Kirjoittaja Aihe: Kuolemanportti sarja  (Luettu 4855 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Shadow

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« : Tammikuu 19, 2003, 21:42:19 »
Kyselen siis onko täälä kukaan lukenut kyseistä sarjaa ja mitä olette pitäneet siitä? Ja oletteko nähneet kirjoja myytävänä viime aikoina?
Itse olen aivan ihastunut sarjaan ja päättänyt ostaa kaikki kirjat  :D

Salmakia

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2003, 11:57:20 »
Juuh, minäkin olen tuon sarjan lukenut, lähes sattumalta, ja olen tuohon sattumaan erittäin tyytyväinen. :) Vaikkei se ylläkään ehdottoman suosikkifantasiani tasolle, se on kuitenkin erinomainen tuotos täynnä mielenkiintoisia tapahtumia ja henkilöitä. Eniten pidin kakkoskirjasta Haltioiden tähti, siinä ympäristö ja juoni olivat kaikkein viehättävimpiä ja minulle sopivimpia. Kuolemanportin maailmat ovat todella omaperäinen tapahtumapaikka, ja niille on vielä historiakin, toisin kuin useimmille fantasiamaailmoille.
Itse omistan nuo kaikki kirjat kovakantisina nyt kun löysin Lohikäärmeen siiven divarista, aiemmin se oli minulla vain Loisto-pokkarina mikä todella pilasi hienon rivistön. Joku hullu oli kiikuttanut koko sarjan divariin. Noh, melkein jokaisella käyntikerralla siunaan noita mielettömiä, jotka tuovat hyviä kirjoja ulottuvilleni pilkkahintaan.

Envu

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #2 : Tammikuu 30, 2003, 17:45:07 »
Kuolemanportti rullaa:)

Aliarvostettu, toden totta. Ehkä jotkut arvostelijat eivät ole jaksaneet lukea kahta kirjaa pidemmälle? *naur*

No, minä luin ensin ykkösen ja kakkosen. Mielestäni ne olivat tylsiä.. Taisin jopa jättää kakkosen kesken.
Kunnes puolen vuoden kuluttua menin ja ostin 4-7 Kirjatorilta Hansasta. Ne olivat siellä melko halpoja. Ykkönen ja kakkonen minulla oli jo pokkareina.
Ja kun aloin lukemaan nelosesta, oih.. Ihastuin ihan täysillä ja luinkin varmaan kahdessa viikossa sarjan loppuun:)

Ja nyt olen ihan ihkuttaja. Upea sarja. Pidän paikoitellen jopa enemmän kuin Dragonlancesta.

Ja tiedättekö mitä? Olen edelleen samaa mieltä että Zifnab ja Fizban ovat sama henkilö. *mutru*

Charan

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2003, 14:38:44 »
Ah, minä ihan rrrakastan näitä kirjoja!
Olen päättänyt hankkia ne itselleni kovakantisina. Eikun metsästämään!

Ja jos nyt oikein muistan, taisivat Kuolemanportit olla ensimmäisiä lukemiani fantasiakirjoja. Herran jestas!
Ihastuin Lohikäärmeen siiven kanteen.
Omituista, minusta todellakin aivan kaikki muut Weisin ja
Hickmanin kirjat ovat syvältä. Anteeksi niille, jotka tykkää.
Minusta niissä on jotain... En tiedä. *harteiden kohautus*
Pidin toisesta ja kolmannesta eniten, vaikka niissä onkin paikoitellen
se synkkä tunnelma.
Henkilöistä Hugh ja Haplo ovat ihkuja.
Taisin jopa itkeä pirauttaa joissain kirjoissa.

Suosittelen siis.  :D

Poissa Sodapop

• Monimutkainen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2003, 01:42:46 »
Nostan tämän topicin täältä viimeiseltä sivulta esiin.. Mmh.

Tämä viesti todennäköisesti SPOILAA jokaikistä kirjaa, joten jos et ole lukenut sarjaa loppuun asti niin kannattaa lopettaa tähän.

Ensimmäinen ja toinen kirja olivat mielestäni sarjan tylsimmät. Ensimmäisen kirjan luettuani olin hieman pettynyt - olin tarttunut kirjoihin kirjailijoiden, Margaret Weisin ja Tracy Hickmanin, takia. Oletin heidän pystyvän samanlaiseen loistavaan suoritukseen kuin DragonLancen kanssa. Ensin petyin. Kolmannessa kirjassa kiinnostukseni kirjoihin lähti huimaan nousuun.

Ehkä se johtui siitä, ettei Jyskyvinssiä enää käsitelty - se on viritys, joka on tylsintä ko kirjasarjassa. Jyskyvinssi on yksinkertaisesti tylsä masiina, jonka kuvauksen hyppäsin aina autuaasti ohi. Kyllähän minä olin perillä nostovinteistä ja muusta, mutta sen historia ja se, kuinka se loppujen lopuksi toimi, ei jaksanut kiinnostaa. Pärjäsin täydellisesti ilman niitäkin tietoja.

Muutenkin alamaa oli tylsä. Umh.

Tulimeri oli kirjana loistava. Sen saaminen kirjastosta oli vaikeaa, mutta koska olen ehdottoman uskollinen järjestykselle, jossa kirjasarja on tarkoitus lukea, lopulta varasin kyseisen kirjan ja luin sen loppuun. Lasarit kiehtoivat minua, samoin Haplon ja Alfredin tiivistyvä suhde.

Viiden ensimäisen kirjan aikana minua kiehtoi kaikista eniten Labyrintti. Labyrintti. Janosin tietoa siitä, odotin kiihkeästi pääsyä kuudenteen kirjaan, jonka nimi on Labyrinttiin. Tiesin Haplon joutuvan sinne. Tiesin Alfredin olevan siellä.

Parhaillaan menen kuudennessa kirjassa. Olisin säästynyt spoilaukselta jos olisin halunnut, mutta minun oli pakko saada tietää Alfredin ja Haplon kohtalo. Minun oli pakko saada tietää kuolevatko he. Kyselin ihmisiltä. Aina ahdistuessani jostain kohdasta kirjassa, avasin messengerin ja kysyin Envulta miten asiassa käy, uskallanko jatkaa lukemista. (Kiitos, Envu. Olet ollut suureksi avuksi, en olisi kestänyt ilman sinua sitä jännitystä. Ekh.)

Olen vakuuttunut siitä että Haplo ja Alfred kuuluvat yhteen.

Jumaloin Haploa. Haplo. Mmh, siinäpä vasta mies. Kirjan kiehtovin henkilö, ei paha muttei hyväkään, oman tiensä kulkija. Jumalainen mies. Jumalainen sietää ollakin - onhan hän puoljumala, patryni. Ah <3
Alfred on herttainen, kömpelö sartani (olihan se sartani eikä satarni? piip sekoitti minut omilla käsityksillään niistä roduista :p) ärsytti minua aluksi suunnattomasti, en voinut sietää häntä. Hänen kiintymyksensä Haploon on kuitenkin jotain niin sanoinkuvaamattoman söpöä, että eek sydämeni heltyy.
Xar. Tiedän jo hänen kohtalonsa, vaikken ole siitä lukenut. Pidän siitä vanhasta miehestä, patrynista, joka toimi kansansa hyväksi useita vuosia, jonka kunnianhimo lopulta tuhosi.
Käsi-Hugh. Aww. Ensimmäinen lempparini. Rakastan häntä vieläkin. Menschiksi harvinaisen älykäs, lisäksi salamurhaajat kiehtovat minua. Onhan hän varsin korkeassa asemassa Veljeskunnassa, koska hänen etuliitteensä on käsi, seuraava käsivarresta, Ciangista.

Pidän sarjasta. Se on loistava, vaikka ensimmäinen kirja antoikin ensin vähän toisen vaikutelman.

Kina

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2003, 21:18:41 »
Kuolemanportti...
Tähän asti paras koskaan lukemani kirja-sarja! Olen tosin lukemassa vasta viidettä, mutta kaikki (kirjaston) seitsemän kirjaa komeilevat hyllyllä : ) Tässä tulee mielipiteeni hahmoista:

Zifnab, se "vanha höperö vanhus", oikeasti hyvin viisas ja... hyvä! Zifnad, Fizban, E'lin, Fiztandoodel, Paladine... Miksi ikinä häntä kutsutaan on ehdottomasti kirja-sarjan paras hahmo!!!

Sitten tulee varmaankin Alfred, kömpelö, hassu, säälittävä ja kaljuuntuva mies, mutta joka oikeasti on voimakas ja mahtava sartani! Vaikka hänen elämässään on ollut niin kauheata surua ja vääryyttä, niin kuitenkin hän tuo aina hymyn huulilleni kun luen hänen kommelluksistaan.

Seuraava on ehdottomasti kirjamme päähenkilö nro.1 Haplo! Tuo viekas, vahva, voimakas tahtoinen ja määrätietoinen patryni, osoittautuukin sartanin 'ystäväksi' ! Haplo, joka on elänyt elämänsä tuossa kauheassa vankilassa labyrintissä... Haplossa on vain sitä jotain... vetovoimaa.

No niin, seuraava on varmasti arvattavissa (tai ehkä ei) joka tapauksessa, se on 'Koira' ! Se älykäs eläin, joka seuraa Haploa (ja välillä Alfredia :) vaikka lohikäärmeliskon kitaan!

Mutta, nyt minun täytyy lopettaa, viides kirja huutaa, LUE MINUT! LUE MINUT! Mutta suosittelen lämpimästi kirjaa KAIKILLE fantasia kirjoihin tykästyneille!!!

Kuolemanportti elää!

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #6 : Elokuu 22, 2003, 21:55:28 »
Miä olen menossa neljännessä. Eli siis juuri luin sen [Käärmemaagin] loppuun. Nyt pitäisi laahautua Kuopioon asti, että saisin viitosen käsiini. Olin suunnitellut sen lukemista jo vaikka miten kauan aikaa, kun Jouni kehui sitä niin hirveästi, mutta vasta tänä keväänä sain ekan osan kun ostin sen [kirjastossa se oli aina lainassa].

Lohikäärmeen siivestä pidin paljon. Hugh oli suosikki. Kakkosen ostin kanssa. Molemmat Loisto-pokkareina. Haltioiden tähdestä en pitänyt läheskään niin paljon. Hauskinta koko kirjassa Zifnabin ja sen lohikäärmeen "keskustelu". Tyyliin:
Zifnab: "Mutta Gandalfkin poltti piippua."
Lohari: "Tiedätkö, että nimi Gandalf Harmaa ei johdu ainoastaan hänen vaatteidensa väristä?"

Tällä hetkellä pidän Haplosta aivan erityisesti. Jopa sen koirasta, vaikka irl en yleensä voi sietää niitä. Kuolemanportit ovat mielestäni paljon parempia kuin esimerkiksi Dragonlancet. Tälläkin hetkellä yksi Dragonlance meneillään ja se on suoraan sanottuna tylsistyttävä. Miksi kaikki ihkuttaa niin paljon Raistlinia? Ja hyvänä lisänä myös se, ettei tämä ole niin järkyttävän pitkä sarja.

Takiaisjalka

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #7 : Syyskuu 03, 2003, 12:06:35 »
Koko kirjasarja on tullut luettua jo useammankin kerran ja täytyy kyllä yhtyä useimpien mielipiteeseen siitä, että sarja on mahtava! Myönnettävä kuitenkin on sekin, että ensimmäinen ja osa toisestakin kirjasta oli niin kuolettavan tylsä ettei ollut kaukana etten olisi koko kirjasarjaa jättänyt lukematta....

Muistaisin, että joku oli kysellyt siitä, että mistä kirjoja löytää halvalla??
Helsingin suunnalla on muutama paikka joka kannattaa käydä kurkkaamassa: Asematunnelin Kirjatori, (Kirjoja sieltä kyllä pitäisi löytyä, ne on siellä vaan vähän piilossa, kannattaa koluta kaikki alahyllytkin hyvin,) ja Fredrikin kadun kulmassa sijaitsevasta divarista, (Kirjat ovat erittäin hyväkuntoisia). Molemmissa kaupoissa yhdelle kirjalle hintaa kiertyy noin 11- 16&#8364; eli huomattavasti vähemmän kuin esim. Akateemisessa tai Suomalaisessa, jossa kirjoista saa parhaassa tapauksessa maksaa jopa yli 30&#8364;!!

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #8 : Lokakuu 19, 2003, 20:52:52 »
Joskus perinteisistäkin kirjakaupoista voi saada löytöjä. Esimerkiksi Haltioiden tähti pehmeäkantisena Suomalaisesta 3 euroa.

Nyt olen lukenut sarjan loppuun. Ja se on nykyään suosikkisarjani. Hyppäsi ohi Näkijän tarun ja Sormusten herran.
Pakko ihkuttaa Haploa. Hän oli suosikkihahmoni, varsinkin ensimmäisen osan jälkeen [ensimmäisessä osassa Käsi-Hugh innosti]. Yleensä fantasiakirjojen hahmot sortuvat mustavalkoiseen hyvä-paha-asetteluun, mutta Haplo on hiukan niin kuin..harmaalla alueella. Ei täydellisesti kumpaakaan.
Käsi-Hugh on myöskin upea. Varsinkin hänen älykkyys ja salamurhaajuus [onko tuo sana?] iski. Kuten joku on sanonut: minä tykkään kaikesta vähänkin pahiksiin viittaavasta. Potterissakin Sirius oli aivan upea aluksi, mutta sitten se vähän laimentui kun se ei ollutkaan murhaaja vaan halusi aina vaan suojella Harrya. Olen jo päättänyt että ostan kärpäsloukun [siis lihansyöjäkasvin, en mitään tuhovälinettä] ja nimeän sen Hughiksi.
Minäkin himoitsin kirjaa Labyrinttiin. Sitä edeltävä osa meni hoppuillessa, kun päässä pyöri vain "pakko saada tietää Labyrintista!".
Tykkäsin lopusta. [Vaikka olinkin mustasukkainen Maritille. Pöh.]

Misha

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #9 : Joulukuu 06, 2003, 19:57:04 »
Minäkin luin Kuolemanportit vasta Dragonlance- kronikoiden jälkeen. Kuolemanporttien tunnelma oli jotenkin epämääräinen, en pitänyt maailmasta planeettasysteemeineen kovinkaan paljon. Kirjat olivat ihan viihdyttäviä ja nopealukuisia, mutta pidän silti enemmän Dragonlanceista kaikkine ärsyttävyyksineenkin.

Lohikäärmeen siipi ei vielä vakuuttanut minua, vaikka Käsi-Hugh olikin cool, mutta jatkaessani lukemista muihin osiin sarja alkoi kiinnostaa enemmän. Kirjoissa oli paljon keksintöjä, joista en pitänyt, mutta toisaalta myös viehättäviä, kuten patrynien ihoon tatuoidut riimut. Fizban - Zifnab - systeemi lähinnä ärsytti, vaikka itse henkilö ja etenkin hänen lohikäärmeensä olikin hauska.

Kokonaisuutena sarja edusti minulle keskitasoa, jotain mitä voi lukea välipalaksi pohtimista vaativampien kirjojen lomassa. Eniten pidin Tulimerestä, vaikka minulla yleensä onkin jotain aika vahvasti epäkuolleita vastaan.

Mutta eikö hahmoille tosiaan voi keksiä luovempia nimiä? Fantasia on varmasti nähnyt jo aika monta Xar-nimistä henkilöä. Ja Haplo on tosiaan harvinaisen typerältä kuulostava nimi.

Tallulah

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #10 : Maaliskuu 26, 2004, 21:53:14 »
Pidin Kuolemanportista, lukuunottamatta sen ajoittaista, lievää tylsyyttä. Etenkin kömpelö sartani Alfred oli minusta oikein sympaattinen hahmo, ja pidin varsin paljon myös Käsi-Hughista. Lisänimi on tosiaan aika kiva, kuten joku tuolla taisi sanoa. :)
Muuten Kuolemanportissa oli kiinnostavaa juuri tämä patryni-sartani-asetelma, ja keino liikkua niiden neljän maailman välillä. Ja eikös siinä ollut joku lentävä laiva...? *ennenaikainen dementia*

Poissa Emily Le Strange

• pikkusyöjätär
  • Vuotislainen
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #11 : Maaliskuu 31, 2004, 19:08:07 »
Yritän pian ryhtyä lukemaan Käärmemaagia. Tässä oli melkein vuoden tauko kakkosen ja kolmosen välillä. Luin viimein joulukuussa Tulimeren, ja mielestäni se oli lähes pitkästyttävän tylsä.. :D Sain käsiini vähän aikaa sitten Käärmemaagin, ja se pitäisi kohta lukea kun saa tuon yhden kirjan tuosta loppuun ensin.. ^^ En ymmärrä miten noiden lukeminen onkin päässyt venymään näin pahasti..
Pidän kuitenkin noista todella paljon, vaikka eivät kyllä lempparifantasiakseni yllä, aika paljon (ja tämä on vain mielipidekysymys) olen fantasiaa kuitenkin lukenut, ja mielestäni nuo eivät aivan ylintä kastia ole.. Mutta mielipiteensä kullillakin.
Haplo on jumalainen. O__o Tekisi todellakin mieli.. tai.. hmhmphm, ei mitään sittenkään.. x____x
Olen olento jolla ei ole kunnollista nimeä, olen haava maailman kyljessä. Mutta olen myös se täydellinen muukalainen jota rukoilit aina lapsena - että tulisin ja veisin sinut pois, sanoisin sinua kauniiksi, nostaisin sinut alastomana kadulta ja kantaisin ikkunan kautta Taivaaseen.

Ceinwen

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #12 : Kesäkuu 06, 2004, 17:39:10 »
Kuolemanporiti ovat yksiä suosikkifantasia kirjoistani, koska niiden juoni on paljon moniuloitteisempi ja -mutkaisempi kuin perus "sankarijoukko seikkailee ja pelastaa maailman"-teemalla hyllyt täyttävät teokset. Juoni on monimutkainen ja täynnä viittauksia muualle. Maailmat ovat tarkasti mietittyjä ja tarjoavat uudenlaista haastetta lukijalle pohdittavaksi.
Kuolemanportit voittavat todellakin Weis-Hickman -tiimin aiemmat sarjat, kutenpa tuon Draconlancen.

Itselläni on neljä sarjan kirjoista(ensimmäiset ja viimeiset), ja lisää tulee kun tulee rahaakin.

Kirjojen lopussa olevat laulut ovat hauska lisä, olenpa joskus niitä vähän pianolla soitellut(en tosin jyskyvinssiä, hih). Ja hahmot, jotka löytyvät muistakin kirjasarjoista, kuten Fiznab=Zifnab=Paladine ym.(ainakin minä ajattelen näin)  ja niin edelleen. Liitteissä olevat selostukset partyri/sartanimagiasta ovat  hauskoja lisiä ja mielenkiintoisia, vaikka niitä pitääkin ajatella. Niin, pidän ajattelemisesta - vaikken sitä turhan usein taida harrastakaan.

Maia Kupari

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #13 : Heinäkuu 05, 2004, 12:10:30 »
Kuolemanportti-sarja on oikeastaan ensimmäinen fantasiasarja, jonka olen lukenut. Valitettavasti täytyy sanoa, ettei se oikein vakuuttanut minua. Suhtaudun fantasiaan positiivisesti, mutta jos tämä teidän mielestänne on fantasian keskitasoa parempaa, niin huh-huh, millaista se muu mahtaa olla..

Suurin ongelma oli ehkä kerronta, joka oli mielestäni varsin tönkköä. Dialogi oli paikoin kökköä ja selittelevää, kovinkaan paljon ei annettu lukijan itsensä oivaltaa. Toisaalta tämä tarkoitti sitä, että pitkitetyt salaisuudet puuttuivat, mikä oli erittäin mukavaa :) Kirjoitustyyliin tottui kyllä, mutta aina uuden kirjan aloittaessa teksti tuntui puisevalta, kun oli välissä ehtinyt lukea jotain muuta.

Henkilöhahmot olivat minusta jotenkin paperisia, kerrottiin kyllä kauheasti niiden tunteista, mutta en kokenut niitä aidoiksi. Oikeastaan Käsi-Hugh'lla oli kaikkein mielenkiintoisin menneisyys, ja samalla vahvin persoonallisuus. Haplo, Alfred ja Xar olivat myös ihan hyviä henkilöitä, he ehtivät myös syventyä sarjan aikana. Lohikäärmeliskot olivat onnistuneita hahmoja, tosin lopussa hieman latistuivat. Ne hahmot, jotka esiintyivät vain muutamassa kirjassa olivat jotenkin kankeita ja kaavamaisia. Marit oli aika ankea hahmo, en kokenut sen oikeasti tuntevan mitään.  [Tulee mieleen lause "Show, don't tell", jota olisin toivonut enemmän sarjan hahmojen tunteiden kuvailuun]

Missään tapauksessa en inhonnut sarjaa, vaikka tämän viestin perusteella niin voisi luullakin, se ei vain tehnyt minuun suurtakaan vaikutusta. Se ei saanut minun tunteitani liikkeelle :)

Williska

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #14 : Heinäkuu 08, 2004, 18:37:19 »
Aloitin joskus kirjasarjan ensimmäisen osan, mutta en päässyt kovin pitkälle, joten lätkäisin kirjan kiinni. Silloin se tuntui niin tylsältä. Alunperin lainasin kirjan Weissin ja Hickmanin nimien loistaessa kannesta.
(Olinhan lukenut Dragonlancet)

Mutta suurimmaksi osaksi kiitos yhdelle ystävälleni ja tälle topicille luulen aloittavani kirjasarjan uudestaan. Haploa minulle on kehuttu niin valtavasti, että täytyy oikaista aukko sivistyksessä. Siitä on niin kauan kun tartuin siihen ensimmäiseen osaan, että osaan olla varmasti kärsivällisempi.^^

Tulen sitten muoksimaan, kun olen ensimmäisen kirjan saanut luettua.

Rikali

• Ankeuttaja
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #15 : Huhtikuu 06, 2005, 16:29:53 »
Se kirjasarja on musta fantastinen. Luin ensimmäisen itse asiassa ihan vahingossa, kun ei ollut mitään muutakaan luettavaa ja tiesin veljelläni olevan jotain fantasiaa jota en ollut lukenut. Lohikäärmeen siipi oli minusta melko tylsä ainakin puoleenväliin asti.
Pidän eniten Haplosta ja hänen koirastaa, tietysti Alfred on myös hauska.
Joku joka on lukenut ne kaikki tai ainakin kolmannen(?) kirjan niin saitko sellaisen kuvan että Haplon koira olisi ollut hänen sielunsa? En ole varma sanotaanko kirjassa näin, mutta minulle jäi sellanen kuva asiasta.

Poissa Diella

• Vuotislainen
  • Enchanteresse
  • Tupa: Luihuinen
Kuolemanportti sarja
« Vastaus #16 : Huhtikuu 06, 2005, 19:59:52 »
Olen lukenut kaikki kyseiseen sarjaan sisältyvät kirjat ja itsekin ihastuin niihin niin paljon, että luin koko sarjan muutamia kertoja peräkkäin, niin että lopulta kyllästyin. Mutta silti tämä sarja on aivan huippu hyvä. Weis ja Hickman tekevät todella paljon hienoja kirjoja ja olen innostunut heidän kirjoistaan. Joten suosittelen kaikille fantasiakirjoista kiinnostuneille!

Tietääkseni kunnollisista kirjakaupoista saa näitä kirjoja. Meillä päin niitä ei ole näytillä, mutta kun kysyi myyjältä niin hän haki se varastosta ja siellä niitä kuulemma on pinokaupalla.
“This moment will just be another story someday."

- Stephen Chbosky

Quercita

• Ankeuttaja
Kuolemanportti-sarja
« Vastaus #17 : Tammikuu 28, 2006, 20:30:45 »
Joo, kaikki 7 kirjaa lukenut olen...
Näin ainakin seitsemättä myytävän Suomalaisessa (ja sain sen ihanan matalalla hinnalla ostettua joskus kesäloman alussa *tyytyväisenä*).

Todella hyvä kirjasarja, näkee heti, että Hickmanin ja Weisin yhteistyö pelaa, kun kummatkin kirjoittavat niin hyvin. Olen lukenut Draconlancejakin, mutta henkilökohtaisesti ne eivät iskeneet lähellekään niin paljoa, kuin Kuolemanportit. Pidän tuosta juonesta todella paljon, vaikka maailmassa onkin olemassa lukuisia fantasiakirjoja, joissa on eri ulottuvuuksia, niin Kuolemanportti oli omasta mielestäni kiitettävän erillainen. Hahmot olivat kiinnostavia ja juonikin hyvä.

Alun perin lempihahmoni oli Käsi-Hugh, mutta sittemmin sen paikan otti Haplo, josta pidin hahmona paljon. Hän oli jotenkin kiehtova, eikä turhan yksiselitteinen hahmo, pidin. Itse ainakin pidin tuosta patryynien taiasta paljon enemmän, kuin sartaanien omasta.
Marista taas en hahmona pitänyt paljoakaan, Xarista en laisinkaan ja Alfred oli jotenkin rasittava, vaikka toisaalta hän oli kiinnostava hahmo kaikkine toheloimisineen ja toi tarinaan kivaa lisämakua. Eli ihan tarpeellinen kuitenkin tarinan juonen kannalta tämä tietysti oli.
Kun noita muiden kirjoittamia viestejä lueskelin, tulin ajatelleeksi, että nuo muutamassa osassa vain mainitut hahmot tosiaan olivat aika pinnallisia ajatusmaailmoiltaan, niihin olisi voinut kaivata jotain enemmän.

En ole varma, mutta Hickmanin ja Weisin sivuilla taisi lukea jotain, että he saattavat vielä tulevaisuudessa mahdollisesti jatkaa Kuolemanportti-sarjaa, vaikkei se olekaan varmaa. Saapa sitten nähdä. Jos jatkoa tulee, niin luen kyllä kiinnostuksella.

//Muoksin viestin aika runsaasti
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2007, 16:20:02 kirjoittanut Quercita »