Kirjoittaja Aihe: Kitaransoitto  (Luettu 2133 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Nowaki

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: HollyWild6531
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Kitaransoitto
« Vastaus #50 : Lokakuu 21, 2009, 01:01:05 »
1. Hmm...taisin aloittaa kitaran soittamisen kuutosluokalla. eli noin pari vuotta sitten talvella vuonna 2007.

2. en vielä. paljon on kyllä suunnitelmii ollu. ja kaveri pyys mua nimenomaan komppikitaristiks.

3. Molempia. Mutta enemmän sähkökitaraa.

4. hmm...mikäs se mahtokaan olla? Oisko ollu toi I will stay?

5. mua on opetettu

6. Ihan mahtava ja mukava harrastus! siitä ei saa ottaa liikaa paineita ja pitää olla hauskaa. Vaikka oon soittanu kaks vuotta,en todellakaan oo mikään hirveen hyvä,mutta kyllä se tästä lähtee viel parempaan suuntaan! ;D

7. Nonniin! ja Antaapi palaa! kannattaa hankkia jostain kitara ja katsoa jostai vaikka opetusvideoita ja opettelee soittamaan tabuista,jos ei tunneille aivan heti oo mahdollista päästä.

8. Muista harjoitella joka päivä edes 10 min. ni asiat alkaa pikkuhiljaa jäädä päähän! ;D

" I keep falling asleep and having this dream about you, we're in a forest and..."

Poissa Mimmi

• kolmen soinnun rälli
  • Vuotislainen
  • gimme danger
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #51 : Lokakuu 22, 2009, 00:47:33 »
Lainaus
Soitan kitaraa melko huonosti, no sen minkä kirjasta oppii.

No, tuohan riippuu paljon mistä kirjasta kitaraa opettelet soittamaan, nimittäin vaikkapa keittokirjalla ei pitkälle pötkitä. Mutta toisaalta, kirjat, sellaiset kitaransoittokirjat, eivät vain sovi kaikille, mutta uskaltaisinpa väittää, että joku epeli oppii kirjoista soittamaan. Itse en kuulu tuohon väkijoukkoon Minulla on yksi näin-soitat-kitaraa-opus, enkä pidä siitä alkuunkaan. Jos en muista jotain sointuja, voisin sen kirjasta tarkistaa (ellei netistä olisi kätevämpää, chordbook.com on kaveri!), mutta muuhun minulla ei sitten kärsivällisyys riitäkään, sillä en oikein pidä kitaran soiton opettelemisesta, eli niiden pöhköjen vaihda eemollista geehen ja sitten aamollista äffään ja koko pötköä jauhat kuusitoista tahtia metronomin tikittäessä ja kitarakirjan mukana tulleen taustanauhan bumbutellessa bassoja. Silloin kun eemollin ja geen vaihdosta opettelin, minusta oli mielekkäämpää takoa jotain ihan oikeita lauluja, joissa soinnut esiintyivät, sellaisia kun maailma on kummasti pullollaan. Toisaalta kyllä siitä kirjasta löytyisi vaikka mitä hyviäkin harjoituksia mutta... Hmm, joskus voisin opetella sen kirjan läpi soittamaan. Mahtaisin olla sitten hyvä kitaristi.

Mutta sitten toisekseen, on olemassa sellaisia kirjoja, joissa kerrotaan vaikka, miten saat soittotyyliäsi hiottua uljaammaksi. Ne minua viehättävät paljon enemmän, nimim. Kirjakaupassa kykkinyt lukien opusta, joka kertoi minulle kuinka soittaa kuten Brian May. Kirjoissa on paljon hauskaa tietoa, jos ne ovat hauskoja kirjoja, mutta soittamaan kuitenkin oppii vain soittamalla jos silläkään, että mielestäni kitara on tärkeämpi soittoharrastuksen aloittamisessa kuin opaskirja.

Äh, mitenhän tämä outo puheenvuoroni nyt tätä keskustelua mullisti, mutta tahtoisin pyytäen inistä, että älköötten ihmiset vastailko vain noihin kysymyksiin tuolla tavalla, siitä seuraa vain tälläisiä ihmeellisiä mongerteluja kun onneton sielu joka tahtoisi keskustella kitaroinnista yrittää keksiä jotain kommentoitavaa. Tack så mycket!
Keep your 'lectric eye on me babe
Put your ray gun to my head
Press your space face close to mine, love

Poissa Accused

• Vuotislainen
« Vastaus #52 : Marraskuu 21, 2009, 13:48:21 »
1. Milloin aloit soittaa kitaraa?
Kaksivuotta sitten syksyllä

2. Soitatko bändissä?
En

3. Soitatko akustista- vai sähkökitaraa?
Molempia

4. Ensimmäinen biisi jonka olet säestänyt kitaralla?
Summer Wine

5. Onko sinua opettanut opettaja vai oletko opetellut kitaran soiton itseksesi?
Itsenäisesti ja yksi ihana kaveri on ohjannut hankalissa kohdissa.

6. Mitä mieltä olet kitara-harrastuksesta?
Ihanaa! Aivot pääsee vapaalle ja purkaa energiaa kun opettelee uutta biisiä :)

7. Neuvoja niille jotka miettivät alkavatko soittaa kitaraa!
Kannattaa ainakin kokeilla! Kaikki eivät voi tykätä mutta joillekkin kolahtaa ja syvälle.

8. Neuvoja aloittelijoille!
Jos mahdollista, kokeilla esimerkiksi soittamista ensin vaikka koulun musiikkiluokan kitaroilla tai kaverin kitaralla jos mahdollista. Ja opetella HELPPOJA sointuja, ei pidä alottaa millään COBin sooloilla yrittämään ekana.

Onko kenelläkään miten kokemusta elektroakustisista? Olen ajatellut ostaa mutta merkki ja malli on hakusessa, ehdotuksia?
We need to come back down and face what we\'ve become

Poissa Miwra

• Epäaktiivinen jo vuodesta 2007
  • Vuotislainen
  • If I'm a freak, what are you then?
« Vastaus #53 : Marraskuu 30, 2009, 11:26:16 »
- Pari vuotta sitten

2. Soitatko bändissä?
- En

- Sähkökitaraa (Jackson Kelly, musta)

- En kuule muista :'D

- Opettelin ensimmäisen vuoden ajan opettajan johdolla mutta kun opettajaani tuntuivat kiinnostavan vain Jazz- soolot niin jätin sen sitten siihen. Sen jälkeen ei olekaan tullut paljoa soiteltua D:

- Hieno harrastus. Netistä varmasti löytyisi apua mutta kun olen selvästikin basistin aivoilla kirottu kitaristi en ymmärrä mitään teoriasta ja aina kun jostain sivustolta apua löytyy se on selitetty niin monimutkaisesti että luovutan jo ensimmäisten lauseiden kohdalla kun tajua puoliakaan sanoista :/

- Se vaatii kuulkaas paljon kärsivällisyyttä - jota minulla harvemmin on - mutta hiljaa hyvä tulee ;D

- Tähän en osaa sanoa mitään koska lasken itsenikin vielä aloittelijaksi kun en teoriasta mitään ymmärrä D:
Unikeko -> Miwra

Hogwarts 1976-1977
As real as you want it to be...

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #54 : Joulukuu 21, 2009, 00:26:18 »
Kitaraa olen soitellut omalla kitaralla reilun vuoden, on siinä peli kyllä. Soitan puoliakustisella kitaralla, yleensä näppäilemällä. Bassoa ja pianoa tyksin soitella myös, bassoa soitan bändissäkin. :)
“It does not do to dwell on dreams and forget to live.”
- Albus Dumbledore

Poissa Oljolover

• kuuroille korville puhuva
  • Vuotislainen
« Vastaus #55 : Joulukuu 29, 2009, 20:02:27 »
Aloin soittaa kitaraa kun menin kolmannelle luokalleni eli musiikkiluokalle. En soita bändissä, mutta joskus nelosella me hommailtiin kavereitten kanssa jotain bändijuttuja, jotka kaatuivat siihen ettemme päässeet sopuun bändin nimestä, olisin ollut kitaristi ja laulaja :DD
Itselläni on kotona vain akustinen kitara, mutta koulussa musiikintunneilla minut laitetaan aina sähkökitaraan, koska olen meidän luokamme ainoa, joka osaa soittaa kitaraa, kun nythän en ole enää musiikkiluokalla vaan matikkaluokalla. Rehellisesti sanottuna akustisella kitaralla on paljon helpompi soittaa, mutta kyllä sähkökitarakin menee ihan hyvin.
Ensimmäinen biisi, minkä olen koskaan säestänyt kitaralla YKSIN on varmaan Elviksen Love me tender. On meillä tietysti ollut kaikkia pakollisia kouluesityksiä, mutta tämän olen ensimmäisenä kunnolla säestänyt.
Aluksi minä kävin pari vuotta kitaratunneilla, mutta sitten aloin jatkamaan itsekseni opittuani perusteet. Kitaransoitto on minulle hyvin tärkeä harrastus ja se rauhoittaa mieleni.

Jos aikoo aloittaa kiaransoiton, kannattaa aloittaa eikä epäröidä. Alku aina hankalaa ja ne kitaraopettajat on tietysti kaikki ihan tyhmiä aina kun ne jaksaa mäkättää, mutta minä en ainakaan nyt kadu sitä että aloitin sen.
Chill out, baby

Poissa Lonkero

• Vuotislainen
« Vastaus #56 : Joulukuu 31, 2009, 12:43:57 »
-Kolmisen vuotta sitten

2. Soitatko bändissä?
-Monta kertaa on yritetty mutta ei siitä mitään ole tullut =D

-Kumpaakin tulee tasapuolisesti soiteltua

-Ööh, olisikohan ollut Pink Floydin Another brick in the wall Prt2 joskus musan tunnilla.

-Olen käynyt kolme vuotta kitaratunneilla jotta saisin alkeet kunnolla haltuun.

-Hienoahan se on, ei kai muuta =D

-Vaatii paljon kärsivällisyyttä, kitaraa ei opi soittamaan hyvin päivässä, ei viikossa, ei vältämättä vuodessa tai kahdessakaan.

-Älkää aloittako liian vaikeista biiseistä, voi olla todella turhauttavaa alkaa harjoittelemaan puolen vuoden soittokokemuksen jälkeen jotakin Yngwie Malmsteenin tiluja (nimimerkki Kokemusta on) kun silloin ei ole todellakaan, siis TODELLAKAAN valmis soittamaan vastaavanlaisia. Niin, ja ne tabulatuurit kannatta sitten tietyssä vaiheessa heittää h*von p*rseeseen, niistä ei pidemmän päälle opi soittamaan hyvin kitaraa =)

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #57 : Joulukuu 31, 2009, 14:19:56 »
Yhdyn täysin edellisiin. Musikaalinen kun en ole, niin koulussa pakkokitaransoitto oli minulle yhtä työtä ja tuskaa: omat nakkisormet + kitara = kauhistuttavaa kuunneltavaa.. Onneksi musiikkia olikin vain kerran viikossa puolen vuoden ajan, eikä kitaroita soitettu kuin muutaman kerran. Kellopeliä sitäkin enemmän, ja tätäkin soitinta opin vihaamaan.

Ala-asteella osasin jotenkin soittaa nokkahuilua nuoteista. Näyttivät nuo nuotitkin hävinneen täysin lukioon mennessä, eikä kitaran soittamisesta tullut pelkkien kirjan mallien mukaan yhtään mitään. Kaksi sointua(ko, en tiedä?) sain ehkä soitettua, ja siihen se loppui minun kitaransoittajan urani :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Kishika

• Kävelevä kaiutin
  • Vuotislainen
« Vastaus #58 : Tammikuu 06, 2010, 11:32:32 »
Öhm.. joskus pari vuotta sitten.
2. Soitatko bändissä?
En just nyt.
Sekä että. Enemmän akustista.
Lady in black oli ainakin ensimmäisiä
Iskä, serkku ja musan maikka on opastanu, mutta enimmäkseen oon opetellu ite.
Hieno homma!
Alkakaa ihmeessä. Ilman opettajaakin oppii yllättävän paljon. Esim. nuoteista. Tää on kiva soitin. Ääni on kaunis ja se on helppo ottaa mukaan esim. nuotiolle.
Soittakaa vähän joka päivä, niin sormet tottuu ja alkaa pikkuhiljaa mennä itekseen sinne paikoilleen.
I can see you

Nameless

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Tammikuu 09, 2010, 13:28:23 »
No alotin soittamaan kitaraa noin vuosi sitten, soitan normaalia akustista kitaraa.
Sähkökitara ostetaan kun vanhempieni mielestä olen tarpeeksi hyvä.
Bändissä en soita vaikkakin tätä on tullut harkittua.

Poissa Nomoni

• Vuotislainen
« Vastaus #60 : Tammikuu 13, 2010, 13:14:35 »
Itse soitan akustistakitaraa ja joka torstai on kitara tunnit...koulussakin olen aktiivinen musiikin tunneilla varsinkin, kun soitetaan jotain. Harjoittelen innokkaasti kaikkea mitä kitara-opettaja kertoo ja vähän enemmänkin. Olen soittanut noin vuoden sain OMAN kitaran 2009 maaliskuussa ja aloitin soittotunnit niihin aikoihin syksyllä kun koulu alkoi. Olen sitä aiemminkin soitellut tätä soitinta koulussa, kavereiden luona ja olen nuorempana haaveillut kitara urasta =) Isoveli auttelee välillä kitaran soitossa, näyttää ja ehdootta sekä opastaa miten kannattaisi ja miten kannattaa soittaa.

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #61 : Tammikuu 15, 2010, 19:39:38 »
Aloitin kitaran soiton syksyllä 08- Soitan akustista kitaraa kotona sekä tiistaisin kitaratunneilla. Olen todella aktiivinen musiikin tunneilla ja ainakun on vapaaehtoista soittamista olen aina soittamassa.
Hey! You just lost The Game.

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #62 : Tammikuu 15, 2010, 20:39:08 »
Minä myös! En ole kyllä pitkään harrastanut, mutta... :> Mitäs siitä. Aloitin seiskan syksyllä, eli tuossa puolitosita vuotta sitten, -08 syksyllä. Kai. Isän 30v vanhalla Landolalla aloitin, kun pianonsoittoon kyllästyin. siihen piti kielet vaihtaa, mutta siiten pääsin kivalle opettajalle. :) Tykkään musiikista, ja ihan innolla olen koulutunneillakin olen menossa sähkökitaraa soittamaan, tai bassoon (vaikka nykyään anann kaverin mennä, kun se on parempi ja tykkää siitä. :D Itse olen enempi kitaristi.) Soittelin ekan vuoden ja viime jouluun asti kotona akustista, ja viime vuoden myös tunneilla - tänä syksynä siirryin tunneillakin sähkökitaraan. Nyt joululahjaksi sain tosi hienon sähkökitaran, Squierin Stratocasterin ja Line6:n vahvistimen. n_n Ne on hienoja. Tykkään paljon enemmän kitarasta kuin pianosta, sillä on helppo säestää ja jotkut mieltää sen ylivaikeeksi soittimeksi, niin monet on ihan "oooo!" kun osaa jotain vähänkin vaikeampaa. :D Olen soitellut monenlaisia kappaleita, osaan lukea tabulatuureja ihan kohtuuhyvin (perusjutut osaan tehdä, liukujen ja muiden tulkinta onkin vaikeampaa...).

Tykkään enempi sähkökitarasta kuin akustisempi. Vahvistimen kanssa paljon äänenmuuntomahdollisuuksia (särö. <3), helpompi soittaa korkeammalta, pienempi. :) Mutta akustinenkin kelpaa. Eka biisin oli Leevi and the Leavingsien Laura Jenna Ellinoora Camilla Alexandra Jurvanen mikälie. :D Sitä komppasinb neljä kertaa / tahti -kompilla. Muistan ettei sormet meinanneet totella, tuntuivat tosi nakeilta verrattuina opettajan näppäriin sormiin (en ekan opettajan kuullut kuin pari kertaa tekevän virheen.), kyllä nykyään joku sormen osa osuu alempaan kieleen, mutta sitä oppii väistämään. Ja se on ihana tunne, kun nyt sormia hallitsee ja pystyy soittamaan vaikeampaakin. <3

Opettajakin on ehtinyt kerran vaihtua. :) Toinen kiinnitti heti huomiota kehnohkoon soittoasentooni, ja hioo pienetkin tärkeät jutut kuntoon, jäämättä kuitenkaan jankkaamaan niitä. Ensimmäinen oli sillain, että perusjutut haltuun ja näin, tykkäsin häästäkin. Otti erilaisempia biisejä, uudempi ottaa enempi vanhempaa rockia. Mutta kummatkin on hyviä opettajia, tykkään heistä, ja kummaltakin olen paljon oppinut.

En soita bändissä muutenkuni musiikni valinnaisessa sähkökitaraa näin yleensä (luokan ainoa kitaristi, joka kunnolla ja tosissaan on, niin miksi ei.). Kiinnostaisi kyllä, muttei taida tällä hetkellä olla aikaa eikä itsevarmuutta sellaiseen.

Neuvoja uusille sen verran, että kärsivällisyyttä peliin. Erityisesti barrejen kanssa, ne oli kamalia kun ei osannut. x) Ja perusjutut kannattaa hioa tosi hyvin kuntoon, ennenkuin lähtee leikkimään millään. Ja sormetkin rupeavat tottumaan kun aikansa harjoittelee. ;)

-Flyra, kitaraan rakastunut
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Nomoni

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Maaliskuu 06, 2010, 19:02:43 »
Nyt perjantaina musiikin opettaja ehdotti minulle ja kaverilleni bändin perustamista, ja tänään soitettiin kimpassa joka tuntui mahtavalta, bändiä nyt vielä perusteta, rumpalisti ainakin pitää löytää (on jo löydetty, muttein kysytty :). KYllähän me vuoroteltiin rummuissa, et kumpika hakee vauhdin yms. sähköllä tykkään soitella kuten kaverini luona vedettiin sama kappale yhtaikaa (hän akustisella). Aloin tosin vinguttaa ja kaverini käytti voima sointuja!

-Nomoni-

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #64 : Maaliskuu 07, 2010, 22:48:11 »
En soita vielä, mutta inspaisi ihan pirusti. Koulussa olen toki rämpytellyt sen verran kuin on pitänyt ja kovasti tykkäillyt, ainakin silloin kun on päässyt vetelemään tuttavien Vireessä Olevilla Kitaroilla, jotka ovat eri maata kuin ne koulussa epävireeseen päästetyt ja muutenkin kovin hajanaislaatuiset soitinrukat. Jahka kesään päästään ja kesätöiden myötä kilahtaa tilille fyrkkendahlia, hipsii tämä tyttö kauppaan ostamaan kitaraa (teräskieliakustinen lähtee mukaan, semmoinen jolla saa sitten soittaa käpälänsä verille pitkinä kesän öinä, nams). Ei olisi pitänyt lukea tätä ketjua, kun alkoi niin inspiroida soittopuuhiin eikä täällä ole kuin epävireinen piano (ja nukkuvia ihmisiä joita ei kannattaisi ehkä herättää).

- Moondancer, wannabe

Poissa lakritsitahna

• Stalkkaa hakkeria
  • Vuotislainen
« Vastaus #65 : Maaliskuu 20, 2010, 22:40:48 »
Aloitin kitaran soittamisen reilut kaksi vuotta sitten, mutta kyllästyin siihen ... jossain vaiheessa ja nyt soitan taas. Silloin kun soitin kaksi vuotta soitin koulun bändissä (coooool), mutta nyt soitan vain siskon kiusaksi. Soitan akustista, koska ei ole varaa sähkökitaraan (nyyh...).
Ensimmäinen biisi oli Brandi Carlilen "Josephine". Sitä on kiva soittaa yhäkin...
Olen hyvin ylpeä itsestäni (...) koska olen itse opettanut itselleni kitaran soittoa.
Neuvoja aloittelijoille (en tiedä jos joku on sanonut jo aiemmin):
Älä luovuta (mä olenkin paras puhumaan...), vaikka aluksi tuntuu ihan tyhmältä pidellä kitaraa. Siihen tottuu ja sitten kun alkaa säestää lauluja, niin tuntuu tosi hyvältä kun siihen vihdoin ja viimein pystyy.

En tykkää lakritsitahnasta >.<

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #66 : Maaliskuu 26, 2010, 21:31:02 »
En ole koskaan soittanut muuten mitään soitinta, paitsi koulun pakollisia soittimia. Nyt kuitenkin olen seiskalta lähtien ollut innostunut kitaransoitosta, mutta koska sen kitaratunneille ole päässyt (aikataulu liian tiukka) niin tarkoitus on ollut opetella soinnut itse. No, en ole vieläkään opetellut niitä, mutta koulussa hieman kokeillut ja kotonakin aloitellut bassotusta akustisella. Vielä joskus tulen soittamaan sointujakin, jahka vain keksin itselleni järkisyyn sormien taivutteluun ja sormenpäiden kärsimiseen.. Sähkökitaraa ja bassoa olisi kiva päästä joskus kokeilemaan, mutta koulussa en kehtaa mennä niitä rämpyttämään kun ryhmässä on parempiakin soittajia.. Ja akustisillakin soitan vain open antamaa bassotusta, sointuja en rupea vääntämään tunnilla. Ikuisuusprojekti siis tämä minun kitaransoiton opettelu itsenäisesti.. Nyt on sentään useampia kappale kotona koulun musankirjasta kopsattu, niin opettelen niiden avulla. Ties vaikka oppisin jotain.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Mansikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Maaliskuu 26, 2010, 21:36:30 »
 Koska meidän koulu on musiikkipainotteinen me soitetaan aina keskiviikon tunnilla kitaraa. Nuotteja en osaa mutta muutama sointu on hallinnassa! Olen kyllä aika musikaalinen ihminen, soitan pianoa suoraan sanottuna hyvin ja laulankin hyvin. Joskus pianotunnilla kokeilin myös jonkun kitaraa. Joskus viime vuonna minulla ja parilla kaverillani oli bändi yli-innokkaan musaopen ehdotuksesta. Aluksi minä soitin pianoa mutta piano ei sopinut meidän bändiin. Minusta tuli kitaristi. Lopulta kaikki soittivat kitaraa ja bändimme hajosi. En enää sano heille sanaakaan!

- Mansikka

Poissa Kirlie

• Viherpeippo
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HeartIce8304
« Vastaus #68 : Maaliskuu 28, 2010, 13:46:58 »
Voi voi... mä olen taas koukussa kitaran soittoon. En tiedä miten niin pääsi käymään mutta aloin taas aikani kuluksi soittelemaan ja nyt mä olen soittanut pari kuukautta ihan joka ikinen päivä 1-2h. (En kylläkään yhteensoittoon). Tajusin että multa loppu nuotit kesken ja isä osti 50 eurolla kaksi nuottikirjaa ja kirjastostakin on kaksi lainassa joten nyt ainakin opeteltavaa riittää (nimemerkillä Greensleeves soi päässä koko ajan).

Edelleen soitan vain klassisia kappaleita (akustisella tietenkin), ärsyttää vain kun en mitään muuta osaa ja kaverit kirii soittotaidoissa kiinni jos eivät ole jo ohi menneet. Olen vaan jämähtänyt noihin klassisiin. Ei se muuten ärsyttäisi mutta kun tuntuu ettei vaan osaa soittaa kun ei ole koskaan sointuja opetellut ja vaan liruttelee noita vanhoja kappaleita joita kukaan ei edes tunne enää.

Mä olin vannottanut itselleni etten ikinä, siis IKINÄ soita koulussa (joillakin tyypeillä on tapana välitunnilla hakea musiikinluokasta kitarat ja soittaa käytävillä), mutta tulipa sekin lupaus rikottua. No mutta se oli hiukka eri asia, koko muu koulu oli viettämässä liikuntailtapäivää ja vain meidän näytelmässä näyttelevät ja soittavat oli koululla.

Mulla on kitaran soittoon vähän sellainen viha-rakkaus-suhde, välillä sitä vihaa ja välillä on ihan koukussa.

VIP

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Huhtikuu 18, 2010, 07:26:22 »
1. Milloin aloit soittaa kitaraa? V.pari vuotta sitten kun sain vanhempani suostumaan ostamaan kitaran jonka jälkeen menin tunneille

2. Soitatko bändissä? en soita bändissä mutta koulussa on valinnaisen ryhmä jossa soitan

3. Soitatko akustista- vai sähkökitaraa? molempia aloitin akustisella mutta sain vähän ajan päästä myös sähkiksen

4. Ensimmäinen biisi jonka olet säestänyt kitaralla? en muista tarkkaan joku hemmetin helppo (ja kauhee)se oli muistaakseni joko tuku tuku lampaitaani tai joku sellanen

5. Onko sinua opettanut opettaja vai oletko opetellut kitaran soiton itseksesi?opettaja on opettanut

6. Mitä mieltä olet kitara-harrastuksesta? hyvä harrastus jossa riittä mielenkiintoa pitkään

8. Neuvoja aloittelijoille!kannattaa aloittaa eikä ole väliä soittaako eka sähkistä vai akustista molemmat yhtä helppoja

Poissa Nomoni

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Huhtikuu 18, 2010, 09:33:58 »
Aijaijajai! Kitara tunnit loppuivat!
Viime torstai oli viimeinen kerta!
Onneksi syksyllä jatkuu ryhmätunnit, mutta minä en välttämättä sinne mene koska aloitan yksityistunnit, se vasta hauskaa on!
Itse asiassa olen oppinut nyt kitaratunneilla paljon, todella paljon. Ja hauskaa siellä on ollut joka nyt tärkeintä on!

Poissa Diibi Do

• Haisku
  • Vuotislainen
  • Elämä on välillä liian mustavalkoista
« Vastaus #71 : Toukokuu 15, 2010, 12:24:17 »
Aloin soittamaan kitaraa noin kaksvuotta sitten.. mutta en oo soittanut sitä oikeestaan ees niin kauan voisi sanoa että hommasin akustisen kitarani silloin. En uskaltanut ottaa sitä koulun asuntolaan, mut nyt se kulkee mukana kun tuntee jo vähän niit ihmisii sieltä. En soita bändissä. Mun taidoilla ei vielä ees pysty siihen. Soitan siis akustista ja tässä lähiaikoina ostin sähkökitaran että vastaus on molempia :) Biisejähän on oikeestaan aika paljon juttuhan on vain siinä että osaanko niitä kunnolla, mut kai se on Mcr:rän Romance Omalla sovituksella :) Ei ole opettajaa. Serkkuni tosin opetti mua lukemaan Tabs:seista mutta sitä ei varmaan lasketa opettajaksi... Kirara on harrastus siinä missä muutkin. Luovaa sellaista. Tykkään siitä tosipaljon. Neuvoisin niitä jotka haluavat soittaa kitaraa. Mielestäni ei kannata ostaa liian kallista. Jos haluaa sähkökitaran kannattaa hommata peketin siis et siihen kuuluu kitara+vahvistin+piuha. Sitten kun alkaa osaamaan soittaa ja jos tuntuu että kitara on oikeesti se mitä haluu soittaa kannattaa investoida parempaan. Akustisellakin pärjää, mutta sähkökitarassa on vaan sitä jotain. Neuvoja aloittelioille. Ei kannata lannistua ja Tabs:eista kannattaa aloittaa kyllä se siitä vielä...

~DD~
...En pelkää pimeää, mutta inhoan silti sitä...

...Elämäni rakkaus odottaa minua vielä jossain...

Poissa Dracuenas

• Vuotislainen
« Vastaus #72 : Toukokuu 19, 2011, 20:55:36 »

No ensinnäkin aloitin kitaran soiton n.5 vuotta sitten ja se lähti ihan vain siitä että kun isäni on aina soittanut kitaraa niin kysyin tältä sitten että "Voitko opettaa muakin?"

2. Soitatko bändissä?

Soitin joskus viimevuonna, mutta bändi hajosi kun laulaja muutti.

Soitan kumpaakin minulla on yksi akustinen (eka kitarani) ja kaksi sähköä toinen joulu- ja toinen rippilahja.

Isännän opastuksella ja ite opettelin, ensimmäistä kertaa sain opetusta viime kesänä.

Onhan se aika mukava harrastus, sillä voi purkaa vaikkapa ärtymystä tai murheita tai muuta, miten kukin sen nyt sitten ajattelee.

Kannattaa aloittaa ei se niin vaikeaa ole ja siinä vaaditaan kärsivällisyyttä ei kukaan ole seppä syntyessään.

Kannattaa etsiä vaikkapa kirjastosta jotain helppoja kirjoja (itse opin näin). Jos joku tuttavasi soittaa kitaraa pyydä häntä neuvomaan ja tunnit ovat yksi vaihtoehto.

//Tosiaan ensimmäinen kappale minkä olen säestänyt kitaralla on Miljoonasateen Marraskuu

//Kaksi peräkkäistä viestiä yhdistetty. :) -gamma
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2011, 11:33:47 kirjoittanut gamma »

Poissa Vammasipuli

• Järjen riemuvoitto
  • Vuotislainen
    • Let us die young or let us live forever
« Vastaus #73 : Kesäkuu 11, 2011, 13:53:42 »
Minä aloitin kitaransoiton itsenäisesti joskus ala-asteella. Tai yläasteen alussa? Siitä on sen verran aikaa jo, että menee vuodet sekaisin. Aika pian aloitinkin yksityistunnit, soitin paljon, rakastin soittamista. Kävin tunneilla ehkäpä pari-kolmisen vuotta, suoritin yhden tutkinnon. Olin mukana bänditouhuissa. Sitten into lopahti, kiitos erään ihmisen. En tajua miten se vaikuttikaan niin paljon, mutta minusta ei vain ollut soittamaan vaikka kuinka mieli olisi tehnyt. Erosin tuosta ihmisestä ja soittointoni palasi heti takaisin. En vieläkään ymmärrä mikä siinä oli, mutta olen iloinen että sain soittamisen ilon takaisin.

Vielä enempi tätä vahvisti nykyisen avokkini kohtaaminen. Hän kun soittaa kitaraa ja laulaa, yleensä kaverinsa kanssa akustisena duona, ihan keikoillakin. Ja sitä iloa katsellessa muistaa aina miksi itse tykkää soittaa. Ja nyt kun on halu kehittyä, niin auttaa hurjasti ettei tarvitse lähteä kalliille tunneille, kun on moinen kotiopettaja :)

Poissa Vergessen Kind

• Vuotislainen
    • tumblr.
« Vastaus #74 : Toukokuu 10, 2013, 02:38:08 »
Mä oon soitellut nyt ehkä puolitoista vuotta, hieman yli. Aloitin syksyllä 2011 kaverin ja tämän isän opastuksella, maksoinkin "huimat" 25 euroa tästä. Koskaan en ole missään virallisilla tunneilla käynyt, vaikka olisin tahtonut aloittaa kitaratunnit jo kakkosluokalla elikkäs noin kymmenisen vuotta sitten. Lopetin tämän vuoksi jopa pianotunnit, ja kaduttaa, koska en sitten koskaan päässyt kitaratunneille - kiitos vanhempieni - ja se pianonsoittokin jäi aivan surkealle tasolle. Olen valtavan huono opettelemaan mitään monimutkaisempaa itse, ja siksi opettelen edelleen hankalampia biisejä kitarallakin kaverin opastuksella.

En tosiaan soita bändissä, enkä tahtoisikaan. Oikeastaan mun unelmatyöni on olla jonkin sortin musiikkiteknikko, joten voisin toki työskennellä bändille, mutten tahtoisi olla keikoilla esiintyjän roolissa. Jotenkin kaikki haaveeni bändiin kuulumisesta on hiipuneet muutaman viime vuoden aikana. :')

Soittelen akustista kitaraa, sain halpis-Fenderin, elikäs Squierin jonkin aikaa soitettuani silloin '11. Se on oikeinkin hyvä peli silti, kuulostaa kivalta ja sen voi halutessaan iskeä kiinni vahvistimeen ja näin. Oon omistanut myös Williamsin sähkökitaran muutaman vuoden ajan, mutta siis tosiaan se on Anttilan halpiskitaroita, ja soittelen sillä vain muutaman kerran vuodessa. Ennen kitaransoiton aloittamista halusin oppia soittamaan juuri sähkökitaroiden vuoksi, tykkäsin (ja tykkään edelleen) hirmuisesti niiden soundista, mutta jotenkin lopulta kiinnyin enemmän akustiseen.

Ensimmäinen oppimani biisi oli Nainen Tummissa. Tän jälkeen tuli Miljoonasateen Marraskuu. Olinhan toki osannut jotain perushelppoja juttuja ennen tätä, kuten Smoke On The Waterin riffin ja Green Dayn Wake Me Up When September Endsin alun. Tunnustaudun aika huonoksi näppäilyssä, ja kun tabulatuurit muuttuu hiemankaan monimutkaisemmiksi, tipun kärryiltä. Tässä ehkä suurin syy, miksi tahtoisin kitaratunneille. Harmi vain, että olen kai hieman kasvanut yli tästä täällä päin toivotusta ikähaarukasta, ikäraja on nimittäin yleensä 15 vuotta, joten 17-vuotiaan on sinne hieman hankala hakea. Ehkä vielä joskus. *huokaus*

Kitaransoitto on kyllä mukavaa, mikäli biisin opettelun kanssa ei mene hermo. :'D Etenkin kaveriporukalla on rento soitella. On jotenkin kiva, kun voi kuunnella vain biisiä, päättää opettelevansa sen ja huomata oikeasti pystyvänsä siihen. On myös hienoa huomata, kuinka paljon on edistynyt alkuajoista, jolloin kaikki tuntui niin monimutkaiselta ja vaikealta, eikä oikein tiennyt miten nyt rämpytetään ja miten nyt menee sormet ja mitä tapahtuu (aluksi oikeasti istui usein vain tuolissaan suu ammollaan mielessään vain yksinkertainen "MITÄ?!")

Aloittelijan kannattaa vain oikeasti suhtautua soittamiseen ja opetteluun kärsivällisesti, kyllä ne otteet jäävät mieleen, eikä lopulta aina tarvitse katsoa, että meneehän ne sormet nyt varmasti oikeille paikoille. Otteet jää lihasmuistiin, perusotteet osaa loppujen lopuksi soittaa vaikka unissaan. :) Plus netistä ja kirjaston kirjoista aloittelijoille on ollut itselle ainakin suuri apu.

I wanna scream "I love you" from the top of my lungs
but I'm afraid that someone else will hear me.