minökin olen ajatellut, että piirto näkyy aina... te kaikki kyllä puhutte järkeä. minuakin on kyllä mietitättynyt, että eikös kalkaroksen olisi pitänyt tietää, oliko sirius syytön vai ei? onhan toki mahdollista, että snape oli porukoissa eri aikaan, mutta kaipa hänkin olisi jotain tiennyt voldun ykkösmiehestä...? vaikka kyllähän hän itsekkin sanoi, etteivät edes kuolonsyöjät tunteneet toisiaan. "vain pimeyden lordi tiesi tarkalleen, keitä olimme", tai jotain sinne päin...
ja siriuskin puhui salaisuudenhaltian vaihdosta; "luulin, että se olisi täydellinen bluffi; voldemort tulisi kovistelemaan minua, en ikinä olisi kuvitellut heidän turvautuvan tuollaiseen...*blah, blah..*" ja kyllä se sano mun mielestä, etteivät he kertoneet kenellekkään, eihän se muuten olisi ollut täydellistä. jutusta siis tiesivät vain piilotetut potyterit, sirkku ja peter; tai niinhän he luulivat...
ja kalkaros puhui siitä, että pimeyden piirto oli sekä tummennut, että poltellut voldemortin palattua. tämän taas voisi tulkita niin, ettei arpi välttämättä aina näkynyt, vaan tummui ja sen lisäksi poltteli voldun kutsuessa. kyllä sen on jollain tavalla täynnyt haalistuakin jossain välissä... kokonaan katoamisesta en tiedä. en myöskään usko tatuoinnin olemassaolon olevan yleistä tietoa, ja uskon, että sen merkityksen lukijoille paljastamisen olisi ihana rowlingimme osannut muutenkin...