Kirjoittaja Aihe: Kommentien tärkeys.  (Luettu 2531 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Beyond

• Pseudoenkeli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Kommentien tärkeys.
« Vastaus #50 : Heinäkuu 25, 2012, 18:24:41 »
Komppaan nominalia täysin. Oikeastaan rakentava negatiivinen palaute on parasta palautetta, mitä kirjoittaja voi saada: vanhalla äidinkielen opettajallani oli tapana sanoa, että jokaisella on varmasti ainekset päässään kielen suhteen. Noita aineksia tulee vain oppia käyttämään, ja välillä voi tarvita vain pientä tökkäisyä oikeaan suuntaan tullakseen loisteliaaksi kirjoittajaksi. Ficcaajat ovat fiksua porukkaa, enkä ole rehellisesti sanoen koskaan onnistunut näkemään suomenkielisillä ficci-foorumeilla silkaksi kettuiluksi tarkoitettua kommenttia. Jokainen pitkään ficcaillut ymmärtää myös varmasti, että kaikki aloittavat jostakin. :) Jos ensimmäinen ficci saa negatiivista palautetta, ei se tarkoita, että kaikki sen lukeneet leimaisivat vielä vuodenkin päästä uudet tekstit automaattisesti huonoiksi. Loppujen lopuksi kirjoitustaito mittaa ajattelun kypsyyttä, ja jokainen tietää, että kokemus tuo varmuutta. ;)

Tämän palopuheen jälkeen onkin hyvä siirtyä itse alkuperäiseen aiheeseen. En kirjoita ficcejä kommenteiden takia, mutta julkaisen kyllä: pöytälaatikossa on paljon ficcejä, joita on kirjoitettu ihan silkasta kirjoittamisen ilosta. Jos julkaisen jotain, tahdon kommentteja ehkäpä enemmän kuin kehtaan edes myöntää itselleni.. Kirjoittaminen on aina ollut minulle rakasta puuhaa, joten tahdon kehittyä siinä. Toisaalta pelkkä me gusta ilahduttaa aina mieltä. :P Kirjoittajalle jokainen kommentti on aina arvokas.
M + M² = ♥

Poissa Beyond

• Pseudoenkeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #51 : Heinäkuu 25, 2012, 23:29:37 »
^ Heitit sen verran mielenkiintoisen kysymyksen, että pakko vastata siihen näin oitis. :P

Elikkäs, itse en ole pyörinyt tällä foorumilla kuin vasta pari päivää, mutta joillakin muilla ficci-foorumeilla olen ollut pidempäänkin. Myönnän, että kommentointi on toisinaan aika vaikeaa. Useasti vastaan on tullut tilanne, jossa kokenut kirjoittaja on kirjoittanut keskinkertaisen tekstin. Parannusehdotuksia saattaisi olla, mutta on todella vaikea antaa rakentavaa palautetta monen "Tää oli ihQ":n jälkeen. Sen takia on jäänyt monesti kommentoimatta. Tähän yhteyteen on heitettävä foorumilaisille toinenkin kysymys: tuntuuko kenestäkään muusta ikinä siltä, että on liian vähän aikaa foorumilla ollut tai kokematon ficcari kritisoidakseen jonkun pidempään kirjoittaneen tekstejä? Itselläni on monesti se ongelma, etten halua saada minkään mussuttavan pilkunviilaajan ja ilonpilaajan leimaa otsaani. Toisinaan myös tuntuu, että jos ficillä on paljon seuraajia, oma kommentti vain hukkuisi sinne sekaan eritoten silloin, kun olisi kaikkien muiden kommentoijien kanssa samaa mieltä.

Minusta tuntuu siltä, että aloitteleville tai vähän aikaa foorumille kirjoittaneille on paljon matalampi kynnys kirjoittaa jonkinlaisia kommentteja - niin hyvässä kuin pahassa. Kommentoin muutenkin mieluusti sellaisiin ficceihin, joita on harva kommentoinut. Tuntuu jotenkin, että silloin saa oman äänensä kuuluviin paremmin. Onhan se loppujen lopuksi aika tympeää kommentoida sellaisia ficcareita, jotka eivät noteeraa kommentteja muutoin kuin tokaisemalla jonkin lyhyen yhteisen kiitoksen kaikille kommentoijille. :P

Johtopäätelmänä tästä vedettäköön, että kyllä, syyllistyn itsekin kommentoinnin väliin jättämiseen. Kaiketi se on ihan yleinen synti ficceihin keskittyneillä foorumeilla, ja siihen pitäisi koettaa tehdä parannus. (:
M + M² = ♥

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #52 : Heinäkuu 26, 2012, 08:12:24 »
Varsinkin kun olen (yllätyksekseni, myönnettäköön) vasta viime aikoina tajunnut, että jotkut eivät halua halua kritiikkiä, eivät edes rakentavaa. Se on mielestäni ihan OK, toivoisin vain, että siitä ilmoitettaisiin esimerkiksi fikin alussa, jotta kommentoija osaisi varoa. ;)
No huhhuh! (Sori :D) Jos joku sanoisi ficin alussa, ettei halua kritiikkiä, minä skippaisin koko ficin. Se on vähän kuin "lue, mutta kommentoi vain jos tämä olisi mielestäsi täydellinen". Minusta kommentissa on tärkeää kertoa juuri, mikä on hyvää ja mikä ei niin hyvää, ja suurin osa niistä on vain lukijan mielipiteitä, joilla ei ole mitään yleisempää arvoa. Minusta ei siis ole yhtään okei, että joku julkaisee tekstin, muttei suostu ottamaan kritiikkiä vastaan - se on netissä julkaisemisen idea/riski. Ei sen kritiikin kanssa tarvitse kuitenkaan olla samaa mieltä.

Itse kommentoin oikeastaan aina, jos luen jotain. Ainoastaan silloin, jos puolivahingossa luen lyhyen pätkän loppuun, enkä pidä siitä yhtään, jätän kommentoimatta, koska minulla ei ole kirjoittajalle mitään sanottavaa. Tosin, pakko myöntää, olen jättänyt kommentoimatta myös sellaisia jatkoficcejä, jotka joka luvun jälkeen saavat kymmenen pitkää analysoivaa palautetta. Ja aina kommenttia ei jaksa kirjoittaa, jolloin yleensä laitan kirjoittajalle yksäriä ja kerron lukeneeni hänen ficcinsä.

Toisin sanoen pyrin toimimaan ja toiminkin muita kohtaan niin kuin toivoisin heidän toimivan (: Hähää, minullapa onkin puhdas omatunto tässä asiassa!

(Mutta siis joo, Gwynin lainaus on ihan täyttä asiaa. En itsekään ymmärrä tuota.)
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #53 : Heinäkuu 26, 2012, 12:11:36 »
Joo, jos ei halua kritiikkiä niin en näe kyllä itua tarinoiden netissä julkaisemiseen... Toisaalta kyseessä voi olla sellainenkin tapaus, että tietää että ei ole yrittänyt kaikkeaan ja on julkaissut tarinan vain jonkun 'idean' vuoksi, jonka haluaa tuoda esille tms.

Tuolla edellisellä sivulla oli hyvin sanottu, että: "Ensin kehut, sitten haukut ja sitten vielä lopuksi kehut, jotta jää positiivinen vaikutelma." :D

Lyhyemmissä tarinoissa (esim. one-shotit) kiinnittää ehkä kommentin antajana enemmän huomiota tyyliin ja muihin sellaisiin seikkoihin kun taas pidemmän tarinan kanssa juuri se tarina ja juonikäänteet kiinnostaa.

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #54 : Heinäkuu 26, 2012, 17:24:44 »
Harrastuksen harrastustaminen harrastepohjalta vailla erityisiä ambitiota.
Hmm, tuo on kyllä totta. Kai olen itse aina kaikessa niin kehittymishaluinen ja kunnianhimoinen, ettei tuollainen tule mieleenkään :D Ehkä syön sittenkin sanani - ehkä jotkut vain pitävät siitä, että heille sanotaan "jee tykkäsin, laitas jatkoa", eivätkä kaipaakaan enempää. Mutta pahinta on, jos kirjoittaja toivoo rakentavaa palautetta, ja sitä erehtyy hänelle antamaan, ja hän suuttuu ihan tosissaan.

Mitä tulee Beyondin kysymykseen tuosta, että on uusi foorumilainen, en itse ainakaan koe asiaa niin. Lukijana ja kommentoijana näkee asiat aivan eri tavalla kuin kirjoittaessa, ja vaikka olisi kuinka huono itse kirjoittamaan, voi silti osata kommentoida loistavasti. Itse olen mennyt sillä asenteella, että kerron mielipiteeni - oli kirjoittaja sitten kuinka suosittu tahansa ja minä kuinka uusi foorumilainen tahansa. Jos kirjoittaja ei arvosta lukijan mielipidettä, se on hänen häpeänsä.
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Beyond

• Pseudoenkeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #55 : Heinäkuu 27, 2012, 23:55:28 »
Lainaus käyttäjältä: Beyond
Tähän yhteyteen on heitettävä foorumilaisille toinenkin kysymys: tuntuuko kenestäkään muusta ikinä siltä, että on liian vähän aikaa foorumilla ollut tai kokematon ficcari kritisoidakseen jonkun pidempään kirjoittaneen tekstejä? Itselläni on monesti se ongelma, etten halua saada minkään mussuttavan pilkunviilaajan ja ilonpilaajan leimaa otsaani.

Tarkoitatko, että täytyisi tehdä parempi entrée keskustelupalstalle kuin hypätä kritisoimaan fikkiä Y ensimmäisessä viestissä vai että sinulla tulisi kirjoittajana (taidollisesti) olla suuremmat muskelit kuin kirjoittaja Z:lla, jotta parannusehdotuksesi olisivat varteenotettavia? Näyttävästä esiintulosta olen aina ollut mielissäni, ja toisen pulman olen ratkaissut omalla kohdallani yrittämällä muistaa alleviivata kommentin olevan vain oma mielipiteeni (aika rasittavaa välillä, koska tietenkin se on vain minun mielipiteeni) ja tuudittautumalla siihen, että mediassa kriitikotkin saavat edelleen kritisoida vaikkeivat olisi edes epäonnistuneita kirjailijoita!

Tarkoitin oikeastaan sitä, että jos kirjoittaja nauttii tietynlaisesta hyvästä statuksesta, ja yleinen asenne on se, että kirjoittajan X ficit ovat automaattisesti hyviä, on vaikeaa mennä töksäyttämään nobodyna jotain negatiivista. Havainnollistetaanpas hieman käytännön esimerkin avuin.. :P Olen ollut jo jonkin aikaa eräällä nimellä mainitsemattomalla ficceihin keskittyneellä foorumilla. Siellä on muutamia ficcareita, joiden kirjoitukset saavat aina vähintään kymmenen ylistävää kommenttia, vaikka itse teksti olisi silkkaa roskaa, tyyliin todella huonosti kirjoitettuja raapaleita. En viitsi kuitenkaan tuoda mielipiteitäni tuollaisissa tapauksissa esille siksi, että kirjoittajilla on muutaman vuoden takaa aivan uskomattoman yksityiskohtaisia ja huikeita ficcejä, jotka todistavat kyllä ficcarin osaamisen. Toisin sanoen välillä on sellainen olo, ettei viitsi olla se, joka pamauttaa, ettei keisarilla ole vaatteita laisinkaan. Toivottavasti selkeytti hieman. :)
M + M² = ♥

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #56 : Heinäkuu 28, 2012, 09:28:48 »
Lainaus käyttäjältä: Beyond
Tähän yhteyteen on heitettävä foorumilaisille toinenkin kysymys: tuntuuko kenestäkään muusta ikinä siltä, että on liian vähän aikaa foorumilla ollut tai kokematon ficcari kritisoidakseen jonkun pidempään kirjoittaneen tekstejä? Itselläni on monesti se ongelma, etten halua saada minkään mussuttavan pilkunviilaajan ja ilonpilaajan leimaa otsaani.

Tarkoitatko, että täytyisi tehdä parempi entrée keskustelupalstalle kuin hypätä kritisoimaan fikkiä Y ensimmäisessä viestissä vai että sinulla tulisi kirjoittajana (taidollisesti) olla suuremmat muskelit kuin kirjoittaja Z:lla, jotta parannusehdotuksesi olisivat varteenotettavia? Näyttävästä esiintulosta olen aina ollut mielissäni, ja toisen pulman olen ratkaissut omalla kohdallani yrittämällä muistaa alleviivata kommentin olevan vain oma mielipiteeni (aika rasittavaa välillä, koska tietenkin se on vain minun mielipiteeni) ja tuudittautumalla siihen, että mediassa kriitikotkin saavat edelleen kritisoida vaikkeivat olisi edes epäonnistuneita kirjailijoita!

Tarkoitin oikeastaan sitä, että jos kirjoittaja nauttii tietynlaisesta hyvästä statuksesta, ja yleinen asenne on se, että kirjoittajan X ficit ovat automaattisesti hyviä, on vaikeaa mennä töksäyttämään nobodyna jotain negatiivista. Havainnollistetaanpas hieman käytännön esimerkin avuin.. :P Olen ollut jo jonkin aikaa eräällä nimellä mainitsemattomalla ficceihin keskittyneellä foorumilla. Siellä on muutamia ficcareita, joiden kirjoitukset saavat aina vähintään kymmenen ylistävää kommenttia, vaikka itse teksti olisi silkkaa roskaa, tyyliin todella huonosti kirjoitettuja raapaleita. En viitsi kuitenkaan tuoda mielipiteitäni tuollaisissa tapauksissa esille siksi, että kirjoittajilla on muutaman vuoden takaa aivan uskomattoman yksityiskohtaisia ja huikeita ficcejä, jotka todistavat kyllä ficcarin osaamisen. Toisin sanoen välillä on sellainen olo, ettei viitsi olla se, joka pamauttaa, ettei keisarilla ole vaatteita laisinkaan. Toivottavasti selkeytti hieman. :)

Heh, tulee mieleen finfanfun. Olin siellä aikoinani ihan jonkin verran (enkä oikein viihtynyt), mutta itse kommentoin tasapuolisesti suosittujen ja epäsuosittujen käyttäjien ficcejä. Elämme tässä ja nyt eivätkä vanhat suoritukset mitään todista jos nykyinen taso on kuraa. :D

(käy sääliksi kirjoittajia joita kehutaan vain koko ajan, ei ihme että he taantuvat!)

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #57 : Heinäkuu 29, 2012, 14:00:38 »
(käy sääliksi kirjoittajia joita kehutaan vain koko ajan, ei ihme että he taantuvat!)
Olenpa ilkeä ja nostan sulutetun virkkeen lainaukseen, mutta kun se on niin totta. Kyllä siinä itsekriittisinkin kirjoittaja tai taiteilija sokaistuu omille töilleen, jos niitä vain ylistetään.

Okei, itse en koskaan ole ollut turhan aktiivinen kommentoija tai julkaisijakaan Vuotiksessa - tällä hetkellä yksi kuvataidetopikkini kituuttelee ja edellisen fikkini taisin julkaista viime vuosikymmenellä - mutta silloin harvoin kun kommentoin, en koe velvollisuudekseni tuntea tekijän aiempia töitä vaan otan lähtökohdaksi työn sisäisen eheyden. Minusta jokaisen työn pitäisi puhua puolestaan yksilönä. Tietysti sitten, kun jonkun kehitystä seuraa pitempään, tulee väkisinkin verrattua töitä toisiinsa, mutta senkin voi tehdä rakentavasti. Myönnän esimerkiksi, että vaikka joskus piirrokseni ovat jo julkaisuhetkellä mielestäni sellaista kuraa, että itseäni oikein hävettää, se on myös aina parasta, mihin sillä hetkellä pystyn - mikä valitettavan usein on paljon huonompi kuin joskus aiemmin. Tiedostan sen, mutta yleensä niissä on sen verran hyvääkin, että niistä kannattaa pyytää palautetta. Ja totta kai niiden vertailemisessa keskenään on puolensa, koska toisten lisäksi voi oppia myös itseltään ja sitten päästä yhdistelemään vanhasta ja uudesta parhaat puolet.

Yksi asia kuitenkin kannattaa muistaa, jos saa negatiivissävytteisen kommentin. Jos joku kirjoittaa rakentavan mutta negatiivisen palautteen, hän on nähnyt tekstissäsi niin paljon potentiaalia, että on viitsinyt tuhlata aikaansa neuvoaksesi sinua eteenpäin.
Tämä. Minä en kommentoi läheskään kaikkea lukemaani, mutta silloin kun vaivaudun, tekstissä on heikkouksistaan huolimatta ollut jotain, mikä on sytyttänyt. Sama pätee kuvataiteeseen. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin vaihtelee. Se voi olla jokin kiva koukku kirjoittajan kielenkäytössä, tai mainio idea, jonka toteutus ontuu vähäsen, tai se, että piirtäjällä on selkeästi jotain näkemystä mutta jokin anatomiajuttu ei ihan toimi. Ja tietysti, jos joku ihan erikseen minulta kommenttia pyytää, niin annan, mutta en enää viitsi pehmoilla hampurilaismallien kanssa. Olen niin laiska, että jos työ ei millään tavalla sytytä, niin en jaksaisi kaivamalla kaivaa siitä sanottavaa. Minusta olisi hyvä luovan harrastuksen alkumetreillä kehittyä omillaan ja löytää jotain omaansa, ennen kuin päästää kriitikot kimppuunsa. Silloin on taidon lisäksi ehtinyt kasvattaa jo hiukan selkärankaa (eikä heti lannistu) ja sillä kritiikillä on jo oikeasti merkitystä. En pidä itseäni julmana kommentoijana ja haluan antaa palautetta myös siitä, mikä töissä on hyvää, mutta jos jokin tökkii, ei siinä parane arkailla. Ja ihan samanlaista palauetta toivoisin itsellenikin.

Eli joo, onhan se tärkeää se palaute, vaikka itse harvoin tekstejäni netissä julkaisenkaan. Itselleni korvaamaton on ollut pitkäaikainen esilukijani, joka valehtelematta on seurannut päätarinani kehitystä sen alkutekijöistä asti, eli ainakin 7 vuotta (voi jestas) ja sinä aikana antanut sekä rakentavaa kritiikkiä ja sen kyljessä täysin asiatonta fanitus- tai vihapalautetta sekä tarpeellisia potkuja kirjoittajan takamukseen. Kaikki on auttanut, vaikkemme aina ole asioista yhtä mieltä olleetkaan.
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Lunar

• In Noctem
  • Vuotislainen
  • Pottermore: OwlPurple13890
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #58 : Joulukuu 28, 2012, 23:16:02 »
Minulle varsinki asiallinen kritiikki on hyvin tärkeää, sillä haluan tietää, mikä on kirjoituksissani hyvää, ja mitä voisin parantaa. Ongelmana on se, että olen hyvin itsekriittinen tarinoitani kohtaan, enkä yleensä uskalla näyttää niitä kenellekään. Nyt kun vähän aikaa sitten sain kerättyä rohkeutta ja julkaistua oneshottini 'Ocean Soul', niin hiukan harmittaa kun siihen ei ole tullut yhtään kommenttia, lukukertojakin tällä hetkellä vain 16. Totta kai ymmärrän, jos se on vaikka niin yksinkertainen, ettei kukaan keksi kommentoitavaa, mutta silti olisi ihanaa saada edes yksi viesti, jossa sitten lukisi mistä kirjoittaja tarinassani piti (vai pitikö mistään) ja mitä voisin vielä parantaa.

Täytyy kyllä myöntää, etten itsekään ole kovin ahkera kommentoija, pitäisi varmaan sekin aloittaa. On mukavaa lukea toisten kirjoittamia tarinoita, mutta varsinkin pitkissä (tai siis moniosaisissa) tarinoissa minulle käy niin, etten jaksa odotella seuraavaa lukua, joten jätän tarinan lukemisen kokonaan. Jo valmiissa moniosaisissa tarinoissa taas käy niin, että kun olen lukenut koko tarinan, niin en keksi mitä kommentoisin, kun asiaa on tarinassa ollut niin paljon. Siksi luenkin enimmäkseen oneshotteja, mutten kyllä niihinkään palautetta laittanut... Pitäisi todellakin.

Ja tässä viestissäni oli se yksi *vinkvink*, eli jos yhtään viitsitte, niin voisitteko käydä lukemassa tuon oneshottini 'Ocean Soul' ja antaa siihen palautetta? ^.^
http://vuotis.net/index.php?topic=33787.0
The end
The songwriter's dead