihjeitä, mutta tulevaisuutta varten kannattaa kysyä.

vegetable

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Kesäkuu 13, 2003, 13:07:26 »
Uaah! Ihanaa !
No, laittelen kaikkea, no ihan melkeinpä mitä tahansa paitsi lempiruokaani, makarooni laatikkoa, osaan tehdä kauheasti kaikkea, mutta en sitä. Laitan tähän nyt vaikkapa, toffeekarkkien reseptin(ne on oikeesti hyviä!)

Toffee karkit/Kinuski

Ainekset:

2 ja½ dl kuohukermaa,
1 ja½  dl sokeria,
½ dl siirappia,
1 tl vanilja/ vaniliini sokeria.

tarvitset:

Kattilan,
tarjottimen/levyn jolle kinuski(toffee tulee.
öljyä

Sekoita kerma, sokeri ja siirappi paksupohjaisessa kattilassa. (120 astetta) Anna kiehua noin 40 minuuttia, ja hämmennä silloin tällöin,
Voitele suorekulmion muotoinen leivinpaperi kevyesti voilla tai öljyllä, Kaada seos paperille suorakaiteen muotoon, , leikka kovettuneeseen seokseen ruudukko terävällä veitsellä, leikkaa palat irti toisistaan kun levy on kovettunut. Velmis, nyt nauti hyvistä kinuski/toffee karkeista.

Amnada

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Kesäkuu 13, 2003, 13:31:05 »
Voi että...  Minä olen perinyt leipomis- ja ruuanlaittotaidot mummoltani.  (ja hän on tästä hyvin ylpeä)  
Minä rakastan ruoanlaittoa.  On ihanaa saada edes maustaa jotain.
Minun tekemissäni ruuissa on yleenä paljon valkosipulia (hups) ja ne ovat tulisia.  Vaikka ei aina.  Joskus saatan kokata koko perheelle.
Pravuureitani on kinkkukastike pastalle ja eräänlainen jauheliha-minestronekeitto  (siskoni rakastaa sitä, niin kyllä minäkin)

Leipomisessa sun muissa käytän aina mielikuvitustani. Muuttelen ohjeita ihan miten lystää.  Omistan mm. Ihana Suklaa-keittokirjan, joka on aivan ihana.  (kuulostaakin siltä.)
Ainoa leipomus, jossa en koskaan onnistu jonkun salaperäisen syyn takia, on mokkapalat.  Aivan, niinkin tavallinen ja yksinkertainen kuin se onkin, mutta...  *huokaus*

Tässä pieni, ja yksinkertainen jäätelöannos kesään:  ^^

Tarvitset:
Päärynäjäätelöä  
Kaurakeksejä
Kinuskikastiketta
(kaikkia aineita saa laittaa ihan kuinka paljon tahtoo...)

Tee jäätelöstä itsellesi sopiva annos kulhoon.  Murskaa kaurakeksit pureskeltaviksi murusiksi ja ripottele ne jäätelön päälle.  Kruunaa annos sopivalla määrällä kinuskikastiketta.

Voin vannoa, että se on aivan ihanaa...

Poissa Sarah Musta

• Lucius
  • Henkihörhö
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2003, 13:33:22 »
Lainaus käyttäjältä: "terho"
Tulipa tuosta edellisestä viestistä mieleen, että voisin kysäistä vinkkejä täytekakkujen täytteiksi. Eli mitä teillä on tapana laittaa täytekakkujen väliin?

Vaahtoa. Ensinnäkin, ei koskaan kermavaahtoa, vaan aina vatkautuvaan vanilja vaahtoa. Jos kakussa on kaksi väliä, niin toiseen laitan yleensä murskatttua vadelmaa sekoitettuna tähän vaahton ja toiseen banaania. Sama onnituu myös mansikalla, erinäisillä hilloilla ja soseilla, esim. Pilteistä saa loistavia ja erilaisia makuja. Koristelu onkin sitten taitolaji erikseen, mutta väliin vahtoa. Kaverini toive mustikka persikka vaahdoista onnistui hyvin ja oli sen verran erikoinen, että saan kuulemma tehdä sitä hänelle joka kerta.

Siis rakastan kakkuja ja leipomista, suosikkini on kauralastut. Kuulostaa hullulta, mutta näin se nyt vaan on. Nopeita ja helppoja tehdä, aivan loistavia.

Muoks:
Lempi mustikkapiirakkani:

1 valmis murotaikina (olen katsokaas laiska *g*)
400g pakastemustikoita
Margariinia tms. vuoan voiteluun
Perunajauhoja
1 kermaviilipurkki
0.5dl sokeria
1 kananmuna
2tl vaniljasokeria

1.Sulata murotaikina
2.Voitele vuoka ja painale murotaikina
3.Ripottele 3-4rkl perunajauhoa taikinan päälle
4.Lisää mustikat vuokaan
5.Sekoita kermaviili, muna, sokeri ja vaniljasokeri, lisää seos vuokaan
6.200 astetta ja n.30min.
7.Anna "vetäytyä" n.10min

Paras tarjoilla vaniljajäätelön tai kastikkeen kanssa
I'm not evil, I'm just better than you

Aniimariem

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2003, 13:50:44 »
*Ilmouttautuu vuottisleipureiden/kokkien suureen seuraan*

Minä siis pidän leipomisesta ja ruoanlaitosta. Leipomisesta pidän eniten, tälläinen herkkusuu kun olen.

Innostukseni lähti seitsemännen luokan kotitaloustunneilta. Tunneilla oli hauskaa ja se oli myös jotenkin vapauttavaa. Opettajamme ei suuremmin tunkenut väliin ja hänestä meidän pitäisi soveltaa hieman liikaakin. Nautin tunneista siksi, että siellä sai tehdä suurinpiirtein vapaasti, eikä opettaja neuvonut kaikkea kädestä pitäen. Toinen syy oli se, että siellä oli aina hauskaa. Ryhmät olivat kolmen hengen ryhmiä, ja niitä vaihdettiin jos ryhmähenki oli huono. Minä pääsin onnekseni hyvin pelaavaan ryhmään, ja niin koko vuosi sujuikin hyvin. Ruokamme onnistuivat useimmiten [paitsi silloin, kun joku laittoi kalakeittoomme kärpäsen, eikä kukaan muu enää suostunut syömään sitä kun kärpänen oli otettu pois...]. Otin kotitalouden valinnaisaineeksi enkä ainakaan vielä ole katunut valintaani.

En juurikaan sovella mitään, vaan katson kirjasta ohjeen ja valmistan ruoan sen ja tarvikevarojen mukaan.

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: LumosQuest8
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2003, 14:08:42 »
Minä rakastan leipomista ja ruoan laittoa.
Olen oppinut tekemään monia ruokia jo ensimmäisellä luokalla ja toisella luokalla minun täytyi olla koulun jälkeen yksin kotona niin silloin tuli leivottua kakkuja ja muita sellaisia ihania juttuja.
(älkää käsittäkö väärin minulla oli iltapäiväkerhossa paikka mutta en viihtynyt siellä. viihdyin mielummin kotona yksikseni)

eli siis rakastan leipomista. ensimmäisen kakkuni yksin leivoin toisella luokalla ja sen jälkeen olen ollut kiinnostunut ruoan laitosta

MUOKS.

Booli (tämmöinen helppo)

ainekset
1/2 l Tuoremehua (esim. viiden hedelmän nektari)
1/2 l 7 up:ia

Selkoita maljaan tai kannuun.
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Ceassa

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2003, 14:23:34 »
Yleisesti ottaen olen onneton kokki ja leipuri, mutta pidän silti kamalasti ruuanlaitosta, ja muutaman ruokalajin ja leivoksen teon hallitsenkin ihan yllättävän hyvin.

Joskus jos voimakas pikkupurtavan halu yllättää, leivon ison kasan tuulihattuja, joista koko perheeni ja kaveripiirini on oppinut pitämään ja jotka ovat kamalan hyviä, vaikka itse sanonkin. ^^ Hattuja kermavaahto-kinkku-juusto-sipuli-paprikatäytteellä, mmmm...

Daimpiparit, kinkkusarvet, pizzarullat, toffeelevyt sun muut pienet herkut syntyvät myös minun käsistäni suht koht vikkelään, mutta näitä perusjuttuja eli pullia tai pannukakkuja en ole vieläkään oppinut kunnolla valmistamaan. Potkaiskaa minua.

Varsinaisista ruuista (onko tuo edes sana, d'oh?) olen erikoistunut lähinnä vain erilaisiin broileri- ja liharuokiin. Rakastan erilaisten kastikkeiden tekoa, ja broilerin kanssa sopiikin erinomaisesti värkkäämäni ananas-currykastike, juuri sopivan tulinen ja hedelmäinen kastike, joka on taivaallista riisin ja kanan kanssa. ^^

Tiamat

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Kesäkuu 13, 2003, 15:19:06 »
Lainaus käyttäjältä: "terho"
Tulipa tuosta edellisestä viestistä mieleen, että voisin kysäistä vinkkejä täytekakkujen täytteiksi. Eli mitä teillä on tapana laittaa täytekakkujen väliin?

Niin, itse pidän hedelmistä, jotka ovat soseena siinä välissä, mm. kiwi, ananas ym. muut eksoottisemmat herkut, mutta jos oikein makeaa haluaa tehdä, niin kannattaa käyttää niitä Fanny-vanukkaita, siis niitä, joita saa vähän isompina pakkauksina (olisiko 0, 5l tai jotain...) ihan ruokakaupasta. Eli sitä väliin ja kermavaahtoa tai jotain muuta vaahtoa siihen väliin. Yum!
Vanukkaat ovat aika juoksevia, jolloin ne kostuttavat myös kakkua. Samalla ne sottaavat kiitettävästi, koska ovat juoksevia.
Voisithan vaikka kokeilla Fannyn suklaavanukasta, banaania ja kermavaahtoa, päälle suklaarouhetta. Varmasti oikein hyvää... *hymy*

Darine

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 13, 2003, 16:37:52 »
minä olen taasen tunnontarkka ohjeiden ja mittojen noudattaja.
syy on yksinomaan köksänopettajamme bernerin. se pelottelee koko ajan kaikilla kertomuksilla, missä joku idiootti oppilas on tehnyt jotain väärin ruuanlaitossa, tai mitannut väärin tai muuta sellaista ja tuloksena oli täysi fiasko. ja eikai siinä.. ohjeiden noudattamisessa mitään pahaakaa ole.. mutta sellainen jo menee yli kun joku alkaa: "voi eiiii! mä laitoin teelusikallisen liikaa tätä sokeria!! iiiiikk!" yleensä mä laitan nimittäin enemmän sokeria kun ohjeessa sanotaan :D

yksi mun lemppariherkuista on sellainen ihana suklaakakku.. ja tiikerikakku yhdellä tietyllä ohjeella tehtynä. yleensä tiikerikakut on hiveän kuivia ja sellaisia.. mutta tämä ohje..  sellaine mehevä, eikä korppu ^^

minä voisin laitella noita reseptejä kunhan löydän ne äitin suuresta kokoelmasta.. vaikk tuon tiikerikakun saatte heti kun se on meidän köksänkirjassa. kannattaa kokeilla.

Tiikerikakku:

tämä on litran vuoan ohje!!!11

Ainekset:

200 g margariinia tai voita
1½-2 dl sokeria
3 munaa
3-3½ dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniliinisokeria (myös vaniljasokeri kelpaa)

Ohjeet:

1. Pane uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Voitele ja jauhota vuoka.

2. Vatkaa pehmeä rasva (huoneenlämpöinen) ja sokeri vaahdoksi sähkövatkaimella. Tässä kestää KAUAN. Varmaan 15-20 minuuttia.

3. Lisää munat yksitellen. Vatkaa hyvin kunkin munan lisäyksen jälkeen.

4. Sekoita kuivat ainekset keskenään. Lisää ne siivilän läpi haarukkavatkaimella sekoittaen. Lisää myös mausteet. Vältä liikaa vatkaamista, ettei vaahto laske. (Tässä vaiheessa voisin sanoa että me ei kyllä käytetty siivilää ja hyvää tuli.)

5. Ota taikinasta noin kolmannes ja lisää siihen siivilän läpi 2 rkl kaakaojauhetta (sellaista aitoa esim. cocoa eikä mitään vesseliä tai oboyta). Onko tarpeen huomauttaa että tässäkin pitää sekoittaa?

6. Laita ensin puolet vaaleasta taikinasta vuokaan, sitten kokonaan ruskea ja sitten toinen puolikas vaaleasta. Sitten pistelet haarukalla tms. taikinaa että siihen tulee ne tiikerinraidat. Paista 45-60 minuutta uunin keski-osassa. (kannattaa paistaa mahdollisimman paljon ja katsoa sitten kakkukepillä onko se sisältä kiinteä!)

7. Kumoa valmis kakku kun se on hieman jäähtynyt.

MUOKS: täytynee kai ilmoittaa että jos joku haluaa rikkaita ritareita, niin ne on ihan samanlaisia kuin köyhät ritaritkin, mutta nissä on hillon lisäksi vielä kermavaahtoa.

Enye

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Kesäkuu 13, 2003, 22:19:12 »
Min, min ilmoittaudun joukkoon.
rakastan kaikenlaista kokkailua ja leipomista.
Varsinkin näin kesällä se on ihunaa. Jos ulkona sataa tai on muuten kurja ilma niin on kiva kokkailla jotain sisällä.
Ajattelin leipoa/kokata jotain kivaa juhannukseksi, en vain ole keksinyt vielä mitä.
Eli jos jollain on joku maailmanluokan idea, että mitä voisin tehdä niin kertokaa toki miulle ^^

damn dandelion

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 13, 2003, 23:40:19 »
Ruoanlaitto ja leipominen on hauskaa. Ruokaa tai ainakin salaattia laitan itse lähes päivittäin. Leipominen jää vähän vähemmälle. Itse valmistettu ruoka maistuu paljon paremmalta ja terveellisemmältä(?) kuin kaupan einekset.

Olen viime aikoina innostunut itämaisista ja Etelä-Amerikkalaisista ruuista. Papu- ja linssimuhennosten ohjeita mulle on kertynyt runsaasti ja paljon tulee yhdisteltyä erilaisia kasviksia, kastikkeita ja mausteita nuudeleihin ja riisiin. Tämän hetkinen suosikki taitaa olla helppoutensa takia currykukkakaalinuudelit.

Näin alkukesällä jossain lehdessä ohjeen rikkaruohokeitolle ja voikukkasimalle, mutta en ottanut niitä heti talteen enkä enää löydä niitä. Sattuiko kukaan muu kirjoittamaan niitä ylös??
Myös muut luonnonkasvien käyttömahdollisuudet kiinnostaa. Joten jos jollain on esim. hyviä nokkosreseptejä, olisin kiitollinen, jos niitä voisi saada tänne tai  vaikka sitten yksärillä minulle...

Laitan jonkun kivan reseptin tänne, kunhan ehdin vilkaista niitä taas.

turme

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Kesäkuu 14, 2003, 15:35:31 »
Aihe on loistava.
Rakastan ruuanlaittoa. Mutta aina vain ei tule tehtyä. Saan jotenkin enemmän iloa kunnon ruuan tekemisestä (jos se onnistuu) kuin leipomuksista. On kiva sekoitella aineita keskenään, maustaa ja muutenkin.
Rakastan myös "drinkkien" tekemistä. Eli mitä kaapista löytyy. Kaikki sekaisin. Aina ei ole hyvää, mutta yleensä.
Viimeisin tekeleeni. (pahaa, kuin myrkkyä)
Päärynä jäätelöä sulatettuna (lämmintä).
Kokista.
Appelsiinimehua.
Maitoa.
Jotain jäätelörakeita.
Sekoittamantonta (veteen) mehua.

Ei tainnut olla muuta. Ne sekaisin ja sinulle tulee huono olo.
On niitä toki hyviäkin seoksia.
Hullu luonne. :)

Ihmiset kokkailkaa, keittäkää, leipokaa, paistakaa, käristäkää.. jne.
Se on eduksi elämällenne!

Slipper

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Kesäkuu 14, 2003, 17:30:36 »
Kokkailu on kivaa. Eniten sitä on harrastettu koulussa (se on ilmaista! ja saa kaikkea mausteita mitä ei kotiin raaskita ostaa). Valitsinkin yläasteella kaikki mahdolliset kotitalouden kurssit, niitä taisi tulla suoritettua yli kymmenen. *wirn*

ruuanlaitossa parasta on maustaminen. ahh, minä rakastan sitä. Tehtiin kaverin kanssa kotsassa lihapiirakoita. No, mepäs maustettiin jauheliha mm. taco mausteilla. Nam.:)

Kotona tykkään pirtelöistä ym. drinkeistä. Niitä on helppo valmistaa ja saa käyttää mielikuvitusta.

Joku tossa jo kertoikin köyhien ritarien ohjeet. Kun ne lämmitetään, laitetaan hilloa (omenahillo sopii minusta parhaiten) ja vaniliajätskiä päälle tulee ERITTÄIN hyvää, suosittelen! Ritarien sijasta voi käyttää vohveleita. Mm. Lidl-kaupasta saa erittäin hyviä valmiita vohveleita.

Täytyypä koittaa maistaa teidän pravureitanne. Hih. :)

Patja

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Kesäkuu 15, 2003, 21:28:59 »
Nokkosten keräysaika alkaa jo hiljalleen olla ohitse, mutta kärkilehtiä voi toki keräillä. Kukkineet kasvit vain eivät ole läheskään yhtä maukkaita kuin nuoret versot. Tässä joka tapauksessa yksi mukava resepti nokkosen ystäville. Muistakaahan käyttää käsineitä käsitellessänne tuoreita nokkosia, polttojäljet ovat ikäviä. Lehtien yläpinnalla (se tummanvihreä, karvaton puoli) ei kuitenkaan ole polttiaissoluja, joten niistä voi pitää kiinni paljainkin käsin. Myöskään kuivatut tai kuumennetut nokkoset eivät polta.

Nokkosletut

Ainekset:
tuoreita nokkosenversoja tai notkeiksi liotettuja, kuivattuja versoja (määrä voi vaihdella riippuen siitä, kuinka voimakkaan makuisia lettuja haluaa. Itse teen yleensä määrästä, joka on nesteen kanssa soseutettuna n. 3 dl)
5 dl maitoa tai vettä
4 dl vehnäjauhoja
2 kananmunaa
1 tl suolaa
vajaa ½ dl öljyä

Taikinan valmistus:
Soseuta sauvasekoittimella tai yleiskoneella notkeaksi tahnaksi tai muhennokseksi (pienet palaset eivät haittaa) nokkoset ja n. 2 dl nestettä. Kaada tahna kulhoon ja lisää joukkoon loppu 3 dl nestettä. Sekoita puuhaarukalla.
Siivilöi joukkoon 3 dl jauhoja sekoittaen samalla voimakkaasti. Lisää suola ja kananmunat.
Lisää vielä öljy. Jos taikina on tässä vaiheessa kovin löysää, lisää vielä 1 dl jauhoja. Nokkoslettutaikina saa olla hieman paksumpaa kuin tavallinen räiskäletaikina, jotta letut eivät hajoaisi paistaessa. Muista kuitenkin, että jauhot turpoavat vielä imeytymisvaiheessa.
Jätä imeytymään puoleksi tunniksi.

Paisto:
Paista letut mielellään rautapannulla rapeamman pinnan aikaansaamiseksi.
Kuumenna pannu (lettu- tai tavallinen paistinpannu) niin kuumaksi, että rasva kiehuu ja alkaa saada väriä sen pinnalla. Voi tai voimariini tuovat kauneimman värin ja pinnan lettuihin.
Paista hieman tavallista räiskälettä paksumpia lettuja, n. 3-4 mm on melko hyvä paksuus. Tämä on tietystikin makuasia, mutta tuollaisina ne ovat helppoja käsitellä.
Paista molemmin puolin, kunnes pintaan ilmestyy kullanruskeita läikkiä. Tällöin letut ovat kypsiä myös sisältä.

Tarjoilu:
Tarjoa nokkosletut joko pinaattilettujen tapaan puolukkahillon kanssa pääruoaksi tai herukoiden ja kerman kera jälkiruoaksi.
Oheisjuomaksi sopii vaikkapa kuusenkerkillä maustettu vesi taikka koivunlehtitee.

LuMi

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Kesäkuu 16, 2003, 15:14:51 »
Rakastan leipomista ja ruuanlaittoa. Rakastan myös syömistä..
Täytyy myöntää, että olen ehkä leipomisen puolella enemmän, koska olen kauhea herkkusuu.. ^^

Tässä teille aikas helppo ohje.
Määrät eivät ole tarkkoja sillä tämä ohje on napattu "kaksi lihavaa leidiä ohjelmasta" ja ne eivät sanoneet kunnolla miten paljon mitäkin tulee.. xP

"Persikoita vadelmakastikkella" (voin taata, että on hyvää)
4 hengen annos

Tarvitset:
4 isoa persikkaa
Vadelmia (pakastekkin käy, mielummin tuoreita)
Sokeria
Tomusokeria

Valmistus ohje:
1.Keitä persikat vedessä johon on lisätty hiukan sokeria. Persikoita ei tarvitse keittää kuin vain hetken, kunnes kuori irtoaa helposti
2. Kuori Persikat
3. Murskaa vadelmat ja lisää hiukkasen sokeria.
4. Kaada persikoiden päälle vadelmamössö.
5. Laita persikoidenpäälle pikkasen tomusokeria koristeeksi.
Syö.

Suurin ongelma tässä jälkiruoassa on syöminen. Sillä persikoiden sisälle jätettävä siomen vaikeuttaa syömistä, mutta voin taata, että tämä jälkiruoka on ihana!

T: Tuleva kokki LuMi ^^

Gerd

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Kesäkuu 28, 2003, 23:00:36 »
Hih. Minäkin lukeudun innokaisiin leipureihin. Muistan kun joskus pentuna äiti oli koko illan pois kotona ja minä ja pikkuveljeni keksimme leipoa pipareita. Teimme ison taikinan ja leivoimme ainakin viisi pellillistä. Ja koska meitä oli kielletty käyttämästä uunia jätimme piparit keittiön lattialle ja menimme nukkumaan. Äiti joutui paistamaan niitä kun tuli yöllä kotiin. ;)

Eräs bravuurini on piirakkaiset kuten veljeni niitä kutsuu. Ne on sellaisia kivoja kinkku-juusto täytteisiä piikusuolaisia. Ilmoitammekin, että voisimme syödä niitä kyllästymiseen asti. Tarjouduinkin tekemään niitä pappani 70 v. pippaloihin. Siinä oli iso työ voitte uskoa.

Minullakin on kotsa valinnaisena. Taisimpa ottaa sitä vielä lisää ysillekin. Ainut ärsytys siinä touhussa on ope. Se vahtii pilkun tarkasti, että desi on desi ekä jotain sinnepäin niinkuin minulla on tapana mitata. Kotsan tunneilla on yleensäkin hauskaa. (Kerran meinasin aiheuttaa tulipalon ;))

Tämän piirakan kehittelin itse (eli siis määrissä voi olla vähän hiomisen varaa):

pohja:

125 g voita tahi margariinia
1,5 dl sokeria
2 kananmunaa
2 tl leivinjauhetta
n. 2 dl vehnäjauhoja

täyte

n. 1,5 dl karpaloita

vaniljakastike

2 dl maitoa
3 kananmunaa
2-3 tl perunajauhoja
sokeria 0,5 dl tai enemmän
2 tl vaniljasokeria

Vatkaa pehmeä rasva ja sokeri vaahdoksi ja lisää munat yksi kerrallaan. Sekoita leivinjauhe ja jauhot keskenään ja lisää vaahtoon. Taputtele voideltuun vuokaan (myös reunoille) ja esipaista reilut 5 min 225 asteessa.
  Sitten vaniljakastike: Vatkaa kaikki ainekset kattilassa hyvin sekaisin ja kuumenna koko ajan sekoittaen niin kauan aikaa, että kastike alkaa saostua. Ota kattila pois liedeltä heti tai kastikkeesi kokee traagisen lopun. (niin kuin minun yritelmälleni kerran kävi).
  Levitä karpalot ja mahdollisesti muutama lusikallinen sokeria (sillä karpalot ovat tunnetusti aika happamia) esipaistetun piirakan pohjalle ja kaada päälle vaniljakastike, jonka siis olet ottanut ajoissa hellalta. ;)
  Paista edelleen 225 asteessa niin kauan, että piirakka näyttää valmiilta.

Molly

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Heinäkuu 04, 2003, 14:45:57 »
Ruuanlaitto ja leipominen on iiiihanaa. Erityisesti pidän leipomisesta, siinähän saa herkutella koko ajan. :D Viimeksi eilen tein kääretorttua, voi kuinka ihanaa se on tuoreiden mansikoiden kanssa. *vesi kielellä*

Yleensä leipoessani käytän jonkinmoista reseptia, mutta en ole kuitenkaan erityisen tarkka mittojen tms. kanssa. Ja joskus syntyy ihan ns. "omiakin" leivoksia. Vähän aikaa sitten tein piirakkaa johon laitoin mitä kaapista löytyi. Lopputulos oli piirakka murotaikinapohjalla ja täyte oli banaania ja vaniljajukurttia(johon oli sekoitettu kanamuna ja vaniljasokeria). x)

Hei, onko kellään kermakaljan reseptiä? :D