Kirjoittaja Aihe: Pikku prinssi (Le petit prince, Antoine de Saint-Exupéry)  (Luettu 1827 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
Järkytyin kovasti, kun en haulla löytänyt ko. novellille topicia. Selasin siis koko kirjallisuus-alueen läpi, mutta ei. Ei löytynyt millään nimellä.

Pikku prinssi (alkuperäisteos Le petit prince) on Antoine de Saint-Exupéryn vuonna 1943 julkaisema novelli. Se kertoo päähenkilö Pikku prinssin matkasta omalta tähdeltään maahan. Maassa hän tapaa mm. kärmeen ja ketun, joiden kanssa hän keskustelee. Ketun suusta tulleet lainaukset ovat nousseet kuuluisiksi.

Kirjaa on kehuttu todella paljon ympäri maailman, ja se onkin käännetty yli 180 kielelle. Useat tahot spekuloivat sitä, onko Pikku prinssi satukirja, vai aikuisille tarkoitettu teos elämänviisauksineen.

Itse olen rakastunut kyseiseen kirjaan, ja teimme siitä myös yläasteella näytelmän (näyttelin itse juoppoa). Miellän kirjan aikuisille tarkoitetuksi satukirjaksi, ei liian vakavasti muttei myöskään liian leikkisästi.

(ps. poistakaa jos suurista etsinnöistäni huolimatta tälläinen oli jo.)
“It does not do to dwell on dreams and forget to live.”
- Albus Dumbledore

Poissa Ryövärintytär

• pulupikkunen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Täydenkuun ja yksinäisen karhun neljäs tytär
  • Pottermore: PotionRain200
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Pikku prinssi (Le petit prince, Antoine de Saint-Exupéry)
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2010, 15:56:31 »
Voi! Pikku Prinssi... Valtavan ihana kirja, olen lukenut noin 3-4 kertaa jo ja edelleen se vaan vetää puoleensa :) Rakastan niitä ketun ja Prinssin keskusteluja ja sitä "Ole hyvä, piirrä minulle lammas." söpöä...
Olen yrittänyt suositella kavereillekkin mutta kukaan heistä ei ole oikein vielä tajunnut sitä Pikku Prinssin neroutta :/
Mutta tosiaan. Mielettömän kaunis kirja <3
"Hän kirjoittaa kuin känninen rapu!"
"I'm not crazy! My mother had me tested."
"Oh Remus you're so fine, you're so fine you blow my mind, hey Remus!"
http://lorunloppu.tumblr.com/

Poissa Musta lilja

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2012, 14:00:40 »
Oi, Pikku Prinssi on ihana kirja. :> Ehdottomasti kannattaa tutustua tähän. Kaunis, vähän surullinen ja nerokas kirja.

Sitä voisi kutsua lastenkirjaksi, joka sopii myös aikuisille. Kirja on todella suloinen (ja piirrokset on suloisia. Kirjailija väittää ettei osaa piirtää, mutta on se allekirjoittanutta lahjakkaampi. :D) Sen lapsenmielisyys ja kerrontatapa on jollain lailla kaunista. Ja se yhteiskuntakritiikki on jotain aivan mahtavaa. Ainakin minuun se vetoaa kympillä. Juurikin sen syvällisemmän puolen takia sitä voisi kutsua aikuisten kirjaksi joka sopii lapsillekin. Pienet lapset kun ei välttämättä tajua kirjan sanomaa samalla tavalla. Paitsi sen että aikuiset on omituisia. Tosin mitään omaa kokemusta siitä ei ole, kun kirjaan vasta nyt vanhemmalla iällä olen tutustunut. Rakastuin Kettuun ja Prinssiin ja oikeastaan koko kirjaan kun sen ensimmäistä kertaa luin. <3
Entiseltä nimeltä AIV-rehu

Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa annips

• siipienrepijä
  • Vuotislainen
  • But I'm just a ghost
  • Pottermore: DawnNewt14590
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 17, 2013, 16:12:52 »
Tykkään!

Luin tämän ekaa kertaa muistaakseni nelosluokkalaisena, kun koulussa piti. Sitten kun tuli läksyksi semmosia pieniä pätkiä, niin enhä mä mitää malttanut vaan luin koko kirjan. Kaikkein omituisinta on miusta se, että en ajatellut sitä ees sillon sellaisena lastensatuna, vaan luin sitä vain sellasena yleisviisaana ja filosofisena ns. "aikuisten kirjana", vaikka olinkin vasta 10- tai 11-vuotias.

Mutta nyt olen lukenut kirjan kolme kertaa ja se itkettää joka ikinen kerta ja tykkään muutenkin. Se pistää ajattelemaan ihan oikeasti oikeasti, eikä ne ole mitään sellasia "olipas sillä Pikku Prinssillä kiva koti"-ajatuksia. Ja minäkin rakastan AIV:n tavoin sitä yhteiskuntakritiikkiä, sitä miten aikuiset ei tajua mistään mitään.  Varsinkin näin lapsena luettuna (vaikka ajattelenkin sen enemmän lapsille sopivaksi aikuisten kirjaksi ja voin sanoa tajuavani sen eritavalla, kun ihanihan pienet lapset) siihen voi jollain tavalla samaistua.

Kirja on ihanan haikea ja syvällinen, ja kertoo osuvasti yksinäisyydestä ja rakastan kirjan loppua, vaikka se onkin niin surullinen mutta samalla kuitenkin iloinen. Se on niin ihanaa, miten siinä tavallaan kerrotaan, kuinka lapset välittävät kaikesta ja ikävöivät jopa kukkia.

Ei riitä sanat. Ylistän :)

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2013, 17:32:10 »
Minulla on ollut vuosia tavoitteena lukea "Pikku Prinssi", mutta oli 26, kun sen ensimmäisen kerran tänä vuonna sitten lopulta luin. Useasti olen kirjakaupassa sitä käsissäni pidellyt ja kuvia katsonut, mutta en ollut jostain syystä lukenut. Sain käsiini kirjastosta ilmeisesti jonkinlaisen juhlapainoksen, jossa oli varsinaisen tarinan lisäksi lyhyt elämänkerta kirjailijasta ja selostus kirjan synnystä. Selostuksessa käytiin läpi miten oikullista kukkaa (demokratia) tai sen syömään pyrkivää harmittomalta tuntuvaa lammasta (kansallissosialismi) tulkita.

Tämä toi mukanaan, että näihin seikkoihin keskittyi ja tarina ei tuntunut niin sadunomaiselta kuin olisi saattanut olla toisen painoksen lukiessa. Tykkäsin siitä kuitenkin ja suosittelen sitä aikanaan tyttärelleni, mutta ehkä paras mahdollinen ajankohta tuon lukemiselle olisi ainakin itselleni ollut lukioikä. Hurmaava se oli kaikesta huolimatta, mutta teini-iän loppuvuosina se olisi varmaan kiilannut niiden hienoimpien ja kauneimpien joukkoon.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Niittie

• rottamainen virne
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2013, 18:06:41 »
Luin Pikku Prinssin joskus ihan kakarana. Muistan ku en vielä osannu lukea, ja meille tuli vieraita, ihan polleana istuin sohvan ääressä muka lukien tota kirjaa ! :D Musta ihan mahtava novelli, josta löytyy monia puolia (:
The mind is not a book, to be opened at will and examined at leisure

Poissa Mindora

• Vuotislainen
  • I'll love you just the way you are
« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2013, 22:15:01 »
Oi, mä niin rakastan Pikku prinssiä. Niin viisas novelli, vaikkei ihan heti uskoisikaan.
Pieni kun olin, niin äiti luki sitä mulle. Ihan vähän aikaa sitten luin sen taas uudestaan.

"Kuka nyt hattua pelkäisi?"
better than firewhiskey