Kirjoittaja Aihe: Basiliskin kuulemisesta.  (Luettu 12245 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa deehoo

• Vuotislainen
Basiliskin kuulemisesta.
« : Lokakuu 11, 2008, 20:09:32 »
Minua on jo pitkään vaivannut asia, johon en ole saanut riittävää vastausta. (toivottavasti tätä kysymystä ei ole vielä käsitelty, elkää hirttäkö jos on.)
Kun Harry SK:ssa kuuli basiliskin selvästi putkien läpi, olipa missäpäin koulua tahansa, miksi Dumbledore ei kuullut basiliskia? Joidenkin mielestä Dumbledore ei ollut koulussa silloin, mutta kai siitä maininta olisi ollut?? (tai sitten en ole lukenut tarpeeksi tarkkaan, mikä on hyvin mahdollista,  mutta toivottavasti ei.)
Dumbledorehan on kärmessuu, jos joku ei vielä sitä tiennyt, kun siitä on niin paljon väitelty, mutta kyllä Row itse haastattelussa sanoi että Dumbledore ymmärtää kärmeskieltä.
Joo, tuohon olisi kiva saada vastaus, tai edes jonkinlainen teoria, joka käy järkeen...
Olen haastatteluista yrittänyt etsiä, jos row olisi siihen vastannut jossain, mutta enpä ole ainakaan vielä löytänyt.

Sirusho

• Ankeuttaja
Vs: Basiliskin kuulemisesta.
« Vastaus #1 : Lokakuu 11, 2008, 20:15:48 »
Enpä tiedä. Menee vähän offiksi, mutta eikös Dumppis PP:ssä sanonut Harrylle Kolkon talossa, että sinä varmaan ymmärrät heitä. Kun he puhuivat käärmeskieltä. Itse olen saanut sen käsityksen, että Dumppis ei osaa käärmeskieltä. Korjatkaa jos olen väärässä...

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #2 : Lokakuu 11, 2008, 20:19:00 »
Käsittääkseni Dumbledore ei ole kärmessuu; hän kyllä ymmärtää kärmeskieltä, mutta ei osaa itse puhua sitä.
Terve kaikille!

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2008, 11:53:10 »
Mä uskon, että Dumle ei yksinkertaisesti sattunut olemaan kuulolla silloin kuin basiliski luikerteli putkissa etsimässä uutta uhria. Mun ymmärtääkseni Harry kuuli murhanhimoiset sihinät vain silloin kun basiliski meni ihan vierestä, mikä mun mielestä käy myös järkeen, ei se sihinä nyt niin voimakasta ollut, että olisi kaikunut kaikkialla Tylypahkassa. Ja sillä tavoinhan Harry kykeni seuraamaan basiliskin menoa ja olemaan aina ensimmäisenä rikospaikalla (jos sihinä kuuluisi kaikkialla, niin sen paikallistaminen olisi kovin hankalaa). Ja vielä se, että eihän Harrykaan nyt loppujen lopuksi niin montaa kertaa kuullut basiliskin jupinoita ja Harry sentään oli ympäri koulua vilistävä oppilas. Dumle oli tornihuoneessaan kököttävä rehtori, mitä nyt joskus liikkui syömään, huispausta katsomaan tai sairastupaan Harrya ja/tai kangistettuja morjenstamaan.

Jos Dumbledore olisi ollut kuulolla, niin kyllä hän mun käsittääkseni olisi osannut myös tulkata sihinät. Sitähän kielen ymmärtäminen tarkoittaa. Mutta hän vain ei ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #4 : Lokakuu 12, 2008, 12:30:59 »
Mä ajattelen, että kyllä se kääntäminen sujuu aika automaattisesti, varsinkin jos on useamman vuoden taito takana. Eli ei Dumlen tarvinnut erikseen tajuta, että nyt nämä sihinät täytyy kääntää, hän vain ymmärsi ne sitä mukaa kun kuuli.

Täytyy kai myöntää, että mä en tosin tajua sitä, että miten Dumle voi ymmärtää kärmeskieltä, mutta ei osaa puhua sitä. Jos hän tietää, että mitä mikäkin sihahdus tarkoittaa ja on periaatteessa kykeneväinen itsekin sihisemään (osasihan Ronkin matkia sen verran että pääsi Salaisuuksien kammioon), niin kuinka Dumbledoren kaltainen (kieli)nero voisi olla osaamatta myös puhua kärmeskieltä?
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #5 : Lokakuu 12, 2008, 12:55:38 »
Onhan mahdollista, että vaikka ymmärtää jotain kieltä, niin ei silti osaa puhua sitä. Minä esimerkiksi ymmärrän saksaa, mutta en puhu sitä, kuin ehkä kaksi sanaa, joten ei ole niin varmaa, että Dumbledore osaisi puhua käärmeille, tai ei välttämättä kovinkaan hyvin.

Lisäksi voi olla, että kärmessuu kuulee herkemmin käärmeen puheen. Ulkopuoliselle se sihinä saattaa äkkiä kuulostaa vain tuulelta jossain kaukana, mikäli kuulee sitä ollenkaan. Mutta koska Harry ymmärsi sitä leikiten, niin tottakai hän kuuli sanoja pelkän epämääräisen tuulensuhinan sijasta. Esimerkiksi VK:ssa siellä eläintarhassa Harry kuuli sen käärmeen sen lasin läpi, mutta en usko, että kovin moni muu sitä olisi kuullut.

Ja tuskin Harry kuuli aina, kun Basiliski jotain "sanoi". Ehkä hän kuuli sen vaan silloin, kun oli jotenkin lähellä tai jotain. Siis saattoihan sen Basiliski sihistä monta muutakin kertaa, kuin vain ne SK:ssa mainitut kohdat. Tai sitten Harrylla vain sattui olemaan huono tuuri; hänhän osui aina aika lähelle sitä basiliskin hyökkäyspaikkaa (paitsi Hermionen tapauksessa).

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #6 : Lokakuu 12, 2008, 13:47:22 »
Onhan mahdollista, että vaikka ymmärtää jotain kieltä, niin ei silti osaa puhua sitä. Minä esimerkiksi ymmärrän saksaa, mutta en puhu sitä, kuin ehkä kaksi sanaa, joten ei ole niin varmaa, että Dumbledore osaisi puhua käärmeille, tai ei välttämättä kovinkaan hyvin.

Toi on jotain sellaista, mihin mun ymmärrys ei yksinkertaisesti riitä. En vaan tajua. Mä en myöskään osaa saksaa kuin jokusen sanan, ja sitten jonkun verran mä kykenen arvaamaan ruotsin tai englannin pohjalta, mutta en mä saksankielisten puhetta kuullessani pysy lainkaan kärryillä. Kyllä mä sen eron tajuan, että kielen ymmärtäminen on helpompaa kuin sen tuottaminen, mutta jos ymmärtää (=tunnistaa) kieliopillisia sääntöjä ja on sanavarastoa, niin kyllähän sitten on välineet hallussa myös ko. kielen tuottamiseen. Monesti se sujuu tosin hitaammin ja virheitä tulee myös aina toisinaan, mutta kuitenkin. Vähän sama juttu kuin luku- ja kirjoitustaidon kanssa, kyllähän sellaisia ihmisiä vissiinkin on, jotka osaa toisen muttei toista, mutta mä en ikinä ole pystynyt käsittämään, että kuinka se on mahdollista. Mä näen ne erottamattomana pakettina. No, ehkä mulle vielä joskus valkenee :)

Jos nyt mennään varsinaiseen aiheeseen, niin tuo on hyvä pointti, että kärmessuu kuulee herkemmin käärmeen puheen. Niinhän se menee, että kun jonkun tunnistaa, niin sen sitten havaitsee kaikkialla. Mulla ainakin käy aina niin, kun esimerkiksi tutustun vaikka johonkin uuteen kirjailijaan, niin sitten sanomalehdet ovat täynnä juttuja tästä kirjailijasta. Aiemmin ne on vaan ohittanut ja unohtanut saman tien.

krissee

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Lokakuu 16, 2008, 20:19:29 »
Vaikka Dumbledoren sanotaankin osaavan paljon kieliä, eihän käärmeiskieltä voi oppia vaan käärmeissuuksi synnytään. Vai onko se näin? Mutta jos Dubledore sain muilla keinoin tietää basiliskin liikkeistä koulun putkistossa, olihan hän niin etevä velho.
Nii, teorioita on monia, ja Row on varmaan tähänkin suunnitellut vastauksen.

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #8 : Lokakuu 16, 2008, 20:51:47 »
Mutta eihän Dumbledore tiennyt, että juuri basiliski oli se, mikä kammiossa oli. Joten kun hän sitten aina tornissaan oleili, niin on hyvin ymmärrettävää ettei hän kuullut ääntä, enkä usko että basiliski kulki jostakin rehtorinkanslian läheltä^^ Ja sen lisäksi Row on kertonut, että Dumbledore ymmärtää kärmeskieltä, mutta ei puhu sitä :)

Vaikka Dumbledoren sanotaankin osaavan paljon kieliä, eihän käärmeiskieltä voi oppia vaan käärmeissuuksi synnytään. Vai onko se näin?
Minusta käärmeskieltä voi oppia siinä, missä mitä tahansa muutakin kieltä. Pystyihän esimerkiksi Ron viimeisessä kirjassa avaamaan salaisuuksien kammion, vaikka hän ei kärmessuu olekaan.
Niin, mutta uskon että Ron vain matki Harrya; en usko, että kärmeskieltä voi noin vain oppia, ellei joku Voldemortin kaltainen kärmessuu sitten sitä opeta.. en ainakaan usko että sitä voi puhumaan kovinkaan helposti^^

- Bad Girl -

He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #9 : Lokakuu 17, 2008, 15:24:24 »
Mieleeni juolahti heti hyvin yksinkertainen asia: Entä, jos käärme ei ole "puhunut" silloin, kun Dumbledore on ollut läsnä? Kun Harry on kävellyt käytävillä ja käärme on liukerrellut putkistoissa, rehtori ei ole kävellyt Harryn lähelläkään. Veikkaan, että käärme suurinpiirtein on tiennyt, missä Harry on ja silloin puhunut. Muistaakseni kirjassa ei ollut ainoatakaan kohtaa, jossa rehtori olisi ollut Harryn lähettyvillä, kun Harry on kuullut ääniä? Enkä usko, että kun Harry on jossain eri puolella linnaa kuin Dumbledore, putket kantavat äänen niin kauas.

Mielestäni asia on noin melko yksinkertainen ja selvä, mutta korjatkaa, jos minulta on jäänyt jotain huomaamatta.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #10 : Lokakuu 17, 2008, 19:33:40 »
Muuten mä oon samaa mieltä sun kanssas, mutta en usko basiliskin huomioineen Harryn läsnäoloa puhjetessaan puhumaan. Mä luulen, että hän vain sihisi innoissaan, eikä uhrannut ajatustakaan sille, että oliko joku kuulolla. Basiliskihan vietti aikaansa lähinnä yksikseen ja yksinasujat tuppaavat puhumaan itsekseen. Ja kuinka basiliski olisi edes tiennyt Harryn olevan lähistöllä? Putket olivat seinien sisällä, eikä sinne varmaankaan nähnyt tai haistanut paljoakaan käytävillä liikkujia.

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2008, 13:00:49 »
Se voi hyvinkin olla, Mab.
Mieleeni kuitenkin tuli vielä; käärmehän on (tai siis oli) hyvin fiksu, ja jollain tapaa varmasti tiesi, että hänen päivällisensä kävelee tuolla jossain, jahka Valedron kertomana. Kuten Pottereissa yleensäkin - niin ihmiset kuin eläimetkin pystyvät erikoisiin tekoihin ja ovat todellakin erikoisia, ja entäpä jos kerta basiliskin katse tappaa, mistä sitä tietää mihin muuhun käärme pystyy? Ei sitä tiedä, vaikka käärme aistisi Harryn läsnäolon. Sen verran erikoinen käärme on muutenkin.

Pohdintoja vain, emmekä varmasti ehkä koskaan tule tietämään tätä _aivan älyttömän_ tärkeää faktaa. :-D

Lirppuva Loistoveikko

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Lokakuu 26, 2008, 09:58:56 »
Mieleeni tuli heti ajatus että Valedrohan pelkäsi Dumbledorea. Jos hän oli kertonut basiliskile, että Dumppis on voimakas velho ja häntä täytyy varoa? Tuskin Valedro olisi ilahtunut jos basiliski olisi tuonut Dumbledoren salaisuuksien kammioon päivälliseksi.

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #13 : Lokakuu 26, 2008, 12:10:06 »
Voisikohan se olla niin, että Harryssa oleva Voldemortin sielunpalanen kuuli basiliskin? Koska eikös juuri tämä osa ollut se, joka sai Harryn olemaan (ymmärtämään ja käyttämään) kärmessuu? Tämä sielunpalanen olisi jonkinlainen "radiovastaanotin" Harryssa.
Jos olisi kuulunut jotain eriskummallisia ääni, kai Lockhart, Ron ja Hermione olisivat myös kuulleet ne ollessaan Harryn kanssa? Tarkoitan siis, että hekin olisivat ihmetelleet outoa suhinaa tai miksi sitä käärmeen ääntä nyt nimitetäänkään. Kirjassa he kuitenkin ihmettelevät Harryn kuulemista ja kieltävät kuulevansa mitään eriskummallista (SK s.132-133, 151-152).  Mielestäni heidän ei tarvitsekaan osata kärmeskieltä kuullakseen tuon oudon äänen, koska kuullahan voi ymmärtämättä kuulemaansa.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #14 : Lokakuu 26, 2008, 12:20:28 »
Voisikohan se olla niin, että Harryssa oleva Voldemortin sielunpalanen kuuli basiliskin? Koska eikös juuri tämä osa ollut se, joka sai Harryn olemaan (ymmärtämään ja käyttämään) kärmessuu? Tämä sielunpalanen olisi jonkinlainen "radiovastaanotin" Harryssa.

Kyllä, Harry oli kärmessuu, koska hänessä oli pala Voldemortin sielua, eli hän oli toisin sanoen hirnyrkki. Harry menetti kärmeskielen kyvyn, kun tämä sielunpalanen tuhoutui.
Terve kaikille!

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Joulukuu 09, 2008, 14:30:39 »
Dumbledore osaa varmaan tulkita käärmes kieltä silloin, kun hän tietää jonkun puhuvan sitä, mutta hän ei osaa erottaa sitä tavallisen koulun mekkalan seasta, niin kuin Harry.

Uskoisin asian olevan noin. Käärmeen sihinät ja suhinat on sen verran hiljaisia ettei kuka tahansa niitä kuule, jollei taia käärmeskieltä kuten Harry jolle käärmeen puhe oli kuin kenentahansa ihmisen puhetta, vaikka se kuuluisikin hiljaa niin kai nyt kieltätaitava pystyy tarttumaan sanoihin toisin kuin ne jotka eivät sitä ymmärrä.
Dumbledore ehkä ymmärtää käärmeskieltä (miksi minä muistelen lukeneeni kirjasta että hän JOPA osaa puhua sitä???) mutta kai ymmärtämiseen vaaditaan se lähtökohta että tiedostaa jonkun puhuvan sitä. Itse ainakin joudun vähän aikaa kuuntelemaan, jollen heti tiedosta kuulevani mitään tuttua sanaa, mitä kieltä tyypit puhuvat vaikka he puhuisivatkin ihan englantia. Mutta jollen tiedosta asiaa, heidän puheensa kuulostaa joltain siansaksalta pikemminkin kuin englannilta.
Ja käärmeskieli on hieman eriasia kuin ihmistenkieli yleensä. Siinä pitää olla korvatarkkana jos haluaa ymmärtää kaikki suhinat, syljeksinnät ja sihinät jotta ymmärtäisi mistä on kyse. Tuskin Dumbledore käytävillä liikkuessaan tai muualla päin linnaa ollessaan korva höröllä odota kuulevansa sihinää ja syljeksintää minkä voisi yhdistää käärmeskieleksi.

Käärmeskielen synnynnäisesti osaavien (ja Harryn) luulisi automaattisesti ymmärtävän sihinän ja sylkemisen vaikka ympäriltä kuuluisikin ihmisten puheensorinaa, mutta luultavasti käärmeskielen itseoppineet eivät niin helpolla käännä sitä mielessään ja tuskin he sitä erottavat. Eihän kukaan muukaan kuullut sitä sihinää mitä Basiliski putkistossa aiheutti. Ja ehkä Dumbledore ymmärtää enemmänkin ihmisten käärmeskieltä kuin itsekäärmeiden. Ainakin siitä Kolkon perheriidasta pystyi päättelemään että he sylkivät ja sihisivät oikein olantakaa, ja muutenkin ihmisten käärmeskieli on luultavasti ymmärrettävämpää ja kuuluvampaa kuin kärämeiden (itse en oikein ole koskaan kuullut käärmeiden päästävän mitään todella kuuluvaa ääntä kidastaan...) Sitäpaitsi luulisi seinien sisäpuolella sihisevän käärmeen äänet kuuluvan vielä vaisummin kuin samassa huoneessa/tilassa olevan käärmeen.... Sen voi kuka tahansa, jos sihinää tai Basiliskin muita liikkeitä kuulee, yhdistää vaikka tuulen ujellukseen tai vanhan rakennuksen ääniin.

Tai ainakin luulisi ettei Dumbledore kuullut Basiliskiä tai ainakaan tiedostanut asiaa, sillä jos hän alusta asti tiesi putkistossa liikkuvan käärme (ja kuuli mitä se käärme vielä puhui ja näki vielä seuraukset) oli aika välinpitämätöntä hänen käytöksensä kakkos kirjassa. Luulisi rehtorina hänen sitten menneen hoitelemaan se käärme sen sijaan että koulu menisi sulkemis uhan alle ja että pari oppilasta selvisi juuri ja juuri hyökkäyksestä hengissä. Aika vastuutonta koulunrehtorilta olisi tuo käytös.... Tuskin hän luotasi Harryyn ja muihin että he hoitaisivat asian. Hehän olivat 12 vuotiaita tämän sattuessa....!
"Are we there yet?"
"No"

pölypunkki

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Tammikuu 18, 2009, 18:40:51 »
Moikka, hei mun kysymys menee kyl nyt reilusti yli puhutun aiheen mutta käärmeisiin basiliskin kautta liittyy kumminkin! Tästä Dumbledoren kärmeskielenymmärtämis-asiasta en jaksa vauhkota, oma mielipiteeni on jo täällä tullut esiin...

Mutta. Olen jo pitkään mietiskellyt, että mitä kautta se käärmeiden kunkku pääsi putkista näyttäytymään kangistetuille? Tai siis, basiliskihan liikkui putkissa, miten se tuli sieltä pois? Eihän mikään putki aukea loimottavana reikänä suoraan koulun käytäville, vessanpöntöistä putki ymmärtääkseni menee suoraan järveen (LP, Myrtin kertomus liu'usta pöntön sisällön mukana). Onko koulussa sitten muitakin reittejä putkistoihin, kuin Myrtin vessasta?
Saatan muistaa väärin, mutta eikös Hermione ja Penelope löydetty kangistettuina kirjaston lähettyviltä? Jos käärmeen ainoa tie käytäville on myrtin vessan kautta, sen on täytynyt luikerrella täydessä pituudessaan koulun käytävillä mikä taas tuntuu jotenkin hieman..epäuskottavalta?
Asia on vaivannut minua ja valaiskaahan minua jos löytyy jokin aivan yksinkertainen selitys (mitä en ihmettelisi jos olisi, ei aina itselläni ihan leikkaa..) !

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #17 : Tammikuu 26, 2009, 22:37:46 »
Mutta. Olen jo pitkään mietiskellyt, että mitä kautta se käärmeiden kunkku pääsi putkista näyttäytymään kangistetuille? Tai siis, basiliskihan liikkui putkissa, miten se tuli sieltä pois?

Toi on itse asiassa aikas hyvä kysymys, jota mä en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan. Tai mitä mä olen ajatellut, on että basiliski tosiaan luikerteli koko komeudessaan pitkin käytäviä. Linnahan on iso, joten ei se kai nyt niin ihmeellistä ole, että basiliski onnistui etenemään ilman että koko koulu huomasi. Kyllähän Harrykin seikkaillessaan köpötti monesti autioita käytäviä pitkin. Ja Hermionekin jutun juonen keksittyään kehoitti Penelopea katsomaan nurkan taakse peilin avulla, joten se antaisi ymmärtää, että hän oletti basiliskin matkaavan käytäviä pitkin.

Oliko sitten Ginny joka kerta suhisemassa basiliskille reitin auki Myrtin vessasta käsin, mä en muista, mitä tästä sanottiin. Ja jos oli, niin pitikö hänen myös suhista ovi kiinni sitten kun basiliski palasi?

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #18 : Tammikuu 28, 2009, 21:28:11 »
Jos linnassa oli muutenkin salaisia huoneita, (kammio, tarvehuone) voisihan sitä olettaa, että Salazar oli järkännyt muutamia reittejä käärmeelleen. Olihan hän sentään "aikansa mahtavimpia velhoja" niin että on hankala uskoa sitäkään, että hän olisi jättänyt puhdasverisyys-asiansa noin vain puolitiehen. Okei, menee aika kaukaa aiheesta tämäkin...

Kirjoissa nämä käärmeet ovat olleet kaikki aika fiksuja tyyppejä, joten olettaisin, että B. suhisi reittinsä auki ihan itse. Ja koska käärmeillä on kaikenlaisia hienoja aisteja, ja tällä vielä hajun lisäksi näkökin, se ehkä pystyi vähän luotaamaan reittinsä joilla meni, ehkä jopa älykkäästi yrittäen välttää ylempiä kerroksia, joissa nuo opettajat tuntuvat yleensä oleskelleen ja näin Dumbledore ei olisi päässyt kuulemaan... Meneekö arvailuni liian epätodennäköiseksi?

Taitaa mennä, eli jatketaan vähän turvallisemmalla alustalla: On hankala uskoa sitäkään, että Dumbledorella vain sattuisi olemaan liian huono kuulo basiliskin sihinälle, eli olen siis samalla kannalla kuin moni muukin: Dumbledore ei "kuullut" basiliskin puhetta, koska hän ymmärsi kärmeskieltä vain oman opettelunsa perusteella, eikä se ollut ns. sisäänrakennettua. Kenties Dumble osasi jopa puhua sitä vähän. Kärmeskielihän ei ole mikään mahdoton kieli ulkopuolisen opetella, niin kuin KV:sta kävi Ronin kohdalla ilmi (hän tosin sanoi vain yhden sanan, mutta onnistui lausumaan sen tyydyttävästi.) Tai kenties Harry Luihuisen perillisen hirnyrkkinä oli jotenkin "paremmalla taajuudella" kuulemaan Salazarin lemmikin mutinan?
"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #19 : Tammikuu 30, 2009, 23:17:17 »
Minulle tuli jotakin mieleen jostakin kun luin tätä topicia.

En vieläkään usko, että Dumbledore ymmärtää kärmeskieltä (koska sitä ei tietääkseni ole mainittu, ja Feeniksin Killassahan Dumbledore sanoo Kolkon muistossa Harrylle; "Sinähän varmaan ymmärrät heitä?" Ajattelin siis, että kenties Dumbledore tunnistaa kärmeskielen, muttei osaa puhua / ymmärtää sitä. Kuitenkin tuli mieleen, että miksiköhän Dumble ei kuullut Basiliskia, ja ajattelin, että kenties kärmeskieltä puhuva voi kohdistaa sanomansa vain yhdelle henkilölle kerrallaan, eli tämä jotenkin puhuu jollain mystisellä taajudella jota vain yksi ymmärtää / muut eivät silloin vain ymmärrä. En myöskään kovin tarkasti uskoisi, että Basiliski sihisi niin varomattomasti että möykkäsi koko koulun laajuisesti, vaan tämä puhui hiljaisesti ja osasi aistia Harryn läsnäolon. Kenties Valedro saattoi myös säätää jonkinlaiset vaimennustaiat Harryn ja Basiliskin lähistölle? Vaikka tuo kuulostaakin epätodennäköiseltä :D Itse kumminkin uskon että kyse on siitä, että Basiliski on hyvin varovainen puhuessaan, ja sihisi Harrylle vain kun Dumbledore ei ole lähistöllä.

(tai sitten Dumbledore kuuli kaiken, muttei vain välittänyt siitä?)

Tuosta basiliskin putkissaliikunnasta; kenties basiliski näyttäytyi jonkinlaisen tuuletusaukon tms? kautta ? :D Vessanäyttäytymisessä ei ole mitään ongelmaa, mutta kenties basiliski pääsi juuri jotain omituista tietä väläyttämään sen tappavan katseensa?

Tuolle pitäisi kenties tehdä ihan oma topic.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Helmikuu 12, 2009, 18:27:53 »
Kuitenkin tuli mieleen, että miksiköhän Dumble ei kuullut Basiliskia, ja ajattelin, että kenties kärmeskieltä puhuva voi kohdistaa sanomansa vain yhdelle henkilölle kerrallaan,

Eihän Harrykaan kuule basiliskia, kun se esim. puhuu salaisuuksien kammiossa Valedrolle tms. tai toisin päin.
se Basiliski ei vaan ollu D:n lähellä ku sattu puhumaan sitä. Kerrottiinhan kirjoissakin, et Harry kuuli se äänen loittonevan tms., kun basiliski
liikkui muualle.
Sama hommma, D oli vaan koko ajan niin kaukana Basiliskista, ettei kuullut mitään. Ihan niinku sanoit ;)

"Sinähän varmaan ymmärrät heitä?" Mä ihmettelen, miks D ei ymmärtäis kärmeskieltä. Niinku aikasemmin sanoin, sehän ois
voinu vaan pyytää Harrya kääntämään sen omalle kielelleen. Eihän D:n ois mitään järkee kattoo sitä muistoo, jos
se ei ymmärtäis siitä puoliakaan.

Mua mietityttää myös se, että miks esim. Hermione ja Ron ei kuullut edes sitä sihinää, kun basiliski puhui, Harryhan ymmärsi sen, mutta luulisi, että Herm. ja Ron ois kuullut edes sen sihinän. Miksiköhän näin? Oliko Harrylla korvassaan kaiutin kärmeskielen varalle? :P
Siis ylipäätään, miksi kukaan ei kuullut edes sihinää, vaikka Harry kuuli sen (puheena) ??
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Minger

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Maaliskuu 29, 2009, 20:01:37 »
En ole ihan varma mitä Rowling on sanonut asian suhteen - ainakin sen, että Dumbledore ymmärsi tai oli opetellut kärmeskieltä, mutta oliko hän kärmessuu, siitä minä en tiedä mitään. Oikeastaan minä pidän kaikkea, mitä ei kirjoissa lue, toisarvoisena tietona, vaikka itse Rowling olisi sen kertonut. Kirjat pitäisi pystyä ymmärtämään ilman, että sen kirjailija selittää mitä on kirjoittanut. Jokatapuksessa, se, miksei Dumbledore sitten kuullut basiliskia, voi johtua (keskustelussa aiemin mainittujen varteenotettavien syiden lisäksi) siitä epäloogisuudesta, että kenties kirjailija vasta myöhemmin päätti, että rehtori puhui kärmeskieltä eikä näin tullut asiaa ajatelleeksi Salaisuuksien kammion yhteydessä. Human error, josta ei kannata päiväänsä pilata. Onhan toki täysin mahdollista, että Dumbledore ei sattunut ääntä kuulemaan (en usko, että basiliski osasi vaieta hänen läsnäollessaan tai vaistota, keitä putkien ulkopuolella käytävässä silloin käveli). JOS hän olisi sen kuullut, häne ehkä olisi jotain tehnyt asialle. Koulun turvallisuus oli Dumbledorelle todella tärkeää, enkä usko että hän olisi jättänyt selvittämättä tuon murhaamista lupailevan äänen alkuperää, mikäli siis ymmärsi käärmettä siten.

Poissa Musta lilja

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #22 : Huhtikuu 08, 2009, 15:51:11 »
Luulin kommentoineeni jo tähän aiheeseen, mutta en näköjään olekkaan. Luulen että Dumbledore on opetellut käärmekieltä. Hän ei siis osaa sitä synnynnäisesti, mutta on oppinut tulkitsemaan käärmeen sihinää ja matkimalla puhumaankin käärmeiden kieltä. Oppihan Ronkin Harrya matkimalla sanomaan "aukea" tms. Dumbledore on nero ja ilmeisen hyvä oppimaan.

En usko, että Basiliski olisi millään lailla vaistonnut Harryn/Dumbledoren läsnä oloa ja sihissyt vain toisen läsnä ollessa. Luultavimmin Dumbledore oli aina Basiliskin liikkuessa jossain kuuloetäisyyden ulkopuolella esimerkiksi omassa huoneessaan tai (yhdessä tapauksessa) huispauskentällä. Lisäksi Basiliskin puhe kuulostaa niin Dumbledoren kuin kaikkien muidenkin korvaan pelkältä sihinältä. Harry taas kuuli kuisketta. Sihinä sekoittuu helposti muuhun hälinään, mutta puheen kyllä huomaa. Luultavasti vaikka Dumbledore (tai joku muu) olisi kuullut jotain suhinaa hän olisi erehtynyt luulemaan sitä esimerkiksi vaatteiden kahinaksi. Harry taas kuuli puhetta ja oman kielisen puheen ymmärtää helpommin kuin vieraan kielen. Minun esimerkiksi täytyy keskittyä, jotta ymmärrän sanaakaan englanninkielisestä puheesta. Oletettavasti Dumbledorenkin pitää keskittyä kuuntelemaan käärmeen suhinan eri vivahteita, jotta hän ymmärtää sitä. Dumbledore olisi varmasti tehnyt asialle jotain, jos vain olisi kuullut Basiliskin puheen.

Se onkin suurempi mysteeri, miten Basiliski pääsi hyökkäilemään eripuolilla koulua. Putkistossa on pakko olla Basiliskin mentäviä aukkoja muuallakin kuin Myrtin vessassa. Eihän Basiliski muuten ole voinut hyökätä kenenkään kimppuun toisella puolella koulua, jos ainoa uloskäynti putkistosta on myrtin vessa. On aika epätodennäköistä, että iso ruma käärme pääsee luikertelemaan Myrtin vessasta kirjastoon ja takaisin, ilman että kukaan huomaa (paitsi kangistetut). Toisaalta jos kaikki hyökkäykset on tapahtuneet Myrtin vessan lähellä sellaiseen aikaan, kun (melkein) kaikki on jossain muualla (huispauskentällä, suuressa salissa, nukkumassa, tunneilla). Kun rupeaa miettimään hyökkäyksi kaikki on tapahtuneet sillon kuin käytävät on olleet tyhjiä. Norriska - muut suuressa salissa, Colin - yöllä, muut nukkumassa, Hermione+Penelope - kaikki on Huispauskentällä ja -katsomossa, Justin+Nick - suurin osa on tunneilla (paitsi hyppytuntilaiset kirjastossa ja oleskeluhuoneissa). Sanokaa, jos olen unohtanut jotain. Näin onnistuin kääntämään väitteeni päälaelleen.
Entiseltä nimeltä AIV-rehu

Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta