Kirjoittaja Aihe: Artemis Fowl  (Luettu 35315 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Alyssa

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« : Marraskuu 05, 2002, 16:31:18 »
Huomasin, ettei Artysta ole täällä topikkia, joten oli pakko tehdä :)

Ihania kirjoja. Pidän hyvin paljon kirjailijan tyylistä, joka on minusta jotenkin erilainen muiden lempikirjailijoideni tyyleihin verrattuna.
Teksti on sujuvaa, ja asiat menevät hyvässä järjestyksessä, ja liialliselle kuvailulle tai tunteilulle ei ole jätetty tilaa.
Asiat kerrotaan suoraan, mutta silti esim. paikoista ainakin minulle muodostui selvä kuva mieleen.

Juoni on nerokas. Se on hauska, jännä ja.. *yrittää löytää sanaa* ihku. :D
Artemis on erikoinen henkilö, ja ne 'tutkielmat' ja sitten kirjan kuvailu muodostavat jännän kuvan, jokainen saa itse muodostaa oman kuvansa Artyn luonteesta.

Ainoa asia, joka minua häiritsi, on Artyn hiuksien väri ja muutenkin ulkonäkö. Vasta toisessa kirjassa (Tehtävä Pohjoisessa) selvisi, että hänellä on mustat hiukset.

Erityisesti pidin niistä kohdista toisessa kirjassa,joissa Arty pöllähti naamalleen lumeen. Se oli jotenkin niin söpöä.. :)

Mitä mieltä te olette näistä kirjoista?

//Lii poisti muutaman vanhan ja sisällöttömän viestin. Jos on valittamisen aihetta niin valittakaa. En kyllä usko.

//Tinna poisti muutamia sisällöttömiä myöskin. Kaikki "mäkin luin!111" -kommentit ja niiden kaltaiset katoavat armotta. Perusteluita kehiin.

//120307 muutama vanha&sisällötön viesti poistettu ja muistakaa varoittaa spoilauksesta edelleenkin, kiitos. -Tinna

//030211 sisällöttömiä viestejä poistettu läjäpäin. Muistakaahan ne perustelut!! -Zenz

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2011, 14:00:28 kirjoittanut Zenzibar »

Poissa Keijuanarkisti

• Sadepisara
  • Vuotislainen
    • http://www.livejournal.com/~keijukainen
Artemis...
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2002, 15:25:38 »
Olen lukenut (ja omistan) molemmat Artemikset ja mielestäni ne ovat aivan fantastisia. Kyber-keijuja, ajatuksia herättäviä huomioita ja hauskoja henkilöhahmoja, kuten Julie.

Odotan aika innolla elokuvaa (jos sellainen nyt tulee). Haluan nähdä Butlerin ja HALUAN oman Butlerin (löytyykö vapaaehtoisia?)

Onko kukaan muu kääntänyt niitä tekstejä sivujen alareunoissa?

Zillah, joka osaa sekä Gnommishia että Centauria.
My name is Jimmy, but my friends just call me the Hideous Penguin Boy. |Faerie's Tales| yök
Cedric is my champion.

Envu

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2002, 11:22:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Salmakia"
Minäkin käänsin ne alareunan tekstit, tosin vain ensimmäisestä. Toiseen urakkaan en ole vielä ryhtynyt. Pitäisi. Kyllä ne on ihan helppo kääntää, kun kirjassa kerran näytetään teksti selkokielellä ja niillä kirjaimilla, siitä vaan piirtää kirjaimet muistiin ja alkaa käännöstyön. Ehkäpä joku on laittanut jonnekin nettiinkin ne. Toivottavasti. En jaksaisi kääntään sitä toistakin...

Minä olen kääntänyt ne. Tai siis ykkösen käänsin joskus aikaa sitten. Siinähän olisi kerrottu kakkoskirjan juoni..^^

Artemikset on hyviä. Tykkään enemmän kuin Pottereista. Eoin on todella loistava kirjoittamaan, kirjoittaa hieman samanlaista ihme lyhykäistä tekstiä kuin minä tavoittelen tarinoissani^^
Ja se jo innostaa enemmän lukemaan että päähenkilö on pahis^^

Parhaita henkilöitä ovat toki Foaly, Butler (jee! *taputtelee omaa Sic Saueriaan*).. Ja unohditteko Trouble Kelpin!!!
Hyi teitä, unohditte vanhan kunnon Troublen :roll:

Poissa Diare Snape

• Hirnyrkki
Artemis Fowl
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2002, 01:09:06 »
Oijoi! Tunnustaudun ilomielin Artyn kannattajaksi! ^_^

Olen lukenut molemmat kirjat, ja pidin. Pidin erittäin kovasti. Jopa kakkosesta, vaikka se ei ollut aivan sitä luokkaa kuin ykkönen.
Ehkä minussa kiehtoo tuo kiero mieli, ja olen aina rakastanut kidnappauksia. Ja huumoria riittää! Olen naureskellut keuhkoni pois radaltaan moneen otteeseen kirjoja lukiessani.

Ykkösessä parasta taisi olla kun Holly kaapattiin, ensimmäisen keijukaispartion kukistuminen (Go Butler Go! ) sekä Butlerin loistokas taistelu peikkoa vastaan! "En usko silmiäni..." *kikatusta*

Kakkoskirjassa pidin vallankaappausyrityksestä, Artyn ryömimisestä putkessa, sekä neropattikentaurimme nerokkaasta suunnitelmasta.

Vielä jotain? Ahh niin... Pidän Troublesta, Foalyst, Butlerista, Artysta... Todellakin monesta.

Kirjoitustapa oli hauska ja erillainen. Suosittelen lukemaan...
"Pirate's do it for the booty"

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Artemis Fowl
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2003, 18:22:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Erica"

Tuo minuakin on häirinnyt ennenkin, ettei Artemiksen ulkonäköä ole vaivauduttu kuvailemaan. Muistan vain kakkoskirjan alussa, kun ohimennen mainitaan sillä olevan mustat hiukset. Jotenkin minulla olisi myös hämärä kuva, että sillä olisi kerrottu olevan vihreät silmät. Voisiko se olla mahdollista? Törkeää laittaa vielä samanvärisetkin silmätkin kuin Harrylla.

Itseasiassa Artemiksen ulkonäkö kuvataan jo ensimmäisessä kirjassa, kuvauksen lukeminen vain vaatii sen verran vaivannäköä, että viitsii kääntää sen "keijukirjaimisen" tekstin sivujen alareunasta: "...His face is pale has dark eyes and raven hair..." Tästä käynee selväksi myös se, että Artemiksella on tummat, ei vihreät, silmät. Tuskinpa Colfer olisi tuntenutkaan tarpeelliseksi plagioida Rowlingia saadakseen teoksensa kaupaksi, sen verran hyvää tekstiä häneltä syntyy ihan omasta takaa. IMHO Artemikset ovat selvästi parempia kirjoja kuin Harry Potterit, vaikka viimeksi mainituistakin pidän kovasti.
Me transmitte sursum, Caledoni

Tieka

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #5 : Toukokuu 04, 2003, 00:13:48 »
Artemis Fowlit ovat loistavia kirjoja, varsinkin juonellisesti. Arty itse on varsin mielenkiintoinen persoona. Kakkoskirjan alku on hieno ^_^
Hollyn ja Rootin naljailua on uskomatonta. Samoin muukin huumori, mitä kirjassa esiintyy. Hulvatonta :D Kirjaa ei nyt ole tässä lähettyvillä, niin en pääse niitä "helmiä" teidän kanssanne jakamaan. Joskus toiste.
Ykkönen oli mielestäni selvästi parempi, jotenkin kakkos-osa tuntui "pitkitetyltä". En minä vain tiedä.
En ole huomannutkaan siellä alareunassa mitään tekstia, ollut kai liian kirjan lumoissa. Täytyy katsoa, jos minäkin saisin siitä jotain selkoa.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #6 : Toukokuu 19, 2003, 10:38:55 »
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Pipsa, kahdessa ensimmäisessä kirjassa on kummassakin kohta, jossa teksti on sekä englanniksi (tai suomeksi) että "koodeilla": ykkösessä (englanninkielisessä pokkariversiossa) sivuilla 26 - 27, kakkosessa (edelleen alkukielisessä pokkarissa) sivulla 145. Siitä vain tutkimaan, mikä merkki vastaa mitäkin kirjainta. Jos kärsivällisyys ei riitä, pistäydy osoitteessa www.eoincolfer.com ja klikkaa vasemmasta reunasta kohtaa codes. Sivusto (tai tekstit ainakin) on Eoinin itsensä käsialaa, ja siellä kannattaa käväistä jo veikeän taustamusiikinkin takia.

Osoitteesta http://artemisfowl.tripod.com/index.htm löytyy "hupisaitti", jolla on kyllä ihan asiaakin aiheesta. Osoitteesta http://www.artemisfowl.com/ löytyy vähän virallisempi sivusto, ja osoitteesta http://www.eoincolfer.com/ jo aiemminkin mainostamani Eoin Colferin sivusto, jolla on vallan veikeä taustamusiikki. Ja yleensä kannataa kääntyä www.google.com:in puoleen, jos kaipaa sivuja jostain tietystä aiheesta. Hakusanalla "artemis fowl" sieltä löytyy nippu hassuja sivuja kaikenlaisilla kielillä. Siitä vain etsimään itselle sopivinta.

Hurraa! Eoin Colferin virallisten sivujen mukaan neljäs Artemis Fowl-kirja ilmestyy ensi vuonna! Jiiiiiihaaaaaaa! Sitä ennen ilmestyy kolme muuta kirjaa, joista kahdella ei ilmeisesti ole mitään tekemistä Artemiksen kanssa, mutta kolmas - vielä tämän vuoden puolella julkaistava - esiintyy tekstissä vain mainintana "mini adventure" ja ainakin minulle jäi hiukan epäselväksi, onko siinä kyse Artemiksesta. Tässä törkeästi suoraan  sivuilta kopioitu tekstipätkä:

I am very busy at the moment working on several projects. The next Artemis book is due out in 2004, but before that there will be a mini adventure in 2003 and a full length sci fi book- The Supernaturalist. For younger readers The Legend of Spud Murphy will be out next Spring.

Ja kyllä, Artemiksesta on tulossa elokuva, mutta siitä on vähänlaisesti tietoa tarjolla. Rainaa kyhää Miramax, ja Artemis Fowl Fun Siten tietojen mukaan sen kuvaaminen aloitetaan/ on aloitettu tässä kuussa "Amerikassa Ja Irlannissa", mutta edes pääosien näyttelijöistä en löytänyt tietoa.

Herranen aika, miten niin hahmoja ei kuvailtu? Kyllähän joka iikasta annettiin lyhyt kuvaus, joka ainakin minulle riitti mainiosti jonkinlaisen mielikuvan luomiseen. Ja pitkin kirjoja putkahteli esiin uusia pikku yksityiskohtia, kuten Artemiksen mustansiniset silmät.

//Zenz muoksi viisi (5!!) perättäistä viestiä yhteen :D Liekö joku ennätys :PP -Z
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2011, 13:58:46 kirjoittanut Zenzibar »

Poissa Liina

• Kaihomieli
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
Artemis Fowl
« Vastaus #7 : Marraskuu 27, 2003, 11:25:17 »
Minäkin sain luettua elämäni ensimmäisen Artemis Fowlin. Eikä ollut hyvä. Siitä on puhuttu niin paljon, kehuttu pottereitakin paremmaksi, mutta ei minusta. Mulla oli varmaan liian kovat odotukset. Kesti kauan ennenkuin sain sen kahlattua läpi.

Liikaa koneita. Aivan liikaa. Artemis oli ihan fiksu jätkä, mutta muut olivat ihan äh. emmä osaa sanoo, mutta kuitenkin niin tekaistuja etten tykkää. Noo, mä en oo lukenut vielä kun sen ensimmäisen. Voishan ne lukee jos löytäs kirjastosta, mutta emmä niitä itselle aio ostaa. Semmosia kirjoja, jotka lukee yhesti ja siinä kaikki. En usko että toiselle lukukerralle jäisi mitään mielenkiintoa. Ainakaan minulle.

Toivomuslista oli hyvä. Siitä tykkäsin, vaikka se onkin saman kirjoittajan. Mutta Artemis.

No olihan ne silti ihan luettavia. Mutta oon lukenut parempia kirjoja, ja paljon.

Mä muokkailen joskus, sitten kun oon saanut loputkin artemikset luettua. Jos mä sitten ymmärtäisin, miksi niistä on puhuttu niin paljon, miksi niitä on kehuttu :)
Soittaako lehmus, laulaako satakieli?

Rime

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #8 : Marraskuu 28, 2003, 20:52:17 »
Oooh!!! Ihunaihunaihuna Artyyyyy!!!1 (Joojoo, lopetan ihan kohta tämän ihuttamiseni...)

Minä olen lukenut kaikki kolme kirjaa ja pitänyt kaikista. Ananpa tässä tallaisen kuvauksen:

Artemis Fowl: Ihan hyvä. Ensin yritin lukea (Haitarileirillä) Mutta keskeytin sen. En päässyt edes puoliväliin. Nyt on kirja luettu, ja se on paras kaikista. Tässä kirjassa Artemiksella on vain kahden sentin tunteet eikä mitään viiden metrin pituisia tunnekuoppia päässä. Foalyn koneet on ihania, Hollyn pikku sutkaukset on hauskaa luettavaa, Mulch Diggumsin tekemiset siellä Fowl Manorissa on kylkiluiden katkaistava asia, Artemiksen loistavat ideat on niin mullistavia ja ihania...

Artemis Fowl: Tehtävä pohjoisessa: Ihan kiva, varsinkin HALissa olevat pikku sekaannukset. Se kaikki mitä operaatiokojussa tapahtuu, Trouble Kelpin ja Grubin pienet operaatiot siinä välissä... Se oli kyllä aika ovela suunnitelma siinä lopussa. Ja minä ratkaisin tämän kirjan salakirjoituksen. Kentauria. Se ei ole lähelläkään sitä keijukieltä, sitä ei kyllä onnistu kääntämmän. Mutta voisi yritää...

Artemis Fowl: Ikuisuuskoodi: Tämän luin tänään loppuun. Hauskaa, joskin paikoitellen liian amattimaista. Se ravintolatapaus oli aika raju, mutta onneksi Butler selvisi ainakin jotenkuten. Kryogeniikka. Artemis Fowl. Ja se ihme puhelu.

Lainaus
"Väki", sanoi vääristynyt, särisevä ääni. "HAL, taikuus, Turva, sukkulasatamat, ilmahiset, B'wa Kell, peikot, aikapysäytys, tiedustelujaos, Atlantis."

Tuossa, se kuuluu myös lempikohtiini, tässä lisää:

Lainaus
"No niin, savipoika. Leikit on leikitty. Ammattilaiset jatkavat nyt tästä. Jos olet kiltisti, saat tikkarin sitten kun tulen takaisin."
   Ja kun Holly oli ollut jo pitkään poissa, kun hän jo lensi käytävää pitkin ikivanhojen tammipalkkien alla, Artemis sanoi: "Mutta kun minä en pidä tikkareista."

Tuo oli ihunaa. "Mutta kun minä en pidä tikkareista."

~Riimu~

Poissa Sister Grace

• Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #9 : Kesäkuu 25, 2004, 14:18:21 »
Täytyypä minunkin myöntää kuuluvani Artemis fanien suureen joukkoon. Ne ovat varmasti yksiä parhaista kirjoista, mitä olen koskaan lukenut! Colferin kirjoitustyyli on täydellisen mukaansa tempaava. Kirjojen huumori on myös täydellistä, Artemis Fowlit kuuluvat niiden harvojen kirjojen joukkoon, joita lukiessani olen oikeasti nauranut ääneen. :)

Lempihahmojani ovat Mulch, Foaly, Holly ja tietenkin Herra Fowl itse. Artemis on kerrassaan vastutamaton, niin ihanan kiero, mutta ei silti täysi pahis. Olin kyllä hieman, mutta vain hieman, pettynyt lukiessani Tehtävää pohjoisessa, se ei todellakaan yltänyt ensimmäisen kirjan tasolle, joka oli  muuten todella korkea! Ikuisuus koodi oli onneksi jo hieman parempi, en tosin pitänyt niistä päiväkirja merkinnöistä, ei yhtään Artemismaisia tuollaiset nyyhkyjutut. (Ja se joka saa tästä sen käsityksen että, joku kyseisistä kirjoista oli mielestäni huono... *murinaa*)

Nelos kirja ilmestyy muuten, joskus tänä vuonna (kuten joku onkin jo ilmoittanut) ja sen nimi on, Artemis Fowl ja salaiset kansiot.

Williska

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #10 : Kesäkuu 30, 2004, 13:06:34 »
Anteeksi kaikille, jotka eivät pidä jos kirjoitan tämän, mutta silloin joskus kauan sitten aloitin lukemaan ykkösosaa, enkä saanut siitä mitään irti. Serkkuni kehui kirjan maasta taivaisiin, mutta minuun se uponnut.

No niin, ennen kuin käytte kurkkuuni kiinni minun täytyy sanoa, että olen tehnyt sen nyt. Kyllä, minä joka melkein vannoin etten koske Fowleihin enää on nyt sitten ostanut tämän ensimmäisen osan. Löysin Infosta viidellä eurolla ja ajattelin, että mitäpä tuosta. Nyt olisi tarkoitus tänä kesänä kirja vielä lukea. Ihan vain sen vuoksi, että onko mieleni muuttunut sen suhteen. Ja jos en pidä siitä voi aina vaikka antaa sen jollekkin synttärilahjaksi. Kierrätystä. :P

Poissa Domie

• Hirnyrkki
Artemis Fowl
« Vastaus #11 : Heinäkuu 18, 2004, 14:21:37 »
Kaverini luona joskus bongasin ykkösosan josta pidin paljon. Oli pakko saada jatkoa sillä minua kiehtoi kovasti Holly Shortin kamppailut ja lisää lukiessani minua alkoi kiinnostaa myös Domovoi ja Juliet Butlerin elämä ja ja heidän opettajansa madame Ko:n tausta. Kuka hän oli?

Minulle ,joka ahmii kaikki vähnkin taistelulajeihin liittyvät kirjat ja leffat tulee aina pakonomainen tarve arvostella tyylikkyydestä ja siitä kuinka paljon taistelulajeista kirjailija tietää. Hyvällä huumorilla menee läpi surkeatkin kuvaukset mutta huomasin yllätykseni että kuvaukset olivat Colferilla tarkkoja ja ns.'oikeaoppisia'.

Arty-raasu on aivan rahanhimon vallassa. Ikuisuuskoodissa viimeistaan tulee uusi,inhimillinen puoli esiin hänestä. Hänestä tulee se pikkupoika joka sai isänsä takaisin. Hämmästyttävä muutos bisnes-maailman pikkujättiläiseen.

B'wa Kell ja hänen apurinsa ovat ehdottomasti surkuhupaisia. Etenkin se yksi olio jonka silmiin oli tatuoitu isä ja äiti. Jeeh,tosi koviksia juu xDDDD

Eniten pisteitä saa Ikuisuuskoodi, juoneltaan ja hahmoiltaan. Koko potin vie Mulch Diggums. Hullunhauska olio :)))

Poissa Sinzirn

• Sammakko
  • Reservi
  • *
Artemis Fowl
« Vastaus #12 : Elokuu 06, 2004, 19:54:32 »
Minä pidän. Juoni kulkee sujuvasti eteenpäin ja henkilöt ovat loistavia. Joskus tuntuu, että kaikki käy vähän liiankin helposti, mutta hyvää luettavaa silti.

Onko täällä useampiakin, jotka ovat ratkoneet sivujen alalaidassa kulkevia tekstejä? Niitä on mielestäni hauska ratkaista, jossain vaiheessa niitä alkaa lukea jopa siedettävän sujuvasti. Mutta kolmosen tekstin ratkaisu oli tuskaa. Huh.
"Kill your darling."
Oletko ikinä ollut vaeltamassa?

Sweetie

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #13 : Elokuu 15, 2004, 17:52:09 »
Oii...Hengenheimolaisia Arty faneja.

Minä sain ensimmäisen Sisters Club kirjakerhosta heti kun se ilmestyi. Aluksi se lojui hetken hyllyllä kunnes sormet syyhysivät päästä sen kimppuun. Rakastuin kirjaan heti. Jotenkin Arty vaan on niin ihana...Nuori-rikas-pahis-tietokonenörtti kuten joku ilmaisi.

Bongasin sitten yhtenä päivänä Tehtävä pohjoisessa kirjan ja pakotin äidin ostamaan sen minulle. Ei ollut ihan yhtä hyvä kuin ykkönen, mutta lähelle meni. Se onkin ainoa kirja niistä kolmesta mistä olen alajutut ratkonut. Ykkösestä en tajunnu mitään ja kolmosta en ole edes yrittänyt.

Kolmosen näin mainoksessa ja heti seuraavana päivänä ryntäsin suomalaiseen kirjakauppaan. Kolmas oli aivan loistava. Ihan yhtä hyvä kuin eka ellei parempikin.

Neljäs tulossa?!?! Oi ihanaa...En malta odottaa *Pomppii maltamattomana kunnes saa jalkaansa krampin*

//*Muok*// Sain joululahjaksi sen salaiset kansiot. Ja se oli. Noh vähän outo, mutta hyvä. Pitäisi varmaan selvittää se ihme kirjoitus. Yritin sitä yksi ilta silmät ristissä, enkä saanut muuta kuin pari ekaa sanaa selviksi.

Pohjantähti

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #14 : Syyskuu 24, 2004, 20:40:53 »
Aivan loistavia. Juoni on aika perinteinen mutta silti erilainen, hahmokehitys on loistavaa ja kerronta vauhdikasta. Jos se ratkaisu, että tekee lastenkirjan päähenkilöstä jonkinlaisen antisankarin oli hyvä ratkaisu Colferilta.

Itse meinaan aina pillahtaa kolmannessa kirjassa itkuun kun Butlerille käy mitä käy (ei uskalla spoilata).

Itse pidän Artemiksesta suunnattomasti. Hän on moraaliton, muttei täysin paha, vaan sitä sydäntäkin löytyy.

Pakko sanoa, en malta odottaa neljättä osaa! Tämä kuun lopussa pitäisi britanniassa tulla, mutta saa nyt nähdä... Tosin se Artemis Fowl-files pitäisi tilata Akateemisen kautta.

Muoks*
Lainaus käyttäjältä: "Suvih"
Lainaus käyttäjältä: "Pieni Hikke"
Neljäs kirja tulossa!

Se on totta. Neljäs tulee tänä vuonna ja sen nimi on Salaiset kansiot :). Löysin ton Colferin uusimmasta kirjasta. Ryntään heti kirjakauppaan kun se tulee.

Ei, ei se kyllä ole vielä neljäs kirja.
Salaiset kansiot, seitsemäs kääpiö on vain lyhyt novelli ensimmäisen, ja toisen AF:n välillä, "World Book Day"-tapahtumaa varten.

(Tuntuu jotenkin että toistan itseäni...o_O; )

Seitsemäs kääpiöhän on siis yksi novelleista Salaisissa Kansioissa. Käsittääkseni siinä on useampi tarina.

Itse neljäs kirjahan tosiaan kai (ainakin Amazon.co.uk:n) mukaan ilmestyy tämän kuun lopulla Briteissä, mutta sen nimi ei ole vielä tiedossa.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
Artemis Fowl
« Vastaus #15 : Syyskuu 25, 2004, 20:14:21 »
Olen itsekin suunnaton Arty- fani. Luin ensimmäisen kirjan kaksi vuotta sitten, enkä alkuun pitänyt siitä pätkääkään. Sama kirja tarttui käteeni puoli vuotta myöhemmin, ja jäin koukkuun lopullisesti :D (Kyllä, joskus kannattaa lukea sama kirja useampaan kertaan). Sain Tehtävä pohjoisessa- kirjan joululahjaksi (mitä? olenko ainut, joka pitää sitä ykköstä parempana?! O.O) ja Ikuisuuskoodin luin seuraavana keväänä ollessani sairaalassa.

Nyt odottelen innolla uutta kirjaa, joka ainakin lähikirjaston hakukoneen mukaan tulee olemaan nimeltään "Salaiset kansiot". Enpä sitten tiedä, onko kyseinen tieto kuinka vedenpitävä, nimestä kun on nyt ollut kiistaa vähän joka puolella. Kustantajan sivuilta kun en vielä löytänyt minkään sorttista faktaa.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Pohjantähti

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #16 : Syyskuu 25, 2004, 21:44:52 »
Jep, Salaiset Kansiot ( http://images-eu.amazon.com/images/P/0141381272.02.LZZZZZZZ.jpg ) - joka kaiketi julkaistaan joulukuun lopulla - on seuraava kirja mikä Colferilta tulee Artemikseen liittyen, mutta se ei ole neljäs osa sarjassa. Neljäs osa, joka siis jatkaa (luultavasti) siitä mihin ikuisuuskoodi jäi ilmestyy tietojen mukaan ensi vuonna syyskuun lopulla briteissä. Suomennoksesta en tiedä, eikä hirveästi liikutakaan, mutta eiköhän se näy sitten lehdissä/mainoksissa. Itse hankin kyllä sen brittiversion heti kun voin, kun ne edellisetkin osat on hallussa vain enkuksi.

Ja brittienglanniksi varmasti, en ikinä anna itselleni anteeksi, että ostin sen The Supernaturalistin jenkkipainoksena! Murrrrrr.

Muoksis* Niin muuten, sen neljännen kirjan nimen pitäisi olla - ainakin Edinburghin kirjafestivaalien mukaan - Opal Deception. Arvaatte varmaan kuka on tällä kertaa pahis.

Rime

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #17 : Lokakuu 14, 2004, 22:25:03 »
Minä täällä taas, hei.
Luin koko sarjan uudestaan ja kahlasin koko topicin läpi. Mutta, järkytyin: Neljäs osa ilmestyy vasta ensi vuonna ja Saliaset Kansiot onkin novellikokoelma!
Olen kääntänyt sekä ensimmäisen että toisen Artemiksen tekstit sieltä alareunasta, ja nauroin yhdessä kohtaa ensimmäisen tekstejä. Tai oikeastaan hymyilin, sillä se oli niin selvä viittaus yhteen kirjan tapahtumaan. Vaikka sen oli kyllä tarkoituskin. Ikuisuuskoodin teksteihin en vaivaudu edes koskemaan, en minä niistä kuitenkaan mitään tajua. Pinnani katkeaisi, koska minun pitäisi katsoa, miten monta kerrosta missäkin on ja millä kohtaa ne sivulla ovat ja niin edelleen. Mahdoton tehtävä ainakin minulle.
Minun mielstäni ensimmäinen oli paras, kuten edellisessä viestissänikin sanoin. Artylle ei vain sovi tunteilu. Ei ainakaan niin paljon kuin niissä. Minusta ne ei vain sovi Artemikselle.
Tajusin Artemiksen nimen merkityksen vasta Ikuisuuskoodissa, jossa siitä kerrottiin. Minulle valkeni heti, että Artemis on poika ja hänen ulkonäkönsäkin valkeni miltei heti.
*hakee kirjan huoneestaan* Heti alussa käy selville, että Artemis on hyvin kalpea. Ja että Butler on jättiläinen. Myöhemmin, tasaisesti paljastetaan lisää. Minä en edes kiinnittänyt huomiota niihin, ne tulivat niin salakavalasti. Muodostin Artemiksesta kuvan aina uusien tietojen perusteella, ja pum - Näen silmissäni pojan, joka on aivan Artemiksen näköinen. En minä osaa selittää.
Lempihahmoni on Juliet. Hänen taistelutyylinsä on niin mukavan omalaatuinen. Ja hän muutenkin mukava ja sitäpaitsi Butlerin sisko. Ja toinen on Foaly. Hänellä on mukavat kommentit ja muutenkin ihana tekniikkanero. Aina jotakin uutta. Ja Mulch, kleptomanikääpiömme. Sekä tietysti oma pikku pahiksemme Artemis Fowl. Hänellä on ihanat jutut, ja niin edelleen, aivan kuten muillakin.
Minä valitin aika kauan lukiessani, että miksi Arty on pehmo. No, siitä tuli pehmo keijujen seurassa. Sitten muistintyhjennykksen jälkeen, hän oli taas se lähes tunteeton pikku poika. Tämä käy ilmi hänen päiväkirjamerkinnässään Ikuisuuskoodin lopussa. Mutta jostain syystä minä en pitänyt päiväkirjamerkinnöissä. Jotenkin minusta tuntui, että se ikäänkuin kuvastaa 'heikkouden merkkejä' Artyssä. En minä taaskaan osaa selittää aivoituksiani, mutta yritän kuitenkin. Päiväkirja tuntui jotenkin... Liian arkiselta Artylle. Arty on erilainen, kypsyneempi ja nero. Ei päiväkirja sovi nerolle, muistikirja on paljon parempi.

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: LumosQuest8
Artemis Fowl
« Vastaus #18 : Lokakuu 19, 2004, 13:43:45 »
Minun on nyt tunnustettava, että minä, joka muutama vuosi sitten sanoin, etten koskaan lue Artemis Fowl-kirjoja olen nyt hullaantunut tähän. Tässä oli sama asia kuin Harry Potterienkin kanssa: ensimmäisen osan alku oli niin toivottoman tylsä, mutta kun pääsi tarinaan sisään, noh se ei enää ollutkaan niin tylsä.

Eniten pidän tästä kolmannesta, vaikka en ole vielä lukenut sitä loppuun. Luulen kuitenkin, että kun olen tämän lukenut minun on luettava nämä uudestaan, edellisten lukukertojen aikana en ihan ehtinyt perehtyä tähän juttuun ja olen vielläkin ulalla muutamista jutuista.
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Tuulisiipi

• Ankeuttaja
Artemis Fowl
« Vastaus #19 : Lokakuu 29, 2004, 17:11:50 »
Artemis Fowlit on mahtavia!
Todella hauska lukea niitä moneen kertaan ja elää mukana kaikissa tempauksissa.
Kaikki kolme on niin hyviä.
Colfer on muutenki tosi mahtava kirjailia, kaikki sen tekemät kirjat on mielettömän humoristisia siis ainakin Artemikset ja Toivomuslista jotka olen lukenut. Sitä yhtä kirjaa, en muista nimeä, en ole päässyt vieläkään lukemaan, mutta kyllä senkin vielä joskus luen.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #20 : Joulukuu 09, 2004, 23:18:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Kosminen Kala"
Tiesittekö muuten että Butlerin etunimi "Domovoi" on venäjää ja tarkoittaa tonttua?

Domovoi on kyllä kodinhaltija, mutta ihan tontuksi en sitä sanoisi, sen verran se kuitenkin suomalaiskansallisista kotitontuista poikkeaa ulkomuodoltaan. Domovoi on nimittäin normaalisti näkymätön, mutta kun se haluaa tulla nähdyksi, se ottaa hallitsemansa talon edellisen asukkaan hahmon tai, jos nykyinen isäntä on esimerkiksi matkoilla, hänen hahmonsa. Se voi myös esiintyä sammakkona, liskona tai vaikka hyppivänä jyväsäkkinä. Mistään pienestä parrakkaasta äijänkässystä ei siis ole kyse.

Ja vaikka tämä onkin jo täysin offtopic, niin mainitsenpa kumminkin vielä, että Domovoin puoliso on Domovikha/Domikha/Domania, joka hallitsee talon kellaria.

Poissa Diella

• Vuotislainen
  • Enchanteresse
  • Tupa: Luihuinen
Artemis Fowl
« Vastaus #21 : Huhtikuu 06, 2005, 20:24:27 »
Sanalla sanoen Artemis kirjat ovat ihan huippuja.

Niissä on hyvä juoni, mikä kertoo tarinan asiantuntevasti, koomisesti ja mielenkiintoisesti kaikki asiat ja takakannet saavat lukijan (minut ainakin) lainaamaan kirjan.

Kerronta on koomista, hulvatonta ja vauhdikasta.
Näitä kirjoja todellakin jaksaa lukea yötä myöten, eikä silloinkaan halua lopettaa. Se on vain pakko lukea kerralla loppuun.
Mielestäni eka kirja oli kaikkein paras, sitten tulee kolmas, sen jälkeen toinen ja vikana neljäs (Siihen petyin, sillä se oli niin lyhyt ja muutenkin sellainen ettei oikein jaksanut kiinnostua siitä.)

Mutta kanntattaa lukea ne kaikki!
“This moment will just be another story someday."

- Stephen Chbosky

Poissa Sophie

• Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #22 : Kesäkuu 15, 2005, 23:28:26 »
Siis onko fowleja tulossa LISÄÄ? *tuijottaa näyttöä uskomatta silmiään*

Toivottavasti, nimittäin omasta mielestäni kolmas kirja (Ikuisuus koodi) jäi jotenkin kesken. Kyllähän Artemiksen pitäisi saada selville niiden linssien arvoitus (jota ei mielstäni lukijallekkaan kerrottu..).
Taisin kyllä nähdä jonkin viikko sitten suomalaisessa jonkun englannin kielisen Colferin kirjoittaman Fowlin, mutta en ole varma oliko se sitten uusi vai 'vanha'...

Pidän fowleistä erittäin paljon ja ne ovatkin suosikkikirjojeni kärki päässä (samoin kuin Potterit).
Nääh...Itse en ole pahemmin ajatellut ovatko henkilöt pinnallisia vai eivät, koska tarina on mukaansa tempaava (oma mielipiteeni). :)

Diella, mistä neljannestä kirjasta muuten puhuit? Salaisest Kansiot?

Kiitos Sinzirn tiedosta :)
What are you? I'm complicated (The League of Extraordinarý Gentlemen)

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: LumosQuest8
Artemis Fowl
« Vastaus #23 : Kesäkuu 25, 2005, 10:26:08 »
Olen lukenut nyt uusimman, Opalin koston.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

//Muoksin spoilerivaroituksen -Tinna
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 10:47:33 kirjoittanut Tinna »
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Poissa Amiale

• Kangastus
  • Vuotislainen
Artemis Fowl
« Vastaus #24 : Kesäkuu 28, 2005, 16:43:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Sister Grace"
Kuten jo aikaisemmin mainitsin Ikuisuuskoodissa sellaista avainta ei ole

Mutta onhan siinä! Omistuskirjoitus. Siinä on ihan selkeä koodiavain ja sen avulla minä ainakin ratkoin sen viestin.

Olen minäkin lukenut kaikki kirjat. Hyvin mielenkiintoisia minusta. Normaalisti kirjoissa kerrotaan sankareista, jotka tekevät vain hyvää jne, mutta Artemis Fowl onkin rikollinen. Se on jotenkin kiehtovaa minun mielestäni ainakin. Olen selvittänyt kaikki tekstit kirjojen alalaidasta. Niissä on aina jokin selkeä kaava, joka on helppo ratkaista. Voisi niistä tehdä kyllä vähän haastavampia...

Minulle tämä uusin kirja, Opalin Kosto, oli kuitenkin pienoinen pettymys. Se ei siepannut minua lainkaan mukaansa sillä tavoin, kun kolme edellistä (ja tietysti Salaiset Kansiot).  On tullut myös luettua Toivomuslista ja Supernaturalisti. Jälkimmäinen oli mielestäni äärettömän mahtava. Täytyypä lainata se pian uudestaan...
I want to hunt with the tameless heart, I want to learn the wisdom of mountains afar
In my world love is for poets...