Kirjoittaja Aihe: The Sims - Medieval  (Luettu 198 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Mary Sue
The Sims - Medieval
« : Huhtikuu 05, 2011, 19:31:12 »
Ehkä olisi syytä tehdä tälle ihan oma aiheensa, koska kyse on kuitenkin kokonaan erillisestä pelistä, ei vanhojen Sims-pelien lisäosasta. Eli: en tiedä, menikö tämän pelin suunnittelu ja markkinointi ihan yhtä pahasti ohi korvein muilta sims-faneilta kuin minulta, mutta olin joka tapauksessa aivan ihmeissäni, kun pelin julkaisupäivänä kävelin paikallisen pelikaupan ohi ja näin sen julisteen ikkunassa. En ole kauhean innostunut keskiajasta enkä miekka&magia-meiningistä, mutta kymmenen vuotta Simssejä pelanneena olihan sitä silti pakko päästä kokeilemaan...

Ja koukkuun jäin pahan kerran. Painotetaan nyt kuitenkin vielä, että Medieval ei siis ole Sims kolmosen lisäosa, eikä oikeastaan Sims perinteisessä mielessä alkuunkaan, vaan pelimuotoina siinä on yhdistetty tehtävämuotoista quest-pelaamista muista sims-peleistä tuttuun sisustukseen, puvustukseen & vapaaseen hengailemiseen. Muista sarjan peleistä poiketen pelissä voi myös pelata ainoastaan tietyillä hahmoilla, ns. sankareilla, joita luodaan pelin edetessä. Peli siis alkaa siitä, että luodaan kuningaskunta ja sille monarkki, joko kuningas tai kuningatar - tehtäviä suorittamalla saadaan sitten pisteitä, joilla voi saada valtakuntaan lisää rakennuksia ja sitä myötä uusia hahmoja pelattavaksi, esimerkiksi velhon, vakoojan, kauppiaan ja niin edelleen. Tehtävien suorittaminen on oleellista, mikäli kuningaskuntaa haluaa laajentaa ja pelin "piilotettuja" ominaisuuksia saada käyttöön, mutta toisaalta ne eivät ole mitenkään merkittävästi vapaata pelaamista rajoittavia, vaan niiden välillä voi maailmassa elellä ja sosialisoida miten haluaa. Vain osassa tehtävistä on aikarajoitus, ja nekin ovat varsin löyhiä. Toisekseen Medieval eroaa myös siinä mielessä "totutusta", että siinä yksittäisten hahmojen ohella tavallaan ohjataan koko kuningaskuntaa kokonaisuutena (mistä tulee hiukan mieleen myös Sim City). Pelaaja voi valinnoillaan vaikuttaa siihen, millainen kuningaskunnasta muovautuu.  

Pelin viralliset sivut ja wikipediasivut kannattaa vilkuilla läpi, mikäli kiinnostaa :)

Omasta mielestäni tämä peli on varsin mukava suunnanvaihdos muuten jo vähän kulahtaneeseen The Sims -formaattiin loputtomine lisäosineen. Keskustelupalstoilla kyllä huomaa pelin jakaneen mielipiteitä, enkä yhtään ihmettele, sillä toisaalta monia perinteisten sims-pelaajien lempiominaisuuksista on jätetty pois: niiden joukossa mm. ikääntyminen ja mahdollisuus rakentamiseen (pelin rakennukset ovat valmiita "paketteja", jotka saa kuitenkin sisustaa ihan vapaasti, ja kaikkiin julkisiin tiloihin sekä koteihin pääsee myös sisälle).  Itsekin suhtauduin noihin seikkohin alkuun hiukan epäluuloisesti, mutta mitä enemmän olen peliä pelannut, sitä vähemmän olen niitä kyllä osannut kaivata. Ja huumori, se on simimäiseen tapaan mustaakin mustempaa ja välillä pelatessa saa jo oikeasti nauraa vedet silmissä. On pelissä toki oikeasti huonotkin puolensa, joihin minusta kuuluu ensinnäkin se, että monet tehtävistä ovat kertakaikkiaan liian helppoja, ja toisekseen se, että siitä syystä pelin pääsee "läpi" hiukan liian helposti (läpipelaamisen jälkeen voi joko jatkaa kuningaskunnalla pelaamista täysin vapaasti ilman tehtäviä, ja/tai valita sieltä yhden henkilön perustamaan uuden kuningaskunnan, jolla sitten lähdetään pelaamaan alusta, halutessaan voi valita uudelle kuningaskunnalle kuitenkin jonkin toisen "tavoitteen" kuin edelliselle... hackin avulla tehtävien tekemistä vanhalla kuningaskunnalla kuitenkin ilmeisesti pystyy halutessaan jatkamaan lähes loputtomiin). Vähän vaikea lähteä kuitenkaan kaikkia pelin ominaisuuksia tässä avaamaan, koska kuten sanottu, se eroaa aiemmista niin paljon.

Joka tapauksessa - onko joku muu jo kokeillut?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2011, 19:37:09 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
Vs: The Sims - Medieval
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2011, 12:25:33 »
En ole ennen kuullut enkä tietenkään pelannut, mutta kiinnostuin kovasti.

Itseäni kiinnostaa juuri keskiaika ja muut pelin teemat, joten vaikuttaa lupaavalta. Tarviikohan siihen mitään muuta kuin itse pelin toimiakseen? Mahtaakohan toimia läppärillä? Kuinka kallis oli?

Ihan normaalista pelikaupasta löysit vai?

Poissa Ropsus

• Vuotislainen
  • Pottermore: SunCastle25757
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2011, 09:07:39 »
En ole ennen kuullut enkä tietenkään pelannut, mutta kiinnostuin kovasti.

Itseäni kiinnostaa juuri keskiaika ja muut pelin teemat, joten vaikuttaa lupaavalta. Tarviikohan siihen mitään muuta kuin itse pelin toimiakseen? Mahtaakohan toimia läppärillä? Kuinka kallis oli?

Ihan normaalista pelikaupasta löysit vai?

Minulla ainakin toimii, kun ostin pelkän pelin ja läppärillä on. Itse ostin ihan Citymarketista ja kun ostin ennakkoon maksoi (muistaakseni) 39,90 €.

Vielä en ole hirveästi peliä pelannut, kun on koulukiireitä ollut aika paljon, mutta mitä olen pelannut peli on ollut todella kiva. Ohjeet ovat selkeitä (peli on kyllä kokonaan englanninkielinen, mutta minulla ei hirveästi ole ongelmia ollut). Pitääkin tänään koittaa ehtiä pelata :D
Let's go poke it with a stick!

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2011, 18:12:08 »
Juu, peli ilmestyi vasta alle kuukausi sitten, joten ihan joka kaupasta ei ehkä vielä löydy :) Cdon.com myy ainakin peliä netissä, jos ei muualla satu vastaan. Hinta on sielläkin siinä neljänkympin pintaan.  

Medieval on ihan itsenäinen peli, eli ei tarvi muita pelejä tai muitakaan "erikoisominaisuuksia". Itse olen pelannut lähinnä pöytäkoneella, mutta kokeillut myös pari vuotta vanhalla läppärilläni, sillä toimi kyllä jotenkuten, mutta aika matalalla sai pitää grafiikka-asetuksia. Riippuu varmasti hyvin paljon läppäristä, koska veljeni läppärillä toimii kuulemma kuin unelma...  

Täällä on menossa jo kolmas kuningaskunta ja lisäsin peliaikaa koodeilla niin, että saan pelailla samaa kuningaskuntaa niin pitkään kuin haluan. Olen sitten vaihteeksi innostunut oikein sisustamaan ja puvustamaankin. Kivana yksityiskohtana mainittakoon, että NPC-hahmojen hiuksia ja vaatteita voi muuttaa, joten voi muokata niistäkin ihan sentyyliset kuin omaan pelimaailmaansa haluaa ^_^   Minusta tässä pelissä mukavinta on se, että sitä voi pelata niin monella tavalla: esimerkiksi voi pyyhältää tehtäviä läpi pikavauhtia enemmänkin pelityyliin, tai sitten keskittyä enemmän ihmissuhteisiin ja sisusteluun perinteisten simssien tapaan, ja tehdä tehtävät vähän kuin siinä sivussa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2011, 18:15:58 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2013, 13:53:06 »
Mitä tehdä kun peli bugittaa? En saa suoritettua tehtävää, koska sheriffi ei vie vankeja jalkapuuhun, jolloin en voi heittää vankiparkaa tomaatilla naamaan. Jolloin en saa suoritettua tuota tehtävä. Ainakin Sims 3:sessa on joku koodi, jolla sai poistettua bugittavan simin ja se tuli sitten takaisin myöhemmin, mutta onko sellaista tässä pelissä?
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #5 : Huhtikuu 29, 2013, 01:21:20 »
Hmm. Onko sulla Taru asennettuna kaikki päivitykset peliin? Ja onko sinulla vain peruspeli vai myös se piraattilisäri? Mullakin oli tuo samainen bugi, mutta se lähti joko päivitysten mukana tai silloin kun asensin lisäosan, en nyt valitettavasti muista ihan tarkkaan...

En ole itse käyttänyt Medievalissa koodeja kovin paljoa, joten siitä en valitettavasti tiedä mitään :/ Kannattaa ehkä googletella, jos löytyisi ratkaisu sitä kautta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2013, 12:04:54 kirjoittanut Marygold »