Kirjoittaja Aihe: Aamupalat  (Luettu 2580 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Akaasi

• Vuotislainen
Vs: Aamupalat
« Vastaus #75 : Tammikuu 08, 2012, 10:50:46 »
Minun aamiaiseni ovat aika tavallisia. Suosikkini on maustamaton jugurtti, johon pilkon banaania (+ joskus mansikoita jos on) ja päälle laitan mysliä.  Joskus syön myös puuroa margariinin kera. Silloin tällöin syön vain leipää ja ehkä keitän kananmunan päälle. Juon aina jotain kuumaa, lähinnä teetä tai kahvia, aamuisin. Minusta on tosin tullut kranttu kahvin suhteen - minulla ei ole kahvinkeitintä, ja murukahvit ovat alkaneet kyllästyttää. Joskus poikaystäväni kanssa viikonloppuisin innostumme tekemään kevennettyä versiota englantilaisesta aamiaisesta: pari palaa paahtaria, keitettyjä papuja ja kananmunia, teen kanssa tietysti.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2012, 10:54:26 kirjoittanut Akaasi »

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #76 : Tammikuu 08, 2012, 12:59:36 »
^ Yööh, murukahvia. Ei se ole kranttuutta, se on terveen merkki.

Aamukahvi, päivän tärkein ateria. Aivan lukion loppuun asti kotona asuessani söin aamupalaa tunnontarkasti joka päivä. Itse tykkään vaihtelusta, eli joka päivä en jaksa syödä sama. Arkisin meni kylkeen kuitenkin aina kupponen tai pari kahvia, toisinaan vaihteen vuoksi teetä. Makeat leivonnaiset (paitsi kotona tehty pulla jälkkäriksi, mutta harvoin) aamuisin ovat aivan poissuljettuja, jotain suolaista aina alkuun. Itsestä ei ole koskaan tuntunut hyvältä nostaa verensokeria nopeasti yön jäljiltä. Kahvista ja aamuteestäkin jätin sokerin yläasteella.

Nojoo, täytyy myöntää, että opiskelijaelämä on saanut hiukan lipsumaan niin aamupalasta kuin -kahvistakin, monesti haluan nukkua ihan viime minuuteille asti. Saatan herätä vaikka puoli tuntia ennen luennon alkua ja siinä vaiheessa en oikein saa alas kuin lasin vettä, mehua ja pari vitamiinia, ehkä keitän kupposen teetä jos ehdin. Kahvit käyn juomassa jossain sitten ekalla tauolla. Joskus lounas on myös aamiainen ja aamukahvi sitten vasta lounaan jälkeen. Vapaapäivinä tai silloin kun satun heräämään ajoissa saatan ihan keittää aamukahvit ja raapia melko tyhjien kaappieni kätköistä jotain syömistä, kuten hapankorppuja kera kurkkusiivujen ja juuston, jogurttia tai kaurapuuroa. Ihan tyhjään vatsaan en enää nykyisin kahvia juo, vähintään juon alle vettä tai syön edes jotain pientä, koska muuten vatsani vallan hirmustuu ja siitä ei päivä ala hyvin. Kuten huomaa, nykyiset aamiaistottumukseni ovat melko sattumanvaraiset. En ole aamuihminen, mutta kykenen kyllä syömään melkein mitä vain, jos se ei ole liian makeaa. Muistelen yhä kauhulla saksalaista ystävääni, joka meillä käydessään veteli ruisleipänsä päälle mansikkahilloa aamun startiksi. Mutta jokainen tyylillään.  Pystyn myös olemaan pari tuntia aamusta syömättä, mutta sitten viimeistään nakkaan jotain pientä nassuun, koska en ole huomannut kasvaneeni ulos nälkäkiukusta. Ja lomapäivät ovat asia aivan erikseen - sitten kun sitä aikaa on, niin sen yhden kahvikupin ääressä voi istua kaksi tuntia lukemassa Aku Ankkaa ja mutustamassa sitä samaa paahtoleipäsiivua. Ja vanhempien luona saattaa nälkäistä lomalaista odottaa aamulla valmiiksi paistettu munakas. Sepä on ylellistä, se.
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #77 : Tammikuu 08, 2012, 19:57:10 »
Minusta on tosin tullut kranttu kahvin suhteen - minulla ei ole kahvinkeitintä, ja murukahvit ovat alkaneet kyllästyttää.

Jos sinä olet kranttu, niin mikäköhän minä olen... Mä en voisi tehdä murukahveilla muuta kuin oksentaa päälle. Juon vaan hyvälaatuista suodatinkahvia, mitkään Juhlamokat ja Kultakatriinat ei todellakaan kelpaa, vaan pitää olla Robert Pauligin hyviä kahveja. Ja nekin ovat vähän sellaisia, että niitä juodessa melkein itkettää kun täältä ei saa mistään aitoa ja hitsin hyvää italialaista kahvia... :( Ja niin, kahvinkeitintä mulla ei ole koskaan ollut (kuten ei vanhemmillanikaan silloin kun heidän luonaan asuin), vaan keitän kahvini välineinäni vain kattila, suodatin, suodatinpaperi ja muki. Tuolla tyylillä siis siksi kun juon vaan yhden kupillisen kerrallaan, olen niin herkkä kofeiinin kanssa.

Mutta niin, mitä aamiaiseen tulee niin syön yleensä vaan vaaleaa leipää margariinilla voideltuna. En pahemmin tykkää leivänpäällyksistä, ja ne harvat joista tykkään ovat pirun kalliita. Kuten se yksi hamppuleike, jossa on viisi leikettä ja joka maksaa muistaakseni yli viisi euroa, nyyh... Hmm. Joskus heittäydyn kanssa kerrassaan hurjalle päälle, ja teen kaurapuuroa. Mä vaan kyllästyn siihen aika nopeasti enkä pysty koskaan syömään annosta loppuun kun klöntit ällöttävät, niin en sitä kovin usein tee. Riisipuuro olisi kivampi, mutta sen valmistukseen kuluu noin tunti, eikä aamulla nälkäisenä jaksa odottaa niin kauaa. Jos aamulla on jostain syystä kiire, saatan myös lämmittää edellispäivältä ylijäänyttä ruokaa. Olen popsinut aamulla esimerkiksi harissa-soijasuikalepataa, chili sin carnea ja vaikka mitä muuta kummallista.

Juotavaksi menee yleensä vihreää Mehukattia, kun se on niin mahtavan halpaa ja hyvää. Joisin muuten vettä, mutta se on niin pirun mautonta että tuhlaan rahojani tiivistemehuihin. Vanhempien luona ollessani juon tuoremehuja (AH, Valion 3 hedelmän mehu <3), mutta jos omilla rahoilla pitää ostaa ruuat niin ei ole sellaiseen varaa. Joskus keitän teetäkin, mutta kahvia en juo melkein ikinä juuri tuon kofeiiniherkkyyteni takia. Se kertonee tarpeeksi, että mulle kävi yhtenä päivänä niin, että en pystynyt ajamaan autolla kotiin koska puolikkaan kahvikupillisen jälkeen tärisin ihan holtittomasti ja fiilis oli niin hermostunut että olisin takuulla ajanut ojaan. Se toisaalta oli mun äidin keittämää vahvaa kahvia, niin en ihmettele. Omaan kahviini pistän yhtä kupillista kohti 1-2 teelusikallista kahvijauhetta, ja valmiin kahvin sekaan laitan vielä pari teelusikallista sokeria ja noin neljäsosa kupillisesta on soijamaitoa. Ja sitäkin voin juoda vain yhden kupillisen, ja jopa siitä tulee vähän friikki tärinäolo.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Akaasi

• Vuotislainen
« Vastaus #78 : Tammikuu 08, 2012, 20:07:05 »
Minusta on tosin tullut kranttu kahvin suhteen - minulla ei ole kahvinkeitintä, ja murukahvit ovat alkaneet kyllästyttää.

Jos sinä olet kranttu, niin mikäköhän minä olen... Mä en voisi tehdä murukahveilla muuta kuin oksentaa päälle. Juon vaan hyvälaatuista suodatinkahvia, mitkään Juhlamokat ja Kultakatriinat ei todellakaan kelpaa, vaan pitää olla Robert Pauligin hyviä kahveja.

Tämä on nyt vähän off topic, mutta pakko kauhistuttaa vielä hieman kertomalla, että opettelin aikoinani juomaan kahvia murukahveilla. Tuolloin suodatinkahvi maistui erilaiselta, hieman oudolta jopa. Olen tosin päässyt paremman kahvin makuun parin viime vuoden aikana, ja nykyään ostan useimmiten take away-kahvia. Itselleni ei ole tullut mieleen tehdä kahvia suoraan suodattimesta kuppiin. Kiitos vinkistä, taidanpa alkaa tehdä niin.

Poissa Suruton

• Sienimies
  • Vuotislainen
  • Pottermore: NightDraconis17
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #79 : Tammikuu 09, 2012, 21:28:32 »
Minun aamupalani ei useinkaan ole kovin ravitseva.

Viikonloppuisin yleensä nukun niin myöhään, että skippaan koko aamupalan välistä.

Viikolla syön vain leipää ja jogurtin. En juo yleensä mitään, koska jotenkin vain unohdan sen. Ennen söin joka aamu puuron mutta nyt se on jäänyt jo kauas taa, enkä enää edes varmaankaan pystyisi syömään mitään niin täyttävää aamuisin. Aamulla on yleensä tosi nälkä mutta joskus siitäkin huolimatta skippaan aamupalan viikollakin. Yleensä sillon kun en ehdi syömään tai ei huvita syödä. Pärjään kyllä hyvin ilman aamupalaakin ja joskus pelkkä ajatuskin aamupalasta saa lähes oksentamaan. Ja tosiaan, aamupalani on aina sama; vaalea leipä ja jogurtti. Joskus tietenkin on vain toista jos toinen on loppunut mutta yleensä se on tuo. Ja yhteenvetona vielä että aamupalan syömiseni vaihtelee täysin fiiliksen mukaan mutta mitään liian täyttävää en pysty syömään.
http://www.adressit.com/oriveden_opisto_sailytettava_orivedella Kouluani uhkaa siirto toiselle paikkakunnalle.

Poissa Amyna

• 'urmaava neito
  • Vuotislainen
  • Vapaamatkustaja
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #80 : Tammikuu 11, 2012, 03:35:49 »
^ Yööh, murukahvia. Ei se ole kranttuutta, se on terveen merkki.
Miten ignorantteja olettekaan, hyvät ihmiset! Tulkaa tänne maisteleen mun Starbucksin murukahvia, voi vähän mielet muuttua :D

Mä juon kahvini kylmänä ja runsaasti maidolla terästettynä, ei ehdottomastikaan mitään makeutusaineita. Makeat juomat on ihan kamalia!

Haluaisin alkaa syömään jotain terveyspuuroa aamuisin, kera mehukeiton. Viime aikoina oon vasten tapojani vaan skipannut aamiaisen. Syöminen tuntuu jotenkin turhalta, jos on yksin. Ihan sama mitä hyvää syö jos ei oo ketään jakamassa makuelämyksiä :D

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #81 : Elokuu 20, 2012, 22:41:28 »
Yleensä aamiaiseni on yksi ruisleipä (lasken kannen ja pohjan osaksi yhtä ruisleipää), jonka väliin laitan sitä mitä sattuu löytymään. Yleensähän se on tomaattia, mutta kurkku ja jonkin aikaisemman päivän päivällisenä toimineen uunikalan jämät eivät myöskään ole harvinaisia. Toisinaan on pitänyt selvitä pelkällä voilla, sillä vaikka onkin vähän kuivaa syötävää niin ruislepä vie sellaisenaankin vaalealeipää paremmin nälän. Jos jotain hedelmiä sattuu olemaan niin yksi tulee otettua. Juomana toimii yleensä mukillinen kaakaota, mutta tästä tavasta olisi hyvä opetella pois kun ei tee hyvää hampaille tai mahalle. Jos ruisleipää ei yksinkertaisesti ole niin ei vaaleanleivän syöminen maailmanloppu ole.

Joskus lomilla ja viikonloppuisin saatan jättää aamiaisen väliin, jos yksinkertaisesti ei ole ruokahalua (mitä, kröhöm, ei tapahdu usein...). Koulupäivinä tai jos muuten vain tiedän edessä olevan vähän raskaampi päivän niin pyrin syömään sen aamupalan, että jaksais.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2012, 22:44:55 kirjoittanut Hämppyli »
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #82 : Elokuu 21, 2012, 06:53:04 »
Olen tässä päivänä muutamana ottanut yksinkertaisesti kipollisen muroja aamupalaksi. Kaverina ehkä jääteetä tai maitoa. Lisään mielelläni ruoan monipuolisuutta voileivällä, jossa on kinkkua. Olen tottunut syömään aamulla vähän turhankin tukevasti, sillä en a) saa arkisin ruokaa kuin vasta neljän, viiden tunnin päästä aamupalasta; b) en syö välttämättä mitään kovin ravitsevaa sittenkään.

En koskaan jaksa ruveta heti aamusta laittamaan puuroa tai munia tai pekonia, mitään isotöisempiä herkkuja. Mikro ja vedenkeitin ovat suurimmat myönnytykset teknologian saralta, joita käytän aamulla, vaikkakin useammin tulee käytettyä leivänpaahdinta. Vedenkeittimellä aina silloin tällöin laitan itselleni teeveden tai sekoitan kuppiin kaadettuani vettä siihen murukahvin. Isä on joskus ostanut nk. ökympiä murukahveja, joten cappuccino maistuukin jopa joltain.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #83 : Elokuu 21, 2012, 11:13:50 »
Päivän tärkein ateria? Njaa, voipi olla, mutta ei se ainakaan mun elämää hetkauta jos jää aamupala syömättä. Lähinnä vaan tuntuu oudolta, jos en tee aamulla ennen kouluunlähtöä normirutineeja, joihin aamupala kuuluu :D

Useimmiten kuitenkin syön edes jonkunlaisen aamupalan: leipää ja teetä. Silloin tällöin, jos olen vanhempien luona, äiti tai isä on saattanut laittaa puuroa tai keittää vaikkapa kananmunia tai jotain muuta raskaampaa ja lähinnä kohteliaisuuttani saatan silloin syödä vähän raskaammin, mutta yleensä en kyllä tykkää yhtään syödä paljoa aamupalalla, tuntuu, että koko päivä menee sillon pieleen :D

Leipä, jota syön, on lähestulkoon poikkeuksetta ruisleipää. Pienempänä vedin paahtoleipää kuin hullu ja nykyään ei enää maistu. Leivän päälle margariinia ja jonkunnäköistä makkaraa, siinäpä se. Jos on aikaa ja jääkaapista löytyy ihmeellisesti vihanneksia, saattaapa tuon leivän päälle mennä pari kurkku- tai tomaattiviipaletta ja ehkä salaattia. Juustoa käytän harvoin. (Ellei jostain syystä tee mieli laittaa juustoleipää mikroon ja syödä sitten lämpimänä<3)

Sillon kun olen ollut istuttamassa (metsää siis), olen syönyt joka aamu paljon raskaammin, sillä metsässä nyt ei kuitenkaan tule oikein syötyä muuta kuin pari makkaraa, niin jaksamisen kannalta se on ollut välttämätöntä, vaikka puurosta nyt en oikeastaan edes pidä, mutta kyllä sitä syö, vaikkei tahtoisikaan.

Vielä pakko mainita, että jos olen käymässä ulkomailla tai jostain kumman syystä olen Suomessa hotellissa, hotellin aamupalat on <3 Silloinkaan en koske puuroon tai kananmuniin/pekoniin mikäli niitä on tarjolla, mutta ruisleivän päälle kyllä pitää laittaa melkein kaikkia lisukkeita ja murot + hillo/jogurtti on aivan ihana yhdistelmä, mitä silloin tällöin tulee kotonakin syötyä, jos joskus sattuu muropaketti tarttumaan kaupasta matkaan. :D
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #84 : Elokuu 21, 2012, 12:01:51 »
Oiii jes, lempiaiheeni, ruoka. Ja erityisesti aamupala. ♥ Parasta.

Omaan aamupalaani kuuluu poikkeuksetta aina samat ainekset: kaurapuuro ja raejuusto. On tiettyjä asioita, jotka vaihtelevat kausittain, mutta nuo kaksi ovat ja pysyvät. Oikeastaan raejuustossa ei tapahdu ikinä mitään muutoksia, syön sen aina puuroon sekoitettuna (se on oikeasti hyvää!), noin 200g kerralla. Kaurapuuron määrä vaihtelee... hiutaleita dieetillä 40g, muutoin useimmiten 100g (1dl ja 2,5dl). Sekaan tulee sokeritonta mehukeittoa, joka vähän piristää makua, vaikka puuro maistuukin jo itsessään hyvältä. Jonain extrasuperpäivinä saatan jopa laittaa sekaan lusikallisen hilloa, mutta silloin täytyy kyllä olla erityinen syy. :')

Aamupala merkitsee minulle paljon. En voisi kuvitellakaan päivän sujuvan hyvin, ellei sitä lautasta tulisi tyhjennettyä joka aamu. Vrt. edelliskesänä söin sen sijaan 4 leipää päällysteineen, mutta nälkä iski alle kahdessa tunnissa uudelleen.
“It does not do to dwell on dreams and forget to live.”
- Albus Dumbledore

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #85 : Elokuu 22, 2012, 10:54:49 »
Minun on pakko syödä aamupala, koska olen jo herätessäni nälkäinen, mutta myös sen takia, että muutun ärsyttäväksi kitisijäksi, jos en saa ruokaa. Nyt keväällä, kun poikkis valmistui AMKista niin jäi juhlapäivänä aamupala välistä (pari porkkanaa söin matkalla tilaisuuteen) ja lopulta kotiin palattua muutuin valkoiseksi ja minulla oli hirveän huono olo ja pyörrytti. Eli aamupala on must.

Pyrin syömään aina joko leipää, jossa levitettä ja juustoa. Kotikotona myös kinkkua, omaan kämppään sitä juurikaan osta. Vihanneksia on leivän päällä, jos jaksan leikata. Juomaksi tuoremehua sekä kuumaa mehua tai teetä. Välillä tarjolla on myös jogurttia ja mysliä. Puuroa olen opetellut syömään ja nyt se menee jo kivuttomasti alas. Ensin söin voisilmän kanssa, mutta nyt laitan sekaan vain marjoja ja vähän sokeria.

Kahvia en enää nykyisin juo, mutta en ole muutenkaan koskaan juonut sitä aamupalalla, paitsi ehkä viikonloppuisin, kun oli aikaa pidemmälle ruokailulle.

Aamupala on kyllä minulle se tärkein, saan sillä päivän käyntiin ja jaksan lounaaseen/päivälliseen asti. Hyvällä aamupalalla pyrin myös estämään turhan makean yms "pahan" napostelun ennen kunnon ruokaa, porkkanaa yms vihannesta saatan toki syödä välipalaksi tarpeen mukaan.
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Veelan silmä

• Outous
  • Vuotislainen
  • Hulluin ystävä, joka sinulla on koskaan ollut.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #86 : Maaliskuu 16, 2016, 07:05:16 »
Minun täytyy saada ainakin yksi kahvi aamulla, tai muuten päivä ei todellakaan lähde käyntiin.
Aamiaiseni vaihtelee sen mukaan mitä sattuu olemaan. Mummo perusti toissa kesänä kanalan ja kaapista löytyy nykyään aina vähintään neljä kennollista tuoreita kananmunia. Tänään aamiaiseni koostuuikin vain munakkaasta ja pikakahvista. :P
Mitä ikinä teetkään elämälläsi, elä se täysillä!

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #87 : Maaliskuu 16, 2016, 21:32:12 »

En vain voi kuvitellakaan syöväni munia, pekonia ja paahtoleipää yms. aamupalaksi (hyih :P) Puuro sen olla pitää! Äitini laittoi minut syömään puuroa eskarista lähtien joka arkipäivä, enkä voi enää kuvitellakaan aamua ilman sitä. Opin pitämään siitä vuosien varrella. Sitten vain joku ihana hedelmä, niin ihana aamiainen on valmis. Jos saa vielä kupin teetä, paremmin ei voi aamu alkaa : )

Viikonloppuisin otteeni vähän lipsuu, ja saatan syödä jopa jonkinlaista leipää ja/tai muroja.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2016, 20:05:53 kirjoittanut Isfet »
Ajattelen, siis olen.

Poissa Luna Lovegood

• Vuotislainen
  • kummajainen
  • Pottermore: Luna Lovekiva
« Vastaus #88 : Maaliskuu 17, 2016, 17:42:41 »
Itse syön aamuisin yleensä leipää kinkulla,juustolla,salaatilla ja tomaatilla tai muroja jos niitä sattuu olemaan. Joskus saatan syödä jtn. ylimääräistä lihamakaronilaatikkoa esim. Syön aamupalan jokapäivä, koska muuten koulussa tulee nälkä. Viikonloppuisin tosin se on enemmänkin lounas.
Suurin aarre on ymmärrys rajaton.

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #89 : Maaliskuu 18, 2016, 12:51:22 »
Yleensä juon kuumaa kaakaota ja sitten jotain kaura/vehnäleipää, täytteet nyt riippuu siitä mitä jääkaapissa sattuu olemaan. Viikonloppuisin tosin juon monesti kaakaon kylmänä, tai sitten päinvastoin käytän aamupalaan enemmän aikaa, ja teen esim. teetä, smoothieta yms. Silloin kun jääkaapissa ei ole maitoa joudun ottamaan mehua aamupalaksi, enkä sitten päivällä ole yhtään virkeä. :/ Pari kertaa on ollut puuroa, mutta harvoin sitäkään tulee syötyä. Joten yleensä ottaen arkipäivisin kuumaa kaakaota ja leipää, viikonloppuisin voi vaihdella suurestikin.

//muoks. Murojakin tulee toisinaan syötyä :D
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.