Kirjoittaja Aihe: Anne Frankin päiväkirja  (Luettu 12063 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

nanna

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« : Tammikuu 23, 2003, 20:49:30 »
Eli mitä pidätte kyseisestä kirjasesta? Tulipa vain mieleen, koska tämä teoshan on niiiin kuuluisa ja olen itse juuri lukemassa sitä. No kirjoitetaan tähän nyt se takakansiteksti niin saatte jotain selkoa siitä, jotka ette ole lukeneet tätä kirjaa.  Eli siis

Kesällä 1942 Anne Frank oli nuori amsterdamilaistyttö, jolla elämä aukeni täynnä lupauksia. Mutta eräänä heinäkuun päivänä kaikki muuttui. Anne joutui perheineen menemään maan alle, piiloutumaan vanhan liiketalon "salaiseen siipeen".
   Päiväkirjasta, jota Anne piti koko kaksivuotisen maanpaon ajan, on tullut yksi 1900-luvun kuuluisimmista teoksista, vuodisadan kenties kauheimman murhenäytelmän symboli. Kertoessaan herkästi ja eloisasti omista tunteistaan, suhteestaan toisiin perheenjäseniin, piileskelijöiden jokpäiväisestä elämästä, Anne loi samalla dokumentin kaikkien vainottujen juutalaisten kohtalosta.
   Anne Frankin päiväkirja tunnettiin aiemmin hänen isänsä Otto Frankin toimittamana Nuoren tytön päiväkirjana. Tämä uusi laitos on edellistä kattavampi: se sisältää noin neljänneksen enemmän Annen tekstiä ja myös 1990-luvun lopulla esiin tullutta, aiemmin julkaisematonta aineistoa.

Saattaa vaikuttaa tylsältä ja sellaiselta tuon tekstin perusteella ja kun siinä puhutaan jostain juutalaisvainoista. Älkää siis ajatelko että tuollaisia kirjoja on monia, ei kiinnosta. Niin mjäkin aluksi ajattelin, mutta lainasin sen silti. No mun phapha on sanonut että tulee varmasti olemaan yksi miun lempikirjoista, tai varmasti pidän siitä. Samaa sanoi mamuskakin, jotkut luokkakamut ja mooooonet muut.

Rosewater

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2003, 22:04:08 »
Minä olen lukenut Anne Frankin päiväkirjan. Sen uuden painoksen (jota sinä luet nyt), joka on julkaistu nimellä Päiväkirja. Siinä tosiaan on hieman enemmän Annen päiväkirjamerkintöjä kuin aikaisemmissa, Nuoren tytön päiväkirja-nimisissä painoksissa.

Minusta on huvittavaa, että niin monet sanovat Annen päiväkirjaa tylsäksi nimenomaan siksi, että "hän teki samoja asioita joka päivä". Kuinka paljon erilaisia juttuja sitä voi muka puuhastella, jos yrittää olla hipihiljaa ja piileskellä?

Minusta päiväkirja on yllättävän valoisa. Tietysti on totta, että Anne oli siinä mielessä onnekas, että hänellä oli varakas isä, joka pystyi järjestämään perheelle piilopaikan. Missään tapauksessa sellainen elämä ei tietenkään silti ollut helppoa: olla nuorena tyttönä suljettu elämän ulkopuolelle, elää jatkuvassa jännityksessä ja kuulla pelottavia huhuja natsien uusimmista hulluuksista.

Tiesitkö muuten, että Anne kuuli jostakin, että juutalaisten päiväkirjat voivat olla arvokkaita dokumentteja sodan jälkeen ja alkoi siksi kirjoittaa päiväkirjaansa puhtaaksi ja parannella hieman kirjoitustyyliä? Asiantuntijat (jollainen en todellakaan itse ole  :) ) puhuvat eri päiväkirjaversioista. En muista kunnolla, mutta se menee suunnilleen niin, että Annen alkuperäinen päiväkirja tunnetaan A-versiona, puhtaaksi kirjoitettu versio on B-versio. Julkaistu, osin sensuroitu versio taitaa olla C-versio. On varmasti muitakin versioita, esimerkiksi se aika vasta julkaistu, entistä laajempi Päiväkirja.

Myös Annea auttanut Miep Gies on julkaissut kirjan "Anne Frank, suojattini" (tai jotakin sinne päin, en ole aivan kirjan varma nimestä). Toki Annesta on varmasti kirjoitettu monia muitakin kirjoja.

*muokkaa* Vella, muistelisin, että Müllerin kirjan nimi voisi ehkä olla "Päiväkirjan salaiset sivut" tai "Anne Frank - päiväkirjan salaiset sivut".

Vella

• Ankeuttaja
Anne Frank
« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2003, 17:33:04 »
Joo, olen totta kai lukenut kyseisen kirjan. Luin sen joskus pienenä enkä sillon tajunnut sen kyseistä merkitystä ja kun luin sen vanhempana minulle tuli sellainen kausi, että minun oli pakko löytää kaikki tieto Annesta. 8)

Eli luin kaikki Lieksan kirjaston vähät Anne Frank kirjat. On myös olemassa Melissa Mullerin (saksalainen u) kirjottama kirja en muista millä nimellä se kulkee joten en tiedä onko se se kirja josta sä puhut ja se kertoo hänen tutkimuksiin perustuvan oletuksen mitä tapahtui Annelle elokuun neljännen jälkeen (muistanko oikein?)

Itse pidin kirjasta, koska kun luin sitä olin itse silloin siinä nuoruuden  vaiheessa, että en voinut kuvitella mitä tekisin, jos joutuisin itse neljän seinän sisälle moneksi vuodeksi...

Ja koska olen itse kiinnostunut juutalaisten kohtaloista toisessa maailman sodassa , tiedän että kirjalla on historiallinenkin merkitys...

Rosewater

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2003, 15:09:53 »
nanna: Ainakin päiväkirjasta tutun hyväsydämisen Miep Giesin kirjoittama "Anne Frank, suojattini" kertoo Annesta, samoin kuin se Melissa Müllerin kirja, jonka nimeä yritimme jonkun kanssa muistella aikaisemmin tässä keskustelussa. Lisää kannattaa kysellä vaikka kirjastotädiltä.

Myös Fennican sivut osoitteessa http://fennica.linneanet.fi/ ovat tavallisesti hyvin kätevät, mutta nyt ne eivät tunnu oikein olevan yhtään sellaiset kuin tavallisesti... Toivotaan, että sivujen merkillinen ulkoasun muutos liittyy vain Helsingissä ilmeisesti parhaillaan(?) menossa olevaan kirjastojärjestelmän uudistukseen. Ehkä ne sen jälkeen palautuvat ennalleen ja minäkin osaan taas käyttää niitä.  :)   Joka tapauksessa Fennicasta yleensä löytyy näppärästi tiedot kaikista (ilmeisesti ainakin 1900-luvulla ja sen jälkeen) Suomessa suomeksi julkaisuista kirjoista.

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2003, 12:14:04 »
Olen lukenut Anne Frankin päiväkirjan kymmenen kertaa vähintään. :) Minulla on itselläni sekä uusi painos, jostalöytyvät sivut, joita aiemmin oli kielletty julkaisemasta niiden arkaluontoisuuden vuoksi, sekä myös tämä vanhempi painos.

Kirja on jokseenkin järkyttävä, ja nuoren Annen elämään kykenee helposti eläytymään. Hänen kirjoituksensa on sujuvaa ja hauskaakin, tuntuu todella, että tuntisi nämä henkilöt oikeasti. Olen aina samaistunut Anneen hyvin vahvasti, ja uskonpa, että moni muukin saisi tästä kirjasta paljon irti. Suosittelen siis lämpimästi, sillä tylsäksi tätä ei ainakaan voi sanoa.

SPOILAUSTA Annen ja Peterin suhde oli mielestäni mielenkiintoinen, ensin Anne vähätteli Peteriä ja lopulta sitten ihastui tähän... Ah. Ei varmasti ollut helppoa elää maan alla ja yrittää silti olla kutn tavalliset ihmiset.
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Poissa Nigmed

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Draco is my whorecrux.
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2004, 11:34:23 »
Minä olen lukenut Anne Frankin päiväkirjan, koska ala-asteen opettajamme suositteli sitä koulussa äidinkielen tunnilla. Sen voin sanoa, että tuon kirjan lukemisesta en ole pettynyt ja se oli hirvittävän kiinnostava ja jotenkin salaperäinen. Itsestäni voisi olla itse asiassa kivaa asua hetken "salaisessa siivessä", jonne menee salaovi eikä melkein kukaan tiedä siitä. Mutta yksi juttu minua häiritsee, nimittäin en ehtinyt lukea kirjaa loppuun :P Lukemiselle vain tuli jokin este jota en itsekään muista, mutta kiinnostuksen lopahtaminen ei ollut se syy.

Suosittelen Anne Frankin päiväkirjaa kaikille ^^
I'm not here, this isn't happening.

Poissa Emily Le Strange

• pikkusyöjätär
  • Vuotislainen
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2004, 21:33:14 »
Luin joskus 10-vuotiaana Nuoren tytön päiväkirjan, ja nyt olen jossain puolessa välissä sitä uutta versiota. En tietenkään tajunnut täysin kymmenen vanhana kirjan historiallista ja dokumentaalista merkitystä, se oli kai vain vähän sellainen surullinen, epätosi juttu minulle. Monesta varmaan tuntuu samalta, mutta minä ainakin tunsin samaistuvani Anneen todella paljon, se tuli niin tutuksi ja läheiseksi ihmiseksi päiväkirjan aikana.. Ja siksi Annen kohtalo tuntuukin niin järkyttävältä. Välillä, kun olen lukenut sitä päiväkirjaa, lopetan ja mietin miten Annen lopulta kävi, tunnen kuinka Anne ikään kuin elää mussa itsessäni kirjan kautta. Se on aika onnellinen tunne.. Vaikka.. lopultakin.. Annehan on kuollut.

Minun on pakko sanoa, hermostun ihan pikkuisen vieläkin kun jossain puhutaan Anne Frankista. Olin vähän aikaa sitten (vähän nytkin, ja varmasti vielä aika pitkään) aivan täynnä Anne Frankia, sitä elokuvaa, Müllerin kirjaa, Giesin kirjaa, Anne Frankin päiväkirjaa ja kaikkea mahdollista viitemateriaalia. Tein ennen joulua Anne Frankista (ja holokaustista..) yli 20-sivuisen tutkielman, ja homma oli niin puuduttavaa että korvanikin tursusivat Frankin tyttöä saatuani tutkielman valmiiksi ja maikalle.. Huoh.. Ei vain enää jaksaisi.. Tosin se tunne on mennyt suurimmaksi osaksi jo ohi.. Anne <3<3<3 Mutta nyt tunnen olevani.. ainakin osittain.. asiantuntija. Sen takia hommaan lähdinkin, olin älyttömän kiinnostunut juutalaisvainoista, tokan maailmansodan ajan natsisaksasta ja etenkin Frankin perheestä.. Nyt tiedän jo liikaakin..   :D

Hyvä ystäväni oli hiihtolomalla Amsterdamissa, ja kävi Anne Frank museossa salaisessa siivessä. En suinkaan ole yhtään kateellinen.. o___O Jos itse pääsisin sinne, kiljuisin varmaan koko ajan.. Tunne olisi todella omituinen.

Se Müllerin kirjan pohjalta tehty elokuva on omasta mielestäni älyttömän hyvä ja surullinen. Joku taisi mainitakin sen täällä, uskoakseni kyseessä on sama elokuva.. :) Ihana <3 Yksi lempielokuvistani, vaikka sitä tuntuu vähän typerältä sanoa kun se kuitenkin on osaksi täysin totta ja se totuus on niin kamala.. o___O

Anne oli kyllä verbaalisesti lahjakas.. :)
Olen olento jolla ei ole kunnollista nimeä, olen haava maailman kyljessä. Mutta olen myös se täydellinen muukalainen jota rukoilit aina lapsena - että tulisin ja veisin sinut pois, sanoisin sinua kauniiksi, nostaisin sinut alastomana kadulta ja kantaisin ikkunan kautta Taivaaseen.

Cilla

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #7 : Toukokuu 06, 2004, 22:23:11 »
Kyseisen kirjan olen lukenut.
Joskin jnkin aikaa sitten, enkä enää yksityiskohtia kovin hyvin muista. Pitäisi lukea taasen uudestaan..

Pidin kirjasta todella paljon. Anne oli taitava kirjoittamaan. Esimerkiksi takakannen perusteella päiväkirja ei vaikuta kovinkaan kiinnostavalta, mutta kiitän onneani, että sen kuitenkin päädyin lukemaan.

Se, että kirja on oikea päiväkirja ja se käsittelee oikean ihmisen elämää tekee siitä mielenkiintoisen. Tarkat kuvaukset järkyttävät, mutta ajoittain myös naurattavat. Naurattavat tietenkin silloin, kun sattuu jotakin hauskaa.

Kirja laittaa miettimään asioita. Itselleni jäi kirjasta omituinen olo. Surullinen, sanoisin. Kaikki sen ajan kauhut olivat aivan järkyttäviä. Ne tuntuvat todella epäuskottavilta. Pystyykö ihminen todella moisiin kamaluuksiin?

Suosittelen kirjaa ehdottomasti niille, jotka sitä eivät vielä ole lukeneet.
Entäpä kuka on lukenut Anne Frankin kirjoittamia tarinoita?

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #8 : Toukokuu 07, 2004, 14:50:13 »
Anne Frank on ollut siitä lähtien minulle hirveän tärkeä henkilö, kun luin päiväkirjan ensimmäisen kirjan. Olen niin ikään lukenut kaikkia oheiskirjoja, mm Salaisen siiven tarinoita sekä joitakin muita asiaan liittyviä. En muista, milloin sain kirjan käsiini ensimmäisen kerran, mutta palaan siihen aina uudelleen.

Anne Frank kirjoittaa uskomattoman hienosti ihan arkipäiväisistä asioista, en käistä, miten hänellä oli jo niin nuorena kyky huomioida pieniä asioita ja osata kirjoittaa ne ylös. :)
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

sanie

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #9 : Toukokuu 23, 2004, 19:42:54 »
Minä en rupea turhan kaunopuheiseksi, toivottavasti kestätte sen ;)

Minä todella pidin siitä kirjasta. On hyvin harvoja kirjoja jotka saavat minut oikeasti ajattelemaan. Tämä oli yksi niistä. Anne Frank oli minun mielstäni ihan  tavis tyyppi joka joutui keskelle pahaa maailmaa huonoo aikaan. Okei, myönnetään että joitakin kohtia oli joissa ote vähän herpaantui. Ne kohdat olivat niitä pohdiskeluja linnuista ja elmästä yms..En aijo ruveta selittelmään mitään soopaa kielirakenteesta ja puhe tyylistä joten tässä on kaikki mitä aijon sanoa. Aamen

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
  • Tupa: Rohkelikko
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #10 : Kesäkuu 10, 2004, 10:30:59 »
Oi, Anne Frankin päiväkirja on ihana. ^^ Jouduimme lukemaan sen sensuroimattoman version kasiluokalla joululomalla, ja rakastuin siihen.

Anne oli pitkälti samassa hämmentävässä iässä kuin minäkin, ja tuntui kuin hän olisi lukenut ajatukseni joissain kohdissa. O.o Minua ärsytti, miten luokkalaiseni pissistytöt valittivat kuinka tylsä ja tyhmä ja pitkästyttävä se kirja oli. Mrrr. Kyllä minuakin joissain kohdissa vähän tylsistytti, kun "ei tapahtunut mitään." Haloo, jos joutuu olemaan saman katon alla päivästä toiseen hissutellen, mitä voi tapahtua?

Olen siis lukenut kirjan vain kerran, enkä muista siitä paljoakaan. ^^;; Voisin kyllä hyvinkin lukea sen lähiaikoina uudestaan. Eilen tuli telkkarista Anne Frankin elämään/päiväkirjaan pohjautuva elokuva, ja minua harmittaa suunnattomasti kun en katsonut sitä. x(
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

ayu

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #11 : Kesäkuu 10, 2004, 10:48:25 »
Se dokumentti oli tosi hyvä!

Minä en ole lukenut tätä kirjaa, mutta kun katsoin sen dokumentin ja näiden tekstien perustelu vaikuttaa hyvin ja siksi haluan itsekkin lukea kirjan.
Miten uusi ja vanha versio eroavat toisistaan?
Minua on viime aikoina ruvennut kiinnostamanaa nuot kirjat, jotka pistävät miettimään. Meidän piti valita kerran koulussa jokin sotaan liittyvä kirja. Muutama kaverini valitsi Anne Frankin päiväkirjan.

Tiesittekös muuten, että Anne Frankin päiväkirja on maailman toiseksi luetuin kirja?

((Muoksin sitten lisää, kun olen lukenut kirjan..))

Jewel

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2004, 13:36:24 »
Minä olen lukenut sen kaksi kertaa ja pitänyt vielä esitelmänkin (siitä ei puhuta, koska se meni *köhköh*... Aikas huonosti).

Mä ajattelin ekana, että eihän tuollaista kukaan jaksa lukea, mutta mä olin väärässä. Mieluummin luen historiaa jonkun mun ikäisen päiväkirjasta, kuin luen 200 sivua koulun hissankirjasta. Ja siitä saa oikean kuvan minkälaista elämää oli. Hissankirjassa kerrotaan vaan sodanvaiheista ja menetyksistä, mutta ei elämästä. Tuota päiväkirjaa on oikeasti kirjoittanut tyttö, joka oli juutalainen ja joutui elämään sen kanssa.

Vähän aikaa sitten tuli telkusta sarja, jonka nimi oli Anne Frankin elämä. Kuka katsoi? Mä katsoin ja se oli tosi hyvin tehty, mutta hirveä... Oli kamalaa katsoa, kuin nuoret olivat keskitysleirillä ja sitä elämää siellä. Myönnän, että itkin. Se oli hirveää. Samalla heräsi tunne, että miten joku  voi tehdä sellaista? Anne ei olisi ansainnut sellaista, kukaan ei olisi ansainnut.

magianmestari viiru

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2004, 21:39:20 »
Olen lukenut kirjan (nuoren tytön päiväkirjan siis). Voin sanoa että viimeisten sivujen jälkeen tuli kovin tyhjä olo. Hän haukkui itseään kovin paljon kirjan viimeisillä sivuilla. Minusta se ei ollut ollenkaan mukava lopetus, mutta eihän Anne voinut tietää ettei enää koskaan pääsisi käsiksi päiväkirjaansa. Eniten minua ärsytti että siitä kirjasta joka oli kirjastossa puuttu kokonaista 10 sivua! (miksi jotkut repii niitä kirjoja?!)

Se sarja ah se sarja niin. Meillä on ne molemmat osat nauhalla ja voin sanoa että itkin itkin niin paljon viimeisen osan aikana. Miten joku voi kohdella ihmisiä sillätavalla? Margot maassa.... Anne tuijottaa silmät tyhjinä kohti taivasta. Ei ei voi ei... Ja siinä lopussa kun kerrottiin että mitä kenellekkin "Salaisen siiven" asukkaille tapahtui purskahdin uuteen itkuun nähdessäni ruutuun präntättynä Peterin kohtalon: "Peter van Pels kuoli siellä ja siellä keskitysleirillä sinä ja sinä päivänä (noiden ei ole tarkoitus loukata. En vain muista niitä) Kolme päivää hänen kuolemansa jälkeen amerikkalaiset sotilaat vapauttivat leirin" Tuon olisin vielä kestänyt, mutta viimeinen teksti mursi minut. "Hän oli kuollessaan vain 18.vuotias" Tiedän että Anne oli nuorempi mutta sitä ei ilmaistu noin hirveällä tavalla. Se vain mursi minut. En kestänyt enää itkin oi itkin niin. Nyyhkytin yöpukuni märäksi.

Anne Frank elää ikuisesti jos vain pidämme hänet elossa sisällämme.

Nyt meni liian syvälliseksi alan kohta taas itkeä :'(.

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #14 : Kesäkuu 17, 2004, 12:52:13 »
Anne Frankin päiväkirja... Luin kirjan ehkä kuukausi sitten. Se on ehdottomasti koskettavin kirja jonka koskaan olen lukenut. Minusta oli jotenkin hyvin surullista, kun hän lopetti päiväkirjan ajatuksesta ihmisen perimmäisestä hyvyydestä (tai jostain vastaavasta) ja sitten hänet viedään keskitysleiriin, jossa ei ole jälkeäkään ihmisen perimmäisestä tai muustakaan hyvyydestä. Itkin paljon.

On käsittämätöntä että se oli todella jonkun niin nuoren kirjoittama.
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Jewel

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #15 : Kesäkuu 17, 2004, 19:57:02 »
Niin, minäkin itkin, todellakin itkin. En ole koskaan itkenyt niin paljon minkään kirjan takia (HP 5 ei lasketa, koska siinä oli se kohta...).  Katoin sen äidin kanssa, koska sekin on sen kirjan lukenut. Alkoi hävettää, kun kuului vähän väliä "niisk" ja kyyneleitä valui purona.

Ajatella, että Anne oli niin nuori, hän ei ikinä saanut toteuttaa unelmiaan ja haaveitaan. Hänen elämänsä viimeiset hetket olivat hirveät. Nälkää ja kurjuutta.
Ja sitten Demissä oli 12. päivän kohdalla kuva Annesta ja siinä sanottiin: "Maailman surullisimman päiväkirjan kirjoittajan, Anne Frankin syntymäpäivä. Anne olisi nyt 75-vuotias, jos olisi saanut elää."
Voiei, nyt alkaa taas silmät vuotamaan *räpyttää hullun lailla silmiään*...

Tikara

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 20, 2004, 12:04:36 »
Minäkin katsoin sen dokumentin. Siitä sitten innostuin etsimään lisää Annesta lukemista. Luin uudemman painoksen päiväkirjasta, ja siinä tosiaan oli paljon enemmän luettavaa kuin Nuoren tytön päiväkirjassa.  Luin myös Miep Giesin  kirjoittaman kirjan "Anne Frank, suojattini". Sekin oli hyvä, ja ajatella että Miep elää vieläkin... Miepin kirjasta sai paljon uutta tietoa ja oli mielenkiintoista lukea, minkälaista se kaikki oli Miepin näkökulmasta. Haluaisin myös lukaista sen Melissa Mullerin kirjan Anne Frankin elämästä.
Dokumentti oli myös todella hyvä. Se oli tosi hyvin tehty, ja siinä tajusi paremmin, kuinka hirveää oli elää juutalaisena toisessa maailmansodassa.

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #17 : Syyskuu 23, 2005, 19:03:04 »
Luin Anne Frankin joskus viisi vuotta sitten. Odotin siltä ehkä vähän enemmän, koska sitä oli kehuttu minulle sen verran paljon. Äidinkielen opettajani kehui sen taivaisiin, mutta luettuani sen... No... jäi vähän tyhjä olo. Sellainen "tässäkö se nyt sitten oli?".

Tottahan Annen elämä oli traagista ja dramaattista ja juuri sitä, mutta niin oli myös niiden muiden juutalaisten, jotka toisen maailmansodan aikaan elivät. Anne on vain yksi pieni esimerkki.

Ja koska loppu oli tiedossa, niin en tainnut edes itkeä koko kirjaa lukiessani. En ainakaan muista itkeneeni.

Kirjoittajana Annesta näki tytön nuoruuden ja hataruuden, mutta kyllä hänestä olisi voinut kirjailija tai toimittaja tulla, jos olisi elänyt niin pitkään.

Mutta niin. Kirjana siis ihan ok, mutta ei nyt mikään paras lukemistani. Monet muut toisesta maailmansodasta ja juutalaisvainoista kertovat kirjat päihittävät tämän. Ja myös monet päiväkirjat ja elämäkerrat.

Miss Perfect

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #18 : Syyskuu 26, 2005, 21:03:18 »
Minä luin sen Melissa Mullerin kirjan. Ennen kuin aloitin sitä lukemaan, en ollut lukenut sitä "aitoa" kirjaa. Olin nähnyt elokuvasta vain about kakskyt minuuttia.

Luin sen kirjan kesäkuussa, silloin kun olin Italiassa kaksi viikkoa. Isosiskoni oli lainannut sen ja minä päätin hyödyntää tilaisuuden.
Ekaksi se oli hieman tylsä kirja, koska se vain kertoi Otto Frankin elämästä. Siitä, miten se oli syntynyt ja perustanut liikkeitä ja kaikkee... Mutta sitten se rupesi kiinnostavaksi, niin kiinnostavaksi, etten tajunnut lopettaa lukemista. Se oli kauheaa lukea, miten ihmisiä oli pidetty kaksi vuotta jossain pikkurakennuksessa, tai sitten kun juutalaisia ja monia muita ihmisiä tapettiin tuosta noin vaan! Lääkäri vain nyökkäsi, oliko ihminen hyvä kaivoksille vai tapettiinko hänet kaasukammiossa.

Ja sitten koko loppu oli aivan kauhea. Monia ihmisiä kuoli... pelkästään sen takia, etteivät olleet kristittyjä ja heteroita... niinkuin joku jo kirjoittikin niistä, jotka olivat pelastautuneet, jos olisivat hieman sinnitelleet... Silloin kun Anne kuoli, Amerikkalaissotilaat pääsivät Bergen-Belsenin keskitysleirille kahden viikon päästä. (? En oo ihan varma asiasta.) Silloin kun lopetin sen kirjan, niin aloin nähdä painajaisia ja kaikkee... Illalla tuli usein mietittyä asiaa...

emskuinen

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #19 : Joulukuu 27, 2005, 13:00:20 »
Olen kummatkin painokset lukenut. Tämän Nuoren tytön päiväkirjan, sekä Päiväkirjan. Katsoin tv:eestä joskus yksi tai kaksi vuotta sitten, en muista, tämän elokuvan Anne Frankin elämästä taijotain. Katsoin vain ensimmäisen osan, en muistanut toista osaa katsoa. Olin vähän nuorenpi kuin nyt. Siitä sitten kiinnostuin lukemaan sen kirjan. Lainasin kirjastosta Nuoren tytön päiväkirjan. Sen lukemiseen meni vähän aikaa, koska jossain vaiheessa tuli tauko. Kuitenkin luin sen loppuun ja pidin. Se oli hyvä. Sitä ajatteli, ettei se voi totta olla, mutta kaikkihan oli aivan oikeasti tapahtunut. Suosittelin sitä todella monelle, yksi kaverini luki sitä puoleen väliin. Anne ja kumppanit [onpas tyhmästi sanottu, "kumppanit", yäk] ovat paljon joutuneet kokemaan. Vain sen takia, että sattuivat olemaan juutalaisia. Silloin kun kirjan luin, jäin miettimään pitkäksi aikaa sitä kaikkea. Kyselin aikuisilta kaikkea tästä ajasta, mitä Anne eli, sainkin tietää paljon.
Nyt, ehkä kaksi kuukautta sitten, luin uudemman painoksen. Kaikki palasi taas mieleeni, tajusin enemmän asiaa, kuin silloin, kun olin lukenut vanhemman painoksen. Meidän piti kirjaesitelmä äidinkielen tunnille tehdä, ja valitsin tämän. Juttelin myöhemmin myöskin historian opettajan kanssa tästä kirjasta, sekä koko toisesta maailmansodasta [sehän se oli?]. Ja kyselin onko sitä videolla, historian opettaja kertoi, että tämä "elokuvasarjamikäonkaan" oli tullut tv:eestä pari viikkoa sitten. Marraskuussahan se tuli.
Uskon, että Annesta olisi hyvä kirjailija tullut, jos olisi elänyt pidenpään. Eikä tuo kirja [tai ne kirjat], täydellinen ollut, hyvä kuitenkin. Saattaa niitä parempiakin olla, jotka kertovat juutalaisvainoista jne.

Elindar

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #20 : Joulukuu 27, 2005, 13:48:43 »
Olen lukenut toisen näistä kirjoista, en muista kumpi se oli.. ^^;
Mutta kirja oli tosi mielenkiintoista ja koskettavaa luettavaa. Minua kiinnostaa toinen maailmansota muutenkin tosi paljon ja tämä kirja antaa tosi henkilökohtaisen kuvat natsien toiminnasta.
Ei sitä osaa kuvitella millaista on asua niin pitkään sellaisessa paikassa ja koko ajan pelätä että kohta tullaan viemään pois.. Se on jotain käsittämätöntä. Anneen oli kuitenkin helppo samaistua, koska hän oli suunnilleen saman ikäinen kirjoittaessaan päiväkirjaansa.
Nyt kun ajattelen, en muista kirjasta paljoakaan, pitäisi varmaan lainata se uudelleen..

Ainoa asia mikä jäi mieleeni, oli se miten yhtäkkiä kaikki se kirjoittaminen loppui. Kirjan loppuun lisätyistä tiedoistahan käy ilmi, että Anne ja hänen siskonsa joutuivat samalle keskitysleirille, ja kuolivat siellä sitten lopulta. Ja mikä kaikkein surkuhupaisinta, he kuolivat (jos muistan oikein) vain noin pari kuukautta ennen leirin vapauttamista. :( Vetää kyllä aika hiljaiseksi. En yhtään ihmettele, että kirja on kielletty Saksassa..

Niiya

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #21 : Maaliskuu 30, 2006, 19:19:36 »
Anne Frankin päiväkirja tullut useampaan kertaan luettua, ja tämän topicin innoittamana voisin sen taas viikonlopun aikana lukaista.

Mielenkiintoinen kirja, ennen kaikkea. Tositapahtumiin perustuvat kirjat ovat aina mukavaa luettavaa, varsinkin noin traagisia aikoja koskevat. Olen monesti ihmetellyt sitä, kuinka tuon ikäinen tyttö voi kirjoittaa niin mahdottoman rehellisesti, mieleinkiintoisesti, kauniisti ja hienosti.

Pitäisi saada aikaa ja innostusta perehtyä aiheeseen vieläkin paremmin, minä kun tuosta historiasta niin kovasti pidän. Olen äärettömän kiinnostunut toisen maailmansodan ajoista, Hitleristä sun muusta.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #22 : Maaliskuu 31, 2006, 08:14:10 »
Aluksi kun kuulin tästä kirjasta, ajattelin, etten ikinä pystyísi lukemaan sitä. Ajattelin sen olevan kauhean tylsä, lukea toisen ihmisen päiväkirjaa. Ja vieläpä sellaisen joka on elänyt toisen maailman sodan aikana.
Yksi kerta isäni pakotti katsomaan Anne Frank-elokuvan tai dokumentin. Siitä se kiinnostus sitten lähti. Heti marssin kirjastoon lainaamaan kirjan. Kirja oli sittenkin erittäin mielenkiintoinen, mukava ja ihana. Yksi lempikirjoistani tällä hetkellä. Se innoitti minua myös lukemaan toisesta maailman sodasta historiassakin viime vuonna, ja oli hyötyä kun tiesi enemmänkin. Kirjassa oli muutakin hyvää tietoa, josta on ollut hyötyä. Lisäksi Anne oli mahtava persoona, pidän hänestä.

Catlisha

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #23 : Huhtikuu 25, 2006, 21:31:04 »
Luin sen uudemman tässä vähän aikaa sitten. Todella hyvä kirja, oli mukavaa lukea. Itkin, kun luin, miten piileskelijöille oli käynyt myöhemmin. Oli surullista lukea, mitä Anne olisi tehnyt, jos olisi jäänyt eloon.
Tämä oli ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja. En voinut olla miettimättä, miten hirveää elämä olisi ollut, jos olisi joutunut olemaan lähes eristyksissä muusta maailmasta vain sen takia, että oli juutalainen.
Jäi todella tyhjä olo sen jälkeen, kun olin lukenut kirjan. Tyhjä, surullinen.
Ja kun päiväkirjan alku oli niin iloinen...

Poissa Pomdidali

• Juustokakku
  • Vuotislainen
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #24 : Huhtikuu 26, 2006, 17:06:56 »
Olen lukenut Anne Frankin päiväkirjan ainakin 3 kertaa ja Miep Giesin kirjan senkin pari kertaa. lähinnä olen noita lukenut koska olen ollut ala-asteella erittäinkin kiinnostunut toisesta maailmansodasta ja holokaustista.

Vaikka olen lukenut Annen päiväkirjat pariinkin otteeseen ja aina joka kerralla yrittänyt olla tarkempi kuin edellisellä, en siltikään ole saanut paljoa irti. Annen päiväkirjoissa on aika paljon ns. turhaa hömppää, josta itse en oikein ole kiinnostunut. Jatkuvat riitelyt salasiiven rouvien välillä eivät ehkä olleet sitä mitä kirjalta odotin.

Lainaus
Minä luin Anne Frankin päiväkirjan tässä lähi-aikoina ja pidin siitä.Koulun historian kirjoissa on se vika että siellä ei maalaila aihetta vaan esimerkiksi sodista puhutttaessa töksäytetään tärkeimpien taistelujen paikat ja päivämäärät ja parhaassa tapauksessa vielä jotain talous näkymiä.

Itse olen aina pitänyt historian kirjoista, ja tämä nyt niille joiden mielestä on kurjaa etteivät historian kirjat esittele ihmiskohtaloita: Historian kirjat on tehty objektiivisiksi informaation lähteiksi. Se kuinka koskettava Anne Frankin päiväkirja on, on täysin mielipiteestä kiinni. IMO kirjassa ei kovinkaan tarkasti puhuta mistään Saksan valloituksista tai Normandian maihinnoususta, vaan kaikki kuvaillaan Annen kautta. Jos haluaa saada tietoa sodista, niin kannattaa ehkä edelleen lukea niitä karmaisevia historian kirjoja, jotka näyttävät sodan vain tilastoina. Koulun kirjat ovat OPPIkirjoja, eli niistä on tarkoitus saada selville asioita sodasta, eikä juuttua käsittelemään aihetta jonkun yhden esimerkin kannalta. (Vaikkakin osa historian kirjoistakin on selvästi liittoutuneiden puolelta kirjoitettu. Natsien hirmutyöt muistetaan viimeistäkin piirua myöten, mutta Dresdenin pommitusta ei käsitellä kovinkaan tarkasti)

Tottakai Anne Frankin päiväkirja on koskettava, mutta enemmän minä liikutun kuvista keskitysleireiltä, sillä kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa. Myös keskitysleireillä käyminen on ollut erittäin mieleenpainuvaa. Kirja oli kuitenkin enemmänkin sellainen tunteita ja kohtaloita käsittelevä teos, kuin sellainen informatiivinen josta minä pidän.
Who'd want to be men of the people
When there's people like you?

EternalDream

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #25 : Huhtikuu 27, 2006, 16:04:58 »
magianmestari viiru, tuli sun syvällisestä kommentista mieleen mun viime vuotisen tutkielman loppuluku:

"Anne Frankin tarina on hyvä esimerkki ihmisten pahuudesta. Natsit surmasivat kuusi miljoonaa ihmistä, heidän joukossaan Annen kaltaisia viattomia lapsia. Niin, Annekin oli vain lapsi, vaikka tuo julma aika pakotti hänet aikuistumaan liian nopeasti. Toisaalta: he kaikki olivat jonkun lapsia. Annea ei voi nostaa niiden muiden kuuden miljoonan ihmisen yläpuolelle, mutta hänen tarinansa avulla voimme muistaa myös niitä, joiden tarinaa ei ole kirjoitettu. Joka päivä, kun joku lukee Annen päiväkirjaa, näkee Annen tarinan televisiosta tai teatterin lavalla, joka päivä voimme muistaa niitä kaikkia kuutta miljoonaa ihmistä, jotka kuolivat turhaan vainojen aikana. Joka päivä Anne ja muut uhrit elävät edelleen, meidän muistoissamme, koska me tiedämme mitä tapahtui. Toivottavasti emme koskaan unohda."

Kuulostaapa toi hassulta näin vuoden jälkee... Hihihi... Tunteellista :D

IsabellaPeace

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #26 : Huhtikuu 27, 2006, 18:26:56 »
Olen lukenut Nuoren tytön päiväkirjan.

Se voi tosiaan vaikuttaa tylsältä, jos ajattelee ettei missään piilopaikassa voi mitään tapahtua.
No, eipä siellä paljon tapahtunutkaan mikä on täysin ymmärrettävää, mutta pidin kirjasta silti. Oli mielenkiintoista lukea ihmisten arkielämästä toisen maailmansodan aikana, kun yleensä historiantunneilla joutuu vain pänttäämään kaikenlaisia nimiä ja numeroita.
Mutta vaikka lukisin kuinka monia juutalaisvainoihin liittyviä kirjoja, en vain koskaan opi ymmärtämään ihmisen julmuutta.
Voiko sitä kukaan ymmärtää?

Hemmi

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #27 : Huhtikuu 29, 2006, 17:02:22 »
Sain kirjan joskus lahjaksi ja olin vähän epäileväinen sen lukemisen suhteen. No, aloitin kuitenkin sitä ihan vain sen takia että sain sen lahjaksi 8)
Kirja oli kuitenkin tosi mielenkiintoinen ja jotenkin se minun mielestäni oikeastaan "kuuluu" lukea.

Lainaus
Haloo, jos joutuu olemaan saman katon alla päivästä toiseen hissutellen, mitä voi tapahtua?

No aivan.
Turha odottaa mitään kotibileitä siellä.
Tosin sinänsä tuo "mitä voi tapahtua?" on aika hassusti sanottu, koska se hissuttelu/hiljaa oleminen kuului niin paljon arkeen että se teki koko ajasta siellä piinaavaa. Jos he olisivat vähänkin liian äänekkäitä he olisivat voineet paljastua koska tahansa. Oli varmasti kamalaa miettiä kokoajan että mitä jos heidätkin viedään keskitysleirille ja tapetaan.

Polyhymnia

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #28 : Toukokuu 01, 2006, 18:21:10 »
Luin Annen päiväkirjan ensimmäisen kerran muistaakseni kolme tai neljä vuotta sitten ja toiseen kertaan pari vuotta sitten (valitettavasti molemmilla kerroilla sen vanhemman).

Oikein koskettava kirja ja pisti minut todellakin miettimään toista maailmansotaa ja niitä ihmisuhreja. Anne oli mielestäni erittäin vilpitön ihminen ja välillä ihmettelin kuinka aikuismaisesti Anne otti jotkut selkkaukset mitä häneen kohdistui rauva Van Pelsin kohdalla. Olihan Anne kuitenkin kovin nuori, ja itse kun ajattelisin itseni Annen paikalle tulisella temperamentilläni en todellakaan olisi suhtautunut niihin noin aikuismaisesti niin kuin Anne.

Annen päiväkirja on mielestäni hyvä dokumentti Salaisesta siivestä ja sen asukkaista. Ei anna kattavaa kuvaa koko sodasta mikä ei tietenkään ole sen tarkoituskaan. Koskettava kirja tosiaan kyyneleet molemmilla kerroilla pyrki silmiin, liikuttava.

Katsoin silloin kun telkkarista tuli muutama vuosi sitten ensimmäisen kerran Annesta tehty kaksiosainen sarja. Voi kuinka itkin sitä sarjaa katsoessani. Oli niin liikuttavaa kun Anne hyvästeli kissansa (vaikkakin se saattoi olla fiktiota, olihan se kuitenkin sarja).

Myöhemmin sitten tein esitelmän ystäväni kanssa juutalaisvainoista ja äidinkielessä Annen päiväkirjasta. Kiinnostavaa oli kumpaistakin tehdä.

Ystäväni on käynyt Hollannissa ja talossa missä Anne perheineen piileskeli. Nautin joka sanasta kun hän selitti millaista siellä oli. Haaveena joskus itsekin päästä siellä käymään ^^.

Niin ja takaisin aiheeseen <: tykkäsin kirjasta ja en voi muuta kun lukea se jälleen uudelleen ja vielä uutena painoksena. Suosittelen kirjaa kyllä niin useasti ystävilleni, että he melkein osaavat kirjan ylistyssaarnani ulkoa <:

vennu

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #29 : Heinäkuu 05, 2006, 14:19:44 »
Olen lukenut muutamia vuosia sitten, sen vanhemman elikkäs Nuoren tytön päiväkirjan. Pitäisi varmaan lukea se uusi painos, mutta taidan odottaa että löydän sen jostain kirjakaupan alennusmyynnistä. Saa sen sitten omaan kirjahyllyyn, sekun on semmoinen joka kuuluu joka kotiin. Oli koskettava ja varmaan parhaiten siitä saa irti kaiken mahdollisen kun lukee sen siinä saman ikäisenä kuin Anne niin ymmärtää Annen tunteita parhaiten. Sen mini sarjan ensimmäisen osan olen nähnyt kahdesti (tullut telkkarista uusintana jo monesti) mutta aina olen unohtanut katsoa loppuosan, mikä harmittaa vietävästi.

Minunkin tekisi mieli päästä Hollantiin sinne Salaiseensiipeen (ja vähän muuallekkin, mutta ei liity tähän topikkiin). Olisi mielenkiintoista nähdä ja koke millaiset olot Annella oli ja tietää kuvitteliko itse samalla tavalla.

apple dark

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #30 : Heinäkuu 07, 2006, 16:15:54 »
Olen lukenut Anne Frankin päiväkirjan ja mielestäni se oli mielenkiintoinen. Koko ajan halusin muistaa, että se todellakin tapahtui. Samanlaista tilannetta ei voi edes kuvitella omalle kohdalle... Ja ainakaan minun hermoni eivät kestäisi jatkuvaa hyssyttelyä, vaikka oma henki olisikin vaakalaudalla.
Kuitenkin kirjan luettuani huomasin, että jos olisin tuntenut Annen tapaisen itseään maailman erikoisimmaksi luulevan tyttösen, olisin varmasti inhonnut häntä suunnattomasti.
Kirjan arvoa henkilökohtaiset mielipiteeni eivät kuitenkaan vähennä.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #31 : Heinäkuu 30, 2006, 02:33:12 »
Sain uudemman version luettua loppuun juuri pari minuuttia sitten. Pakko ihmetellä miten en ole lukenut sitä jo aikoja sitten. Olen toki ollut tietoinen sen olemassaolosta mutta jotenkin se on jäänyt aina syrjään ja on ollut muuta luettavaa. Nyt päätin viimein lukea sen kun kaveri on puhunut siitä niin moneen kertaan ja siitä vielä puhuttiin hiljattain jossain.

Kirja itsessään on vaikuttava. Pääasiassa Annen kohtalon takia. Jos hän olisi selvinnyt sodasta niin tuskin päiväkirjasta olisi tullut näin tunnettua eikä tätäkään ketjua olisi. Mutta ei se kirjanakaan missään nimessä huono ole. Anne on hyvä kirjoittaja ja vaikka päivittäisiin tapahtumiin ei mitään ihmeellistä mahdukaan niin juuri sen takia se on niin mielenkiintoista luettavaa kuvauksena tavallisesta elämästä epätavallisissa olosuhteissa. Sitä en voi ymmärtää miten tämän päiväkirjan voisi nähdä tylsänä.

Se mikä minua kirjassa eniten kosketti oli sen epäsuora todistus elämän arvaamattomuudesta. Tekee pahaa ajatella miten Anne on yhtenä päivänä päättänyt kirjoittaa päiväkirjaansa eikä koskaan saanut mahdollisuutta jatkaa sitä. Hän ei itse voinut mitenkään aavistaa milloin hänen elämänsä muuttuu jälleen kerran - ja lähestyy loppuaan. Enkä voi edes kuvitella miltä ne hetket ovat tuntuneet kun Anne ja muut ovat tajunneet paljastuneensa. Asian tekee jotenkin vielä pahemmaksi se, että monet Salaisen siiven asukkaista olisivat saattaneet paremmalla onnella selvitä keskitysleireistä hengissä.
Koskettavuudessaan tällainen tosielämän kertomus on aivan toista luokkaa kuin fiktiivinen tarina vaikka siinä käytettäisiin kuinka rankkaa kuvausta tahansa.

Dire

• Ankeuttaja
Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #32 : Heinäkuu 30, 2006, 22:02:02 »
Minä luin sen joskus monta vuotta sitten ja pidin kirjasta hyvin paljon. Tosin enää en muista siitä juurikaan mitään mutta eräs kohta on painunut muistiin ja varmaan pysyykin siellä vielä jonkun aikaakin. Se oli semmonen hauska vessakohtaus mutta en ala sitä tässä selitteleen etten vain kerro jotain väärin. Joittenkin mielestä se kohta ei varmaankaan ole niin hauska mutta itse sain siitä mehevät naurut;)(mutta mullahan nyt onkin niin kieroutunut huumorintaju;)taikka hihitykset miten sen nyt ottaa. Ne jotka ovat kirjan lukeneet varmaan tämän kohdan muistavatkin(ainakin jotkut). Tai sitten eivät:D
Kirja oli tietenkin hyvä mutta eniten minua hirvitti se kun se Anna itse ei selvinnyt leiristä. Siinä lopputekstien jälkeen taas itkin hurjasti. Se oli siis minulle hyvin mieltäliikuttava kirja. Hauska mutta myös surullinen. Tulikin mieleen... pitäisi varmaan lainata se uudestaan tässä joku päivä...

Poissa Nathaniel

• melkoinen kelmi
  • Hirnyrkki
  • neitihaamu
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Anne Frankin päiväkirja
« Vastaus #33 : Toukokuu 09, 2007, 22:57:19 »
Tämähän kirja on klassikko!

Ise olen hyvin kiinnostunut sodista, vankileireistä ja historiasta ylipäätänsä. Kirja oli siis todellinen aarre kokoelmiini. Pidän kirjaa hyvin koskettavana niin kuin myös elokuvaa, joka oli tenty tämän pohjalta. Elokuvassa pidin eniten lopusta, jossa näytettiin myös Annen vankileirivuosia. Kaikki tämä höpötys päivien yksipuolisuudesta on turhaa. Toki siinä oli samankaltaisuuksia. Ei voi olettaa, että joka päivä sattuu ja tapahtuu, mutta minulta ei ainakaan mielenkiinto lähtenyt. Aina oli uusia ajatuksia ja pieniä asioita, jotka jaksoivat kiinnostaa.

Minun painokseni on 19. Vuodelta 2001. Berliinissä kävin juutalaismuseossa. Siellä oli ns. päiväkirjan näköinen sellainen punaruudullinen painos samasta kirjasta. Kyllä sitä himoitsin viimeiseen asti, mutta lopulta kohtasin kadun totuuden saksan taidoissani ja annoin olla. Ensi kesän olen myös menossa luultavasti Anne Frank -museoon (tai joku tuon tapainen). Aivan mieletöntä!

Lainaus käyttäjältä: EternalDream
Saatan olla nyt ilonpilaaja, mutta eräs luokkalaiseni tekee kirjaesitelmän äikästä tästä kirjasta, ja kun kysyin häneltä, että mitä siitä pidit?  hän kertoi ettei Anne Frank ole koskaan tuota päiväkirjaa kuulemma pitänyt vaan sen on kirjoittanut joku mies, joka on ollut keskitysleirillä. Hän taisi sanoa vielä jotain muutakin.

Joo, siitä on liikkunu ihan hirveesti huhuja, ettei Anne olis ite kirjottanu sitä. Esim. uusnatsit on väittäny sitä väärennökseks, mutta kyllä Anne sen on kirjottanu.

Päiväkirja oli Annen täysin itse kirjoittama. Yksi heidän auttajistaan (en jaksa millään katsella sitä nimeä..), joka työskenteli talon alakerrassa, löysi Annen päiväkirjan saksalaiset sekaisin jättämien papereiden joukosta ja laittoi sen talteen. Myöhemmin kun vain Annen isä palasi eloonjääneenä annettiin kirja hänelle. Annen isä otti ja julkaisi sen jättäen kirjasta pois vain joitain lukijaa kiinnostamattomia kohtia. Tämä on fakta. *Myhäilee* dokumentit on katsottu tarkkaan :D. Tai sitten ei ollut :D...

//: Ai niin! Kaikki jotka pitivät tästä, niin kannattaa lukea myös Lena Einhorn: Ninan matka. Käsittelee toisen juutalaisperheen elämää 2.maailmansodan aikaan. Kertoo elämstä Varsovan getossa. Sitä ei ole kuitenkaan kerrottu päiväkirja muodossa vaan tarinamuodossa. Silti kaikki on yhtä tositarinaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2007, 22:10:49 kirjoittanut Nathaniel »
If I'cant hear your heart beat, you are too far away

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #34 : Toukokuu 10, 2007, 00:24:36 »
Annen isä otti ja julkaisi sen jättäen kirjasta pois vain joitain lukijaa kiinnostamattomia kohtia. Tämä on fakta.

Se mitä Annen isä teki, voidaan kyllä laskea sensuuriksi. Poistetut kohdat sisältävät paljon seksuaalisuuteen ja Annen ja hänen vanhempiensa väleihin liittyviä kirjoituksia. Toki se on ajankohdan ja henkilökohtaisten syiden takia ymmärrettävää ja hyväksyttävääkin, mutta en missään nimessä sanoisi poistettuja kohtia lukijaa kiinnostamattomiksi eikä se ole poistoissa ollut myöskään lähtökohtana. Itse sanoisin jopa, että poistetut kohdat ovat kirjan kokonaiskuvan kannalta hyvinkin olennaisia.

Poissa Nathaniel

• melkoinen kelmi
  • Hirnyrkki
  • neitihaamu
« Vastaus #35 : Toukokuu 10, 2007, 22:09:26 »
Lainaus käyttäjältä: Carlos
Lainaus käyttäjältä: Nathaniel
Annen isä otti ja julkaisi sen jättäen kirjasta pois vain joitain lukijaa kiinnostamattomia kohtia. Tämä on fakta.

Se mitä Annen isä teki, voidaan kyllä laskea sensuuriksi. Poistetut kohdat sisältävät paljon seksuaalisuuteen ja Annen ja hänen vanhempiensa väleihin liittyviä kirjoituksia. Toki se on ajankohdan ja henkilökohtaisten syiden takia ymmärrettävää ja hyväksyttävääkin, mutta en missään nimessä sanoisi poistettuja kohtia lukijaa kiinnostamattomiksi eikä se ole poistoissa ollut myöskään lähtökohtana. Itse sanoisin jopa, että poistetut kohdat ovat kirjan kokonaiskuvan kannalta hyvinkin olennaisia.

Tulipa pitkä lainaus, mutta sitten tuli. Voi olla, että noin on sanottu jossain painoksessa tai näin, mutta muistan lukeneeni/kuulleeni, että kyllä nämäkin "epämiellyttävät" kohdat olisivat julkaistu, ja että tosiaan julkaisemattomia kohtia olisivat olleet vaan jotain tavallisia päiviä, jotka eivät sisällä mitään olennaista. Voin olla kyllä pahasti väärässä/aikaa jäljessä, mutta jossain on varmasti ollut noin! x)

//: Wikipedia ei ole siitä kaikista luotettavimmasta päästä, mutta kai sitä on sitten uskottava, kun tuodaan raakaa tekstiä nenän eteen. *nupinaa*
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2007, 22:11:10 kirjoittanut Nathaniel »
If I'cant hear your heart beat, you are too far away

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #36 : Toukokuu 10, 2007, 23:57:02 »
Tulipa pitkä lainaus, mutta sitten tuli. Voi olla, että noin on sanottu jossain painoksessa tai näin, mutta muistan lukeneeni/kuulleeni, että kyllä nämäkin "epämiellyttävät" kohdat olisivat julkaistu, ja että tosiaan julkaisemattomia kohtia olisivat olleet vaan jotain tavallisia päiviä, jotka eivät sisällä mitään olennaista. Voin olla kyllä pahasti väärässä/aikaa jäljessä, mutta jossain on varmasti ollut noin! x)

Lainaan Wikipedian Anne Frank -artikkelia:
"He [Annen isä] removed certain passages, most notably those which referred to his wife in unflattering terms, and sections that discussed Anne's growing sexuality."

Annen seksuaalisuuteen liittyvät kommentit ovat kyllä sellaisia, että on hyvin vaikea nähdä miten niitä alkuperäisen painoksen julkaisuaikaan edes oltaisiin voitu sisällyttää kirjaan.

peloton

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Heinäkuu 29, 2007, 19:12:31 »
Tämä kirja kosketti minua hirveästi. Kirjan keskellä olevat kuvat olivat kauhistuttavia, en voinut käsittää, että siellä todella oli kuva huoneesta, jonka kirjahyllyn takana olevassa seinässä oli ovi Annen perheen piilopaikkaan. Todella koskettava kirja, samalla hirvittävän kamala.
Pidin tästä kuitenkin hyvin paljon, sai minut tajuamaan joitain asioita. Tolkutan aina ihmisille että heidän pitäisi lukea tuo kirja, ymmärtäisivät jotain ja alkaisivat suhtautumaan kiitollisemmin siihen, mitä meillä on. Meitä ei vainota uskomme vuoksi ja saamme elää turvallista elämää.

Poissa Nefertiti

• Niilin krokotiili
  • Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #38 : Kesäkuu 11, 2008, 01:16:06 »
Minun on pitänyt lukea tämä kirja jo niin kauan, mutta (yllätys, yllätys) en ole saanut aikaiseksi. Nyt sain kirjan vihdoinkin luettua, ja pakko todeta, että tämä olisi pitänyt lukea jo aikoja sitten!

Päiväkirjaksi hyvin kattava. Anne oli kuvaillut asiat ja henkilöt hyvin tarkasti, mikä tietenkin helpotti lukemista. Alussa koin tekstin paikoin vähän tylsäksi, merkinnät olivat melko tavallisia jne. Loppua kohden, Annen kasvaessa, hän alkoi pohtia asioita syvemmin ja mielenkiintonikin kasvoi kirjan loppua kohden koko ajan. Kirjasta saa hyvän käsityksen vainottujen juutalaisten elämästä ja kohtalosta. Itse päiväkirja ei järkyttänyt minua niin paljon kuin ne loppusanat, joissa kerrotaan Annen ja muiden piileskelijöiden lopullisesta kohtalosta. Ihan kyyneleet nousivat silmiini, vaikka koko ajan kirjaa lukiessani tiedostin kyllä Annen tulevan kohtalon. Jollain tavalla sitä päiväkirjaa lukiessa Annesta sai todella hyvän ja elävän kuvan, ihan kuin olisin tuntenut hänet. Näin jälkeenpäin on outoa ajatella, että se elämäniloinen tyttö, joka tuon päiväkirjan kirjoitti, kuoli lopulta jollakin keskitysleirillä. Olisin niin paljon halunnut lukea myös hänen loppuajoistaan, hänen ajatuksiaan. Ainakin hänestä tuli kuuluisa kirjailija, niin kuin hän halusi.

Tämä päiväkirja kyllä onnistui herättämään todella paljon ajatuksia. En voi olla ajattelematta esimerkiksi sitä, että on kuusi miljoonaa vastaavaa, mutta kirjoittamatonta tarinaa. Niin paljon hyviä ihmisiä kuoli Anne Frankin tavoin yhden hullun takia. Kirja ei tietenkään itse sodasta anna kovin kattavaa kuvaa, mutta juutalaisten oloista kylläkin. Omat käsityksenikin tuosta ajasta muuttuivat jollakin tavalla, ainakin tiedostan asioiden laidan nyt paremmin. Koskettava tarina.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #39 : Kesäkuu 11, 2008, 08:48:40 »
Sain Anne Frankin päiväkirjan kummitädiltäni syntymäpäivälahjaksi, kun olin Annen ikäinen. Kirja tuli luettua moneen kertaan. Saman ikäisenä oli helppo samaistua joihinkin Annen ajatuksiin ja tunteisiin. Kuinka urhea ja rohkea hän olikaan! Toisaalta oli hankala uskoa, että joku voi elää piilossa vuosia. Muistan, kuinka toivonkaan Annen pelastumista, vaikka tiesinkin, ettei se toive toteutunut.

En ole lukenut kirjaa vuosiin. (Tosin muutaman samantyyppisen päiväkirjan sodasta ja vainoista nuoren naisen kertomana olen lukenut.) Pitäisikin etsiä kirja lomalukemiseksi. Tai sitten noita aiemmissa viesteissä mainuttuja muita Anne Frankista kertovia kirjoja.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #40 : Kesäkuu 14, 2008, 00:20:34 »
Luin tämän joskus pari vuotta sitten, ja kirja oli aikamoinen pettymys. Sitä hehkutetaan niin hirveästi, että luulin sen sisältävän mielenkiintoisempaakin tekstiä - mutta päiväkirja olikin enimmäkseen arkisten asioiden kuvailua, toki hieman epätavallisessa miljöössä. Kyllä Anne Frankin päiväkirja on erittäin toimiva oman aikansa ja kyseisen tilanteen kuvauksena, ja voi jopa saada jonkun innostumaan historiasta enemmänkin, mutta kyllä se loppujen lopuksi aika pitkästyttävää luettavaa oli.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Sheridan

• Vuotislainen
  • Pottermore: SkyHazel4429
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #41 : Toukokuu 09, 2009, 15:06:41 »
Vaarallinen Kommentoija, lainaa ihmeessä koko kirja. Suosittelen.

Minun äidilläni on tämä päiväkirja, tosin varastin sen omaan kirjahyllyyni ja siellä se on vieläkin. Päiväkirjaksi mielettömän koskettava ja upea kirja. Ei kauan kestänyt kun luin tämän.

Hän sai pelkällä päiväkirja- meiningillä asukkaista mielenkiintoisia - todennäköisesti moni muu olisi jättänyt paljon enemmän omille ajatuksilleen kuin muille henkilöille. Hän sai jokaisesta Salaisen siiven asukkaista yksilöllisiä, erilaisia ja mielenkiintoisia. Hiljainen Peter, ärsyttävä rouva Van Daan, itseään melankolisempi Margot... Kaikki omia kokonaisuuksia, itse en olisi kuvaillut puoliakaan heistä. Olisi mennyt hermot :D

Kyllä, kirja voi olla hitusen verran yliarvostettu, kuten myös kaikki Twilightit ja jopa Potterit - se on minun mielipiteeni. Älkää kuristako. Mutta silti ainakin minulle tämän päiväkirjan lukeminen oli hyvä kokemus, sai katsomaan juutalaisvainoja eri tavalla ja tutustumaan asiaan lähemminkin.

Poissa Sydän

• ♪♫♪
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #42 : Kesäkuu 06, 2009, 11:30:26 »
Minä luin Anne Frankin päiväkirjoista sellaisen version, jossa ei ollut suoraan Annen päiväkirjamerkintöjä, vaan jonkun kirjailijan niistä kokoama elämänkerta. Tai, jos sitä nyt elämänkerraksi voi sanoa. :)
En oikein osaa sanoa, pidinkö kirjasta vaiko en. Se oli omalla tavallaan mielenkiintoinen, etenkin siksi, että olen jossain määrin kiinnostunut juuri näistä juutalaisvainoista ja toisesta maailmansodasta. Anne oli minusta ikävä kyllä hirveän ylimielinen ja nokkava, juuri päinvastainen kuin olin kuvitellut.
Lainaus
Kyllä, kirja voi olla hitusen verran yliarvostettu, kuten myös kaikki Twilightit ja jopa Potterit - se on minun mielipiteeni.
Minä olen kyllä samaa mieltä - mutta vain Anne Frankin osalta. Sanotaan, että kirja on hätkähdyttävä ja sentyylistä, mutta minusta sana 'hätkähdyttävä' kuvaa vain kirjan loppuosaa, sitä, jossa Anne on keskitysleirillä. Se sai minut vähän ajattelemaan.

Kokonaisuudessaan tuo kirja oli ihan hyvä, voin suositella sitä kaikille. Haluaisin joskus lukea sellaisen version, jossa on nuo päiväkirjamerkinnät, päinvastoin kuin siinä, jonka olen jo lukenut. 

Poissa Storithiana

• käärmenainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #43 : Kesäkuu 06, 2009, 21:08:06 »
Olen lukenut. Jotain puolitoista vuotta sitten saimme koulusta luettavaksi jonkun kirjan, joka kertoi juutalaisvainoista (olisikohan sen nimi ollut Älä tunnusta ikinä poika, kirjailijaa en muista) ja mainittuani siitä äidilleni, hän suositteli minua lukemaan tämän kirjan. Äidiltäni sen kirjan sain, ja se on sitä käsittääkseni vanhempaa painosta, nimellä Nuoren tytön päiväkirja.

Pidin kyllä kovasti. Yhdessä vaiheessa se oli kyllä joo vähän tylsä, mutta sain tietää lisää juutalaisvainoista ja muutenkin vähän sen ajan elämästä. Myös se, että olosuhteiden vaihtuessa (ja muutenkin) Anne kasvoi siitä koppavasta tytöstä, ja samalla hänen päiväkirjamerkintänsä ikään kuin paranivat.

Hmm, en nyt saa tästä kauheasti irti, kun siitä on vähän aikaa ku sen luin ja olen lukenut niin valtavasti kirjoja tässä välillä. Lisäsimpä tämän siis pitkään luettavien kirjojen listaani. Ehkä sitten jaksaisin kirjoitella tänne jotain pidempääkin analyysiä.
You're asking me will my love grow
I don't know, I don't know

Ficcifoorumi - foorumi ficeille ja yleiselle keskustelulle

Poissa henia

• Pikkuisen harhassa oleva
  • Vuotislainen
  • Pottermore: QuillNiffler10113
« Vastaus #44 : Kesäkuu 07, 2009, 12:00:45 »
Olen lukenut kyseisen teoksen ainakin kahdeksan kertaa, mutta vanhempaa painosta en, siis sitä Nuoren tytön päiväkirjaa. Syy miksi olen lukenut sen uudelleen kerta toisensa jälkeen on mysteeri minullekin, mutta arvelen että kirjan koskettavuus on suurin syy. Joka tapauksessa se on tärkeä pala historiaa.

Noista muista teoksista omistan Melissa Mullerin Anne Frank: Elämäkerta - Päiväkirjan salaiset sivut. Ostin sen kirpputorilta ehkä vähän yli vuosi sitten, enkä ole katunut. Se nimittäin valottaa hyvin Annen lapsuutta ja nuoruttta, ennen Salaiseen siipeen lähtöä. Siitä kun ei ole juuri mitään mainintoja varsinaisessa päiväkirjassa. Lukemisen arvoinen teos ja suosittelen sen lukemista.

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Lokakuu 04, 2009, 12:08:19 »
Anne Frankin päiväkirja oli hyvä kirja. Vai pitäisikö sanoa paha tai surullinen?
Annen kirjoitus oli sujuvaa ja nokkelaa. Monet kohdat itkettivät, mutta oli myös kohtia jotka naurattivat. Jos joskus tulee historiassa aiheeksi juutalaisvainot suosittelen lukemaan tämän kirjan taustaksi.
Annen kerronta on elämäniloista ja luonnollista. Kirjassa tulee esiin monia tunteita: vihaa, iloa, surua, kauhua, lapsellisuutta. Tunteita, joita esiintyy kaikissa ihmisissä. Tarina on totta, joten se on realistista ja elämää kuvaava. Hyvin koskettava kirja.

deadpromises

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Huhtikuu 06, 2010, 18:49:27 »
Olen kyseisen kirjan lukenut. Taisin lukea vanhemman version. Haluaisin lukea tämän uudemmankin painoksen.

Oli oikeastaan aika jännä ajatella, että päiväkirjan kirjoittaja on joskus elänyt ja on oikeasti kirjoittanut kirjan. On erittäin surullista ajatella, millainen tytön kohtalo sitten olikaan.

Mielestäni kirja ei kyllä ollut yhtään tylsä tai mitään. Jos se olisi ollut romaani, joka on tempaistu mielikuvituksesta, olisi se ehkä tylsä voinut ollakin, mutta kun se olikin oikeasta elämästä. Muistan lukeneeni kohdan, jossa Anne kirjoitti rukouksestaan, jonka oli rukoillut. Se oli niin koskettavaa. Jos jollakin on omana tämä kirja, olisi kiva jos hän viitsisi sen kirjoittaa tänne. Itselläni ei nimittäin ole, joten en pysty näyttämään teille tätä kohtaa.

Haluaisin lukea myös tuon Päiväkirjan salaiset sivut -jutun.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #47 : Toukokuu 03, 2010, 18:27:14 »
Gah, olen lainannut tämän kirjan monesti kirjastosta mutten ole koskaan saanut luetuksi. Nyt olen kuitenkin muutenkin innostunut klassikokirjoista, joten olen lainannut tämän ja vakaana aikomuksenani on lukeakin. Innostusta tosin aloittamiseenkaan ei ole... Olen lukenut muutaman kirjan joissa tämä on mainittu, ja historiankin tunnilla tämä on taidettu mainita. Siitä siis uteliaisuuteni, muutenkin historia kiinnostaa joten senkin puolesta tämä on varmasti mielenkiintoinen. En tiedä tästä päiväkirjasta mitään, vain hieman pääpiirteitä ja ehkä jotain pientä mitä minulle on mainittu tästä.
Vielä tulen lukemaan tämän, siitä olen varma. Se todellinen lukuinnostus vain pitäisi sitten saada jostain...
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.