Kirjoittaja Aihe: Artemis Fowl  (Luettu 34658 kertaa)

0 vuotislaista ja 2 Ankeuttajaa kyttää tätä aihetta.

Poissa Varoituskolmio

• Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #25 : Kesäkuu 29, 2005, 13:56:25 »
Mie en kestä. Mie en kestä. Mie en kestä.

Ostimme kaverin kanssa sen Opalin Koston kahdestaan. Tai kaverini osti ja minä maksan hänelle siitä puolet. Hän on melkein lopussa, mutta mie en kestä. Mie haluan sen.

Artemis Fowlit ovat hyviä, koska ne tuovat uutta. Ne eivät ole perinteistä nuorten fantasiaa. Vaikka kaikki keijut ja menninkäiset ja muut ovat jo kulttuuriemme takia vähän kliseitä, on Eoinilla tarpeeksi mielikuvitusta erottumaan. Ja se huumori, kaikki sarkastiset lausahdukset.. Ja Mulch. Ja kun varsinkin Ikuisuuskoodissa on vähän tyhmemmän sorttisia henkilöitä. Ja kirjan lopussa kun Artemis tajusi tulleensa salaliiton uhriksi..

Artemis kaikessa laskelmoivuudessaan tuo monesti mieleeni monien ficcien Dracon. Siis joissa hänestä on tehty kylmä Luihuisprinssi, joka menestyy kouluaineissa.

Ne uusimman kannet ovat järkyttävät. Mitä hiton palloja siinä oikein lilluu??

Muoks.// Noh, olen nyt saanut luettua sen Opalin Koston. En ole pettynyt, mutta se ei aiheuttanut samanlaista riemukkuutta sielussani kuin ensimmäiset. Tai ne kirjat aina paranevat, ensimmäistä lukiessani kirja oli ihan okei. Tehtävä Pohjoisessa oli ihan hyvä. Ikuisuuskoodin tullessa lainasin kaikki ja luin kaksi ensimmäistä uudestaan ja sitten ne iski. Ah, nykyään ne ovat parhaiden kirjojen kärjessä. Joten ehkä Opalin Kosto vielä avautuu minulle paremmin.

Ja ne kannet, miksei ne olisi vain voinut kimaltaa niin kuin edelliset? Jotain DNA-solukkojahan ne taitaapi olla.
“It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living.”

Kaakao

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #26 : Kesäkuu 30, 2005, 01:13:47 »
Hmm, olen lukenut kaikki (siis ne kolme) Artemista, ja pidin kovasti. Ensimmäisen osan sain joululahjaksi, joten pakostikin luin sen. Silloisen bestikseni kanssa olimme oikeita faneja. Sitten yli puolen vuoden jälkeen kiinnostus lopahti, jotenkin me kaverieni kanssa kai liikaa niistä jauhettiin.

Eikä loppujen lopuksi kirja ollutkaan niin hyvä. Minua vain ei enää kiinnostanut keijut tai mikään rikollisnero. Ei. Enää en edes voisi kuvitella lukevani niitä, mutta se voi ihan johtua, että ne tuovat huonoja muistoja mieleen.

Muuten kirjat ovat ihan mielenkiintoisia, ja kovin erilaista luettavaa kuin muut fantasiakirjat.

Poissa Sister Grace

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Artemis Fowl
« Vastaus #27 : Heinäkuu 01, 2005, 11:12:39 »
Juuh... Eli Opalin kosto on nyt luettu ja täytyy kyllä myöntää, että hienoinen pettymys oli tämä kirja. Amialea siteeraten se ei todellakaan siepannut mukaansa samalla tavalla kuin muut. Toisaalta myöskään Tehtävä pohjoisessa ei ensimmäisen lukukerran jälkeen tuntunut oikein miltään, mutta sitten toisella luku kerralla siitä jäikin jo paljon parempi maku suuhun.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Muoksin spoilerin. -Tinna
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 10:48:57 kirjoittanut Tinna »

Shanlia

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #28 : Heinäkuu 06, 2005, 14:12:15 »
Haa! Olen kaikkien Artemis Fowlien onnellinen omistaja. Se pikku kirja (siis Salaiset kansiot) oli kylläkin ihan kökkö.
Mutta nyt kun Opalin kosto ilmestyi luin sen heti kun sain kirjan käteeni. Siinä oli kylläkin hieman odotettua huonompi juoni, mutta minä en antanut sen haitata. (en ala nyt selittää juonta tarkempaa) Tehtävä pohjoisessa on Artemiksista lempi kirjani, koska siinä Arty löytää itsestään niitä hyviä piirteitään, joka oli liikuttavaa.Artemis-kirjojahan on oletettavasti tulossa vielä lisää? Eikös? Toivottavasti?
Artemikset ovat loistaviaaa!!!

Uene

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #29 : Heinäkuu 08, 2005, 15:59:51 »
Minulle Opalin kosto oli pettymys... Olihan se ihan kiva, mutta jotain puuttui. Se oli jotenkin niin sitä samaa.

//Tinna muoksi spoilerivaroituksen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 10:50:06 kirjoittanut Tinna »

Kahkonen

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #30 : Heinäkuu 14, 2005, 21:25:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Flo Fly"
Mutta pidin lukemastani, enkä usko kirjojen huononevankaan...

En sanoisi noinkaan. Ensimmäinen kirja oli minusta huikea sekoitus mafiajännityskirjoja, poikakirjoja, scifiä ja fantasiaa. Toisessa kirjassa Artemiksen suunnitelmat ovat juuri ja juuri korttitaloa lujempia ja kolmannessakin, jossa vasta aivan kirjan loppupuolella Artemiksen ylivoimaisuus alkaa näkyä.

Ensimmäiselle antaisin kouluarvosanaksi 9½, toiselle 8- ja kolmannelle 8+.

Piilevästä viherpropagandasta huolimatta siis ihan hyviä kirjoja.

Lainaus käyttäjältä: "Flo Fly"
(takakansi kannattaa lukea aina!). :)

Eihän. Ei spoilereitakaan kannata lukea aina. Esimerkiksi Grishamin kirjojen takakannet paljastavat tekstiä sata sivua alusta.

Poissa Sophie

• Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #31 : Elokuu 12, 2005, 20:04:27 »
No minulla oli ensimmäinen kirja hyllyssäni varmaan parikin vuotta. Olin sen saatuani lukenut juuri jotain 10 sivua ja kyllästyin täysin. Sitten muutaman vuoden kuluttua poimin sen kirjahyllystä ja aloin lukemaan paremman puutteessa ja kirja osoittautuikin todella hyväksi. Sen jälkeen olen lukenut kaikki ilmestyneet Fowlit, jotkut pariinkin kertaan. :)
Mielestäni teidän, jotka olette lukeneet ensimmäistä kirjaa pari sivua ei kannata hylätä kirjaa heti. Se nimittäin osoittautuu ainakin minun mielestäni loppua kohti paremmaksi. Ja olen sitä paitsi itsekkin sitä mieltä, että ensimmäisen kirjan alku oli harvinaisen pitkästyttävä. Mutta jos ei millään 'kolahda' niin eihän sille voi mitään.
What are you? I'm complicated (The League of Extraordinarý Gentlemen)

Poissa Yaya

• Vuotislainen
  • möfff
Artemis Fowl
« Vastaus #32 : Syyskuu 02, 2005, 19:52:46 »
Sain ensimmäisen kirjan vastikään loppuun ja pidin siitä valtavasti. Olen yrittänyt kerran aikaisemminkin lukea kyseisen kirjan, mutta sitten se vain jotenkin jäi. Nyt en enää tajua, miksi jätin sen aikaisemmin kesken. Kirjahan oli upea.

Itse pidin paljon keijuista, ilmahisista ja monista muista hahmoista, joita kirjassa seikkaili. Tämä yhdistettynä huimasti edistyneeseen tekniikkaan, tuloksena ei voi olla muuta kuin jännittävä ja hauska kirja.

Teksi oli hyvää luettavaa, ja kirjailijan tyylikin oli hieman erilainen. Useasti nauroinkin. Juoni oli mielenkiintoinen, ja hahmot mukavia. Erityisesti pidin Artemiksesta, Rootista ja Butlerista. Ainoana huonona puolena voisi pitää sitä, että lopussa minulle jäi eräs asia hieman epäselväksi kunnes eräs ystäväni selvitti asian minulle. Yleisesti ottaen mieletön kirja. Kannattaa lukea!
It's time to take some real risks.

Poissa miki

• Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #33 : Joulukuu 17, 2005, 12:49:05 »
Minun kaverini suositteli minulle noita kirjoja vähän aikaa sitten ja ihastuin niihin heti. Olen nyt lukenut kolme ensimmäistä kirjaa ja nyt olen lähdössä kirjastoon hakemaan Opalin kostoa, harmittaa vain kun lankesin jo vahingossa muutamaan spoileriin *haakkaa päätään seinään*

Kirjojen juoni on minusta hyvä ja Eoin Colferilla on hyvä tyyli kirjoittaa. Ainut asia mikä joskus inhottaa on se että en tahdo pysyä niitten kaikkien ihme laitteitten ja vempeleitten mukana... no pikkuvikoja, rakastan kuitenkin Artemis Fowleja josta on nyt tullut toinen lempikirjasarjani Harry pottereiden rinnalle :)
"Anything's possible if you've got enough nerve."

Elindar

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #34 : Joulukuu 17, 2005, 13:44:47 »
En tiedä olenko jo kirjoittanut tänne, mutta ei se mitään. :P
Fowlit ovat ovat hyviä ja viihdyttäviä kirjoja. Colfer osaa kirjoittaa mielenkiintoisesti, huumoria on tarpeeksi ja hahmot ovat loistavia (vaikka vähän laimenevat loppua kohti, ikävä kyllä.) Ja ne kaikki upeat tekniikkavempeleet, mitä niissä kirjoissa on. Ei voi kun ihastella. Kyllä minä ainakin voisin parit sellaiset Foalyn patentoidut keksinnöt itselleni ottaa. xP
Ensimmäinen kirja oli mahtava. Todella. Artemis oli loistava hahmo: ärsyttävä, rikas, älykäs, kunnianhimoinen, pahis etc. *3* Tykkäsin. Myös muut hahmot olivat oikein mainioita, Butler, Holly, Root, Foaly, Mulch.. Kolme ensimmäistä kirjaa olivat hyviä, tykkäsin tosi paljon, vaikka se että Artemis muuttuu yhä vain enemmän hyvikseksi, vähän suretti. Tai siis, se särmä mitä hänessä oli alussa alkoi kadota. Mutta hyviä kirjoja ne oli siitä huolimatta. Kolmannen jälkeen aloin jo pelätä että tuleeko jatko-osaa ollenkaan.
No, tulihan se ja

//Tinna muoksi spoilerin.

Mutta että vielä on tulossa lisää Fowleja? Hyvä hyvä. Vaikkei tuo nelonen ollutkaan niin hyvä kuin odotin, kyllä minä niitä silti mielelläni luen. (Ja ne 4. kannet olivat kyllä ihan järkyttävät! >.<)
Colferin muutkin kirjat ovat hyviä, Supernaturalisti ja Toivomuslista. Olen vähän odotellut tuohon ensinmainittuun jatkoa, mutta vielä ei ole näkynyt..
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 10:55:16 kirjoittanut Tinna »

Tiizi

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #35 : Tammikuu 09, 2006, 17:54:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Kanelitanko"
...Olen kääntämässä Opalin koston sitä juttua, löysin aakkoset netistä. Ossan laitan jos löydän enää. ^_^ Tämä on ensimmäinen mitä käännän, että siihen malliin. (Opin jo aakkoset melkein ulkoa :P) ...

Jossain Colferin kirjassa nuo aakkoset olivat, ei tarvitse netistä etsiä...

Minäkin opein ne ulkoa kun halusin lukea ne tekstit sieltä alareunasta, ja (olikohan) ensimmäisen kirjan luvun alussa olleista laatikoista. Vanhemmat ihmettelivät että mitä minä nyt noin tiuhaan sivuja kääntelen, enhän minä nyt sentään niiiin nopea lukija voi olla =)

Siitä on kyllä jo aikaa kun on tullut nuo luettua, mutta kyllä minä pidän enemmänkin toivomuslistasta kuin näistä Artemis Fowl-seikkailuista. Vaikkakin tuo "salakirjoitus" parantaa numeroa ainakin puolella, sitä oli hauska selvittää.

Pohjantähti

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #36 : Helmikuu 02, 2006, 10:13:23 »
Juuh.

Luin Opal Deception -kirjan suhteellisen myöhään, eli nyt menneenä jouluna. Jostain syystä en saanut vain luettua aikaisemmin, vaikka rehellisesti sanottuna olen ikääni (18) katsoen naurettavan suuri AF-fani.

Mielestäni parhaimmat AF-kirjat ovat kaksi keskimmäistä, Artemis Fowl Files poisluettuna.
En kyllä rehellisesti sanottuna edes tajua, miten voin pitää näistä kirjoista näin paljon. Eiväthän ne ole mitenkään akateemisesti ansiollisia, ja ne ovat hiukan naiiveja jne. En ole mikään hömppäkirjallisuuden ystävä, vaan ihan proosaklassikoita mielelläni kahlaan, mutta jostain kumman syystä Colferin kirjat miellyttävät. Fowlitkin on tullut luettua läpi useaan kertaan (yleensä peräkkäin). Sitä paitsi minusta tuntuu, että unohdan aina, miten kirjat päättyvät O.o Mikä on outoa, koska yleensä minulla on aika hyvä muisti fiktiokirjallisuuden suhteen. Huu.

Tosin kirjojen hahmot tietty ovat osasyy kiintymykseeni. Pidän Artemiksesta, Butlerista ja Hollysta suunnattomasti. Opalkin on miellyttävä hahmo, vaikka yleensä naispahikset ovat lähinnä rasittavia...

Heh. Niin, ja onhan sitä salakirjoitustakin hauska aina vuoden välein tulkita uudestaan :D VArsinkin kun ne symbolit on helppo oppia ulkoa, ja parin sivun jälkeen voi alarivit lukea jo sujuvasti.

Mutta. Toivokaamme, että viides kirja, The Last Colony, on ryhdikkäämpi kuin the Opal Deception. Ja sitä ennen voimme tietysti odotaa Half Moon Investigationsia, mikä on ehkä vähän nuoremmille suunnattu, mutta ihan mielenkiintoisen oloinen silti.

Muoksin spoilerin. -Tinna
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 10:57:18 kirjoittanut Tinna »

Pollexia

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #37 : Helmikuu 13, 2006, 00:23:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Kanelitanko"
Ja siitähän on tulossa elokuvakin! KAMALAA. Ja Hollyn osaan kaavaillaan Diazia. HIRVEÄÄ. Kirjailia itse haluaisi Wyona Ryderin? No, se on parempi kuin Diaz. Entäs sitten Artemiksen näytteliä? Siitä tulee kyllä vaikeaa.

NOU!!! Eikö Hollywood ole pullollaan lahjakkaitakin näyttelijöitä? Pitääkö juuri tuo naikkonen haluta siihen rooliin? Etenkin kun oma mielikuvani Hollysta on lähempana Anna Paquinia ja jopa Angelina Joliekin sopisi rooliin minusta paremmin...

Ensimmäinen kirja oli aivan ihana. En tiennyt, että pitäisikö olla Artemiksen vai Hollyn puolella, se vaihteli aina siihen nähden, että kuka oli kertoja. Ainakin aluksi, sitten Artemis vei voiton. Siinä miekkosessa(tai pojassa oikeastaan) on jotain niin ihanan kieroa. Ensimmäinen kirja oli minusta jopa parempi kuin yksikään lukemani Potteri, mutta toinen osa oli hienoinen pettymys. Artemis ei olut tarpeeksi Artemismainen. Sääli... Mutta paljon pelasti iki-ihan kääpiö Mulch. Olen rakastunut siihen hahmoon, luettuani taas kerran niitä kirjoja.

Mulchissa(olen lukenut vain 1. ja 2. kirjan, näiden perusteella kerron mielipiteeni...) yhdistyy kaikki mitä hyvässä hahmossa pitää olla. Ei-niin-kamala-pahis, mutta ei-kelpaa-hyvikseksikään. Rikkoo sääntöjä, mutta ei vahingoita ketään tarkoituksella(ainakaan en muista sellaista...). Ilmän häntä ei pärjätä, mutta häntä ei haluta mukaan. Häneen ei voi luottaa, mutta hän on tosi sympaattinen. Ehkä kuitenkin joissain tilanteissa hiukan särmätön. Mutta kuitenkin ajatteli itseään siinäkin tilanteessa.

Tarkoitus olisi saada nuo kaikki kirjat ostettua omaksi. Voisin muuten vaikka vannoa, etten ole lukenut Opalista kertovaa kirjaa, mutta kaikesta huolimatta se on käsittämättömän tuttu. Mutta en takuulla ole saanut kirjaa käteeni. Koskaan. Mutta silti se on niin tuttu...

Skradamsa

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #38 : Helmikuu 16, 2006, 13:54:49 »
Aivan ihania kirjoja, jotka taistelevat koko ajan Potterien kanssa kärkisijoituksesta suosikkikirjojeni listalla. En nyt osaa sanoa mikä niisä on niin ihmeellistä. Varmaa se on se mukaansa tempaava kerronta, joka pakottaa lukemaan koko kirjan yhdellä kertaa. Ja tietenkin nerokas juoni, sekä henkilöt, jotka ovat niin... erilaisia. Oikeasttaan melkein samat asiat molemmissa suosikeissa.
 Niille useille, jotka ovat verranneet Artemista ja Dracoa toisiinsa:
Minun mielessä niissä ei ole paljon mitään yhteistä. Molemmat vain ovat pahiksia. Artemis ei kuitenkaan satuta ketään (ainakaan tarkoituksella).
 Jos sitä nyt ei ole kerrottu sivoilla 2-5, joita en laiskuuttani ainakaan vielä jaksanut lukea, kerron vielä siltä varalta, että joku ei sitä tiedä, että Artemiksen silmät ova siniset EIVÄT vihreät.
 Mutta tästähän on tulossa elokuva! Karseeta! Ei sitä saa pilata! En kyllä mee katsomaa. *Jupisee itsekseen jotain ahneista ihmisistä ja lähtee koneelta.*

Poissa Sister Grace

• Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #39 : Maaliskuu 04, 2006, 12:04:52 »
Hamm... Minä tässä kävin hieman tutkimassa olisiko missään mitään tietoa seuraavasta Fowlista ja Wikipediasta löytyi seuraavaa

Tulossa: Artemis Fowl: The Last Colony (Viimeinen siirtokunta)
Tulossa: Half-Moon Investigations
Tulossa: Supernaturalist 2

(Eoin Colferin sivuilta en löytänyt kyllä mitään mainintaa tästä/näistä, mutta en kyllä kovin ahkerasti jaksanut siuja tutkiakaan)
Niin että seuraavalla Fowlilla olisi siis nimikin jo valmiina... Ja laitoin nuo kaksi muutakin tulevaa kirjaa tuohon, sillä itse ainakin odotan innolla tuota Supernaturalisti kakkosta ja Half-moon Investigations kuulostaa myös hyvin mielenkiintoiselta.

Sotasopuli

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #40 : Maaliskuu 24, 2006, 15:42:47 »
Vaikka ehkä poikkeankin topicista vetämällä mukaan Colferin muut kirjat.
Niin Supernaturalisti on ehkä paras kirja jota olen lukenut (Half-Blood princen jälkeen), kaikki Artytkin olen lukenut joku +5 kertaa, Supernaturalistin pariin otteeseen ja Toivomuslistan (kirjotetaanko se yhteen vai erikseen? *nolo*) vain kerran (ei siksi että Toivomuslista olisi huono, vaan siksi etten omista sitä).

Nykyään (lue: Ostettuani World of Warcraftin), en lue muutakuin pakolliset kirjat joihin lukeutuvat: Kaikki Rowlingin kirjat joita tulee (tai ainakin HP seiska), KAIKKI Eoin Colferin kirjat jotka tulevat ja kaikki Ilkka Remeksen Aaro Korpi "sarjan" osat :/

Artemis Fowleissa on vain juuri se että Artemis on niin paras henkilönä, ironiset kommentit, näsäviisastelu, älykkyys ja kaikki tämä yhdessä luo niin oudolla tavalla hauskan, ettei sitä osaa edes selittää..

Butler on myös loistava henkilö, vain sen idetiteettinsä ja mielikuvan jonka hänestä saa, mukaan..

Foaly on ehkä koko sarjasta lempihahmoni, vainoharhainen älykkökentauri, jonka keksinnöt ovat toinen toistaan hullumpia :P

Toivon todella että elokuvaan / elokuviin tulee hyvät näytteliät (etenkin Artemiksen- , Hollyn- ja Butlerin rooliin)

Sleeping Death

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #41 : Huhtikuu 25, 2006, 20:47:13 »
Artemis Fowl on aivan mahtava, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Mikä hänestä tekee mhatavan, on se että hän on rikollinen ja vielä nero kaiken lisäksi *eyes glazing over*. Olen lopen kyllästynyt goody two shoes- päähenkilöíhin, jotka ovat ennen kaikkea hyviä ja kaikkea pahaa vastaan, ja jos heiltä löytyykin sarkasmia ja luihuismaisia piirteitä, he ovat silti hyvän puolella. Se, että Artemis Fowl on rikollisnero sai minut nappaaman kirjan - ja muut hyllyssä olleet kolme - kirjaston hyllytä. Enkä joutunut pettymään.

Minusta parhaita puolia kirjoissa on Artemiksen juonet ja suunnitelmat ja niiden toteutus. Opalin Kostossa paras kohtaus oli ehdottomasti se, kun Artemis varasti Keijuvarkaan top security tallelokerosta.

Drawback kirjoissa on yleisesti se, että en hirveästi perusta fantasian ja keijujen sekoittamista nykyaikaan moisella tavalla. Pitäisin varmasti Fowleista vieläkin enemmän (paljonkin enemmän), jos Holly & co. olisi jätetty pois ja Artemis olisi saanut ikioman tarinansa.

Lienee turhaa sanoa erikseen, että lempi hahmoni on itse Artemis Fowl.

Olin kuitenkin äärettömän katkera, kun hän päätti ryhtyä Robin Hoodiksi ja lahjoittaa Keijuvarkaan takaisin yleisön ihailtavaksi, eikä edes ottanut kunniaa siitä. Olisi vain pysynyt puhdasverisenä rikollisena.

Nevertheless, aion silti lukea jatkossa ilmestyvät osat.

Quercita

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #42 : Huhtikuu 26, 2006, 19:38:36 »
Eoin Colfer osaa kyllä asiansa ;)
Eli juu, myönnän lukeneeni kaikki suomeksi ilmestyneet neljä osaa. Hieno kirjasarja, idea on uusi ja "Raikas". Colfer osaa kirjoittaa erityisellä tavalla, jollaiseen ei helposti törmää, ei ole sitä aivan normaalimmasta päästä olevaa tekstiä, mutta kuitenkin varsin hyvää.
Juoni on nerokas. Sarjalla on aihe, ja Colfer on sitten onnistunut rakentamaan kaiken sen ympärille.
Artemis Fowl on ehkä kirjassa se varsinainen Colferin "neronleimaus". Oikein hieno idea, nuori rikollinen. Jotenkin Artemis antaa tekstille idean (kuten aika usein päähenkilö tekee), ja vaikka hän onkin sellainen tosikko, on hän silti ollut kirjassa lempihahmoni alusta asti. Jotekin hänen näsäviisautensa ja ironiset kommentit tekevät Artemiksesta muista erottuvan hahmon.
Colfer tuo tekstiinsä yksityiskohtia ja ideoita, jotka juuri tekevät siitä niin erillaista ja kiinnostavaa. Yksi näistä on mielestäni henkivartijat, jotka ovat loistva idea. Mitä kirjasarja olisi ollut, jos Artemiksella ei olisi ollut Butleria rinnallaan? Ei se olisi ollut sama asia.
Nyt minut kyllä kivitetään, mutta minun kirjojen top-kymppilistalla (kyllä, ofcourse minulla on sellainenkin;), eivät Artemis Fowlit kamppaile ensimmäisistä sijoista Pottereiden, TSH:sta, Kuolemanporttisarjan tai Stravaganza-trilogian rinnalla. En kiellä Atremis Fowlien olevan loistavia kirjoja(ja varmaan luenkin ne tässä lähiaikoina uudelleen), mutta ne evät välttämättä ole juuri sitä tyyppiä, jollaisista minä kirjoitta pidän eniten, vaikka hyviä kirjoja ovatkin.
Kun siis Artemis Fowl tulee leffoihin, niin enköhän mene kuitenkin katsomaan, on aina hauskaa katsoa leffoja, jotka on lukenut kirjoina (paitsi että itse huomauttelen aina sellaisissa leffoissa jok´ikisestä kohdasta, jota ei ollut/oli eri tavalla, kuin kirjassa).
Olen myäs lukenut Supernaturalistin ja Toivomuslistan. Ensimmäiseksi mainittu loppui mielestäni hirveän surullisesti, enkä ollut ollenkaan samaa mieltä kirjailijan kanssa lopetuksesta, mutta ei voi mitään, hyvä kirja se silti oli ;) Toinenkin oli kiva, joskin aihe oli "erikoinen".
-Quercita-

rikkaruoho

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #43 : Toukokuu 12, 2006, 13:51:06 »
Artemis Fowlit ovat tosi hyviä kirjoja, ensimmäinen, toinen ja kolmas olivat mahtavia, mutta en tajua, miksi kolmannen kirjan jälkeen tuli sellainen "tietokirja" o__O ostin sen kuitenkin ja onhan siinäkin mielenkiintoisia tarinoita (en enää muista montako niitä oli, siitä on niin kauan kun luin sen) ja siinä on myös sen keijukielen aakkoset.
Viides kirja, Opalin kosto, ei ollut läheskään yhtä hyvä kuin kolme ensimmäistä kirjaa, joissa tarina on mielenkiintoinen, mutta viidettä kirjaa lukiessani en jotekin vain päässyt ns. pintaa syvemmälle ja juoni on jotenkin liian yksinkertainen, jopa tylsä.

Quende

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #44 : Kesäkuu 22, 2006, 23:38:38 »
Itse täytyy sanoa, että kirjat ovat keskinkertaisia. Kyllä niitä lukee ja juonikin on ihanan kekseliäs, mutta jokin niissä vain ei oikein iskostu minuun. Mutta kyllä ne enemmän paremman, kuin huonomman puolelle kallistuvat. Eivät missään tapauksessa huonoja kirjoja.

En ole lukenut sarjan kaikkia sarjoja. Kyllähän ne loputkin joskus pitäisi lukea. Ja varmasti luenkin.

Lapsinero on kylläkin ihana keksintö. :)
Kuinkas usein lapset kuvataankin tyhmiksi ja naiiveiksi? No, ei ainakaan tällä kerralla.

Mulefa

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #45 : Heinäkuu 09, 2006, 23:09:22 »
Sanoisin, että 1,2 ja 3 olivat hyviä, mahtavia! Mutta loppua kohti vain huononee, neljäs kirja oli mielestäni hmm.. meni vähän överiksi niitten kaikkien, kosto, murha, kääpiö taidot jne. jne. ns. liian monta sanaa sivulla.. En oikeen tykännyt ja tämä viides kirja (viimeinen siirtokunta)

//Spoilerivaroitus -Tinna
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 10:59:21 kirjoittanut Tinna »

Poissa Aldebaran

• Muurahaisleijona
  • Vuotislainen
  • Penguins. Lovely.
Artemis Fowl
« Vastaus #46 : Elokuu 14, 2006, 20:11:22 »
Potterien ohella yksi lempikirjoistani (tai sarjoista, mutta kumminkin), ehdottomasti. Colferin kirjoitustyyli on loistava, ei sellainen tusinafantasia-tyylinen, jossa sepustetaan turhista yksityiskohdista ja ihastellaan ah-niin-kaunista "toista maailmaa". Sellainen suora ja mutkaton, mutta mielenkiintoinen kirjoitustapa on minun mieleeni.
En ole ihan varma pidänkö Artemiksessa tapahtuneesta muutoksesta, varsinkin neljännessä kirjassa, jotenkin se täydelliseksi hyvikseksi muuttuminen oli..no joo, ehkä vähän liian jalo. Pahiksethan tunnetusti ovat mielenkiintoisempia. :P
  Alusta asti olen myös fanittanut Hollya, se ei tunnu yhtään Mary Suelta vaan ihan luonnolliselta. Ja se kinaaminen Artemiksen kanssa, shih.
Onko kukaan muuten koskaan miettinyt kuinka pitkä Artemis on? Jäi vaan häiritsemään neloskirjan jälkeen, kun Holly kerran on metrin mittainen (siis sentin alle maahisten keskipituuden, en muista missä kirjassa on mainittu) ja ne kuitenkin Artyn kanssa seisoskelevat vähän väliä kädet toistensa harteilla, tai sitten Hollyn kädet Artemiksen, mutta kuitenkin. Lisäksi nelosessa, kun Mulch hinaa kaksikkoa ylös peikkojen luota, he seisovat köysilenkissä "kasvot hyvin lähellä toisiaan".
Mutta siis, jos Artemis olisi esimerkiksi vain 150 senttiä, hän olisi kuitenkin puoli metriä Hollya pidempi, kuinka hyvin Holly yltäisi tämän hartioille? Siis näinkin tärkeä yksityiskohta ja kaikkea, mutta ihan todella jäi vaivaamaan..
Tai jos puutarha ei olekaan ääretön, niin mitä kamaluuksia mahtaa hiipiä sen takana?
- Pomelo puutarhanorsu -

Dylaine

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #47 : Lokakuu 08, 2006, 19:04:15 »
Artemis Fowlit ovat yksi lempikirjoistani. Oli pakko tulla kirjoittamaan tänne jotain, vaikka en olekaan vähän aikaan lukenut.

Eoin Colferilla on erikoinen kirjoitustyyli. Humoristinen ja mukaansatempaava. Juoni on mielettömän kekseliäs ja kirjojen kantava voima on tietysti Artemis itse. Olen lukenut kaikki kirjat ja luulin, että Colfer ei enää kirjoita niitä kolmannen jälkeen. Olin ihan innoissani, kun näin Opalin koston kirjakaupassa. Se oli pakko ostaa viimeisillä rahoillani. Kirja olikin sitten hienoinen pettymys, kuten näköjään parille muullekin on ollut. En voinut millään uskoa, että

Minkä verran olen tuosta viidennestä kirjasta lukenut juoniselostuksia, niin se ei ainakaan vaikuta yhtään paremmalta kuin Opalin kosto. Kirjoista tuntuu tulevan aina vain utopistisempia. Hmph. Ja minä kun pidin enemmän kolmesta ensimmäisestä :/

Nytkö ne ovat vihdoinkin tekemässä elokuvaa?? Leffaa on tietääkseni suunniteltu jo ainakin kaksi vuotta. Mutta apuaah, Aidan Michell ei näytä yhtään Artemikselta! Eihän hänellä ole edes mustia hiuksia. Ruskeatkin olisivat kelvanneet.. *snif* Ja onko tämä vain minun omaa mielikuvitustani, vai onko Hollylla punaiset hiukset? Toivottavasti tuo tieto Artemiksen roolivalinnasta ei ole virallista. Jos Hollyn rooliin tulee vielä Diaz, niin en usko, että elokuva vastaa yhtään mielikuvaani kirjasta. Mutta elokuvissa on tietysti paljon muutakin kuin pelkät näyttelijät, joten toivottavasti juonesta ei ainakaan poiketa kovin paljon. Minusta kesä 2007 kuulostaa ihan hyvältä, jos elokuva nyt edes tulee ensi-iltaan silloin. Aloin jo pelätä, ettei sitä tehdä ollenkaan, joten tämä oli ihan mukava uutinen.

//Tinna muoksi spoilerin
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 11:01:29 kirjoittanut Tinna »

Whatchamacallit

• Ankeuttaja
Re: Artemis Fowl
« Vastaus #48 : Tammikuu 29, 2007, 15:50:56 »
Aivan pakko tulla tänne tyrkyttämään omia mielipiteitäni. Tämä sisältää pieniä spoilereita, joten jos et halua tietää kirjoista yhtään mitään niin jätä väliin.

Artemis Fowl. Ehdottomasti toiseksi paras kirjasarja, johon olen ikinä päässyt tutustumaan. Toisaalta ymmärrän kyllä, etteivät nämä kirjat välttämättä miellytä kaikkia. Joidenkin mielestä kaikki tekniset vimpaimet ja hilavitkuttimet eivät vain ole kiinnostavia, ja vaikka Artemis Fowlit onkin muistaakseni fantasiakirjoiksi luokiteltu, niin niissä on minusta aimo annos scifiäkin, eikä se välttämättä kaikkien fantasia-fanien mielestä ole hyvä juttu. Minusta kuitenkin loistavan juonen lisäksi kaikki scifimäiset piirteet tekevät Fowleista juuri niin hyviä. Ja sitäpaitsi, jos kirjasta poistettaisi kaikki tekniset vempaimet, niin se olisi aika laimea. Puolet hauskuudesta piilee juuri siinä, että Foaly laukoo näsäviisaita kommenttejaan ja henkilöillä on apunaan hänen kehittelemiään vempaimia. Mieluummin minä luen, kuinka Holly pomppii poliisin hommissa laseraseen kanssa, kuin että hän heittelisi jotain keijutaikoja hiisien niskaan...

Aika moni täällä tuntuu valittavan, ettei ensimmäisessä kirjassa kuvailtu tarpeeksi Artemista. No, ne henkilöt eivät ilmeisestikään lukeneet kovinkaan tarkkaan, sillä minulle ainakin selvisi ensimmäisen kirjan aikana, että Artemiksella on mustat hiukset, kalpea iho, vampyyrimainen hymy, tummansiniset silmät (vai olivatkohan ne sinimustat, mutta jotain sinne päin kuitenkin) ja hän oli melko hintelä, ei mikään urheilullinen ja atleettinen, eikä hän mikään hirmuinen hujoppikaan ollut. Joku jo mainitsikin aiemmin, että nämä kuvailut oli ripoteltu mukavasti tekstiin, eikä niitä ollut tönkösti survottu yhteen kappaleeseen.

Päähenkilönä Artemis on varsin mielenkiintoinen. Itse pidän hänestä juuri siksi, että hän ei ole hyvä eikä paha. Tai itseasiassa hän taitaa olla sekä hyvä että paha. Jos häntä vertaa esimerkiksi Harry Potteriin, joka on suorastaan hyvyyden perikuva, niin hän on minusta huomattavasti mielenkiintoisempi hahmo. Lisäksi minusta on mukava nähdä, että hänen omatuntonsa rupeaa kolkuttelemaan pikkuhiljaa, ja mitä pitemmälle sarja etenee, sitä inhimillisempi hänestä tulee. Jollain tapaa häntä on - etenkin ensimmäisen kirjan aikana - niin helppo sekä vihata että rakastaa sen takia mitä hän tekee. Samalla kun toivoo, että keijut saisivat kultansa takaisin ja Artemis ansionsa mukaan, toivoo ettei Artemikselle sattuisi mitään.

Muutkin hahmot ovat loistavia. Butler on jotenkin niin.. no, hellyttävä saattaa olla hieman väärä sana. Mutta se, miten hän suojelee Artemista ja luottaa tähän täydellisesti on jotenkin koskettavaa. Enkä minä voinut olla hymyilemättä, kun ensimmäisessä kirjassa mainittiin jotain sensuuntaista, että 'Butler hymyili kuin hai, joka oli juuri saanut näkyviin paljaan takapuolen.' Ja kun toisessa kirjassa mainitaan, että 'Butler puristi kädessään Sic Saueriaan kuin turvariepua', niin en voinut olla nauramatta ääneen, kun kuvittelin jääkaapin kokoisen miehen puristamaan nallea toisessa kädessä ja toisessa asetta...

Ja keijut...  No, Holly ei oikeastaan ole lempihahmojani, mutta siltikin varsin onnistunut tyyppi. Mukavan sisukas ja päättäväinen, hyvin kuvailtu ja ammattinsa puolesta kohtuullisen mielenkiintoinen. Ja pidän hänestä, koska hän pelasti Butlerin muutamaankin otteeseen.

Keijuista lempparini on ehdottomasti Mulch Diggums ja hänen suolikaasunsa... Jotenkin tällaiset puolikriminaalit (tai ehkä vähän enemmän kuin puoli) ovat aina olleet lähellä sydäntäni, ja on mukavaa kun huomaa, että heilläkin yleensä löytyy kuitenkin jonkinlaista vastuuntuntoa kaiken omien etujen ajattelemisen takaa.

Foalykin on varsin mielenkiintoinen ja hänen sanailunsa Julius Rootin kanssa on hauskaa luettavaa. Minusta juuri kaikki henkilöiden väliset sanailut ovat yksiä kirjojen parhaista kohdista, eikä tehtävien ja toiminnan välissä tule "tyhjiä aukkoja", joissa kerrotaan lähinnä miten henkilöt syövät tai jotain muuta tylsää.

Juoni on myös aivan loistava. Pidän siitä, että kirjan tapahtumat sijoittuvat lyhyen ajan sisään, eikä kirjoissa kerrota Artemiksen ja kumppaneiden vuodesta, vaan jokaisessa kirjassa kerrotaan vain muutamien päivien tapahtumista. Juoni on sen verran nopeatempoinen, että kirjan jaksaa lukea helposti kerralla, eikä sitä tee mieli laskea käsistään. On myös pakko sanoa, että Eoin Colferilla on ollut kohtuullisen hyvä mielikuvitus, ja kaikkien Artemiksen nerokkaiden suunnitelmian keksiminen on jo jonkinasteista neroutta.

Luettuani Ikuisuuskoodin istuin sängylläni varmaan tunnin ja tuijotin kirjaa. Tuntui jotenkin niin turhauttavalta, kun Artemiksen ja muiden muistit tyhjennettiin ja kaikki oli yksinkertaisesti ohi. Ja juuri kun Artemis-pojusta oli tullut melkein ihminen. Julmaa. Mutta kun kuulin, että sarjaan tulee vielä neljäskin osa, niin se olikin sitten iloinen yllätys.

Opalin kosto oli minusta ehkä hieman huonompi kuin muut, mutta tähän mielipiteeseen saattaa vaikuttaa kyllä aivan hyvin neljännen kirjan tapahtumat, mukaanlukien erään ihanan henkilön kuolema... Ja oli jotenkin kamalaa ajatella, että Hollya syytettiin siitä. Taisin lukea kirjan mahdollisimman nopeasti läpi, että selviäisi miten kaikki päättyy.

Mutta joo, tykkään siis aivan hirveästi Artemis Fowleista. Ja väkersin näköjään aika pitkän viestin, ja veikkaanpa, ettei kovinkaan moni jaksa sitä lukea :D

Ai niin, luin jostain että tuo Artemis Fowl and the Lost Colony tulee suomeksi tämän vuoden helmikuussa. Ja nimi olisi käännetty ilmeisestikin että Artemis Fowl ja kadonnut siirtokunta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2007, 19:38:57 kirjoittanut Whatchamacallit »

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Mary Sue
Re: Artemis Fowl
« Vastaus #49 : Helmikuu 01, 2007, 16:37:39 »
Ensiksikin: Minusta Artemis Fowl on paras kirjasarja mitä minä olen lukenut - tai no, jakaa ykkösijan Pottereiden kanssa! - ja Toiseksi: Olen täysin samaa mieltä ylläolevan kanssa (hox! ei Tia-Marian vaan öö.. Whatchama-jotakin kanssa :D)

Ja muuten ylläolevalle kysymys (Ei, ei edelleenkään Tia-Marialle!), koskas se kirja tulisi suomeksi ilmestymään? Olin täysin varma ettei Opalin Koston jälkeen enää tulee seuraavaa osaa, mutta jos tulee AINA PAREMPI! Täytyy muuten sanoa, että Opalin koston lukiessani, tuli tippa linssiin -kirjaimellisesti- heti siinä alkupuolella ja kaikki kirjan lukeneet varmasti tietävät syyn! :'( Kyseinen henkilö oli yksi lemppareistani sarjassa ja oli kamalaa luettavaa, kun se kuoli! (En sano nyt nimeä, jos joku joka ei ole kirjaa lukenut lukee tätä)

Noh, kun Whatchamacallit -onkohan se lähellekkään noin?- sanoi jo kaiken tarpeellisen, ei minulla ole muuta lisättävää!

-Zenz
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams