Mua on kuitenkin jäänyt askarruttamaan, että miten kirjan nimen selittäisi pienemmille, hieman huonommin Englantia osaaville HP-faneille. Kellään ehdotuksia? Tyyliin ''Tilapäinen tyhjyys.'' tms.
Casualin voi suomentaa esimerkiksi satunnaiseksi, tilapäiseksi, huolimattomaksi, rennoksi, huolettomaksi tai sattumanvaraiseksi kontekstista riippuen. Onneksi "vacancy" adjektiivin perässä rajoittaa vaihtoehtoja. Hesarihan kirjoitti "Rennosta tyhjyydestä", mutta itse en olisi veikannut sitä ainakaan ensimmäisenä. "Tilapäinen" ja "satunnainen" ovat omia suosikkejani, mutta vasta itse romaani paljastaa sopivimman suomennoksen. Vacancy voi puolestaan viitata tyhjän tilan tyhjyyden lisäksi myös mielen tyhjyyteen tai tylsyyteen.
Sanat "välinpitämätön" ja "onttous" kuulostavat nekin korviini kuvaavilta, etenkin nyt kun tietää hiukan millaisia hahmoja on luvassa.
http://www.hs.fi/kulttuuri/J+K+Rowlingin+uutuusromaani+ei+ole+mestariteos/a1305601923563Mun omat odotukset on aika korkealla enkä malta odottaa et pääsen lukemaan kirjan, mut mulla ei ole mitään tarvetta vertailla sitä Pottereihin. Tosi hyväkin että tää on niin erilainen, sitä pystyy lukemaan yksilönä eikä tarvii pohtia mitä muita kirjoja kyseinen kirjailija on kirjoittanu. Odotan kans sitä et pääsen vertailemaan sitä muihin samantyyppisiin kirjoihin - mikäli edes oon aiemmin lukenu sellaisia!
Ainoa mikä vähän pelottaa on suomennos. Miten siitä ikinä tulee kelvollista jälkeä? Mun on varmaan pakko kahlata kirja enkuks vaikka päätä särkee jo ajatuksesta. En haluu pettyy vaan suomennoksen laadun takia! Ja huomasin just Lupinin viestistä et muhun iski
hyvin pitkästä aikaa spoilerikammo. En haluu tietää yhtään mitään itse juonesta ennenku luen itse! Tosi jännä, koska yleensä mulla ei ole ollu mitään spoilausongelmaa vaan oon iloisesti jutellu kirjoista joita oon lukenu ja joita en ole lukenu. Tähän mennessä Potterit on ollu ainoa selkeä poikkeus. :D
Hyvältä kirjalta siis vaikuttaa, mä en lue kirjoja fanittaakseni niitä vaan nauttiakseni niistä! :) Ehdin ehkä just ja just ennen töitä livahtaa lähimpään kirjakauppaan kattomaan näkyiskö siellä tätä. :D:D Jos ei niin huomenna sitten metsästämään!
// nominal: meinasin jo alkaa spämmiä ja kirjottaa uutta viestiä näin turhalla asialla (totuin liian nopeesti juonarin muokkauskieltoon) mut siis mä tarkotin just sitä et ostan ja odotan myös ei-fanitettavia kirjoja. Sellasia jotka on hyviä, jotka toivottavasti on hyviä, jotka haluan omistaa ja jotka kuuluu sarjaan mitä oon päättäny alkaa kerää jostain edellisistä syistä :D