Kirjoittaja Aihe: Puikkoilijat ja koukkailijat  (Luettu 2443 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Marionett

• Ankeuttaja
Puikkoilijat ja koukkailijat
« : Lokakuu 09, 2007, 20:03:03 »
Tuolla on jo tällanen Potter-aiheisille neulomuksille, mutta ajattelin kaikelle muullekin neule- ja virkkaustöistä kiinnostuneelle topiccia. Eli jos keskusteltaisiin omista projekteista, kyseltäisiin apua ongelmiin ja muuten vain pulistaisiin.
Topiccia voisi tarvittaessa tietysti laajentaa myös muille käsitöille, mutta luultavasti ihan tälläkin tavalla täyttyy pikavauhtia. Ja poistakaa tai siirtäkää jos aiheelle otollisempi paikka löytyy.

Itse olen jo alkanut joululahjoja valmistella, koska se voi olla aikaavievää, ja kokeetkin tietty niukentavat mahdollisuuksia. Teen semmoista sammakkomaskottia Suuren Käsityölehden (oliskohan 5/2007) mukaan, ja sitten semmosia siilitsydeemejä.
Seuraavaksi aion varmastikin opetella sukan teon, ja jos saan joululahjaksi Poirot-DVD-boxin(ajattelin varmaan toivoa sitä), niin on aika selvää mihin se loma kuluu. Katson siis neuloessani mielelläni telkkaria.

Miten itse tykkäätte neuloa? Lempiohjeet?

Poissa Lupin

• Ikivanha ja väsähtänyt.
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Puikkoilijat ja koukkailijat
« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2007, 21:00:10 »
Innokas puikkojen ja koukkujen heiluttelija ilmoittautuu! Käsitöiden tekeminen on jotenkin niin rentouttavaa, kädet tekee töitä mutta aivot lepää. Tai jos työ on vähän vaativampi, niin aivot saavat keskittyä käsityöhön, ei stressaavaan oikeaan elämään.

Minulla on tällä hetkellä puikoilla (edelleen) Korpparisukat ja jo hieman ufoutunut pörröliivi Teddystä (saa nähdä tuleeko ikinä valmista). Viikonloppuna virkkasin ja pesukonehuovutin siskolle, palelevaiselle, paksut tossut. Niitä olisi tarkoitus tehdä lisää joululahjoiksi.

Mutta...
Lainaus
siilitsydeemejä
Millaisia? Kerro, kerro! (Kröhöm, minäkö siilifriikki? ;))

millimolli

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2007, 00:23:38 »
Kuuluukohan tämä kysymys tänne, noh poistakaahan jos meni offtopiciksi.

En ole mikään mahti kutoja joten kyselisin neuvoja amigurumien (eli pienten kudottavien täytettävien pehmolelujen) tekemiseen. Olen löytänyt englanniksi ohjeita mutta onkohan kukaan väsännyt moisia suomeksi?
Aloitan varmaan enkkuohjeiden perusteella tekemään jos en suomalaisia löydä, vaikka en kyllä ymmärrä enkku kutoma-slangista mitään (esim. sc inc. 2) vaikka tajuan kyllä mitä sanotaan en tiedä miten käytännössä toteutetaan heh. Jos olis vinkkejä olisi kiva saada moisia!

Ja googlella löytää tietoa tosiaan amigurumeista hyvin jos jotakuta kiinnostaa eikä tiedä(:

Poissa Lupin

• Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2007, 00:43:47 »
Millimolli, tarkoitatko kutomisella neulomista (tehdään puikoilla) vai kutomista (kangaspuilla)? (*viilaa pilkkua*) Ihan sama mitä sanaa puhekielessä käytetään, mutta kun ollaan suuremmalla foorumilla, missä on ihmisiä eri puolilta maata, olisi syytä käyttää korrektia ilmausta. Olkoon kumpi vaan, en ihmettele jos olet pihalla :)

Tietääkseni amigurumit ovat useimmiten virkattuja (koukulla), joten sinun pitäisi ensin opetella virkkaamaan :) Sc tarkoittaa ihan tavallista kiinteää silmukkaa. Hyvä englanti-suomi-sanakirja löytyy vaikkapä täältä. Jos ihan perusvirkkuuopasta kaipaat, niin kannattaa kipaista kirjastoon ja lainata vaikkapa Debbie Stollerin "Koukussa". Siinä on aloittelijalle hyvät ohjeet, ja taisipa siinä olla muutaman virkatun elukankin ohje.

Poissa Getorick

• Haaveilija
  • Vuotislainen
  • Ian <3
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2007, 01:30:56 »
Minäkin neulon jonkin verran <: Tänään päätin että neulon kuusi ja yhdeksän -vuotiaille serkuille villasukat joululahjoiksi. Vanhempi, joka on poika, saa vihreät sukat jalkapallo-kuvioisena (hän harrastaa jalista), ja nuorempi, tyttö, saa punaiset joihin tulee teksti prinsessa jotenkin kivasti <:
Ja sitten varmaan joillekkin muille neulon jotain.

Pakko sanoa tähän vaikkei ehkä ihan suoranaisesti liity, mutta viime jouluksi neuloin serkulle (samanikäinen kun minä) sellaset lapaset, missä luki ranteen sisäpuolella varressa vasemmassa lapasessa VASEN ja oikeassa lapasessa OIKEA. Toivottavasti tajusitte :D No, hän tykkäsi kovasti (= Ehkä teen sukat samaan sarjaan tänä vuonna ^^

Tällä hetkellä keskeneräisenä on luihuis-sukat, kärjestä neulottuna. Vasta n. 15cm molempaa tehtynä. Syysloman aikana viimeistään olisi tarkoitus saada valmiiksi.

En oikeastaan muuta ikinä neulo kuin sukkia ja lapasia. Ehkä voisi laajentaa alaa ;))
Luonnevika.
Täytyy taistella.
Joskus voi myös taiteilla. Tai ainakin yrittää.

millimolli

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2007, 14:52:12 »
Millimolli, tarkoitatko kutomisella neulomista (tehdään puikoilla) vai kutomista (kangaspuilla)? (*viilaa pilkkua*) Ihan sama mitä sanaa puhekielessä käytetään, mutta kun ollaan suuremmalla foorumilla, missä on ihmisiä eri puolilta maata, olisi syytä käyttää korrektia ilmausta. Olkoon kumpi vaan, en ihmettele jos olet pihalla :)

Tietääkseni amigurumit ovat useimmiten virkattuja (koukulla), joten sinun pitäisi ensin opetella virkkaamaan :) Sc tarkoittaa ihan tavallista kiinteää silmukkaa. Hyvä englanti-suomi-sanakirja löytyy vaikkapä täältä. Jos ihan perusvirkkuuopasta kaipaat, niin kannattaa kipaista kirjastoon ja lainata vaikkapa Debbie Stollerin "Koukussa". Siinä on aloittelijalle hyvät ohjeet, ja taisipa siinä olla muutaman virkatun elukankin ohje.

Jeps niinhän siinä kävi että vahingossa typoilin ja virkkaamisen sijaan kirjoitin kutoa, mutta kiitos kuitenkin(: ja kiitos sanakirjasta, pitää katsella jos moisesta olis apua, virkata jotenkin jo osaan joten en ole ihan pulassa, ohjeesta vaan selvää pitää saada.

Poissa Lupin

• Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #6 : Lokakuu 13, 2007, 15:45:47 »
No hyvä, millimolli, että et ollut ihan pihalla :) Mutta jos osaat virkata ja ymmärrät ohjeen sanat, niin mikä siinä ohjeessa tuntuu vaikealta? :)

millimolli

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Lokakuu 13, 2007, 15:59:04 »
No hyvä, millimolli, että et ollut ihan pihalla :) Mutta jos osaat virkata ja ymmärrät ohjeen sanat, niin mikä siinä ohjeessa tuntuu vaikealta? :)

Se että ne ohjeet joihin olen törmännyt ovat menneet yli ymmärryksen kun asiat ilmaistu hiema epäselvästi mutta juu. Eiköhän se tästä, kiitos avusta vielä kertaalleen(:

Poissa Lupin

• Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #8 : Lokakuu 13, 2007, 18:07:20 »
Se että ne ohjeet joihin olen törmännyt ovat menneet yli ymmärryksen kun asiat ilmaistu hiema epäselvästi mutta juu. Eiköhän se tästä, kiitos avusta vielä kertaalleen(:
Jos linkität jonkun haluamasi ohjeen, niin voimme yrittää yhdessä selvitellä sitä :)

millimolli

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Lokakuu 13, 2007, 19:02:43 »
Jos linkität jonkun haluamasi ohjeen, niin voimme yrittää yhdessä selvitellä sitä :)

Kilttiä tarjoutua mutta sain jo ihan irl apua ongelmaani ja olen saanut aikaan jo jotain niin homma hoidossa jo! (:

Poissa Pörri

• Lehmänsiipi
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Lokakuu 13, 2007, 20:17:01 »
Mitenköhän voisi kaventaa pipon jossa neulotaan 2 oikein 2 nurin? Ja montako silmukkaa ois hyvän kokonen?

Marionett

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2007, 10:10:12 »
Hyvää syyslomaa kaikille(onko se siellä edes nyt?)!
Lupin, ne siilitsydeemit oli sellaset, joihin sain idean vissiin just sun lapasista, mutta joista en sittenkään tee siilejä, koska tajusin, että vaikka ne olis söpöt, en tunne ketään ihan niin siilirakasta. Enkä halua matkia(sua siis).
Sitten Pörri.Tosta kavennushommasta, kun nyt mietin joitain omia pipojani(jotka siis ovat kaupasta), niin voisko se olla silleen, että vaikka kavennat ja sitten neulot semmosta 2 nurin, 1 oikein-systeemin tapasta. Niin että "kuvio" säilyy. Jos et tajunnu, mikä on aika luultavaa, niin ehkä joku parempi selittäjä voisi yrittää kääntää tän suomeks tai kertoa mahdollisest "oikean" tavan?

Sain muuten toisen niistä tumpuista, joista ei tule siilejä, peukaloa vaille valmiiksi. Nyt tuli ongelma, että mahtuukohan se nyt kenenkään käteen, kun jäi ehkä hiukan pituutta puuttumaan. Arvioin kavennuksien pituudet hiukan väärin. Mutta se nähdään kun on peukku tehty(minkä teen vasta kun toinenkin tumppu on valmis, eli joku aika viä menee), ja jos on liian pieni, annan vaikka serkulle.

Poissa Getorick

• Haaveilija
  • Vuotislainen
  • Ian <3
« Vastaus #12 : Lokakuu 20, 2007, 16:16:36 »
Onko kukaan koskaan kuullut sellaisesta kaulahuivista missä olisi huppu? Minä haluaisin neuloa sellaisen itselleni, mutta en nyt löydä ohjetta mistään. Mie luulen että oon nimittäin jossain joskus sellaisen nähnyt :D Mitään tietoa kenelläkään?
Luonnevika.
Täytyy taistella.

Marionett

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Lokakuu 21, 2007, 12:02:29 »
Öö... tuo huppuhuivi kuulostaa tutulta mutta ei kyllä yhtään tule mieleen, mistä olisin lukenut. Toivottavasti joku mu osaa auttaa.
Ja sitten kuulumisiin. Eilen alotin villatakkia Suuren Käsityölehden (kai 9/2007) ohjeen mukaan. Sitä mkä on sivulla 29. Palmikoiden teko on sairaan hidasta, mutta pinta näyttää hauskalta ja on kiva homata onnistuneensa, ainakin ne ekat viisi senttiä. Täytyy kyllä sanoa, että tunnen itseni idiootiksi, kesälläkin alotin villatakin, ja teinkin loppuun, mutta olin tulla seinähulluksi ja kyllästyin noin kaksisataa kertaa niiden kahden viikon aikana(itse asiassa kahden viikon ja kahden päivän -tein sitä hirveetä vauhtia, koska tahoin sen valmiiks. Ei meinaa riittää kärsivällisyys.).
Eli nyt on projekteja se villatakki, jolla EI TÄLLÄ KERTAA OLE KIIRE, se pikkusiskon sammakkojuttu, yhet tumput ja pipo, jota tosin en ole edes aloittanut. Ja villasukatkin haluan opetella. Ei tuu kesää kun on vielä kolme koettakin(saksa huomenna, eikä!).
Pistelen kuvia kun vamistuu, ottakaa mallia! :)

Norannika

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Lokakuu 26, 2007, 22:51:03 »
Huppukaulahuivi, joo.. Mulla on sellainen neulontakirja (lapsille tarkoitettu) kuin Kivoja kuteita. Siellä on ainakin semmoisen ohje, en ole itse tehnyt, mutta siellä se ainakin on. Muualla tälläiseen en ole törmäillyt.

Öh, minä neulon aika usein, tai neuloisin, jos tietäisin mitä neulon. Viimeksi neuloin rohkelikko-kaulaliinan ja nyt menossa on lapaset siskolle. Koulussa neulon 'nopeasti'= kaikki alottaneet työt, kun minä olen valmis. :D (eikai se haittaa?)
Ja minun piäisi(?) neuloa pipo itselleni, en oikein osaa päättää millainen.. Normaalisti mulla on 10 työtä yhtä aikaa käynnissä, onkelmani on kärsivällisyys (jaksaisi sitä edes yhden työn kerrallaan tehdä) Jos jollain olisi ideoita, tänne vaan.. :)

Marionett

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Marraskuu 07, 2007, 19:59:05 »
No niin, sain alotettua tädin miehelle pipon kun saatin vihdoin ostettua kutosen puikot. Se tulee Tango fanista, joten neulominen on aikas tarkkuutta vaativaa kun ei ole toista lankaa myös, ja keräkin on jotenkin kummasti sotkussa. Sitäpaitsi tuolla vyötteen ohjeella tuntuu tulevan aika pieni, vaikka teen niin löysää kun voin, Mutta kyllä sen pitäisi mahtua. Taidan kyllä joutua ompeleen vuoren, kun ei toi noin mitään pidä.
Villatakkiprojekti edistyy hitaasti, mutta varmasti. Tehtynä takakappaletta palmikoilla lähemmäs 20 cm. Mites muut?

Poissa Pörri

• Lehmänsiipi
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Marraskuu 13, 2007, 18:58:07 »
Mä löysin ihanat lapaset kun tutkin TopShopin nettisivuja. Tulee mieleen se Molly Weasleyn paita :) Mutta minä en tidä miten voi virkata tuollaiset lapaset? Siis se kavennus ja peukalo, oisko missään hyvää ohjetta?

Marionett

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Marraskuu 14, 2007, 19:20:50 »
Pörri:Ihanat noi lapaset! Tosiaan, tulee kyllä elävästi Weasley mieleen.

Sain tehtyä sen pörröpipon, josta raportoinkin jo täällä. Harmi vaan, että kun oli päätelly sen, huomasin siinä hirveen reiän. Siitä oli siis jotain suunnilleen viis silmukkaa, tai enemmänkin, tippunu ja se on tietty pilalla. Kun sen siitä pörrölangasta tein, niin eihän sitä hullukaan korjaa, saati kärsimätön alottelija. Onko kellään mitään hajua siitä, mistä se reikä olis voinu tulla? Kun teen sitten uuden, niin ettei tulis sihen samaa virhettä. Nimittäin yhessä vaihessa saatoin yhen tiputtaa, mutta en varmasti vittä. Paitsi jos se tippunu oli kavennussilmukka, eli kun se tippu niin se "vapautti" kaikki kavennetut silmukat? Vai katkesko jostain lanka?

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Marraskuu 19, 2007, 18:34:00 »
Minä olen ollut aika aktiivinen neulomisen suhteen tänä syksynä. Yhdet keskeneräiset sukat, jotka ovat lojuneet kaapissani viime syksystä asti, valmistuivat viimein ja kudoin itselleni kaulahuivin Harry Potter -fanien sivuilta löytyvän ohjeen mukaan. Kyseessä on siis piiitkä epätupakaulahuivi pyöröpuikoilla (tuo "epä"-etuliite tulee siitä, että käytin väreinä punaista ja mustaa). Se oli aika kovatöinen ja vei noin 3-4 viikkoa ja aika paljon lankaa. Yleensä minulla on se ongelma, että aloitan todella innoissani jonkin työn ja sitten väsähdän kesken kaiken. Kaulahuivin kanssa ei sellaista tunnetta tullut, vaikka siinä ainoa vaihtelu tuli värien vaihtamisesta. Huivista tuli minua itseänikin pitempi ja siksi olen aika ylpeä, että jaksoin tehdä sen loppuun asti. Se on kyllä tosi hieno ja lämmin. :)

Seuraavaksi ajattelin tehdä äidille kolmiohuivin joululahjaksi. Pitäisi vain langat käydä ostamassa. Se on kuulemma tosi helppotekoinen, joten piankos tuo tulee tehtyä.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Lupin

• Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #19 : Marraskuu 19, 2007, 18:48:06 »
Mä löysin ihanat lapaset kun tutkin TopShopin nettisivuja. Tulee mieleen se Molly Weasleyn paita :) Mutta minä en tidä miten voi virkata tuollaiset lapaset? Siis se kavennus ja peukalo, oisko missään hyvää ohjetta?
Onpas muuten söötit lapaset! Ohjetta en mistään löytänyt, mutta peukalon tekisin varmaan ihan kiinteillä silmukoilla. Kavennukset eivät tuossa oikein kunnolla näy, mutta ainakin näyttää siltä, että kavennuskohdassa on kolmen pylvään sijasta laitettu vain kaksi. Ja olisikohan tuossa viimeiselle kierroksella virkattu aina kaksi yhteen?

Poissa Getorick

• Haaveilija
  • Vuotislainen
  • Ian <3
« Vastaus #20 : Joulukuu 21, 2007, 23:29:33 »
Hihii, neuloin 10-vuotiaalle serkkupojalle villasukat joululahjaksi <: En taida vähään aikaan taas yrittää mitään tollasia 'hienoja' kuvatuksia neulomuksiin. Menee hermot niitten lankojen kaa mitkä risteilee siellä takana :p Ja siitä kohdasta tulee liian tiukka niinkun noissakin.
Neulonnassa kesken on vielä toisenlaiset sukat pakettiin 6-vuotiaalle tyttöserkulle. Viikonloppu aikaa tehdä :p Laitan vielä kuvaa niistä jos muistan/ehdin.
Ja näistä sukista näkyykin (toivottavasti :)) serkun harrastus.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

(siinä on eessä kaks jalkapalloa jos ette tunnistaneet, mikä on hyvin todennäköistä tosta miun kädenjäljestä päätellen :D)
Luonnevika.
Täytyy taistella.

Marionett

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Helmikuu 15, 2008, 20:42:31 »
Ihanat sukat, Getorick! Kirpparilla törmäsin pari päivää sitten muuten vähän samantyyppisiin tumppuihin, ite neulottuja oli ja tosi sulosia. Hinta vaan pyöri siellä seittemän euron kieppeillä. Oliko noi muuten kovin vaikee tehä, ihan mielenkiinnosta kyselen, itsellä kun on tässä sen verran neulomislistalla, etten mitään lisää enää kyllä edes halua.
Sain tossa viikko pari sitten muuten taas yhen villapaidantapasen valmiiks, Suuresta Käsityölehdestä, 9/2007. Oon ehkä täällä sitä jo joskus hehkuttanutkin. Mutta nyt kun tää keskustelu tuntuu hiukan jämähtäneeltä, niin taidan käydä kameran hakemassa ja kohta lisätä uuden viestin, mistä löytyy sitten muutama kuva virikkeeks.
Muuten, onko kukaan neulonu mitään siitä Austerman Step(tällaset nimet on vaikeita, virheistä voi ilmoittaa)-langasta, kun se on jotenkin niin houkutteleva. Voi mitkä ihanat sukat siitä sais... Harmi että hinta on lähellä kahtakymppiä per kerä.

Marionett

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Helmikuu 15, 2008, 21:01:50 »
Tässä tulee nyt huonolaatuisia ja kiireessä otettuja kuvia neulomuksistani, jos vain osaan tuota systeemiä käyttää... Valittakaa jos on väärässä muodossa tai jotain. :D
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Elikkäs siinä se sitten, lehtikimonona tunnettu ylpeydenaiheeni. kuva on kummallinen, mutta kuten sanottu, kiireessä otettu.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2008, 21:22:17 kirjoittanut Marionett »

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Heinäkuu 09, 2008, 00:58:59 »
Hahaa ihan pakko tulla tänne ylpeilemään! Olen ollut aina semmoinen keskivertoaktiivinen puikoilla huitoja. Lapasia ja sukkia on pitänyt tehdä ihan vain tekemisen ilosta ja tottakai sitä on tullut parit tupakaulahuivitkin tehtyä. Nyt sitten sain kuulla että äidilläni on ihana 70-luvun alussa ostettu neulomis-/kutomis-/mikälie-kone, jolla voi siis tehdä sukat ja villapaidat nopeasti ja helposti (kunhan ensin oppii...). Jotkut väittävät sitä huijaukseksi, koska koneessa ei tarvikkaan itse jokaista silmukkaa käydä läpi, vaan ihmeellistä kelkaa edestakaisin kiskomalla pienet neulat tekevät työn. Mutta huijausta tai ei, ihan loistava keksintö! Opettelu on ollut kamalan hidasta kun koko laite piti ensin puhdistaa parin kymmenen vuoden pölystä, jotka kone on käyttämättömänä kellarista kerännyt. Seuraava ongelma oli kokoaminen ja kaikken osien nimen löytäminen, äiti kun ei muistanut osien tarkoitusta itsekkään. Nyt en ole työn vaikeusasteissa säärystimiä ja kaulahuiveja pidemmällä, pitäisi jonkinlainen opas tai joku muu kirja avuksi saada ja kaiken lisäksi jostain jotain kaavoja etsiä ja harjoitustakin tarvisi, mutta eiköhän se pitkäjänteinen työ joskus tuota tulosta. :D
syön sun pään.

Poissa Mistrel

• Revontulihäntä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #24 : Marraskuu 10, 2008, 19:20:50 »
Itse omaan kauhean vaihtelevan innostuksen neulomiseen  ja virkkaamiseen. Yläasteella, kun oli neljä tuntia käsitöitä viikossa, tuli tehtyä ahkerammin ja pitkäjänteisemmin töitä. Sain jopa kaksi villapaitaa aikaiseksi, enää ei kyllä pinna kestäisi niin pitkään :) Hiljalleen alkaa stressi iskeä joululahjoiksi suunniteltujen töiden suhteen, tällä hetkellä pöytäliinaa virkkailen. Oletteko koskaan huomanneet, että aina kun neuloo jotain parhaillaan, tulee kauhea hinku päästä taas virkkaamaan jotain? Sama toimii itselläni myös toisinpäin. Olenkin todennut, että pitää aina olla sekä jotain virkattavaa että neulottavaa keskeneräisenä :D
"Koskaan ei huomata, mitä on tehty, vaan miten paljon on vielä tekemättä." - Marie Curie