Kirjoittaja Aihe: Väitellään - kaikesta mikä mieleen juolahtaa vol. 2  (Luettu 12287 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
JAA HIUKSETVAI
« Vastaus #275 : Tammikuu 03, 2012, 09:55:36 »
Hiukset. Pitkät miesten hiukset.
 Riippuu NIIIIIN ihmisen kasvonpiirteistä ja tyypistä yleensäkin, kuvittelepa joku, no vaikka just Daniel Radcliffe (kirjoitin kolme kertaa Craig.. Addikti?) ólkapäiden yli ylettyvillä hiuksilla :'D Ei ehkä, mutta toisaalta, Bob Marley tai Kurt Cobain (dead, but still.. Well. You know, right?) lyhyillä hiuksilla olisi aika outo ilmestys.

Nalle Puh VASTAAN muumit
Daa, muumit. Puhilla on hauskoja juttuja ja hyviä ideoita, mutta kyllä muumit ovat pitäneet mut järjissäni.
BWAKBDÖKABÖF:DDDD
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Salaruman

• joulumusikaali
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • joulu.....
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Väitellään - kaikesta mikä mieleen juolahtaa vol. 2
« Vastaus #276 : Elokuu 05, 2012, 19:48:27 »
Uusi väittelyn aihe: Söpö poika vai viisas poika? (siis kun valitaan poikaystäväkandidaatteja)
Under the coconut tree we stay,watch as the night turns into day.We let the fire be the light.Sky is the floor tonight. Fly me with your gentlest away...

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #277 : Elokuu 05, 2012, 21:26:18 »
Renefer, ei missään nimessä!!! Noi adjektiivit pätee ehdottomasti vaan poikiin! :DD

Mutta joo, nyt on pakko tulla karjaisemaan, että vastoin monien muiden mielipidettä (oletan, vaikkei kukaan ole sitä ilmaissutkaan) söpö. Ei nyt mikään tyhjäpää, mutta kokemuksesta tiedän, että kilpailuviettini iskee liian voimakkaana, jos mies on liian viisas. Touhu menee sellaiseksi "pakko saada seuraavasta matikankokeesta parempi kuin se", missä ei ole mitään järkeä. Okei, okei, vikaa on minussa, koska eihän sen niin pitäisi mennä. Mutta minkäs sitä luonnolleen voi, kun on vaan pakko olla paras :D
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Linesca

• Kapinasusi
  • Vuotislainen
  • Home field advantage
  • Pottermore: WalnutRain28723
« Vastaus #278 : Elokuu 05, 2012, 21:53:12 »
Söpö poika vai viisas poika? (siis kun valitaan poikaystäväkandidaatteja)
Löysimpä erään britin joka sopii molempiin kategorioihin :)) mutta sinne jäi hän, ikävä kyllä
Se on lampi niin ihmeellinen, ja sen pinta on niin syvänsininen, siellä rauhassa unelmoida saan, ajatuksiin kauas pois vaeltaa...

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #279 : Elokuu 06, 2012, 14:25:20 »
Renefer, ei missään nimessä!!! Noi adjektiivit pätee ehdottomasti vaan poikiin! :DD

Njääh, voivat tytötkin olla söpöjä että älykkäitä. Kuten vaikka minä eikun. Itse en kyllä osaa valita. Älykkyys on sinänsä usein todella kiehtovaa, koska kaikilla ihmisillä ei ole samoja ajatusratoja/ -malleja ja ihmiset miettivät eri perspektiiveistä asioita, jolloin jo saman mielipiteen tai käsityksen ilmaisu on poikkeavaa. En nyt tarkoita sitä, että olisi tyhmiä mielipiteitä, mutta ehkä joku tajusi jotain.

Poissa Bolina May

• Captain Gale
  • Vuotislainen
  • Valitseeko tie kulkijansa vai kulkija tiensä?
« Vastaus #280 : Elokuu 06, 2012, 16:21:36 »
Komppaan Sabia; tytöt voi olla viisaita ja söpöjä siinä missä pojatkin! Rehellisesti sanottuna mua ei kiinnostaisi söpö & viisas poika vaan fiksu & komea. Ja niistäkin vastaisin tuon ensimmäisen eli fiksu. Maalaisjärkeä, käytännön älykkyyttä ja ymmärrystä asioihin (vaikka ei aina niistä mitään varsinaisesti tietäisi). Onhan viisauskin ihan arvostettavaa, mutta viisauttaki enemmän arvostan sitä et kaveri on fiksu. Mulle tulee sanasta viisas lähinnä mieleen joku Hermione/ muu kirjaviisas ihminen/ nörtti/ vastaavaa, joka tietää asioista älyttömän paljon. Onhan se mukavaa saada itsekin sivistystä, mutta seurustelusuhteessa tuntisin itseni suurimman osan aikaa tyhmäksi. :P

(Ja vaikka tytöt voi olla fiksuja niin komeita ne ei voi olla. :D)
I really need to know is there a place to me

nightingale -> Bolina May

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #281 : Elokuu 06, 2012, 19:19:13 »

Njääh, voivat tytötkin olla söpöjä että älykkäitä. Kuten vaikka minä eikun.

Mutta sarkasmi tai vitsailu taitaa olla sinulle tuntematon taiteenlaji? ;) Ja Nightingale, kyllä mua ainakin on sanottu "komeaksi tytöksi" joskus, mutta enpä ole ottanut sitä mitenkään kehuna vastaan...

Takaako suosio laadun?
Ei todellakaan ja tästä tulikin mieleen että "eihän miljoona kärpästä voi olla väärässä". :D Varsinkin tällaiset pintakiitoa olevat muotijutut ovat yleensä laadultaan mitä on, mutta sitten on toki näitä vanhoja suosittuja asioita. Tällaisena tähdenlentosuosiojuttuna voisi mainita ne naurettavat hajoavat talvisaappaat, mitä ne oli, jotain Uggeja? Eihän ne käsittääkseni edes lämmittäneet jalkaa ennen kuin jo hajosivat. Sitten taasen jotkut Nokian kumisaappaat pitävät pintansa vielä tänäkin päivänä ja ovat suosittuja. :)

Muumilaakson tarinat vai Nalle puh?
Muumilaakso, ehdottomasti. Ainakin jos katsotaan elokuvaa/sarjaa, niin Muumit ovat parempi. Jos taasen vertaillaan näitä kahta kirjoina... Silloin ne ovat todella tasaisia enkä niistä lähtisi valitsemaan parempaa. :)
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #282 : Elokuu 06, 2012, 20:45:02 »
Mutta sarkasmi tai vitsailu taitaa olla sinulle tuntematon taiteenlaji? ;)

Taru, se on enemmänkin tieteellinen tosiseikka, että se yleensä menee minulta ohi kuin kiinni meikäläisen huumorintajusta. Kyllä mä nauran ääneen, huvittuneisuus ei vaan välity kirjoituksistani tjsp. Tästäkin saadaan väittely aikaan, ihan varmasti!

(Ja vaikka tytöt voi olla fiksuja niin komeita ne ei voi olla. :D)

Joskus näkee tosi komeita naisia ja tavallaan komea on ainoa kuvaava osuva sana, mitä osaa heistä sanoa. Ei sitä voi selittää, jotkut vain ovat komeita sukupuolestaan huolimatta, höhö.

Poissa Bolina May

• Captain Gale
  • Vuotislainen
  • Valitseeko tie kulkijansa vai kulkija tiensä?
« Vastaus #283 : Elokuu 06, 2012, 21:34:29 »
Mutta sarkasmi tai vitsailu taitaa olla sinulle tuntematon taiteenlaji? ;)

Taru, se on enemmänkin tieteellinen tosiseikka, että se yleensä menee minulta ohi kuin kiinni meikäläisen huumorintajusta. Kyllä mä nauran ääneen, huvittuneisuus ei vaan välity kirjoituksistani tjsp. Tästäkin saadaan väittely aikaan, ihan varmasti!

Väittely aiheesta voiko sarkasmia ymmärtää? :D No jopas! Okei tottahan se on, äänensävy on paljon vaikuttavampi tekijä kuin kirjoitustyyli, mutta kirjoittaminen onkin taitolaji ;)

Sab: tajusin sen kirjoittamisen jälkeen, mutta annoin olla. En ole itse ikinä nähnyt komeaa naista vaikka uskonkin niitä olevan olemassa.
I really need to know is there a place to me

nightingale -> Bolina May

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #284 : Elokuu 06, 2012, 21:50:41 »
Söpö poika vai komea poika?

fiksu & komea.

Ei mikään täysin tyhjäpää, mutta se on ärsyttävää, jos joku on koko ajan pätemässä.

TV vai radio?

Tv. Sieltä tulee paljon hyviä ohjelmia, joita radion kautta et voi seurata. Radiota kuuntelen ainoastaan autossa ollessani.
Hey! You just lost The Game.

Poissa annips

• siipienrepijä
  • Vuotislainen
  • But I'm just a ghost
  • Pottermore: DawnNewt14590
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #285 : Elokuu 07, 2012, 00:21:18 »
Muumit vai Nalle Puh?

Erittäin helppo kysymys. Muumit <2 Nalle Puhiakin rakastan (aitoa alkuperästä, hyi ne uudet), mutta koko elämä on aina pyörinyt muumejen ympärillä ja niistä oppii jos jonkinlaisia elämäviisauksia :D

Kissa vai Koira?

Koira. Ensinnäkin, olen kissoille allerginen :D Mutta koira luonteeltaankin. Seurallisempi ja rakastettavampi. Ei aivastuta ja punoita silmiä :3

Kesä vai Talvi?

Riippuu. Yleensä juuri päinvastainen.

Poissa Meriadoc

• Vuotislainen
  • Pottermore: SickleFlame23606
« Vastaus #286 : Elokuu 27, 2012, 14:25:12 »
Katsotaampa saanko väittelyä aikaan.

Naimisiin vai ei?

Voisitko kuvitella meneväsi naimisiin? Jos niin minkä ikäisenä, kuinka pitkän suhteen jälkeen? Miksi/miksi et?
Ronald Weasley
Fun, spontaneous, and loyal wins your heart. Completely lacking in pretention, you seek the guy that others might overlook but who will be totally dedicated to you alone...and will make you laugh along the way.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #287 : Elokuu 27, 2012, 14:44:12 »
Katsotaampa saanko väittelyä aikaan.

Naimisiin vai ei?

Voisitko kuvitella meneväsi naimisiin? Jos niin minkä ikäisenä, kuinka pitkän suhteen jälkeen? Miksi/miksi et?

En. En oo IKINÄ voinu kuvitella meneväni naimisiin, en ees pienenä. Tällä hetkellä mun on vaikea kuvitella itteeni ees minkäännäköseen seurustelusuhteeseen, naimisiinmenosta puhumattakaan.

Miksi EI mennä naimisiin:
- öö, miksi pitäis? Ihan hirveen kallista touhua, etenki jos pitää vähän isommat bileet ja siihen sisältyy paperisotia ja kaikennäköistä häslinkiä. Ja ihan turhaan.
- Yhdessä voi olla menemättä naimisiin, jos tuntee, että pitää rengastaa kumppani että suhde on varmasti vakaa, on ehkä väärässä suhteessa.
- Sitten kun tulee ero, niin pitää taistella omaisuudesta, mahdollisista lapsista ja uusista paperisodista samasta asiasta, mutta päinvastoin.
- Ajanhukkaa.

Miksi mennä?
-Ainoa syy minkä keksin, on se, että jos on lapsia tai enemmän omaisuutta, ne on paremmin turvassa, sillä jos ero tulee, oikeus lapsiin on kummallakin samoin puoleen omaisuudesta.

En näe tarpeeksi houkuttelevana syynä mennä naimisiin vain rakkautta, mutta ymmärrän kyllä miksi jotkut haluavat tuon monien unelmapäivän, mutta se ei vain oo mun juttu.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #288 : Elokuu 27, 2012, 15:07:45 »
Menin naimisiin. Se oli jotenkin itsestään selvä asia (asuimme toki avoparina noin 3 vuotta että ei se nyt siitä ollut kiinni). Kaikki on vaan ollut jotenkin yksinkertaisempaa lasten asioissa jne. kun on virallinen aviopari. Samoin kun esim. puolison kuollessa leskellä on melko lailla vakaampi oleminen kaikessa. (Noh, tällä hetkellä erokuviot aiheuttaa hankaluuksia, mutta niinpä se olis avoerossakin, vielä hankalampaa mitä tulee omasuudenjakoon ja huoltajuuskuvioihin.)

Menenkö uudelleen? Hmm... ehkä. Rakkaalla on kiva sukunimi joka sointuis aika hyvin... ;). No ei. Jos sen teemme, toteutamme asian maistraatissa virkatodistajien laittaessa nimet paperiin. Lisääntymisaikeita ei ole ja ainakin toistaiseksi elämät on ihan eri paikkakunnillakin. Mutta onhan se miulle sellainen juttu, että olen yhtä rakkaan kanssa, ihan hyvin voisin olla sitä virallistettunakin. Mutta ei se ole välttämätöntä. Ja mitä nimeen tulee, niin nythän olen edelleen exän nimellä, enkä jaksa alkaa vaihtamaan sitä. Mutta jos menemme naimisiin, se ei enää tunnu hyvältä.

Ja mitä tulee ikään ja suhteen kestoon, niin ei siihen voi vastata. Sen vaan tietää, tai sitten ei. Ja vaikka oliskin ihan varma, niin saattaa sen 13 vuoden jälkeen mennä pieleen joka tapauksessa.

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #289 : Elokuu 27, 2012, 15:12:16 »
- Sitten kun tulee ero, niin pitää taistella omaisuudesta, mahdollisista lapsista ja uusista paperisodista samasta asiasta, mutta päinvastoin.

Ottaa vähän silmään tuo "Sitten KUN tulee ero". Miten niin kun? Eikö ennemmin jos? Ei se ole sääntö, että varmasti tulee ero.

Naimisiin menon ei tarvitse olla kallista, onnistuu se pienemmälläkin mittakaavalla. Toki häihin saa kulumaan aivan älyttömästi rahaa, jos vain haluaa, mutta halvimmillaan sinä vain menet maistraattiin allekirjoittamaan paperin. "Virka-aikana ja virkapaikalla suoritettava vihkiminen on maksutonta", kertoo maistraatin sivu.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #290 : Elokuu 27, 2012, 15:33:33 »
Ehdottomasti naimisiin! Haluan hienot häät, joissa on koko suku molempien puolelta, kaunis valtava morsiuspuku, paljon kivaa tekemistä, hienot polttarit (että joku kerrankin järjestäisi jotain minua varten, vaikka vaikea sellaista on kuvitella) ja kaaaaaikkea! Haluan virallistaa suhteen, hoitaa lain puolelta asiat kuntoon (tykkään Suomen aviovarallisuusjärjestelmästä, tosin jos varallisuuserot olisivat suuret, tekisin varmaan avioehdon; perimyksen kannalta avioliitto on kerta kaikkiaan järkevin) ja "esitellä" molempien suvut toisilleen. Prinsessapäivää odotellessa <3

Vaikka itse olenkin niin ehdottomasti avioliiton ja kaiken sen edustaman kannalla, ymmärrän kuitenkin, ettei se sovi kaikille. Lapsen on mielestäni ehdottomasti turvallisempaa syntyä avioliittoon, mutta en missään nimessä halua tuomita niitä, jotka elävät avoliitossa. Se, onko pari avo- vai avioliitossa ei kuitenkaan loppujen lopuksi kerro mitään parisuhteen kestävyydestä.
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Linesca

• Kapinasusi
  • Vuotislainen
  • Home field advantage
  • Pottermore: WalnutRain28723
« Vastaus #291 : Elokuu 27, 2012, 16:34:22 »
Mä ainakin menen naimisiin, mutten varmaan haluaisi suuria kirkkohäitä... Mielummin pienet parin todistajan maistraattihäät, aivan kuten omatkin vanhempani :D
Se on lampi niin ihmeellinen, ja sen pinta on niin syvänsininen, siellä rauhassa unelmoida saan, ajatuksiin kauas pois vaeltaa...

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #292 : Elokuu 27, 2012, 16:35:45 »

Ottaa vähän silmään tuo "Sitten KUN tulee ero". Miten niin kun? Eikö ennemmin jos? Ei se ole sääntö, että varmasti tulee ero.

Naimisiin menon ei tarvitse olla kallista, onnistuu se pienemmälläkin mittakaavalla. Toki häihin saa kulumaan aivan älyttömästi rahaa, jos vain haluaa, mutta halvimmillaan sinä vain menet maistraattiin allekirjoittamaan paperin. "Virka-aikana ja virkapaikalla suoritettava vihkiminen on maksutonta", kertoo maistraatin sivu.

Joo, tottakai JOS :D Se oli mun kyynisen ja pessimistesen alintajuntani tuotos tuo pieni sana tuossa, epäilemättä.

Ai onko se täysin ilmaista? Kappas, en tiennytkään. Unohdin senkin, että nimenvaihto ensimmäistä kertaa ei maksa mitään, sekin nimittäin pyöri mielessä. Avasin taas suuren suuni ottamatta asiosta selvää. Tietysti ilmaiseksikin pääsee naimisiin, mutta sillon pitää muistaa, ettei saa edes sormuksia ostaa...

Hmm, ehkä mie sitte voisin mennä naimisiin, ilman sormuksia ja häslinkiä, en ees muuttais nimeä, pistäisin sen vaan paperiin ja sillä hyvä. En kyllä vieläkään keksi mitä järkeä siinä sitten olisin. Olisiko vaivan väärti raahautua maistraattiin? :P Taloudellisesti voisi tietyissä tilanteissa olla munkin mielestä fiksua toi naimisiinmeno, mutta kun tuota pelkästään ajattelee, jostain mulle pälkähti päähän, et mikäs naimisiinmeno se on ilman häitä ja sukulaisille toitottamista ym...

Sitten tuli tuossa mieleen perinteistä:
JOS, minä menisin naimisiin, syystä tai toisesta, ja häät sitten pidettäisiin - aika varmasti sukulaisten painostuksesta ainakin minun kohdallani - perinteiset häät olisi kyllä poissa laskuista. Ei kiitos kirkkovihkimistä, vaikka kirkkoon kuulunkin, ei kiitos valkoista pukua, jotain lainattua, sinistä, uutta ja vanhaa. (En kyllä tiedä onko nuo jälkimmäiset edes perinne Suomessa, olen katsonut liikaa amerikkalaisia elokuvia taas...) En tykkää tunkea itseäni johonkin tiettyyn muottiin ja toimia sen mukaisesti. Haluaisin häistä täysin omanlaiset, ilman mitään suurempaa hössötystä kuitenkaan. (Ja kyllä tiedän, että perinteisetkin häät voivat tiettyyn pisteeseen asti olla hyvin omanlaiset.) Morsionkaappausta en kyllä puolla muuten yhtään, pidän kyllä perinteestä, jolla on tarkoitus nolata aviomies ja laittaa se tekemään jotain temppuja häissä että saa morsionsa takaisin, mutta miksi juuri morsian pitää ryöstää? Mie haluisin häihin sulhasen ryöstön ja sitte voisin vaan istua alas syömään kakkua ja toteaisin ettei ryöstäjät sais musta mitään irti ja kyllä ne kohta huomaa ettei siitä miehestäkään mitään hyötyä niille ole :P

Toisaalta, jos en pitäisi perinteisiä häitä, tulisi taas se suku vastaan, suurin osa kun on aika vanhoillista sakkia ja perinteistä luopuminen on ehkä maailman suurin häväistys.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #293 : Elokuu 27, 2012, 17:04:57 »

Mulla ei ole mitään solidia kantaa asiaan, mutta koetan silti vastata suunnattomalla elämänkokemuksellani (eli sen puutteella). En osaa yhtään sanoa, minkä ikäisenä. En edes ole varma, haluanko naimisiin ikinä. Tietysti, jos löydän eläessäni jonkun ihmisen, jonka kanssa olen valmis sitoutumaan loppuiäkseni - tai edes huomattavan pitkäksi aikaa - ja hänen aikeensa minua kohtaan ovat vilpittömästi kovin yhtäläiset, en näe syytä, miksen voisi mennä naimisiin. Suhteen pituudesta en osaa sanoa, osaan kyllä nimetä esimerkkejä eripituisten suhteiden jälkeen aloitetuista avioliitoista. Sekä verrattain varhaan että jo kymmenen tai useamman vuoden jälkeen tapahtuneista avioliitoista voi tulla loppuikäinen, tasapainoinen ja melko onnellinen liitto - tosin yhtä hyvin yhteiselämä voi intressien muuttuessa erilaiseksi loppua lyhyeen.

Kuten Taru sanoikin, rahan ei pitäisi olla noin lähtökohtaisesti este liiton laillistamiselle. Vähän nuorempana ajattelin kaavamaisesti, että naimisiin menon pitää tapahtua kirkossa, mutta entä jos toinen ei kuulu kirkkoon tai sitä ei halua? Ei se paikka saa minun mielestäni olla mikään ehdottomuus. Varsinkin nuorempana, kun ihmiset vielä opiskelevat, rahaa tuskin on tuhlattavaksi enkä oikeastaan ymmärrä heitä, jotka ottavat nk. Amerikan malliin järkyttäviä lainoja mennäkseen naimisiin. Tuleeko kalliista häistä onnellisemmaksi? En oikein usko. Henkilökohtaisesti pidän itse seremoniaa ja tahtoa ja valmiutta elää keskenään tärkeämpänä kuin tuommoisia ulkoisia seikkoja, kuten hääpaikan noutopöytä tai sormuskivien koko ja karaatit.

Entä mitä olette mieltä järkiavioliitoista? Kiinnostaisi kuulla mielipiteitänne aiheesta. :)

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #294 : Elokuu 27, 2012, 19:35:22 »
Lapsen on mielestäni ehdottomasti turvallisempaa syntyä avioliittoon, mutta en missään nimessä halua tuomita niitä, jotka elävät avoliitossa. Se, onko pari avo- vai avioliitossa ei kuitenkaan loppujen lopuksi kerro mitään parisuhteen kestävyydestä.

Jos olet noin ehdoton kuin kerroit, niin saisikos vähän perusteluja sille, miksi lapsen on ehdottomasi turvallisempaa syntyä avioliittoon? Parisuhteen kestävyyden mittarina avioliiton ylivoimaisuuden taisit tuomita, enkä keksi kovin monia lainsäädännöllisiäkään syitä sille, miksi avioliitto olisi lapselle ehdottomasti avoliittoa turvallisempi.

Tarkoitan tällä sitä seikkaa, että isä ei voi tunnustaa lasta omakseen ennen lapsen syntymää, vaan siihen aina kuluu oma aikansa. Olen siis vainoharhainen: jos lapsi syntyy avoliittoon, isä kuolla kupsahtaa vaikka matkalla synnytyssairaalaan, eikä lapsi tai avovaimo peri yhtään mitään ja siinä sitten yritetään kitkutella sossun säälittävillä tuilla. Lisäksi lapsen tunnustamisessa voi tulla muitakin ongelmia tai avopari voi erota ennen lapsen aseman laillistamista tai jotain muuta vastaavaa. Aviomies taas oletetaan aina lapsen isäksi, joten lapsen on täten turvallisempaa syntyä avioliittoon (:

Minä saattaisin ollakin valmis ottamaan lainaa häitä varten :D Sinänsä totta kai tahto sitoutua sun muut ovat tärkeämpiä kuin juhlat, mutta... pidän juhlista. Jos en onnistu säästämään tarpeeksi ihania ja isoja häitä varten, sitten olen valmis vaikka lainaamaan (no, enpä siinä tilanteessa ole, joten en voi ihan satavarma olla). Olen sitä mieltä, että naimisiin kuitenkin mennään vain kerran, joten miksi siitä ei voisi tehdä isoa ja merkittävää tapahtumaa. (Toki todellisuus saattaa olla toinen, mutta näin lähtökohtaisesti.)

Olen muuten häiden suhteen ihan vastakohtaisella linjalla vanhempieni kanssa. Heillä oli pienet häät, hotellilla siistit juhlat, äidillä kansallispuku morsiuspukuna. Häämatkallekin he menivät Suomeen. Itse tahdon jonkun upean kirkon, maaaahtavan hääpuvun (kuolaan niitä jo nyt, eheheh), hulppeat juhlat ja ehdottomasti johonkin Australiaan tai Uuteen Seelantiin häämatkalle. Siellä sitten tuoreen aviomiehen kanssa asutaan bambumajassa ja jotain sinne päin. Sormuksessa pitää olla kunnon timantteja ja sitä rataa. Hmmmm, jostain syystä poikaystäväni kommentoi aina vain "jaa", kun selitän innoissani kaikista suunnitelmistani ja ihkutan hääpukuja... :D

Järkiavioliittoja en itse ymmärrä, mutta toisaalta suhtaudun niihin aika neutraalisti. Jos joku kerran haluaa, niin itsepähän sellaisessa elää, ei haittaa minua :D

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #295 : Elokuu 27, 2012, 21:30:01 »
Kyllä kuolleen isyyden voi vahvistaa, mutta se sitten tosiaan edellyttääkin tuomioistuinmenettelyä ja muuta mukavaa. Eli avioliitossa pääsee huomattavasti helpommalla :D Lisäksi on se seikka, että jos lapsi kuolee ilman, että isyyttä on ehditty vahvistaa, isyyttä ei koskaan voida tulla vahvistamaan.

Minusta juuri nuo kaikki vastahakoisen/kuolleen isän vahvistaminen oikeudenkäyntiteitse kuulostaa ihan hirveältä lapsen kannalta ajatellen. Siinä saattaa kestää ties miten kauan, ja jos vanhempien välillä oli jäljellä jotain sovunrippeitä, ovat nekin varmasti tuossa vaiheessa jo unohtuneet.

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #296 : Elokuu 28, 2012, 08:31:01 »
En näköjään osaa selittää asiaani nyt oikein :D Ei tuo missään nimessä ole minusta mikään the yleispätevä syy mennä naimisiin, ei tosiaankaan! Tarkoitan vain sitä, että jos muutenkin menee naimisiin (kuten itselläni on suunnitelmissa) on se mielestäni (lapsen kannalta) turvallisempaa tehdä ennen lapsen syntymää (: Ja kuten sanottu, en tuomitse avoliitossa lapsen saaviakaan, mutta itse koen sen jotenkin "valmiimmaksi" ja helpommaksi, jos olen jo avioliitossa.

Tuo, ettet ymmärrä, miksi on hirveää vahvistaa kuolleen miehen isyys oikeudenkäynnissä... no, sori vaan, minusta se kuulostaa vain aivan kamalalta :D Yritä siinä sitten surun murtamana vastasyntyneen lapsen kanssa ajatella vielä sitä, että pitäisi hoitaa joku oikeusjuttu... Ei minulle, kiitos, jos vain voin sen mitenkään välttää ;)

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
« Vastaus #297 : Elokuu 28, 2012, 18:08:01 »
"Ei minulle, kiitos" - okei mutta entä lapselle?
No, totta kai lapselle siinä tilanteessa, että tuohon päädytään. Mutta se, mitä tässä yritän hakea, on, että lapsenkin edun mukaista on, ettei tuohon tilanteeseen ole tarvetta (jestas mikä virke). Siinä mielessä olen siis ehdoton: mahdollisena tulevana vanhempana haluan välttää tuon ja olen sitä mieltä, että se on lapsellekin parempi. Täysin eri asia sitten on, kuinka todennäköisistä asioista on kyse. Itselläni nyt vain on tapana varautua kaikkeen, mihin vain pystyn varautumaan (nimimerkillä 10 kopiota ylioppilastodistuksesta siltä varalta, että sille sattuu jotain...)

Eli siis olen sitä mieltä, että oikeusprosessi ei ole lapsen edun mukaista. Toki lopputuloksen saaminen on lapsen kannalta äärimmäisen tärkeää, mutta prosessin välttäminen on edukkaampaa ;)

Poissa Meriadoc

• Vuotislainen
  • Pottermore: SickleFlame23606
« Vastaus #298 : Elokuu 29, 2012, 11:05:58 »
Hienoa väittelyä! Toin tämän aiheen esille, koska olen ihmetellyt, mitkä ovat niitä syitä jotka saavat nykyihmisen menemään naimisiin.
Itse olen ollut naimisissa reilun vuoden, ja ikää on 19 vuotta. Olen vanhoillis-lestadiolainen, eli uskon että avioliitto on tarkoitettu miehen ja naisen väliseksi ja seksi on Jumalan lahja aviopuolisoille. Seurustelu tähtää aina avioliittoon eikä sen tarkoitus ole jäädä pysyväksi tilaksi. Olen kasvanut näihin oppeihin ja siihen lähtökohtaan, että ei erota vaan tehdään kaikki mahdollinen, jotta rakkaus ja halu pysyä yhdessä säilyisivät.
Itselleni siis naimisiinmeno oli itsestäänselvyys, jos elämänkumppanin joskus kohtaisin. Kun sitten kohtasin, olin valmistumassa ammattiin ja miehelläni oli oma yritys johon minä voisin mennä töihin, oli talo katsottuna. Tapaamisemme ja seurustelumme alku oli niin ihmeellisiä sattumia täynnä, että se oli selvästi Jumalan johdatusta, ja se tunne oli molemmilla koko ajan. Yhtään kertaa ei käynyt mielessä epäilys siitä, onko kyseessä oikea ihminen. Niimpä menimme naimisiin, järjestimme kirkkohäät ystävillä ja sukulaisilla varustettuna, muutamassa kuukaudessa teimme valmistelut eikä tullut kovin kalliiksi. Teetin mekkonikin ompelijalla, jolloin sen hinta jäi todella alhaiseksi. Hääpäivä ei ollut se pääasia, en ole mikään huomion keskipisteenä viihtyvä juhlaihminen.
Näistä lähtökohdista en siis oikein ymmärtänyt, miksi sellaiset ihmiset menevät naimisiin, joiden ajatusmaailma on erilainen.
On liian aikaista arvioida, miten avioliittomme on onnistunut, mutta tämä kulunut vuosi on ollut elämäni parasta aikaa. Olemme erittäin sopivat kumppanit toisillemme, monessa suhteessa niin samanlaisia ja kuitenkin sopivassa määrin vastakohtia. On ollut helppo elää sellaisen ihmisen kanssa, joka on kasvanut samanlaisessa ilmapiirissä ja jonka arvot ovat samanlaisia. En yhtään epäile, ettemmekö voisi pysyä onnellisesti yhdessä loppuelämäämme, kun vain sitoudumme siihen koko sydämestämme. Meillähän on vanhemmissamme ja isovanhemmissamme loistavia esimerkkejä vuosikymmeniä kestäneistä onnellisista rakkausavioliitoista.

Lainaus
Entä mitä olette mieltä järkiavioliitoista? Kiinnostaisi kuulla mielipiteitänne aiheesta. :)
Tämä onkin mielenkiintoinen aihe. Miten järkiavioliitto määritellään? Oma järkeni sanoo, että se merkitsee naimisiin menoa järkevistä syistä, vaikkapa taloudellisista tai mistä tahansa, ilman että siihen liittyy rakkautta. Itse ymmärrän asian niin, että Suomessa ei tarvita järkiavioliittoja. Jokainen tulee taloudellisesti toimeen edes mitenkuten itsekin. Joissakin Lähi-idän, Aasian ja Afrikan maissa lapsia naitetaan siitä syystä, että he saavat taloudellisesti toimeentulevan miehen mukana edes jonkinlaiset edellytykset elämälleen. Joskus taas syynä on pelkkä perinne: vanhemmat ovat ennenkin etsineet lapsilleen puolison.
Mikäs siinä, niin kauan kuin se tapahtuu kummankin suostumuksesta (ja siten, että molemmat ymmärtävät mistä on kyse. Voiko kovin nuori lapsi ymmärtää sellaista?) Jos vanhemmilla ei oikeasti ole mahdollisuutta elättää tytärtään, kun taas huolenpitävä aviomies voisi sen tehdä, onko muuta vaihtoehtoa?
Tällaisessa liitossa elävä voi olla aivan tyytyväinen elämäänsä, jos puolisoiden kesken on molemminpuolista kunnioitusta. Rakkauttakin voi syntyä, kiintymystä ainakin. Tytöt tyytyvät kohtaloonsa, koska eivät paremmasta tiedä ja koska muuten voisivat jäädä tyhjän päälle. En menisi sanomaan, että järkiliitot ovat pahasta, mutta niissä on parantamisen varaa. Nykyään naitetaan pikkulapsia ja vastoin tahtoa, tullaan äidiksi 13-vuotiaana ja joudutaan perheväkivallan uhriksi. Mutta ihannetapauksessa järkiavioliitto voi toimia hyvinkin ja olla paljon kestävämpi ja onnellisempi kuin tulisen intohimon ajamana solmittu epävakaa liitto.
Ronald Weasley
Fun, spontaneous, and loyal wins your heart. Completely lacking in pretention, you seek the guy that others might overlook but who will be totally dedicated to you alone...and will make you laugh along the way.

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #299 : Syyskuu 04, 2012, 20:34:39 »
Itsellenikin kristilliset arvot ovat erittäin tärkeitä -samoin on ihmiselle jonka kanssa menin naimisiin. Kaikesta hyvästä tahdosta ja sitoutumisesta huolimatta asiat menivät siihen pisteeseen, ettemme voineet muuta kuin erota. Ja kyllä, taistelimme vuosia tämän avioliiton eteen rukoillen, käyden perheterapiassa, puhuen, taas puhuen, puhuen, puhuen, rukoillen. No okei asiassa on paljon muutakin, kuten mielenterveydellisiä ongelmia. Mutta olin äärimmäisen hämmästynyt ja hämmentynyt, ettei parisuhteemme koskaan korjaantunut. Kärsimme molemmat ja lapsilla oli melko kiusallista tässä ilmapiirissä.

Nyt tapasin miehen joka ei ole kristitty, mutta on kaikkea muuta. Kosketti sieluani äärimmäisen liikuttavalla tavalla. No, kenties haaveilemme avioliitosta, ja joskus sitten... Mutta jotenkin sitä vaan aikuisina ihmisinä elämme tässä ja nyt, tasapainoisessa parisuhteesa johon kuuluu myös seksi.

Mutta edelleen arvostan hurjasti teitä jotka menette kristilliseen avioliittoon ja sitoudutte siihen. Sillä on merkitystä ja siunausta, vaikkei sitä minun avioliittoni kohdalla lopulta ollutkaan. Tai oli, meillä on kaksi upeaa lasta ja myös monia kauniita muistoja yhteiseltä ajalta. Ja ehkä myös ystävyyskin, kunhan aikaa vähän menee.