Kirjoittaja Aihe: Puikkoilijat ja koukkailijat  (Luettu 2447 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Puikkoilijat ja koukkailijat
« Vastaus #75 : Syyskuu 08, 2012, 17:44:01 »
Vielä pullea lankakerä, kilisevät puikot ja musiikki – siinä sitä rattoisaa ajanvietettä tuleviin syysiltoihini. Neulominen on lähellä sydäntäni, ja jos jonkinlaista pientä tulee väkerrettyä pitkin vuotta.

Itse opin neulomaan yrittämisen ja erehdyksen kautta, sillä ensimmäiset työni olivat… noh, sanottakoon että vallan taiteellisia omalla tavallaan :D Pikku hiljaa taitoni karttuivat, ennen löysä neulomistyöni kiristyi (nykyään neulon ehkäpä liiankin kireää), eivätkä silmukkani enää huvenneet tai lisääntyneet merkillisesti omia aikojaan. Mikään ”mestari” en ole vieläkään, ja yhdyn täysin tähän:

Olen aina ihaillut niitä, jotka osaavat kutoa jos minkälaisia ihania neulomuksia!

Aivan totta, aivan totta. Itse osaan neuloa vain oikeaa sekä nurjaa (-> tietenkin myös joustinneuletta), mutta minkäänlainen koristeellinen neule ei minusta luonnistu. Kateellinen olen siis niille, jotka osaavat moisia taideteoksia tehdä tuosta noin vain.

Myös se, että olen vannoutunut ”simppelille” neuleelle, olen myös vannoutunut neulomaan 7 Veljestä –langalla. Jotenkin se sopii minulle ja on käytännöllisin tarkoituksiini. Jotain hapsulankaa olisi myös kiva kokeilla – onko sellaisella helppo neuloa? Itseäni kun vain hirvittää, että tuollaisella langalla silmukkani lähtevät sinkoilemaan omille teilleen.

Onko kenelläkään muulla jo suunnitteilla joululahjojen väkerrys?

Tämän vuoden joululahjat ovat vielä mietinnässä, mutta luulisin että auttelen tonttuja lisäämään pukinkonttiin villasukkia, lapasia, kaulaliinoja, pipoja taikka säärystimiä.

Ja mitä tulee virkkaamiseen, sanon vain että köh. Taitolaji, jota en ole koskaan osannut, mutta ehkä vielä jokin kaunis päivä mullistan maailmaa ja näytän kykyni piilevät kykyni tässäkin asiassa :D
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Neiti Kuutamo

• Vuotislainen
  • Pottermore: SwordVine3373
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #76 : Syyskuu 08, 2012, 19:46:36 »
Ihanaa^^ tällekin on tehty oma topic:). Rakastan neulomista ja varsinkin virkkaamista:D. Se on niin rentoa puuhaa ja on kiva tehdä aina jotain hauskaa itselleen:D. Yleensä kuuntelen musiikkia samalla, kun otan lankakorin käteen ja aloitan työt:). Ensimmäinen "harjoitus"työni oli kukkaro. Se tehtiin koulun käsityötunnilla. Neuloen. Tein sitten toisenkin kukkaron mummin auttaessa hieman:). Sitten aloitin pienen ns. liinan virkkaamisen äitienpäivälahjaksi, mutta sain siitä tehtyä noin 1/4 :/. Olen tehnyt myös villasukat, ja hauskan lumiukon:D. Plus sitten muut satunnaiset työt, joita on tullut tehtyä harjoituksellisesti:). En mikään mestari ole, osaan neuloa/virkata vain "omalla tavallani", tai sitten niitä tavallisia, eli oikeaa ja nurjaa:).

Mutta neulominen ja virkkaaminen, molemmat, on kyllä unohtuneet nyt vuosien saatossa, kun tein yhdessä vaiheessa vain koneella kangastöitä, ja nytkin pidän enemmän virkkaamisesta. Neulominen on kyllä kivaa, mutta olen sen verran hutilo, että en aina muista tiputtaa silmukoita:O.

Poissa zip

• Dreamer
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #77 : Lokakuu 01, 2012, 21:01:06 »
Näitä sivuja lukiessani muistelin ihan ensimmäistä työtäni, joka oli keltainen epäselvä möykky, josta oli tipahdellut silmukoita miten sattuu ja uusia oli tullut luotua vaikka kuinka paljon. Muistan vieläkin, miten mummo opetti ja kun hän näki, mitä olin kotona saanut itsekseni tehtyä, sitä ilmettä en unohda :'D

Neulomisesta innostuin tosiaan jossain siinä ala-asteen lopulla/ yläasteen alussa. Asiaa saattoi auttaa, että kaikki mummoni ovat houkutelleet minua neulomaan. Tulevaisuudessa odottaa koko suvun "sukka-mummon" hommat, kun nykyisellä ei meinaa enää kädet kestää. Kuitenkin siis sain idean neuloa ihan tosimielessä, kun yläasteella tehtiin villasukat, ja tein kaksi kertaa pidemmät varret kuin muilla, ja olin silti ensimmäisenä valmis. Siinä sitten odottelutyönä tein kamalat keltaiset säärystimet, eikä kaikki olleet silloinkaan vielä valmiita. Sen jälkeen olen tehnyt ahkerasti myös isoäidin neliöistä, joista olen tehnyt kaksi kaulahuivia, ja kolmannen ajattelin tehdä luihuisen väreissä. Piponkin tein viime syksynä, niin nopeaan tahtiin, että ranteet kipeytyivät, mutta hieno siitä tuli! Nyt on vaan ranteiden tilanne sen verran huono, että on tullut vähemmän värkkäiltyä, mutta jos vaikka varovaisesti vähän tekisi neliöitä ja vaikka säärystimet loppuun ja ja ja... :D

Hassua kyllä, mutta neulominen on parasta silloin kun taustalla soi Children of Bodom! xD Siitä saan kivasti vauhtia, joka estää neulosten kiristymisen liiaksi. Havaitsin tämän kerran kun oli mökötysilta ja keksin neuloa samalla.

Niin ja enimmäkseen käytän seitsemää veljestä, mutta pipo ja tuleva kaulaliina ovat sitä jotakin mitälie, mikä oli viime vuoden joulukalenterissa siinä pipo ohjeessa.

En voisi uneksiakaan tekeväni joululahjoja, koska en tajua kuinka paljon silmukoita pitää olla, jotta tulisi tarpeeksi iso juttu. Mutta, neulominen on kivaa :)
Kirjoitus jatkuu, vaikka kuinka paljon sattuisi...

Poissa Epona

• Vuotislainen
  • Huutaa vastatuuleen
    • Kolmekuusviis
  • Pottermore: LovePotion1*
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #78 : Tammikuu 15, 2013, 00:02:04 »
Hei jee, täällähän on paljon neuloosi-vertaistukea! ^^ Kuulun tosiaan myös tähän puikkojen kilisyttäjien kerhoon, kyllä se koukkukin ihan kädessa pysyy mutta jotenkin nuo puikot tuntuvat vievän aina voiton jos täytyy jompikumpi valita. Ehkä osasyy on siinä että puristan sitä koukkua aina liian lujaa jolloin oikean käteni sormet (varsinkin pikkurilli, en tiedä miksi) kipeytyvät ihan älyttömästi enkä pysty jatkamaan työtä yhtäjaksoisesti yhtä kauaa kuin mitä puikoilla pystyn. :D

Olen neulonut jostain ensimmäisestä luokasta asti ja virkkaustaidonkin opin heti sen jälkeen eli kyllä noita molempia on kohtapuoliin 11 vuotta tullut harrastettua, välillä aktiivisemmin ja välillä taukoillen. En minä siltikään mikään ihan loistava ole, kyllä se jälki on neuloessa ihan tasaista sekä oikealla, nurjalla että niiden erilaisilla yhdistelmillä, kirjoneuleet onnistuvat samoin kuin vähän kaikennäköiset kuvioneuleet, mutta kyllähän niitä virheitäkin tulee ja sitten ärsyttää. Palmikoita opettelin neulomaan tuossa syksyllä ja siitä kokeilusta syntyivätkin sitten siniset kämmekkäät jotka menivät pikkusiskolle joululahjaksi, tällaiset siis. Koitin opetella neulomaan palmikoita muistaakseni seitsemännellä luokalla mutta epäonnistuin ihan surkeasti, suutuin, heitin neuleen seinään ja siitä tuonne viime syksyyn asti pelkäsin kokeilla uudestaan, mutta eräänä iltana en saanut unta ja päätin että no nythän minä sen teen. Huomasinkin sitten että olin kammonnut kyseistä kuviota ihan turhaan ja nuo ovatkin tosi helppoja tehdä, ja tosiaan siinä sitten jatkoin tuota neuletta vaan ja lopputulos olikin jopa niin siedettävä että päätyi pakettiin. Tuossa kuvassa kämmekäs on omassa kädessäni eli venyy vähän turhan paljon, mutta itse kuvio on tuollaiseksi yöllä lennosta heitetyksi yllättävän kiva.

Lisäksi tässä viime aikoina on tullut neulottua sellaisia ihania sydänlapasia, jotka ovat siis ihan sellaista perus kirjoneuletta, valkoinen pohja ja siihen sinisiä sydämiä. Kesällä taas tein sen ihanan vihreämustan Pimeän piirto -illuusiohuivin joka on HP-fanien joulukalenterissa ollut vuonna 2010, ja sen inspiroimana tuli tehtyä myöskin sinimustat illuusiolapaset (joista tuli yllättävänkin hauskat salmiakkikuvioineen). Ne menivät kaverille synttärilahjaksi lokakuussa, ja onneksi taisivat miellyttää saajaansa. ^^ Mielestäni yksi parhaista asioista neulomisessa ja muutenkin käsitöissä onkin se kun saa jotain onnistumaan oikein kunnolla ja sitten pystyy ilahduttamaan ihmisiä niillä tuotoksillaan, tulee hirmuisen hyvä mieli itsellekin kun yksinkertainenkin asia voi ilahduttaa niin paljon.

Onko täällä muuten muita joille toisen sukan syndrooma on tuttu vaiva? Minulle käy usein niin että ensimmäinen sukka tai lapanen tai kämmekäs tai mikä ikinä onkaan valmistuu tosi nopsasti ja vaivattomasti, mutta kynnys sen parin aloittamiseen on suuri ja sitten sen toisen kappaleen tekemisessä tuntuu menevän ihan ikuisuus kun pää on jo täynnä uusia ideoita ja ohjeita. Ärsyttävää varsinkin silloin kun joulu lähestyy, koska ei ihmisille voi oikein parittomiakaan lahjoja antaa.
10.3.2012 ♥ 15.6.2012 ♥ 10.11.2012
And there forever remains that change from G to Em.  -Nightwish

Poissa renak

• Kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Kotitontuille äänioikeus!
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #79 : Tammikuu 26, 2013, 13:56:34 »
Oon löytänyt pari hyvää ohjetta, mutta en oo oikein innostunut..
Kuvissa ne oli hienon näköisiä.
Kuvia löytyi varmaan Googlesta...
Mitä syntyy kotitontusta ja taikasauvasta?
-Renak

Poissa ghostie

• Vuotislainen
  • DFTBA
« Vastaus #80 : Tammikuu 27, 2013, 03:37:42 »
Osaisiko joku neuvoa jonkun mahdollisimman helpon ohjeen esimerkiksi huville tai sukille? Yritin jotain googlailla, mutta en ole oikein varma mitä pitäisi yrittää. Olen aika toivoton tapaus käsitöissä, mutta tekisi mieli vähän yrittää jotain.
"'Cause I need Harry Potter like a grindylow needs water"
11 years and counting ♥

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #81 : Tammikuu 27, 2013, 13:38:14 »
Helpoin tietämäni sukkaohje on Novitan sivuilta löytyvä Perussukat. Samoilta sivuilta vasemmasta navipalkista löytyvät myös mittataulukot eri kokoisten ja eri paksuisista langoista neulottujen sukkien oikeaan mitoitukseen.
Constantem decorat honor

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #82 : Huhtikuu 19, 2013, 09:13:59 »
Itse opettelin villasukan neulomisen yhdistelemällä tuota yllä mainittua Novitan ohjetta ja tätä. Kuvien kera on helpompi hahmottaa, mistä on kysymys. :)
Using the "are we", are we?

Poissa Musta lilja

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #83 : Elokuu 15, 2013, 22:10:59 »
Joskus sitä tuntee itsensä tyhmäksi ja nyt on sellainen hetki. Teen itselleni tupasukkia tämän ohjeen mukaan. Olen vasta varressa ja nyt jo ohje tuntuu epäselvältä. Tarkemmin sanottuna tämä aiheuttaa päänvaivaa: "Ensimmäinen kavennus tapahtuu puikon 1 alussa ja puikon 4 lopussa 8 kerrosta ensimmäisen kuvion jälkeen."

Ömm, siis kavennetaanko siinä nyt kerran vai kahdesti yhdellä kerroksella? Kun eikös 1. puikon alku ja 4. puikon loppu ole ihan peräkkäin vai mitä mä en nyt taas tajua? Ja musta olisi hassua pistää kaksi kavennusta ihan vierekkäin. Ei kai siinä tarkoiteta että 4. puikon viimeinen ja 1. puikon ensimmäinen silmukka kavennetaan yhteen?

Kiitos jos joku valaisee tyhmää. Tulen sitten kyselemään lisäapuja, jos selviän joskus kantapäähän asti, enkä tajua sitä. Sen tekemisestä tuleekin varmaan todella mielenkiintoista, kun en edes varresta selviä. -.- Yhdet sukat olen tätä ennen neulonut. Se tapahtui yläasteella, muistaakseni seiskalla. Että saa nähdä mitä tästä tulee. Yläasteen jälkeen olen onnistuneesti neulonut pari tupahuivia, kasan tossuja sekä pari hiirikädenlämmitintä. Ne hiirikäden lämmittimet olikin yläasteen jälkeen haastavin työ, mitä olen tehnyt. Ainoat, joissa on neulottu muutakin kuin oikeaa ja nurjaa. x)

// Kiitos Isilmíre :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2013, 21:28:09 kirjoittanut AIV-rehu »
Entiseltä nimeltä AIV-rehu

Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #84 : Elokuu 16, 2013, 10:21:36 »
Minä ainakin tulkitsen tuon niin, että samalla kerroksella kavennetaan kaksi kertaa: ensin 1. puikon alussa, ja sitten kerroksen päättyessä 4. puikon lopussa. Jos sitä jatkaa monta kerrosta peräkkäin, syntyy niin sanottu nauhakavennus, varsinkin jos 1. puikolla tehdään ylivetokavennus ja 4. puikolla yhteenneulomiskavennus (vai olikohan se toisin päin, en ole taas vuoteen neulonut sukkia ;))

Muoks.

Joo, nyt kun katsoin tuon ohjeenkin, niin vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä. Sukkaa kavennetaan kahdeksan kerroksen välein kahden silmukan verran nimenomaan "takasaumasta" eli pohkeen taakse jäävästä kohdasta, joka on se kaikkein näkymättömin. Ja siitä seuraa jossain määrin myös se, että valmis sukka "pullistuu" yläreunaa kohti mentäessä erityisesti takaa eli sieltä, mistä ihmisen jalkakin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2013, 10:26:02 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor