Kirjoittaja Aihe: Soittajat: Kenen säveltäjän sävellyksiä tykkäätte soittaa?  (Luettu 2636 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Xira

• Ankeuttaja
Soittajat: Kenen säveltäjän sävellyksiä tykkäätte soittaa?
« Vastaus #25 : Elokuu 31, 2005, 10:47:04 »
Tällä hetkellä yritän epätoivoisesti soittaa pianolla In Dreamsia. Kyllä, sitä mikä oli Taru sormusten herrassa.
Mutta taitaa sekin jäädä vain haaveeksi, kun siinä on ne kaikki ylennykset joita minä en osaa.

Tällä hetkellä en edes harrasta pianon soittoa, mutta aion aloittaa sen. Olen joskus sitä soittanutkin, mutta lopetin sitten, kun halusin oppia soittamaan kitaraa. Sellainen minä olen, kyllästyn niin helposti. Nyt totesin, etten löydä mistään kitaransoiton opettajaa, ja luovutin.

Mutta miksi minä yritän epätoivoisesti soittaa In Dreamsia? No siksi, kun se on niin kaunis kappale. Surullinen, mutta kaunis. Tai ainakin ne sanat. Tuollahan ne ovat, allekirjoituksessani, kun minä tykkäsin niistä niin paljon että sinnehän ne oli pakko laittaa...

Poissa Gnat

• Niark, niark!
  • Vuotislainen
Vs: Soittajat: Kenen säveltäjän sävellyksiä tykkäätte soittaa?
« Vastaus #26 : Maaliskuu 23, 2007, 17:12:20 »
Amélie-elokuvamusiikkia on ihana soittaa! Onneksi sain hommattua itselleni ne nuotit (tai siis kopiot) kun se vihkonen oli musiikkiliikkeessä loppuunmyyty ja kirjaston musiikkiosastolla vain YKSI kappale koko vihkoa. Ja arvatkaapa kuinka monta oli varausjonossa ennen minua. Mutta sain ne! Ja rakastuin. oijoi.

Oletteko kuulleet Erik satiesta? Soitin muutaman niistä gymnopedies-jutuista. Ne oli kivoja, sellaisia yksinkertaisia ja melko helppoja mutta kuitenkin niissä oli joku kiva juju.

Bachiakin soittelen enemmän tai vähemmän innoissaan. Välillä tosi kivaa, välillä ärsyttävää. Riippuu kappaleesta ja mielentilasta.

Ja sitten soittelen kaikkea sekalaista mitä sattuu soitonopettajan nuottihyllyiltä löytymään :) yleensä kaikkea ihanaa. Klassista siis eniten soitanVälillä tulee soiteltua jotain pop-kappaleita. Esimerkiksi Beatlesia on kiva soittaa! Jos vain osaisin ja jaksaisin harjoitella. Vapaasäestystä en oikein osaa ja se on harmi. Mutta ne perussoinnut menee..

Iria

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Maaliskuu 23, 2007, 22:04:44 »
Juup, Iriahan on siis pianisti. ^^ Hetkinen... Seitsemän vuotta tulee tämän lukukauden jälkeen täyteen. 2/3 suoritettu, 3/3 edessä vuoden päästä varmaankin...

Lempisäveltäjistäni. Tai, no, mielestäni on helpompi aloittaa tyylikausista. Tykkään kappaleista, joissa saan tulkita vahvasti, eläytyä kappaleen tunteisiin täysillä. Siispä tykkään romantiikan aikakauden (pyöreästi 1800-luku) musiikista. Voisimpa nyt mainita, että Chopin on varsin oivallinen säveltäjä. Tällä hetkellä soitan hänen erästä Mazurkkaansa, joka on kyllä erittäin kaunis, ja nautinnollista soitettavaa, se on niin dramaattinen. Sibeliusta olen myös jonkin verran soittanut, mutta en ehkä niitä hänen parhaimpia kappaleitaan, joten en ole ihastunut niihin niin kovasti.
Toinen tyyli on sitten se impressionismi (n. 1900-luvun alkupuoli). En ole itseasiassa saanut paljoa soittaa sitä, mutta kuunnellut olen paljon. Debussya sentään olen soittanut, ja se oli oikein mukavaa. Ei liian modernia, mutta kuitenkin raikkaan uudenaikaista, ns. vaikutelmien taidetta. Kevätmusiikkia. ^^
Sitten hypitään ajassa pari vuosisataa taaksepäin, eli barokkiin, joka on kolmas suosikkini. Siinä minuun vetoaa se polyfonia, että pianossa molemmilla käsillä on oma melodiansa. Vanha kunnon Bach teki hyviä preludeja ynnä muita, jotka vähäeleisyydellään ovat sieviä ja kuitenkin haastavaa soitettavaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2007, 09:10:32 kirjoittanut Iria »

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • not your girl
    • Imaginary
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #28 : Maaliskuu 24, 2007, 22:07:08 »
Hmmh. Minä komppaan Iriaa tuon romantiikan suhteen. Tosin välillä siellä kyllä mennään sen verran imeläksi (esmes Schumannin Souvenir, jonka soitin 3/3:ssani, vähän tylsä kappale), ettei jaksaisi. Romantiikasta ja kansallisromantiikasta kuitenkin ne suosikit löytyvät, moneen kertaan mainittu Chopin (Raindropin väliosa on ihana soittaa, ja vaikka en ole muuta itse soittanutkaan, niin esimerkiksi Revolutionarya on tullut viime aikoina *hieman* kuunneltua), Mendelssohn, osittain Beethoven (esmes juuri Kuutamosonaatti); suomalaisesta kansallisromantiikasta olen eniten soittanut Heino Kaskea. Ah sitä C-duuripreludia. Haluaisin soittaa myös niitä tunnetumpia teoksia, mutta vieläkään en ole ehtinyt isompiin kirjastoihin niitä lainailemaan.

Toinen pitämäni tyylikausi on barokki. Olen todella kateellinen niille, jotka pystyvät soittamaan Bachin fuugia ynnä muita, itselläni jotenkin aina loppuu kärsivällisyys kun yritän saada kaikki äänet elämään omaa elämäänsä. Bachissa on hauskaa myös se, että lähes kaikkeen voi tunkea koruja väliin. Minä onnistuin kokoamaan minikokoisen preludi-fuuga -yhdistelmän Bachilta ja Händeliltä, C-duurissa menevä ihana lyhyt, mahtipontinen preludi Bachilta ja miltei yhtä lyhyt C-duurifuuga Händeliltä. Sopivat yhteen loistavasti.

Wieniläisklassismia en juurikaan siedä, toki poikkeuksiakin on, mutta mielestäni "tekopirteää" Mozartia on lähinnä rasittavaa soittaa. En myöskään ymmärrä romantiikan jälkeistä modernia musiikkia, tykkään tietää, liikkuuko kappale duurissa vai mollissa.

The Pianon musiikkia on ihanata soittaa ^^
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Samia

• kettu
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #29 : Maaliskuu 28, 2007, 08:53:08 »
Piano on instrumenttina minullakin, ja soitan sekä klassista että kaikkea muuta, kotona on onneksi suhteellisen laaja kokoelma nuotteja (sisältäen mm. kaikki Suuret Toivelaulukirjat, joita siis on ilmestynyt 18...). En ole mitenkään mielettömän taitava, kahdeksas/yhdeksäs soittovuosi menossa (riippuu laskutavasta) ja soitan lähinnä 3/3-tasoisia kappaleita, mutta en ole suorittanut yhtään tutkintoa, koska avoimella puolella ei ole etenemispakkoa.

Säveltäjistä tulee heti mieleen kaksi nimeä: Béla Bartók ja Edvard Grieg. Bartók on ollut suosikkini monta vuotta, Grieg on vähän uudempi löytö. Bartókin tuotanto pohjautuu lujaa unkarilaiseen kansanmusiikkiin, eli vauhtia, staccatoja ja aksentteja riittää. Eli juuri sopivaa allekirjoittaneelle. (Aksentit <3) Griegin musiikki taas on upeaa ihan toisella tavalla. Olen lukenut jostain, että Grieg sävelsi norjalaisen kansanperinteen, tarinoiden ja satujen innoittamana, ja sävellykset ovat kauniita. Ne kuulostavat saduilta, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Lainaus käyttäjältä: Steelsheen
mielestäni "tekopirteää" Mozartia on lähinnä rasittavaa soittaa. En myöskään ymmärrä romantiikan jälkeistä modernia musiikkia, tykkään tietää, liikkuuko kappale duurissa vai mollissa.
Komppaan. Mozart ei lukeudu suosikkeihini, jotkut ovat ihan kivoja, mutta enimmäkseen ne ovat nimenomaan vähän sellaisia tekopirteitä. Ja moderni on vähän liiankin modernia, vaikeaa hahmottaa. Klassisen piirissä pidän eniten nimenomaan vauhdikkaista kappaleista ja sitten sellaisista, joissa on nättejä fraseerauksia ja tarinoita. Onnistunut fraseeraaminen on vähän niin kuin hengittämistä.

Muusta kuin klassisesta tykkään soittaa melkein mitä vaan, mutta ongelma on usein se etten erittäin rajallisilla improvisointitaidoillani saa kaikkia kappaleita kuulostamaan yhtään miltään pelkällä pianolla. Joitain kappaleita soittaessa turhautuu pahasti siihen, että pitäisi olla bändi tai sinfoniaorkesteri eikä yksi ainoa Sponnagel.
"Always be specific when you lie." (rule #7)

Poissa Flamerie

• Emotionaalinen
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ProphecyHowl3
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #30 : Maaliskuu 28, 2007, 23:27:56 »
Minähän siis soitan alttosaksofonia ja bassoa. Bassosta ny en tiiä, melkeen kaikki menee, mutta saksofonilla niin sanotun bändin kanssa on aivan ihanaa soittaa Stevie Wonderia. (Ja kaikenlainen motown nyt muutenki on mukavaa..)
Forces collide.

Poissa Thyone

• Tylypahkan oikea ottelija
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RainWolf2
« Vastaus #31 : Huhtikuu 24, 2007, 20:07:05 »
Soitin: sello. Ongelma: kaikki soittaa kaikkia hyviä biisejä paremmin kuin minä. Ratkaisu: soitan niitä joka tapauksessa.

Soitan tällä hetkellä Shostakovichin sonaatin ensimmäistä osaa, ja täytyy sanoa, että kaikesta huolimatta pidän kys. kappaleesta, erityisesti niistä vaikeista kohdista. Toinen osa on oikeastaan koko sonaatin ainoa osa josta en pidä, mutta sitäkin on ihan hauska soittaa. Ne oktaaviasteikot ja fageolettiglissandot (tyhmä sana) on hauskoja, varsinkin se yksi kohta josta kukaan ei ikinä saa selvää.

Brahmsin e-mollisonaatin ekaa osaa oli ihana soittaa, siihen liittyy paljon hyviä muistoja ja se on jumalaisen kaunis kappale.

Bachin soolosellosarjat on ihania, ja niitä tuleekin soitettua silloin tällöin. Suosikkini on 5. sarjan preludi, joskaan siihen en ole vielä ehtinyt kynsiäni iskeä. Kakkossarjaa olen vuoden verran raiskannut, ja heti kun jaksan käyn siihen uudestaan käsiksi, homma jatkuu uudella voimalla.

Tunnen olevani hullu, kun nautin Popperin etydien harjoittelusta, tai no ei ehkä hullu, mutta jonkin sortin masokisti. Pirun vaikeitahan ne ovat, mutta kun ne osaa, se on uskomattoman palkitsevaa. Nro 33 on kestosuosikkini. Olen soittanut sitä noin sataan otteeseen enkä vieläkään osaa. Se on sairas. Nyt työn alla 27 ja 33 (joskin vähän taka-alalla).

Servaisin 2. kapriisia oli hauska soittaa. Sen harjoittelu oli pakoin helvettiä, varsinkin jousen puolesta, mutta palkitsevaa sekin, ulkoa opettelu oli skitsoa mutta tyydyttävää, ja aivan mahtava biisihän se on. Tolppaykkösenä käytin tätä etydinä, kädet olivat jäässä ja niin oli epäpuhdasta että.

Mozartia on kamala soittaa, koska se paskiainen ei säveltänyt mitään sellolle ja orkesteristemmat ovat yli-inhottavia. Muutenkin Mozartille ominainen melkeinpä tekopyhä elämänmyönteisyys ottaa päähän. On kivempaa soittaa kappaleita, jotka kuulostavat hyvältä myös kun elämä potkii päähän.
practice random acts of kindness

Poissa kirja

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #32 : Huhtikuu 24, 2007, 20:10:43 »
Olen pianisti, pidän esim. für Elisestä ja Abban kappaleista, sekä muista vähän vaikeammista. Helpot ovat tylsiä. Niitä ei pidä harjoitella yhtään, vaan ne osataan jo.
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

Poissa Aewyn

• Vuotislainen
« Vastaus #33 : Toukokuu 15, 2007, 16:49:10 »
Soitan huilua ja William Popp on mun mielestä Erittäin hyvä säveltäjä. Lennokkaita ja kevyitä sävellyksiä, yleensä duuri-voittoisia. Sitten on tullut n 5-6 vuotta kestäneen uran aikana soitettua Mozarttia ja Bachia ja Händeliä ja kuulkaa Vaikka mitä. Mutta aina sielu ja sydän kaihoavat W. Poppin sävellyksiä.
Niin ja toinen mielestäni erittäin hyvä säveltäjä on Benedetto Marcello. En tiedä hepusta yhtään, onko se tunnettu vai ei, itse en tuntenut sitä ennen kuin opettajani käski käydä ostamassa 2/3 sonaatti-vihon, jossa on pelkästään Maecellon sonaatteja :D
Ja niitä soitin ehkä n. vuoden, koko vihon loppuun.
Eli Marcello [lausutaan marzello] ja Popp, ehdottomat ykköset :))
psykoottisen villiä ja alastonta

Poissa Grytolle

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #34 : Toukokuu 18, 2007, 21:17:54 »
Oon soittanu kitaraa melkeen vuoden. Tykkään soittaa Alexi Laihon sävellyksiä koska niissä on kunnon kitarasoolot ja joissakin on ihanat melodiat. Ne on yleensä kaikki d-mollissa ni aika helppojakin. Tarvitaan vaan nopeutta:P
Tykkään myös soittaa Tony Kakkon ja Tuomas Holopaisen tekemiä kappaleita. Kummatkin edellä mainitut säveltävät omaperäisiä kappaleita, Holopainen ehkä omaperäisempiä. Ne ei vaadi yleensä niin paljon tilutusta kuin Alexi Laihon biisit, mutta ovat kuitenkin haasteellisia. Isosiskollani on bändi ja hänen säveltämänsä melodiat on ihan kivaa soiteltavaa myös.

P.S. Vaikka soitan hirveän vaikeitakin juttuja soittoni kuulostaa kamalalta aina välillä, koska en todellakaan ole tarpeeksi taitava soittamaan jotain Hate Me:n kitarasooloa...

Poissa Malakai

• metafora
  • Vuotislainen
  • Entäs nyt?
« Vastaus #35 : Toukokuu 19, 2007, 22:31:25 »
Joo pianisti minäkin, hyvin kämänen pianisti mutta kuitenkin. Yhdeksän vuotta harrastuneisuutta ei kerro mitään.

Aika lailla on tullut laidasta laitaan soitettua, klassista, elokuvaa, vapaasäestystä, nykyjään jonkun verran ragtimeä. Säveltäjänä pidän kuitenkin Yann Tiersenistä. Joku jo mainitsikin Amelie-elokuvan musiikin kivaksi soittaa ja sama heppuhan se on tämänkin elokuvan musiikin takana. Kahta biisiä Ameliesta olen myös soittanut. Tiersenin biiseissä on se hauska juttu, että periaatteessa ne on helppo oppia teknisesti mutta niiden biisien juttu ei olekaan siinä että ne osaa teknisesti vaan siinä pitää hioa niin pirusti sitä tunnelmaa ja sointia, tulkintaa. Cd:ltä olen kuunnellut näitä biisejä ja Tiersen itse tulkitsee teoksensa niin omalla tyylillään, että siitä on vaikea mennä vetämään mitään omaa, toisaalta vaikea myös mennä matkimaankaan. Teosten haaste onkin oikeastaan siinä tulkinnassa, ei niinkään tekniikassa.

Muita suosikkeja en osaa mennä sanomaan, ainakaan pianomusiikin puolelta. Laulun puolelta on taas lisää nimiä mutta jätetään ne nyt tällä kertaa väliin...

Lautturi

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Lokakuu 30, 2007, 02:45:19 »
P.S. Vaikka soitan hirveän vaikeitakin juttuja soittoni kuulostaa kamalalta aina välillä, koska en todellakaan ole tarpeeksi taitava soittamaan jotain Hate Me:n kitarasooloa...

Eih.. Älä soita niitä 'hirveän vaikeita juttuja' jos et pysty siihen niin että ne menevät puhtaasti. Tekniikka vaan pilaantuu ja sen kunnollinen oppiminen tulee vieläkin vaikeammaksi. Jos olet vuoden soittanut niin ensinnäkin jätä se tiluttaminen myöhempään harjoitteluun ja keskity perustekniikkaan ja rentouteen. Meni vähän offtopic, mutta piti nyt vähän valaista ettei pilaannu koko soittaminen tuon takia. :D

Jooh eli itse olen soittanut kitaraa n. 6 vuotta, rumpuja nelisen vuotta ja laulanut muutaman vuoden. Kitaralla tulee soiteltua nykyisin aika laidasta laitaan, kyvyn kasvaessa eri musiikkityylien soittaminen lisääntynyt. Tällä hetkellä tykkään soitella jotain power-metallia, tyyliin Sonata Arctica, Dragonforce jne. Se sahailu on vähän tylsää pidemmän päälle, mutta powerisoolojen soittaminen on ihan mukavaa. Myös thrash (pantera) -ja melodinen ja ei niin melodinen death-metalli (norther, cannibal corpse, nile) ovat olleet kitaralla soitossa lähiaikoina. Perus rokki/hevijamittelua tulee kavereiden kanssa harrastettua silloin tällöin. ;) Vaikutteita siinä näky eniten Deep Purplesta, Iron Maidenista ja Led Zeppelinistä.

Rummuilla tulee soiteltua eniten astetta nopeempaa kamaa, nykyään kun siihen jo taidot alkavat riittääkin ihan mukavasti. Seuraava haaste on harjoitella wintersunin (Jari Mäenpää) kappaleita rummuilla niin että ne menisivät rennosti turhia jännittämättä. Siihen voi kyllä mennä vielä aikaa kauankin.

..ja viimeisenä laulu. Laulan perjaatteessa aivan kaikkea, paitsi klassista. Räppiä/Hipitihoppia ei voi edes laskea laulamiseksi niin ei varmaankaan tarvitse mainita erikseen että sitä en 'laula'. :D Tällä hetkellä laulaminen rajoittuu suurimmaksi osaksi oman bändin musiikkiin ja sen kehittelemiseen ja treenaamiseen. Mutta esimerkiksi karaokessa tulee vähän väliä hoilattua ihan mitä vain mieleen pälkähtääkään, eli laulussa ei mitään tiettyä mitä tykkäisin laulaa. Oman bändin lisäksi tietysti siis. ;)

vaahtopöllö

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Marraskuu 15, 2007, 16:33:11 »
Sibelius!!

Viulua soitan ja Sibelius. Ahhh.... Soolona en ole kun romanssia joskus muinoin soittanut ja onhen se ihana. Muutamissa orkesteri kokoonpanoissa soittanut Sibben sinfonioita ja *ahhhhh* ne on ihania. Vaikkakin ihan ällöttävän vaikeita.. Kesällä olin musaleirillä ja mut lykättiin ykkösviuluun ja voi kiasus sitä 3.sinfuuniaa... Itkuhan sitä meinas stemmiksissä päästä... xD No joo, mutta pienellä näyttelemisellä pahoja kohtia pysty hieman hyppimään... *virn*

Muita... No Corelli on ihana... Varsinkin La Follia. Ihana ihana. Siihen ei edes kyllästynyt kun hinkkasi tutkintoa varten kuntoon. Se vaan on niin ihana. Vivaldin vuodenajat on kivoja soittaa (kevättä vaan tosin soittanu..) vaikka ne onki aika tuttuja ja niitä kuulee koko ajan.

Poissa Thyone

• Tylypahkan oikea ottelija
  • Vuotislainen
  • Pottermore: RainWolf2
« Vastaus #38 : Marraskuu 16, 2007, 22:27:04 »
Noniin, nyt just soitan unelmakappalettani, Kodályn soolosonaattia op. 8, josta on sanottu, että Kodály olisi kirjoittanut itsensä musiikin historiaan, vaikkei ikinä olisi säveltänyt mitään muuta kuin tän biisin. Ehkä hivenen ihana soittaa, vaikee ko mikä, mutta nautin joka hetkestä. Upeeta musiikkia.

Frescobaldin Toccata sellolle ja pianolle on mulle uusi tuttavuus, johon olen nyt upottamassa kynsiäni. Vähän sellai näperrysbiisi, tykkään, kun niistä näkee konkreettisesti kun saa jotain aikaan.

Sipulikissa: Sibeliuksen 3. sinfonia O_o <3 Se on ihana. Ite en oo soittanu kun kakkosta, ja muuta Sibeliusta sinfiksessä ni viukkaria. Mitä sinfiksessä ois unelma soittaa, niin Sibeliuksen Kullervo ja 3. sinfonia + Stravinskyn Kevätuhri. Ja tää nyt ei liity sinfikseen, mut haluisin soittaa Carmenissa, Parsifalissa, Don Carlosissa, Boris Godunovissa, Jevgeni Oneginissa, Reininkullassa, Taikahuilussa.... :3

ot, tänään oli vika TET-päivä oopperalla. Voi olla havaittavis viestistä, että poden vierotusoireita. Huomen käymään <3
practice random acts of kindness

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #39 : Marraskuu 17, 2007, 14:47:56 »
Pianoa soitan, opiskellut olen viisivuotiaasta saakka ja jatkanut pelkkänä harrastuksena 19-vuotiaasta; eli yhteensä 18 vuotta.
Ehdoton lempisäveltäjäni on Rahmaninov, ja sen kappaleita tykkään soittaa älyttömän paljon, vaikka haastavia ovatkin. Mutta mielestäni esim. Liszt on paljon vaikeampaa teknisesti. Eniten olen tahkonnut läpi Rahmiksen etydejä ja preludeja. Pidän myös Bachista (no kuka ei?), ja Haydnin sonaatteja on älyttömän mukava soittaa, varsinkin kun voin soittaa niitä prima vistasta melko sujuvasti, koska tekniikka ei ole liian haastavaa. Siinä ne viime vuosien all time-favouritsit taitaa olla, jos pelkästä soittamisesta puhutaan. Kuunnella tykkään toki monia muitakin, kuten Ravelia, Lisztiä ja Skrjabinia.

Viime aikoina olen myös soittanut vähän uudempaa musiikkia (tai modernimpaa), yhtä Ligetin ja yhtä Lutoslawskin etydiä. Ligetin musiikki on todella abstraktia, tunnistettavaa säveltä ei ole, ja kappaleessa jota soitan, ei oikein rytmiäkään, on vain vaihtuvia sointuja peräperään, jotka muodostavat eräänlaisen läpipääsemättömän "muurin". Vähän vaikea selittää, mutta tykkään todella, varsinkin sitten kun saan kappaleen kunnolla soitettua läpi. Harjoittelu on siinä mielessä vaikeaa, että jokainen sointu on erilainen eikä kamalan "looginen", nuotinlukuvaihe kestää monta kuukautta, ennen kuin voi soittaa edes molemmat kädet yhteen. Lutoslawskissa on tunnistettavampi melodia, tai juoksutuksia, ihastuin kappaleeseen kun siinä on niin komea alkusointu.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2011, 14:31:52 kirjoittanut Fimca Worthleberr »
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Töyhtöhyyppä

• Vuotislainen
  • Kuuhulluus iski
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #40 : Elokuu 13, 2009, 15:18:12 »
Ömm... Monen vihaama Mozart kuuluu lempisäveltäjiini, Ravelkin on hyvä ja Erik Satie... Tzaikovski (ei juma, miten se kirjotetaan???) on myös todella ihana, ja Glock, vai oliko se Gluck...? Ääh, miks niillä pitää olla niin vaikeita nimiä... Niin juu, ja huilua siis soitan :)
"Tänään satun olemaan täällä - Huomenna jossakin toisessa paikassa. Minä kuljen kulkemistani, ja kun löydän hauskan paikan, pystytän telttani ja soitan huuliharppua."

Poissa Mimmi

• kolmen soinnun rälli
  • Vuotislainen
  • gimme danger
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #41 : Lokakuu 02, 2009, 13:31:57 »
Ahaa, klassinen musiikki on suosittua, ja pari alexilaiholaista taisi tuolla vilahtaa mutta klassinen rock on minun sydäntä lähellä, joten minäpä vastaan että...

Lennon/McCartney! (ainakin jos sattuu akustinen kitara kädessä olemaan)

Ah, niitä jumalaisia poppilauluja! Ah, sitä ihanaa beatlesgeetä joka sisältyy jokaiseen lauluun! Ah, niitä autuaita komppirytmejä, joihin en kyllä ole kaikkiin kykeneväinen, N00b-kitaristi kun vielä taidan olla, reilun vuoden verran ahkerasti olen soitellut. Mutta hei oikeesti, Beatlesin laulut on tosi kivoja ja parhaita.

Minulla on sellainen tuhatmiljoonaa sivua pitkä nuottiopus, joka sisältää huisin määrän Beatlesin tuotannosta (maksoi jotain 50 euroa ehehhe... No äiti maksoi!) sellaisena kitaraeditionina, että se näyttää millä tavalla minkäkin soinnun voi ottaa, plus sitten ne peruspianolaulujne-nuotit. Lennon/McCartney-tuotoksista tykkään myös siksi, että ne ovat suhteellisen simppeleitä sitten kun ne tajuaa. Ja onhan sitä ilo laulaa loilottaa samalla kun lempibeatleslaulujaan soitteleepi. Soittotaitoni ovat kehittyneet huimasti tuon Beatles-nuottikirjan myötä, vaikka nuotteja en luekaan, niin soinnut on ihan hyvä tarkistaa siitä kirjasta (siinä on samat mitkä on levyllä) vaikka osaan korvakuulolta soittaa laulun päälle ihan kohtalaisesti.

Queenin laulut (säv. Freddie Mercury, Brian May, Roger Taylor, John Deacon tai ukkelit yhdessä) minua viehättäisivät kovin, mutta ah niitä kitaroita... Brian on aika vekkuli veikko taidoiltaan, eikä minun nakeillani eikä kauhealla pörinäpömpelivahvarillani sellaisiin kitaraharmonioihin kyetä vielä. Mutta odottakaapas jonkin aikaa, sitten kyllä kykenen!

Klassista en ole ikinä soittanut... Tuota klassista rokkia lukuunottamatta, heh heh.

Inhokkilauluni soittaa on se ihan kamala hepokattilaulu, Lentäjän poika ja Maailman laidalla !!!!!1 (säveltäjiä en tiedä)
Keep your 'lectric eye on me babe
Put your ray gun to my head
Press your space face close to mine, love

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Lokakuu 03, 2009, 16:47:49 »
Mä soitan vain klassista, joten siitä valitsen varmaan.... Sibeliuksen. Myös Tsaikovskilla on hyviä kappaleita. Ja Griegillä on joitain aivan ihania kappaleita.
Tjaa, nuo kolme ovat parhaita. Mä harvoin valitsen parhaita säveltäjiä. Useimmiten vain parhaita sävellyksiä. Esim. Beethovenin Kuutamosonaatti, joka on mulla juuri työn alla. Straussin pizzicato polkka. Sibeliukselta yksi aivan ihana Impromptu. <3 Ja monia muita, joita olen soittanut tai kuullut.
Niin joo, soitan pianoa.

sini lennon

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Tammikuu 08, 2011, 17:14:12 »
täs on oikee beatles fani niin ei tartte ees sanoo et mitkä alotan kitaran soiton niin tahdon oppia lennon-mccartney sävellyksiä soitan myös voulua niin pystyn soittaaa silläkin jotain kapaleita mutta klassista inhoan

sini lennon

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Tammikuu 08, 2011, 17:19:32 »
muut kyl klassinen menee kans

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #45 : Tammikuu 08, 2011, 19:09:14 »
En soita mitään klassista, paitsi Beethovenin elisen osasin soittaa aluksi, mutta nyt on unohtunut. Olen soittanut piano tasan tai melkein vuoden nyt, enkä käy missään pianotunneilla. Sitä ennen en ole ikinä soitellut pianoa. Soitan kaikkea mistä tykkään. Osaan soittaa: My heart will go on(by Celine Dion), Everytime (by Britney Spears), I'm not a girl (by Britney), Walking in the air, Year without rain (by Selena Gomez), Africa (by Toto). Eli aika laidasta laitaan soittelen. :D Riippuu onko kappale helppo opetella ja jaksaako sitä opetella. Nyt opettelen James Bond Casino Royalen You know my name kappaletta. Senkin kohta osaan soittaa. Sen jälkeen sitten ehkä jotai Avril Lavignea.
Nuotit tulostan netistä. Ja minulla on jo iso kasa nuotteja. Kaikkia en tietenkään osaa soittaa, koska olen huomannut että jotkut ovat liian vaikeita tai sitten innostus niihin lauluihin on loppunut, eikä niitä jaksa opetella.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #46 : Tammikuu 09, 2011, 16:27:25 »
Soitan nykyään paljon enemmän kevyttä musiikkia vapaalla säestyksellä, mutta pianotunneilla lykätään eteen usein Beethovenia. Vapaaehtoisesti soittelen myös Yann Tierseniä, kuuluisaa elokuvasäveltäjää. :) Upea mies, upea mies. Mutta jotenkin tuo vapaa säestys on silti enemmän minun juttuni, saa itse päättää miten sitä vasuria hakkaa.
“It does not do to dwell on dreams and forget to live.”
- Albus Dumbledore

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #47 : Maaliskuu 06, 2011, 12:42:16 »
Soitan kontrabassoa ja tavoitteenani on joskus isona toimia orkesterimuusikkona. Siksipä orkesterisoitto on minulle todella tärkeää ja se on oikeastaan minulle sellainen asia, mistä en haluaisi luopua ikinä.

Olen aivan vannoutunut romantikko, joten tykkään eniten soittaa romantiikan ajan biisejä ja ykkössuosikkini taitaa tällä hetkellä olla Brahms. Rakastan sitä, mitä sen rytminkäsittelyä, niitä riipiviä oboesooloja ja sitä, että saa oikeasti soittaa. Soitimme vuosi sitten koulumme orkesterin kanssa Brahmsin ensimmäisen sinfonian, jossa bassot, timpani ja kontrafagotti<3 lähtevät soittamaan C-ääntä kahdeksasosia aivan hirvittävän lujaa ja niin, että pitäisi kyllä kylmät väreet nousta itse kullekin, jos se soitetaan kunnolla. Lisäksi vielä sain soittaa viisi kielistä bassoa ja päätimme tuplata sen C:n oktaavia matalampaa ja kylläpä pörisi ihanasti!

Lisäksi rakastan soittaa Sibeliusta, vaikka siinä on mulle henkilökohtaisesti jotain hirveän vaikeaa. Kuitenkin on ihanaa soittaa esimerkiksi Sibeliuksen Satua, jossa kontrabassot aloittavat pizzicatolla sen teeman ja muutenkin siellä on sellaisia paikkoja, että kun ne saa menemään, niin se tunne on aivan mieletön. Sibeliuksen sinfonioista olen soittanut vain 2, 3 ja 7. Kolmannesta sinfonian alku on aivan hirveän hauskaa soitettavaa, sillä sekin lähtee sellojen ja bassojen soololla. Lisäksi tykkään hirveästi Sibeliuksen toisen sinfonian toista osaa, jossa kontrabassoilla on sellainen hiljainen pizzicato-soolo. Rakastan sitä tunnetta, kun tavallaan olet sitä jännityksen tunnetta, kun tuollainen kohta lähestyy ja sitten koko sektio skarppaa ja yrittää parhaansa. Sibeliuksen seitsemännestä ja Pohjolan tyttärestä minulla on hirveät traumat, sillä niissä on muutama sellainen kohta, mitä en vieläkään ole ymmärtänyt ja se ottaa pattiin älyttömästi keikalla. Mutta uskon, että tässä joskus opin ymmärtämään miten ne menee ja niidenkin  soittamisesta voi nauttia enemmän sitten. Karelia-sarja tursuaa multa korvista ulos, eteenkin Alla Marcia osio, sillä sitä on tullut soitettua aivan hirveästi. Kuitenkin joskus jos on ihan superhyvällä tuulella, niin niidenkin pizzicatojen pumputtelu on ihan hauskaa. Heheee, mutta yleensä Sibelius on rakkaus.

En perusta hirveästi modernista hirveästi ja yleensä sana kantaesitys saa minut tutisemaan. Kummallisia rytmejä ja epäloogisia lurituksia. Basson koputtelu tai hyminä saa minut kiipeämään seinille. Hehe traumaattisin kantaesitys oli varmaan Leif Segerstamin erään sinfonian (vitsit en muista numeroa enkä löydä nyt sitä mistään) kantaesitys. Tämä oli kyllä ihan mielenkiintoista, sillä nuotissa oli muistaakseni kuusi erilaista laatikkoa ja aina oli muutama maa merkki, joista selvisi mitä laatikkoa soitetaan. Esimerkiksi, että huilistit nousevat seisomaan, tästä alkaa laatikko kolme. Sitten siellä oli lyömäsoittimia, kuten ukkospelti ja alasin. Vaikka minulla oli korvatulpat niin korvat olivat kyllä silti kovin herkkänä tuon jälkeen. Lisäksi sain keikalla Piiskan (lyömäsoitin, jossa on kaksi sellaista puupalikkaa laitettu yhteen ja niitä lyödään yhteen) niskaan, tai palaisen siitä kun lyömäsoittaja löi sitä hieman lujaa. Hehee joten, tästä kokemuksesta jäi vähän sellainen, että ööööö ei Segerstamin sinfonioita vähään aikaan kiitos. ;)

Ikinä en ole vielä päässyt soittamaan Shostakovitsia tai Mahleria, mutta varmasti joskus! Mutta kun orkesteriohjelmistoa alkaa miettimään, niin pidän oikeastaan kaikesta sellaisesta, missä saa kunnolla hehkuttaa ja revitellä. Mutta pidän kylläkin myös esim Rahmaninovin toisesta sinfoniasta, jossa saa soittaa täydellistä mattoa ihanan siirappisen melodian pohjaksi. Sitten taas toisessa osassa saa kunnolla revitellä, heh!

Soolokappaleista tämän hetken lempparini on ehdottomasti Bottesini. Bottesini oli sellainen italialainen säveltäjä ja kapellimestari. Sitten se johti mm. Bellinin oopperoita mm. La Sonnambulaa. Mm. tästä La Sonnambulasta Bottesini teki sitten sellaisen fantasian kontrabassolle ja se on mulla nyt ohjelmistossa. Tykkään ihan todella paljon soittaa sitä, sillä on hauska kuunnella tuota Bellinin oopperaa ja huomata, että ai tuo kohta on nyt napattu tuosta aarista. Suosikki bassokonsertto tällä hetkellä on mulle ehkä Koussevitsky. Muutenkin Koussevitskyn pikkukappaleet ovat todella jees, kun ne pursuavat sellaista venäläistä tunnetta ja sitten saa kunnolla hehkuttaa kovaa ja korkealta. Nam.