Kirjoittaja Aihe: Koiranäyttelyt/match showt/Junior handler  (Luettu 152 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Nipsutius

• Puun kuoressa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Puuskupuh
Koiranäyttelyt/match showt/Junior handler
« : Joulukuu 25, 2012, 02:23:24 »
Ajattelin että jos/kun vuotiksessa on koiraihmisiä niin harrastaako joku koiranäyttelyitä/match showissa käymistä tai unior handleria?

Itse olen vanha "junnu" ja nykyään pyörin rotukehien puolella handlaamassa niin omia kuin vieraidenkin koiria. Harrastamisen aloitin 2007 saksanpaimenkoirien parissa ja nykyään ehk'ä eniten tulee juostua erilaisten snautsereiden ja australianpaimenkoirien kanssa kehissä. Junnuissa kisasin pari viimeistä vuottani kun heräsin hieman myöhään. Vanhempani eivät olleet siihen aikaan kovinkaan koiranäyttelyihmisiä, nykyään tilanne on toinen. Isäni on naimisissa naisen kanssa joka kasvattaa ja he juoksevat näyttelyissä ympäri eurooppaa. Itselläni tuo ulkomaanvalloitus on rajoittunut vain yhteen näyttelyyn, mutta kyllä minä kerkeän vielä (:

Pyöriikö täällä muuta "jakku-kansaa joka herää aamuneljältä juostakseen muutaman kerroksen kehän ympäri paperilappusen takia"?
"Pidä huoli siitä, että jätät tämän maailman hieman parempana paikkana kuin mitä se oli tänne tullessasi."
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa."

Poissa Grazygrand

• Kansainvälinen valio
  • Vuotislainen
  • TomFelton<3
  • Pottermore: FlameCharm28
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Koiranäyttelyt/match showt/Junior handler
« Vastaus #1 : Huhtikuu 11, 2013, 16:12:18 »
Minä heh heh heh :D ihanku et tietäis :P

Mutta joo tosiaan ite oon kierrelly näyttelyitä vuodesta 2007 asti ja junnuilut aloitin silloin kanssa. Junnukehissä kisasin vuoden 2011 loppuun asti, kunnes koitti pakkoeläke :'(. Nyt kiertelen kehiä kahden grand basset griffon vendeenin voimin ja välillä kipaisen kehässä handlailemassa muidenkin koiria :). Ulkomailla ollaan käyty Virossa, Latviassa ja Ruotisissa sekä toukokuussa ois suuntana Liettua! Tän vuoden näyttelykausi alkaa huhtikuun vika viikonloppu ja voi vitsit, kun jännittää! Toinen koira avaa vetsku-uransa ja pikkunassikalla on eka mahis valioitua :)
Wait till my father hears about this!

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2013, 16:59:07 »
Minusta koitanäyttelyt ovat ihan pöljiä :D

Oman otuksen kanssa on kuitenkin tullut käytyä parissa näyttelyssä. Esittämistä en osaa yhtään, enkä tajua, miten sitä voi osata. Kunhan se koira nyt ei kauheasti peitsaisi ja seisoisi hetken aloillaan.... Kasvattajan toiveesta olen siis muutamat näyttelyt käynyt, ja hän kovasti vihjailee, että on tuolle olennolle mahdollista saada muutama sertikin, mutta saa nyt nähdä. Tuloksena on erikoisnäyttelystä ERI ja öööö oltiin jossain pentunäyttelyssä ja siellä meni aika hyvin. Saatiin KP ja se oli söpö! En oikeasti tajua noista näyttelyjutuista yhtään mitään, ja mietin kauhulla skenaariota, jossa lähden itsekseni näyttelyyn. Keneltä sitten kysyn, mihin pitää mennä ja milloin ja missä pitää kävellä ja ja ja...
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2013, 20:20:00 »
Olen pyörinyt vaihtelevasti koiranäyttelyissä viimeiset 10 vuotta, lähinnä omien koirien kanssa. Nyt on ollut pitkään taukoa, kun ei ole inspiroinut lähteä. Mätsäreissä olen käynyt toisinaan pitämässä taitoja yllä ja paikallista koiratoimintaa tukeakseni. Oma koira saavutti juuri veteraani-iän ja sen kanssa olisi nyt tarkoitus hieman aktivoitua - jos vaikka vielä sen valioksi saisin. Pitäisi tosin perehtyä taas lähemmin erilaisiin säädöksiin, jotka ovat jossain määrin ehtineet muuttua. Viime vuonna olin yksissä näyttelyissä, mutta suurta menestystä ei tullut - koira kun tuppaa olemaan mulla sellainen, että joko tuomari tykkää tai on tykkäämättä, sellaista keskivertoa arvostelua ei koskaan ole tullut. Jalostuslistalta urokseni on pudonnut aikoja sitten, kun ei olla uusittu tutkimuksia, mutta yhden hienon pentueen teki. Jälkeläiset ovat menestyneet varsin hienosti.

Ulkomaille en ole koskaan eksynyt ja muiden koirien handlaus on rajoittunut mm. kasvattajaluokkaan, jossa on tarvittu useampaa kättä. Kovin innokas näyttelyharrastaja en ole, mutta jos ja kun jossain vaiheessa hankin toisen koiran, sen kanssa on tarkoitus harrastaa myös näyttelyitä - ainakin kotimaassa. Jos oikein hieno eläin osuu kohdalle, mikä jottei kauemmaksikin lähtisi.

Miten niin? :D Ne ovat melko tärkeitä jalostustyön kannalta ja oiva paikka nähdä ja tehdä tuttavuutta muiden koiraharrastajien kanssa. Näyttelykuviot tulevat tutuiksi ajan mittaan - kyllä sitä kokeneemmatkin joutuvat kyselemään ja ovat aika ajoin ulalla jossain asiassa. Näyttelykoulutus ja mätsärit tuovat hyvää harjoitusta virallisia varten.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2013, 18:22:13 »
Miten niin? :D Ne ovat melko tärkeitä jalostustyön kannalta ja oiva paikka nähdä ja tehdä tuttavuutta muiden koiraharrastajien kanssa. Näyttelykuviot tulevat tutuiksi ajan mittaan - kyllä sitä kokeneemmatkin joutuvat kyselemään ja ovat aika ajoin ulalla jossain asiassa. Näyttelykoulutus ja mätsärit tuovat hyvää harjoitusta virallisia varten.

Minusta se itse puuha vain on tyhmää :D Juosta koiran kanssa ympyrää ja toivoa, että se on tuomarin mielestä nätti, kun minusta oma koiruus on aina nätein ikinä (tuitui). Lisäksi osaltaan vaikuttaa varmasti joidenkin rotumääritelmien tyhmyys, kuten nyt jotkut kauheat ylitaittuneet saksanpaimenkoirakoivet ja superpoimuttuneet ihot (tosin Suomessa onneksi noin äärimmäisyyksiin ei ole menty). Mutta totta kyllä on, että ei näyttelyhaahuilu käytännössä ole ihan niin tyhmää kuin aiemmin kuvittelin. Ja kai se riippuu hieman omasta koirarodustakin, holsku ei nimittäin ole mikään arvostetuin näyttelykoirarotu, ja muutenkin ehkä arvostan enemmän "käyttölinjaisia" koiria. Plus näyttelyt ovat ihan käsittämättömän kalliita! ): Ja mätsärissä me vaan hävitään :D (Saatiin sininen nauha sentään kuitenkin jee!) Näyttelykoulutuksestakin tuli tuomiseksi kennelyskä :D Ei se tietty ollut itse koulutuksen vika, mutta silti.
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Ronry

• Vuotislainen
    • ketunluola
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2013, 23:38:11 »
Se yksi arvosteluhan on vain yhden ihmisen näkemys. Mutta silti siitä saa vähän osviittaa, objektiivisen näkemyksen oman koiran ominaisuuksista.

Mulla on itsellä nelivuotias bretoniuros, jota exä käyttää näyttelyissä. Herrakoira on käynyt kahdessa näyttelyssä tähän mennessä, tuloksena EVA (tyyppi keksi alkaa ontua kaksi sekuntia ennen kehään menoa, arvostettiin kovasti) ja EH. Tottakai aina toivon, että tyypistä tykättäis kovasti ja se menestyis paremminkin, mutta faktat nyt on faktoja. Se on harvinaisemman värinen, tuomarit pitää yleensä enemmän oranssivalkoisista, ja lisäksi tyyppi keikkuu rodun säkäkorkeuden ylärajoilla.
Juhannuksena käydään Rovaniemellä katsomassa, josko saataisiin vielä vähän parempi tulos. Toivoa sopii, se riippuu hirveästi siitä, onko koiran aivosolut ollenkaan samalla radalla keskenään. Eli muistaako se miten kehässä piti juosta. Ja ettei ole soveliasta hypätä riemuissaan tuomaria vasten ja suukotella antaumuksella. Tuomareita onneksi vain huvittaa, kun nuoriherra ei muista olla oikein vakavasti otettava kanakoira. Luonnehan tuolla on kerrassaan valloittava.

Exällä on myös nuori cockerspanieliuros, joka on käynyt muutamassa näyttelyssä. Tämä siitäkin huolimatta, ettei sitä koskaan jalostukseen käytetä. Siitä on vaan kivaa, kun saa juosta kehässä ja kaikki katsoo, ja voi vielä pussata tuomariakin. Tämän rodun kohdalla se ei edes ole mitenkään harvinaista tai paheksuttavaa.

Vaikka tuo cockeri tuollainen turkkirotuinen onkin, en ole ikinä nähnyt exää jakkupuku päällä. Epäkäytännöllistä ja epämukavaa. Parempi mennä rennosti farkuissa ja hai-saappaissa. Koira pitää kuitenkin nostaa pöydälle ja sen kanssa pitää juosta.
Ja kanakoiran kanssa kehään voi mennä vaikka maastohousuissa. Ja kannattaakin, etenkin jos on kurainen keli!

Bretoni käy näyttelyissä ihan siksi, kun siitä kaavaillaan jalostuskoiraa. Toisinsanoen kasvattaja haluaa käyttää sitä parille nartulle, mutta niin ei "voi" tehdä ennen kuin sillä on tuloksia. Näyttelyarvosteluja ja terveystutkimustuloksia. Kuviin mennään loppukesästä.
Cockeri käy näyttelyissä kun siellä on kivaa. Minä käyn mukana näyttelyissä kun on kiva katella erirotuisia koiria ja kuvata niitä.

Tällainen huvikseen käyminen on muuten siitä kivaa, ettei sillä ole mitään väliä, minkä värisen nauhan eläin sieltä kehästä saa. Kehän jälkeen koira juoksee suoraan luokse ja kiipeää syliin. Ja minä kehun että se on maailman upein, paras, reipas ja rakkain pieni karvakasa.
Vanhempien cairnin kanssa kävin muutaman kerran näyttelyissä joskus kahdeksan vuotta sitten, kun koira oli nuorempi. Sen paras tulos oli ERI, mutta myös H:n jälkeen se otettiin syliin, sille annettiin kasa nameja ja sitä helliteltiin koko loppupäivä. Paremmin menestyneet katteli vähän nenänvarttaan pitkin, mutta mitäs me siitä. Ei elämän tarvi aina olla niin kamalan totista.
A good friend will bail you out of jail, but best friend will be in the next cell saying "that was fucking awesome!"