Kirjoittaja Aihe: Hullu luokka -sarja  (Luettu 5635 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Chill

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« : Toukokuu 24, 2003, 10:09:06 »
Joo, elikkäs, oletteko te, rakkaat vuotislaiset ystäväiseni, lukeneet tuota yllä mainittua sarjaa? Minä nähkääs olen ja ne ovat niin hulvattoman hyviä! Noita kirjojahan löytyy kymmenen kappaletta ja kaikki on tullut luettua. Vinkkinä vaan kaikille, että kannattaapi lukea! Ja mielipiteitä tästä(kin) kirjasarjasta...

No ja sitten sarjasta voi kertoa hieman enemmän. Mikä ihme se on, kenen kirjoittama? Miksi se on niin hyvä? miksi meidän se pitäs lukee? ja mistä se kertoo?:::mimmu muoksis:::

//170307 Perusteluita kaivataan edelleen. Sisällöttömiä ihkutusviestejä + vanhentuneita kadonnut. -Tinna
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2007, 22:28:53 kirjoittanut Tinna »

Fistandantilus

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2003, 12:09:07 »
Joo, siis senhän on kirjoittanut Kaisa(?) Ikola, kaksi ekaa osaa yhdessä Minna Kulmalan kanssa.
Se kertoo, ykköskirjassa luokasta 8b, muissa kirjoissa luokka onkin sitten jo 9b. Koko koulun opettajien kauhu... etenkin Juha Loiva, joka luokalle tulee ykköskirjassa.
Kirjan pääosissa on kolme tyttöä, Anna(hänen näkökulmastaan on ykkösosa kirjoitettu, muut on kolmospersoonassa), Miina ja Emilia.
Muita useaan mainittuja ovat Loiva ja Herbert, Kyösti, Pirre sekä Robin, joka on ysillä vaihto-oppilaana.
Muita on mm. Siiri, Kalle ja Ville sekä Oskari, joka ei puhu lainkaan ja jos puhuu, vain asiaa.

Tosi hulvaton sarja, yrityksenä on saada kaikki osat omaksi, tällä hetkellä omistan viisi tai kuusi sarjan kirjaa. Henk. kohtainen lempparini on Hullu luokka Eetterissä. =)

Amnada

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2003, 13:16:25 »
Onhan ne tullut kaikki luettua.  Olen aina pitänyt hirveästi jokaisesta osasta.  Ne on sellaista kevyttä "aivot narikkaan"-lukemista, jotka lukee äkkiä, mutt niistä jaa hyvä mieli.

Mainittakoon, että mukavaa lisäväriä ainakin minun lukemiseeni tuo se, että kirjailija Kaisa Ikola on kotoisin Lapualta, eli täältä, missä minäkin parhaillani istun.  Sitä näkee täällä silloin tällöin vieläkin. (On muuten hirmu pieni nainen...)  
Tuolla lisävärillä tarkoitan sitä, että kirjoissa pystyy huomaamaan, että paikat, henkilöt yms. ovat saaneet vaikutteita jostain todellisista.  Itse olen käynyt sen saman yläasteen, johon kirjat on sijoitettu.  Se on hauskaa.

Poissa shazzy

• Vuotislainen
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2003, 16:50:29 »
Minäkin olen kirjojen suurkuluttajana lukenut koko sarjan kahteen kertaan. Ensimmäisellä kerralla, jolloin olin 10-vuotias minulta meni suurin osa vitseistä hieman ohi enkä muutenkaan pitänyt kirjoja maailman parhaina, kun ne olivat niin lyhyitä. Toisen kerran lukiessani, olisinko ollut 13 tai 14, kirjat olivat jo paljon parempia kun tajusi kaiken ja vitsitkin olivat lähempänä omaa maailmaa. Nämä on niitä harvoja kirjoja joissa todella olen joutunut nauramaan ääneen ja vedet silmissä. Niissä monia todella hulvattomia kohtia, huonoin puoli niissä on ehdottomasti että ne ovat niin lyhyitä. Tosin tuollaista aivotonta toimintaa ei välttämättä jaksaisikaan lukea kuin pieninä annoksina kerrallaan.

Poissa jenan

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2003, 19:33:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Fistandantilus"
Se kertoo, ykköskirjassa luokasta 8b, muissa kirjoissa luokka onkin sitten jo 9b.

Eipä, kun kolmessa ekassa kirjassa 8b, siitä lähtien 9b. Kolmannessa kirjassahan ollaan kasin luokkaretkelläkin..

Ylivoimaisen hauskoja. :) Suosikkia on vaikea sanoa, mutta ehkä Hullu luokka eetterissä on kuitenkin paras.. Kuurankukka Herbertin laulamana [kuuraan rukkasia..] ja Loivan mäkihyppy..

Olen lukenut näitä ties kuinka monta vuotta. Kaverini luki ja tartutti minuunkin..

Kirjoittajan nuoressa iässä on sekä hyviä että huonoja puolia. Hyvänä voi pitää, että nuori kirjoittaja saattaa jopa tietää [muistaa] jotain nuoruudesta, yläasteajoista ja muusta. Toisaalta vanhemmiten saattaa kirjoitustapa kehittyä.. Pidän enemmän vähän uudempien hullujen luokkien lukemisesta, sillä vaikka hauskuus on kaikissa kirjoissa, on uudempia jollakin tavalla mukavampaa lukea, koska niissä on vähemmän epämääräistä täytettä.. Hehheh.

Poissa litsie

• Hirnyrkki
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2003, 11:35:43 »
Nyt on kuulkaa niin, että ainakin minä kaipaisin tähän topickiin ja sen viesteihin hieman lisäystä muutamiin seikkoihin. Perusteluja ihmiset. Kirja on hauska. Selvä, mutta miksi se on hauska? Siksi, että siinä on hauskoja kohtia. Noniin, loistavaa, nythän kaikki tietävätkin.. Viestien kirjoittamiseen voi käyttää aikaa. Voitte kertoa:
Miksi aloitte lukea kirjaa?
Mikä siinä kiinnosti?
Miksi se sai teidät nauramaan vedet silmissä?
Kenelle sitä suosittelisitte? Miksi?
Minkä ikäisille sopii luettavaksi?
yms.

Kiitoksia kovasti.
Pilaat hyvän janon Pepsillä...

Ponzo

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2003, 10:01:26 »
Ihan mahtava sarja! Siitä on kuitenkin jo monta vuotta kun luin sen. Pitäs lukea uudestaan kun kerkeän. Niin muistaisin paremmin mitä niissä tapahtui...

Siis kirja on hauska sen takia, että tämä hullu luokka, keksii kaikenlaisia projekteja ja niissä käy enemmän tai vähemmän huonosti. Esim. Eräs hulluluokkalainen (en muista nimeä) halusi kännykän ja sopi myyjän kanssa että jos se saisi paljon asiakkaita se saisi kännykän halvemmalla. Sitten tämä sai koko koulun ostamaan kännykän ja siitä tuli kaaos. Lopulta opettajat takavarikoivat kännykät ennen koulun alkua, mutta koulun lopussa huomattiin että kukaan ei erottanut mikä on kenenkin kännnykkä ja siinä oli operaationsa selvittää se.

Tuossa oli pieni kuvaus miksi se on niin hauska. Kirja sopii mielestäni parhaiten yläasteellaisille, mutta muutkin voivat lukea sitä.

Suosittelen kaikille.

Mai

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #7 : Kesäkuu 02, 2003, 21:40:39 »
Olen lukenut sarjan kirjoja. Ne ovat hauskoja ja pirteitä kirjoja. Suosittelen kirjoja kaikille, koska ne eivät ole suunnattu pelkästään tytöille tai pojille. Kirjoissa on kohtia jotka saavat minut nauramaan, aivan loistavaa huumoria! Eivätkä ne hauskat kohdat olleet edes mitään hirveitä show kommelluksia vaan ihan tavalliseen elämään liittyviä mokia.

Aloin lukea Hullu luokka-kirjoja koska takakansi teksti oli lupaava ja kirja vaikutti hauskalta. Eniten siinä kiinnosti juuri se huumori. Kirjailijat ovat onnistuneet vangitsemaan kirjoihin aitoutta, johtunee kai siitä että he kirjoittivat kirjat aika nuorina.

Éowyn

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2003, 22:41:23 »
Hauskoja kirjoja, joita lukiessa ei täydy ajatella yhtään mitään. Aika kuluu noita kirjoja lukiessa joutuisasti, mutta ihan sivumennen sanoen, se nopeasti kuluva aika ei ole kovin pitkä:P Yritän nyt epätoivoisesti selittää, joten älkää epäilkö missään nimessä omaavanne huonoa sisälukutaitoa. Ihan minun vikani, juu.

Niin. Suosikkihahmoni on aina ollut Emppu, koska pystyn samaistumaan siihen niin helposti xD Kaikki hahmot on vaan niin hömelöitä, kaikilla on se oma persoonansa, vaikka useimmat päähenkilöt omaavatkin rutkasti samanlaisia/-kaltaisia luonteenpiirteitä.

Hullu Luokka-kirjoja omistan ehkä kolme, tai neljä. Suosikkini on jo monen mainitsema Hullu Luokka Eetterissä.
Vaikka en olekaan pitkään aikaan lukenut ko. kirjaa, osaan vieläkin ulkoa 'Kuuraan rukkasia'-biisin sanat.

Hullu Luokka Rakastuu on myös niin hauska kirja. Se on vain surkuhupaisa, kun toisaalta se on niin hirvittävän huono. Minulla on se pokkarina, eikä se ole edes puolta senttiä paksu. Ja teksti on suunnilleen kissankokoista. Otsikot norsun.

Suosittelen näitä kirjoja kaikille, ketkä kaipaavat höyhenenkevyttä kesälukemista. Varsinkin pitkillä automatkoilla Hullu Luokka-kirjat ovat erittäin viihdyttäviä.

Btw, mikä sen kirjan nimi on,  jossa ollaan Lintsillä luokkaretkellä, ja joku pudottaa lompakkonsa kummitusjunassa?
Entäpä sen, jossa kaikkien lukujen nimet ovat tv-ohjelmien nimiä?
En omaa kai kumpaakaan noista, mutta olisi hauska lukea. Muistan noista kirjoista vain nuo yllämainitut asiat.

Jotkut vitsit ovat hyvinkin nerokkaita. Jotkut tosin erittäin loppuun_kulutettuja. Mutta kokonaisarvosanaksi koko sarjalle annan
8 ½.

Crna Gora

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #9 : Heinäkuu 24, 2003, 15:24:29 »
En nyt muista miksi näitä kyseisiä kirjoja ryhdyin lukemaan, taisin vain sattumalta kaapata hyllystä muutaman ja olihan niitä kommelluksi pakko päästä sitten lisää lukemaan. Siitä on jo parisen vuotta, niin että tapahtumat eivät ole aivan tuoreessa muistissa.

Eniten pidin Loivan ja Herbertin toivottomista lunttausyrityksistä. Ne olivat ihan päättömiä. Monet opettajat olivat myös mielenkiintoisia hahmoja. Emppu ja Loiva olivat söpö pari, kun Emilia yritti epätoivoisesti saada Loivaa lopettamaan tupakanpoltto ja ties mitä...

Ala- ja yläastelaisille nämä parhaiten sopivat, mutta tuskin enää sen vanhemmille. Koulunkäynti oli tosiaan otettu lievästisanottuna kevyesti, mutta kyllä silti jaksoi aina naurattaa.

Unkki punkki

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #10 : Heinäkuu 25, 2003, 16:47:33 »
Ah, rakastan Hullu luokkia! ^_^
Olen lukenut koko sarjan useampaan kertaan, viimeksi melkein kaksi vuotta sitten. Kaisa Ikola on osannut kirjoittaa 9 B:stä niin hauskasti ja mukaansatempaavasti että.

Lempihenkilöitäni ovat ehdottomasti Loiva, Komeetta, ja tämä salaperäinen Oskari, joka puhuu vain hyvin, hyvin harvoin.. Kaikissa näissä henkilöissä on jotain sellaista, joka vetoaa minuun. Hyvällä tai huonolla tavalla.

Tämä Hullu luokka oli ehkä jollain tavalla verrattavissa minun yläasteen luokkaani, joka oli myös 9 B, ja aivan yhtä hullu kuin kirjojenkin luokka. :roll:

Nelthilta

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #11 : Heinäkuu 28, 2003, 21:07:07 »
Tämä keskustelu sai minut ostamaan (Vammalasta sai kirjakellarista vitosella) ja lukemaan ensimmäisen Hullu luokka -kirjan. Nuohan herättivät aikanaan (vuonna 90) kovastikin huomiota, kun Kaisa Ikola toteutti kaverinsa kanssa jokaisen pöytälaatikkoon kirjoittavan 14-vuotiaan unelman: sai tekeleensä julkaistuksi.

Hullu luokka tosiaan eroaa kaikista lukemistani koulukuvauksista siinä, että se on oikeasti 14-vuotiaan kirjoittama. Tarinan aikuisia ei edes yritetä ymmärtää, vaan näkökulma on aidon lapsellinen. Teksti on täynnä kuluneita tekonokkeluuksia, huumori naurattaa teinejä, mutta moniin koululaiskuvaukseen liittyvä aikuiselle lukijalle kirjoitettu salavihkainen hymyily teinien kohellukselle puuttuu kokonaan - samoin kätketyt opetukset. Tuoreeksi ja rosoiseksi tuota sanoisivat varmaan kirjallisuuskriitikot.

Kaiken kaikkiaan, Hullu luokka oli oikein mukavaa luettavaa. Tuli ihan yläaste mieleen!

Daenne

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #12 : Tammikuu 23, 2004, 23:33:20 »
Jouduin lukemaan jonkun Hullu Luokka kirjan kirjallisuudessa. En pitänyt ollenkaan siitä ja kirjasta ei jäänyt mitään päähän. Kirjan henkilöiden puhetyyli oli minusta ärsyttävää koska se oli pelkkää mä, sä yms juttua. Minusta kirjojen kuuluu olla kirjakieltä.

Joihinkin kirjoihin tosin sopii tuollainenkin mutta kirja ei ollut muutenkaan hyvä niin teksti ärsytti ehkä siksi niin paljon. Sekoitin kirjan henkilöt monta kertaa. Tuollainen kirja ei vain sovi minulle. Onneksi jotkut  tykkäävät. ^^

Newilya

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #13 : Huhtikuu 10, 2004, 21:00:15 »
Mahtava nuortensarja, kuinkahan monta kertaa olen koko sarjan kahlannut läpi.. viisi, kuusi kertaa ehkä.
Ja aina lopussa teki mieli mennä Ikolalle manaamaan, että jatka prkl jatka, en voi elää ilman näitä kirjoja. *naur*

Nojuu. Nämä kuuluvat siihen kirjasarjaan, mitä lukiessa ei voi muuta kuin nauraa päänsä irti, sen verran rempseää huumoria ja hauskaa yläaste-sähellystä.
Kirjat luin kaikki ala-asteella, aika pienenä jopa, joten voi olla että jotkut kohdat menivät jopa silloin puhtaan mieleni ohitse. Olisi varmaankin aika etsiä Kannelmäen kirjastosta uudelleen nuo kirjat esille..

Minusta se huumori on niin loistavaa, että varmaankin armotta lokeroin ihmiset jotka eivät naura niitä kirjoja lukiessaan tosikoiksi. Harvoin olen törmännyt sarjaan joka saisi huumorin kukoistamaan ihan yhtä hyvin sarjan alussa kuin lopussa. Suosittelen lämpimästi jokaiselle joka omistaa pienen huumorinpoikasen sisällään. :)

Itse törmäsin sarjaan siskoni avulla, se oli vielä silloin kun osasin lukea hyvin mutten sitten tiennyt että mitä pitäisi lukea. Onneksi siskollani on harvinaisen hyvä kirjamaku (+ huumorintaju).
Niihin hahmoihinkin samaistuu pahasti, vaikka itselläni ala-asteella oli maailman inhottavin luokka.. Ehkä jotenkin toivoin että saisimme tuollaisen luokan, tiedä sitten.
Eääh. Pitäisi oikeasti lukea nuo kirjat uudestaan. :p

Dwal

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #14 : Huhtikuu 11, 2004, 14:20:17 »
Olen lukenut... silloin joskus, aikoinaan, pidinkin. Silloin kun itsekin olin vielä siinä iässä, että tuontapainen jaksoi naurattaa. Taisin jopa silloisille ystävilleni kehuskella, että jopa ovat hauskoja kirjoja. Voi sitä ikää. Silloin luin kaiken mahdollisen nuorten kirjahyllystä: Lehtisen Mirkka-sarjan (itse asiassa minun tekisi mieli lukea nuo kirjat uudelleen... minä todella pidin niistä. Miltähän ne nyt maistuisivat? Todennäköisesti vihaisin niitäkin), joitakin Anastacia-kirjoja ja tietenkin hevoskirjoja. No jaa...

Joskus jälkeenpäin luin uudelleen yhden tai kaksi ensimmäistä kirjaa Hullun luokan kirjoista. Todennäköisesti vain yhden, sillä minua ärsytti suunnattomasti koko kirja. Vitsit tuntuivat niin laimeilta ja teennäisiltä, että minua alkoi kuvottaa. Taas puhelin ystävilleni kirjoista, mutta sävy oli toinen: siteerasin lähinnä vitsejä, joiden sisältö tuntui naurettavalta. Eipä tee enää mieli lukea niitä, entisaikojen hyviä kirjoja.

Olen todennut, että pidän lastenkirjoista, samoin sellaisista ns. aikuistenkirjoista, mutta nykyään tuo nuorille suunnattu kirjallisuus menee yli hilseen. Hullussa luokassa minua ärsyttää suunnattomasti kieli: En kai vain pysty sietämään mäsä-kieltä. Kun se ei ole aitoa, sydämestä tulevaa murrettakaan, niin kyllä sen silloin pitäisi olla kirjakieltä. Minun mielestäni.

Poissa Salandra Taikasielu

• Vuotislainen
.
« Vastaus #15 : Kesäkuu 22, 2004, 23:14:38 »
Kerrassaan hauskoja kirjoja!
Olen vasta aloittanut lukemaan ja olen lukenut Hullu luokka eetterissä- kirjaan asti. Se onkin tällä hetkellä suosikkini. Johtuen tietysti hulvattomasta laulusta, mäkihypystä yms. Toivottavasti tulevatkin kirjat ovat vähintään yhtä hyviä!

Hmm... Minun mielestäni kirjasarja sopisi vähän niinkuin kaikille (ei kuitenkaan ehkä ala-asteen nuorimmille). Meidän kaupunginkirjastossa kirjat ovat tosin nuorten aikuisten hyllyssä, muttei välitetä siitä.

Luen kirjoja siksi, että ne ovat niin hauskoja ja vaikka meillä onkin maailman ihanin luokka ja sairaan hyvä luokkahenki, niin toivoisin kuuluvani "hulluun luokkaan".

Mun luonne on Miinan, Empun ja Annan sekoitus. Meillä on luokassa yks Kyösti. Tai no, se on laiha ja ei ehkä niin viisas kuin Kyösti, mutta tosi viisas kummiskin. On meillä kyllä yks Loivan tapanen, mut se ei keksi hienoja keksintöjä :(. Mut jospa meidän luokkaan tulis joskus joku ihan Loiva?

Muuten, tietääks joku, et onko radio Monimöly oikeesti olemassa? Entä uskoisitteko, et Ikolalla ois joskus itellä ollu samanlainen luokka? Ois muuten tosi kivaa, jos Hullusta luokasta tulisi TV- sarja! Ja vielä hauskempaa, jos siinä pääsis ite näytteleen:p:D! Mut melkeinpä mahoton ajatus...:(

Goblin

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #16 : Toukokuu 04, 2005, 20:41:32 »
Olen lukenut, pidän. n__n
Hauskoja kirjoja, vaikka juuri tätä "aivot narikkaan"-tyyliä edustavatkin. Kirjoja jotka lukee nopeasti, ne jäävät helposti mieleen, ja ovat hauskoja.

Olen lukenut kaikki kertaalleen, aloitin muistaakseni viime kesänä mökillä, lainasin kaksi tai kolme ensimämistä kirjaa, ja sain ne luettua nopeasti, loikin uudestaan kirjastoon, lainasin loput, ja lisäksi Ikolan kirjoittaman Ylämaan Sudet-nimisen kirjan joka kuuluu kolmiosaiseen Ylämää-sarjaan. Luin loputkin nopeasti, ja olen lukenut ne toiseenkin kertaan, pidin jopa kirjaesitelmän kirjasta "Jäitä hattuun, hullu luokka." Lukemiseen meni muistaakseni kuukausi, kun luin muita kirjoja välissä, ja löysäilin, kun muistin kirjan tapahtumat melkein ulkoa muutenkin... *lol*

Suosittelen lukemaan, hauskaa viihdettä, täynnä ystävällismielistä sanailua ja naljailua, hauskoja hahmoja, etc.

Flo Fly

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #17 : Lokakuu 06, 2005, 14:56:58 »
Huh, olihan tällä sentään joitakin minun lisäkseni, jotka eivät pitäneet kirjoista...

Olen lukenut ne kolme ensimmäistä kirjaa. Lainasin kaikki samaan aikaan, en minä muuten olisi jaksanut niitä lukea.. o.O

Ne olivat jotenkin tylsiä. Huumori oli kuivaa ja väkinäistä. Puhe ärsytti, välillä kaikki oli vaikealukuista eikä mistään tajunnut mitään, oli niin sekavaa. Ja välillä ihmetytti, mitä hullua tässäkin nyt on. Aika tavallinen luokka minun mielestäni... Paitsi ärsyttävä... Onhan se tietysti hienoa, että niinkin nuoret kirjailijat saavat teoksiaan esiin, ja suuri osa niistä pitääkin. Mutta minuun ei iskenyt. Eiväthän kaikki pidä kaikesta. ^^

Suosittelen niille, jotka eivät niin välitä kirjakielestä, ja pitävät sentyyppisestä huumorista (ai minkätyyppisestä?). Tällaisille kuin minä (eli millaisille?) en siis suosittele...

(Minunko viestini vaikeasti ymmärrettäviä? o.O)

Nerdie

• Ankeuttaja
Hullu luokka -sarja
« Vastaus #18 : Joulukuu 29, 2005, 22:13:52 »
Haha, tulee koomisia muistoja alaluokilta. Äikäntunneilla olin aina se yksi nopeimmista, ja opettaja antoi luvan käydä hakemassa koulun kirjahyllyvalikoimasta joitain kirjoja. Hullu luokka- sarjan kansi ei houkutellut, mutta kun muutakaan järkevää ei löytynyt nappasin yhden kirjan ja painuin paikalleni.
Sitten luin n. neljä sarjan kirjaa, oli ihan mukiinmenevää. Sarjahan on jo.. no kuitenkin, onkohan se jo kymmenisen vuotta vanha? Enemmänkin? En tiedä, tuntuu vain siltä.

Mutta siis. Kaisa Ikola... no, ei mitenkään huippuluokan kirjoittaja, mutta kai se äikäntunnin kuivalle olotilalle sopii. Kirjassa puhutaan paljon, kuvailua vähän (ei yhtään?) ja eipä niitä minkäänlaisia ajatuksiakaan tai tunteita niiden oppilaiden päästä paljon putkahda luettavaksi. Se on ikäänkuin seuraisi televisiosarjaa, ei sen kummempaa.
Niin, juoni kirjoissa semmoinen tavallinen suomalainen koulu-tarina, jossa luokkalaiset inhoavat rehtoria, vistailevat keskenään ja keksivät opettajien päänvaivaksi jotain kutkuttavaa.
Ei siis mitenkään hätkähdyttävää sisältöä, tekstikin välillä hiukan sekalaista.
Mutta ihan okei, joku tykkää, joku ei.

Poissa henia

• Pikkuisen harhassa oleva
  • Vuotislainen
  • Pottermore: QuillNiffler10113
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Hullu luokka -sarja
« Vastaus #19 : Helmikuu 26, 2007, 18:36:57 »
Hullu luokka- kirjat ovat niin hyviä. Olen lukenut niistä neljä: Se on moro Hullu luokka, Hullu luokka ja salaiset kansiot, Hullu luokka eetterissä ja Hullu luokka ei hellitä.

Kirjoista tekee hauskan tolailut ja kaikenlaiset sekoilut. Kaikki hahmot ovat tavallaan kivoja, mutta Ville, Kalle, Herbert ja Loiva, heidän toilailunsa saavat minut hyvälle tuulelle. No Kyösti on viisas ja jotenkin hauska.
Muut hahmot: Emilia, Robin,Miina,Siiri, Pirre, ihan kivoja. Oskari taas, hiljainen, ei ole kuin kuin pari vuorosanaa kirjoissa, mutta on kiva kun hän sanoo jotain, niin idea on yleensä hyvä. 

No voisi sanoa, että Hullu luokka sopii sadepäiviin ja silloin kun sähköt ovat poikki, ne naurattavat juuri silloin eniten.
Pitkillä automatkoilla ihan hyvää luettavaa

Kaiken kaikkiaan hauska luettava,toilailuja, hauskuutta, iloa, pettymyksiä ja kaikkein tärkein se että se tempaisee mukaansa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2007, 22:05:29 kirjoittanut Tinna »

Iria

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Maaliskuu 01, 2007, 10:51:22 »
Kyllä, luin noita ala-asteella! Aivan loistavan virkistävää luettavaahan se oli, ja monesti naureskelin itsekseni jossain sohvassa erityisesti Loivan näppärille kommenteille. Ehkä ne eivät enää nykyisin menisi niin liukkaasti, mutta pari vuotta sitten kyllä rullasi. Ja kaverin innostavasta marinastahan niidenkin lukeminen lähti ja luin sitten parissa kuukaudessa koko sarjan.

Ai että neljätoistavuotiaan kirjoittama? En itse pystyisi ollenkaan samaan.

Poissa Maikki

• Vuotislainen
    • Mortal Instruments Finland
« Vastaus #21 : Maaliskuu 04, 2007, 20:05:19 »
Yritin lukea nämä kirjat ala-asteella, mutta en pystynyt. Nauratti liikaa, joten piti käydä lainaamassa kirjastossa ja lukea kotona ja tukahduttaa naurunpyrskähdykset, ettei muu perhe heräisi, hauskoja, kun ovat. Nyttemmin on tosin aika kauan aikaa siitä, kun olen ne viimeksi lukenut, mutta muistan ne vielä kuitenkin aika hyvin.

Kirjoista en osaa sanoa suosikkiani, mutta suosikki kohtiani ovat poikien erilaiset lunttaustavat ja luokan luokkaretkirahaston kokoaminen erilaisilla menetelmillä, kuten elokuvan teolla ja kahvilan ja kioskin pitämisellä.

Suosittelen näiden kirjojen lukemista muillekin, pitäisi kai itsekkin lukea ne ties kuinka monen kerran kohta puoliin.

Kel

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Maaliskuu 05, 2007, 12:56:27 »
Aloin lukea näitä kirjoja viime kesänä. Ihan loppuun en niissä valitettavasti päässyt, mutta tarkoitus on ensi kesänä jatkaa ne loppuun. Innostuin näistä kirjoista, koska muistin isosiskoni lukeneen niitä suunnilleen siinä yläaste ikäisenä. Sitten eräänä kesäpäivänä olin kirjastossa miettimässä itselleni lukemista ja heti mieleeni putkahti nämä kirjat. Ekan kirjan luettuani olin ihan ihmeissäni kaikista jutuista mitä tämä porukka sai aikaa. Kuten joku sanoikin jo näiden olevan "aivot narikkaan"-tyyliä, niin sitä ne tosiaan olivat. Itse pidin näistä kirjoista ehkä juuri sen takia, mutta en luettelisi niitä ihan parhaimpiin kirjoihin mitä olen lukenut. Aloin lukemaan niitä myös siksi, että olin juuri päässyt yläasteelta ja kaikki ne asiat olivat minulle aika arkoja ja halusin muistella omia yläaste vuosia.

Nämä kirjat sopivat yläaste ikäisille, mutta myös juuri yläasteelle menevät saattaisivat myös innostua näistä jopa enemmän. Kirjat sopivat myös, kun haluat muistella omia yläaste vuosiasi. Joten jos ollenkaan kiinnostaa niin kirjoja kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Poissa Cailín

• Vuotislainen
« Vastaus #23 : Syyskuu 29, 2008, 21:35:06 »
Voi, Hullu luokka -sarja kuuluu kyllä lempikirjoihini. Useampikin kerta on tullut lainattua koko sarja kirjastosta kerralla ja luettua muutamassa päivässä läpi. Se on todellakin sarja, jota lukiessa nauraa ääneen. Nauraa kovaa ääneen.

Kieli on mahtavaa, minä itse pidin siitä että kyseistä sarjaa ei ole kirjoitettu kirjakielellä. Sarjan hahmot ovat kyllä lievästi sanottuna liioiteltuja ja yksipuolisia, mutta tuo ei muutenkaan ole mikään erityisemmän moniulotteinen ja opettava sarja.

Parasta tosiaan on se, että ne ovat täysin kokonaan nuorten puolella, ja kokonaan heidän näkökulmastaan. Nuoren kirjoittamana ne siis esittävät aikuiset vähän omituisina ja nuoruuden ainoana oikeana vaihtoehtona. Vitsit ovat nuorilta nuorille, ja helposti ymmärrettävissä. Ja ne vitsit olivat tosiaan parhaita. Yritin joskus kirjoittaa niitä ylös, mutta jopa yhden kirjan vitsien kirjoittamien otti liian koville, niitä on niin monta.

Kaikki vedetään aivan yli, ja selvästi kirjoittaminenkin on tehty huumorilla. Kirjoittaja Kaisa Ikola kirjoittaa esimerkiksi toisesta kirjoittajasta, jonka nimi on Kai Saikola, ja joka on oikea tehokirjoittaja. Kaikki tuon Saikolan kirjojen nimet olivat myös parodioita joistakin toisista, olemassaolevista kirjoista. Muistaakseni tämä Kai Saikola kirjoitti perusromaanin tunnissa tai jotain vastaavaa. Vitsit menevät siis selvästi yli. Toisaalta vitsit olivat selvästi omasta maailmasta, Suomesta ja juuri sen ikäiselle tärkeistä ja ajankohtaisista asioista, ruotsinkielen käännöskukkasista ja luokkaretkirahastoista.

Tekisi mieli kyllä lukea tuo koko sarja uudestaan, voisin mennä jopa huomenna sen kirjastosta lainaamaan, mutta pelottaa että se ei ole enää yhtä hyvä kuin miltä se ennen vaikutti. Minä luin nuo kirjat joskus 12-14-vuotiaana, ja sen ikäiselle ne kai parhaiten sopovatkin. Nyt kun olen lukioikäinen, alkaisin varmaan helposti arvostelemaan esim. yksinkertaista kirjoitustyyliä ja huomasisin kuinka huonosti kirjat onkaan kirjoitettu. Olisi siis ehkä ihan hyvä olla lukematta, jotta voisi säilyttää mielikuvansa maailman parhaasta kirjasarjasta.

Poissa tollomuksu

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #24 : Marraskuu 06, 2013, 05:24:36 »
Legendaarista. Tämä sarja tuo mieleen muistoja lapsuuden kultaisilta vuosilta. Tykkäsin Hullusta luokasta ja sen huvittavasta hahmokaartista. Meni täydestä. Taisin olla vasta ala-asteella kirjoja lukiessani, enkä ymmärtäny vielä kaikkia juttuja.

En pysty muistamaan kirjoista juuri muuta kuin sanonnan "airot nou ja veneki vuotaa". Sen tais Loiva keksiä puolustuksekseen kun kuka_ikinä_sen_kans_seurustelikaan epäili sillä olevan peliä jenkkivaihtarin kans. Se puolusteli jotenki tyyliin "se puhu ja mä hoin airot nou ja veneki vuotaa kymmenen kertaa minuutissa".. tuo sanonta jäi sitte mun mieleen niin et vieläki muistan sen. (muoks. löytyy kirjasta Hullu luokka ei hellitä, s.62) Ja nyt ku tähän topikkiin eksyin niin muistuu mieleen myös kohta, jossa ne meni tapaamaan jotain opettajaa, joka oli sairauslomalla flunssan takia ja sen ope esitteli nokka tukossa vaimonsa "Dylvi-Dofiaksi".. kummallisia asioita sitä mieleen jääki :D

Tämänkin sarjan vois ottaa uuestaan luettavaksi ja kattoa miltä se vaikuttaa näin - öö, ehkä viientoista vuoden jälkeen...

Muoks. Kertasin pari Hullua luokkaa ja toisesta löytyi se hulvaton kirjailijakarikatyyri, joka jäi ekan lukukerrankin jälkeen kummittelemaan mielen pohjalle pitkäksi aikaa. Kaisa Ikola kuvaa Kai Saikolan hirmutuotteliaaksi, mutta käytännön hommissa aivan kädeksi. Kirjailijavierailun loppukohtaus sai mut tyrskähtelemään, huumorin ymmärsi nyt paremmin.

Tunnistatteko alkuperäiset näistä kirjailija- ja kirjannimiväännöksistä?
"- Odotahan... Sotakirjoja kirjoitan nimellä Jarmo Mutkanen, viihdekirjailijana olen Elsi Ellos, historiallisissa romaaneissa käytän joko nimimerkkiä Leila Kivinainen tai Väinämö Linnala, riippuen siitä, teenkö naisille tarkoitetun viihteellisen kirjan vai käsittelenkö vuotta 1918... Dekkareita kirjoitan Mauno Soralana ja lasten- ja nuortenkirjoja nimellä Meri Uljas, ja sitten olen alkanut julkaista elämäkerrallista romaanisarjaa Kalevi Sivumaja -nimisenä."
"-- Pisimmän aikaa kirjoitin varmaankin sotaromaaniani Tunnettu upseeri, siihen taisi mennä peräti kaksi viikkoa."
"-- Dekkarini Konstaapeli Kaktuksen erehdys syntyi eräänä kesäisenä iltapäivänä--"
(Kaisa Ikola: Jäitä hattuun, Hullu luokka, s.109-111)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2013, 03:56:35 kirjoittanut tollomuksu »
Ihminen on erehtyväinen ja lehmä on märehtiväinen.