Kirjoittaja Aihe: Kitaransoitto  (Luettu 2134 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hendrix

• Rock Soldier
  • Vuotislainen
Vs: Kitaransoitto
« Vastaus #25 : Kesäkuu 15, 2008, 17:23:17 »

1. Milloin aloit soittaa kitaraa?

Noin kaksi vuotta sitten.

2. Soitatko bändissä?

Soitin bändissä, mutta se hajosi. Olen kokoamassa uutta.

3. Soitatko akustista- vai sähkökitaraa?

Sähkökitaraa.

4. Ensimmäinen biisi jonka olet säestänyt kitaralla?

Ensimmäinen kunnon biisi Smoke on the water.

5. Onko sinua opettanut opettaja vai oletko opetellut kitaran soiton itseksesi?

Käyn yksityisillä tunneilla. Haen ensi vuonna konservatorioon.

6. Mitä mieltä olet kitara-harrastuksesta?

Kiva harrastus, voi harrastaa milloin haluaa.

7. Neuvoja niille jotka miettivät alkavatko soittaa kitaraa!

Kannattaa aloittaa, on aivan parasta sen jälkeen kun oppii perusasiat.

8. Neuvoja aloittelijoille!

Jos ostat kitaran, Älä osta Harley Bentonia! Kannattaa säästää ja ostaa hyvä kitara.

Danger You, Danger Me, DANGER US!

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #26 : Kesäkuu 23, 2008, 01:44:28 »
Tai paremminkin: jos aiot ostaa Harley Bentonin, kokeile se kunnolla liikkeessä ennen ostamista, ja vaadi kaularaudan säätämiseksi kuusiokoloavain mukaan. Bentoneissahan on ihan hyvä runko, kun kaulan säätää sopivaksi. Totta kai niiden kanssa oppii väkisinkin soittamaan karvan korkeammalla kieliprofiililla, sillä ihan hienossa profiilissa niiden kaula ei vain pysy. Ei siis mikään tiluttelukitara, mutta komppailuun ja sielukkaampaan soolosoittoon ihan käypä, jos etsii hyvän yksilön. Lisäksi ne ovat sen hintaisia, ettei harmita vaikka menisi vähän kävyiksi joskus myöhemmin joku modifointi, vaikka mikkien tai tallan vaihto, tai kammen lisääminen tai vastaava.

DiMarzion tai Seymour Duncanin mikeillä muuten tekee ihmeitä kehnommallekin kitaralle, jos vain runko on okei. Kannattaa kokeilla, jos itseluottamus ja kädentaito suinkaan riittää asentamiseen. Tosin etenkin Duncanin mikki voi maksaa enemmän kuin huokea sähkökitara, eli siinä kohdin kannattaa miettiä.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Tobias

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Lokakuu 11, 2008, 13:32:16 »
1. Sain skitan 11v ja nyt oon 14.
2. Haluaisin kyllä soittaa mutkt kaikki tutut on kitaristei tai ei soita mitää. Aionoostaan yks kitaristi/rumpali ja se on varattu.
3. Sekä että. Riippuu fiiliksestä.
4. Juice Leskinen Syksyn Sävel. Helppo, mut paljon sointuja. Ei oo kyl mikää mun tyylinen biisi. Oon hevin- ja hard rockin rajoil.
5. Iskä on opettanu.
6. Jeesbox. Tosi hauskaa.
7. Kannattaa. Hyvää ajanvietettä ja hauskaa. Ja myös kohottaa itsetuntoa kun jaksaa opetella.
8. a)Pitkäjänteisyys
    b)Älä loukkaannu rakentavasta kritiikistä vaan ota oppia.
    c)Harjoittele, harjoittele ja harjoittele.
(Ei ole tärkeysjärjestyksessä)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2009, 11:27:53 kirjoittanut Tobias »

Poissa moottorisaha

• Voldemortisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • be loud, let your colors show.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #28 : Lokakuu 15, 2008, 14:34:40 »
Ysiluokan syksyllä aloitin, eli kolmisen vuotta sitten. Pitkään olin jo skebaan tarttumisesta haaveillut, ja sitten lopulta sain aikaiseksi.

Silloin kun aloitin, oli aivan ehdottomasti saatava sähkökitara, akustista en suostunut edes harkitsemaan. Nyttemmin kuitenkin tekisi mieli hommata akustinenkin, ja kaikkien kavereiden luona joilta akustinen löytyy sitä innoissani soittelen. Olisihan se kiva kesällä istua jossain pellonreunassa ja rämpytellä jotakin haikeaa grungeshittiä.

Taisipa olla tuo Scorpionsien Wind of Change, jota yhä silloin tällöin tapailen, kun haluaa jotakin helppoa rämpytellä.

Kaksi vuotta kävin tunneilla, joista kyllä oli hirveästi hyötyä. Opettaja oli todella mukava karvaturrimies, jonka kanssa heitettiin hyvää läppää. Tekniikkahan siinä otti oikean suunnan, kauhistuttaa pelkkä ajatuskin että olisin yksinään aloittanut. Olisi varmaan ihan väärä soittoasento ja kaikki. Lopetin tunnit sitten lähinnä sen takia, että niille raahautuminen oli aina koulun jälkeen hirveän hankalaa, en halunnut roijata kitaraa muutenkin ahtaassa bussissa, ja jokseenkin kahdenkymmenen minuutin "tunnit" eivät hotsittaneet. Toisaalta harmittaa että lopetin, mutta onpa tuota itse tullut nyt hyvän pohjan saaneenakin opeteltua itsekseen aika paljon.

Mitäpä negatiivista sanottavaa siitä nyt olisi? Hermojaraastavaahan se välillä on, mutta muuten erittäin mukava harrastus. Yksi mahtavimmista tunteista on maailmassa tajuta, että voi itse tuottaa musiikkia.

7. Neuvoja niille jotka miettivät alkavatko soittaa kitaraa & 8. Neuvoja aloittelijoille
Jotkin asiantuntijan ohjaamat alkeet olisi toki hyvä hommata, helpottaa huomattavasti kehittymistä tulevaisuudessa. Jotkut ovat tottakai luonnonlahjakkuuksia ja tuhahtavat ajatukselle kenestäkään heitä opettamassa, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole.
   Yksi tärkeimmistä asioista muistaa on tietenkin se, ettei pidä olettaa kehkeytyvänsä Steve Vaiksi tai Zakk Wyldeksi yhdessä yössä. Kitaransoitossa kaikki pohjautuu nimenomaan pitkäjänteisyyteen ja ahkeraan harjoitteluun. Itse en ole mikään paras esimerkki tässä, soittelen niin harvoin nykyään, mutta on se hieno tunne, kun jotakin biisiä on tuntitolkulla räpeltänyt ja huomaa, että se alkaakin jopa kuulostaa joltakin!
   Hirveän palkitsevaa, vaikkakin pinna voi välillä olla kireänä.

Itse soittelin eilen Priestessin Lay Downia, joka on mukavan menevä biisi, muttei liian vaikea. Tottakai sitä olisi jonakin päivänä mahtava yltää huippukitaristien tasoisiin sooloihin, mutta siihen on vielä matkaa. Eikä tällä meikäläisen harjoitteluvauhdilla siihen hirveän nopeasti päästä :D
When you say it's dead and gone, yes, I know you're wrong

Poissa Kirlie

• Viherpeippo
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HeartIce8304
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #29 : Joulukuu 31, 2008, 23:59:19 »
Olisikohan ollut kahdeksan/yhdeksän vuotiaana. Isän ostaessa kitaran vaikken halunnutkaan soittaa mitään soitinta. Yhteensä soittovuosia seitsemän, mutta siitä vähennettynä 1,5v taukoa tekee yhteensä 5,5v.

2. Soitatko bändissä?
En soita.

Akustista.

Ei muistu mieleen. Olenkohan edes koskaan säestänyt? Taitaa olla, että olen soittanut vain melodioita.

Ensimmäisenä vuonna opetti koulun musiikinopettaja, toisena vuonna ei kukaan, kolmantena pyrin musiikkiopistoon ja en päässyt mutta sain yksityistunteja musiikkiopiston kitaranopettajalta joka vakuuttui taidoistani, neljäntenä vuonna pääsin musiikkiopistoon ja jatkoin saman opettajan tunneilla, viidentenä vuonna lopetin soittamisen vuoden lopussa ja erosin musiikkiopistosta, kuudentena vuonna en soittanut ja seitsemäntenä vuonna eli nyt jouluna sain uudestaan kitaran lahjaksi ja näköjään jatkan soittoa yksinään.

Ensin se oli ihan ok, opettajan ohjaamana syvältä (ei koskaan sanonut yhtään hyvää sanaa soitosta), ja nyt se on silloin mukavaa, kun kukaan ei ole kuulemassa ja kommentoimassa. Soitan siis vain ja ainoastaab yksinollessani ja yleensä yöllä.

Jos itse haluaa niin mikäs siinä, onhan tämä aika mukavaa. Vanhempien pakottamana se ei ole kivaa.

Eipä tässä mitään erikoista, en ole hyvä neuvomaan koska en tiedä kitaran soitosta juurikaan mitään. Paitsi sen, että älkää hyvät ihmiset tehkö niinkuin minä ja valvoko kaksi tuntia keskiyön jälkeen soittaen kappaleita. Se ei kuulkaa ole kovin kivaa toistettuna joka yö.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #30 : Tammikuu 02, 2009, 18:15:33 »
Lainaus käyttäjältä: Quines
älkää hyvät ihmiset tehkö niinkuin minä ja valvoko kaksi tuntia keskiyön jälkeen soittaen kappaleita. Se ei kuulkaa ole kovin kivaa toistettuna joka yö.

Tervetuloa kerhoon. Juuri tuolla tavalla minä aikoinani kehitin sähkökitaran ja -basson tekniikkaa. Kuulokkeet vahvariin ja lattialle polvilleen, silmät kiinni ja menoksi. Akustisia en kehdannut öisin soittaa. Paitsi kesäöisin takapihalla, jos oli kuiva yö. Ja niin no, itse olen jatkanut tuota menoa pari kolme vuotta. Kyllä sitä sietää, vaikka joskus herääminen onkin vähän että möö.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?

jedisoturi

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Tammikuu 13, 2009, 17:36:46 »
-Se oli ku täytin 11v sain silloin ensimmäisen kitarani kummisedältäni.

2. Soitatko bändissä?
-Joo soitan. Sotitamme AC/DC:tä Slipknotia yms.

-Tietenkin sähkökitaraa.

-No säestämisestä nyt en tiedä (en ole niitä miehiä :D) mutta ensimmäinen soittamani biisi oli Kotiteollisuuden Valtakunta.

-Ei vielä. Haluaisin opetusta. Oman käden kautta oppinut olen.
Aivan mahtava. Jos menestyy niin hyvää tulloo.

-Hmmm...Osta kitara mikä on tarkoitettu aloittelijoille. Kitaran vallinnassa voi opastaa esim. myyjä jolta aijot ostaa kitaran.

-Nupit kaakkoon ja ei muutakun Rock & Roll \../

Poissa Kirlie

• Viherpeippo
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HeartIce8304
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #32 : Helmikuu 06, 2009, 17:56:17 »
Voi auttakaa mua!

Vihdoin tuli taas innostus soittaa, mutta olen täysin umpikujassa enkä tiedä miten pääsen pois. Soittotaidosta ei ole kyse, se ei ole mihinkään kadonnut. Mutta en todellakaan tiedä mistä aloittaa ja miten jatkaa. Tiedän ihania kappaleita, mutta en todellakaan ole kuullut että kukaan olisi soittanut pianolle tarkoitettuja kappaleita pianolla. Miten se edes olisi mahdollista, kun ei ole aikaa eikä rahaa alkaa pianon soittoa opettelemaan?

Ja toiseksi, miksi en ole löytänyt netistä yhtä ainutta nuottia? Olen kyllä sivuja löytänyt, mutta mitä vain laitan hakukenttiin, tulee tyhjää.

Jelp me!

Poissa tear

• Vuotislainen
« Vastaus #33 : Helmikuu 07, 2009, 20:37:51 »
Ja toiseksi, miksi en ole löytänyt netistä yhtä ainutta nuottia? Olen kyllä sivuja löytänyt, mutta mitä vain laitan hakukenttiin, tulee tyhjää.

Entä oletko koittanu tabulatuureja löytää etsimiisi kappaleisiin? Kirjoita googlen hakukenttään "tabs" ja tulee monia sivuja, varsinkin 911tabs on osoittautunut hyväksi sivuksi; se etsii kaikkien sivujen tarjonnan.

Mitä nyt pianolle tarkoitettuihin kappaleisiin tulee, olen ainakin To Zanarkand biisiä soitellut kitaralla. En nyt sitten tiedä, onko se pelkästään pianolle tarkoitettu. :D
You're leaving me breathless.

Tobias

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Helmikuu 08, 2009, 16:23:22 »
991tabs on hyvä tab hakukone, mut ite oo ainakii vaihtanu sen tohon ultimate-guitar.comiin, ku siäl on 911tabsin parhaat tabit. Mt ultimate-guitaris ei oo ku kitaralle, eli siältä ei kandee niitä piano juttuja ettii.

Poissa seitti

• Vuotislainen
    • http://nokkosnoita.livejournal.com
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #35 : Helmikuu 19, 2009, 19:18:31 »
Luulin, että olin jo kirjoittanut tänne, mutta en näemmä olekaan. Eipä mitään, kirjoitanpa nyt sitten...

Juuh eli itse olen soittanut kitaraa nyt vajaa kolme vuotta. Kitaransoitto on todella mukavaa ja antoisaa, siinä oppii koko ajan uutta. Tuntuu, että aluksi kaikki oli vähän hankalaa, mutta ehkäpä tässä on hiljalleen alkanut kehittyä.

Aloitin soittamisen nailonkielisellä akustisella. Sillä opettelin aluksi lähinnä lempiyhtyeiden kappaleita. Kitaratunneilla kävin noin vuoden verran, tunneilla opin nuottien alkeet ja muuta hyödyllistä. Tuntien loputtua olen opetellut nuotteja yhä eteenpäin itsekseni. Nuoteista tykkään soittaa nyt paljon, siinä huomaa oman edistymisen ja on ollut hienoa huomata, että on ihan mahdollista oppia nuotitkin. Muuten sitten soittelen ihan komppeja, riffejä yms... kaikkea uutta opeteltavaa riittää kyllä. Tykkään tosi paljon komppaamista ja sointujen opettelusta, mutta hiljalleen juuri soolosoittokin on alkanut kiehtoa, juuri nuottien ansiosta.

Nykyään soitan lähinnä teräskielistä akustista, sekä noin kerran viikossa sähkökitaraa. Sähkökitaraa on tosi hienoa soittaa - helpompi kuin akustista, mutta en osaa sanoa, kummasta pidän enemmän. Omaa sähkökitaraa minulla ei vielä ole, toisaalta sellaisen hankinta kiehtoisi, mutta olen alkanut suunnitella ennemmin uuden akustisen ostamista nyt. Haluaisin todella hyvän kitaran, kun nykyinen ei ole mikään kamalan hyvä.
you'll find me in a berlin bar
in a corner brooding

kiho

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Maaliskuu 02, 2009, 14:32:01 »
1.Aloin soittamaan kitaraa 3v. isä opetti, että pitää näppäillä ja liikuttaa toisella kädellä kieliä.
2. en mutta kamujen kanssa välillää jammaillan hendrixii, deep purplee, kissiä,girlshcoolia(tai ainakin race with the devil),hurriganesta ja välillä harry potter. Soitetaan kitaralla harrya ja yks eetu mun kamu soittaa rumpuja jaakko bassoo minä kitaraa keksitään ja mietitään miten kuulostais potter hyvin rummuilla.
3. sähkökitaraa, minulla on       
      GIBSON LES PAUL STANDARD 2008 HCS ja fender stratocaster.
4. olen ensimäisenä kappaleena soittanut jimi hendrixin hey joe, kun isoveli alko soittamaan 4v. sain akustisen kitaran 7v. sain isoveljen stratocasterin ja nyt 10v. sain lespaulin.
5.9v. kävin soittotunnilla mutta en oppinut oikee muuta kuin jonkun TYLSÄN VUORENPEIKO!
6. minusta on kivaa ja kun pistää musiikin soimaan ja soittaa mukana ( huom myös joskus olen komppikitaristina kun huvittaa yleensä soitan vaa kunnolla ROCKIA).
7.ostaa kittara ja akustineen siuis.
8.laina kirjastosta oppaita aloittelioille( en ite käyttänyt tuota muttqa tuli mielee vaa nyt) HUOM! OLEN NYT 10v. VAIN

Ikira

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Maaliskuu 05, 2009, 19:35:21 »
Täälläkin on yksi kitaran rämpyttäjä, ja aloitan heti vastaamaan Vampyyritytön laittamiin "kysymyksiin"!

-Reilu kolme vuotta sitten.

2. Soitatko bändissä?
-En, mutta itse tulee biisejä väkerreltyä ja niitä soiteltua.

-Sekä että, aloitin kyllä akustisella, mutta melko pian muutaman soinnun oppimisen jälkeen kuviohin astui myös veljen kaapista löytynyt vanha sähkis.

-Riippuu, miten sen ottaa, mutta silloin kun aloitin, niin sain harjoiteltavaksi lastenlauluja. Eka kunnon biisi taisi olla... Rakkauden haudalla säestyksellä ja näppäilyllä Nothing else matters.

-Kummisetä opetti aluksi, sitten koulun opettaja kitaratunneilla ja sittemmin omin päin.

-Kolmen koon mielipide, yleensä on näin: Hyvä, helppo ja halpa. Kivaahan se on.

-Kannattaa. En osaa muuta sanoa.

-Yksi juttu, mikä kannattaa opetella heti ekojen taitojen joukossa, on viritys. Ilman sitä olet.. Suoraan sanottuna hukassa. Aloittelijan kannattaa ostaa (siis jos aloittaa akulla) nailonkielinen skitta, sen kilet eivät painu niin syvälle sormiin ja aiheuttavat vähemmän tuskaa.

Juu, tää blondi lopettaa, ennen ku te kaikki tylsistytte.

Poissa Mimmi

• kolmen soinnun rälli
  • Vuotislainen
  • gimme danger
« Vastaus #38 : Huhtikuu 14, 2009, 22:01:22 »
Siis nyt tämä kitaristinpuolikas on sangen järkyttynyt, kun tänne topsaan en ole eksynyt kirjoittamaan.

Joo mutta siis, abrakadabra, minä soitan kitaraa. What a surprise! Usein kutsun sitä kitaran paukuttamiseksi, (komppipomppii, y'know!) tai ihan kitaroimiseksi. Kerronpas nyt iltani ratoksi minun ja tuon varsin vekkulin soittimen rakkaustarinan, eli kuinka minä löysin kitaran!

Meillä oli kotona (ja on toki yhä) sellainen haiseva, vanha kippura Landola, jonka joskus yön pimeydessä päätin omaan huoneeseeni kuljettaa. Jotain melodioita siinä sitten opettelin näppäilemään ja silleen, mutta vielä en tuohon onttoon puiseen putkulaan aivan rakastunut. Jotain sillä siinä sitten soittelin, vähän sointujakin ehkä vetelin, mutta varsinaisesti kitaraa rupesin soittamaan kun Joulupukki päätti tehdä taikojaan ja kuskasi minulle joululahjaksi vuosi sitten Ibanezin ihmeen ihanan sähkökitaran. Sellainen perussähkis, vibraattovipu on sellainen irroitettava, enkä vieläkään osaa sen kanssa pelailla... No, enpä minä sitä paljoa tarvitsekkaan joten whatsoever. Vahvistimena minulla on oikea kauhulaatikko, Rolandin Cube Kakskymppinen, jota muuten inhoan sydämeni pohjasta. Ainoat äänet, joita sillä tuntuu saavan esiin ovat sellainen hirveä hevipörinä ja jonkun sortin ufosurina ja kaikki mahdolliset äänet siitä välistä, mutta sellaista kivaa säröä on niin uskomattoman vaikea saada taiottua siitä laatikosta ulos! Kyllähän sillä on ihan hauska leikkiä, kuutiollani meinaan, mutta ah jos sellaisen kunnon mukavan särön, ei mitään pörinää, vaan selllaisen muikean särön saisi aikaan... Olisin onnellinen. Uusin kitaratulokkaani onkin sitten vasta pari kuukautta vanha, joululahjaksi saatu Ibanezin elektroakustinen vempele, oikein mukava punainen komistus onkin, jonka kanssa sitten käyn nyt tunneilla vähän opettelemassa käytöstapoja ja takomaan kauniita ääniä päähän. Ei siitä oikein mitään ole tullut... No, mutta ihan lystiä on ollut. Paljon lystimpää kuin sen haisevan käppänä sormentappaja-Landolan, jonka ruhjoontunut ulkoasu tosin henki syvältä kumpuavaa katu-uskottavuutta, kanssa. Landola kun oli varsinainen kiukuttelija. No jaa, kolme kitaraa minulla siis tavallaan on, mutta kykyni eivät mitenkään taivaalliset ole. Jotain komppia osaan heittää ja näillä nakeilla tilutus on kyllä jotain aika hullua, mutta enköhän mä vielä joskus opi. Musta tulee isona Brian May.

Kitaralla ja minulla on aika intohimoinen rakkaussuhde. Välillä minusta tuntuu siltä, että en muuta haluaisikaan kuin pitää tuota onttoa vempelettä sylissäni ja hiplata sen kieliä... Tai no, sähkökitarat yleensä ovat vähän vähemmän onttoja mutta kuitenkin. Joitain omia lauluja on kitaran avustuksella tultu räpelleltyä, mutta olen vähän kehno säveltäjä, kun en sitä niin paljoa ole puuhaillut. Lyriikat on enemmän mun juttu, sanoisinko. Noh, kuitenkin kitara on mahtava vehje, ja suosittelen sen soitantoa kelle tahansa vähän vähemmän kärsimättömälle, sillä kärsivällisyyttä tuo jalo soitin vaatii enemmän kuin viisi ja puoli sammiollista, ellei sitten satu olemaan joku synnynnäinen Hendrix ja tiluttelee vaikka hampaillaan kuin vettä vaan ilman harjoittelua. Sellaisia tuskin hirveästi maapallo päällään kantaa, ounastelisin. Kitarassa on minusta kivointa sellainen jännä tunne, että aina voi tulla paremmaksi. Siis, tajuattekos ystävät ja kanssa-vuotislaiset, kitaran soitossa kun ei koskaan voi olla tarpeeksi hyvä. Vaikka osaisi kaikki maailman kitarasoolot etuperin takaperin ja valssaten sekä osaisi improta aivan taivaallisesti, aina varmaan itse kullekkin löytyy jotain jännittävää harjoiteltavaa, kuten vaikkapa country-balladien tenhoava maailma. Tai no, nyt kyllä vien sanani takaisin. On pakko olla sellaisiakin, jotka osaavat sitten ihan kaiken mahdollisen kitaralta. Ihan kaiken. Mutta niitä on sitten vähän harvemmassa, luulisin.

Minun pitäisi kerätä hieman habaa nakkieni ympärille, varsin ponnettomat vetelykset kun kyseessä ovat. Barreet tappavat ne, nimittäin. No, vielä jonain päivänä etusormeni ympärillä on oikein oiva sikspäkki.

//: Ainiin, ei sitten kellään sattuisi olemaan mitään mömmöjä takataskuissaan, jolla saisi etusormeen oikein muskelikasan? Siis, auttaako siihen voimattomuuteen mikään muu kuin vain niiden sointujen vääntö uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Joku puhui sellaisista pienistä vieterimasiinoista jotka pistetään sormeen ja sitten pumppaillaan... Kuullostaa aika hassulta! Siis kun mulla on se probleemi, että sähkärillä kyllä soinnut vääntyy, mutta ah terämies akustista, heti tuntuu kauhealta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2009, 22:10:26 kirjoittanut Mimmi »
Keep your 'lectric eye on me babe
Put your ray gun to my head
Press your space face close to mine, love

Cedu

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Toukokuu 10, 2009, 14:47:49 »

2. Soitatko bändissä? En

3. Soitatko akustista- vai sähkökitaraa? Sähkistä soitan

4. Ensimmäinen biisi jonka olet säestänyt kitaralla? Love is all around

5. Onko sinua opettanut opettaja vai oletko opetellut kitaran soiton itseksesi? Opettaja vieläkin

6. Mitä mieltä olet kitara-harrastuksesta? Kitaran soitto on mukava harrastus!

7. Neuvoja niille jotka miettivät alkavatko soittaa kitaraa! Mene rohkeasti kokeilemaan, et tarvitse omaa kitaraa... siis aika helppoa tuo nykyään on...

8. Neuvoja aloittelijoille! Jaah... ei tule mieleen

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #40 : Toukokuu 10, 2009, 23:26:19 »
Cowboy: jos sormia vihloo soittaminen, voit aina ruveta täysimääräiseksi slide-kitaristiksi. Hieno, hieno soittotyyli, eikä kieliä tarvitse painella läheskään niin paljoa kuin normaaleissa soittotavoissa. Tämän hetken kenties suurin slide-virtuoosi Derek Trucks on jopa sanonut aloittaneensa slide-soiton juuri siksi, etteivät teräskielet olisi repineet 9-vuotiaan pojannössin sormia aivan verille.

Ellet tiedä, mitä on slide-soitto, niin lue Wikipedia-artikkeli ja tsekkaa kun etevä kaveri vetää slidea YouTubessa. Itse olen jonkin verran tuota touhua harrastanut, en kyllä ihan noin villi soittaja ole kuin tuo videon juippi, mutta voin silti lämpimästi suositella tyyliin perehtymistä. Aivan oma juttunsa. Ja sitä ei moni osaa!

//jeps, on kuule coolia olla slide-kitaristi!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2009, 00:48:34 kirjoittanut Lemmonleikko »

Poissa Mimmi

• kolmen soinnun rälli
  • Vuotislainen
  • gimme danger
« Vastaus #41 : Toukokuu 13, 2009, 16:02:47 »
Minäkin olen tuota slaidailua pohtinut, puolivitsinä tosin, mutta kukapas sitä vakavasti mitään pohtisi kun kaikki hauskuus olisi silloin mennyttä, mutta jotenkin en sitä omakseni koe. Ehkä liian bluesmaista minulle, tahi jotain. Kantrimaista? Ja bluesin ja blues rockin ja countryn ihmeelliseen maailmaanhan minä en ole perehtynyt, mutta jotenkin tuollainen akustinen plus putken heiluttelu vain minun korvaani sellaiselta kuullostaa. Slidellä saa kyllä kaikenlaisia jännittäviä ääniä, sen olen erinäisistä kappaleista huomannut. Itseasiassa minä joskus muinoin rakentelin teipistä ja muusta sellaisesta sormeeni pötkön (alunperin sen väkertelin, jotta hennoilla nakeillani saisin barreeta puristettua) ja sillä sitten jotain hämärää puuhailin. Toisaalta se kyseinen pötkö oli etusormessani, ja tuota slide-pötköä nimettömässä tupataan pitämään? Eh. Liusuin aiheesta. Mutta siis, ne joskus muinoin edellisessä viestissäni tuskailemani barreetkin alkavat olla jotenkin hanskassa, ahkeranmoisten sormihabailuharjoitusten ansiosta, että kitarointia entistä intohimoisemmin harrastan. Sormetkin on jo ihan kunnon kovettuneet paukut. Kitara se on mukava vehje, totta tosiaan.

Poissa Fallen Dragon

• - pitkä pudotus
  • Vuotislainen
  • TYM !
« Vastaus #42 : Toukokuu 13, 2009, 16:16:47 »
1. Aloitin kitaransoiton viime syksynä.

2. En soita bändissä, voisi olla kivaa.

3. Minulla on kotona kaksi akustista, nylon -ja teräskielinen, niillä soittelen. Nylonkielisellä aloitin ensimmäiseksi.

4. Ihan ensimmäinen biisi jonka olen oppinut, taisi olla Metallican Nothing Else Matters. Sitä ennen olin kyllä soitellut jotain lyhyitä ja helppoja.

5. Käyn kitaratunneilla, opettajan avulla olen oppinut soittamaan.

6. Kitaransoitto on mukava harrastus ja suosittelen. Kun on oppinut perusalkeet ja soittaminen alkaa sujua, vain taivas on rajana.

7. Jos on kiinnostunut ja haluaisi oppia, kannattaa kokeilla. Jos ei kotoa kitaraa löydy, niin kyllä varmaankin sen saa jostain myös lainaksi jne...

8. Viritys ja nuotit kannattaa harjoitella. Ja kovettaa sorenpäät.
"Sitä vielä itket kun synkän vieraan taloosi laskit
Siipensä levittämään kauniin elämäsi ylle
Sen yhdellä henkäyksellä poistamaan."
Kohtalo sai minut kiinni itse teossa. 8<

Poissa Mimmi

• kolmen soinnun rälli
  • Vuotislainen
  • gimme danger
« Vastaus #43 : Toukokuu 13, 2009, 16:59:51 »
Hmm, noista nuottien tarpeellisuudesta en kyllä mitään mene sanomaan. Toki toki niistä hyötyä on, mutta minun kaltaiselle musiikin teorian saloista hieman vähemmän innostuneemmalle tapaukselle nuottien osaamattomuudesta (osaan ne pianolla sillä "hmm tuossa kohti oleva pallukka meinaa sitä että tuosta kohti painetaan kosketinta mutta oh tuollahan on ylennysmerkki hmmmm"-tavalla, eli käytännössä en osaa siis)ei ole liiemmin haittaa. Tai siis, soinnut kun osaa niin siitä riittää rämpyteltävää toviksi jos toiseksi! Melodiaa taasen jos haluaa nuoteista näppäillä, niin siihen ne nuotit ovat tietysti oikein kelvot kapineet, mutta minulla ei mielenkiinnostus kyllä moiseen puuhaan riitä.

Itse en muuten henkilökohtaisesti pidä tuollaisesta kysymys-vastaus-tyylistä keskusteluissa. Pah.

Poissa Fallen Dragon

• - pitkä pudotus
  • Vuotislainen
  • TYM !
« Vastaus #44 : Toukokuu 16, 2009, 23:08:58 »
Joo, ihan totta, eivät nuotit tosiaan mikään välttämättömyys ole, vaan hyödyllistä jos haluaa vaikka opetella jotain kappaletta nuoteista. Mutta voi kyllä, sointujen soitto on myöskin todella mukavaa kun ne oppii ja soiteltavaa riittää :)
Nuo barreesoinnut aiheuttavat minullekin välillä harmaita hiuksia, mutta toisaalta, kun voi siirtyä soinnusta toiseen nopeammin ja vähemmällä vaivalla kuin avosoinnuissa, niin se olisi kiva taitaa. Tuollaisista vieterimasiinoista en olekaan kuullut, kuulostaa aika mielenkiintoiselta.
"Sitä vielä itket kun synkän vieraan taloosi laskit
Siipensä levittämään kauniin elämäsi ylle
Sen yhdellä henkäyksellä poistamaan."
Kohtalo sai minut kiinni itse teossa. 8<

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #45 : Toukokuu 19, 2009, 19:17:46 »
Mimmi: eihän slide-soitto mikään mahdottomuus ole sähkökitarallakaan (ja putkea pidetään yleensä joko nimettömässä tai pikkusormessa, mutta keskisormikin on nähty). Se on tietty totta, että slide on lähtökohtaisesti bluestyyli ja käytetty paljon kantrissa ja folkissakin, mutta erityisesti southern rockin parissa slide on korvaamaton juttu. Southern rockista slide-jutut taas siirtyivät '80-luvun raskaaseen rockiin (Whitesnaken viiksiheviajat, jotkin Guns n' Rosesin biisit, Def Leppardillakin ajoittain mukana, Molly Hatchetilla ihan simona...) samoin kuin kaksoislead-kitaratkin. Sittemmin vain tiluttelukulttuuri valtasi sijaa niin paljon, että dual-lead ja slaidailu ovat vähän unhoittuneet rockin puolelta. Mutta tsekkaile huviksesi YouTubesta vaikka sellaisia nimiä kuin Gov't Mule, Derek Trucks, Lynyrd Skynyrd tai tuo jo mainittu Molly Hatchet. Siinä on komean komeaa sähkökitaraslidea. Myös Tom Pettyn Learnin' To Flyn soolo on esimerkillistä tavaraa.

Soitanhan minä itsekin slidea sekä akustisella että sähkökitaralla. Diggaan yli kaiken sitä soundia, minkä Les Paul antaa lasiputken kanssa takamikki päällä ja vahvari naukuen. Siinä jos missä on Potkua.

Poissa Mimmi

• kolmen soinnun rälli
  • Vuotislainen
  • gimme danger
« Vastaus #46 : Toukokuu 19, 2009, 22:09:09 »
Hmmm, voisihan sitä joskus huvikseen niitäkin YouTubesta metsästää, paljoa kun en mainitsimistasi humppapumpuista paljoa tiedäkään. Yleissivistyksen vuoksi vaikka sitten sitä metsästystä voisi harrastaa, nimittäin ainoa josta minulla jotain haisua on, on Lynyrd Skynyrd. Sweet Home Alabama, eikös niin? Mutta toisaalta, minun sähkökitarallani, tai no oikeastaan täysin surkuhupaisalla Rolandin pikku mötikälläni joka vain ufoääniä päästää ja pörisee, tuo slide-soitto ei saattaisi olla ihan hemaisevimmasta päästä... Mutta toisaalta, onhan minulla tuolla ihana akustinenkin, että jos tuo hassu putki minua kummasti rupeaisi viehättämään, jonkinlaiset soittovehkeet täältä löytynee.
Joo mutta, näillä minimaalisilla tiedoilla southern rock ei kuitenkaan ole aivan juuri se minun rakkauteni (vaikka genrerajoittautuneeksi en tunnustaudukaan), mutta some day one day olisi ihan kiva tuohon putkehen tarttua! 80-luvun raskas rockikaan (Gunnarit ovat muuten aika yliarvostettuja, on mielipiteheni) ei minua sydäntä lähellä ole (vaikka 80-luvun musiikista muuten pidänkin! Queen, Hanoi Rocks und monet muut ei-niin-raskahat yhtyeet) minusta olisi oikeastaan eri kiva kokeilla slideä... kaikkea kannattanee nimittäin kokeilla. Ainakin melkein!

Minun vahvarini ei osaa naukua, se osaa vain pöristä. Ja päästää kuuluisia ufoääniä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2009, 22:12:33 kirjoittanut Mimmi »

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #47 : Toukokuu 22, 2009, 00:40:34 »
Kuppaisilla vehkeillähän meno on parasta! Sitä sanotaan persoonalliseksi soundiksi. Suositusteni tarkoitus ei ole se, että niistä olisi pakko pitää, vaan pointti on lähinnä osoittaa, että slide on monenkirjava tyyli ja ulottuu äärettömän kauas bluesjuuriltaan. Se on oikeasti sovellettavissa ihan kaikkeen. Mikseri.netissä julki olevista projekteistani voi niinikään erottaa slaidailua useammastakin biisistä. Ne toimivat hyvin myös todisteena siitä, että suhteellisen monenkarvaisia juttuja putki sormessa voi soittaa jo niinkin keskinkertainen soittaja kuin minä olen.

Ufoäänet on kyllä påp. Koskaan kokeillut wahia, fuzzia ja flangeria yhtä aikaa? Ja hei miten paljon jengi muuten yleensä pelailee efuilla muutenkin?

(niin ja joo, Sweet Home Alabama on Lynskyjen tunnetuin kipale, muttei edes likimain paras.)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2009, 00:55:02 kirjoittanut Lemmonleikko »

Antersson

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Kesäkuu 18, 2009, 12:31:05 »
Soitan kitaraa melko huonosti, no sen minkä kirjasta oppii. Sointuja en ole opetellut mutta nuoteista osaan soittaa. Sähkökitaran saan sitten kun osaan soittaa kunnolla.

Poissa liiketerapia

• Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #49 : Lokakuu 02, 2009, 23:15:06 »
Kun tuolla ensimmäisellä sivulla hinnoista puhuttiin, niin minä sain hyvää opetusta (yksityistä, joukossa tuskin oppisin) 20 € per puolituntinen kerta, joka oli kerran viikossa. Mutta valitettavasti jouduin lopettamaan tunnit (taikka pikemmin puolituntiset). Mutta kyllä sen voi omin päinkin oppia, ja ei se niin kalliiksi tule, jos ei osta kalliimpia mahdollisia kitaroita.
 Minä olen aloittanut vastikään, joten minä en sitten osaa paljoakaan. Vielä. Aion oppia soittamaan, itselleni ihan, en ole kiinnostunut tulevaisuudessakaan soittamaan bändissä enkä suunnittele tekeväni soitosta ammattia.