Kirjoittaja Aihe: Kommentien tärkeys.  (Luettu 2530 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
Vs: Kommentien tärkeys.
« Vastaus #25 : Elokuu 04, 2007, 09:51:00 »
Tajusin tässä kommenteille vielä yhden lisämerkityksen, joka näyttää olevan minulle varsin tärkeä: ne ovat keskustelun väline. Huomasin tässä oman ficcini tiimoilta, että haluan ehdottomasti paljon palautetta, mutta haluan myös keskustella ficcini hyvistä ja huonoista puolista - ikään kuin kehittää sitä vielä aivoriihessä lukijoiden kanssa. Totta, tällä menetelmällähän (muutama kommentoi, kirjoittaja vastaa heidän kommentteihinsa) ficci pituudesta riippuen tullaan koluttua niin, ettei muille varmaan jää enää mitään lisättävää. Kirjoittajana minun on kuitenkin sanottava, että lukijan mielipiteen ilmaisu, oli se mielipide sitten yhtenevä kaikkien muiden kanssa tai ei, on erittäin tärkeää kirjoittajalle. Vaikka siinä kommentissa käsiteltäisiin kaikki samat asiat kuin edellisissäkin, niin uskon kommentista olevan silti kirjoittajalle hyötyä - ja ainakin suunnatonta mielihyvää, oli palaute positiivista tai negatiivista. Tärkeintä on antaa kirjoittajan tietää, että ficci on luettu ja että se herättää edes jonkinlaisia tuntemuksia.

Onko kukaan muu tällainen, joka haluaa keskustella ficeistään lukijoiden kanssa - vai olenko minä ainoa?

Poissa Gwyneth

• propagandisti
  • Vuotislainen
  • nukkuu
« Vastaus #26 : Elokuu 04, 2007, 13:14:39 »
Leamire Blatina, et todellakaan ole ainoa, joka nauttii fikkaamisen yhteisöllisestä puolesta ja siitä tietystä keskustelusta, joka kommentoimisessa on mukana.  On aina hienoa kuulla, miten lukija on tekstin tulkinnut, mistä hän on tykännyt ja mistä ei, herättikö teksti jotain ajatuksia tai tunteita jne.  Ihan vaikka samat asiat olisi jo tosiaan sanottu.  Toisinaan fikkien yhteydessä on syntynyt ihan keskusteluakin esimerkiksi johonkin hahmotulkintaan liittyen, ja sellainen saa tarkistamaan omia tulkintojaan ja ajattelemaan asiaa uudemman kerran (enkä nyt todellakaan tarkoita sellaisia kommentteja, joissa "Ei Sirius ole tuollainen, tuo on ihan OoC.")  Mutta jo ihan se tieto, että joku on jaksanut tekstin lukea, on ainakin minulle tärkeä.  Jos lukija ei syystä tai toisesta halua mitään kummempaa sanoa, on aina ihana saada vaikka yksäri, jossa joku kertoo lukeneensa.

Mistä pääsenkin sitten asiaan, josta olen meinannut jo pariin kertaan tänne kirjoittaa.  Nimittäin, minusta on oikeasti omituista, että ihmiset, jotka sanovat että palaute on heille tärkeää ja jotka valittavat etteivät juuri saa kommentteja, eivät itse kommentoi toisten tekstejä.  En nyt missään nimessä tarkoita, että se muiden kommentoiminen olisi mikään pakko – turha niitä kommentteja on väenväkisinkään vääntää jos ei kiinnosta.  Mutta jos kirjoittaja arvostaa ja kaipaa kipeästi palautetta, niin miksei hän sitten myös itse anna muille sitä palautetta?  OK, kaikki eivät vaan kiinnostu lukemaan tai eivät ehdi lukea eivätkä kommentoida jne. jne.

Olen tykännyt fikkaamisessa siitä tietystä keskustelusta, jota käydään fikkien kautta – esitetään erilaisia näkemyksiä ja tulkintoja, mutta myös katsotaan, millaisia ajatuksia muilla on fikeissään ja otetaan niihin kantaa.  Ehkä se yhteisöllinen puoli ei niin korostu täällä Vuotiksessa, sillä tämä nyt ei kuitenkaan ole fikkifoorumi ja fikkiosasto on vain yksi osasto muiden joukossa.  Voi olla että muistan ihan väärin ja kuvittelen vaan, mutta ennen Vuotiksen fikkiosastolla ne aktiiviset fikkarit mielestäni myös osallistuivat enemmän fikkiosaston toimintaan eli kommentoivat toisten teoksia siinä missä julkaisivat omiaan.  Nyt näyttää, että aika moni vain antaa omat tekstinsä kommentoitavaksi vaivautumatta itse osallistumaan siihen kommentoimiseen.  Sellainen syö yhteisöllisyyttä, mutta toisaalta monelle se yhteisöllisyys ei varmastikaan ole mikään oleellinen juttu fikkaamisessa.  Ja no, itselläni kirjoittaminen ja lukeminen - ja samalla siis kirjoittaminen ja kommentoiminen - ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa, mutta ilmeisesti niin ei kovin monella ole.
"Valistus on vallan ydin!" ~ Nuva Oy
Fikkejäni mm.: Kyllä vaistomme tuntee sen ja Kuinka kuolonsyöjiä tehdään

Lizlego

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Elokuu 04, 2007, 17:43:00 »
Tarkemmin ajatellen se, että jotkut eivät kommentoi toisten tekstejä, vaikka kommentit ovat heille tärkeitä, ei ole ollenkaan omituista. Jotta kommentoisi tekstiä, olisi ylipäätään luettava, ja joskus on vaan aivan ylivoimaista löytää mitään sellaista luettavaa, jota jaksaisi edetä muutamaa riviä pitemmälle. :) En tiedä muista, mutta minä en ainakaan jätä sellaisiin teksteihin kommentteja, koska voisin vain sanoa, etten jaksanut lukea. Se ei tarkoita, että ne tekstit olisivat huonoja vaan sitä, että oma maku ja se, mitä haluaisi lukea ja kirjoitettavan, on jotain muuta kuin mitä muut haluavat ehkä lukea ja kirjoittaa. :) Tietenkin jos yhteisöllisyydestä puhutaan, pitäisi jaksaa lukea muiden tekstejä, jos haluaa saada omille teksteilleen kommentteja, mutta minä mielellään edelleenkin luen vain niitä tekstejä, jotka saavat minut innostumaan ja kommentoin sitten vain niitä.

Edit: Ja toisaalta, jotkut saavat ne kiksinsä kirjoittamisesta, eivätkä lukemisesta. On sanottava, että omaan kommentoimiseen se aikanaan vaikutti paljonkin, että kommentoivat kirjoittajat itse muiden tekstejä (ei ainoastaan takaisin omia tekstejä), mutta ehkä se nykyään enemmänkin kiusaa. Olen pitänyt ficcaamisen yhteisöllisyydestä, mutten ole varma tykkäänkö siitä enää. Tykkään keskusteluista, mutta ehkä nykyään enemmän niistä keskusteluista, mitkä käydään ficcien ulkopuolella, ja minua vaivaa suuresti tämä sulle - mulle -toiminta, joka kaikkialla edelleenkin näkyy, tosin vähenevässä määrin. Ficcarit kommentoivat toistensa tekstejä. Siihen kiinnittää nyt kuitenkin suuremmin huomiota kuin ennen, vaikka ennenkin se pisti silmään, koska nimenomaisesti odotti tiettyjen ihmisten kommentoivat omia tekstejä ja tiesi, että nämä vuorostaan odottavat minulta kommenttia omiin teksteihinsä. Ehkä se toimii niin juuri yhteisössä, mutta toisaalta se vaivasi - ehkä tosin vain siksi, että monet niistä, jotka jossain vaiheessa kommentoivat tekstejä ja kirjoittivat omiaan, katosivat nopeasti kuin pieru saharaan. Se oli pettymys. Yhteisöllisyydessä on haittapuolensa. Ehkä minä tykkään enemmän nykyisestä menosta, jossa jokainen vain julkaisee ja kommentoijat kommentoivat ficcejä satunnaisesti, ei tule mitään odotusarvoja tai velvoitteita. :)

Hmm... olipa sekavaa. Ja myöhästyin kaupasta, kun jäin editoimaan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2007, 17:58:27 kirjoittanut Lizlego »

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #28 : Elokuu 12, 2007, 18:37:50 »
Peruspsykologia esittää kaikista tehokkaimman palautteen rakenteen: aloita sillä mistä pidit teoksessa, mainitse sitten seikat joita tulisi parantaa ja lopuksi viimeistele kehulla. Tällöin palautteen tärkein osa eli se keskimmäinen negatiivinen huomio sijoittuu kahden hengennostattajan väliin - viesti menee parhaiten ja helpoiten perille eikä taiteilijan tarvitse tuntea itseään päihitetyksi. Haukkuminen heti alkuun on kuin kättelisi piikikkäillä hanskoilla, kun taas haukkuminen loppuun jättää ns. paskan maun suuhun. Molempia kannattaa välttää mikäli haluat samaan aikaan kuulostaa sekä ystävälliseltä että auttavalta.

(Toiseen suuntaan palaute on täydellinen nujertamaan taiteellisen sielun: annetaan ensin ymmärtää että taitoja ei ole miksikään, sitten suodaan yksilölle pilkahdus toivoa ennen sen lopullista murskaamista.)

Huomatkaa siis että tuo on katsottu rakentavasta näkökulmasta. Kommentin ei välttämättä tarvitse aina olla mitään jyrkkäotsaista analyysia, mutta terveellisintä olisi mainita jokaisesta teoksesta edes jotain hyvää ja huonoa vaikka jompaakumpaa olisikin äärimmäisen vaikea löytää. 0 tai 100 pistettä 100:sta ovat liian äärimmäisiä tuloksia joita voisi antaa ihan helpoilla perusteilla. Rakentava palaute ei tarkoita että olisit taiteilijan kaveri tai vihollinen vain tämän hengentuotteiden vuoksi.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #29 : Lokakuu 23, 2007, 12:21:56 »
Hmm. Tässä aloin myös miettimään, että onko kommentoijille tärkeää, että heille heittää kommentin takaisin? Jos joku kommentoi minua, onko minut velvoitettu vastaamaan? Minulla on ollut tapana, että jos joku kysyy suoran kysymyksen, niin vastaan sitten siihen, mutta muuten minusta tuntuu hieman turhalta...

"Hei, sä kirjoitit tosi hienosti sen ja sen tyypin tunteista. Se oli tosi aitoa. Kosketti mun sialuu yms. yms." / "Et oikein yltänyt siihen, että olisit pystynyt realistisesti kirjoittamaan sen ja sen tyypin tunteista. Se ei tuntunut aidolta. Ei koskettanut mua."

Mitä tuollaiseen pitäisi vastata? "Joo, kiitti. :)" "Joo, ei." Jos kyselen lisää, niin kukaan ei yleensä siihen vastaa. "No mikä meni sitten pieleen?" niin tuohon en yleensä saa vastausta.

Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Villilapsi

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Lokakuu 26, 2007, 12:24:54 »
Minulle kommentit ovat kirjoittajana äärimmäisen tärkeitä, kirjoitin sitten ficcejä tai jotain muuta. Kirjoittaessani en koskaan tietoisesti mieti, mitä muut mahtavat tästä tekstistä ajatella, mutta toki kirjoittaessa aina alitajuisesti vaikuttaa oma käsitys siitä, millainen on hyvä ficci/novelli/runo/romaani... Siihen taas, mitä pitää hyvänä tekstinä, vaikuttaa oikeastaan kaikki, mitä on ikinä lukenut. Vasta nyt, kun olen hiljattain uudelleen palannut ficciharrastuksen pariin, olen huomannut, että vaikka olen aina arvostanut palautetta välineenä kirjoittajana kehittymisessä, myös palautteen antaminen kehittää omaa kirjoittamistani. Toisen tekstin hyvien ja huonojen puolien analysointi usein avaa silmiäni jonkun oman kirjoittajapiirteeni suhteen.

Yritän aina saada jotain rakentavaa palautetta jätetyksi, kun luen ficin, koska tiedän omasta kokemuksestani, kuinka paljon kirjoittajat palautetta arvostavat. Välillä myös tietoisesti valitsen luettavakseni ficcejä, jotka ovat saaneet vain vähän tai eivät lainkaan palautetta, koska sellaista ficciä ei olekaan, joka ei palautetta ansaitsisi. Aikani on kuitenkin rajallinen, enkä yleensä ehdi lukemaan kuin ehkä muutaman ficin viikossa, ja moniosaisia en yleensä lue lainkaan.

Hyvää betaa arvostan enemmän kuin montaa rakentavaa kommenttia. Toisia vuorovaikutteisuus kommentoinnissa häiritsee, toisille se on tärkeää, mutta lähes koskaan se ei ole yhtä täyspainoista kuin betan kanssa. Keskustelu ficistä jonkun toisen kanssa auttaa kehittymisessä paljon, mutta kaikkien kommentoijien kanssa siihen ei tarvitse ruveta, ja jos jollain on tapana kommentoida ficcejä päivittäin, hänellä tuskin on aikaa käydä pitkäjänteistä keskustelua jokaisen kommentoimansa kirjoittajan kanssa :)

Vampyyrityttö

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Marraskuu 03, 2007, 23:11:56 »
Minulle kommentit ja palaute on tärkeää. Se kertoo, että ficciäni luetaan ja mitä mieltä muut ovat siitä. Kirjoittaessa ajattelen itseäni, mutta kyllähän se pieni kysymys (mitä muut tästä sanoo) tuikkii jossain syvällä sisälläni välillä. Olen huono antamaan rakentavaa palautetta, mutta tykkään antaa kommenttia ja mitä mieltä olen, koska tiedän että se on kivaa saada kommenttia ja sitten kun saa kommentteja tietää että ficci aiheuttaa mielipiteitä ja erillaisia tunteita.

Minä olen päätänyt tai päätän aina kun aloitan ficin, että kirjoitan tämän loppuun vaikka tätä ei kukaan lukisi. Koska ensisijaisesti kirjoitan itselleni ja viihdytän sillä itseäni, mutta on hienoa jos se viihdyttää myös toisia! Se on hienoa!

Peruspsykologia esittää kaikista tehokkaimman palautteen rakenteen: aloita sillä mistä pidit teoksessa, mainitse sitten seikat joita tulisi parantaa ja lopuksi viimeistele kehulla. Tällöin palautteen tärkein osa eli se keskimmäinen negatiivinen huomio sijoittuu kahden hengennostattajan väliin - viesti menee parhaiten ja helpoiten perille eikä taiteilijan tarvitse tuntea itseään päihitetyksi. Haukkuminen heti alkuun on kuin kättelisi piikikkäillä hanskoilla, kun taas haukkuminen loppuun jättää ns. paskan maun suuhun. Molempia kannattaa välttää mikäli haluat samaan aikaan kuulostaa sekä ystävälliseltä että auttavalta.

Olen samaa mieltä Graveheartin kanssa, tuossa on järkeä ja tuota kannatan.

Poissa Astral Romance

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Marraskuu 25, 2007, 13:30:04 »
Kommentteja olisi totta kai kiva saada :) Sekä kehuvia, että rakentavaa kritiikkiä. Itse en ole kovin kokenut kirjoittaja, joten minusta olisi mukavaa saada tietää, mikä tarinoissani on hyvää ja pitäisikö jotakin harjoitella vielä. Tosin en ole juurikaan kirjoituksiani julkaissut netissä vielä.

Toinen tärkeä piirre kommentteissa minulle on se, että kirjoitan useinmiten englanniksi. Olen vasta 13, eli englantia opiskelen nyt neljättä vuotta. Minusta olisi erittäin mukavaa, jos minulle kerrottaisiin jos esim. jonkin sanan imperfekti muoto on väärä, sanajärjestys on huono etc. Sama asia on tietenkin myös suomenkieliasissä tarinoissa. Kielioppihan on erittäin tärkeä asia ihan lukijan kannalta.

Ja vielä viimeiseksi kerjään tässä kommentteja.. Jos jotakuta kiinnostaa, niin käykää kurkkaamassa Blogiani, jonka osoite löytyy nimikirjoituksestani. Julkaisen siellä tarinoita ja muita kirjoituksiani. Ja siellä saa siis totta kai kommentoida ;)

-Astral Romance
Kiittää ja häipyy harjoittelemaan omaan kommentoimistaan...

Poissa Chinoz

• Nuorallatanssija
  • Vuotislainen
  • That was then, this is now
    • Blackout
« Vastaus #33 : Marraskuu 26, 2007, 16:22:19 »
Kirjoitan itseni vuoksi ja näin myös ilmaisen itseäni, oli se missä muodossa tahansa sitten. Kirjoitan, jotta saan päätäni tyhjäksi kaikista ideoista joita sinne syntyy. Jos julkaisen kirjoitukseni, toivon saavani kommentteja, rakentavia pääasiassa. Toki on ihanaa saada kommentti, oli se minkälainen tahansa, mutta rakentavaan ja hyvin perusteltuun kommenttiin sulan. Sillä sen avulla pystyn jatkossa parantamaan ja näin ollen voin kehittyä kirjoittajana. Katson myös lukija määrää, eli kuinka moni on kirjoitukseni oletettavasti lukenut, mutta en välitä siitäkään kamalasti.

Aloin kerran miettiä omaa kommentoimistani, miten kommentoin ja saako kirjoittaja siitä itse mitään rakentavaa ja autanko kommentillani kirjoittajaa. Totesin että ei saa. Alussa kirjoitin hyvin lyhyitä, perustelemattomia kommentteja, mutta tuon miettimisen jälkeen muutin asian. Luen todella paljon täälläkin, mutta kommentoin harvemmin, sillä yritän nyt panostaa kommentoimiseeni. Etsin ne hyvät ja huonot puolet, perustelen mielipiteeni ja annan rakentavaa palautetta, jos sitä on antaa.

Itse en valitse mitenkään erityisesti sitä mikä kirjoitus saa kommenttini. Toki ensi sijaisesti se kommentti menee niille kirjoituksille mille tulee jatkoa ja joita seuraan suurella mielenkiinnolla. Yritän kuitenkin kommentoida kaikkia mitä luen, mutta siihenkin menee yleensä aika paljon aikaa. Aikani on rajoitettu ja hyvän kommentin raapustamiseen jonkin verran aikaa. Nykyään saan yhden kommentin kirjoitettua päivässä tai parissa.

-Chinoz
Jokaisella askeleella, voit viedä henkeni.
Jokaisella askeleella, voit parantaa haavani.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #34 : Joulukuu 06, 2007, 14:41:05 »
Kommentit ja palaute ovat mielestäni äärimmäisen tärkeitä molemmat. Niiden avulla ensinnäkin tietää, että joku on oikeasti lukenut ficcini ja  onko hän pitänyt vai ei. Kelpaavat minulla sellaiset parin sanan viestitkin, että tykkäsi tai ei, mutta perustellut ovat tietyssä mielessä parempia. Perustelut kertovat kirjoittajalle, missä meni vikaan ja missä parantaa tai vaihtoehtoisesti mikä onnistui erityisen hyvin. Tällaisten kommenttien ja palautteen ansioista kehittyy kirjoittajana.

Kommentit antavat myös sellaisen ihanan valonpilkahduksen. tylsänä päivänä tai muutenkin on ihana huomata, että joku on vaivautunut kommentoimaan juuri minun tekelettäni.
Yhteenvetona siis kommentit ovat äärimmäisen tärkeitä. Samoin rakentava palaute. Oli se sitten positiivista tai negatiivista. Negatiivinenkin on hyvää, jos sen osaa rakentavasti tehdä.

~Xanie

//Pääasia, että on rakentavaa. Hyvää tai huonoa. Joskus saattaa ihan vahingossa onnistua. Silloin olisi kiva tietää muilta, mikä onnistui. Tai päinvastoin. Rakentava palaute siis kunniaan. Itsekin pyrin sellaista antamaan!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2007, 16:21:24 kirjoittanut Xanie »
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #35 : Maaliskuu 13, 2008, 18:39:05 »
Kommentit ovat kieltämättä tärkeitä, vaikken kirjoitakaan niiden takia. Kirjoitan lähinnä itselleni, mutta kuitenkin kommentit piristävät niin valtavasti, että kyllähän niitä aina tahtoo saada. Kommentit antavat ainakin itselleni lisää kirjoitusintoa, sillä ne antavat jollain tapaa lisää potkua ja niiden avulla "jumittavakin" teksti saattaa lähteä taas vauhtiin. Rakentavista kommenteista saa tietenkin eniten irti ja sen takia pidänkin niistä eniten, mutta kyllä myös pelkät "ihkutuskommentit" piristävät (lähinnä siksi, että tiedän jonkun lukeneen), vaikka mieluummin otankin vastaan kunnollisen kommentin perusteluineen. Itselleni on ainakin tärkeää kuulla, mistä kohdista lukijat erityisesti pitivät ja mitkä taas tuntuivat hieman "heikoimmilta", sillä mielipiteiden avulla voin verrata kirjoitustyyliäni kyseisissä kohdissa. Kuitenkin aika monesti ihmiset jättävät sanomatta lempikohtansa, vaikka mielelläni niitä kuulisinkin. Mielestäni on myös aivan mahtavaa kuulla, jos teksti on herättänyt lukijassa jonkinlaisia tunteita: on oikeasti hienoa, jos on onnistunut tekemään surullisesta kohdasta surullisen jne. On myös kivaa kuunnella lukijoiden tulkintoja hahmoista ja tulevista tapahtumista, ne pistävät aina hymyilyttämään. Parannusehdotukset ovat myös aina todella kivoja, sillä niiden avulla omaa tekstiään pystyy kehittämään, eikä jumitu ainoastaan samalle tasolle. Sarjamuotoiseen ficciini saan kommentteja 1-3/luku, joka ei ole ihan hirveästi, mutta ainakin kommentin saadessani piristyn ihan hirveästi. :D Ottaisin mielelläni vastaan kommentteja enemmänkin, mutta ihmiset vain näyttävät olevan kommentoinnin suhteen hieman laiskoja. Arvostan kyllä jokaista saamaani kommenttia, vaikka perustellut kommentit saavatkin hitusen enemmän arvostusta osakseen. Kuitenkin kaikenlaiset kommentit ovat ihania ja niitä on mahtavaa saada. :>

Nykyään pyrin kommentoimaan lähes kaikkea lukemaani - olen vain itse kirjottaessani tajunnut, kuinka harmillista se on, kun kaikki lukeneet eivät kommentoi. Jos huomaa jonkun lukevan omaa tekstiään (stalkkaus kunniaan!<3) ja sitten kyseinen henkilö jättää kommentoimatta, niin itselleni meinaa tulla aina hieman epävarma olo. Tämän takia pyrin kommentoimaan aina lukemiani tekstejä, mutta joskus valitettavasti käy niin, ettei oikeasti vain jaksa tai ehdi. Yritän tehdä kommenteistani mahdollisimman monipuolisia ja rakentavia, vaikka joskus se meinaakin olla todella vaikeaa. Olen kuitenkin lähiaikoina kehittynyt kommentoinnissa melkoisesti: todennäköisesti juuri siksi, että tiedän kommenttejen todella olevan kirjoittajille tärkeitä. Pyrin tuomaan kommentissani esille kohdat, joista erityisesti pidin ja miksi, sekä mahdollisia parannusehdotuksia. Kommentointi on oikeasti ihan kivaa kunhan sille varaa tarpeeksi aikaa, eikä yritä vain sählätä jotain.

Kommentointi ja kommentit kunniaan!:D
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #36 : Huhtikuu 21, 2008, 23:32:21 »
Luulin jo kirjoittaneeni tänne, mutta erehdyin nähtävästi.

Kommentit ovat aika tärkeitä itselleni, sillä haluaisin todella tietää, mitä ihmiset fikeistäni tai muista tarinoista ajattelevat. Itselleni lähinnä kirjoitan kylläkin ja pöytälaatiikkoon, mutta ne mitä minä sitten julkaisen, niin niistä olisi kiva saada mielipiteitä, ihan minkälaista tahansa.

Rakentavaa palautetta otan aina vastaan ja kritiikkiäkin. Pääasia, että tulee jotakin ja saan tyydytyksen siitä, että tiedän ainakin jonkun lukeneen tarinani. Ihkutusviestititkin menettelevät jossain määrin, kunhan jokainen kommentti ei ole pelkkää ihkutusta.

Inhottavinta on se, että kun näkee kuinka moni on lukenut fikkiäni, mutta kukaan ei kommentoi milläänlailla. Se saa itseni surulliseksi ja miettimään, että mikä fikissäni on vikana.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Zirendaril

• Vuotiksen Virallinen Vompatti
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Murpatti
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #37 : Huhtikuu 22, 2008, 14:05:50 »
Inhottavinta on se, että kun näkee kuinka moni on lukenut fikkiäni, mutta kukaan ei kommentoi milläänlailla. Se saa itseni surulliseksi ja miettimään, että mikä fikissäni on vikana.
Juu, se on tosi ärsyttävää. Siksi ehkä Vuotiksen korkea vaatimustaso kommenteilta on vähän ikävä, mutta toisaalta jos kaikki on ihkutusta, ei ole sekään yhtään parempi. Mielestäni Vuotiksen pitäisi entistä enemmän rohkaista käyttäjiä, joilla ei ole mitään rakentavaa sanottavaa lähettämään yksäreitse jotakin kirjoittajalle, jotta tämä tietää, että joku on lukenut hänen tekstinsä. Tämä on minulle ainakin yhtä tärkeää kuin itse rakentava palaute.

Danseuse

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Kesäkuu 13, 2008, 16:22:35 »
Minusta kommentit ovat tärkeitä, mutta rakentava palaute vielä tärkeämpää. Kun joku kommentoi tai mikä parempaa antaa rakentavaa palautetta tietää, että joku on kiinnostunut lukemaan omia tekstejä ja sitten jaksaa taas jatkaa.

Onhan se kiva saada kehuja ja kannustusta, mutta kun kuuntelet pitkään samaista "Joo vähän hyvä, miten sä osaat?"-kommentointia tai vastaavaa alkaa jo puuduttamaan. Jos saa rakentavaa kriittikkiä kannattaa olla tyytyväinen, koska sen avulla voi kehittyä kirjoittajana. Omasta mielestäni on hankalaa kehittyä kirjoittajana, jos saa aina vaan ylistystä ja kehuja. Sitä paitsi entä sitten, kun joku kaunis (tai vähemmän kaunis) päivä saakin jostain murskakritiikkiä? Miten siihen reagoi, jos on koko ajan vain kuullut kehuja?

Musta on ainakin kiva saada kommentteja, mutta aikani kuunneltuani olen alkanut kaipaamaan rakentavaa kritiikkiä. Saa kehua, jos tykkää, mutta vois yrittää keksiä edes jotain rakentavaa palautetta. Haluan kommentteja (ja rakentavaa kritiikkiä), että voisin kehittyä kirjoittajana. Kehujen ja kannustusten avulla jaksaa kirjoittaa, kun tietää, että edes joku haluaa lukea. En kirjoita kommenttien toivossa. Kirjoitan, koska se on hauskaa ja rakastan sitä. Otan kaikki kommentit ja palautteet vastaan, mutta rajansa kaikella. Vaikka ei pitäisi kyseistä tekstistä, ei silti tarvitse haukkua ihan lyttyyyn, vaan voi kertoa asiallisesti, miksi ei pidä tekstistä.

En ole koskaan julkaissut mitään runoani/novelliani/tarinaani netissä, joten puhun nyt vain oikeassa elämässä saaduista kommenteista. Olen saanut melko paljon kehuja, mutta harvoin olen saanut mitään kehitysideaa. Edes koulukirjoitelmista en ole saanut kuin ehkä kerran jotain rakentavaa kritiikkiä. On kiva kuulla kehuja, mutta jos kuulee tämän tyylisen kommentin; " Tosi hyvä, mä melkein luulin, että tää on jonkun ammattilaisen kirjoittamaa" alkaa ärsyttämään, koska kommentti ei sisällä mitään rakentavaa kritiikkiä tai kehitysideaa. Saan kommentteja kaikilta, joille näytän kirjoituksiani, mutta vain yhdeltä ystävältäni saan rakentavaa palautetta. Muut antavat vain kehuja ja yli sietokyvyn menevää ylistystä. Vaikka joku kirjoitus oliskin loistava, niin liiallinen ylistys saa (ainakin minut) näkemään punaista.

Jos en saa minkäänlaisia kommentteja, vaikka tiedän, että tekstini on luettu, tulen surulliseksi. Tulee epätoivoinen olo ja alkaa kuvittelemaan, että on huono kirjoittaja. Joskus pitempään kirjoittaneet eivät välttämättä kaipaa niin paljon kommentteja ja palautetta kuin ensikertalaiset, mutta ei jo pitempään kirjoittaneita sovi unohtaa. Pitempään kirjoittaneetkin tarvitsevat kommentteja, jotta he tietävät, että heitäkin luetaan.

Eli siis tiivistettynä: kommentit ja rakentavat palautteet tukevat kirjoittajan tekstien kehitystä ja ennen kaikkea antavat kirjoittajalle muutakin syytä jatkaa, kuin vaan kiinnostus kirjoittamiseen.

-Danseuse

Linda

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Kesäkuu 16, 2008, 00:09:51 »
On ihanaa saada kommenttia josta voi oikeasti kehittyä, mutta kyllä täytyy myöntää että olen salaa onnellinen aina, kun joku kehaisee tekstiäni ilman sen kummempaa kritiikkiä. Rakentavaa kommenttia lukiessa - oli se sitten osoitettu minulle tai jollekin muulle - arvostan aika paljon hienovaraisuutta. Murska-arvostelu pahimmassa tapauksessa saa kirjoittajan lopettamaan kokonaan, enkä tarkoita tällä sitä, että kaikki huono on jätettävä pois ja puhuttava kierrellen ja kaarrellen ettei vahingossakaan pahoittaisi toisen mieltä. Ei, vaan että kirjoittaja ottaisi sen siltä kannalta, että kritisoija tarkoittaa hyvää yrittäessään auttaa kehittymään. Rakentavan palautteen (käsitteeseen alkaa kieltämättä jo kyllästyä) kriteerit on jo lueteltu niin monta kertaa, että turha minun niitä enää on ruveta toistelemaan.
Kun ei saa kerrassaan mitään palautetta tekstistään, alkaa tuntua siltä, ettei ketään jaksa kiinnostaa. "Hyviä" kommentteja lukiessa tuntuu, että on todella miellyttäntyt jotakuta tekstillään, ja on hienoa kun huomaa, että on kenties tehnyt jonkun päivän vähän paremmaksi kirjoitustaidollaan. Mutta kun joku todella jaksaa eritellä asiat, jotka olivat hyviä ja huonoja, mitä voi kehittää ja niin edespäin, kyllä se sykähdyttää. Että lukijaa on tekstissä joku liikuttanut niin (enemmän tai vähemmän hyvään suuntaan) että jaksaa yrittää kehittää kirjoittajaa - mikäs sen parempi kiitos kirjoittajalle olisi.

Poissa Jazmín

• Vampyyrityttö
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #40 : Kesäkuu 20, 2008, 11:18:45 »
Minulle kommentit ovat tosi tärkeitä. Rakentava palaute on totta kai ihanaa, koska siitä voi kehittyä, mutta kommentista, jossa vain kehaistaan tarinaa, tulee myös hyvä mieli. Siitä saa ainakin tietää, että joku vaivautuu lukemaan omaa tekstiä ja vielä pitääkin siitä.
Kommentit ovat tärkeä osa kirjoittamista minulle, mutta en silti uskoisi, että lopettaisin ficcini kesken, ilman kommentteja. Tulisin surulliseksi ja masentuisin ja ajattelisin, että olen surkea kirjoittaja, mutta kyllä varmaan silti jatkaisin sitä loppuun, vaikka siitä varmasti tulisi lyhyempi ja huonompi.
Kommentit ova minulle kyllä yksi lisäsyy kirjoittaa, vaikka ei kaikista tärkein. Ilman kommentteja tuskin kehityisin läheskään yhtä hyvin kirjoittajana ja kommentit saavat minut aina paremmalle tuulelle, vaikka eivät aina olisikaan hirveän positiivisia, koska se ainakin osoittaa, että joku on jaksanut lukea tarinaani.

Ja minustakin on ärsyttävää, kun meidän äidinkielenopettaja ei anna oikein mitään palautetta aineista numeron lisäksi. Varsinkaan mitään, missä on paranettavaa. Onhan se ymmärrettävää, kun niillä on kauhea kasa aineita luettavan ja arvioitavana, ettei jaksa niin tarkasti kirjottaa, mutta kun se varmasti sieltä jotain parannettavaa löytää, niin voisi edes jotain kirjoittaa.
"You shine so bright it's insane, you put the sun to shame."

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #41 : Kesäkuu 20, 2008, 11:40:40 »
Kommentit ovat minulle tärkeitä. Niitä on ihana saada ja lukea, koska silloin oppii ja pystyy seuraaviin teksteihin laittamaan niitä asioita, mitä aiemmista puuttui. On mukava lukea kommentteja, joissa on rakentavaa palautetta ja joista voi ottaa oppia. Ns. "ihkutuspalaute" ei ole mieleeni, vaikka saahan niistäkin tietoonsa että joku on lukenut omia tuotoksia, mutta niistä kun ei oikein osaa oppia. Onhan "ihan paras, jatkoa, pliiiiiiis!!!!!!!!!!!!1111111" kommentit imartelevia, mutta ne eivät ole sitä mitä toivoisin saavani. Sen takia laitan tuotokseni Vuotikseen, sillä täällä sitä kriittistä kommenttia saa.

Saan ihan kivasti kommentteja. Ainakin niihin olen itse tyytyväinen. Jos saisini paljon kritiikittömiä kommentteja, en olisi yhtä iloinen kuin jos saisin muutaman kriittisen kommentin; niistä tulee paljon iloisemmaksi. Myös valvojaoppilailta, auroreilta tms. on tosi kiva saada kommenttia, koska tuntuu ja tietää että he ainakin osaavat kommentoida.

Olen iloinen kaikesta palautteesta minkä saan. Se vain tekee aina iloiseksi, ja jos joku kehuu paljon omaa tuotosta, tulee semmonen jännä olo ja välistä kyyneleet silmiin, kun tietää että teos, jota itse halveksii kuuluu jonkun lempilukemistoon. Kiitän kaikkia kommentoijia ja yritän selvittää jonkun asian jos se on jäänyt epäselväksi; mielestäni se on pienimuotoinen kunnianosoitus kommentoijia kohtaan.

En kirjoita saadakseni kommentteja; kirjoitan omaksi ilokseni. Vieläkin itää haave, että joskus saisin julkaistua oman kirjan. Silti haluan kommentteja. Mieluiten otan niitä täältä Vuotiksesta kuin kavereitla ja opettajilta, kun silloin ei yleensä saa sitä kritiikkiä; kehua ja muutaman kirjoitusvirhehuomautuksen.

Haluan kommentteja, että voisin kehittää itseäni kirjoittamisessa. Ei se ole kiva, jos junnaisi aina samankaltaisissa teksteissä, aina samat puutteet joka tekstissä. Olen todella iloinen, että olen Vuotikseen rekannut; täällä olen oppinut tosi paljon, ja kehittänyt kirjoitustaitoani selkeästi.

- Flyra

//Ja ihkukommenttien saaminen ei ole enää edes imartelevaa. Pelkästään ärsyttävää. :P

« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2009, 17:23:55 kirjoittanut Flyrashaz »
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #42 : Heinäkuu 26, 2008, 02:16:02 »
Kirjoitan huvikseni, sillä haluan kehittyä paremmaksi, joten kommentit ovat minulle tärkeitä. On aina kiva tietää jos joku tykkää kirjoituksistasi, ja haluaa sinun jatkavan. Itselleni vähäinenkin kehuminen nostaa mielialani huippulukemiin. Arvostan kritiikkiä, mutta joskus liian raa' asti kirjoitettu kritiikki saa päivän menemään kunnolla pilalle. Kuitenkin rakastan kirjoittamista, ja kirjoitan koko ajan ja kaikkialla, vaan koska yksinkertaisesti rakastan sitä. Myönnän, että muutaman tyhjäpäisen kommentin saaminen (jossa ihkutetaan omaa tarinaani, ficciäni tms.) piristää hetkeksi, mutta aina on parempi, jos perustellaan miksi olen hyvä siinä ja siinä, ja miksi taas vähemmän hyvä tässä ja tuossa.

Joten en kirjoita kommenttien takia, vaan omaksi huvikseni, mutta samalla kommentit ovat elintärkeitä paremmaksi harjoittelussa.
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
« Vastaus #43 : Elokuu 31, 2008, 14:31:10 »
Kohtalaisen varma patenttilääke kommenttien saamiseen on... kommenttien kirjoitus!

Tämä toimii kohtalaisen varmasti erityisesti tiiviissä, pienehköissä yhteisöissä, kuten Vuotis, Y!Gallery, Elfwood (ei pieni, mutta yllättävän takapihamainen) yms. Miltei kuka tahansa siellä on iloinen jos saa kommentteja, erityisesti jos sama tyyppi on innostunut jättämään viestiä useampaankin teokseen samalta istumalta, ja osaa sanoa muutakin kuin "vähäks hyvä, mä en osais". Tällainen inspiroi useampia (myös minua) tarkistamaan kommentoijan omat tuotokset, ja hyvinkin mahdollisesti jättämään kommenttia omasta puolestaan.

Kyllä voin ihan suoraan myöntää, että olen kommenteilla "lahjottuna" vuorostani kommentoinut sellaisia töitä, joita en olisi normaalisti edes katsonut. Jotain tekemistä tällä on hyväntekeväisyyden ja yleispätevän hyväntahtoisuuden kanssa. Aivan varmasti jaksan olla kannustavampi jos olen itse saanut lämmintä kättä...

Superlaareista (kuten vaikka DeviantArt) en sitten osaa sanoa mitään... Luulisin, että ylläoleva pätee sielläkin osaan porukasta... Mutta sitten ovat ne superkuuluisat, jotka hukkuvat ihkutukseen ja suosikkeihin, sekä eräät muut hengessään hiukan köyhemmät...
pecc@QuakeNet

Poissa Storithiana

• käärmenainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Huhtikuu 16, 2009, 18:25:03 »
Minusta on ainakin mukavaa saada kommentti ja jos vaikka tarina on moniosainen, siitä saa innostusta jatkaa tarinaa. Tuskin se kivaa olisi kirjoittaa tosi pitkää ficciä (tai muuta tarinaa) jos ei kukaan ikinä kommentoi, ja ei tiedä lukeeko kukaan sitä ja jos joku lukee sitä, oliko se hyvä. Kaikki kommentit ovat kivoja, mutta vähän tylsää se on saada kommentteja jossa sanotaan vain "Ihana, tykkään tosi paljon", vaan sellainen, missä on vähän edes perusteltu, miksi siitä sitten tykätään. Ja sitten toisin päin, jos joku ei tykkää, olisi se kiva tietää mikä siinä tekstissä sitten mättää ja mitä voisi tehdä toisin. Ärsyttävää se olisi, jos kommentissa haukutaan ihan lyttyyn, mutta ei yhtään perusteluja.

Itse kommentteja kirjoittaessa yritänkin laittaa mukaan jotain perusteluja, jos itse laittelee koko ajan parin viestin mittaisia ihkutusviestjä, tuskin tulee itsekään omiin kirjoituksiin pidempiä kommentteja kauheasti saamaan. Myönnän, että ihan aluksi noin vuosi sitten laitoin vaan sellaisia ihan lyhyitä viestejä, mutta nykyään kirjoitan perusteluja (ja mahdollisesti kritiikkiä jos sille on aihetta) mukaan.

Itse en kirjoita kommenttien takia, vaan ihan itseni takia. Tosi vähän on tullutkaan edes julkaistua mitään, mutta se taas johtuu siitä, että olen niin kriittinen kirjoittamaani kohtaan, että harvoin tarpeeksi tyytyväinen mihinkään, että julkaisisin sen. Jos kirjoittaa vain kommenttien tai muiden takia, kirjoittamisesta alkaa tulla pakkopullaa ja helpostihan siinä sitten menee innostus kirjoittamiseen.
You're asking me will my love grow
I don't know, I don't know

Ficcifoorumi - foorumi ficeille ja yleiselle keskustelulle

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #45 : Joulukuu 13, 2009, 10:28:45 »
Kommentti toisensa perään. Virheistään ja saamista kommenteistaan tulisi oppia, näin olen yrittänyt ajatella. Jostain kumman syystä kommentit eivät ole juuri laisinkaan muuttaneet kirjoituksiani siihen suuntaan, johon vaikka äidinkielen opettaja olisi halunnut.

En kirjoita kommentteja jahdaten, kirjoitan omaksi nautonnokseni ja ilokseni. Äidinkielen kirjoitelmissa ja aineissa kommentit ovat olleet pitkään melko samanlaisia, enemmäkseen huonoista puolista. Tämä saa minut tuntemaan itseni huonoksi kirjoittajaksi, vaikka olen laittanut likoon kaikki ajatukseni, tietoni ja taitoni - ihan kuin yritykseni haluttaisiin lytätä joka ainut kerta.

Itse olen huono antamaan kenellekään mistään kirjoituksesta kommenttia, varsinkaan rakentavaa sellaista. Ajattelen aina, että jos sanon vähääkään jotain negatiivista, tai osoitan jotain sellaista mitä kirjoituksessa voisi parantaa, niin kirjoittaja suuttuu.

En mene kuitenkaan lyttäämään kommenttien tärkeyttä, joillekin ne saattavat ihan oikeasti toimia. Minä itse olen taas surullinen esimerkki siitä, kun hyvää tarkoittavasta asiasta ei viisastuta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2009, 15:35:36 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Helmikuu 28, 2010, 18:41:36 »
Kommentit ovat hyvin tärkeitä kirjoittajalle, jotta hän voi kehittyä paremmaksi kirjoittajaksi ja oppii välttämään mahdollisesti usein toistamiaan epäselkeyksiä tai virheitä. Myös positiivinen palaute on varmasti kirjoittajalle mieleistä ja saa työn tuntumaan onnistuneelta. Eihän kukaan silti sentään vain kommenttien toivossa kirjoita. Pärjäähän sitä hengissä ilmankin, mutta silti kommentteja tulee aina odottaneeksi, sillä on lohduttavaa tietää ettei kirjoitus ole turha, vaan joku lukijoista pitää siitä, tai että kirjoitus on herättänyt ajatuksia ja lukija uskaltaa antaa rakentavaakin kritiikkiä.
Kun ajattelee kommentoimista lukijan näkökulmasta, saattaa huomata usein, että on vaikeaa keksiä rakentavaa, kirjoittamisessa auttavaa kommenttia. Usein kirjoituksen kehuminen on kritisointia helpompaa, ja mikäs siinä jos tekstissä ei omasta mielestä ole mitään parantamista vaativaa.
Kommenttien kirjoittaminen ei aina ole helppoa omasta mielestänikään, tavallaan jopa kommaamiseen tarvitaan jonkin sortin inspiraatio. :'D Se on silti kannattavaa, kommentoimisesta tulee sekä kirjoittajalle että itselleen hyvä mieli.

-Bloody Princess
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2010, 13:15:34 kirjoittanut Bloody Princess »

Rae

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Maaliskuu 12, 2010, 10:47:13 »
Kirjoittaja ei kirjoita kommenttien takia, vaan siksi, että hänellä on "jotain sanottavaa". Kommentit sitä vastoin auttavat parantamaan tekstin laatua, kertomaan asioita, jotka saattavat jäädä kirjoittajalta huomaamatta. Ne auttavat tekemään tekstistä puoleensavetävämmän ja antavat kirjoittajalle lisäpotkua jatkaa hyvää työtä. Ja tosiaan, pellä ihkutus ei ole rakentavaa palautetta, vaan vievät turhaa tilaa palstalla.

On tietenki kiva, et joku tykkää, mut varmaan kaikki, jotka on kirjottanut joskus jotaa, mitä kommentoidaan, tietää, kuinka ärsyttävää/turhauttavaa on saada pitkään odotettu kommenntti, ja sit siinä lukee jotaa, et "Toi oli tosi hyvä!"... Siis, mitä sellaisesta kommentista saa oikein irti? Miten sitten tietää, pitäisikö jotain kohtaa vielä muuttaa ja harkita uudelleen? Ihkutuskommentit tuhoavat itsevarmuuden ja saavat kirjoittajan usein epäilemään omaa tekstiään, mikä on nyt niin paha kuin vain voi olla.

Muistan, että olen kerran saanut kommentin, jossa eräs henkilö haukkui tarinani pystyyn. Mutta ei se minua haitannut, sillä olin jo pitkään halunnu saada jotain sellasta, mistä ilmenisi ne huonot osat tarinassa, joita olin jo ittekki alkanut epäilemään. Tietenki mä nousin heti puolustuskannalle tarinan suhteen ja selitin, et se oli vasta alussa, ja et voisin vielä muuttaa sitä. Mutta pakko siihen oli kiitokset vielä lisätä, sillä kukaan muu ei ollut viittiny kirjottaa niitä virheitä sinne. Et, toisinaan on tosi helpottavaa saada jopa sitä negatiivista palautetta.

"Risut ja ruusut ovat aina tervetulleita!"

Joka tapauksessa, sanoisin kaikille, et jos sulla on jotain sanottavaa tekstistä, jonka juuri luit, ni mene ihmessään sanomaan mielipiteesi. Jos kirjoittaja ei haluaisi kuulla toisten mielipiteitä, ei hän mitä luultavimmin kirjoittaisi niitä jonnekkin, mistä kaikki voivat ne lukea. Ja niinpä negatiiviseen palautteeseen itää osata suhtautua rakentavasti.

Jos vielä kaiken tämän seputuksen jälkeen tuntuu, ettet tiedä mitä pitäisi kommenttiin kirjoittaa, neuvoisin etsimään netistä (sillä tiedän, et sellaisia on) ohjeita kommenttien kirjoittamiseen. Musta on mahtava saada kommentteja, joista näkee, et toinen on oikeesti käyttänyt siihen aikaa ja rasittanut aivojaan sen takia. Kaikkein kokeneimmat kommentoijat osaavat yleensä kirjoittaa hyvinkin pitkiä kommentteja, joissa he pohtivat tekstin hyviä ja huonoja puolia, sen sisältöä yms, ottavat lainauksia kohdista, joista pitivät ja kertovat ajatuksia ja tuntemuksia, joita heille tuli lukemisen aikana. Täälaisten kommenttien lukeminen on hyvin vapauttavaa, ja antaa tunteen, että joku on oikeasti kiinnostunut.

Poissa Magic girl

• Vuotislainen
  • Valar Morghulis
  • Pottermore: WhitchThorn22397
« Vastaus #48 : Heinäkuu 25, 2012, 00:30:22 »
Itseäni harmittaa todella paljon, että tykkään kirjoitella paljon kaikenlaista, mutta minulla ei ole ketään kenelle antaa niitä luettavaksi, koska ystäväni eivät kirjoittamisesta juuri välitä ja saatan olla välillä vähän herkkä kritiikin kanssa. Totta kai otan vastaan mielelläni rakentavia neuvoja, mutta pelkään, että kirjoituksistani ei pidetä lainkaan tai että niitä pidetään vain yksinkertaisesti huonoina. En halua antaa kenenkään perheenjäsenenkään lukea oikeastaan mitään mitä olen kirjoittanut, koska kaikki tuntuu niin henkilökohtaiselta, kun otan kirjoittaessani paljon vaikutteita omasta elämästäni sekä tunteistani, joten ajatus antaa sellaisia tekstejä siskolleni tuntuu vaan jotenkin hankalalta. Tiedän, että tarvitsisin arviointeja teksteistäni, jotta voisin kehittyä. En vaan koskaan saa aikaiseksi antaa niitä kenellekään. Ehkä joskus rohkaisen mieleni :)
"Push me and I'll push back
I'm done asking, I demand"

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #49 : Heinäkuu 25, 2012, 08:23:13 »
Magic girl, itse näkisin yhtenä ratkaisuna tuohon ongelmaan sen, että julkaiset nimimerkillä netissä (: Vieläpä jollain sellaisella foorumilla / jossain sellaisessa paikassa, missä kukaan ei tunne sinua entuudestaan. Ja sitten, jos palaute onkin ikävää, voit vain unohtaa koko paikan, etkä tavallaan koe minkäänlaista "nöyryytystä". Toivottavasti ymmärsit (:

Yksi asia kuitenkin kannattaa muistaa, jos saa negatiivissävytteisen kommentin. Jos joku kirjoittaa rakentavan mutta negatiivisen palautteen, hän on nähnyt tekstissäsi niin paljon potentiaalia, että on viitsinyt tuhlata aikaansa neuvoaksesi sinua eteenpäin. (Tämä ei siis tosiaan päde haukkumaviesteihin, jotka harvoin edes pitävät paikkaansa, tai sitten kommentoija ei ole edes lukenut ko. tarinaa.) Itse esim. muistan edelleen, kun eräs arvostamani ficcari kommentoi yhtä ficciäni, ja koko kommentti oli oikeastaan täynnä parannusehdotuksia. Opin siitä aivan hurjan paljon, eikä minua lainkaan haitannut, että hän oli aika lailla lytännyt tekstini. Muistan yhä, mitä siinä kommentissa sanotaan, ja sen luettuani olin hänen kanssaan lähes kaikista parannettavista kohdista samaa mieltä, ja nykyään osaisin kirjoittaa kyseisen ficin paaaaaljon paremmin!
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic