Hei, täällähän ei ole keskusteltu vielä ollenkaan uusimmasta elokuvasta, jonka ensi-iltahan oli siis keskiviikkona! Itse kävin tämän eilen katsastamassa iltasella, päivän jälkeen ensi-illan, mutta silti salissa oli mukavan rauhallista ja elokuvaan pystyi siis keskittymään mainiosti.
Mitähän sanoisin tästä. Ainakaan elokuva ei ollut mikään pettymys, tällä hetkellä sanoisin, että se oli ihan hyvä. Juoni ja tapahtumat oli saatu kasattua aika hyvin pariin tuntiin, vaikka muutaman kerran oltiin tehty ratkaisuja, joista huomasi, että näin säästettiin aikaa. Esimerkiksi kohtaus, jossa Katniss esittelee taitojaan hirttämällä Seneca Cranen. Siinä näytettiin Peetan maalaus, jonka Katniss siis näki, ja sen innoittamana esitti hirttonäytelmänsä. Ei sinänsä vakavaa, mutta jokseenkin epäloogista ja siinä mielessä jännä, kun onkin tehty vastoin päin kuin kirjassa on mainittu. Tällaisia pikku juttuja ajan ja ymmärtämisen säästämiseksi oli ripoteltu pitkin elokuvaa. Välillä jotkin asiat aiheuttivat harmistumistakin. Muutamia minun mielestäni tärkeitä juttuja esimerkiksi dialogissa oli jätetty pois tai muutettu. Tuntui myös, että elokuvassa keskityttiin enemmän Katnissin ja Galen orastavaan suhteeseen, kuin Peetan ja Katnissin. Ainakin kun yritin katsoa kirjaa lukemattoman ihmisen silmin, minusta tuntui tältä. Kuin oltaisiin pohjustettu Katnissin suurempaa kiintymystä Galeen. Katnissin tunteethan vahvistuvat voittajien kiertueen aikana ja sen jälkeen Peetaan, eikä tämä tullut mielestäni tarpeeksi esille.
Harmikseni Haymitchin menneisyyden puinti oli jätetty pois. Sääli, koska se olisi tuonut lisäsyvyyttä hahmoon. Muihin voittajiin onnistuttiin keskittymään yllättävän hyvin, vaikka hahmoja oli paljon. Suurin osa roolituksista olivat oikein mainioita, varsinkin Johanna. Tosin hän olisi saanut olla äkäisempi Katnissia kohtaan, tuntui alusta asti turhan lempeältä, mutta muuten hänessä oli kunnolla asennetta. Finnickiä jännitin jokseenkin, yksi lempihahmoistani, mutta hänetkin oli toteutettu ihan hyvin. Ei mitään erityistä moitittavaa. Ehkä hitusen liian vanha fiilis tuli vain hänestä. Lisäksi en pitänyt parista vaihdoksesta mitä hänen suustaan kuulimme. Tykkään kovasti kohdasta, jossa sumun jahdatessa tribuutteja Finnick sanoo Magsille jotain "en pysty tähän, olen pahoillani" jonka jälkeen Mags kävelee itse sumuun. Elokuvassa Finnick on silmin nähden järkyttynyt Magsin päätöksestä ja yrittää mennä hänen peräänsä. Ideahan piti kuitenkin olla tässä hämmennyksessä, miten kaikki yrittivät oman henkensä uhallakin pelastaa Katnissin ja Peetan. Samoiten, kuten ensimmäisessä elokuvassa lapuilla oli selitetty Katnissin itse päättelemiä asioita, oli tässäkin tehty. Lopussa, kun Katniss ampuu nuolen voimakenttään se on Finnick, joka kertoo hänelle, että "muista kuka todellinen vihollinen on". Tästä en tykännyt, koska sen olisi pitänyt olla Katniss ITSE joka asian tajuaa. Parempi ratkaisu olisi mielestäni ollut, että Katniss olisi kuullut Haymitchin viimeiset sanat kaikuna päässään, kuin jonkun toisen sanomana. Näin se nyt kuitenkin oli toteutettu. Niin ja vauvavalhetta ei mainittu, kuin kerran. Oletin, että siitä olisi otettu kaikki irti, mutta sivulauseeseen se jäikin.
Tässä asioita, jotka minulla oli ensimmäisenä ajatuksena elokuvasta. Oli siinä hyvääkin paljon, mutta näennäiset epäkohdat jäivät ensimmäisenä mieleen. Haluaisin nähdä tämän vielä uudestaan kyllä. Ei huono elokuva.
Areena oli kyllä toteutettu loistavasti!