Kirjoittaja Aihe: Isoskoulutus  (Luettu 1195 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa laralura

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Sun shinings
Isoskoulutus
« : Toukokuu 27, 2009, 18:59:33 »
Oon nytte toista vuotta isosena. Tykkään ihan hirveesti kaikista isko jutuista. Isosena kaikkein parasta on ehkä leikittäminen. :D Tykkään hirveesti leikittää muita. Pitäis vaa saada aina joku iha uus leikki.. Minulla ei ole mitään leikki suosikkia, kaikki käy.. :D

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kauan olet ollut isosena?

Mistä pidät kaikkein eniten?

Mistä leikistä tykkäät eniten?

Tofu the Tössötassu♥

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Isoskoulutus
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2009, 02:43:31 »
Minä olin aikani isosena ja tykkäsin siitä kovasti, vaikka alkoikin tuntua siltä, että alan olla ihan liian vanha ja ihan liian kujalla nuorten jutuista. Samalta varmaan tuntuu ohjaajista nykyäänkin.

Olin isosena yli neljä vuotta, kunnes aika loppui tuohon hommaan. Sekä tiedon saaminen, kun missään seurakunnan riennoissa en oikein enää kierrellyt. Pidin ehkä kaikkein eniten isosporukassa toimimisessa, isosilla oli yleensä parhaimmat jutut. Leiriläisten kanssa oleilukin oli ihan hauskaa, ainakin alkuvuosina, kun porukka oli lähempänä omaa ikää. Ensimmäinen täysimittainen ripari, jolla olin isosena, oli kyllä ehkä kaikkein paras kokemus isosena olemisesta, mikä kohdalleni on sattunut. Sinä vuonna ei vielä ollut mitään typeriä säädöksiä ja meininki oli rennompaa.

Mitä noihin leikkeihin tulee, niin niitä oli ihan hauska leikkiä. Leiriläiset oli mukana lähes aina ja innolla. Täälläpäin leirillä suositummat leikit, tai ainakin minun aikanani, olivat pum-pum, lohikäärme (johon erään leirin aikana tuli paritkin uudet julkaisukelvottomat sanat), tyynyralli... Muistini lukottaa nyt, mutta paljon muitakin nuita leikkejä oli.

Isosena olemisen ja leireillä olemisen yksi hyvä puoli oli iltaohjelman tekeminen. Vaikka koskaan en ole hirveämmin pitänyt esiintymisestä, niin sketsien tekeminen oli aina aivan älyttömän hauskaa. Varsinkin jos niitä tuli keksittyä itse. Sketsejä sisältävistä paperinivaskoista ja kirjoista etsittiin aina ne älyttömimmät ja esitettiin sitten niitä.

Isostoiminta on yksi hyvistä jutuista, joissa olen ollut mukana. Sitä kautta olen tutustunut eri ihmisiin ja saanut kavereita. Vaikka isoskoulutus veikin aikaa jonkin verran, niin loppujen lopuksi se kuitenkin kannatti. Jos ei muuta, niin käteen jäi ainakin yksi arvokas kokemus, jota en vaihtaisi mihinkään.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2009, 09:24:03 »
Elämä lyhyt,
ISKO pitkä

Näin lukee ihana tummanvihreässä ISKO-paidassani :P (ja pienellä jotain Kittilän seurakuntanuorista...:S)

Olen ollut nyt suurinpiirtein vuoden isosena, yhden todistuksenkin olen saanut käteen. En yhtään jaksa ymmärtää miksi aloin isoseksi. Se oli semmonen outo päähänpisto jalkapallokentällä eräänä kauniina koulupäivänä, ja tietysti mietti vähän sitä rahaakin. Vaikka palkka nyt onkin aika minimaalinen, niin todella hauskoja hetkiä on isosena saanut viettää, ei siinä mitään :) Tosin nyt viime viikolla olin yhdellä aivan hirveällä varhaisnuorten leirillä, se oli kyllä aika karmea kokemus, mutta isoset kyllä sai siitä ilon irti siitä huolimatta.. x)

Se on kivaa, kun meillä isosilla on omia inside-juttuja, joita syntyy lähes joka leirillä. Lapioista lähtien ;) [Ja EI SAA unohtaa Taimi Kanervaa!] Sketsit ovat tietysti aina hauskoja, mutta yleensä niille nauraa vain isoset ja joku sitten mokaa homman niin, että leiriläiset kattoo ihan öönä aapisen laidassa: "Tuoko muka on hauskaa?" No jaa xD Lumilabyrintin rakentaminen oli myös todella hauskaa ja kyllähän niitä kivoja hetkiä löytyy paaaljon enemmänkin :)

Ja sitte on tietysti pakko mainita, että ponileikki on leikki nro. 1! Jota kaikki isoset rakastavat, leiriläiset nyt eivät yleensä ole siitä kovin innoissaan, mutta isosilla siitä riittää aina hupia xD [Tuolta he saapuvat poneillansa.....] Tuo Zairan mainitseman tyynyrallikin on ollut suosittua, mulla ainaki on aina kauhee paniikki päällä, ettei se tyyny vaan jää mulle! [Hyvä homma että joku isostoveri säätelee musiikkia ;D Krhm.. siis ei me koskaan huijata!]

Joo, vaikka välillä tuntuuki siltä, että ei ois kannattanu ryhtyä koko touhuun, niin kyllä se on ollu niin hauskaa, että ihan vaan kokemusten vuoksi kannattaa mukaan lähteä! :) Huomenna mie lähen yhelle rippileirille, joka kestää 8pvä + huominen, joka on isosten valmistelupäivä ja sit konfirmaatio joka on 21pvä. :P Silleesti ;)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa laralura

• Vuotislainen
    • Sun shinings
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2009, 16:12:45 »
Isosena on ihan älyttömän hauskaa. Kaikilla on hyvä meininki päällä ja kaikki porukasta otetaan huomioon. Joten kukaan ei oikeastaan tunne oloaan yksinäiseksi. Ja on ollut hyvä huomata se, et jos on ollu leirillä ja sitte kaupungil tulee vastaa muita iskolaisia nii sitä vaa tervehtii automaattisest sitt ekaverit kyselee: "mist oot tavannu ton?" "kauan ootte tuntenu?" ....... johon vaa saa todeta: "ollaa oltu molemmat isko leirillä." Siin vaihees tekis mieli häippästä ja jättää kaikki kaverit keskelle katuu, mut ku ei oikee viitti.. ;)

Oon aika usein tullu huomanneeksi, ett´ä oon hoilannu riparilauluja. Niit on leireillä laulettu niin paljon, et ne jää päähän... :D ;)

:D ISKO on jotain niin parasta... :D

KAvereitaki löytää sitä kautta aika helposti... :)
Tofu the Tössötassu♥

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #4 : Marraskuu 14, 2009, 15:08:41 »
Haha jees, isoskoulutus on kyl mukavaa. :) Seurakunta- ja nuorisotyö yleensäkin, on siinä ajanvietettä. Itse olen isosena vasta ensimmäistä vuotta, mutta silti jo aivan fanaattisesti innostunut touhusta.
“It does not do to dwell on dreams and forget to live.”
- Albus Dumbledore

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #5 : Marraskuu 14, 2009, 15:11:27 »
Mie oon vasta nyt ensimmäistä vuotta iskossa, kiitos innostuneiden viime kesän isosteni. Heillä näytti jo kaupunkipäivillä olevan niin hauskaa, että päätin samantien ryhtyä isoseksi ensi kesäksi. Ja ihan mukavan riparin jälkeen aktivoiduin muutenkin seurakunnan nuorisohommien suhteen (kerhonohjausta ja retkiä), että isko oli kuin minulle tehty. Aika monta iskoa on jo takana, ja jokaisessa on ollut todella mukavaa. En jaksa odottaa ensi kesää, kun pääsee isosena hillumaan leiriläisten keskellä.. x)
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa veeeti

• Vuotislainen
  • You had me at hello.
« Vastaus #6 : Marraskuu 17, 2009, 14:48:22 »
Tämäkin tyttö on vasta ekaa vuotta isoilemassa, mutta tykkään ! Meillä on aina isoskoulutuksessa hauskaa (ja hyvät ruoka ! ;D). Minulla oli vähän kiikun kaakun, että aloitanko vai en, mutta onneksi aloitin!

Olin tuossa viime vkl  tyttöleirillä isoilemassa, ja se oli kivaa ! En malta odottaa seuraavaa tyttöleiriä, saati sitten niitä ripareita ! ^^
You say, "Dreams are dreams.
"I ain't gonna play the fool anymore."
You say, "'Cause I still got my soul."

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #7 : Marraskuu 17, 2009, 16:47:19 »
juu olen nyt juuri aloittanut tänä syksynä isoskoulutuksen. olin hiukan kahden vaiheilla, että aloitanko vai enkö, ja kyllähän sen nyt sitten huomaakin että ei siihen meinaa aika riittää. (en päässsyt syksyn isosleirille..:/ ) mutta muuten on kyllä ollut ihan kivaa:) katsotaan nyt jos ehdin kesällä ehkä jollekin leirille..;)
Tahdonvoimaa!

Poissa Accused

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Marraskuu 21, 2009, 13:43:08 »
Isoiskoulutuksen kävin vuonna -07 mutta ekalla leirillä isosena olin -08 eli noin kaks vuotta.

Kaikista mukavinta isoishommissa on päästä kesäksi sinne leirille. Ensinnäkin meidän leirikeskus on mulle kuin toinen koti, rakastan olla siellä! Voisin muuttaa siihen vanhaan talonpoikais tyyliseen aittaan asumaan :D

Paras leikki on ehdottomasti hirviöhippa :)
We need to come back down and face what we\'ve become

Poissa Splash

• Dobbyn morsian
  • Vuotislainen
    • Splashin kaverit <33
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #9 : Joulukuu 20, 2009, 15:51:53 »
Minäkin olen nyt isoskoulutuksessa ekaa vuotta. Pidän hirveästi, vaikka olenkin joutunut jäämään muutamasta kerrasta pois. En silti tähtää riparille vielä ensi kesäksi, sillä meidän kunnassa on nyt tänä vuonna uusia iskolaisia n.60 ja vanhojakin löytyy, niin kaikille ei millään riitä paikkaa. Ja muutenkin ensi kesä on hieman kiireinen.

Yhdellä Isko-leirillä olen ollut ja siellä oli tosi hauskaa!! Omalta riparilta lempileikkejä on tietty ponileikki ja haileikki ja nuortenleiriltä Kemo!! Ne laulut tosiaan jää soimaan päähän. Lauluista voisin sanoa (vaikkei kysytty xD), että parhaita on Laula ihmisille, Evankeliumi, Martin Luther Kingin laulu ja Kahden maan kansalainen.

Että näin omaa ekaa isko-riparia odotellessa. :)
"It's totally awesome!!"

~Vuoden Kotitonttu 2010

Poissa Livingstone

• Arvon Victory Queen Liv the EVIL Mastermind Jedi Goddess of Mattomaa
  • Vuotislainen
  • Sirius, taivaankannan kirkkain tähti.
  • Pottermore: NimbusScale161
« Vastaus #10 : Joulukuu 20, 2009, 16:06:02 »
Minäkin olen Splashin tapaan ekaa vuotta isoskoulutuksessa. Ja kovasti olen myös pitänyt. Iskosta olen saanut paljon uusia kavereita ja vanhoihin olen iskon kautta tutustunut paremmin. :) Olen todella tyytyväinen päätökseeni aloittaa isko.

Ajattelin yrittää hakea kesällä jollekkin riparille isoseksi, mutta paikkakunnallani on tosiaan sellaiset 60 uusia isosia ja ties-kuinka-monta niitä vanhempia. Kesällä minulla ei ole juurikaan mitään menoa, joten pystyisin aivan hyvin menemään jollekin riparille isoseksi.

Yhdellä isko-leirillä olen ollut ja siellä vasta hauskaa olikin (, vaikka sillä puolella saarta, jolla olimme ei vettä tullutkaan) ja tutustuin kunnolla iskossa tutustumiini henkilöihin. :) Ensi vuoden puolelle sijoittuvalle isko-leirille olen täysin varmasti menossa. :D

Parhaita leikkejä ovat haileikki, AURINGON KUKKA (ihanan älyvapaa leikki x). Sopii minulle hyvin. :D), ponileikki ja tietysti isko-leirllä ryhmäni keksimä oma versio haileikistä x).

Riparilaulut soivat aina iskon jälkeen monta päivää päässäni. :D Ja jos olen ollut jollain seurakunnan järjestämällä leirillä, riparilaulut ovat soineet viikkoja päässäni. :P

~Liv
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2010, 10:41:39 kirjoittanut Livingstone »

Poissa Chiida

• tussitatuoitu
  • Vuotislainen
  • Only children know what they are looking for
    • blogin tapainen
« Vastaus #11 : Joulukuu 20, 2009, 20:17:39 »
Toista vuotta olen nyt isosena, tykkään kovasti :D Alkuun en meinannut edes lähteä mukaan, mutta sitten yksi kaveri suostutteli minut. Myöhemmin samainen kaveri lopetti, mutta minä jäin :) Olen tyytyväinen, olen saanut iskosta paljon hyviä kokemuksia, ja todella ihania ystäviä, joiden kanssa on ihana viettää aikaa isoskoulutuksessa ja -leireillä.

Olin ensimmäistä kertaa isostelemassa tänä vuonna alkuvuodesta, kun oli riparin alkuleiri, jossa tutustuttiin muihin leiriläisiin ja isosiin. Pakko sanoa että jännitti aluksi ihan hirveästi, sillä olen aika ujo ihminen, enkä mielestäni omaa kauheasti mitään auktoriteettiakaan. Kesän alussa oli sitten ripari, joka meni hienosti, vaikka isosten välillä olikin hiukan erimielisyyksiä saman katon alla vietetyn viikon aikana. Olin kesällä myös kahdella varkkisleirillä, ja vaikka olikin outoa riparilaisten jälkeen toimia ala-asteikäisten kanssa, alkoi sekin sujua.

Parasta iskossa on mielestäni se, että meidän isosporukassa on hyvä yhteishenki, varsinkin vanhempien isosten kesken. Leireillä on kiva viettää isosten kesken aikaa, ja riparilla on mukavaa leikkiä, pelata ja jutella riparilaisten kanssa.

Paras leikki... ööh... En osaa sanoa, monet leikit on tosi hauskoja, ja eri porukoissa eri leikit ovat vähän erilaisia.

Niin ja tietysti laulaminen on kivaa :D Riparilaulut on kivoja, ja aina ne jää soimaan päähän niin että niitä hoilottaa seuraavan viikon ;)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2009, 20:20:56 kirjoittanut Chiida »
"What makes the desert beautiful," says the little prince, "is that somewhere it hides a well."

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
« Vastaus #12 : Joulukuu 21, 2009, 07:32:16 »
Isoskoulutuksessa olen ollu... Puoli vuotta ja hirveästi olen tykännyt. Kauhean kivaa on olla mukana kirkon jutuissa, vaikka vielä puoleentoista vuoteen en pääse oikeasti isostelemaan ripareille :( Samperin kahden vuoden koulutusaika.

No, eipä siihen puoleen vuoteen ole paljoa kuulunutkaan. Eniten olen pitänyt jouluvaelluksesta, joka oli viimeviikolla. Isosethan ne siellä olivat pent- lapsia ympäri kirkkoa kuljettamassa ja koska meidän isoskoulutusporukka on niin mahtava niin meillä oli kauhean hauskaa. Vähän siellä oli sellaisiakin, joiden mielestä pitäisi paimenten istua kokoajan kedolla odottamassa sen puolituntia, että pääsee sanomaan kaksi lausetta, eikä pitäisi pyöriä katselemassa muita, mutta enpä antanut sen masentaa.

Leikit? Ponileikki! Kuten melkein kaikkialla, meilläkin siitä on tullut tietenkin kauhea hitti ;D Pojat ei muuta tehnykkää isosleirillä ku veti ponileikkiä. Se oli tarttunu niille riparilta, joten mikäs siinä. Toinen kiva leikki on "seuraa mitä tyhmää tuo taas tekee". Meillä on siellä sellainen yksi jätkä, joka suoltaa hauskoja juttuja jatkuvasti. Jouluvaelluksella kävi näin: Aina tauolla kaikki keräänty sen ympärille kuuntelemaan sen juttuja. Sit oli taas kivaa.
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Poissa Laku

• paperisydän
  • Vuotislainen
    • Laku's life
« Vastaus #13 : Joulukuu 21, 2009, 23:35:23 »
Oijoi, itse olen juuri koulutusta käymässä! Jäi omalta riparilta niiiiin mahtavat kokemuksen, että täytyyhän se uudestaan kokea! :D (Vaikka meirän riparimme oli tietenkin paras, monien isostemmekin mielestä... :)) Meillä täällä päin muutenkin riparit ovat yksiä Euroopan parhaista, ainakin erään tutkimuksen mukaan. :D
Ja meillä on täällä todella hyvää nuorisotyötä, nuortenilloissa käyn lähes joka viikko. :)
Tähän asti koulutuksessa on ollut todella kivaa ja meillä on muuteskin mahtava porukka, varsinkin isoskoulutusleirit ovat mahtavia! Onneksi meillä on toinen keväällä nyt sitten. (:
Itse en edes ajattele, että tahtoisin isoseksi siksi koska siitä saa palkkaa. Woow, mikä huima palkka. Ei, en sen takia. Ehkä se on minulle osa lähetyskäskyn toteuttamistakin.
Close the doors but never look inside
Time will tell if all your love has died

Anselmus

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Joulukuu 28, 2009, 19:38:40 »
Kauan olet ollut isosena?
Jaah... Valmistuin 2006 joulukuussa ja 2007 kesällä olin riparila töissä.

Mistä pidät kaikkein eniten?
Koulutus oli kivaa, mutta kun pyrin riparille isoseksi... En päässyt, minusta tehtiin piika (=Isännän ja isosten orja) Siitä ripari viikosta jäi tosi paha maku suuhun enkä käynyt enää sen jälkeen seurakunnan tapahtumissa.

Mistä leikistä tykkäät eniten?
Ooh, tykkäsin aika monesta. Lännen nopein, ylös alas purista, neidon ryöstö, näistä muun muassa.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #15 : Tammikuu 03, 2010, 10:04:45 »
Isoskoulutus. Itse olen haaveillut kyseisestä asiasta vaikka kuinka kauan, tosin en pääse, tiedän jo nyt, koska asun ulkomailla ja täällä ei ole mahdollisuutta sellaiseen.

Isoskoulutuksesta olen haaveillut lähinnä leirien takia. Rakastan seurakuntien leirejä, ja niistä paitsi jääminen olisi tuskaa.

Minulla on täysin päinvastainen tilanne. Itse en pitänyt yhtään isosistamme, enkä näe itseänikään kaitsemassa vain vähän itseäni nuorempia. Rippileirimme oli täyttä tuskaa, enkä muista sieltä yhtään hauskaa päivää ja leikitkin olivat aivan kamalia. Kaiken tämän takia en siis ole edes harkinnut isoskoulutusta.

Nostan kuitenkin hattua kaikille niille, jotka isosina toimivat ja aikovat tulevaisuudessa toimia! Olkaa esimerkkinä leiriläisille, älkääkä aiheuttako heille kovin pahoja traumoja :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #16 : Tammikuu 04, 2010, 16:53:47 »
Minulla on täysin päinvastainen tilanne. Itse en pitänyt yhtään isosistamme, enkä näe itseänikään kaitsemassa vain vähän itseäni nuorempia. Rippileirimme oli täyttä tuskaa, enkä muista sieltä yhtään hauskaa päivää ja leikitkin olivat aivan kamalia. Kaiken tämän takia en siis ole edes harkinnut isoskoulutusta.

I second that. En tykännyt riparista ollenkaan muun muassa niiden kammottavien leikkien vuoksi. Ihmisarkana parkana vain nolostuin ja ahdistuin niissä, kun piti puolituttujen kanssa alkaa tehdä jotakin ihmeellisiä juttuja kaikkien kyylätessä. Hih. Sellaista oli elämäni siihen aikaan. En olisi selvinnyt isoskoulutuksesta, koska moinen ei minua kiinnosta kuten ei seurakunnan jutut muutenkaan ole koskaan innostusta herättäneet. En olisi keksinyt toimintaa riparilaisille enkä muutenkaan jaksanut ripareita, sillä se ainoa jolla olin oli jo ihan liikaa.

Monet kaverini kuitenkin toimivat isosina ja sinällään isoskoulutuksen tapainen juttu on ihan jees ja varmasti mahtavaa jos sattuu tykkäämään nuorisotyönomaisesta toiminnasta. Itse en ole koskaan lämmennyt nuorisotyölle, olenpa sitten joutunut seuraamaan sitä sivusta tahi olemaan sen kohteena. Varsinkin jälkimmäinen on aiheuttanut kääpistymistä. Olen muuten huomannut, että suurin osa tuntemistani tyypeistä jotka on menneet isoskoulutukseen, on sangen kivoja yksilöitä. Jännä kokoava luonteenpiirre kyllä.

- Moondancer, romancer

Poissa Citrus

• Vuotislainen
« Vastaus #17 : Tammikuu 09, 2010, 23:57:14 »
Itse en ole koskaan lämmennyt nuorisotyölle, olenpa sitten joutunut seuraamaan sitä sivusta tahi olemaan sen kohteena. Varsinkin jälkimmäinen on aiheuttanut kääpistymistä.

Hmm, minun kokemukseni seurakunnan harjoittamasta nuorisotyöstä ovat todella ristiriitaisia. Ollessani itse muinoin riparilla, isoskoulutuksessa ja leireillä isosena, olin onnellinen aikuisista, jotka oikeasti tuntuivat välittävän. En ehkä itse(ainakaan tietoisesti) kaivannut höösäämistä ja aikuisen huolenpitoa, mutta varsinkin isosena näin paljon nuoria, joilla ei ollut kaikki hyvin. Heidän kanssan oli erittäin mielenkiintoista viettää aikaa ja olla "isosiskona", mutta välillä tuntui, että omat voimat alkoivat käydä vähiin. Pari vuotta vanhempi ei todellakaan ole se paras ihminen käsittelemään nuorelle vaikeita asioita, kuten vanhempien kuolemaa tai syömishäiriöitä.

Toisaalta käydessäni joskus seurakunnan nuortenilloissa ja vastaavissa tapahtumissa olin monesti lähellä oksentamista. Eräs kaverini oli huono syömään ja nuorisotyöntekijä tietysti kuvittelivat hänen sairastavan anoreksiaa. Toki on heidän asiansa kantaa tosissaan huolta nuorten hyvinvoinnista, mutta tämä meni jo liian pitkälle. Kun kaverini tuli paikalle, oli ensimmöinen kysymys "oletko syönyt?" ja seuraavaksi tarjouduttiin keittämään puuroa. Julkisesti, kaikkien hänen kavereidensa kuulleen. Yhdellä rippileirillä taas jouduin korvat häpeästä punoittaen katsomaan, kuinka leirin vetäjä pakotti erään tyttölapsen syömään kiisseliä. Kovaan ääneen päivitteli, miten tyttö ei ollut syönyt koko päivänä ja kuinka hänen olisi nyt aivan pakko syödä. Tällä tapauksella olikin ihan oikeasti syömishäiriö, mutta käsittääkseni ensisijainen resepti siihen ei ole ongelman kuuluttaminen koko lähipiirille?

Nämä toivottavasti ovat niitä sääntöä vahvistavia poikkeuksia. Vaikka nuorisotyöntekijöillä tuntuu välillä olevan mitä mielenkiintoisin näkemys nuoruudesta, on heidän olemassaolonsa mielestäni ensiarvoisen tärkeää. Heidän apunsa ja tukensa ei ole kaikille ajankohtaista tai millään muotoa tarpeellista, mutta jos nuorisotyöntekijä voi edes sitä yhtä raukkaa auttaa ärsyttäen samalla muita, on se mielestäni ehdottomasti kaiken ärsytyksen arvoista.

Poissa Katherine C

• animaagi
  • Vuotislainen
  • Katherine Casandra
« Vastaus #18 : Huhtikuu 25, 2010, 22:20:47 »
Olen ollut isosena nyt kolmisen vuotta ja edelleen tykkäilen kovasti :) itse iskoa enemmän olen pitänyt isosen "työstä" eli leireistä ja takana onkin 6 riparia. Parasta iskossa on ollut ehdottomasti se, että on tutustunut uusiin ihmisiin ja saanut uusia näkökulmia elämään. Olen saanut hurjasti itseluottamusta ja mahdollisuuksia joita en varmasti olisi päässyt kokemaan ilman iskoon mukaan lähtemistä :) Suosikki leikiksi tulee mieleen ponileikki heti ekana, vaikkei se oikeastaan ole edes henk.koht. suosikkini.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2013, 13:44:29 kirjoittanut Katherine C »
After all this time? - Always.

Tähtiin Kirjoitettu

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #19 : Huhtikuu 26, 2010, 00:47:40 »
Meilläpäin ei puolestaan pakotettu ketään mihinkään. Esim. eräällä riparilla oli moniongelmainen tyttö, jonka ongelmat tiedostettiin, mutta häntä ei painostettu mihinkään. Toisekseen, tämä kyseinen tyttö ei tuntunut kuuluvan oikein mihinkään porukkaan, tavallaan meidän seurakuntamme ulkopuolelta, vaikka asuikin alueella, mutta koska hän kävi toisella paikkakunnalla koulua, niin ei hänellä oikein kavereita ollut. Eräs isosista jutteli hänen kanssaan, koska hän ja tämä tyttö asuivat samassa kylässä ja tunsivat toisensa miten kuten entuudestaan. Valitettavasti tämä isonen leirin loppupuolella valitteli meille muille isosille kuinka hän ei enää jaksanut tätä kysesistä tyttöä ja tämän ongelmia. Me kyllä tiesimme, että ko. tytöllä ei ollut kaikki hyvin, mutta emme me oikein uskaltaneet lähestyä häntä, koska emme halunneet säikyttää häntä kertomalla, että me kaikki isoset tiedämme hänen taustoistaan.

Meillä ohjaajat on oikeasti ehkä kaikkein ystävällisimpiä ja lämminhenkisiä ihmisiä, joita olen koskaan tavannut. Kukaan ei tunnu ohjaajalta, vaan ennemminkin kaverilta. Tai ainakin mulle, koska oon isoskoulutuksesta asti roikkunu seurakunnassa enemmän tai vähemmän kiinni ja nyt kun taas on jotain toimintaa meille muillekin, niin tulee vaan kaikki hyvät jutut mieleen isko-ajoista kun näkee joitain samoja tuttuja naamoja. Huonoja ei taas jaksa muistella. Pointtini oli kuitenkin ihan muu kuin selitellä mitä meillä. Luulen, että joissain paikoissa missä ei järjestetä iskon ja riparikoulutuksen lisäksi mitään muuta toimintaa, niin vääjämättä ne ohjaajatkin jää etäisiksi niille nuorille, mikä on harmi. En tiedä, mitä muualla järjestetään, esim. nuorten iltoja tai muita seurakunnan taholta, mutta täällä oli aika monta vuotta nuorteniltoja, joissa vääjämättäkin tutustu paremmin ohjaajiin ja muihin nuoriin. Mut nii, olin sanomassa, että jos niihin ohjaajiin ja pappeihin ei pääse tutustumaan henkilökohtasemmalla tasolla, niin ei kai niiden voi olettaa ymmärtävänkään nuoria kovin hyvin. Kaikki ohjaajat eivät välttämättä tajua, ettei ole kiva kun muut leiriläiset kuulevat sivusta, että sulla onkin syömishäiriö tai jokin muu mitä ei halua kaikkien kuulevan. Vaikka sitä kuinka ajattelis, että kyllä ne ohjaajat tajuaa, niin ei ne välttämättä tajua vaan tekee just niin kun ei itse ei haluaisi, kun ei oo sanonut miten haluttaisiin tehtävän.

Asiasta kukkaruukkuun. Oikeestaan taas oon huomannu kuinka sitä kaipaa leireille isostelemaan kun tässä on pyöriny seurakunnan tiloissa suunnittelemassa kaikkea härdelliä meidän matkaa varten. Ikävä kaikkea sitä toimintaa ja leirikeskuksia :P
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Kesäkuu 30, 2010, 02:41:47 »
Jee, ensi viikoksi siis isostelemaan pikkusten rippileirille :---) Maanantaina lähtö ja sunnuntaina paluu. Ihan jees ihan jees, hyvä ja pätevä isosporukka tulee messiin, eikä rippikoululaisissakaan ole (melkein) mitään valittamista. Täytyy vaan kahtoa, että sujuuko tuo leiri nyt vanhan kaavan mukaan; meillä kun on uusi nuorisotyöntekijä ja sellanen kirkkoherra, joka ei ennen näillä leireillä ole ollut. Saapi nähdä!
- Albus Dumbledore

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #21 : Kesäkuu 30, 2010, 17:26:50 »
Jos en olisi koskaan aloittanut Isoskoulutusta, elämättömyysaikani olisi jossain 100 päivän tienoilla. Siitä on tullut iso osa elämääni, enkä nyt ainakaan alkuun tahtoisi kuvitella millaista elämäni olisi, jos olisin jättänyt sen aloittamatta. Tiesin aina aloittavani sen, jo riparista lähtien, kiitos oman leirini loistavien isosten. Siltikään en kuvitellut sitä läheskään samanlaiseksi kuin mitä se on.

Oma puolitoistavuotinen taipaleeni alkoi viime syyskuussa, kun päätin kirjoittaa yhdessä parin luokkakaverini kanssa nimen ilmoittautumispaperiin. Heti sitä seuraavana viikonloppuna noin kolmekymmentähenkinen porukka ilmoittautuneita kokoontui Hvittorpin leirikeskuksessa, jossa meillä oli seitsemän tunnin aloituskoulutus, jossa tutustuimme toisiimme ja meille kerrottiin isosena olemisen perusteista. Aloituskoulutus järjestettiin kahtena päivänä, lauantaina ja sunnuntaina, ja molemmissa oli tuo hieman yli 30 hengen porukka. Nyt se 70 osallistujan määrä on pienentynyt kahteenkymmeneenviiteen, ja tunnelma on tosiaan tiivis. :D

Ensin koulutukset olivat katastrofaalisia. Useimmat olivat ilmoittautuneet tietämättä mihin olivat menneet mukaan. Nykyäänkin joukossa on yhä muutamia jotka ovat koulutuksessa mukana vain rahan takia, mutta yhä on mahdollista pudottautua, jos aika ei yksinkertaisesti riitä. Kaikki koulutuksemme kestivät 7 tuntia ja ne järjestettiin aina lauantai-aamuisin, jolloin suurin osa saapui paikalle ärtyneinä, krapulaisina tai puolinukuksissa. :D Tällöin oli tapana että kaikki muodostivat pieniä sisäpiirejä jonka ulkopuolelle he eivät uskaltaneet liikkua muiden kuin leikkien aikana. Hetken ajan en jaksanut liittyä heidän seuraansa, ja kenties sinä aikana tapahtui suurin muutos. Se pidettiin vuodenvaihteessa, tammikuussa, elämäni muuttanut isoskoulutus. Monet eivät muistaneet minun edes olleen mukana ja ihmisten nimiä unohdeltiin. Tämä kuitenkin oli erityisen yhteisöllinen koulutus; leivoimme suklaakeksejä ja kinkkukääryleitä, muodosteltiin jonoja syntymäpäivien mukaan ja analysoitiin raamatun vaikutusta omaan elämään. Tämän koulutuksen jälkeen kukaan ei enää pudottautunut. Tutuksi tuli isoskoulutuksen kautta myös kappelikuppiloissa ja nuortenilloissa käynti, joiden kautta opin tuntemaan muutaman isoskoulutuslaisen hiukan lähemmin. Tätä kautta tutustuin myös nykyiseen poikaystävääni, johon olin törmännyt jo tammikuun isoskoulutuksessa. :) Tuntiessani suuremman osan porukasta tunsin saavani rohkeutta ja uskalsin tutustua koko porukkaan. Viimeisin pisara taisi olla helmikuun lopun leiri, jonka jälkeen tiesin haluavani jatkaa koulutusta loppuun asti.

Olen joskus miettinyt syitä siihen, miksi toiset jaksavat jatkaa isoskoulutuksessa. Yli puolet alkuperäisestä porukastahan pudottautui jossain vaiheessa, ja olen lopulta alkanut ymmärtää syitä. Itse jaksan jatkaa porukan ansiosta: koulutuksen kautta olen saanut enemmän ystäviä ja kavereita kuin missään vaiheessa peruskoulua. Kaikki ovat siellä ennakkoluulottomia ja luotettavia. Viettäisin heidän seurassaan jokaisen kesäpäiväni, jos minulla olisi aikaa. Vaikka koulutuksiin ja leiriin kuuluu raamattuhöpinää, jaksan keskittyä vanhempieni kristillisen kasvatuksen myötä. Tänäänkin löydän itseni tuolta kappelin puolelta, pullaa syöden ja porukan kanssa seurustellen. Jos joku joskus kysyy minulta onko koulutuksen aloittaminen kannattavaa, vastaan ehdottomasti kyllä.

Itse pääsen leirille luultavimmin ensi kesänä. Tänä kesänäkin olisi voinut olla mahdollisuus, mutta leireille pyydettiin vain aktiivisimpia isosia ja aktiivisimpien joukkoon liityin vasta kevään tienoilla. Odotan kovasti leirille pääsyä; rakastin omaa ripariani ja haluan että pikkuiset kokevat saman elämyksen. Isosen hommassa ei ole kivaa ainoastaan leikittäminen, vaan yleisesti ottaen se ilmapiirin ja pikkuisten kiinnostuksen ylläpito. Pikkumokat eivät haittaa yhtään. Isospappimme mukaan sellainen ajoittainen ihan sama-asenne ei ole pahaksi; me saatiin jopa hienot Ihan Sama-pinssit viime leiriltä! :-D
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Kishika

• Kävelevä kaiutin
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #22 : Heinäkuu 04, 2010, 14:35:49 »
Oon nyt kouluttautumassa isoseks nurmijärven seurakunnan leireille. Saan varmaan ennen joulua todistuksen. Olin jo yhellä leirillä. Meitä harjottelijoita oli neljä ja valmiita isosia kaks. Kevään mittaan on ollu koulutuspäiviä yhteensä neljä ja syksyllä jatketaan taas.

Mustakin kivointa on ehkä leikittäminen. Varsinkin ulkoleikit on ihania. Oon ite ollu nurmijärvellä leiriläisenä kuutena vuotena. Monet mun vanhat leirikaverit, jotka on jo liian vanhoja leiriläisiks on myös kouluttautumassa isosiks.

Tää on tosi kivaa ja suosittelen kaikille!

I can see you

Poissa JanikaF

• Vuotislainen
« Vastaus #23 : Elokuu 08, 2010, 12:44:16 »
No mulla on just nyt pulma että liitynkö isoseksi.. ku en osaa millään päättää ku en tiiä onko mulla aikaa siihen mutta sitte taas haluaisin aiva hirveästi! :)
~Moments are memories

Poissa astoria

• Puhdasverinen Luihuinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Elokuu 08, 2010, 13:39:56 »
jos on hyvä isosporukka ni sitte on kivaa olla isosena mut jos on sellanen et yksi tyyppi ärsyttää ni menee leiri pilalle.. ja oon muuten ekaavuotta nyt isosena ja aijon hakee seuraavana kesänäki isoseks riparille ja sitte oon ollu vkl tyttöleirillä isosena :D:D

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
« Vastaus #25 : Elokuu 08, 2010, 14:12:56 »
Meillä alkaisi isoskoulutus syksyllä. En kyllä tiedä menenkö sinne vai en. Kannattaako sinne mennä, jos on hirveän ujo?

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
« Vastaus #26 : Elokuu 08, 2010, 15:08:35 »
Kannattaako sinne mennä, jos on hirveän ujo?

Kannattaa, siis ellei muuten niin kehittämään sitä ilmaisutaitoa. Ja vaikka ei loppujen lopuksi edes haluisi/pääsisi leirille isoseksi, saa koulutuksesta ainakin meillä päin todistuksen, mikä on hyödyksi tulevaisuuden kouluun ja töihin hakemisissa.
- Albus Dumbledore

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
« Vastaus #27 : Elokuu 08, 2010, 15:11:27 »
Kannattaako sinne mennä, jos on hirveän ujo?

Kannattaa, siis ellei muuten niin kehittämään sitä ilmaisutaitoa. Ja vaikka ei loppujen lopuksi edes haluisi/pääsisi leirille isoseksi, saa koulutuksesta ainakin meillä päin todistuksen, mikä on hyödyksi tulevaisuuden kouluun ja töihin hakemisissa.

Lisäksi isoskoulutuksesta saa kavereita mukavasti, vaikkei paljoa edes juttelisi siellä. Ilmapiiri on ainakin meidän koulutuksessa ollut sen verran hyvä, että siellä on voinut säätää aika paljon vaikka mitä. Ja on isoskoulutuksesta tullut ainakin minulla rohkeuttakin olla oma itsensä. ^^

Iiiks, huomenna isostelemaan kesäloman viimeiseksi viikoksi, eikä hajuakaan ole millaisen ryhmän pikkuisia saan raamiksiin itselleni tai mitä muut isoset ovat suunnitelleet isospalaveriin (vietin ne kaikki leirillä, joten väliin jäivät :'>). o__O Tulee jännää kun pääsen sitten vain säätäämään jotain hyvin erikoista sinne. :'>
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
« Vastaus #28 : Elokuu 08, 2010, 21:39:37 »
Kiitti vastauksista Vispilä ja Haltiamieli. :) Tuo rohkaisi ja auttoi paljon. Ehkä sitten syksyllä menenkin sinne. :)

Poissa Rins

• kompassi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #29 : Elokuu 29, 2010, 00:33:09 »
Jeii, tästä alkaa nyt isostelu. Tänään alko isoskoulutus, ja mä odotan nyt jo innolla isoseks pääsyä :D
Mä toivon, että oon niin hyvä isonen, että mun leirin pikkusilla on yhtä kivaa kun mulla oli riparilla, ja mahdollisesti vielä kivempaa.
Tietenkin tässä on nyt vielä paaaljon matkaa siihen, mutta teen parhaani (:
teinirinsessa -> Rins

Poissa Grazygrand

• Kansainvälinen valio
  • Vuotislainen
  • TomFelton<3
  • Pottermore: FlameCharm28
« Vastaus #30 : Marraskuu 23, 2010, 11:09:54 »
Mä oon toista vuotta isoskoulutuksessa. Kesällä olin ekaa kertaa isosena ja oli kyl mahtavaa :)! Luulin etten sais porukkaa kuriin mut kyl ne mua hienosti totteli! Oma raamisryhmä tosin oli hieman hiljainen ja välillä oli vaikea saada niitä puhumaan, mutta kyllä ne loppuviikosta sitten innostu puhumaan :). Keväällä sitten saan todistuksen isoskoulutuksesta ja kesällä isostelemaan :))!
Wait till my father hears about this!

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #31 : Tammikuu 04, 2011, 19:55:16 »
Aloitin iskon viime syksynä, eli ensimmäinen koulutusvuosi on meneillään. Harkitsin koulutusta jo ennen omaa ripariani osin siksi, että arvelin sen voivan tuoda minulle lisää itsevarmuutta, osin siksi koska veljeni oli käynyt kyseisen koulutuksen ennen minua ja vaikutti pitävän sitä hyvänä juttuna. Jännitin kuitenkin sen suhteen, että mitä jos olisinkin liian ujo sinne enkä pääsisi kunnolla mukaan kuvioihin.

Oman riparini jälkeen päätös isoskoulutukseen lähdöstä vain vahvistui. Itselläni ei ollut riparilla kaikkein helpointa - olin vielä kesällä niin arka etten saanut leiriltäni kavereita ja vietin koko viikon katsellen syrjästä muiden menoa. No, riparini isoset eivät kaikki olleet sitä sorttia että olisivat olleet erityisen innokkaita tukemaan ja auttamaan leiriläisiä, muutama heistä kuitenkin kävi kyselemässä kuulumisiani ollessani yksin. Sen kyllä huomasin että yksi heistä kysyi sitä vain kysymisen vuoksi, ei sen takia että olisi tahtonut auttaa. Kaksi muuta olivat kuitenkin vilpittömästi halukkaita juttelemaan minulle. Päätin, että lähtisin itse noiden kahden valitsemalle tielle auttamaan niitä "pikkuisia", joilla ei välttämättä ole kaikkein mukavinta. Auttamisen lisäksi ajattelin myös jo mainitsemaani seikkaa, omaa itsevarmuuttani, ja eihän sitäkään pidä unohtaa että isosena toimimisesta saa rahaa. Tokihan leireillä, etenkin ripareilla on myös oma kokemisen arvoinen tunnelmansa niin leiriläisille kuin isosillekin. Syitä isosena toimimiseen on ilman muuta enemmänkin, mutta jonkinlainen ajatuskatkos iski eikä mieleeni tule tällä hetkellä muuta.

Olen viihtynyt koulutuksessa paremmin kuin odotin. Ryhmämme on pääosin ystävällistä ja huumorintajuista sakkia, joten kyllä siellä aina pari tuntia kerrallaan jaksaa istua. Jokaiseen ryhmään tietysti mahtuu myös lauman mustia lampaita, tässä tapauksessa juoruilijoita. Heistä en kuitenkaan jaksa välittää.
Tässä vaiheessa koulutusta olemme lähinnä tehneet muistiinpanoja ja pieniä harjoituksia, mutta käytännön tehtäviä on kuitenkin jo enemmän kuin syyspuolella. Yksi viikonlopun mittainen koulutusleirikin meillä on jo ollut.

~Bloody Princess
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2011, 22:56:32 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
« Vastaus #32 : Maaliskuu 18, 2011, 18:11:41 »
Nyt taitaapi olla lähdön aika isosleirille. Saa nähdä onko viimeinen isosleiri minun osaltani, ensi syksynä saattaa tulla eräs prioriteetiltaan korkeammalla oleva homma tilalle. Jos ei tule, saatan jatkaa kolmannen vuodenkin. Eiosaasanoa. Pääasia on nyt se, että sunnuntaina nähdään täällä taas! Nautitaan siitä, mitä varmasti on jäljellä. Nytkään ei oikeastaan huvittaisi edes lähteä leirille, mutta tiedän siellä aina olevan kivaa. Niin minulla on aina kaikkien leirien kohdalla. Vi ses på söndagen!
- Albus Dumbledore

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
« Vastaus #33 : Maaliskuu 18, 2011, 18:50:48 »
Ihanaa, nyt sitten tiedän minne olen suuntaamassa ensi kesänä isosena ja kerrankin paikka on sellainen, jossa en ole koskaan ennen ollut. n__n Toinen vuosi siis isosena minulle ja kesällä tulee kolmas ripari minulle - lastenleireillä olen ollut isosena jo monta kertaa. Mannilaan suuntaan ensi kesänä mielestäni kolmen parhaan nuorisotyönohjaajan ja viime kesän "ikimuistoiselta" riparilta tutun apparin ja muutaman muun uuden sisosen kanssa. Tulee varmasti mahtava leiri heti kesäloman alussa. n__n

Omalta osaltani olen jo yhden isosleirin tänä vuonna käynyt, vuoden alussa, mutta vielä on edessä tsemppileiri myöhemmin keväällä kaikille valituille isosille (eli kaikille isosiksi halunneille). On jännää, että tänä vuonna isosia on meidän seurakunnassa vähemmän kuin viime vuonna. o.O

Poissa Emubird

• Fyysisesti paikalla, henkisesti muualla
  • Vuotislainen
  • Always the tone of surprise!
  • Pottermore: ScarletCentaur10898
« Vastaus #34 : Toukokuu 12, 2011, 18:44:50 »
Isostelu on parasta!

Mä olen isosena Nurmijärven seurakunnalla ja menossa isoseksi toista kertaa nyt ensimmäisellä kesälomaviikolla. Viime vuonna olin seurakunnan omassa leirikeskuksessa isosena ja itä edellisenä kesänä oli mun oma ripari. Eli nyt on kolmas kesä riparilla.

Olen jo valmis isonen eli sain isoskoulutustodistuksen jouluna. Isoskoulutus kestää meillä siis puolitoista vuotta ja se sisältää joka keskiviikkoisen 2h kokoontumisen isoskoulutuspäivän ja isoskoulutusleirin (joka on viikonlopun mittainen). Olin isoskoulutusleirillä maaliskuussa -10 ja olen ollut ainakin kahdessa isoskoulutuspäivässä. Meidän isoskoulutusryhmä eli vuosikerta -94 oli tiivis porukka vielä ysiluokalla, mutta sitten osa lähti kauemmas opiskelemaan tai lakkasi käymästä kokonaan ja meitä on jäljellä enää kourallinen, mutta se on se paras ja aktiivisin osa! Meitä täydentää mukavasti myös vanhemmat eli ns. Seniili/Fossiili-isoset eli vuosikerta -93 (he ovat menossa kesällä kolmatta kertaa isosiksi) ja uudet isoset eli -95 syntyneet.

Isostelussa hauskinta on leikkiminen ja iltaohjelman suunnittelu sekä toteutus. Tykkään myös jipoista. (Niille jotka eivät tiedä mitä jipot ovat: Jokaisella isosella on riparin sisällä pieni oma ryhmä, joiden välillä käydään joka päivä erilaisia pieniä kilpailuja, kuten viesti tai tietokilpailu. Joukkueet/ryhmät saavat pisteitä ja viikon lopussa eniten pisteitä saanut joukkue voittaa.) Viime vuonna onnistuin kannustamaan oman pienryhmäni jippojen voittoon!

Hauskimpia leikkejä ovat moottoribanaani, lännen nopein, pallokala, batman/tarzan ja hedelmäsalaatti erilaisilla variaatioilla.
Parhaita sketsejä tai kivoimpia sketsejä esittää ovat esim. Igor-sketsit, vettä,vettä!- sketsit, Elinan surma ja pingviini. Ne vaan naurattaa aina :D.  
I have seen your heart, and it is mine
Blogini: http://mylifemyfandoms.blogspot.fi/

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Toukokuu 13, 2011, 15:50:08 »
Oijoi, pääsin kuin pääsinkin isoseksi eräälle ensi kesän riparille. :3 En osannut yhtään odottaa tätä, luulin että minut skipattaisiin reippaasti. En ole nimittäin ehtinyt kartuttaa koulutuskorttia kovinkaan monilla merkinnöillä. Ilmeisesti katsoivat sittenkin muut syyt, kuten aktiivisen kuuntelun, avuliaisuuden ja sopivanlaisen luonteen, tärkeämmiksi. :')

Kaiken lisäksi leiri näkyy olevan periaatteessa sama kuin omani viime kesänä - ripari järjestetään entisen naapurikylän, nykyään erään kotikaupunkini kaupunginosan oman seurakunnan, kanssa. Se tulee olemaan iso leiri, mutta onneksi leirikeskus on suuri. Ja siellä on seurakuntamme käyttämistä leirikeskuksista parhaat ruoat, kuten eräs nuorisotyöohjaaja muistaa aina painottaa. Onhan se toki lisäksi nostalginen ja vaikka mitä muuta. Kauniilla paikallakin vielä. *kehuskelee*

Pitää alkaa täyttää kalenteria kaiken maailman tapaamispäivillä. Itseäni jännittää varmaan yhtä paljon kuin leirille tulevia pikkuisia. x)

Kuinkas te muut topicilaiset, onko teille tiedossa isostelua ensi kesänä? :)

Huhhuijakkaa, sunnuntaiaamuna olisi sitten isoseksi siunaaminen, koulutustodistusten jako ja muuta juhlavaa. Saadaanpa siellä myös seurakunnan ikiomat isoshupparit. :3

~Bloodie

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
« Vastaus #36 : Toukokuu 13, 2011, 19:17:37 »
Voi, isos-aika oli ihan parasta aikaa elämässä! Olin omassa seurakunnassa ja erään järjestön ripareilla ja lastenleireillä. Sittemmin tuli toki koulutettua muutama isosryhmä... Ensi kesänä saan jopa pitää 2 oppituntia riparilla. =D Ja toki viettää siellä aikaa niin paljon kuin huvittaa. Voi juku. Riparit on kivoja.

Poissa Trabe

• Vuotislainen
« Vastaus #37 : Kesäkuu 03, 2011, 19:49:04 »
Minä olen tällä hetkellä toista vuotta isosena, eli oon jatkoisonen :) Viime kesänä tuli oltua yhdellä leirillä isosena, ja siellä oli ihan hullun kivaa! :) Pikkuset on mukavia :) Nytkin kesällä on sitten taas leirille menossa. Tuntuu vaan hassulta olla niitä 2 vuotta vanhempi.. :D Viimeksi olin sentään vain vuoden, mutta uskon silti että sopeudun hyvin heidän joukkoonsa.

Isostelussa on ehdottomasti parasta leirit! Kun/jos sinne pääsee. Meidän seurakunnassa on ainakin erittäin paljon halukkaita isosia, niin se on sitten todella hienoa kun pääsee leirille. Jää kyllä vain harmittamaan niiden puolesta, jotka eivät pääse.
Leireillä iltaohjelmien teko on kivaa. Varsinkin juuri sketsien teko ja onhan ne leikitkin kivoja. Parasta leikkiä on aika vaikea valita, mutta niin kuin tuolla ainakin alussa oli sanottu, on se ponileikki ainakin ihan hullun kiva! :D Tykkään kans mafioosasta.
Raamikset oli sillon ihan ensimmäisillä kerroilla aika pelottavia. Tai sillein, että jännitti ettei ne pikkuset puhu siellä mitään (niin kuin eivät oikeastaan 3 ekana kertana puhuneetkaan!), mutta onneksi sai muilta isoilta neuvoja raamiksiin, ja ne loput sitten sujuivatkin hyvin. Nyt tän kesän leirillä toivottavasti saan heidät enemmän jo alussakin puhumaan! :D

Voi juku. Riparit on kivoja.
Ihan parhaita! <3

//Ainiin.. Meinasin jo unohtaa sanoa, että se ruokakin leireillä on mitä parhainta! omnomnom :)
Descartes: "Cogito, ergo sum."

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
« Vastaus #38 : Kesäkuu 03, 2011, 19:54:54 »
//Ainiin.. Meinasin jo unohtaa sanoa, että se ruokakin leireillä on mitä parhainta! omnomnom :)

Se on. :'D Aina ripareilla syö liikaa, seurakunnan mestat vain osaavat tehdä niin hyvää ruokaa aina. On muuten välillä hauskaa huomata, että isoset syövät leiriläisiä enemmän sitä tavallista ruokaa kun taas riparilaiset pyrkivät syömään jälkiruokaa enemmän. Tai sitten riparilaiset eivät tunnut syövän mitään, viime kesänä tämä tapahtui useampaan otteeseen riparilla jolla olin isosena - eikä tietenkään pideä unohtaa hetkeä kun pari riparilaista poikaa onnistui kaappaamaan jotakuinkin puolet jälkiruokana olleesta suklaamoussesta ennen ruokalaulua ja heittivät kaikenkukkuraksi suurimman osan pois. :( Mikseivät riparilaiset osaa arvostaa hyvää ja ilmaista ruokaa, jota saa kaiken kukkuraksi useasti. :3

Poissa Trabe

• Vuotislainen
« Vastaus #39 : Kesäkuu 03, 2011, 21:11:34 »
On muuten välillä hauskaa huomata, että isoset syövät leiriläisiä enemmän sitä tavallista ruokaa kun taas riparilaiset pyrkivät syömään jälkiruokaa enemmän.
Isot on isoja ja viisaita. Ne tietää, että normi ruoka on terveellisempää ;) :D
Joo.. En oo pahemmi kyllä kattonu onko näin, mutta kuulostaa kyllä järkevältä :D Täytyy pistää silmään, jos nyt piakkoin sitten leirillä näin tapahtuu :D

Aaaaa.. Nyt tekee mieli kyllä hullusti niitä ruokia! Mutta kohta saa kohta saa :) Voi että ne salaatitkin siellä. mmmmm.. kaikkia vesimelooneja paljon, ja se ruoka muutenkin!
Descartes: "Cogito, ergo sum."

Poissa Triangulum

• Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #40 : Heinäkuu 03, 2011, 01:32:47 »
Heey isostelu on aivan ihanaa! Okei en ole kertaakaan ehtinyt olla isosena, olisin ykkönen ollut tänä kesänä, mutta kun tämä meidän seurakunta ja tuo toinen menivät yhdistymään niin tuli liikaa kakkosia, ja täällä ainakin kaikkien kakkosten pitää ainakin päästä... Jotenka mur. Ja meitä tulevia kakkosia ei edes ole niin paljon! Todella epäreilu tilanne sinäänsä :/ Mutta isosleirillä ja yhellä toisella olen jo päässyt iltaohjelmaa tekemään ja sketsejä esittämään! Tuskin maltan odottaa ensi kesää, ja hyvällä tuurilla pääsen vaellusriparille isostelemaan. Isostelua suosittelen kaikille! Hauskaa ja ilmaista :)
"Kaipaat unohduksen humalaa."

Poissa Grazygrand

• Kansainvälinen valio
  • Vuotislainen
  • TomFelton<3
  • Pottermore: FlameCharm28
« Vastaus #41 : Elokuu 20, 2011, 01:17:17 »
http://fasciner.blogspot.com/2011/08/pelli-1-88-jos-mulla-on-hattu-niin.html

Jos jotain kiinnostaa niin tuolla on mun viime leiristä, missä olin isosena, vähän juttua :)!
Wait till my father hears about this!

Poissa wayr

• really sick apple
  • Vuotislainen
« Vastaus #42 : Elokuu 25, 2011, 16:26:11 »
Minä oon käyny isoiskoulutuksen viime vuonna eli oon nyt toista vuotta aloittamassa :) Itse olin kuluneena kesänä riparilla isosena ekaa kertaa.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2013, 22:36:48 kirjoittanut wayr »
We are meeting for the first time,
We might never meet again, you and me.

Poissa tatte

• Vuotislainen
  • tuhkaperhonen
    • vaikenen
« Vastaus #43 : Joulukuu 10, 2011, 21:32:18 »
Olin isosena jokusen vuoden, tarkkaan ei enää muista. Uraa kertyi kaksi rippileiriä ja parikohan tusinaa lastenleirejä. Leirit olivat toki itsessään hienoja kokemuksia, mutta tuntuvimmin isostelusta jäi käteen monta uutta hyvää kaveria. Meillä on/oli sen verran pieni seurakunta että poikaisosista oli krooninen pula. Isosena jaoin niin leiriläisten, muiden isosten, täysin ulkopuolisten ja myös työntekijöiden mielipiteitä.

En ole sosiaalisin mahdollinen ihminen, ainakaan perinteisillä mitoilla arvioituna, tosin vaihtokaupassa olin hiljaisemmille selkeästi helpommin lähestyttävä ja ryhmälleni luultavasti jäi eniten päähän oman isosen johdolla vedetyistä "oppitunneista". Standardin mukainen isonen meillä huusi, ajoittain juoksikin ryhmäläistensä perässä, opiskelu oli enemmän tai vähemmän pelkkää pelleilyä ja vuodatusta vitutuksesta satoi tuntien jälkeen. Huh. Minä en ole huutava ihminen enkä joutunut pahemmin toteamaan jälkeenpäin että kylläpä vitutti. Huomionkipeät saattoivat välillä pyöriä lattiallakin mutta muu ryhmä ei siihen lähtenyt mukaan, lopulta villeinkin kyllästyy. Välillä kanssamme tekstejä lukemassa kävi muiden isosten ryhmäläisiä. :D Ihan totta kieltämättä että en niiltä osin toiminut likimainkaan oikein kun en väkisin komentanut palaamaan omaan ryhmäänsä, nojaudun kuitenkin siihen että noilla leireillä isosten auktoriteetti on niin olematon että oli sinänsä yhdentekevää minkä pöydän ääressä kukin raamattua luki, saavutus sinänsä että ainakin omassa pöydässäni luettiin ja käsiteltiin kaikki mikä päivälle oli ohjeistettu. Phu.

Vapaa-ajalla olin tietenkin mukana enimmiten siinä missä kuka tahansa muukin, usein harvinaisena poikaisosena olin tietenkin myös tuttu hahmo moniin sketseihin (ehkä vielä hetki saadaan odotella että lesbopariskunnat yleistyvät rippukoulujen sketseissä...) Jälkimaku työntekijöiden suunnalta oli kuitenkin se, ettei hiljaisuudestani oikein pidetty. En tiedä sitten onko nykyisten kasvatustieteellisten näkemysten mukaan ehdottoman tärkeää että hiljaiset nuoret sumpataan väkisin muuhun ryhmään vai onko hyväksyttävää käydä usein syvällisiäkin keskusteluja rauhallismielisempien kesken. Meillä rippileirit pidettiin vielä minun aikoinani hyvin eristyksissä luonnonsuojellulla saaristorannikolla, leirillä oltiin 1½ viikkoa putkeen ja kivikkoiselta pienehköltä sisäpihalta / sisätiloista leiriläiset eivät saaneet poistua ilman isosen seuraa. Kanssani pääsi kävelemään pidemmänkin lenkin, aikanani kukaan muu isonen ei tähän vaivautunut. Jälleen voisi käydä keskustelun siitä onko leiriltä tarkoituksenmukaista tai edes tervettä päästä hetkeksi rauhaan ja keskustelemaan.

Aihe heittää minut aina vahvasti puolustuskannalle koska kaikista mukavista leirikokemuksista niin leiriläisten kuin muiden isosten kanssa huolimatta työntekijöistä jäi niin negatiivisesti suhtautunut maku, ei tietenkään kaikista mutta ratkaisevilta osin. Tietenkin sai lopulta miettiä sitä että otettiinko minut leireille vain koska valinnanvaraa oli niin väh... no, valinnanvaraa ei oikeastaan ollut. Uskon että varsinkin osalle leiriläisistä jäi minusta ihan positiivinen kuva, enkä toivoakseni muidenkaan leirinviettoa "tylsyydelläni" pilannut.

Ehdottomasti suosittelen isoseksi lähtemistä kaikille vähän ujommillekin, isoseksi leireille ei varmasti missään muuallakaan ole pakko hakea vaikka isoskoulutukseen osallistuisikin (ja sehän on hyvä kokemus itsessään). Ainakin meillä oli lisäksi vuosittain pari ihan hauskanpitoon keskittynyttä viikonloppuleiriä joilla leirielämästä pääsi nauttimaan tasavertaisena kaikkien kanssa. Varsinainen leirikokemus isosena on lisäksi aivan eri elämys kuin isoskoulutuksessa todennäköisesti näytellyt tilanteet. Ihmisiä siellä leireillä kaikki ovat, normaalilla inhimillisyydellä pärjää pitkälle.

Poissa ainoboy

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Joulukuu 29, 2011, 23:26:54 »
Mä olen juuri käymässä läpi ISKOa tälläisellä pikkupaikkakunnalla, ja koulutus on nyt puolessavälissä. Se tässä toki on se huono puoli, että koska paikkakunta on kohtuu pieni (nojoo 10 000 asukasta), ei uusia koulutettuja pääse keväällä isosiksi hirveesti. Sekin tässä on se huono puoli, että poikia on 5 ja tyttöjä vähän vajaa 30 =D Käyn tosin tän takia kaikissa tapahtumissa ja oon ekana vapaaehtosena, jos johonkin seurakunta tarttee. Haluun varmistaa että oikeesti pääsen isokseksi, se olis niin siistiä!

Mutta oon kyllä tykänny käydä koulutuksessa, ne kerrat on aina viikon kohokohta (tai no ainakin melkein), ja meillä on oma ryhmäkin facebookissa, ollaan niin tiivis ja läheinen porukka =D Ihan huippuhommaa!
I need a dollar dollar dollar is what I need

Poissa Nipsutius

• Puun kuoressa
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Joulukuu 25, 2012, 02:13:04 »
Mä oon ollut isosena nyt viis vuotta, ens syksynä pyötähtää kuudes vuosi käyntiin. Nyt talvella olen menossa yövalvojaksi yhdelle riparille. Huimia leirejä kyllä takana. Mä olen vähän sellainen kanaemo ja joskus on ollut todella hankala antaa tilaa muille isosille, lähinnä niille uusille näin vanhempana, etenkin kun itsekin haluaisi kovasti tehdä myös. Mutta paikkani olen joka leiriltä löytänyt, pienen tai isomman hakemisen jälkeen. Kerran olen ollut leirillä missä meillä oli neljän tyttöisosen dreamteam ja sitä muistelen kyllä lämmöllä. Oli huippua olla töissä tiiimissä joka toimi joka suhteessa lähes niinkuin oppikirjoissa kerrotaan.

"Pidä huoli siitä, että jätät tämän maailman hieman parempana paikkana kuin mitä se oli tänne tullessasi."
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa."

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Joulukuu 25, 2012, 11:54:35 »
Olen käynyt isoskoulutusta - täälläpäin se on OHKU eli ohjaajakoulutus -, mutta jätin sen kesken ensimmäisen leiriviikonlopun jälkeen. En pitänyt oikeastaan missään määrin muista isosista ja tunsin itseni hyvin ulkopuoliseksi. Ehkä olisin siellä tutustunut muihin ihmisiin paremmin, mutta en myöskään tahtonut isostella, koska en ole samaa mieltä monesta asiasta luterilaisen kirkon tai seurakuntani pappien kanssa ja joskus räsäytän kärkeviä lausuntoja tilanteissa, joissa niitä ei todellakaan tarvita.

Olen kyllä ollut isosena muutamalla helluntaiseurakunnan leirillä ilman mitään koulutuksia ja se oli ihan mukavaa, tunsin ihmisiä etukäteen ja tiesin entisenä leiriläisenä leirin säännöt ja käytännöt. Vähän harmittelen joskus sitä, etten käynyt isoskoulutusta loppuun, mutta täällä on niin paljon sen käyneitä tyttöjä, että leireille ohjaajaksi pääseminen olisi ollut oikeasti työn ja tuskan takana.

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
« Vastaus #47 : Joulukuu 25, 2012, 15:16:04 »
Viime kesänä olin ekaa kertaa isosena ja oli jotenkin jännä verrata kokemuksia, miltä tuntuu olla itse riparilainen ja sitten isonen. En enää kovin paljoa muista omasta riparista muuta kuin ne oppitunnit, iltaohjelman, isosten sketsit, vapaa-ajan Totuus vai tehtävä? -pelin ja sen tunteen kun seurakunnan porukka ahtaa meihin liikaa ruokaa.

Isosena oli jotenkin helpompaa, kun ei tarvinnut käydä oppitunneilla ja oli leppoisa meininki, kun mietittiin mitä tehtäisiin pikkuisille ja iltaohjelmaa + suunniteltiin seuraavan päivän raamista. Viime kesänä mulle sattui köpelösti, ett satuin sairastumaan loppuleiristä mahatautiin tai vastaavaan, mutt mut haettiin takasi leirille yöks.

Kaikkein eniten vihasin isosena ollessa raamiksia. En tiedä miksi, en vain tykännyt niistä ja halusin, ettei seuraavana päivänä olisi raamista.

Ja nuortenilloissa ja koulutusilloissa, joissa oli pakko käydä vuoden aikaan kahdeksan kertaa + muutamassa muussa pakollisessa ja neljässä vapaa-valintaisessa, oli aina jotain hauskaa tekemistä + nuorteniltojen kahvittelut. Tutustuin moneen ihmiseen, mutta ei meistä kyllä kavereita ole tullut..

//muoks Ponileikki on vaan se ykköspeli, jota joka päivä osattiin oottaa ja sitä ihan pyydettiinkin ;D not, sitten tyynyralli oli kanssa yks hauska peli. Batman -pelin saanut reaktio oli kyllä odotettavissa, kun oltiin hehkutettu sitä peliä koko viikon ja lopulta vikana iltana pappi suostu siihen. :')
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 25, 2012, 15:21:51 kirjoittanut Welhokaniini »

Poissa Nipsutius

• Puun kuoressa
  • Vuotislainen
« Vastaus #48 : Joulukuu 25, 2012, 22:37:40 »
Vaikka koen leikit jonkinasteiseksi vahvuudekseni isosena niin mikä ihme on Batman -peli? (:

Ja tarkoitatko tyynyrallilla sitä missä ollaan ringissä ja tyyny kulkee jokatoisella ja yrittää ohittaa toisen?
"Pidä huoli siitä, että jätät tämän maailman hieman parempana paikkana kuin mitä se oli tänne tullessasi."
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa."

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
« Vastaus #49 : Joulukuu 26, 2012, 09:34:14 »
Vaikka koen leikit jonkinasteiseksi vahvuudekseni isosena niin mikä ihme on Batman -peli? (:
Oih, Batman-peli!! :D :D Ehei, sen ideaa ei saa paljastaa, kun täällä on niin monta riparin vielä käymätöntä mukana.  ;)

• Vuotislainen
« Vastaus #50 : Joulukuu 26, 2012, 09:56:38 »

Ja tarkoitatko tyynyrallilla sitä missä ollaan ringissä ja tyyny kulkee jokatoisella ja yrittää ohittaa toisen?

Itse en ollut riparilaisena pelannut tätä ja sitten kun eräs isostoverini oli selittäny meille muille + papille pelin idean pikkuisten ollessa oppitunnilla peli kuulosti aivan mahtavalta ja jos haluat tietää mikä on Batman -peli, otahan yksärillä yhteyttä, en halua pilata tulevien pikkuisten iloja.

Ja sitä tyynyrallia tarkoitan!! <3

Poissa Nipsutius

• Puun kuoressa
  • Vuotislainen
« Vastaus #51 : Joulukuu 26, 2012, 18:45:11 »
^
Nakksin sulle yksäriä.

Tyynyralli kulkee meilläpäin nimellä Formula. Sitä olalan pelattu myös raamatuilla niin että on varikkpysähdyksiä. Varikkopysähdyksissä sanotaan raamatunkohta ja se kenellä kirja silloin on etsii kohdan ja näytää sen tehtävään nimitetylle tarkastajalle. Kun tarkastaja antaa luvan saa jatkaa matkaa (: Tyynyjen tilalla on välillä mitä ihmeellisimpäiä esineitä/pehmoleluja ja siihen voi keksiä vaikak mitä tarinoita, tosi monipuolinen ja kätevä leikki kun toimii monelle ikäryhmälle :D

Me keksittiin myös evoluutioleikistä/ameebasta vuosi sitten uusi versio. Kasvu tapahtuu mahmoina riparilainen - isonen - nuorisotyönohjaaja - pappi - piispa perinteisen sijaan :DD Se on ihan loistava, hitti täälläpäin :D

• Vuotislainen
« Vastaus #52 : Joulukuu 26, 2012, 23:35:09 »
Voisin ite ehottaa noita juttuja pelattavaksi/kokeiltavaksi, koska kyseiset pelit kuulostavat hauskoilta! =D

Ja toivottavasti älysit jotenkin sen mun selityksen.. =)

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #53 : Joulukuu 29, 2012, 22:35:57 »
Itse olin kaksi vuotta isosena, yhteensä kolmella leirillä, enkä vaihtaisi leirejä pois.

Isosena olemisessa pidin kaikkein eniten iltaohjelmien tekemisestä, saunomisesta ja yhdellä leirillä kaikkein hauskin oli 'kielletty leikki', jonka me ristimme rantaleijonaksi. Oli älyttömän hauskaa katsella ihmisten reaktioita, kun jäimme kiinni 'leikistä', jonka isoset tahtoivat vetää, mutta jonka ohjaajat kielsivät, koska se oli liian vaarallinen ja jota isoset olivat hienovaraisesti ehdotelleet pisin viikkoa saaden pikkuiset kiinnostumaan siitä, papin raivotessa 'miten te kehtaatte, me luotettiin teihin...' ja leiriläisten pelätessä, että heidät heitetään kotiin ja etteivät he pääse ripille, paljastuikin huijaukseksi ^^ Sääli, etten päässyt vetämään tätä 'kiellettyä peliä' muilla leireillä, yhdeltä vetäjät eivät tahtoneet ja toisella se vain unohtui..

Anyhow, kaikilla leireillä suosituimpia (ja omia suosikkejani) ovat olleet Ponileikki ja Lännen nopein (jotkut taitavat sitä Pum-Pumiksikin kutsua). Yhdellä leirillä yli kaiken nousi lännen nopeimman vaativampi versio, missä piti tehdä esimerkiksi norsu/leivänpaahdin/batman... Ja tottakai, tähän keksittiin sitten leirin mittaan paljon uusia hahmoja, eikä niitä lopulta edes muistettukaan kaikkia.

Vielä tuosta saunasta. Omilla leireillämme on ollut tapana laulaa saunassa Saunalaulu, joka alkaa 'siperian lakeus on suuri, siellä Sonja lunta lapioi..', jonka jälkeen pompataan seisomaan lauteilla ja lauletaan vielä maamme-laulu, jonka jälkeen kaikki lähtevät kiireellä mereen. Onko muilla paikkakunnilla vastaavantyyppisiä perinteitä? Tosin kaikkialla ei tietysti ole merta/järveä, mutta..
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."