Mukavaa itsenäisyyspäivää Vuotiksen porukalle.
Itsellä ei juuri mitään itsenäisyyspäivän rutiineja, tyyliin Tuntemattoman sotilaan tai Linnan juhlien katsomista ole, mutta tämä päivä on saanut muutaman ajatuksen taas pinnalle. Ensinnäkin asia, jota kyllä toistetaan usein, mutta josta on silti hyvä aina muistuttaa: meillä on täällä asiat tosi hyvin, jopa silloin kun ne on p*skasti.
Minusta kansallisromantiikka, "kansallistuntemukset", kansallissymbolit ja sen sellainen on ihan hienoja asioita. Siksi onkin älyttömän surullista, että "suomalaisuutta" ja sen symboleja käytetään joissain tapauksissa kollektiivisen ja rasistisen vihan lyömäaseina. Itsenäisyyspäivän juhlinta onkin parhaimmillaan positiivista, vilpitöntä ja tietyllä tavalla nöyrää kansallisylpeyttä korostava, ei mikään syy tehdä vieläkin isompia SUOMISUOMALAISILLE-manifesteja. Minua ylipäätään harmittaa tämä vastakkainasettelun ja lyhytnäköisyyden ilmapiiri tässä maassa tällä hetkellä. Ongelmia ei toisaalta haluta millään tasolla tunnustaa ja niihin ei haluta reagoida tai sitten niillä oikein mesotaan ja retostellaan oman ylemmyyden pönkittämisen nimissä. Tai jotain. En tiiä. Ja kaiken lisäksi tämmöisenä muutenkin vaikeana aikana ihmisten paha olo purkautuu kenties vieläkin ikävämmin... Moni varmaan arvaakin, minkälaisiin tekoihin ja episodeihin tässä viittaan.
Plääh, eikun sitä minä vaan, että Suomi, itsenäisyys, "isänmaallisuus" ja tämmöset on ihan jees-juttuja. Minulle ne edustaa jotain aivan muuta, kuin sitä isänmallisuuden irivikuvaa mikä joidenkin tahojen kuvottavassa toiminnassa on taustalla.
Varustelekan Valtteri Lindholm sanoi sen videotervehdyksessään aika kivasti:
"Malja Suomelle, ei tapella." :)