Peruskoulun jälkeen: töihin vai jatko-opintoihin? Amis vaiko lukio vaiko kauppis vaiko laitos?
- Riippuu ihan siitä, millaisista asioista on kiinnostunut, ja mille alalle on taipumuksia. Itselleni lukio oli itsestään selvä vaihtoehto, sillä mikään amisala ei tuntunut kiinnostavalta, kuten ei myöskään töihin lähteminen. Amis on kuitenkin tosi hyvä vaihtoehto niille, jotka tykkäävät enemmän käytännön jutuista ja jotka löytävät kutsumuksensa niiden alojen joukosta. Joillekin taas lukio sopii paremmin, sillä moni ei tiedä vielä peruskoulun loppuessa, mitä haluaa elämällään tehdä, ja lukiossa saa ainakin muutaman vuoden lisää miettimis- ja sivistymisaikaa. Ja vaikkei lukiossa ehkä käytännön taitoja opikaan, siellä oikeasti sivistyy, kun on pakko opiskella monenlaisia asioita - myös niitä, jotka eivät yhtään kiinnosta mutta joita ehkä myöhemmässä elämässä huomaa tarvitsevansa.
Runot vai kirjoitelmat?
- Molemmissa on hyvät puolensa, mutta itse pidän enemmän runoista. Niissä kielellä leikittely on niin vapaata kaikista säännöistä, ja teksti kuulostaa lausuttunakin kauniilta, toisin kuin suurin osa kirjoitelmista. Lisäksi runot ovat sopivan lyhyitä, jos ei halua tai ehdi lukea pitempiä jaaritteluja. Tietysti runojakin on monen tasoisia, mutta loistava runo tekee minuun yleensä huomattavasti suuremman vaikutuksen kuin loistava kirjoitelma: runon sanat ja ajatukset jäävät soimaan päähän. Symboliikkaa ja kielikuvia käytetään tietysti molemmissa, mutta runoissa nekin ovat mielestäni tehokkaampia. Itse asiassa taidan olla aika lailla runoihminen, sillä pidän teksteistä, joita voin luonnehtia 'runollisiksi' - eli runomaisuus tekee suunnilleen mistä tahansa tekstistä nautittavamman.
Tatuointi vai lävistys?
- Itse en ottaisi kumpaakaan, ja molemmat ovat mielestäni turhia ja rumia, mutta jos olisi pakko valita, niin ottaisin lävistyksen. Syykin on yksinkertainen: sen saa helpommin pois. Olen luonteeltani niin ailahtelevainen, etten ikinä ottaisi tatuointia, sillä saattaisin hyvin helposti kyllästyä siihen, ja niiden poistohan on vaikeaa ja kallista. En myöskään pidä tatuointeja (tai lävistyksiä) yhtään kauniina, sillä luonnollinen kauneus on enemmän minun makuuni. Varsinkin ne ihmiset, joilla on kädet (tai koko vartalo) täynnä tatuointeja, ovat mielestäni lähinnä ällöttäviä. Sama pätee lävistyksiin, joiden epäkäytännöllisyyttä jaksan aina ihmetellä - voiko olla mahdollista, ettei esimerkiksi kieli- ja nenäkoruihin pesiydy hirveitä määriä bakteereja?
Kumpaa käytät tiedonhaussa, Googlea vai wikipediaa?
- Googlea yleensä, mutta google ohjaa minut aina ensimmäisenä wikipediaan :D Yleensä pyrin kyllä etsimään tietoa muualtakin kuin kyseiseltä sivustolta, sillä kuten tietänette, wikipediaan voi kirjoitella kuka tahansa, joten sen luotettavuus ei liene kaikissa tapauksissa kovin korkea. Mutta hyvin sieltä yleensä löytyy tietoa, se on helppo paikka sivistyä.
Liha vai kala?
- Eettisestä näkökulmasta kala, sillä ne saavat useammin elää vapaina. Ikävä kyllä tällaiset näkökohdat usein unohtuvat, jos on näin nirso kuin minä... en nimittäin meinaa saada kalaa kurkusta alas, niin pahalta se lähes aina maistuu. Sama kyllä pätee melkein kaikkeen lihaan, enemmän tykkään syödä kasviksia. Kana on kyllä poikkeus, siitä tykkään kovasti.
Lyijykynä vai lyijytäytekynä?
- Piirtäessä lyijykynä (varjostaminen helpompaa), kirjoittaessa ehdottomasti lyijytäytekynä. Inhoan kynien terottamista ja varsinkin tylpällä kynällä kirjoittamista, lyijytäytekynällä tulee kauniimpaa jälkeä aina.