Kirjoittaja Aihe: E-kirjat  (Luettu 5461 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
  • Tupa: Korpinkynsi
E-kirjat
« : Huhtikuu 12, 2012, 20:15:28 »
En löytänyt tällaista topicia Vuotiksesta, joten päätin tehdä sen itse. Aiheena tosiaan e-kirjat, joita myös sähkökirjoiksi ja digitaalisiksi kirjoiksi kutsutaan. E-kirjat ovat siis sähköisessä muodossa olevia kirjoja, joita luetaan yleensä sähköisiltä lukulaitteilta. Lukulaitteisiin ladataan kirjoja netistä. E-kirjojen myynnin on ennustettu kasvavan suuresti, ja ne luultavasti haastavat perinteisen kirjan lähitulevaisuudessa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa e-kirjojen myynti kattaa jopa 10 % koko kirjojen myynnistä.

Mitä mieltä olet e-kirjoista? Luetko niitä usein, vai pitäisikö niiden myyminen kieltää lailla? Onko kirjan sivujen rahina välttämätön ominaisuus lukukokemuksen kannalta, vai käytätkö käteviä ja näppäriä lukulaitteita satojen e-kirjojen mukana pitämiseen? Jos luet e-kirjoja, miksi? Jos et taas voi sietää niitä, mikset voi? Onko muuta kerrottavaa aiheesta?

Minä en pidä e-kirjoista. En sitten ollenkaan. En laske niitä edes kirjoiksi. Vähän sama asia on netissä olevien tekstien kanssa. Tekstejä ne toki ovat, mutta eivät kirjoja, sillä mielestäni kirja on se fyysinen esine, jossa on selattavia sivuja ja kannet. Silti tiedän monia hyviä puolia e-kirjoissa. Ensinnäkin, sähkö ei paina. Nappaa vain mukaasi kevyt lukulaite, ja mukanasi voi olla jopa satoja kirjoja. Toiseksi, virtuaalinen kirjahyllysi on aina mukana. Voit vasta bussissa päättää, mitä kirjaa luet. Valinnanvaraa löytyy, ja kaikki kulkee mukanasi kevyesti ja vaivattomasti. Kolmanneksi, e-kirjojen sivut eivät pläräydy itsekseen minne sattuu tuulisella rannalla. Eivät ne myöskään tule täyteen hiekkaa. Monia hyviä puolia siis löytyy e-kirjoista. Nyt kysyt, miksi inhoan niitä silti?

Koska ne ovat sieluttomia. Niin juuri, sieluttomia. Mielestäni kirjassa kuuluu olla luonnetta. Sen kuuluu painaa, sitä kuuluu raahata mukanaan repun pohjalla. Sen tuoksuvia ja rapisevia sivuja kuuluu selata ja tutkia hellävaraisesti. Perinteiseen kirjaan voi laittaa itse askartelemansa rakkaan kirjanmerkin merkiksi siitä, mille tuoksuvalle ja rapisevalle sivulle on viimeksi jäänyt. Mikään ei ole ihanampaa, kuin lopettaa edellisen kirjan lukeminen ja tunnustella kirjahyllystä, minkä kirjan ottaisi seuraavaksi luettavaksi.

Kirjoja on monenpainoisia, -ikäisiä, -värisiä ja -kokoisia. Niillä on oma tarinansa; mistä kirja on ostettu? Miltä se tuntui kädessä, kun ostit sen? Missä luit sen ensimmäistä kertaa? Onko kirja kenties vanha? Jos on, se on nähnyt elämää. Ehkä äitisikin on lukenut sitä omassa lapsuudessaan. Onko se unohtunut junan penkille ja myöhemmin löytynyt onnellisesti löytötavaratoimistosta? Tarinoita on monia. Aivan kuten on kirjojakin. Jokainen perinteinen kirja on persoonallinen tarina, ja siksi niitä pitää kunnioittaa. E-kirjat ja lukulaitteet eivät ole mitään verrattuna kaikkeen tähän. Ja kyllä kirjan tuntuma kädessä, sen tuoksu, väri, paino ja tarina merkitsevät minulle enemmän kuin kevyt kasa sähköä. Myönnän sen, että sama tarina siellä sähköisessäkin kirjassa on, samat merkit samassa järjestyksessä. Mutta sielu puuttuu: itse kirja.

Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni. Mites muut vuotislaiset? Sana on vapaa.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: E-kirjat
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2012, 21:02:39 »
Itsekään en ole e-kirjoille lämmennyt. Ainakaan vaihtoehtona  painetuille. On kieltämättä kätevää, jos olisi tietyt teokset tallessa ja voisi aina tarvittaessa kätevästi tarkistaa asioita esimerkiksi siteerauksia varten tai ihan vain jos jokin yksityiskohta jää vaivaamaan.

Mutta kuten Presto (äärimmäisen upeassa) aloitusviestissään totesikin, e-kirjat ovat sieluttomia. Jos alan lukemaan kirjaa, haluan lukea fyysistä kirjaa. Jos haluan tarkistaa nopeasti jonkin seikan tai jos kyseessä on hakuteos tai jotain vastaavaa, niin lueskella ehkä yksittäisiä kohtia, mutta en tosiaan haluaisi lukea romaania niin...

Kirjoja on monenpainoisia, -ikäisiä, -värisiä ja -kokoisia. Niillä on oma tarinansa; mistä kirja on ostettu? Miltä se tuntui kädessä, kun ostit sen? Missä luit sen ensimmäistä kertaa? Onko kirja kenties vanha? Jos on, se on nähnyt elämää. Ehkä äitisikin on lukenut sitä omassa lapsuudessaan. Onko se unohtunut junan penkille ja myöhemmin löytynyt onnellisesti löytötavaratoimistosta? Tarinoita on monia. Aivan kuten on kirjojakin. Jokainen perinteinen kirja on persoonallinen tarina, ja siksi niitä pitää kunnioittaa. E-kirjat ja lukulaitteet eivät ole mitään verrattuna kaikkeen tähän. Ja kyllä kirjan tuntuma kädessä, sen tuoksu, väri, paino ja tarina merkitsevät minulle enemmän kuin kevyt kasa sähköä. Myönnän sen, että sama tarina siellä sähköisessäkin kirjassa on, samat merkit samassa järjestyksessä. Mutta sielu puuttuu: itse kirja.

Hyvin sanottu.
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2012, 21:25:47 »
Mun mielestä tekstiä on paljon mukavampi lukea ihan tavallisena kirjana, alkaa jo suoraan sanoen ottaa päähän nämä nykyajan laitteet. En ihmettelisi ollenkaan, jos kaikki koulujututkin alettaisiin lähiaikoina tehdä pelkästään joillain iPadin tyylisillä laitteilla. Pahoittelen jos menee välillä offtopiciksi, mutta ihan oikeasti, kaiken maailman insinöörit kehittelevät jatkuvasti uusia laitteita ja pian varmaan kaikki tehdään jonkinlaisilla tablettilaitteilla.

Olen siis aika vahvasti sitä mieltä, että kirjapainoa pitäisi kunnioittaa. Pelkään pahoin, että muutamien satojen vuosien päästä perinteisiä kirjoja on tuskin lainkaan, ja ihmiset lukevat kaiken lukulaitteista.
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2012, 22:09:26 »
Olen täysin samaa mieltä teidän kanssanne. Minustakin e-kirjat ovat täysin sieluttomia. Tuntuu todella vieraalta ajatukselta, että lukisin kirjoja lukulaitteelta. Ihan kuin lukisi netistä jotain artikkelia. Siinä ei ole yhtään samaa fiilistä, kuin tavallisen kirjan lukemisessa.
Tuntuisi myös aika tyhmältä ajatus, että "Jaahas, akku loppui. Enpä nyt saa tietää miten kirja loppui, ennen kuin pääsen lataamaan akun". Eh... kirjasta loppui akku?
Ja joku "Näin ja näin monta sivunvaihtoa vain yhdellä latauksella!". Kiitos, mutta säästän sähköä ja käännän sivut mieluummin itse.

En nyt niitä menisi lailla kieltämään, lukekoon ne jotka haluavat, mutta itse vältän niitä niin kauan kuin mahdollista. Onhan niissä varmasti omat hyvät puolensa, esim. laaja kirjavalikoima, mutta miinuksia on kuitenkin liikaa.

Tuntuu, että tekniikka menee joissakin asioissa vähän liikaakin eteenpäin. Joskus ennenvanhaan piti kirjat kirjoittaa käsin. Nykyään saattaa kirjoistakin loppua akku.
Mitähän ne seuraavaksi keksivät?

Poissa Chisa

• Librarian
  • Vuotislainen
  • Have you seen this wizard?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2012, 22:55:22 »
En ihmettelisi ollenkaan, jos kaikki koulujututkin alettaisiin lähiaikoina tehdä pelkästään joillain iPadin tyylisillä laitteilla. Pahoittelen jos menee välillä offtopiciksi, mutta ihan oikeasti, kaiken maailman insinöörit kehittelevät jatkuvasti uusia laitteita ja pian varmaan kaikki tehdään jonkinlaisilla tablettilaitteilla.
Offtopicina täälläkin, että vaikka meillä tavalliset koulukirjat onkin, niin vaikka yhdessäkin oppiaineessa lukiossa teemme kaikki tehtävät ja muistiinpanot jne. miniläppärillä, ja jo se ärsyttää miuta.

Mutta siis, itse en ole yhtään innostunut e-kirjoista. Vaikka ficcejä onkin aika lailla tullut luettua juuri netistä ja näin ollen idea on jossain suhteessa sama, haluan silti pitäytyä tavallisissa kirjoissa.
Tykkään siitä kun saa käännellä sivuja, kun pystyy konkreettisesti näkemään kuinka paljon tarinaa on vielä jäljellä jne. Kirjahyllyjänikin tykkään täytellä kirjoilla, ei se tuntuisi samalta vaikka lukulaite miten olisi täynnä e-kirjoja.

Tuntuisi myös aika tyhmältä ajatus, että "Jaahas, akku loppui. Enpä nyt saa tietää miten kirja loppui, ennen kuin pääsen lataamaan akun". Eh... kirjasta loppui akku?
Ei kiitos tällaista. Se juuri tavallisissa kirjoissa on hyvä puoli, niitä voi lukea missä vain, ei tarvitse huolehtia yhtään siitä että "mitä jos loppuu akku, mitä jos laite hajoaa" ym. Tosin ite on tullut koettua sellaista, että olen useasti jollekin lomamatkalle raahannut mukanani laukullisen kirjoja... Painavaa laukkua on sitten kiva kannella ympäriinsä, mutta minusta se kyllä oli sen kaiken vaivan arvoista. :'D

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2012, 00:12:02 kirjoittanut Chisa »
"So many books, so little time."
"Who will tell the story of your life?"
R.I.P. Jatkis vol. 3 (11.8.2009-2.7.2011) ♥

Poissa Lupin

• Ikivanha ja väsähtänyt.
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2012, 00:14:17 »
Nyt pitää kysyä, että kuinka moni teistä e-kirjoja kiihkeästi vastustavista ja niiden (kuvitteellisia) huonoja puolia luettelevista on oikeasti käyttäny e-kirjan lukulaitetta tai tablettitietokonetta? Enkä nyt käyttämisellä tarkoita sitä että olet kerran pitänyt sellaista käsissäsi ja lukenut kaksi sivua, vaan sitä että olet lukenut kirjan tai useamman? Nimittäin monesta kommentista paistaa erittäin selvästi läpi, että faktatietoa ei ole ollenkaan. Useasta kirjastosta saa nykyään koneita lainaan, ja voi kokeilla miltä e-kirjan lukeminen tuntuu, jos siis kiinnostaa.

Tunnelma tässä topicissa on aika lailla sama kuin 15-vuotta sitten kun kännykät alkoivat yleistyä, ja yleisönosastot ja kolumnit täyttyivät paheksuvista lausunnoista, joissa ihmeteltiin miten joku voi pitää itseään niin tärkeänä ja kiireisenä, että pitää kantaa puhelinta mukana, eikä edes työasioissa... miksi ei muka voi odottaa siihen asti että pääsee kotiin käyttämään lankapuhelinta? Ja eihän tuollaisia laitteita tarvitse muut kuin ehkä sellaiset liikemiehet, jotka tekevät liikkuvaa työtä, tavikselle ei ole kännykälle mitään käyttöä. Eikä varsinkaan vapaa-aikana! Ja niitä pitää vielä ladatakin, epäluotettavia ja paheksuttavia kaikin puolin. Ja vannottiin että itse ei kyllä moista turhaketta IKINÄ suostu käyttämään. Kuinka monelta tämän topicin kirjoittajalta muuten löytyy tuo turhake, kännykkä? Entäpä kuinka monelta sellaiselta, joka 15 vuotta sitten vannoi että ei ikinä aio kännykkään koskea? :)

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2012, 08:10:52 »
Lupin, olen kyllä kokeillut lukulaitetta. Olisi minulta vähän hölmöä edes tehdä tällainen topic, jos en olisi sellaista kokeillut. En tarkoita nyt muutaman sivun kääntämistä, vaan muutaman "kirjan" lukemista ihan vain tutustuakseni lukulaitteisiin ja niiden ominaisuuksiin. Eihän minulla ennen sitä ollut tietenkään mitään mielipidettä e-kirjoista, kun en ollut niitä edes lukenut. En muista "kirjojen" nimiä, taisivat olla fantasiakirjoja, ja lukulaitteen lainasin kaveriltani. :) Ja kuten varmaan osaatte päätelläkin, en pitänyt ollenkaan.

Ja kyllä, minulla on kännykkä. Enkä edes elänyt 15 vuotta sitten.
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #7 : Huhtikuu 14, 2012, 00:58:24 »
Minä en pidä e-kirjoista. En sitten ollenkaan. En laske niitä edes kirjoiksi. Vähän sama asia on netissä olevien tekstien kanssa. Tekstejä ne toki ovat, mutta eivät kirjoja, sillä mielestäni kirja on se fyysinen esine, jossa on selattavia sivuja ja kannet.
Olen samaa mieltä: kirja on fyysinen esine. Sen sijaan kirjan sisältö on esimerkiksi romaani tai novelli[kokoelma], ja niitä voin lukea niin painettuna sanana kuin virtuaalisestikin. Siksi en myöskään pidä nimityksestä e-kirja, ja kun tulevaisuudessa hankin lukulaitteen, luen jääräpäisesti romaaneja lukulaitteeltani, kun taas kirjojen paikka on kirjahyllyssäni.

Mielestäni kirjassa kuuluu olla luonnetta. Sen kuuluu painaa, sitä kuuluu raahata mukanaan repun pohjalla. Sen tuoksuvia ja rapisevia sivuja kuuluu selata ja tutkia hellävaraisesti. Perinteiseen kirjaan voi laittaa itse askartelemansa rakkaan kirjanmerkin merkiksi siitä, mille tuoksuvalle ja rapisevalle sivulle on viimeksi jäänyt.
Juuri nämä ovat syitä, joiden vuoksi en usko e-kirjan koskaan varastavan painetun ja nidotun kirjan paikkaa sydämessäni. Kuoleman varjelusten tuoksu ilmestymispäivänä, vanhempieni TSH-painoksen sivujen rapina ja repeytynyt Keski-Maan kartta, Liekehtivän pikarin raivostuttavat paino- ja taittovirheet, Feeniksin killan kontaktimuovilla paikoillaan pysyvät kannet, muruset Azkabanin vangin sivujen välissä, lentokentältä ostettu Anne Ricen pokkari ja koneessa taittunut kansi, Lontoon sateessa repun pohjalla rypistynyt ja kastunut Deathly Hallows... Teen kirjoihin harvoin merkintöjä, mutta alleviivaukset ja korjaukset kirjoitan mieluiten käsin, en tabletilla näppäillen. Toisaalta esimerkiksi opiskelun kohteena oleviin teksteihin olisi ehkä parempi tehdä klikkauksin pois pyyhkiytyviä merkkauksia.

Haluan pystyä lukemaan, vaikka sähkökatko kestäisi päiviä. Pelkään myös, että e-kirjojen yleistyessä laiton lataaminen syö kirjailijoiden ja muiden alalla työskentelevien tuloja (kyllä, kirjasto toimii samalla tavoin, mutta se maksaa korvaukset hankkimastaan aineistosta). En ole siirtynyt ostamaan virtuaalista musiikkia, koska tykkään CD:istä ja LP:istä hyllyssäni, kansilehtien selaamisesta ja fyysisen kopion omistamisesta siltä varalta, että tiedostot katoavat teknologian mukana (joo, varmuuskopiointi, mutta se kamala omistamisen ihana tunne!). Luen näytöltä hitaammin kuin paperilta, mutten tiedä, johtuuko se vain tekstin koosta ja heijastuksista, jolloin ongelma ei vaikuttaisi lukulaitteen käyttämiseen.

En uskonut siirtyväni e-kirjoihin, mutta niiden hyvät puolet (keveys, tilan vienti) alkoivat houkutella, kun aloin suunnitella muuttoa ulkomaille opiskelemaan. En saa kannettua mukanani koko kirjahyllyä, ja Potter-kokoelmani veisi jo yhden matkalaukun. Tarvitsen siis lukulaitteen, etenkin kun kirjallisuuden opiskelijalle varmasti kertyy fyysisiäkin painoksia riittämiin hankaloittamaan kotimatkoja. Oletettavasti hieman korpeaa ostaa uudestaan teoksia, jotka omistan eri muodossa, mutta minkäs teet. Lisäksi luulisin lukulaitteen helpottavan harvinaisempien teosten metsästämistä ympäri maailmaa (jos niitä vain on saatavilla e-muodossa). Haluan kysyä e-kirjoihiin tykästyneiltä vuotislaisilta, millainen laite kannattaisi hankkia, millaisia eroja merkkien välillä on, tukevatko ne samoja formaatteja, mistä ostatte e-kirjanne jne. Suosituksia, varoituksia?

Poissa Musta lilja

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #8 : Huhtikuu 14, 2012, 17:26:48 »
Varmasti e-kirjoilla on hyvät puolensa. Saa kannettua mukana monia kirjoja ilman painavia matkalaukkuja. Tilaakin se säästää. Sopii varmasti hyvin esimerkiksi Aien tapaisilla jotka lähtevät kauas opisekelemaan ja haluavat ottaa luettavaa mukaan. Tai sellaisille jotka matkustelevat paljon ja lukevat matkoillaan paljon. Vaikeasti saatavien kirjojen saantikin voi olla helpompaa e-versiona.

Mutta kuitenkin... Olen samaa mieltä Aien kanssa, ei se ole kirja. Se on sähköisessä muodossa oleva romaani tai novelli. Romaanista tai novellista tulee kirja siinä kohtaa, kun se on painettu paperille ja sillä on kannet. Enkä minä halua luopua kirjoista. Haluan säilyttää niitä hyllyssä, katsella niiden kansia, selata sivuja. (Ihminen on kumman materialistinen olento. :D ) Siis ihan oikeasti selata sivuja enkä vain painella nappuloita. Uskon vakaasti (vaikken ole kokeillut) että on täysin eri asia pitää kädessään kirjaa ja lukea sen sivuja kuin pidellä lukulaitetta ja lukea ruudulta. Olkoonkin että ruutu on parempi kuin koneiden näytöt. Se ei vain tuntuisi samalta. Se tuntuisi enemmän ficcien lukemiselta. Ficit on kyllä kivoja, mutta pidän enemmän kirjoista. Kuten Aiedailkin haluan omistaa kirjat fyysisesti. Ostan musiikkinikin fyysisinä CD-levyinä vaikka on jo kauan ollut mahdollista jopa ostaa musiikkia virtuaalisesti. Haluan pitää niitä koteloissaan hyllyssä ja selata kansilehtiä. Haluan ottaa levyn sieltä ja laittaa levysoittimeeni jonka sain yli kymmenen vuotta sitten. Taidan eksyä aiheesta..

Takaisin e-romaaneihin. Lukulaitekin on vain laite. Aivan niin laite ja laitteilla on taipumus hajota. Siinä kohtaa voi harmittaa, kun on ostanut ison "kasan" e-kirjoja ja laite hajoaa ja kirjat katoaa sen muistista. Jos niistä pystyy ottamaan varmuuskopioita, nekin voi kadota helpommin kuin tuhka tuuleen. Fyysiset kirjat harvemmin katoavat teknisen vian vuoksi. Voihan ne toki joutua tulipalon uhriksi tai kastua käyttökelvottomiksi, mutta niin voi laitekin. Pieni laite on helpompi varastaakin kuin kokonainen kirjahyllyllinen kirjoja. Varmasti kohta pystyy myös lataamaan kirjoja laittomasti kuten elokuvia ja musiikkia, jollei se sitten ole jo mahdollista. Kirjailijat ja kustantajat jäävät tappiolle.

En siis ole sitä mieltä, että e-kirjoja pitäisi kieltää lailla. Ne on ihan käteviä olemassa ja joillekin varmasti hyvin käytännöllisiä ja tarpeellisia. Mutta kiitos, mutta ei kiitos. En itselleni sellaista halua. Luen mieluummin noita kirjoja jotka on hyllyssä. Myönnettäköön, etten ole edes kokeillut sellaista, mutta mielipiteeni sallittakoon silti. Lupinille: olin pikkutyttö kun kännykät alkoi yleistyä. Tykkäsin silloin pelata isän ja äidin kapistuksilla matopeliä. :) En siis mitenkään niitä vastaan ole ikinä olla (en ole tainnut ehtiä, kun olin niin pieni). Nykysin totta kai omistan omani, kuten lähes kaikki muutkin.
Entiseltä nimeltä AIV-rehu

Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Lupin

• Ikivanha ja väsähtänyt.
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2012, 01:07:50 »
Eipä tunnu kovin moni e-kirjojen parjaajista niitä lukeneen. Pakkohan niitä ei ole lukea, tavallinen paperikirja kun on vielä ylivoimaisesti suositumpi, ja elää varmaan vielä hyvin pitkään ensisijaisena vaihtoehtona. En kuitenkaan ymmärrä miksi monet suhtautuvat e-kirjoihin melkein avoimen vihamielisesti, ja kieltävät niiden kirjoja olevankaan. Varmaan uutuuden pelkoa. Ehkäpä Gutenberg sai aikoinaan kuulla, miten hänen aikalaisensa pitivät painettuja kirjoja sieluttomina, ja käsinkirjoitettuja aitoina ja "sielukkaina" :) Minulle kuitenkin kirjan arvokas osuus on sen sisältö. Kuorella ei ole niin väliä. Siksi kirja on kirja, oli se sitten paperikirja, äänikirja taikka e-kirja.

Minä tutustuin kunnolla e-kirjoihin viime syksynä, ja olen sen jälkeen ostanut tai ladannut ilmaiseksi varmaan yli 50 kirjaa. Vanha lukuharrastus on herännyt taas henkiin, vaikka en ihan pääse samoihin lukemiin kuin varhaisteininä, jolloin kannoin kirjastosta kotiin kymmenittäin kirjoja joka kuukausi. Ostan edelleen jonkin verran paperikirjoja, ihan siitä syystä että kaikkea ei ole saatavana e-kirjana, ja suomalaiset e-kirjat ovat vielä naurettavan kalliita. Pyrin kuitenkin siihen, että ostan ensisijaisesti e-kirjoja, koska ne ovat niin paljon mukavampia käyttää ja säilyttää. Lukeminen ruudulta on miellyttävää, ei mitenkään verrattavissa tietokoneen näytöltä lukemiseen. Ainoat poikkeukset jotka ehdottomasti haluan paperikirjana ovat paljon kuvia sisältävät kirjat, kuten taidekirjat. Kuvia on mukavampi katsella isosta kirjasta kuin iPadin ruudulta.

Käytän siis iPadia, ja siinä pääasiallisesti Kindlen lukuohjelmaa (Amazon). Jonkin verran käytän myös Applen iBooksia, mutta se ei mielestäni ole yhtä kaunis ja mukava käyttää kuin Kindle, vaikka niissä onkin paljon samoja ominaisuuksia. Olen myös kokeillut muutamaa muuta lukuohjelmaa, m.m. suomalaista Elisan ohjelmaa, mutta ne eivät minun mielestäni käyttömukavuudelta ole yhtä hyviä kuin Kindle. Olen myös hieman huolissani siitä että näistä pienemmistä kaupoista ostamalla saatan menettää ostamani kirjat, jos firmat menevät nurin tai tulevat jonkun suuremman palvelun ostamaksi. Mielelläni antaisin rahani kotimaisten yritysten tukemiseen, mutta hinta ja laatu eivät vielä oikein kohtaa.

E-kirjoilla on monta hyvää puolta, tärkein niistä minun mielestäni saatavuus. Jos huomaan uuden, kiinnostavan kirjan voin ostaa sen heti, ja noin kymmenen sekunnin päästä pääsen jo lukemaan sitä. Ei ole tarpeen odotella että pääsisi käymään kirjakaupassa, tai odotella että kirjakauppias saa tilattua puuttuvaa kirjaa, tai ravata ympäri eri kirjastoja, tai varailla kirjoja kirjastosta ja odotella että joku toinen palauttaa sen. Aivan mainioksi nämä e-kirjat ja niiden helppo ostettavuus osoittautuivat viime syksynä, kun makasin reilun viikon sängynpohjalla kipeänä, vieraassa paikassa, ja koko paikan ainoa paperikirja oli joku eläinkirja, joka oli niin painava että en jaksanut pidellä sitä. Onneksi mukava oli iPad, ja sain ostettua itselleni luettavaa.

Olen myös käyttänyt paljon e-kirjoja gradua tehdessä. Toki monia noista kirjoista olisi löytynyt Helsingin yliopiston kirjastoista, mutta ne oli ripoteltu noin kymmeneen eri kirjastoon (joista muuten suurin osa on kiinni koko loppukevään ja kesän), joten e-kirjojen käyttäminen säästi minut melkoiselta varaus- ja lainausrumbalta. Saatavuuteen kuuluu sekin, että kun uusi kirja julkaistaan, sen saa heti julkaisupäivänä, usein heti vuorokauden vaihtumisen jälkeen. The Casual Vacancy, aion lukea sinut 27. syyskuuta!

Toinen e-kirjojen tärkeä ominaisuus on se, että ne vievät vähän tilaa. Minulla on tällä hetkellä seitsemän korkeaa kirjahyllyä täynnä kirjoja. Kahdeksannelle ei ole tilaa, ellen osta isompaa asuntoa. Kirjoja on oikeastaan jo riesaksi asti, osasta pitäisi hankkiutua eroon. Mutta mistä, kun olen ostanut itselleni pääasiassa sellaisia kirjoja, joita haluan lukea uudelleen? Materiaa on maailmassa jo liikaa. E-kirja pelastaa.

Kolmas minulle tärkeä asia on se, että e-kirjaa voi lukea pimeässä. Minulla ja puolisollani oli aikaisemmin usein pientä kinaa, minä kun hetkittäin kärsin unettomuudesta ja haluan lukea sängyssä. Mies taas ei voi nukkua jos on valoisaa. Jopa pieni lukuvalo häiritsee hänen untaan. Epäilen että tämä tilanne oli osasyy siihen että hän osti minulle iPadin. Nyt voin lukea pimeässä, kun väännän iPadin valot himmeällä ja kytken päälle yömoodin (valkoista tekstiä mustalla pohjalla). Perherauha säilyy! Mutta varoituksen sana, ainakin vanhemmilla Kindle-laitteilla (eri asia kuin iPadin Kindle-ohjelma) ei pysty lukemaan pimeässä. Tarkista siis ominaisuudet ennen kuin ostat.

Neljänneksi: kookkaiden kirjojen lukeminen (Harry Potter! Diana Gabaldon! Marion Zimmer Bradley!) on hetkittäin hankalaa. Eipä ole e-kirjana. Laitteet ovat kevyitä.

Viidenneksi: Laitteet ovat myös kohtalaisen pieniä ja ohuita. Ne mahtuvat hyvin käsilaukkuun ja vievät vähemmän tilaa kuin paksuhko pokkari. Ja ovat sitä paitsi suojakuoren sisällä vähemmän alttiita rikkoutumaan. Varsinkin amerikkalaiset pokkarit menevät minun laukussani aina ihan kamalan näköisiksi, ovat niin heikkoa paperia.

Kuudenneksi: e-kirjojen fonttikokoa voi säätää itse oman maun ja ympäristön mukaan. Minä olen useamman kerran joutunut jättämään pokkarin väliin, kun teksti on ollut niin pientä että en saa siitä selvää. Tältä kannalta e-kirjat voivat aikanaan tuoda helpotuksen vanhenevan väestön lukuharrastuksen jatkamiseen.

Seitsemänneksi... noh, annetaan olla. Voisin jatkaa tätä listaa, mutta eiköhän mielipiteeni tullut selväksi. Seuraavaksi voisin korjata muutamia harhaluuloja ja huolen aiheita, mitä tästä topicista löytyi.

Lainaus käyttäjältä: Mansikkarahka
Ja joku "Näin ja näin monta sivunvaihtoa vain yhdellä latauksella!". Kiitos, mutta säästän sähköä ja käännän sivut mieluummin itse.
Ei sen lukulaitteen lataaminen ole ollenkaan erilaista kuin kännykän tai kannettavan tietokoneen lataaminen. Toki, jos on huoleton eikä sitä kännykkääkään muista ladata, silloin lukulaite voi olla väärä ratkaisu. Voit hyvin lukea e-kirjaa samalla kun lataat sitä. Ja jos sähkön säästäminen huolestuttaa, voit sammuttaa valot sillä välin kun luet e-kirjaa... kuluuhan sitä sähköä silloinkin kun lamput palavat. Sivua joudut valitettavasti edelleen kääntämään itse :)

Lainaus käyttäjältä: Chisa
Vaikka ficcejä onkin aika lailla tullut luettua juuri netistä ja näin ollen idea on jossain suhteessa sama
Kirjan, tai vaikka sen ficin, lukeminen lukulaitteelta on hyvin erilaista kuin tietokoneen näytöltä lukeminen. Olen kokeillut itse :) Sen pienimmänkin miniläppärin vieminen peiton alle on vähän epämukavaa, mutta lukulaitteen vieminen peiton alle on kuin paperikirjaa lukisi... paitsi että voi lukea pimeässä.

Tykkään siitä kun saa käännellä sivuja, kun pystyy konkreettisesti näkemään kuinka paljon tarinaa on vielä jäljellä jne.
Kuten jo totesin, sivua joudut lukijallakin kääntämään itse, vaikka se vähän eri lailla tapahtuukin kuin paperikirjassa. Jos haluat, voit myös kytkeä päälle äänet, jolloin kuulostaa siltä kuin kääntäisit paperikirjan sivuja. Ai niin, saat myös e-kirjan näyttämään ihan paperikirjalta siinä näytöllä, jos niin haluat. Kaikki kokeilemani lukuohjelmat myös kertovat kuinka paljon kirjasta olet lukenut. Osa kertoo sivumäärän, osa kuinka monta prosenttia olet lukenut. Henkilökohtaisesti pidän enemmän tuosta prosenttiluvusta.

Lainaus käyttäjältä: Aie
Teen kirjoihin harvoin merkintöjä, mutta alleviivaukset ja korjaukset kirjoitan mieluiten käsin, en tabletilla näppäillen.
Tässä olemme eri mieltä. Minun mielestäni paperikirjoihin ei ole sopivaa kirjoitella mitään, nehän menevät pilalle! Sen sijaan e-kirjaan voi helposti lisätä kommentteja ja kirjanmerkkejä ja alleviivata hyviä kohtia joihin haluaa joskus palata. Kindlen ohjelmassa on sellainenkin mukava ominaisuus, että voi nähdä mitä kohtia muut saman kirjan ostaneet ovat alleviivanneet.

Haluan pystyä lukemaan, vaikka sähkökatko kestäisi päiviä.
Entä jos kynttilät pääsevät loppumaan? :) Meillä oli jouluna useamman päivän sähkökatkos, ja iPadin akku kesti hyvin koko ajan, vaikka luin e-kirjoja tuntikausia. Eiköhän tuo akunkestokin parane kun e-lukijat kehittyvät. Ymmärtääkseni varsinaisilla e-kirjalukijoilla on pidempi akunkesto kuin iPadeilla, niissä kun on vähemmän ominaisuuksia ja erilaista sälää, mutta en osaa sanoa mitään varmaa. Tosin, jos sähkökatko jatkuu kovin pitkään ja alkaa tulla kylmä, niin niitä paperikirjoja voisi käyttää sytykkeenä paremmin kuin lukulaitetta... Jos raaskii.

Pelkään myös, että e-kirjojen yleistyessä laiton lataaminen syö kirjailijoiden ja muiden alalla työskentelevien tuloja (kyllä, kirjasto toimii samalla tavoin, mutta se maksaa korvaukset hankkimastaan aineistosta).
Laiton lataaminen on tietenkin riski, mutta en usko että siitä tulee kamala ongelma. Musiikin kanssa tehtiin aikoinaan se virhe, että laillista e-musiikkia ei lähdetty heti myymään, ja sitten kun sitä tuli saataville, ostaminen oli hankalaa, ja tiedostoissa oli kaikenmaailman suojauksia ja rajoituksia, jotka rajoittivat käyttöä. Laiton lataaminen oli yksinkertaisesti helpompaa ja paremmin saatavilla kuin laillinen aineisto. Nyt e-kirjojen myyntiin on jo olemassa hyvät ja helppokäyttöiset systeemit, ja e-kirjat vasta tekevät tuloaan. Kun kuluttajat alusta asti voivat ostaa e-kirjansa helposti ja laillisesti, voisi olettaa että monet kuluttajat kuitenkin mielummin valitsevat sen, kuin laittoman systeemin joka ei ole ihan yhtä helppokäyttöinen. Lisäksi tarjolla on jo nyt paljon laillista ja ilmaista aineistoa, esim. klassikkoja ja indiekirjailijoiden teoksia.

Kannattaa myös huomata että e-kirjojakin voi lainata ihan laillisesti! Ainakin Helsingin yliopiston kirjastosta on jo useamman vuoden voinut lainata joitakin kirjoja e-kirjana (lukulaitteelle tai tietokoneelle), ja Amazon.comilla on jo oma lainaussysteeminsä, joka valitettavasti ei vielä toimi Suomessa. Amazonin systeemissä maksetaan jonkinmoinen vuosimaksu, ja sitten kirjoja saa lainailla oman mielen mukaan. En tiedä miten tuosta sitten lasketaan korvausta kustantajille, lienee ehkä liikesalaisuus? Joissakin e-kirjoissa on myös lainausominaisuus, ja kirjailija saattaa erikseen ihan kannustaa lukijaa lainaamaan kirjaa myös kaverille. En ole kokeillut miten tämä toimii käytännössä. Pääkaupunkiseudun kirjastoissa ollaan myös suunnittelemassa e-kirjojen lainaussysteemiä, vai tulikohan se jo käyttöönkin.

Lainaus käyttäjältä: AIV-rehu
Aivan niin laite ja laitteilla on taipumus hajota. Siinä kohtaa voi harmittaa, kun on ostanut ison "kasan" e-kirjoja ja laite hajoaa ja kirjat katoaa sen muistista. Jos niistä pystyy ottamaan varmuuskopioita, nekin voi kadota helpommin kuin tuhka tuuleen. Fyysiset kirjat harvemmin katoavat teknisen vian vuoksi.
Ei hätää! Varmuuskopioinnista ei tarvitse huolehtia itse, vaan voit ladata kirjat uudestaan, tietenkin ilman eri maksua. Näin ainakin Amazonin ja Applen e-kirjakaupoissa. Saman voit tehdä jos jostain syystä vaihdat lukulaitteen uuteen, tai jos sinulla on älypuhelin ja haluat lukea kesken olevaa kirjaa, ja lukulaite jäi kotiin. Puhelimen näytöltä lukeminen ei vain välttämättä ole kovin miellyttävää, kun ruutu on niin pieni. Ja fyysisistä kirjoista puheen ollen... minulla on menossa jo neljäs Philosopher's Stone. Ensimmäinen meni vesivahingon aikana, toisen unohdin junaan, kolmas katosi (epäilen että joku lainasi sen ja jätti palauttamatta), ja neljäskin alkaa olla jo vähän kulunut, pokkari kun on. Pitääkin ostaa Potterit e-kirjana, nyt kun ne tulivat myyntiin.

Lainaus käyttäjältä: Puppet
Pelkään pahoin, että muutamien satojen vuosien päästä perinteisiä kirjoja on tuskin lainkaan, ja ihmiset lukevat kaiken lukulaitteista.
Mitä pahaa siinä olisi? Emme mekään enää lue papyrykselta, tai raapusta kirjoituksia savitaululle, vaikka esi-isämme tekivät niin.

Lopuksi pitää vielä vähän mainostaa mainiota e-kirjaa, jota olen lukemassa, nimittäin Stephen Fryn elämäkerran toista osaa, The Fry Chronicles. Usein e-kirjat ovat vain suoria kopioita paperikirjasta, mutta tässä on lähdetty tekemään e-kirjasta ihan erillistä versiota. Kirja sisältää esim. pieniä videopätkiä ja nettilinkkejä. Kirja alkaa muutaman kymmenen sivun  sekunnin videopätkällä, jossa kirjailija toivottaa lukijan tervetulleeksi lukemaan elämäkertaa. Ja kun kirjailija kertoo tv-ohjelmasta johon hän osallistui, löytyy tietenkin linkki sivulle josta ohjelman voi katsoa. Tässä on lähdetty tekemään e-kirjasta ihan uudenlaista kokonaisuutta, ja hyödyntämään sen mahdollisuuksia. Tämän tyyppiseen kirjaan se sopii hyvin. Ja tietenkin samainen kirja löytyy myös paperiversiona ja äänikirjana, joten kaikki voivat valita haluamansa version.

Minä haaveilen Potteista e-kirjana, johon sisältyisi vähän kuin "director's commentary", samaan tyyliin kuin dvd-levyillä joskus on. Se voisi sisältää vaikkapa Rowlingin kommentteja eri hahmojen syntyprosesseista, ja erilaisia, aikaisempia versioita joistakin luvuista tai kohdista, ja välillä ehkä joku pieni video jossa Rowling kertoo suhteestaan siihen lukuun tai kappaleeseen, jonka lukija on juuri lukenut. E-kirjat tuovat mukanaan monia mahdollisuuksia, joita ei vielä täysin hyödynnetä. Ehkäpä kymmenen vuoden kuluttua...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2012, 01:11:01 kirjoittanut Lupin »

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Huhtikuu 15, 2012, 01:58:25 »
Minusta perusajatukseltaan iPad ja muut lukulaitteet ovat erittäin käteviä. Missä ja milloin vain voit kaivaa digikirjan esiin. Jännä sinänsä, että monet parjaavat keksintöä mm. sillä perusteella, että siinä ei ole oikean kirjan "tunnelmaa". Onko sitten vaikkapa vanhassa koulukirjassasi tai kirjaston Berteissä paljoakaan tunnelmaa, kun niihin on töherrelty hävyttömyyksiä ja sivuja puuttuu välistä. Kuntien kirjastoillekin on varmasti halvempaa lainata e-kirjoja kuin oikeita, hyllytilaakin säästyy jollei sitten henkilöstön työtunteja, kun ei tarvitse koluta kaikkia varastoja yksittäisten teosten perässä.

Matkoilla laite on varmasti kätevä, vaikken ole sellaisessa tilanteessa päässytkään sähkökirjoja lukemaan. Minulla on älypuhelin, johon voi ladata ainakin joitakin kirjoja, myös ilmaiseksi (kun tekijänoikeudet ovat vanhentuneet tms., piratismia en ole kirjojen kohdalla kyllä harrastanut). Koulussa se on kätevää, kun en tarvitse stressailla kirjanmerkeistä tai siitä, että jättääkö kirja lokerikkoon vai kantaa koko ajan kainalossa. Ilmaisten kirjojen saatavuus vain on vähän kyseenalaista, mutta tilanne tulee varmasti kohentumaan ja kyllähän olen "oikeistakin" kirjoista valmis maksamaan, niin miksen sitten voisi maksaa e-kirjasta?

Pyrin vain boikotoimaan nyt vähän yleensä digikirjoja. Ensinnäkin, sähkö. Vaikka akut kestävät pitkään ja lataaminen maksaa käytännössä vain pari senttiä, se on silti uusi sähkölaite, jota ei tarvitse hankkia, jos kotona ei käytetä ympäristöystävällisesti tuotettua, uusiutuvaa energiaa. Tuo menee ehkä vähän pilkun rakasteluksi, mutta jatkan vielä. En usko, että yhteiskuntamme voi jatkaa enää sataakaan vuotta tällaisella systeemillä, jossa jatkuva kasvu on keskeistä. E-kirjoista tulee hyödyttömiä viimeistään siinä vaiheessa, kun sähköä ei enää voida tuottaa kuin pienelle eliitille, koska fossiiliset polttoaineet loppuvat ja väestön määrä vain nousee nousemistaan. Kehityssuunta tuntuu olevan, että kaikki ominaisuudet pitää saada mahdollisimman pieniin ja käteviin laitteisiin. Aina mukana. Se varmasti vähentää semmoista vaivannäköä ja reippautta, mitä vanhemmilla sukupolvilla vielä on. Jos kaikki on heti saatavilla, voit ladata vain uusia kirjoja ja elokuvia ja musiikkia laitteisiisi missä vain, kokonainen levykauppojen ja antikvariaattien kulttuuri kuolee pikkuhiljaa, niistä tulee vain snobistisia ullakkomuseoita. Ei enää tarvitse mennä minnekään hankkiakseen viihdettä. Seuraava ominaisuus on varmaan, että kirjaa voi lukea yhteisöllisesti kaverin kanssa. Tietysti nämä ovat vain välineitä, mutta mielestäni perinteinen ratkaisu on loppujen lopuksi parempi ja toimii ainakin omalla osallani paremmin.

Pahoittelen yöviestin sekavuutta. :)

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 15, 2012, 16:43:41 »
Lainaus käyttäjältä: Mansikkarahka
Ei sen lukulaitteen lataaminen ole ollenkaan erilaista kuin kännykän tai kannettavan tietokoneen lataaminen. Toki, jos on huoleton eikä sitä kännykkääkään muista ladata, silloin lukulaite voi olla väärä ratkaisu. Voit hyvin lukea e-kirjaa samalla kun lataat sitä. Ja jos sähkön säästäminen huolestuttaa, voit sammuttaa valot sillä välin kun luet e-kirjaa... kuluuhan sitä sähköä silloinkin kun lamput palavat. Sivua joudut valitettavasti edelleen kääntämään itse :)

Varmasti kotioloissa lataaminen ei tuottaisi ongelmia, mutta ainakin meillä mökillä asia olisi toinen. Siellä tulee sähkö aurinkopaneelista ja sen pitäisi riittää valaistukseen ja kännyköiden lataamiseen. Siellä ei siis mielellään latailla "ylimääräisiä" laitteita. Ja minä kun kulutan mökillä lähes kaiken aikani lukemalla, etenkin jos ei ole ystäviä mukana. En myöskään haluaisi tuijotella koko viikonloppua (saati sitten viikkoa) näyttöä.

Saako siitä muuten helposti päänsärkyä, jos lukee paljon lukulaitteella?

Se minun on myönnettävä, etten ole koskaan kokeillut lukulaitetta, nähnyt vain muutamien tuttujen niitä käyttävän, joten en siis voi sen perusteella täysin tyrmätä niitä, enkä tietenkään voi kieltää, ettenkö joskus saattaisikin innostua niistä, mutta tällä hetkellä ajatus tuntuu kaukaiselta. Tykkään tekniikasta ja on kiva seurata miten se kehittyy jatkuvasti, mutta esim. 3D ja e-kirjat ovat minusta ihan turhia keksintöjä, mutta en myöskään vastusta sitä, jos joku toinen niistä pitää.
Joihinkin asioihin en halua tekniikkaa sekoittaa. Luen siis kirjat mieluummin ihan fyysisinä kirjoina. :)

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
« Vastaus #12 : Huhtikuu 15, 2012, 17:47:59 »
Saako siitä muuten helposti päänsärkyä, jos lukee paljon lukulaitteella?

Ainakin ne lukulaitteet, joita kokeilin, oli suunniteltu niin, että näyttö muistuttaisi mahdollisimman paljon paperia. Eli toisin sanoen lukulaitteiden näytöt eivät ole samanlaisia kuin esimerkiksi tietokoneiden, vaan ne ovat hyvin himmeitä (mutta valaisevat kuitenkin). Se on sitten jokaisen yksilöllinen asia, kuinka helposti pää tulee kipeäksi, mutta lukulaitteista ei ainakaan pitäisi tulla. Tietysti jos koko päivän lukee putkeen, pää tulee kipeäksi, vaikka kyseessä olisi ihan perinteinen kirja.

Tykkään siitä kun saa käännellä sivuja, kun pystyy konkreettisesti näkemään kuinka paljon tarinaa on vielä jäljellä jne.
Kuten jo totesin, sivua joudut lukijallakin kääntämään itse, vaikka se vähän eri lailla tapahtuukin kuin paperikirjassa. Jos haluat, voit myös kytkeä päälle äänet, jolloin kuulostaa siltä kuin kääntäisit paperikirjan sivuja. Ai niin, saat myös e-kirjan näyttämään ihan paperikirjalta siinä näytöllä, jos niin haluat. Kaikki kokeilemani lukuohjelmat myös kertovat kuinka paljon kirjasta olet lukenut. Osa kertoo sivumäärän, osa kuinka monta prosenttia olet lukenut. Henkilökohtaisesti pidän enemmän tuosta prosenttiluvusta.

Ehm. Tämä pisti vähän silmään. Onhan se ihan kiva jos lukulaitteeseen saa tuollaisia ominaisuuksia, kuten sivun kääntämisen ääni, mutta eihän se ole kuitenkaan sama asia kuin sivun kääntäminen. Siis eihän lukulaitteella käännetä sivua, vaan pyyhkäistään näyttöä tai painetaan nappulaa. Mielestäni se on aivan eri asia kuin oikean kirjan sivun kääntäminen.

Haluan lukiessani kirjaa oikeasti nähdä sen kirjan. Haluan, että voin täysin vaivatta, yhdellä mitättömällä kädenliikkeellä kääntää sen sivuttain ja tutkiskella kirjaa. Haluan, että voin halutessani juoksuttaa etusormellani kirjan sivuja. En voisi kuvitella, että minun ja kirjan välillä olisi joku laite estämässä kaikkea edellä kuvattua, minkä pitäisi onnistua täysin vaivatta. Tietysti kirjassa itse romaani tai novelli(kokoelma) on tärkein asia, mutta minulle tulisi epämukava olo, jos en tuntisi käsissäni kirjan tuntumaa, vaan pelkästään lukulaitteen.
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #13 : Toukokuu 13, 2012, 16:35:06 »
Itse en hirveästi e-kirjoista perusta enkä moista laitetta omista ollenkaan. Poikaystävän tablettia olen lainannut joskus ja kaveri lainasi kindleään, että sain lukea sillä yhden kirjan (hän on vannoutunut e-kirjojen fani  ja pakotti minut kokeilemaan sitä :P). Kaveri väitti että en pidä koska en ole vain kokeillut - noh, nyt olen kokeillut enkä edelleenkään pidä niistä :P (vaikka myönnän osan ennakkoluuloista lähteneen ja enää en tyrmää täysin ideaa siittä, että joskus tulevaisuudessa minulta saattaa moinen löytyä kotoa).

Myönnän, että jossain tilanteissa e-kirjat ovat kovin käteviä. Pitkille matkoille lähtiessä ei raaski ottaa yhtä matkalaukkua vain kirjoille tai jotkin tenttikirjat ovat kätevästi e-kirja muodossa tai netissä luettavissa. Siihen ne edut mielestäni jäävätkin: pieni ja kevyt.

Tenttikirjoissa tykkään myös alleviivata ja lukea viivottimen kanssa opiskeltavia asioita. Toki lukulaitteellakin voi "alleviivata" tekstiä, mutta viivottimen kanssa lukeminen ei onnistu samalla lailla (pystyn siis keskittymään tekstiin paljon paremmin kun pidän viivotinta luettavan rivin alla, ettei katse harhaudu jo seuraavaan riviin. Samalla on myös kätevä pitää toisessa kädessä kynää ja vetää viivaa alle jos asia tuntuu tärkeältä). Tokikaan kirjaston kirjoihin ei voi tehdä omia merkintöjä samoin kuin omiin, joten tässä kohtaa lukulaite on kai pikkusen kivempi kun siihen tehdyt merkinnät eivät häiritse seuraavaa lukijaa..

Minusta oikeissa kirjoissa (en väitä että e-kirjat olisivat vääriä, vaan että ne eivät ole fyysisesti _kirjoja_, romaaneja/novelleja/dekkareita/mitä ikinä ne ovat ihan yhtä lailla kuin "oikeat" kirjatkin) on enemmän tunnelmaa ja niitä on paljon kivempi selailla. Itse rakastan selailua ja pitkissä kirjoissa koen helpommaksi tarkistaa kirjan alusta jonkin asian kuin lukulaitteella. Mikäli lukulaitteessa ei ole merkinnyt kohtaa mitenkään erityisesti, niin minusta se tarkistaminen ei ole niin kovin helppoa tai nopeaa. Etenkin tenttikirjoissa huomaan tämän, mutta myös jossain pitkissä romaaneissa kun ei muistakaan jotain yksittäistä juonenkäännettä joka paljastuikin tärkeäksi vaikkei alussa siltä vaikuttanutkaan.

Lisäksi tykkään hiplata kirjoja lukiessani. Näprätä seuraavaa sivua yms, mitä ei lukulaitteella vaan voi tehdä. Ja jos sitä yrittää, niin helposti painaa seuraavan sivun ja sitten ärsyttää tai onnistuu saamaan näytölle klähmäisen sormenjäljen, mikä ärsyttää myös. Hiplaamiseen liittyy myös se, että tykkään liu'uttaa sormea kirjojen kansia pitkin valitessani hyllystä uutta kirjaa luettavaksi ja silmäillä värikkäitä kansia pohtiessani millä tuulella olen, että mitä haluan lukea. Kesäisin tykkään lukea kirjaa pihalla, enkä usko saavani samaa fiilistä sieluttoman lukulaitteen kannskelusta ympäriinsä kuin kirjan. Minua ei myöskään haittaa kanniskella painavaa kirjaa ympäriinsä, toisin kuin ehkä jotain ärsyttää kirjan raahaaminen kun voisi vaan sujauttaa lukulaitteen taskuun; minulla välillä osa viehätystä ja fiilistä tulee siittä kirjan raahaamisesta ympäriinsä :P Rakastan myös vanhoja kirjoja ja niiden tuoksua. Vanhoissa kirjoissa on paljon enemmän fiilistä, niillä on oma tarinansa. Rakastan antikvariaatteja, koska niistä löytää kirjojen vanhoja painoksia. 20 vuotta vanha kirja on minusta paljon kivempi kuin sama kirja haettuna kirjakaupasta.

Rakastan myös lillua pitkään kuumassa kylvyssä ja lukea jotain hömppäkirjaa, johon en kyllä lukulaitetta raaski viedä :P En kyllä vie sinne kovakantisia kirjojakaan, ainoastaan halpoja hämppäpokareita, joilla ei ole niin väliä vaikka vähän kastuisikin tai tipahtaisi vaahtoisaan veteen :P

Kun olin pieni, mummulassani oli yksi huone, jonka seiniä koristi kirjahyllyt ja siitä lähtien olen haaveillut omasta "kirjastohuoneesta". Kirjastohuonetta varten tarvitsee paljon kirjoja ja monta kirjahyllyä (enemmän kuin nykyiset kolme, hyllyä joita minulla on (kirjoja olisi useampaankin, mutta tila loppuu kesken ja osaa täytyy säilyttää laatikossa sängyn alla/varastossa, mikä ei ole kauhean hyvä paikka kirjaraukoille)), eikä lukulaite kaikkine sisällä olevine kirjoineen valitettavasti täytä edes yhtä hyllyä ;)
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #14 : Toukokuu 14, 2012, 07:39:22 »
Minä olisin itse kiinnostunut kokeilemaan E-kirjoja. Olen pari onlinesarjakuvaa lukenut PSPllä ja lukenut pari kirjaa koneella, mutta siihen elektroniset kirjani jäävät. Olen toki lukenut myös puhelimella, mutta siitä jäi ihan kivat muistot. Nokia vain ei mielestäni ole mitenkään "validi" kirja-alusta. Gillar inte.
Mutta eriasia on nämä uudet (ja uudet) kosketusnäytöt jotka näyttävät olevan kuin tehtyjä tämmöiseen, ja lukemani perusteella kaikki vaikuttaa hyvin hauskalta tavalta lukea, ja lukutavasta saattaa tulla suuri osa itse lukukokemusta. Vähän high-techiä mulle, ja siitä mä tyksin.

Lainaus
mutta esim. 3D ja e-kirjat ovat minusta ihan turhia keksintöjä, mutta en myöskään vastusta sitä, jos joku toinen niistä pitää.
Oliko tämä tarkoitettu näin, vai kirjoitusvirhe, eli puhuitko nyt 3Dstä näin yleisesti (pahoittelen kirotusvihreitä ja-kilioppia), vai 3D-kirjoista? koska tämähän olisi aivan mahtava ajatus, 3D kirjat ja kuvat O_O
//no, mie ite tykkään kolmedeestä näin ajatuksena, se on ihan kiva mauste! :D 3D kirjat olis mahtava idis, teksti leijailis, tai olis vaikka semmosia kuvia aina välissä jotka leijuisi.

Ja jos en muista väärin, nythän oli niitä mega-e-kirjoja ,jotka oli videon, kuvan ja äänen sekoitusta joissa oli siis niinkuin äänikirja ja teksti (tms) ja kolmedeefiilinki luotiin jotenkin sillä että näillä kosketusnäytöillä näytettiin kuvaa jotai voi itse käännellä kääntelemällä sitä omaa lukulaitetta, tämä tuo syvyysvaikutelman. Wooooow.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2012, 21:34:53 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Toukokuu 15, 2012, 13:18:03 »
Lainaus
Lainaus
mutta esim. 3D ja e-kirjat ovat minusta ihan turhia keksintöjä, mutta en myöskään vastusta sitä, jos joku toinen niistä pitää.

Oliko tämä tarkoitettu näin, vai kirjoitusvirhe, eli puhuitko nyt 3Dstä näin yleisesti (pahoittelen kirotusvihreitä ja-kilioppia), vai 3D-kirjoista? koska tämähän olisi aivan mahtava ajatus, 3D kirjat ja kuvat O_O

Puhuin 3D:tä yleisesti. Kyllä varmasti jossain lääketieteessä yms. 3D voi olla hyödyllinen, mutta elokuvat pärjäävät minusta hyvin ilmankin. :)

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #16 : Heinäkuu 06, 2012, 20:14:26 »
Olen henkeen ja vereen paperikirjojen ystävä. Okei, paperikirjat kuluttavat luontoa ja kaatopaikat on täynnä hylättyjä kirjoja.. mutta silti. Haluan käpertyä isoon nojatuoliin tai sänkyyn "pehmeän" kirjan kanssa, siis sellaisen esineen kanssa joka ei vaadi sähköä eikä haittaa vaikka se kastuisikin vähän. Vaikka sormissa olisi pikku hippu suklaata tai kaakaota pääsisi vähän läiskähtämään. Okei, olen sitä mieltä että kirjat on tarkoitettu luettaviksi - se saa näkyä. Omissa kirjoissa siis, muiden kirjoja + kirjaston kirjoja pysrin kohtelemaan niin kauniisti kuin kykenen, niistä ei suklaamuruja löydy.

No siis, hukkasin pointin. Minusta on ihana ottaa kirja esiin ja lukea. Siis olin missä tahansa, junassa, lentokoneessa, autossa. Metsän keskellä teltassa tai omalla takapihalla. E-kirjojen ongelma onkin juuri siinä, että niitä ei voi lukea missä tahansa ja koska tahansa, ne vaativat energiaa ja akku ei kestä ikuisuuksia. Kirja kestää.

Kirjan tuntu ja tuoksu on myös yksi asia. Omat kirjani ainakin tuoksuvat ja tuntuvat ihanilta. Myös omistuskirjoitukset joita on mm. Harry Potter -kirjoissani ovat tärkeitä. Ne on kaikki saatu lahjaksi ja on ihana avata ensimmäinen sivu jossa lukee vuosiluku ja onko kyseessä joulu- vai synttärilahja. En voisi kuvitellakaan, että vaihtaisin HP kirjani e-kirjoiksi!

Pieni juttu vielä. Olen kirjaston suurkuluttaja, mutta tietyt kirjat haluan omaan hyllyyn, itselleni. Tällaisia ovat esim. Eddingsin Althalut, Polgara ja Belgarath. [2/3 koossa jo!] Vaikka kirjat saisi ilmaiseksi kirjastosta milloin haluan, en kykene tyytymään siihen - tarvitsen paperisen, oikean kirjan hyllyyni. Näin ollen en voi uskoa, että luopuisin joskus kirjoistani e-kirjojen vuoksi. Vaikka se viekin vähemmän tilaa ja on pienempi.

Lopuksi on pakko mainita muutama plussakin kyseisestä ilmiöstä. Luonnon kannalta e-kirjat ovat hyviä - puuta kuluu vähemmän kun siitä ei valmisteta paperia. Teknologia jyllää, kohta kaikki on kovalevyillä ja muistitikuilla. Mitäs sitten kun kaikki kaatuu? No, kuitenkin. Toinen plussa on, että e-kirjat vievät vähemmän tilaa. Sinulla ei tarvitse olla isoa kirjahyllyä. Tämä voi olla joillekin [kuten minulle] myös iso miinus - rakastan katsella kirjahyllyäni ja sen sisältämiä kirjoja.

Voihan olla, että olen sen verran materialisti etten kestäisi kirjojeni menetystä?
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #17 : Tammikuu 29, 2013, 16:06:22 »
Itse suhtauduin pitkään e-kirjoihin epäluuloisesti ja jopa vähän vihamielisesti, mutta kuluneen vuoden aikana suhteemme ovat hiljalleen lämmenneet. Syy tähän? Ennakkoluuloisen kyräilyn sijaan olen myös tutustunut niihin.

Syitä, miksi en alun alkaen oikein lämmennyt ajatukselle e-kirjasta on monia. Voisin ehkä aloittaa niistä.

Ensinnäkin - no, saatan olla hiukan vanhanaikainen, mutta oikea kirja, siis se, jossa on sivut ja kannet, nyt vain viehättää meikäläistä. Kai se on jotain ihmisille ominaista konkreettisen omistamisen halua, että pitää saada keräiltyä nurkkiinsa tavaraa, pitää saada hipelöidä niitä omistamiaan kirjoja ja ihastella niitä siellä hyllyssä. Lisäksi haluaisin kirjojeni olevan saatavilla ilman ylimääräistä laitteiden availua, ja haluaisin niiden myös säilyvän sukupolvelta toiselle, niin että vaikka sitten omat lapseni voisivat lukea niitä samoja kirjoja, ihan kuin itse olen lukenut äitini nuorena hankkimia kirjoja.

Siksi toisekseen - en ole aivan yhtä varma e-kirjojen ekologisuusväittämistä kuin monet muut tuntuvat olevan. E-kirjan tekemisen eteen ei ehkä konkreettisesti kaadeta metsää kuten paperikirjojen, ei tule samanlaisia kuljetukseen ja valmistukseen liittyviä päästöjä, mutta... kun se kirja on kerran tehty ja ostettu, se yleensä myös kestää vähintään vuosikymmenien ajan, ja joskus jopa vuosisatojen. Mutta e-kirjoja luetaan laitteilla, joiden tekeminen kyllä kuluttaa luonnonvaroja. E-kirjan lukeminen vaatii sähköä, mikä taas vie meitä ihmisiä (näin hyvin kauaskantoisesti ajateltuna) hiukan harmillisesti kohti entistä suurempaa sähköriippuvaisuutta. Mutta... ehkäpä jonakin päivänä kehitetään sellainen e-kirjan lukulaite, jonka voi itse ladata auringonvalolla, tai vastaavaa! Mahdollisuudet ovat monet, ja tässä mielessä nyt varmaankin kirjojen sähköistyminen on kuitenkin huolista pienimpiä, sillä paljon isommat ja tärkeämmätkin asiat nojaavat tällä hetkellä niin pitkästi sähkön ja/tai netin toimimisen varaan.
Joka tapauksessa - tietääkseni ei ole olemassa ihan pitäviä todisteita siitä, että e-kirja olisi oikeasti paperikirjaa juuri ekologisempi.

Joskus olin vähän huolissani myös siitä, miten e-kirja vaikuttaisi kirjojen saatavuuteen. Kirjastojärjestelmä on mielestäni yksi tärkeimmistä tasa-arvon kulmakivistä siinä mielessä, että sen kautta tieto ja kirjallisuus ovat myös niiden ihmisten saatavilla, joilla ei ole varaa ostaa kirjoja tai hankkia sitä nopeinta nettiyhteyttä (saati sitten lukulaitetta, johon kirjat pitäisi itse ostaa). Tiedän, että joillakin kirjastoilla on ollut jo pieniä kokeiluja e-lukulaitteiden ja e-kirjojen lainaamisesta ihmisille, joten toivoisin, että jos e-kirjan suosio tästä kovastikin jatkossa kasvaa, samalla kasvaisivat mahdollisuudet myös e-kirjastojen käyttöön.

Mutta.

Moni e-kirjan parjaaja unohtaa, että oikeastaanhan valtavia määriä sellaista materiaalia, joka ennen julkaistiin lähinnä kirjallisena, löytyy nykyään netistä, ja näin ollen sen painaminen paperille on huomattavasti vähentynyt. Harva meistä omistaa enää nykyään monikymmenosaisia tietosanakirjoja, esimerkiksi - mehän menemme Wikipediaan. Nettisanakirjaakin tulee käytettyä huomattavasti useammin kuin avattua se hyllyssä nököttävä Suomi-Englanti -tiiliskivi. Tavallaan moni on jo siirtynyt joillain alueilla eräänlaiseen 'e-kirjojen' käyttöön edes hoksaamatta sitä itse. Tietokirjallisuudessa näin on käynyt luultavasti vain siksi, että niitä kirjoja pitäisi korjailla ja täydentää niin usein, että netti yksinkertaisesti menee siinä ohitse, sekä päivitysnopeuden että halpuutensa osalta.

Itse olen alkanut ajatella niin, ettei kaunokirjallisuudessa e-kirjoja ole mikään pakko nähdä paperikirjojen kilpailijoina. Eihän näin ajatella yleensä vaikkapa pokkareista ja kovakantisistakaan: että jos pokkareita julkaistaan, kovakantisten myynti loppuu kokonaan, ja että niistä pitävät eivät sitten enää saa niitä mistään, vaan joutuvat tyytymään niihin pieniin, tyhmiin, pehmeäkantisiin kirjoihin. Samalla tavalla näen asian niin, että e-kirja on enemmänkin yksi vaihtoehtoinen lukutapa lisää - ei siis mitään mistään pois.

Toivoisin kuitenkin, että e-kirjojen ostamisesta jatkossa tulisi nykyistä helpompaa, että niiden verotus saataisiin samalle tasolle tavallisen kirjan kanssa niin, että hinnatkin olisivat edes jotenkuten kohtuulliset, ja että niistä alettaisiin saamaan jotenkin enemmän irti. E-formaattihan sallisi kirjoilta vaikka mitä jännää, esimerkiksi enemmän pelimäisyyttä, kuvia, videoita, ääniä - kunhan vain sellaista uskallettaisiin ryhtyä tekemään. Nykyisellään en näe e-kirjassa varsinaisesti mitään pahaa, lähinnä tavallinen e-kirja on minusta vähän, no, tylsä. Sekä lukulaitteesta että tabletilta on kuitenkin niitä tullut jokuseen otteeseen luettua, eivätkä kokemukset nyt niin kovin huonoja ole olleet. :)

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2013, 19:11:20 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #18 : Heinäkuu 07, 2013, 19:21:01 »
Minäpuhelimellani olis kiva pystyä lukemaan kirjoja, ihan esimerkiksi tuli mieleen eräällä yösurffauskerrallani kun meni sähköt ja kirosin että kun nyt olisi niitä samperin eekirjoja joita plärätä kun ei nukuttanut ollenkaan. Minusta olisi kiva myös pystyä esimerkiksi nuita fikkejä jne siirtämään puhelimeen, sekin onnistuu tottakai esimerkiksi muokkaamalla jotain valmista epub-tiedostoa tms jotain ((jotkut paikat ilmeisesti antavat latausmahdollisuudenkin.)), mutta voisi olla sivusto jonne lisätyt tekstit voisi sitten ladata luettavaksi erinäisille laitteille.
   Kirjoissa on tärkeää se konkreettisuus, as Marygold said, kun siihen voi näpertää muistokirjoituksen kanteen tai alleviivata jonkun pikkutuhmalta vaikuttavan sananlopetuksen, tätä mahdollisuutta ei ole e-kirjoissa. NIITÄ EI VOI TUHOTA.
 Itseäni viehättää se että voin hankkia periaatteessa kaiken jo-painetun kirjallisuuden sekunneissa luettavakseni puhelimeeni tai tabletilleni, esimerkiksi harvinaisempia kirjoja voi ilman vuosien metsästämistä hankkia luettavaksi. Plussaa tai miinusta, ihan miten itse haluaa tottakai. Eikä hinnat näillä kirjoilla ole välilä kuin muutamaa euroa, mutta uutuus- ja todella suosituista kirjoista voidaan pyytää ihan normaalin kirjan hintaa, jonka tavallaan ymmärrän, mutta vähän ottaa päähän kun myydään läjää pikseleitä ja suojakoodia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2013, 12:28:39 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
Ananas.

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #19 : Heinäkuu 25, 2013, 10:21:29 »
Anteeksi, tämä on varmaan ihan hirveästi sanottu, mutta en voinut kuin revetä mielikuvalle jossa e-kirjojen myymisen kieltämistä lähtisi joku puolue eduskunnassa ajamaan. Aivan kuin kyseessä olisi jonkinlaisen helvetin koneen, joka syöksee sisuksistaan saastaa, joka turmelee nuorison, villitsee kunnialliset kotirouvat ja ajaa maailman kaaokseen :DDD

Mutta niin, e-kirjat eivät ole innostaneet minua(kaan). Vielä. Olen lähtökohtaisesti muutosvastarintainen ja esimerkiksi Facebookia vastustin ihan hyvän aikaa ennen kuin sitä aloin käyttää. En kulje lähes minkään tälläisen muutoksen etujoukoissa, vaan yleensä siinä (aivottomassa?) keskikastissa, joka tulee perässä, kun joku vempele alkaa yleistymään käytössä. Lukeminen on minulle rakas harrastus ja vaikka nykymuotoista kirjaa suosinkin enemmän, tulee e-kirja ajankohtaiseksi varmaan jossain vaiheessa.

Minulle on se ja sama kokeeko joku sen kirjaksi vai ei. Itseäni enemmän kiinnostaa kirjastot, sillä <i>en halua ostaa kirjoja</i>, vaan lainaan ne mielummin ensin kirjastosta ja vasta luettuani päätän ostanko sen vai en. Siinä käsityksessä olen kyllä ollut että kirjastot ovat hyvin pysyneet e-kirjojen mukana ja jopa täältä kotikylältä jotain e-kirjoja pystyisi (tai on pystynyt) lainaamaan.

Kirjojen ostamisen haluttomuudelle syitä on lähinnä tilanpuute (yksi pieni kirjahylly ja himolukija = huono yhdistelmä) sekä niiden ostamiseen kuluvat rahat. Kun oma talouteni on ollut sangen napakalla koko aikuisikäni, niin se on opettanut nuukailemaan. Ostan kirjoja, kyllä, mutta äärimmäisen harvoin sellaisia joita en ole lukenut ja luokitellut päässäni sellaiseksi, jonka todella haluan itselleni saada. Tosi täyden kirjahyllyn ja asiasta huomauttelevan aviomiehen näkökulman huomioiden.

Jossain vaiheessa tulen e-kirjoja varmasti kokeilleeksi, mutta veikkaan tämän asian olevan vielä omalta osaltani suhteessa kaukana, eikä asian suhteen olen itselläni kiire. Viihdyn hyvin "perinteisten" kirjojen parissa, mutta aikanaan tulen todennäköisesti viihtymään myös e-kirjojen parissa samalla tavoin. Eiköhän sen sielukkuuden ja hengen luo enemmin sisältö kuin kannet?
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa unknow

• lukematon lehti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ErisedElm16162
« Vastaus #20 : Heinäkuu 25, 2013, 11:53:51 »
E-kirjat... tuo väistämätön osa tulevaisuutta. Suhtautuminen niihin on viime aikojen myötä hieman muuttunut, mutta olen aina ja ikuisesti perinteisten kirjojen puolella. Pidän kirjojen sivujen tuoksusta, jäljellä olevien sivujen tunnustelemisesta ja sivujen kääntämisestä. Mitään näistä ei voi kokea E-kirjaa lukiessa.

Onko kukaan kuullut, että ensi vuodesta(?) alkaen kouluihin otetaan oppikirjojen sijasta käyttöön E-kirja alustat? Pidän sitä ja E-kirjoja yleensä hyvänä ideana sille, että se säästää todella paljon luontoa. En silti pystyisi siirtymään E-kirjoihin täysin.

Ennen vastustin siis E-kirjoja paljonkin, mutta viime aikoina ja etenkin älypuhelimen ostettuani olen pitänyt sitä osittain hyvänä sovelluksena. Minulla on puhelimessa muutama E-kirja sovellus. Huono puoli on siinä, että kieli on englanniksi, mutta toisaalta on hyvää harjoitusta lukea kirjoja englanniksi. Olen ennen kaikkea kirjastojen asiakas, mutta viime aikoina kirjoja, joita haluaisin lukea ei ole suomennettu eikä niitä siksi yleensä löydy kirjastosta. Se on siis pakottanut minut osaltaan E-kirjojen maailmaan. Tosin vielä olen pysynyt ilmaisten palveluiden käyttäjänä. Olin yllättynyt, että löysin J.K. Rowlingin uutuus kirjan The Cuckoo's Calling näin nopeasti e-kirja sovelluksestani. Tietenkin laitoin kirjan kirjastoon varaukseen ja tietenkin ostan mahdollisen suomennoksen. Mutta näin pääsen lukemaan kirjan paljon nopeammin :)
I'm going to do what I want to do. I'm going to be who I really am. I'm going to figure out what that is. -Emma Watson

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #21 : Heinäkuu 25, 2013, 12:36:56 »
^Haluan nähdä itseni lukemassa e-kirjaa läppärillä koulussa, ja pysymällä siinä tekstinlukuohjelmassa :----D
 Musta tuntuu että oppilaiden motivaatio laskee aika suuresti jos pitäis alkaa lukemaan jotain elektroniselta laitteelta, kun pelkästään jonkun sivun etsintä koulussa tuotti ongelmia kun oli se mahdollisuus avata feisbuuk ja viestitellä "ope on kakkapää".

^^ Miksi kukaan ylipäätään lähtisi tätä estämään? Augughaugh : D

Mitä eroa tässä on siihen, että sulla on nettikaupasta ladattu elokuva tai mp3? Se että perinteisesti se oli ennen konkreettisesti käsillä? No niinhän elokuvatkin olivat filminauhoilla, nykyään ne on nollia ja ykkösiä kiintolevyillä, tai vaikka pelit tai kuvataide. Digitalisoituminen odottaa kaikkea jonka nyt tiedämme (maailmanlopputuleeöasgkdögjalsdgk)
Skäbädäm.
Ananas.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #22 : Heinäkuu 25, 2013, 13:55:06 »
Mitä eroa tässä on siihen, että sulla on nettikaupasta ladattu elokuva tai mp3? Se että perinteisesti se oli ennen konkreettisesti käsillä?

Minä olen näissä asioissa vieläkin vähän konservatiivinen! :D Tykkään ihan levyistä, kansitaiteesta ja sen sellaisesta (ja ylipäätään haluan periaatteen vuoksi, että minulla on itselleni tärkeimmistä levyistä häviötönkin versio, eikä vain häviöllistä mp3-versiota, kun nettikaupoissa noita harvemmin flac- tai wav-muodossa myydään...) ja mm. Tolkien-leffoista pitää olla mahdollisimman kivat fyysiset julkaisut. Konkreettisen kirjan omistaminen on samalla tapaa minulle hienompi juttu, kuin kasa bittejä. E-kirjaformaatilla on kyllä epäilemättä loisteliaskin tulevaisuus perinteisten kirjojen rinnalla; mahdollisuudet tekniseen ulkoasukikkailuun ovat mielenkiintoisia ja on formaatilla omat etunsakin, vaikka itse niiden pariin en aivan heti ole millään tasolla siirtymässä.

E-kirjoilla on tulevaisuudessa varmaan ainakin saatavuusvaltti siinä, että mm. englanninkielisiä, Suomeen vähän tai ei ollenkaan tuotuja julkaisuja saisi helposti ja mahdollisesti jopa halvalla luettavaksi. Aika näyttää,  miten monipuoliseksi e-kirjaformaatti lopulta kehittyy. Itse näkisin sen nimenomaan luonnollisena jatkeena tälle verkostoitumisen ja monien taidemuotojen melko esteettömän saatavuuden ilmiölle, niin hyvässä kuin pahassa.

Joo, en minä tiedä. Seuraan sivusta ja hyppään sitten e-kirjakelkkaan jos siltä tuntuu.
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #23 : Heinäkuu 25, 2013, 16:52:32 »
Lainaus
Itseäni viehättää se että voin hankkia periaatteessa kaiken jo-painetun kirjallisuuden sekunneissa luettavakseni puhelimeeni tai tabletilleni, esimerkiksi harvinaisempia kirjoja voi ilman vuosien metsästämistä hankkia luettavaksi. Plussaa tai miinusta, ihan miten itse haluaa tottakai. Eikä hinnat näillä kirjoilla ole välilä kuin muutamaa euroa, mutta uutuus- ja todella suosituista kirjoista voidaan pyytää ihan normaalin kirjan hintaa, jonka tavallaan ymmärrän, mutta vähän ottaa päähän kun myydään läjää pikseleitä ja suojakoodia.

Olen samaa mieltä molemmista! Itse luen nykyään e-kirjoina paljon sellaisia vanhoja (ja usein tuhottoman pitkiä) opuksia, joita on todella vaikea saada mistään muualta, mutta e-muodossa niitä saa ja vieläpä usen samalla hinnalla kuin yliopistolta osaa kupin tai pari kahvia. Monia tekijänoikeuksista vapautuneita kirjoja saa e:nä jopa ilmaiseksi. Mutta uutuuskirjojen e-hinnat Suomessa ovat aivan älyttömiä: yleensä tavallisten kirjan tasolla ja joskus jopa kalliimpia. Tähän on yksi konkreettinen syy, eli se, että e-kirjojen arvonlisävero on huomattavasti korkeampi kuin paperikirjoilla. Se ei kuitenkaan selitä kaikkea, minkä voi huomata, jos katsoo uutuuskirjojen hintaeroja eri kustantamoiden välillä. E-kirjoihin "myönteisesti" suhtautuvat kustantajat usein haluavatkin saada e-kirjojaan kaupaksi ja siten myös hinnoittelevat ne reilusti alemmas, samoin kuin useammin jättävät drm-suojaukset pois lukijoita häiritsemästä (jotka taas ovat yksi jupinanaihe sinänsä...)

Tuosta kansitaiteesta Rantsulle (ja muillekin) sen verran, että kyllähän e-kirjoillakin on kannet... :) Tietysti jonkun mielestä voi olla erilainen kokemus katsoa kansia ruudulla tai ilman, mutta itse en tee tälle juuri eroa, tykkään ihastella e-kirjojen kansia myös lukuohjelmani aloitusruudulla, samoten kuin tykkään katsella taidetta vaikkapa Deviantartissa.

Minäkään en aluksi pitänyt näytöltä lukemisesta, kuten Renefer. Toisaalta, olen aina lukenut paljon näytöltä muutenkin, mm. fikkejä, mutta onhan se fakta, että tavalliset näytöt rasittavat silmiä enemmän, ja se voi yhtenä tekijänä aiheuttaa mainittua lukuväsymystä. Olen itse lukenut e-kirjoja niin tietokoneella, tabletilla, lukulaitteella kuin älypuhelimellakin, ja oikea lukulaite niistä on ehdottomasti se silmille paras ja keskittymiselle miellyttävin, koska näyttömateriaali on aivan erilainen kuin muiden laitteitten näytöissä.

Toisaalta, koska kyseisessä lukulaitteessa ei ole nettiä, ja koska olen tavattoman laiska siirtelemään tiedostoja eri laitteiden välillä, löydän kuitenkin itseni nykyään yhä useammin lukemasta tietokoneelta, etenkin kun olen vihdoin onnistunut löytämään sellaisen lukuohjelman, jota tykkään käyttää. En osaa sanoa, onko tällä vaikutusta muihin kuin minuun, mutta itse olen huomannut, että näytöllä lukemiseen sopivat parhaiten ohjelmat, joiden "paperi" ei ole valkoista vaan sellaista kellertävää/pergamentinruskeaa. Vähän kuin vanhoissa kirjastonkirjoissa :D

Noista e-kirjojen kehitysmahdollisuuksista vielä. Oma kustantajani on valistanut minua sittemmin kertomalla, että nykyään yleisin e-kirjaformaatti eli EPUB on tältä kannalta hiukan ongelmallinen - ei nyt suorastaan mahdoton, mutta aiheuttaa kuitenkin harmaita hiuksia kaikille, jotka haluaisivat nähdä e-kirjoissa muutakin kuin sivuja ja kirjaimia. EPUB on kehitetty sillä ajatuksella että se jäljittelee mahdollisimman paljon tavallista kirjaa. Ihan viime aikoina on tosin tullut joitakin uusia formaatteja, jotka sallivat paljon mielenkiintoisempia ratkaisuja, mutta niiden ongelma vielä nykyään on kai siinä, että ne on tehty vain esimerkiksi jollain tietyllä laitetyypillä toimiviksi (muistaakseni esimerkiksi Apple julkaisi vasta jonkun tällaisen formaatin, mutta se toimii vain Applen laitteilla). Mutta eiköhän tämäkin puoli tästä kehity pikkuhiljaa. :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2013, 17:54:12 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 25, 2013, 21:27:21 »
Tuosta kansitaiteesta Rantsulle (ja muillekin) sen verran, että kyllähän e-kirjoillakin on kannet... :) Tietysti jonkun mielestä voi olla erilainen kokemus katsoa kansia ruudulla tai ilman, mutta itse en tee tälle juuri eroa, tykkään ihastella e-kirjojen kansia myös lukuohjelmani aloitusruudulla, samoten kuin tykkään katsella taidetta vaikkapa Deviantartissa.

On toki ja grafiikan tarkempi tarkastelu onkin usein helpompaa digitaalisessa muodossa. Lähinnä viittaisin vertaukseen E-kirjoista ja mm. digitaalisesta musiikista, joka on osaltaan muuttanut kansitaidekulttuuria. Kirjoistahan eri painosten erilaiset kannet ja eri taiteilijoiden kuvitukset ja muu taide tuskin katoavat ja kuten täällä onkin todettu, e-kirja voi tulevaisuudessa parhaimmillaan tarjota grafiikan ja muiden vastaavien muodossa paljon mieluista oheissälää tekstiin. Siksi tätä kehitystä onkin mielenkiintoista seurata. Tosin kirjoissakin pidän siitä, että ainakin itselle tärkeimmistä on fyysinen tuote hyllyssä. :)

Toivottavasti E-kirjakonsepti kehittyy pikkuhiljaa yhä avoimemmaksi ja tiedostomuodoiltaan monipuolisemmaksi. Ylemmässä viestissä tosiaan onkin mielenkiintoista juttua siitä asiasta. E-kirjalla olisi huikeasti potentiaalia tarjota lukijalle kätevässä muodossa julmetun paljon sisältöä. Kuten aiemmin maalailin, on mielenkiintoista nähdä, miten paljon ja millä tavoin e-kirjat mahdollisesti soluttautuvat yhä verkostoituneempaan internet-maailmaan ja sen ilmiöihin.

*Tumblr
Instagram