Kirjoittaja Aihe: Percy Jackson  (Luettu 23774 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Haisku

• Kummitus-susi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Percy Jackson
« Vastaus #75 : Heinäkuu 02, 2010, 11:38:10 »
Höh, miksiköhän en ole tänne kirjottanu vielä? No kuitenkin asiaan.
 Eli nämä ovat mielästäni mahtavia kirjoja. Yksi lempi kirjasarjoistani nämäkin :D Olen lukenut kaikki Labyrintti taisteluun asti. Seuravahan ei vissiin ole edens tullut suomeksi? Eniten pidän ehkä tästä viimeisimmästä, eli Labyrintti taistelusta. Elokuvastakin pidin, vaikkei se seuranutkaan kirjaa olenkaan.
Go, go, go
Figure it out, figure it out
But don't stop moving

Poissa EJR

• Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I just want things to make sense
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #76 : Heinäkuu 11, 2010, 22:53:49 »
Nyt se 5. osa on luettu.

Koska suuri osa tuskin on lukenut, laitan kommenttini spoileriin

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
MS Hirmun kapteeni!

Poissa Blackie

• Summer girl
  • Vuotislainen
  • Eksentrinen ja ristiriita.
« Vastaus #77 : Heinäkuu 27, 2010, 22:59:33 »
Luin justiinsa Titaanien kirouksen. Ja pari asiaa jäi ihmetyttämään. Miksei Haades ollut siellä jumalien talvipäivänseisauksen kokouksessa? Haades kuitenkin on yksi muinaisista kreikkalaisista kahdestatoista pääjumalasta. Haadeksen sijaan siellä kokouksessa oli Demeter.

Ja miksei sillä ole mökkiä puoliveristen leirillä? Puoliverisiä lapsiahan Haadeksella kuitenkin on.

Vai onko näihin asioihin vastaus jossain muussa Percy Jackson-kirjassa?
Onko mitään ihanampaa kuin uiminen, aallokko ja ksätuuli vartalollasi!?

Uusi alku elokuussa.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #78 : Heinäkuu 27, 2010, 23:44:30 »
Haades ei ole yksi 12. Olympolaisesta, vaan nämä ovat nimenomaan Zeus, Hera, Poseidon, Demeter, Hefaistos, Hermes, Ares, Athene, Artemis, Apollon, Dionysos ja Afrodite. Haades saa tämän vuoksi tulla Olympokselle vain talvipäivänseisauksena, mutta ilmeisesti hän on jättänyt tulematta jostakin syystä. Myöhemmissä kirjoissahan selitetään syy tämän vastusteluun.

Mökkiä ei ole juurikin tästä samasta syystä: vain Olympolaisille on pyhitetty mökit. Myöhemmät kirjat vastaavat näihin aika hyvin :)
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Feeniks

• päivän tärkein ateria
  • Vuotislainen
  • Y
  • Pottermore: GobletMist8378
« Vastaus #79 : Heinäkuu 28, 2010, 19:26:56 »
Juu-u. Nyt on viimeinenkin kirja luettu. Tuntuu kyllä aika tyhjältä. Vähän samanlaiselta kuin Potterien jälkeen. En voi kyllä muuta sanoa että hieno lopetus.

Laitan nämä spoileriin sillä kaikki eivät ole varmaan vielä viimeistä kirjaa lukenut.

Ei kai sitten muuta. Tuntuu että voisin lukea vielä ainakin kymmenen kirjaa...No ehken sentään.:D

-Feeniks
Jos tuhoa ei voi välttää, otetaan sitä kaikki irti.

Poissa Sugar

• sininen välähdys tähtien keskellä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #80 : Syyskuu 17, 2010, 23:56:36 »
Mä en tajua minkä takia siitä valitetaan, että Percy-nimi olisi otettu Pottereista? Tuliko mieleen että Percy = Perseus?

Ja myös noille muillekin perusteluille minkä takia sarja olis Potter-kopio: totta kai siinä on kadonnut isä, kun se liittyy juoneen niin oleellisesti, mutta Harryn vanhemmathan on kuolleita eikä kadonneita. Ne molemmat, katoaminen ja kuolema, liittyy kumpaankin sarjaan niin oleellisesti etten mä jaksais uskoa Riordanin ottaneen sitä Pottereista x___x
Ja mitä mänttejä sukulaisia? Gabeko? Mutta Gabellahan oli myös aika iso merkitys kirjassa, eikä sekään ollut vaan sellanen pieni yksityiskohta mikä päätettiin ottaa Pottereista Percyihin.

Musta kyllä ihan hyvä kirjasarja, omistan kolme ekaa kirjaa, lainaan luultavasti neljännen enkä jaksa odottaa että pääsen sen tekemään, kun kerran joku sanoi jo että hiljaseks veti ja hieno lopetus. Leffan kävin myös kattomassa, toiveikkaasti, mutta se ei ollut yhtä hyvä kuin odotin.
Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #81 : Marraskuu 09, 2010, 17:31:51 »
Poikani sai Salamavarkaan ja Hirviöidenmeren synttärilahjaksi heinäkuussa (13-vuotias serkkutyttö kuulemma tykkää sarjasta kovasti, siksi täti päätti ostaa kirjat myös veljenpojalleen), ja kun hänellä oli joku muu kirja silloin kesken, minä otin Percy Jacksonin seikkailuineen kokeiltavakseni ja koukutuin saman tien. Ahmaisin koko sarjan kirjaston myötävaikutuksella ja jäin toivomaan, että sille ehkä joskus tulisi jatkoakin, niin sujuvasti ja viihdyttävästi tarina oli punottu ja paperille laitettu.

Minulle ei tullut missään vaiheessa mieleenkään ajatella, että kyseessä olisi jonkinlainen Potter-plagiaatti. Pikemminkin sekä Rowling että Riordan ovat ammentaneet samasta antiikin kulttuuriperinnön sammiosta ja käyttäneet näin kerättyä materiaalia kumpikin omalla tavallaan. Erilaisia vanhoja mytologioitahan suurin osa fantasiakirjailijoista soveltaa, kuka minkäkinlaisella menestyksellä. Imo Riordan on onnistunut mainiosti antiikin mytologioiden päivittämisessä, ja lisäksi olen sen verran tylsä sivistäjätäti, että minusta on hieno juttu tehdä kyseisiä mytologioita tätä kautta tutuiksi ja eläviksi myös niille lapsille ja nuorille, joille antiikin tarut eivät koulussa maistu.

Elokuvasta en tykännyt yhtään. Se oli minun silmissäni ihan liikaa yritys rahastaa nopeasti sillä hetkellä suosiossa olevan kirjan nimeä käyttäen tehdyllä "trendikkäällä" toimitapläjäyksellä, joka oli hyvin laskelmoidusti rakennettu nimenomaan kevyeksi ja vauhdikkaaksi teiniviihteeksi ilman aikomustakaan tehdä jatko-osia - ellei raina sitten yllättäen osoittautuisikin sellaiseksi rahasammoksi, että kannattaisi yrittää äkkiä rahastaa vielä vähän lisää. Se hyvä puoli leffassa kuitenkin oli, että mussuttamalla vähän väliä "ei se noin kirjassa menny" sain poikani uteliaaksi ja harkitsemaan kesällä kesken jättämänsä Salamavarkaan lukemista loppuun, kunhan saa ensin Myyttihovin alta pois.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2010, 20:07:18 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CatRain16320
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Synttäriketju!
« Vastaus #82 : Tammikuu 04, 2011, 17:50:13 »
Olen lukenut kaikki kirjat ja ne on loistavia!!!<333 Ennustukset ovat mielestäni kirjasarjan kivoin juttu. Loppu oli paras mahdollinen

Leffan olen nähnyt, murisin koko leffan ajan (en nähnyt sitä ihan kokonaan) kaverilleni (Takkuturkki) ettei leffa ollut samanlainen kun kirja. Mutta kyllä se oli ihan ok se leffa. Annabethin näyttelijästä en tykännyt, hän oli ihan erilainen kuin kirjassa (paitsi harmaat silmät), Percyn näyttelijä oli aika söpö. Rouva Dodds oli onnistunut ja näin ensisilmäyksellä, että hän oli hirviö (en kyllä ole varma oliko se tarkoitus).

Kirjojen kannet ovat muuten tosi hienoja... Mutta miksi ihmeessä sivunumerot piti mennä laittamaan sillein ettei niitä kunnolla nää?

-Tassu
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2011, 17:54:09 kirjoittanut tassutöppönen »
~She lives in a fairytale somewhere too far for is to find~

Poissa Kara

• Sademielellä
  • Vuotislainen
  • The world is our playground:)
  • Pottermore: ThestralQuill17
« Vastaus #83 : Tammikuu 04, 2011, 21:31:56 »
Jjoo. Mullakin oli aluksi se kammo lähinnä niistä mainoksista johtuen, ja jotenkin aattelin niitä vähän lapsellisina. Kuitenki pikkuveli sai ensimmäisen kirjan joululahjaksi, ja pitäähän sitä nyt aina olla sivistyneempi kuin pikkuveljensä :D Luin siis myös itse tuon ekan osan, en muista olinko jopa lukenut sen ennen pikkuveljeäni. En varsinaisesti varmaankaan hihkunut riemusta, mutta pidin kirjasta kuitenkin. Lainasin sitten seuraavan osan kirjastosta ja pikkuhiljaa aloin kiintyä kirjaan ja sen hahmoihin. Taisi se olen-sivistyneempi-kuin-pikkuveljeni- tavoitekin toteutua jossain vaiheessa, nyt hän kuitenkin omistaa kaikki kirjat ja on varmaan lukenut ne kaikki. Huomaa miten paljon olen perillä pikkuveljeni asioista <3 :D.

Jjoo-o. Musta ei varmaankaan oo kommentoimaan enempää kirjoista, koska on jo jonkin aikaa siitä kun luin ne ja en mitenkään älyttömän tarkasti muista yksityiskohtia. Mut semmonen perimmäinen fiilis on jääny että hyviä kirjoja ovat, ei ne mitään Potter-kopioita ole.

Leffankin oon katsonu, lähinnä siinä ärsytti totaalinen uskottomuus kirjoille eikä muutenkaan vastannut täysin mun odotuksia. En ole vielä päättänyt, oliko ne esim. ajankohtaiset musiikkivalinnat hyvä vai huono juttu, mut kyllähän niille tuli naurettua :D Ainakin sitten, jos tuota leffaa katotaan miljoonan (nojoo) vuoden päästä ni saavat ehkä hajua tästä vuosikymmenestä. Nojoo nyt katkes ajatus tais jäähä tähän tämä :D
Jalan rikkoessa salaisien maailmojen pintaa

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #84 : Tammikuu 30, 2011, 22:15:31 »
Percy Jackson -sarjahan päättyi tähän viidenteen kirjaan, Jumalten sota. Surffailinpa tässä iltasella ja satuin löytämään tiedon, että Riordan kirjoittaa sarjalle tavallaan viisiosaisen jatkosarjan. Ensimmäinen osa on jo ilmestynyt englanniksi, muttei ainakaan Suomessa ole mitään tästä kuulunut, itsekin törmäsin faktaan sattumalta. Uudessa sarjassa on uusi päähhenkilö, mutta myös Percy ja Annabeth pyörivät mukana ja hommaan liittyy edelleen puoliveristen leiri ja kreikan mytologia, mutta lisänä pakkaa sekoittaa ilmeisesti roomalaiset jumalat ja tarut.

Odotan ihan mielenkiinnolla, pilaako Riordan nyt ihan kohtalaisen hyvän sarjan liiallisella jatkamisella vai onnistuuko uusi sarja. Aion kyllä lukea, jos se Suomeen rantautuu.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #85 : Tammikuu 31, 2011, 10:41:25 »
Jee! Sain noi kolme ensimmäistä kirjaa englanniksi (Oon lukenu jo kaikki kirjat  suomeksi ja mulla on kaks vikaa suomeks).

Ihmettelen suuresti, miten helppoa luettavaa ne ovat! Luulin aluksi että en ymmärrä sanaakaan... Tuo Camp Half-Blood kuulosti kyllä ensimmäistä kertaa kun luin vähän tyhmältä, olin ajatellut että se olisi joku Camp of Half-Bloods tai jotain sinnepäin.

Katsoin myös äsken ensimmäistä kertaa sen leffan Manala-kohtauksen. Missä ihmeessä olivat ne... öh... Mitkä lie... No ne onnelliset ja hyvät kentät kuitenkin... tai siis... ymmärsitte jo varmaankin...?

-Tassu

Poissa Cheo

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #86 : Helmikuu 06, 2011, 13:10:51 »
Lainaus
Surffailinpa tässä iltasella ja satuin löytämään tiedon, että Riordan kirjoittaa sarjalle tavallaan viisiosaisen jatkosarjan. Ensimmäinen osa on jo ilmestynyt englanniksi, muttei ainakaan Suomessa ole mitään tästä kuulunut, itsekin törmäsin faktaan sattumalta. Uudessa sarjassa on uusi päähhenkilö, mutta myös Percy ja Annabeth pyörivät mukana ja hommaan liittyy edelleen puoliveristen leiri ja kreikan mytologia, mutta lisänä pakkaa sekoittaa ilmeisesti roomalaiset jumalat ja tarut.

Odotan ihan mielenkiinnolla, pilaako Riordan nyt ihan kohtalaisen hyvän sarjan liiallisella jatkamisella vai onnistuuko uusi sarja. Aion kyllä lukea, jos se Suomeen rantautuu.
Joo, mä ite olen lukenut ton ekan osa, The Lost Heron ja mun täytyy myöntää että se on todella hyvä! :) Itse taidan tykätä siitä jopa enemmän kuin Percy Jacksoneista. Mutta huhhuh, tuleeko siitä viisiosainen? D: no saan ainakin nauttia thaliasta ja jasonista <3 Mutta kunhan ei sitten jatka liian pitkälle niin.

Lainaus
uo Camp Half-Blood kuulosti kyllä ensimmäistä kertaa kun luin vähän tyhmältä, olin ajatellut että se olisi joku Camp of Half-Bloods tai jotain sinnepäin.
Iih, tykkään tuosta Camp Half-Bloodista niin paljon, tutustuin siihen itse DeviantArtin Percy Jackson-porukoissa. Mustakin se oli eka aika outo mut nyt se tuntuu ihan luonnolliselta. Muuten, usein niihin leiripaitoihin piirretään vaan kirjaimet CHB :D

Mut tulispa toi uuden sarjan toinen osa jo! :)
"Sinä olet myrskysi luovinut, Jamie. Nyt selkenee."

Poissa Feeniks

• päivän tärkein ateria
  • Vuotislainen
  • Y
  • Pottermore: GobletMist8378
« Vastaus #87 : Helmikuu 06, 2011, 14:07:46 »
Lainaus
Surffailinpa tässä iltasella ja satuin löytämään tiedon, että Riordan kirjoittaa sarjalle tavallaan viisiosaisen jatkosarjan. Ensimmäinen osa on jo ilmestynyt englanniksi, muttei ainakaan Suomessa ole mitään tästä kuulunut, itsekin törmäsin faktaan sattumalta. Uudessa sarjassa on uusi päähhenkilö, mutta myös Percy ja Annabeth pyörivät mukana ja hommaan liittyy edelleen puoliveristen leiri ja kreikan mytologia, mutta lisänä pakkaa sekoittaa ilmeisesti roomalaiset jumalat ja tarut.

Joo, mä ite olen lukenut ton ekan osa, The Lost Heron ja mun täytyy myöntää että se on todella hyvä! :) Itse taidan tykätä siitä jopa enemmän kuin Percy Jacksoneista. Mutta huhhuh, tuleeko siitä viisiosainen? D: no saan ainakin nauttia thaliasta ja jasonista <3 Mutta kunhan ei sitten jatka liian pitkälle niin.

Löytyykö tätä kirjaa mistään suomeksi? Haluan kyllä ehdottomasti lukea tuon, sillä edelliset kirjat ovat olleet aivan mahtavia.: )
Jos tuhoa ei voi välttää, otetaan sitä kaikki irti.

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #88 : Helmikuu 07, 2011, 11:43:37 »
Mäkin haluun ton Lost Heron. Mitehän se suomennetaan? Kadotettu sankari? Äh, kuullostaa hieman tyhmältä...

Poissa Mosaiikkityttö

• Hobitti
  • Vuotislainen
    • X reason to live
  • Pottermore: MoonRose22626
« Vastaus #89 : Maaliskuu 20, 2011, 11:20:18 »
Toi leffa oli mulle oikeasti pettymys. Mä en tajua miten se voi olla niin huono, onko ne käsikirjoittajat edes lukenu sitä kirjaa? Ja tässä mun mielestä lista elokuvan huonoimmista asioista.
1. Annabeth on blondi
2. Siinä ei ollut sitä U:n muotoista juttua niistä mökeistä
3. Percylle vaan kerrottin et joo sä oot Poseidonin poika, eikä sitä juttuu ollu et Poseidon tunnusti sen
4. Koko sarjan juoni meni vähän niin kuin pilalle, kun Luke sano et se haluaa vallaan puoliverisille.
5. Skorpioni juttuu ei ollu
6. Kohtauksii oli ihan hirveesti jätetty pois

Kirjat on ihan parhaita. Kunpa The Lost Hero suomennettaisiin pian niin päsisi sitäkin lukemaan. Tietty PercyJacksonWikistä saa jotain tietoo ja silleen.

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #90 : Maaliskuu 25, 2011, 18:06:49 »
Sain Lost Heron! Mut en oikein oo perillä. Onks se Jason siis hahmo? En oo kyl viel tokaa sivua pidemmällä joten luulisin etten saisi kommata mutta kai saan vielä mainita että Rick Riordan on todellakin kehittynyt aika paljon eikä hänen tekstinsä enää ole niin helposti luettavia kuten esimerkiksi Lightning Tief tai Sea of Monsters. Jo Titan's Curse oli aika monimutkaista englantia. Puhumattakaan Battle of the Labyrinthista... =)

Suomennosta malttamattomasti odottaen ja samalla kirjaa lukien.

-Tassu

Poissa Ropsus

• Vuotislainen
  • Pottermore: SunCastle25757
« Vastaus #91 : Maaliskuu 26, 2011, 12:38:43 »
Percyt kuuluvat ehdottomasti lempikirjoihini! Ne on vaan jotenkin niin puoleensa vetäviä (..olen huono kuvailemaan). Näin ensin leffan trailerin ja koska siinä sanottiin, että perustuu kirjoihin niin olihan ne kirjat sitten pakko lukea. Ja tykkäsin. Siis aivan mahtava sarja. Olen lukenut kaikki viisi suomeksi ja Jumalten Sodan myös enkuksi. Olen myös lukenut tuon The Lost Heron ja sekin oli tosi hyvä. Syksyä odotellessa (toinen osa ilmestyy enkuksi :D). Ja tästä tulee kanssa viisiosainen sarja, ainakin mitä olen uutisia lueskellut.

Salamavaras-elokuvaan olin kyllä pettynyt. Oli se sinänsä ihan hyvä, mutta jotkut asiat häiritsivät kun olivat ihan erilailla. Esim. Annabethin hiukset ja leiri. Olisin halunnut nähdä ne mökit U:n muodossa niin kuin ne ovat kirjassa, mutta kun ei niin ei... Elokuvia on ilmeisesti tulossa ainakin vielä yksi tämän sivun mukaan. Toivottavasti se olisi parempi.
Let's go poke it with a stick!

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
  • Pottermore: HallowGalleon47
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #92 : Huhtikuu 10, 2011, 02:16:56 »
Moi, tulin kirjoittamaan tänne mielipiteeni Salamavarkaasta (Jotta voitte haukkua minut pystyyn & Jotta tänne tulisi eloa jne.) Teksti sisältää paljon spoilereita eli jos ei ole ykkösosaa luettu, en suosittele.

Minä en pitänyt hirveästi Salamavarkaasta. Se tuntui nopeasti alusta lähtien Potter kopioinnilta enemmän tai vähemmän.

Aluksi pisti heti silmiin Percy - Grover - Annabeth kolmikko josta tuli heti mieleen Potter kirjan vastaava. Percy on vähän pelokas pikkupoika jolle sattuu ja tapahtuu vaikkei ymmärrä kunnolla edes miksi. Oudot ihmiset joita Percy ei tunne (Merenneidot vai mitkälie) ovat hänelle kovin ystävällisiä. Lopulta hänelle selviää ettei hän olekaan ihan tavallinen poika, vaan hänen lähimmät tuttunsa ovat salanneet häneltä jotain! Hän menee jonkinlaiseen itsepuolustuskouluun jossa hänelle opetetaan elämisen taitoja hirviöiden keskellä jne. Sitten hän päättää ryhtyä pelastustehtävään napten pari kaveria mukaan. Eli tiivistäen, Percy tuntui aivan suoralta Harry kopiolta alusta alkaen. Grover taas on juurikin tälläinen "Kömpelömpi kuin Percy mutta kuitenkin lojaali ystävä) eli Ron. Annabeth taas on juurikin "Olen viisas mutta itsepäinen" eli Hermione -___-. Alkoi rasittaa päätä kun kokoajan mietin että onko tämä Harry Potter kirja vai ei.

Yhtäläisyydet ei jää pelkkiin päähahmoihin. Jo kirjan alussa tehdään selväksi että Puoliveristen leirillä on aikuinen joka ei pidä Percystä ja kutsuu häntä jopa leirin "julkkikseski" ivallisesti. Tarvitseeko miettiä kuka hahmo Pottereista voisi olla kyseessä? Sama Kheironin kanssa. Mukava ukko joka toimii ns. leirin johtajana ja joka sanoo suoraan "sinun ei tarvitse tietää kaikkea".

No se hahmoista. Lisää yhtäläisyyksiä löysin kokoajan juonesta. Ollaan leirillä, sitten tapahtuu käänne, selviää että Percy on ns. julkkiksen asemassa Puoliveristenkin keskuudessa (Harry Potter velhojen julkkis jne.) ja joutuu siksi osan porukasta syrjimäksi. Ja KUINKAS OLLAKKAAN ilkeimmät ja rumimmat lapset leiriltä ovat kirjan pääpahis-jumalan lapsia! Kuinka en arvannut tätä! Ja tietenkin nämä ilkeimmät Areen lapset kiusaavat Percyä alusta asti ilman mitään kunnon syytä! Minua alkoi naurattaa pahanpäiväisesti kun PErcylle vieläpä annetaan Ennustus siitä että hän on maailman pelastaja! Ai kuinkas sattuikaan! (Tiedän kyllä että tämä asetelma viedään päälaelleen myöhemmissä kirjoissa, mutta tämä pohdinta koskeekin Salamavarasta)

Tuossa on suurimmat Potter-viittaukset jotka tulevat ensin mieleen. Mutta niiden määrä on jo aika hälyttävä.

Itse salamanpelastus ei sitten ollut enää niin paljon Potter-viittauksia täynnä (Paitsi juuri tämä PercyHarry GroverRon AnnabethHermione ongelma). Mutta itse tapahtumat taas ovat suoraan muista kirjoista nappaistuja. Käynti vanhan naisen luona joka onkin sitten tavallista ilkeämpi - Check. Toverilta vaikuttava tyypi joka ajaa päähenkilöt ansaan - Check. Päähenkilöä välttelevä isä - Check. Tosi-ystävältä vaikuttava hyvis joka onkin petturi - Check. Ainoa juonenkäänne joka minun muistaakseni oli orginaali oli käynti Lotus-hotellissa. Mutta siinäkin minua alkoi heti ärsyttää henkilöiden lapsellinen asenne "Maailmanloppu tulee, ehei pelataan videopelejä mielummin!"

Tuo alkaa ollakkin siitä kopionnista. Kertokaa minulle vapaasti kuinka Percyn ja Potterin juonet keksittiin samaan aikaan, mutta jos julkaisuajankohdalla on eroa se 7 vuotta, on varmaan Riordankin ehtinyt kuulla kerran jos toisenkin Potterista. Kopiontia en myöskään hyväksy kun kirjan markkinointi ainakin suomessa on paljon painottunut "Kyllästyttääkö Potterit, lue Percyä!" mantraan.

Nyt sitten itse kirjasta kritisointiin:

Kaiken tuon kopionnin jälkeen voisi edes toivoa että kirja olisi mukaantempaiseva lukukokemus. Minulle se ei sitä ollut. Percy kertojana on minusta rasittava tapa viedä tarina eteenpäin. Koko tarinan kuvailu 12-vuotiaan päänsisästä ei anna kunnon mahdollisuutta  pohdintaan, vaan teksti koostuu lähinnä mukanokkelasta kuvailusta joka ei sinänsä naurata. Ainoa tyrskähdys taisi tulla kohdassa jossa Percy kertoo mitä ajatteli pudotessaan järveen sadan metrin korkeudesta tai jotain.Toinen asia mikä kirjassa jotenkin ärsytti oli jumalten kuvailu itsessään. Kirja tietyllä tavalla yrittää häivyttää toden ja fantasian tuntua esittelemällä jumalat ja muut taruolennot normaalin tapaisina ihmisinä jotka ovat kuvanveistäjiä ja sänkykauppiaita. Tämä toissalta luo ainakin itselleni enemmänkin epätodellisen tunteen. Manalan sisäänkäynti hollywoodissa? Olymposvuori keskellä New Yorkin yhtä koekimmista rakennuksista? Tämä sama idea oli myönkin jo Pottereissa, mutta siinä tämä tunne ei ole niin vanha koska nämä päämajat olivat aina jossain piilossa maan alla tai vastaavassa.

Viimeisenä suurena asiana kommentoisin hahmojen reaktioita eri tapahtumiin. Ne eivät tunnu realistisilta. Ne tuntuvat vain äärimmäisen tyhmiltä. Suurinpana esimerkknä ottaisin Percyn äidin oletettu kuolema. Miten Percy reagoi? Sanoo ehkä kerran "eih!" eikä puhu siitä muille ollenkaan. Ehkä muutaman kerran miettii "haen sut ihan kohta sieltä manalasta äiti." Häntä ei tunnu ahdistavan äidin kuolema yhtään. Hän vaan sivuuttaa asian luonnottoman nopeasti. Samaa sarjaa on Lemu-Gaben hahmo. PErcy on päättänyt vihaavansa häntä ja vihaa häntä koko kirjan. JA kirjan lopussa määrää "Äiti tapa se!" ja Äiti tekee käsketystysti. Oikeasti, mitä v*ttua. Toisaalta Gabe kuvaillaan muutenkin kirjassa pelkästään negatiivisena hahmona. Aivan kuin hänen tappamisensa olisi oikeutettu. JA sitten hahmot ovat iloisia. Tämä EI ole hyvää kirjoitusta. Itsekkin kirjoittelisin tuollaisia hahmoja.... joskus ala-asteella. Samanlaisia pöhköjä reaktioita (Hadeksen yllätysleppyminen, Poseidonin hyväsyn sinut, tai ehkä en jne) on paljon lisääkin. Pistää vihaksi. 

Plussaa antaisin muutamista hahmokuvauksista. Jumalat oli kuvattu luontevasti. Hahmot tuntuivat suurimmalta osin normaaleilta ihmisltä, hirveästi ei löytnyt MAry Sueja tai Gary Stuja (Mutta mikä olisi niiden vastakohta? Täysin ilkeä ja paha hahmo? Se voisi antaa Gaben hahmolle...) Vaikka kirjassa olikin paljon pahaa, sen halusi kuitenkin lukea nopeaa tahtia loppuun pitäen otteessaan. Kai tämä kertoo jotain kirjailijan kirjoitustaidoistakin.

2/5

Nyt odotan vastauksia tähän tillitykseen. Tämä on kuitenkin melko yksipuolinen näkemys aiheesta.
mus mus -> Ajatusliekki

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #93 : Huhtikuu 10, 2011, 08:53:44 »
Komppaan Mus Musia.
Luin Salamavarkaan (en siis muita kirjoja), ja ihan normaali luen kun ei ole muutakaan tekemistä-kirja se oli, vaikkakin joissain kohdissa kliseilevä ja hahmot jäivät aikas yksiulotteisiksi, paitsi tietysti Haades, joka tuntui yhtaikaa sekä semmoiselta Percy Weasleymäiseltä säännöistä tiukasti kiinni pitäjältä (Haades oli ainoa joka ei ollut rikkonut ei lapsia-sopimusta) ja Kalkarosmaiselta olen-paha-mutten-olekaan-tyypiltä. Ares lapsineen ja Gabe tuntuivat aikas yksiulotteisen pahoilta. Eniten jäi häiritsemään kuinka helposti Percy ja hänen äitinsä antoivat Gaben kuolla, eihän Harrykään ollut Dursleyitä valmis tappamaan. (huono esimerkki mutta anteeksi nyt.) Löysin paitsi nuo mus musin löytämät pottersamankaltaisuudet, myös yhden lisää. Jotain varastettu -> pääpahis haluaa sen -> jotain tyyppiä epäillään -> tyyppi ei olekkaan syyllinen -> oikea varas on joku päähenkilön tuttu. Siis suurinpiirtein noin. No jaa, näitten tästä topasta lukemieni viestien perusteella alkaa vaikuttaa siltä että muut sarjan kirjat ovatkin sitten parempia. ^^
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2011, 19:49:03 kirjoittanut Sateenropina »

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #94 : Huhtikuu 10, 2011, 11:03:28 »
Ehkä en jokaista mus musin viestin yksityiskohtaa ota koska niihin on hankala kompata niiden ollessa makuasioita, makuasioista ei voi kiistellä.

Lainaus
Ja KUINKAS OLLAKKAAN ilkeimmät ja rumimmat lapset leiriltä ovat kirjan pääpahis-jumalan lapsia!

Tuo ainoastaan pisti silmään, sitä jos sitä nyt tarkemmin ottaa Ares ei ole kirjojen pääpahis vaan Kronos, joka Luken kautta yllytti Areksen kääntymään Percyä vastaan varastamalla Hadeksen kypärän. :p

Yhtäläisyyksiä voi repiä vaikka mistä jos tarkemmin ottaa, mutta Rick Riordan ei ole tarkoituksella niitä ottanut, hänen tehdessään tätä ensimmäistä kirjaa samoihin aikoihin kuin Rowlingkin. Kirjojen vertailu tuntuu minusta alkaneen kunnolla vasta kuullessani että elokuvalla on sama ohjaaja kuin ensimmäisellä Potterilla. Ja silti, vaikka kirjoissa olisikin samankaltaisuuksia, tarvitseeko niiden antaa häiritä omaa lukukokemusta? :) Ainakin minulle Percy Jacksonit olivat hyvin antoisa lukukokemus jotka pysyvät lempikirjojeni joukossa yhä pitkään. On mahdollista pitää kahdesta samankaltaisesta sarjasta samaan aikaan. Se tuo lukemiseen moniulotteisuutta, sillä pidemmälle mennessä hahmoista kuoriutuu kaiken aikaa jotakin uutta ja erilaista kuin millaiseksi heidät alussa esiteltiin. Percy Jacksonien konsepti itsenään eroaa hyvin suuresti Pottereista, ja koska halusin kumota näkemyksen kirjojen samankaltaisuudesta luin muutkin kirjat mitä pikaisemmin.

Yhtäläisyyksiä löytyy myöhemmistäkin kirjoista, esim
, mutta siinäkin on oma pikku twistinsä eli juuri tuo
Sekin kuitenkin eroaa kokonaisidealtaan niin suuresti että on turha puhua suoranaisesta kopioimiselta. Minä huomaan, jos jokin on toisen kirjasarjan plagiointia; plagioinniksi se menee silloin kun sarja lähestyy enemmän fanfiktiota kuin originaalia tekstiä.

Hahmojen luonteista sitten...:"D Vähän hankalahan minun on näistä papattaa, Salamavarkaan lukemisesta kun on minullakin sen verran aikaa, mutta yksiulotteisuudella on tapana kuulua sivuhenkilöiden rooleihin. Tietty on olemassa hyvinkin moniulotteisia sivuhenkilöitä joista usein tuleekin lukijoiden suosikeita, mutta Areella ja hänen lapsillaan kokonaisuutena on niin pieni rooli ensimmäisessä kirjassa, ettei siihen ehditä syventyä kunnolla. Myös Percyn oma kerrontatapa aiheuttaa tätä yksiulotteisuutta - kaikki kuvaillaan Percyn näkökulmasta, eikä Percy siinä työn touhussa ehdi tutustua Clarisseen ja kumppaneihin he kun sattuvat olemaan sitä vaikeasti lähestyttävämpää sakkia. Kritisoin itsekin aluksi Percyn omaa kerrontaa, mutta siihen tarkemmin syventyessä siitä tulee kiinnostavaa ja hyvin persoonallista. :)

Mutta toisaalta, on asioista joista toiset pitävät ja toiset ei, enkä pakota ketään lukemaan myöhempiä kirjasarjoja jos niiden lukemisesta ei tule mitään. Valitettavasti Percy Jacksoneiden lukemisesta ei tule mitään sillä asenteella, että kirjat ovat täydellisiä muiden kirjojen kopioita - kun niihin suhtautuu itsenäisenä kokonaisuutenaan aukeaa aivan uusi maailma jonka jälkeen pienen vertauksen löytäminen huvittaa enemmän kuin ärsyttää.

Oma henkilökohtainen suosikkini kirjoista on Labyrinttitaistelu, jossa on juuri tuo spoilertageihin merkkaamani juonenkäänne, mutta joka on itsenään hyvin mielenkiintoinen ja moniulotteinen kirja joka jatkaa edellisestä hyvin loisteliaalla tapaa. Arvatkaa mistä pidän Riordanin kerronnasta kaikkein eniten? Kyvystä jättää tekstin loppuun uskomattomia koukkuja, joiden jälkeen on pakko lukea lisää.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
« Vastaus #95 : Huhtikuu 10, 2011, 12:29:01 »
Nuo samankaltaisuudet häiritsivät minua vain ekan kirjan ajan, kunnes tajusin ettei pääjuoni ole yhtään samanlainen. Jos suinkin pystytte, lukekaa ihmeessa jatko-osat ilman tuota kopiointi-ajatusta.

Lost Hero on muuten tosi hyvä ja tosi omanlaisensa.

-Tassu

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #96 : Huhtikuu 10, 2011, 17:50:12 »
Olen lukenut kaikki osat, aivan M-A-H-T-A-V-A sarja tosiaan. Juoni on hyvä ja tällä hetkellä top- 10 kirjojen kärjessä.
Itse olen täysi Zeus- fani ( muhihi ) ja muutenkin koko sarja on hyvä mutta sen taisinkin jo sanoa. :) Ja mistä ihmeestä serepäsikin sen aiheen, mutta olkoon vaikka mistä otettu nnioin ihana on! <3
...Maan pimeys hangen alla
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #97 : Huhtikuu 10, 2011, 17:52:39 »
Percy Jackson -sarjahan päättyi tähän viidenteen kirjaan, Jumalten sota. Surffailinpa tässä iltasella ja satuin löytämään tiedon, että Riordan kirjoittaa sarjalle tavallaan viisiosaisen jatkosarjan. Ensimmäinen osa on jo ilmestynyt englanniksi, muttei ainakaan Suomessa ole mitään tästä kuulunut, itsekin törmäsin faktaan sattumalta. Uudessa sarjassa on uusi päähhenkilö, mutta myös Percy ja Annabeth pyörivät mukana ja hommaan liittyy edelleen puoliveristen leiri ja kreikan mytologia, mutta lisänä pakkaa sekoittaa ilmeisesti roomalaiset jumalat ja tarut.

puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
« Vastaus #98 : Huhtikuu 10, 2011, 17:54:15 »

Oikeesti?! Nyt suomentajat äkkiä kääntäkää se! En pysty lukemaan ihan vielä enkkua (hehheh) ja oikeesti melkein itkin kun se sarja loppui!
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
  • Pottermore: HallowGalleon47
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #99 : Huhtikuu 10, 2011, 19:36:17 »
En ajatellu ensin jatkaa keskustelua Azuran kanssa mut päätin kuitenkin :D

Lainaus
Ehkä en jokaista mus musin viestin yksityiskohtaa ota koska niihin on hankala kompata niiden ollessa makuasioita, makuasioista ei voi kiistellä.

Lainaus
Ja KUINKAS OLLAKKAAN ilkeimmät ja rumimmat lapset leiriltä ovat kirjan pääpahis-jumalan lapsia!

Tuo ainoastaan pisti silmään, sitä jos sitä nyt tarkemmin ottaa Ares ei ole kirjojen pääpahis vaan Kronos, joka Luken kautta yllytti Areksen kääntymään Percyä vastaan varastamalla Hadeksen kypärän. :p

Kronos on joo se "the pääpahis" mutta kyl se Aree varastaa shown ainakin Salmavarkaan ajaksi. Siksi tämä seikkakin pisti enemmän silmään. Ja kuten sanoin, tässä ei arvoida sarjaa vaan yksittäistä teosta.

Lainaus
Yhtäläisyyksiä voi repiä vaikka mistä jos tarkemmin ottaa, mutta Rick Riordan ei ole tarkoituksella niitä ottanut, hänen tehdessään tätä ensimmäistä kirjaa samoihin aikoihin kuin Rowlingkin. Kirjojen vertailu tuntuu minusta alkaneen kunnolla vasta kuullessani että elokuvalla on sama ohjaaja kuin ensimmäisellä Potterilla.

Kyllä, mutta kuten jo sanoin, Riordanilla oli varmasti runsaasti aikaa kuulla ainakin Pottereiden perusideasta (varsinkin kun sitä mediamyllytettiin niin paljon, ei kai hän sentään tynnyrissä elä? Minusta kopiointinnista mietiskely kyllä aloitettiin jo ennen leffojen tuloa.

Lainaus
Ja silti, vaikka kirjoissa olisikin samankaltaisuuksia, tarvitseeko niiden antaa häiritä omaa lukukokemusta? :) Ainakin minulle Percy Jacksonit olivat hyvin antoisa lukukokemus jotka pysyvät lempikirjojeni joukossa yhä pitkään. On mahdollista pitää kahdesta samankaltaisesta sarjasta samaan aikaan. Se tuo lukemiseen moniulotteisuutta, sillä pidemmälle mennessä hahmoista kuoriutuu kaiken aikaa jotakin uutta ja erilaista kuin millaiseksi heidät alussa esiteltiin. Percy Jacksonien konsepti itsenään eroaa hyvin suuresti Pottereista, ja koska halusin kumota näkemyksen kirjojen samankaltaisuudesta luin muutkin kirjat mitä pikaisemmin.

Ehkä sinulle, mutta ainakin itseäni häiritsee suunnattomasti jos lukiessa tulee Déja Vu tunne joka kolmas lause (Vähän kärjistettynä). Kokonaiskonsepti on ehkä erilainen Pottereista, mutta jos monet ideat on suoraan kopioitu (aiemmin mainitsemani siinä viestissäni) ja osa taas yksinkertaisesti hölmöjä (Kreikan kaikki jumalat ja taruolennot ovatkin sänkykauppiaita jne) niin jokin mättää.

Lainaus
Yhtäläisyyksiä löytyy myöhemmistäkin kirjoista, esim
, mutta siinäkin on oma pikku twistinsä eli juuri tuo
Sekin kuitenkin eroaa kokonaisidealtaan niin suuresti että on turha puhua suoranaisesta kopioimiselta. Minä huomaan, jos jokin on toisen kirjasarjan plagiointia; plagioinniksi se menee silloin kun sarja lähestyy enemmän fanfiktiota kuin originaalia tekstiä.

Tuohon en ota kantaa, sillä en le myöhempiä kirjoja lukenut :) Harkitsen hirviöidenmeren lukemista jotta saisi laajennettua kokonaiskuvaa.

Lainaus
Hahmojen luonteista sitten...:"D Vähän hankalahan minun on näistä papattaa, Salamavarkaan lukemisesta kun on minullakin sen verran aikaa, mutta yksiulotteisuudella on tapana kuulua sivuhenkilöiden rooleihin. Tietty on olemassa hyvinkin moniulotteisia sivuhenkilöitä joista usein tuleekin lukijoiden suosikeita, mutta Areella ja hänen lapsillaan kokonaisuutena on niin pieni rooli ensimmäisessä kirjassa, ettei siihen ehditä syventyä kunnolla.

Tästä olen erimieltä. Monissakin kirjoissa (esim juurikin Pottereissa) on hyvikin moniuloitteisia sivuhenkilöitä. Salmavarkaastakin olisi voitu tehdä parempi murtamalla kuutamia kliseitä (esim oltaisiin tehty Percyä kiusaavista lapsista vaikka jonkun mun jumalan lapsia kuin pääpahiksen?). Sama Gaben kanssa. Hänestä olisi tullut paljon paremmin kerrottu hahmo jos olisi edes vähän kehitetty eteenpäin. Otan esimerkiksi Eoin Colferin Toivomuslistan, jossa on hyvin samanlainen hahmo (Päähenkilön ilkeä isäpuoli). Kyseisessä kirjassa hahmoa syvennetään vaikka pidetäänkin sivuhahmon rajoissa. Lopussa päähenkilö pelastaa tämän ilkeän isäpuolensa hengen, koska tietää että kukaan ei ole täydellinen, eikä noin vaan voi ihmistä tappaa. Salmavarkaassa Percy taas käskee äitiään tappamaan isäpuolen. Hänet toisinsanoen jätetään yksiuloitteiseksi "ilkeäksi aikuiseksi" loppuun saakka. (Voisi ottaa toiseksi esimerkiksi Kalkaroksen, joka myöskin on tälläinne "ilkeä aikuinen". Hänenkin roolinsa syventyy ja lopulta on enemmänkin antisankari kuin pelkkä "pikkupaha")

Lainaus
Myös Percyn oma kerrontatapa aiheuttaa tätä yksiulotteisuutta - kaikki kuvaillaan Percyn näkökulmasta, eikä Percy siinä työn touhussa ehdi tutustua Clarisseen ja kumppaneihin he kun sattuvat olemaan sitä vaikeasti lähestyttävämpää sakkia. Kritisoin itsekin aluksi Percyn omaa kerrontaa, mutta siihen tarkemmin syventyessä siitä tulee kiinnostavaa ja hyvin persoonallista. :)

Aivan totta. Tästä syystä ulkopuolinen kerrontatyyppi olisi toiminut paljon paremmin. PErcyn kerronnan "persoonallisuus" kun lähinnä rajoittuu aiemmin manitsemaani mukanokkeluuteen (Tyyliin "Ajattelin juosta pakoon mutta sitten teikin jotain mistä syystä blaa blaa blaa minut pitäisi viedä mielisairaalaan blaa blaa blaa"). Pottereissakaan (käytän tätä nyt paljon vertailukohteena, ollaanhan vuotiksessa) Harrykään ei sinäänsä tutustu Luihuisiin, mutta heistä pystyy heti aistimaan tietyn moniuloitteisuuden (ahtaat perhekatsomukset yms) mikä taas ei Clarissesta ja kumppaneista ei välity. He yrittävät upottaa Percyn pyttyyn kirjan alussa ihan huvikseen. Joo...

Lainaus
Mutta toisaalta, on asioista joista toiset pitävät ja toiset ei, enkä pakota ketään lukemaan myöhempiä kirjasarjoja jos niiden lukemisesta ei tule mitään. Valitettavasti Percy Jacksoneiden lukemisesta ei tule mitään sillä asenteella, että kirjat ovat täydellisiä muiden kirjojen kopioita - kun niihin suhtautuu itsenäisenä kokonaisuutenaan aukeaa aivan uusi maailma jonka jälkeen pienen vertauksen löytäminen huvittaa enemmän kuin ärsyttää.

En aloittanut Percy Jacksonin lukemista sillä asenteella että se olisi täydellinen kopio. Aluksi minulle ei ollut siitä oikein mitään mielipdettä. Asenteeni rakentui kirjan lukemisen myötä. Ja asenteeni tätä kirjaa kohden on: Ihan kiva kirja joka kierrättää monista kirjoista tuttuja kliseitä niin kuin Potteritkin teke mutta paljon huonommalla menestyksellä.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2011, 19:42:22 kirjoittanut mus mus »
mus mus -> Ajatusliekki