Kirjoittaja Aihe: Näitä kirjoja inhoan  (Luettu 35468 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Elosäde

• Wanhus
  • Vuotislainen
Näitä kirjoja inhoan
« Vastaus #25 : Tammikuu 02, 2005, 13:46:16 »
Ensimmäisenä inhokkinani mieleen tulee Tarina vailla loppua kirjoittanut Michael Ende. Tässä kirjassa poika, jonka nimi muistaakseni oli Sebastian ostaa antikvariaatista kirjan ja alkaa lukea sitä ja tempautuu sen mukana jonkinmoiseen ihme seikkailuun. Kirjassa tekstit on vuorotellen vihreällä ja punaisella, mikä oli loppujen lopuksi aika ärsyttävää. Tarina vailla loppua oli minusta käsittämättömän tylsä, luin sen vaivalla puoleen väliin, ja minusta se olisi saanut jo loppua. Nimi oli ainakin iskevästi valittu.

Diane Duanen Haluatko velhoksi? oli ainakin jossain kehuttu. Minä en ymmärtänyt juonesta mitään, ja minua se kirja vain ärsytti, kun ne ipanat luki sitä antikvariaatista hankittua kirjaa (mitään yhteyksiä edelliseen??) ja teki niitä ihme taikoja. En tätäkään kovin pitkälle kestänyt.

Hyllystäni löytyy Anna, ystäväni jonka sain josku kymmenvuotiaana lahjaksi. Se on liian vanhanaikainen ja tylsä minulle, se onkin lojunut hyllyssä lukematta aika monta vuotta.

TSH:ta rakastan, mutta voin kyllä myöntää että se on paikka paikoin tylsä. Nytkin olen ollut puoli vuotta jumissa Frodon, Samin ja Klonkun kanssa jossain Ithilienin metsissä. Tuntematon sotilas taas oli minun mielestäni aivan mahtava :) Nojuu... moni kaverini ei kyllä pitänyt siitä, vaan selvisivät äikän tunneilla katsottuaan leffan.

Tiina-kirjojen puolustajaksi ryhdyn :) Minusta ne ovat vallan ihania. Tosin en ole lukenut niitä vähään aikaan, ja siihen ihanuuteenkin taisi vaikuttaa, että oma nimeni on Tiina.
"Insinööri on ihmisenä osaamistaan suurempi ihme" -Esa Saarinen

Strano

• Ankeuttaja
Näitä kirjoja inhoan
« Vastaus #26 : Tammikuu 06, 2007, 22:41:25 »
Nummelan ponitalli -sarjan kirjat
"Hevosjoukon kärjessä kulki Repen musta ruuna Kafka. Se osoitti jälleen kuuluvansa huippuluokan hevosiin, teki takaosallakäännökset ja laukannostot täsmällisesti korviaan joskus hieman luimistaen..." (Nummelan ponitalli, Ponisaaren arvoitus). Heppakirjat ovat täynnä vaikeita termejä. Ne pyörivät kokonaan ihanien, ylväiden ja hulvattoman hauskojen heposien ympärillä ja niissä kuvaillaan hevosia aina yksityiskohtaisesti ja tarkasti. ("Myrskytuuli oli kerrassaan upea hevonen. Sen jalat olivat vahvat ja jykevät, ja paksun otsatupsun alta pilkottivat sen tuliset, kiiluvat silmät. Musta karva kiilteli tallin pölyisessä valossa, kun Tessa taputti sen selkää ja suki karheata harjaa") En ole kiinnostunut hevosista, vaikka olenkin muuten eläinrakas. Olen lukenut kaksi Nummelan Ponitalli -kirjaa ja molemmissa taisi olla jokin huumejuttu kyseessä, pah.

Replicat
Aivan, ihana, täydellinen Amymme on koko komeudessaan niin ärsyttävä, että tekee mieli hakata päätään seinään. Pari vuotta sitten luin kirjoja innoissani, hankinkin paljon, kunnes tajusin, että ne ovat pelkkää roskaa. (Minulla on silti sarjan viimeinenkin kirja, koska halusin saada sen kirjahyllyyni sarjan täydennykseksi -_-'.) Jos nyt koskisin niihin, saisin kai jonkinlaisen syyhyn. Marilyn Kaye kuvailee huonosti (minusta) ja hahmot ovat epäuskottavia.

The Nightmare room ja Goosebumps -sarjat
Nekin olen lukenut kaikki lukuunottamatta muutamaa viimeiseksi ilmestynyttä. Olen aina ollut sitä mieltä, että se-mies-on-hullu, (vai onko se nainen, ei mitään tietoa) mutta nyt olen varma asiasta. Juonet ovat toinen toistaan kieroontuneempia ja hutaistumpia, niitä ei jaksa lukea. Valtaosa kiroista vielä "jää kesken", eli viimeinen lause/kappale on sellainen, että se nostaa jännitystä, mutta kohtaus jää kesken. Harvinaisen ärsyttävä tuo tapa.

Muita kirjoja, joita yksinkertaisesti inhoan, ovat Eva & Adamit, jotka ovat sataprosenttista siirappista puuroa, tylsääkin tylsemmät Runotytöt ja Annat

Aquila

• Ankeuttaja
Vs: Näitä kirjoja inhoan
« Vastaus #27 : Tammikuu 20, 2007, 18:53:37 »
Hmm. Minulla ei ole tähän keskusteluun mitään uutta, mutta tulinpahan nyt kuitenkin kertomaan mielipiteeni.

Nummelan ponitalli on aika typerä sarja. Luin niitä joskus ala-asteella, ja ne ensimmäiset kirjat olivatkin ihan hyviä. Mutta jossain vaiheessa ne alkoivat kertakaikkiaan puuduttamaan. Siis melkein jokainen kirja on samanlainen: päähenkilöt menevät kesällä kartanoon, on tosi kuuma ja hui! yhtäkkiä alkaa kummitella tai jotain sinnepäin ja sitten Kikka pelastaa kaikki ja loppu hyvin kaikki hyvin. No en ole lukenut niitä varmaan sataan vuoteen mutta muistan hyvin että yli puolien kirjojen nimi sisälsi sanan "kartano". Ihmettelen kirjailijan mielikuvituksen puutetta syvästi. Varsinkin kun näitä kirjoja on niin paljon.

Hopeanorsu tai joku sinnepäin. Siis se on nuortenkirja ja kertoo jostain tytöstä jolla on suhde opettajansa kanssa. En suosittele ketään lukemaan tuota kirjaa. Se oli jotenkin todella ahdistava ja kamala. Siinä oli jotain ällöttäviä seksikohtauksia ja juoni junnasi paikallaan. Kertakaikkiaan inhottava kirja minun mielestäni.

Goosebumpsit ovat naurettavan typeriä. Ne ovat kai olevinaan tosi pelottavia, mutta en oikein ymmärrä ketä ne pelottavat. Luin yhden kirjan, en muista mikä sen nimi oli, siinä kerrottiin seikkaperäisesti kuinka jonkun sisälmykset purskahtivat maahan. Outoa. Ja ne loput ovat inhottavia, loppuvat kesken.

Eipä muuta.

Iria

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Maaliskuu 20, 2007, 20:25:02 »
Nyt tulee mieleen William Goldingin Kärpästen Herra.
Muka olevinaan joku maailmankirjallisuuden merkkiteos, mutta loppujen lopuksi se oli aika epämiellyttävää luettavaa. Jotkut saattavat tykätä, mutta itse en ainakaan lue mielelläni kirjoja, joissa ihmiskunnan ja ihmisen olemuksen päälle kaadetaan mutaa ja kaivetaan kaikkia huonoja puolia esiin, muka hirveän radikaalisti ja shokeeraavasti. Paljon verta, tottakai. Lisäksi kirja on kirjoitettu äärettömän tylsästi, latteita ilmaisuja käyttäen. Aarresaari-ideakin on kyllästyttävä, totta, eihän se Goldingin aikaan varmaan vielä ollut loppuunkaluttu, mutta minä en ainakaan enää näe siinä mitään sykähdyttävää.

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #29 : Maaliskuu 25, 2007, 14:51:14 »
Mä luen kans paljon ja tässä on kammottavimmat kirjat joihin oon joutunu epähuomiossa törmään:

Ette te minua tunne alkoi todella ottaan kaaliin jo ensimmäisten parinkymmenen sivun jälkeen. Siihen asti joka lause oli tyyliin: Isä, joka ei oikeasti ole isäni tulee sisään ovesta, joka ei oikeasti ole ovi ja astuu eteiseen, joka ei oikeasti ole eteinen, riisuu kengät jaloistaan, jotka eeivät ole oikeat jalat… Tälläset ei oikeen oo meikäläisen makuun vaan saa mun aivot kiehumaan. Miten joku koskaan on voinut saada tollasta tekstiä kansien väliin?

Tuija Lehtisen Laura-sarja. Sen Mirkan vielä kesti, mutta ei Lauraa. Laura nimittäin on  aivan Mirkka numero 2, mutta asuu vaan kaupungissa. Muutenkin on tylsää lukea kirjaa, jossa ei tapahdu mitään. Pääasia niissä monissa osissa, mitä Laurojakin on ollut, on vain että miks bestikseni ei puhu minulle ja mitä haluan ruveta opiskeleen.  Ei niin kiinnostavaa, että mun mielenkiinto pysyis yllä.

Sitten Raamattu on kyllä yli mun ymmärryksen. Kaiken maailman satuja sinnekkin tungettu. Ja mulla on ripari just nyt kesken. Tänäänkin aamulla messussa pappi luki jonkun pätkän jostain Joonasta, jonka kala oli nielassu, kunnes kolmantena päivänä pääsi ulos. Ja sitten vaahdotaan, että koko kirja on totta. Ainakin ihan reilusti väritettynä. Huh huh.

L.M Montgomeryn  Runotytöt. Annoista tykkään hirveästi, mutta Emilian kuvioihin ei pystynyt samaistuun yhtään. Siinä vaiheessa kattilani kiehui yli, kun hänen ja sen vanhan papparaisen häitä suunniteltiin. ( toivottavasti en nyt sekota johonkin muuhun ) Jotenkin tönkköä tekstiä. Tai sitten mä en vaan yksinkertaisesti ymmärrä runoilijoita.

Astrid Lingreniä kehutaan ja kyllä mäkin Pepistä ja Eemeleistä tykkään, mutta ne Melukylän lapset ei uppoa. Kuinka joku voi kirjoittaa täysin juonetonta tylsää tekstiä kirjan verran. Tai saattaa niitä kirjoja enemmänkin olla kun yks, mutta mä en taatusti ole niitä muita lukenut.

Hevoskirjat, Sweet Valley High:t ja Viisikot kuuluvat myös inhokkilistalle niistä syistä, joita ollaan jo tänne keskusteluun listattu, joten en niitä kaikkia rupee tänne kirjottaan. Ja sitten Viisikkoihin en olis varmaan koskenukkaan, mut ala-asteella niitä oikeen tuputettiin. Ja kehuttiin Enid Blytonin kirjoja.
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Killmore

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Maaliskuu 31, 2007, 09:03:21 »
Hirvein kirja jota olen ikinä lukenut on Sofian Maailma. Äiti pakotti lukemaan, ja se oli niiiiiiiiiiin kuolettavan tylsä että... Painiskelin itseni kanssa 5. lukuun asti, sitten meinasin nukahtaa, ja suosittelin tätä serkkuni äidille. Laittoi serkkuni lukemaan, hah. Ei olisi pitänyt kiusata minua... Nyt kyllä menee OFFiksi. Siis, Sofian Maailmassa on satoja sivuja siitä, miten pikkuinen tyttö pohdiskelee kaikkea filosofista, etsii salaista "ihailijaansa" ja blaa blaa blaa... Älä lue jos et halua kyllästyä tylsyyteen! Ainoa hyvä juttu on se, että loppua ei arvaa jo puoli välissä.

Sitten on Viisikot. En tajua mikä niissä viehättää siskoani. Ennalta arvattava juoni ja kevyet hahmot. Hah. En kyllä ole lukenut kuin yhden kirjan, tai no, puolet yhdestä viisikoiden "seikkailu"- kirjoista. Se kirja oli niiin kuolettavan tylsä, hahmoja ei kuvailtu... Ja klassista Viisikot- sarjaa on vielä kehuttukin. Saanko kysyä että mistä :''D Eind Blyton on muuten loistava kirjailia, hyvää kuvailua jne. Mutta tämä vaikuttaa siltä että Eind olisi kirjoittanut tämän sarjan tylsänä kesäpäivänä ollessaan pieni ja teini-ikäinen, ja sitten myöhemmin julkaissut viisikot hieman hiottuaan niitä.

Pirates Of The Caribbean- kirjat. Rakastan leffoja, mutta kirjat... *puistatus* Monia loistavia taistelukohtauksia on jätetty pois, hahmoista on tehty varsin erilaiset kuin leffoissa, Elisabethin ja Willin suhdekin jää 1. kirjassa todella vajaaksi. Kuvailu on hieman puutteellista, mutta ymmärrän että on vaikea tehdä sarja leffasta, kun henkilöhahmot on jo luotu ja kirjoittajalla on varmasti paineita. Muttamutta, että NÄIN huono kirja. En tykännyt.

Sweet Valley High- sarja. 'Jessica ajeli ympäriinsä upeat vaaleat hiukset liehuen upealla punaisella avoautolla. Ja arvaa mitä! Hänen täydellinen sisarensa Elisabethkin ajeli!' Tuollaista soopaa yleensä 100 - 200 sivua. Olen uskollisesti kahlannut kaikki kirjat läpi, koska vannoin pienempänä itselleni että luen ne - en silloin osannut lukea ja vannoin sen kansien perusteella. Ne trilleritkin ovat kaikki 'Jessican kauniisiin sinivihreisiin silmiin syttyi pelko ja vaaleat auringon raidoittamat hiukset tummuivat. Hänen hoikka ja ruskettunut vartalonsa alkoi täristä kun hän näki miehen astuvan piilopaikkaansa kohti - eli työpöydän alusta kohti'- tyylisiä, eli täydelliset Elisabeth ja Jessica selvittävän karmean murhan jne.

Aah, tämä oli jopa terapeuttista! Ihanaa haukkua inhoamiaan kirjoja, varsinkin Sweet Valley High- sarjaa!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2007, 09:09:45 kirjoittanut Killmore »

Poissa Getorick

• Haaveilija
  • Vuotislainen
  • Ian <3
« Vastaus #31 : Maaliskuu 31, 2007, 23:25:50 »
Suuret kiitokset tästä topicista. Sain täältä muutamia vinkkejä mitä lainailen kirjastosta heti koeviikon päätyttyä ^^

Toinen kirja mitä inhoan on Nancy(kirjoittanut Deporah joku) kertoo Sex Pistolsin laulajaan(Sid Vicious) rakastuneesta Nancysta, joka on aivan kamala! Kirja kerrotaan äidin(Deporahin) näkökulmasta ja siinä kerrotaan Nancyn elämä aina kuolemiseen saakka(kuoli 20 vuotiaana)
En edes viitsinyt lukee sitä kirjaa loppuun. Kirja perustuu tositapahtumiin.

Ahh! Yksi parhaimmista kirjoista mitä olen koskaan lukenut <33

No mutta asiaan. En oikeastaan vihaa mitään kirjoja. Olen melkein kaikkiruokainen kirjoissa, vaikka toiset ovat kyllä aika tylsiä..

Goosebumpsit ja Nightmareroomit ovat sitten niin järkyttävän huonoja. Kummastakin sarjasta olen lukenut jotain 5-7 kirjaa ja sekin on liikaa. Niin, no luin niitä ala-asteella, ja yläasteella kait pari. Siitä on siis jo joitakin vuosia aikaa. Kaikki ne ovat niin samalla kaavalla kirjoitettuja. Yhdessäkin kirjan päähenkilö luulee naapureitaan kummituksiksi ja lopussa paljastuu että se oli itse jo kuollut x_____X

Toistelen tässä nyt muita mutta sanon silti. Siis TSH jäi minulta kesken. Taisi loppua siihen kun Frodo hämähäkki-jutun jälkeen örkeillä vankina. Ja Sam oli sitten siellä ulkopuolella. Hyvä että siihen saakka edes pystyin lukemaan. Eijei, elokuvat riittävät minulle.

Haha. Sen verran vielä, että. Animorphs, Penny-sarja ja Sisters club sarjat ovat täällä kovasti haukuttuja. No olen lukenut näistä kaikista kaikki kirjat. Penny-sarjasta on muutama varmaankin lukematta. Jokatapauksessa pidin niistä silloin, ja pidän edelleen. Odottelen jatko-osia niihin innolla ^^ eh

Olen sanonut sanottavani.

//ahaa! Jos olette nähneet elokuvan Paholainen pukeutuu Pradaan , älkää lukeko samannimistä teosta kirjana. Aivan surkea mielestäni. Tietenkin elokuva on alunperin tehty kirjasta, mutta niissä ei ole varmaan muuta samaa kuin perusidea. Epämuodikas tyttö menee töihin muotifirmaan kamalan pomon assistentiksi. Kaikki muu on muutettu. Loppukin on aivan erilainen. En tosiaan suosittele kirjaa. Melkein meni elokuvastakin maku ; (((
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2007, 23:38:45 kirjoittanut noooraa »
Luonnevika.
Täytyy taistella.
Joskus voi myös taiteilla. Tai ainakin yrittää.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #32 : Huhtikuu 15, 2007, 19:34:03 »
Inhoan monia, monia kirjoja. Olen hyvin kriittinen lukia, enkä voi sietää huonoja kirjoja. Huonosta kirjasta tulee ensimmäiseksi mieleen Mika mutkamäessä-niminen kirja (kirjoittajan nimeä en muista). Kirja oli tylsä, en pitänyt siitä ollenkaan. Koulussa pakottivat sen lukemaan. Kirja oli tylsä enkä pitänyt kirjoittajan tyylistä. Teksti ei vain kolahtanut, en oikein osaa sanoa tarkemmin miksi, mutta en vain pitänyt kirjasta. Sitten on nämä Mary-Sue kirjat Sweet Valley Highit ja Replicat. En jaksa lukea kirjaa jossa on ah-niin-täydellinen päähenkilö, joka näyttää täydelliseltä ja on paras kaikessa. Lasten Barbie-kirjatkin kuuluvat tähän kastiin. Hyi kamala.

TSH:ta en saanut ensimmäisellä kerralla luettua, mutta kun myöhemmin luin sitä uudestaan, luin sen loppuun asti eikä se ollutkaan ihan niin tylsä kuin luulin. Mutta siis huonot kirjat; Everworldit ovat jotakin kauheaa. Lainasin kirjastosta yhden kirjan enkä saanut sitä luettua kaikessa tylsyydessään. Neiti Etsivät ovat myös kauheita, luin erästä kirjaa, koska ystäväni sanoi sen olevan hyvä, mutta kirja oli niin tylsä että parin luvun jälkeen en enää jaksanut lukea sitä. Sitten luin sen myöhemmin läpi, mutta kirja oli huono. En pitänyt ollenkaan, hyi hyi.

Diane Duanen velhokirjat (en muista nimiä. xP) ovat myös huonoja. En pidä kirjailijan tyylistä, olen yrittänyt lukea kirjoja useampaan otteeseen, mutta vielä en ole saanut yhtään kirjaa luetuksi kokonaan. Goosebumbs ja The Nightmare Room - kirjat ovat tylsiä. Ne etenevät saman kaavan mukaan, aina. Eivät edes ole pelottavia. 7 tassua ja Penny, Mary-Sue kirja jälleen kerran. Ei jaksa, mielenkiinto loppuu. En vain jaksa lukea tuollaista. Vaikka hevosista pidänkin, täytyy sanoa, etten ole vielä hyvää hevoskirjaa lukenut.

Huoh, pitäisiköhän jo lopettaa tämä valittaminen... x) Valitan lisää kun keksin lisää valitettavaa. >xD

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
« Vastaus #33 : Huhtikuu 16, 2007, 16:28:53 »
Willian Nickholsonin Tuulen laulu
Vain vaivoin sain kahlatua sen läpi. Olin monta monta kertaa kirjastossa katsonut, että kirja vaikuttaisi melko hyvältä. Kansi oli kiinnostava, takakansikin vaikutti lupaavalta. Sitten kerran lainasin sen. Pari ensimmäistä lukua olivat mukavat, kun siinä kerrottiin sen fantasiamaailman tavoista ja kulttuurista, sitten kerrottiin henkilöistä jne. Mutta kun varsinainen juoni käynnistyi, en pysynyt lainkaan mukana. Kirja oli yksinkertaisesti sekava ja tylsä. Lisäksi loppu oli niin itsestäänselvä, että tuntui melkein turhalta lukea se. En unissanikaan kuvitte että lukisin kaksi jatko-osaa.

Seita Parkkolan ja Niina Revolan Susitosi
Tässäkin sama juttu kun ensimmäisessä: Kansi, takakansi ja alku tuntui lupaavalta. Puolessa välissä se kuitenkin muuttui niin sekalaiseksi, etten enää tajunnut yhtään mitään. Kirjan nettisivuilla susitosi.wsoy.fi lukee näin:
Lainaus
Kirjassa on kaksi päähenkilöä, ja sillä on kaksi kirjoittajaa. Yhteistyö on tuottanut värikkään ja polveilevan seikkailun, jossa sanat liikkuvat yhtä nopeasti kuin levottomat päähenkilötkin.
Minusta tuo on vain kaunisteltu versio siitä, että kirja on kirjoitettu epämääräisesti ja nämä kaksi kirjailijaa eivät oikein osaa tehdä yhteistyötä.

Sweet Valley High
on varmasti mainittu täällä sen tuhannen kertaa, mutta minunkin on pakko vielä huomauttaa se. Yhden kirjan olen lukenu ja senkin vain siksi ettei koulussa mitään kiinnostavampaa ollut. (Silloin koulun kirjasto oli aivan avuton näiden nuortenkirjojen kanssa. Se oli täynnä kuva- ja tietokirjoja) Meidän piti siis lainata koulun kirjastosta joku kirja ja lukea se.

Elosäde kirjoitti:
Lainaus
Hyllystäni löytyy Anna, ystäväni jonka sain josku kymmenvuotiaana lahjaksi. Se on liian vanhanaikainen ja tylsä minulle, se onkin lojunut hyllyssä lukematta aika monta vuotta.

Tämä tyttö ilmoittautuu Anna-kirjojen ystäviksi! Omistan itse muutaman, olen lukenut kaikki kirjat jossa kerrotaan Annasta, ei hänen lapsistaan. Tosin sen voin sanoa että viimeinen kirja joka Annan "seikkailuista" kertoi, jäi minulta kesken, koska minua harmitti että hän lopulta meni Gilbertin kanssa naimisiin vaikka oli häntä pikkutytöstä asti inhonnut. Seurasin myös Annan elämästä kertovaa telkkarisarjaa :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2007, 16:33:42 kirjoittanut Reta »
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #34 : Kesäkuu 10, 2007, 18:28:04 »
Tietysti tämä Mary Sue: Sweet Valley High. Ulkonäköni on täydellinen, avoautomme on täydellinen, poikaystäväni on täydellinen, komea ja useimmiten rikas), selviän mistä vaan....
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
MINÄ olen täydellinen. Yäk.

Lainaus käyttäjältä: Syrai
Replicat. Himovenytetty täydellisine Amyineen. Amyn ystävien pitäisi aina olla niin sympaattisia Amya kohtaan, sillä onhan Amy täydellinen ja aina parempi kaikessa kuin he.
Muutamat kirjat Replica- sarjan alussa olivat hyviä. Kuinka Amyn pitää salata "täydellisyytensä", ja kuinka häntä jahdataan... Sinänsä ihan viihdyttävää, mutta pian alkaa kyllästyttää sarjan loppupäässä lukiessaan Amysta, ja hänen "johtajavainustaan", ja kilpailustaan Amy 5:n kanssa, sekä niistä vaaroista joita hän kohtaa.

Oikeastaan sama juttu Laurojen kanssa. Laura on jotenkin niin... ärsyttävä. Mary Suen tyyppinen. Kirjan juonet ovat useissa kirjoissa hyviä, mutta yli puolen juonet... ei oikein enää kiinnosta, kun olet lukenut ne kerran.

Sisters Club: Voi jestas sentään. Kaikissa sama juoni; joku valehtelee, jää kiinni, mutta kuitenkin kaikki onkin parhain päin. Jos tulee riitaa, niin kirjan lopussa ollaan taas kaikki niin kavereita. Valehteleminen on tavallaan se keskeinen "pahe" jokaisessa kirjassa, ja muuten tarinassa on vähän muutakin juonta. Kuitenkaan kaikki hahmot eivät sentään ole täydellisiä, onneksi....

Oikeastaan ne pahimmat, karsittuna Seitsemän tassua ja Penny, Pollux-kirjat...
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
« Vastaus #35 : Heinäkuu 10, 2007, 22:24:58 »
Tietysti nämä vanhat kunnon Replicat, joita aika moni on jo täällä haukkunut, aiheuttavat hampaiden kiristystä. Tai no, eivät oikeastaan - lähinnä rupeaa säälittämään kirjailijan puolesta. Omistan joka ikisen niistä (eikun hetkinen, kaksi uupuu) ja kaikki toistavat itseään. Päähenkilö ärsyttää pahasti, sivuhenkilöt samaten ja teksti on kökköä. Ei maksa vaivaa lukea :>
Hieman samaa sarjaa ovat myös So Little Timet (olen lukenut neljä osaa, koska satuin saamaan ne ilmaiseksi). Päähenkilöt.. AARGH. Identtiset, ah, niin kauniit, hyperlahjakkaat opettajien suosikit kaksoistytöt, joilta ei poikaystäviä puutu ja joiden ongelmat ovat niin heppoisia että ei helevata. Näissäkin teksti on erittäin tönkköä, juonet erittäin surkeita ja kaikista hölmöintä siinä on, että niitä myydään vain Olsenin kaksosten nimellä. Huokaus. Turhaa, turhempaa, nämä kirjat.
En jaksa listata niitä muita itsestäänselvyyksiä, tyyliin Nummelan ponitallit (missä ihmemaailmassa ne elää, kun varkaisiin, kidnappaajiin tai muihin idiootteihin törmää harva se päivä?). Mutta pakko mainita inhokkikirjoistani vielä Dan Brownin DaVinci-koodi. Yliarvostettu, ei muuta voi sanoa. Teksti on puuduttavaa luettavaa, uskottavuutta syö kummasti se, että kaikki tapahtuu yhden päivän aikana ja muutenkin tapahtumat ovat suhteellisen järjettömiä salaliittoteorioita. Ja päähenkilöt ovat jälleen vähän liiankin hypereitä - valvovat about vuorokauden putkeen ja silti järki toimii moitteettomasti, suuret salaliitot ja muut ovat tuttua kauraa ja anagrammit sun muutkin vihjeet ratkotaan kuin vettä vaan. Huokausssss. Inhoan.
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
« Vastaus #36 : Heinäkuu 27, 2007, 16:08:06 »
Minä en voi sietää nuortenkirjoja, jotka ovat todella ohuita, joissa on miljuuna osaa ja jokainen osa sarjassa on tehty samalla muotilla. Ja useimmiten pääosassa on ärsyttävän älykäs teini, joka osaa kaiken ja jonka ongelmat ovat tuskastuttavan pinnallisia. Kyllä, nyt yleistän. Tai sitten ruikutan, vaikka olen kasvanut noista kirjoista jo aikaa sitten. Ja hyvä niin, sillä nuo kirjathan ovat silkaa rahastusta.

Sofian maailmasta en pitänyt sitten yhtään, jaksoin vaivoin lukea n. puoleen väliin ennen kuin päätin luovuttaa. Tuskastuin siihen, ettei kirjassa tuntunut tapahtuvan mitään ja kaikki se pohdiskelu... Ehkä olin vähän turhan nuori tuota lukiessani, mene ja tiedä...

TSH:ta olen yrittänyt jo monta kertaa lukea, mutta se ei vain lähde! Haluaisin kyllä joskus saada sen luettua, jos vaikka tykästyisin siihen.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #37 : Elokuu 04, 2007, 16:31:44 »
Niitä on kyllä aika monta, kuten liki kaikki kirjaston kirjat, mutta niinpä taitaa olla muillakin. Tässä on kuiteskin niitä, joita on tullut luettua tai muuten vain tiedän jotakin:

Bertin päiväkirjat - Kuka ihme keksi, että jonkun pojan elämän huolet olisi hauskaa luettavaa? Minä en käsitä, ymmärrä, tajua, käsitä... Poika kirjoitttamassa päiväkirjaansa ihastuksistaa sun muusta päivän tapahtumista? Ehei, ei kiitos. Oksettaa jo ajatuskin. Auttoi paljon, kun yksi kirjoista jouduttiin lukemaan ala-asteella. Moni luki mahdollisimman hitaasti, mutta minä luin sen mahdollisimman nopeaa pois alta... Ehkäpä inhoan tuon päiväkirjan lukemista samasta syystä, miksi en muista/jaksa/halua itte kirjoittaa päiväkirjoihin. Minä en kyllä sitä syytä tiedä, miksen...

Taru Sormusten Herrasta - Muuten ihan hyvä, mutta toivottoman paksu, ja juoni ei jotenkin ole mieleen. Se on kyllä kummallista, kun yleensä pidän kaikesta fantasiasta yms... Jotenkin se on vain puuduttavaa, kun koko ajan pahis jahtaa sormuksen perässä, ja plaaplaa. Olen kyllä vasta nähnyt osia leffasta (en jaksanut kattoa loppuun) ja tän leffan perusteella päätin olla koskematta ite kirjaan. Juonihan on kuiteskin sama, eikä se mun mielestä ollut hyvä.

Muut kirjat, jotka olen lukenut, olenkin sitten kelpuuttanut.

--ai niin, jos joku tietää jonkun hyvän fantasia-kirjan, niin saa kertoa vaikka y-viestillä, minä kun en itte ole meinannut enää hyviä löytää... -.-" --
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Wend

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Elokuu 05, 2007, 15:11:47 »
Jos suunnittelet kirjoittavasi tähän topiciin:

1. Selaa osa viesteistä läpi. Emme todellakaan pakota sinua lukemaan jokaista viestiä, mutta kunhan pikkuisen selaat.

2. Yritä olla toistamatta jo moneen kertaan mainittuja teoksia. Täällä on kerrottu hevoskirjojen, Replicoiden, Sweet Valley Highien ja TSH:nkin kamaluudesta ties kuinka monesta eri suusta - jos sinulla ei ole mitään uutta sanottavaa näistä, ei kannata välttämättä sanoa ollenkaan. Tosin jos viestissäsi selität myös muista kirjoista, voit toki mainita nämäkin.

3. Perustele, älä vain listaa. Kerro, miksi inhoat ko. teosta. Se, että kirja on tylsä tai kliseinen (tai edes muutaman lauseen selostus näiden eri muodoista), ei ole riittävä perustelu. Se, että et lukenut kirjaa loppuun, ei ole riittävä perustelu (miten tällöin edes voit varmuudella sanoa inhoavasi sitä). Se, että selostat juonen, ei ole perustelu ollenkaan.

4. Älä spoilaa ilman spoilervaroitusta. Älä kirjoita sivulauseeseen "ja lopussa päähenkilö pelastaa maailman ja kaikki on hyvin" ellei se ole spoiler-merkinnän takana. Vaikka inhoaisit jotain kirjaa, joku voi kuitenkin suunnitella sen lukemista tai lukea sitä paraikaa.

Siivoilin topicin nyt, olisi kiva jos yrittäisitte vähän enemmän panostaa niihin viesteihin. :> Kiitos.

Poissa Sleepwalker

• Kumiankka
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LightAsh27705
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #39 : Elokuu 10, 2007, 14:24:24 »
Replica-kirjat ovat yksi sarja josta en pidä. Joskus 10-vuotiaana rakastin niitä, mutta nykyään ah-niin-täydellinen-Amy-sankarimme lähinnä ärsyttää. Viimeinen kirja meni hieman yli,

Merja Jalon Nea-sarja on tylsyyden huippu. Tai no, olen lukenut vain yhden kirjan, mutta se riitti. Semmoisen ohuen läpyskän lukemiseen meni monta kuukautta. Siinä ei tapahtunut paljon mitään, tai ehkä tapahtuikin, mutta en ole hevosihmisiä, joten minun on vähän vaikea samaistua kirjan hahmoihin.

Nummelan ponitalli ei myöskään kuulu kirjasuosikkeihini. Ennen tykkäsin näistäkin, mutta nykyään.. Monen kirjan juonikuvio menee: On kuumin kesä vuosiin ja tallilaiset lähtevät leirille. Siellä on jokin arvoitus, he selvittävät sen ja menevät kotiin. Ja onnellinen loppu, ja kaikki on taas hyvin.

Ja tietysti Sweet Valley High. Ei varmaankaan tarvitse selittää miksi?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2008, 13:39:34 kirjoittanut Sleepwalker »
Respect the funk.

Poissa Túrin Turambar

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • One day, one room
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #40 : Elokuu 21, 2007, 16:40:27 »
Itse en tajua, miten joku VOI vihata LOTR:ia ja Silmarillionia. En vaan tajua.
Voin jo sanoa itsekin, että aluksi olin "Plääh, jaksaaks tät?", mutta vähän aikaa sen jälkeen tajusin, kuinka hyviä ne ovat.
Et voi tajute Quenta Silmarillionia ellet ole lukenut LOTRia [You must read!). Quenttahan on kuin historian kirja.

Sori, meni jo vähän Of-topiciksi. Anyways:

Inhoan ennen kaikkea Blark kirjaa (Enkuksi, you know), ne niin typerät juonet. "Meni tonne, rakastus heti johonkin Mary Suehen, kumpikin rakastaa toisiaan, tyttö murhataa, Blark rakastuu toiseen" jne.

Cannery Row in Monterey in California is a poem, a stink, a grating noise, a quality of light, a tone, a habit, a nostalgia, a dream.

nr: Gabriel García Márquéz - One hundred years of solitude

Galanen

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Elokuu 30, 2007, 19:09:07 »
Oma inhokkini on Virpi Hämeen-Anttilan Suden vuosi. Aivan hirveää sontaa. Ohuet ja kliseiset henkilöhahmot, teennäistä puhekieltä, akateemista brassailua, pateettista kerrontaa jne... ja kaikki yhdessä paketissa! Muuten en olisi lukenut, mutta sain sen lahjaksi. Tosin huono lukukokemus auttaa taas arvostamaan hyviä kirjoja...

Suden vuosi kuuluu myös mun inhokkilistalle! Tosi lapsellinen ja tyhmä kirja, en tajua miksi se on niin suosittu... Lisäksi juoni oli naurettavan epärealistinen enkä löytänyt kirjasta oikein mitään hyvää.

Myös Marcel Proustin Swannin rakkaus oli ihan käsittämätöntä moskaa. Kaikissa sivistyneissä kirjapiireissä aina tunnutaan kehuvan Proustia, mutta omasta mielestäni kirja oli lähinnä pitkäveteinen ja aivan liian vaikeasti kirjoitettu. Ajatuksessa ei yhtään pysynyt mukana. Alexandre Dumas'n Kamelianainen kertoo tästä aiheesta vaan yksinkertaisesti niin paljon paremmin...

Eragonista en viitsi edes puhua. Kaikki kliseet yhdessä paketissa! "Plussana" se, että jokainen luku loppuu suunnilleen samalla tavalla eli Eragon vajoaa tajuttomana maahan kolmellakymmenellä eri tavalla sanottuna.

Muitakin löytyisi, mm. Joanne Harrisin pari kirjaa ja Nick Hornbyn joku kirja, mutta tuossa nyt suurimmat inhokkini.

Poissa Codename

• Maagi Codee
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Linnunradan huispaavat certemursut ;)
« Vastaus #42 : Syyskuu 04, 2007, 18:18:35 »
No niin, nyt on aika Codenamen listata inhokkikirjansa. Aluksi sanon, että inhoan tusinafantasiaa ja nuortenkirjoja. ja niitähän löytyy monia, mutta kaikkia en ala tässä luettelemaan.

Aloitetaan Ajan pyörästä. Se on suuri esimerkki minun mielestä tusinafantasiasta. Mikään ei kuulosta pahemmalta kuin fantasiakirjasarja, jossa on yli 20 osaa ja se alkaa kylästä, jossa on nuorukainen ja sitten hän päätyy suuriin seikkailuihin ja hänestä tulee sankari... Luin jonkin verran ensimmäistä osaa, mutta se ärsytti sen verran, että jätin sen kesken. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Toisen on jo joku sanonut, mutta sanon uudestaan. Eli inhoan Bertin päiväkirjoja. Ne vain ärsyttivät minua niin paljon. Siitä löytyi ärsyttävä päähenkilö, huono huumori ja kaikkea muuta kamalaa sen lisäksi. Minä vielä muistan, kun ala-asteella kaikki muut lainasivat innolla Bertin päiväkirjoja ja minä vain lueskelin Taru Sormusten Herrasta-trilogiaa.

Ja jos joku pitää näistä, älkää pahastuko. Nämä ovat vain minun mielipiteitä. Ja en muuten myöskään pidä Viisikoista, Hevoskirjoista, K.A.Applegaten kaikista kirjoista enkä myöskään Terry Prachettin kirjoista(Olenkohan ainoa, joka ei pidä niistä).
Toivo on pylväs, joka pitää maailmaa pystyssä. | Kurkista sisään ;D | "Vaikka kaikki saa unohtua, kiitos siitä, kun liiankin kauan jaksoit mua. Huolit hulluuttas puolikkaan, enempää en oo osannut koskaan antaakaan." |

Poissa Malakai

• metafora
  • Vuotislainen
  • Entäs nyt?
« Vastaus #43 : Syyskuu 13, 2007, 20:19:50 »
Mitä nyt tätä topcia vähän selailin, niin minusta tuntui, että monet listatut kirjat olivat joko nuortenkirjoja tai syvällisempiä klassikoita. Eivät toki kaikki. Niistä tuli vain sellainen fiilis, että kyllä ne puuduttavat, jos ei ole "niiden tasolla" lukiessa. Jos nuortenkirjoja lähtee kahlaamaan jo kasvettuaan sen iän yli tai jos vaikeaselkoisempia ja radikaalimpia kirjoja lähtee kokeilemaan liian nuorena, ei lukukokemus voi olla hyvä. Nuo ikärajat ovat sitten kaikkien kohdalla erilaisia, joten ei sitä voi mennä myöskään sanomaan, missä vaiheessa on valmis millekin kirjalle. Itse yritin Silmarillionia 11-vuotiaana, ja minusta se oli niin tylsä, ettei mitään rajaa, mutta sitten tartuin siihen uudestaan 12-13-vuotiaana, ja sain sen hetkessä luettua, jäin niin koukkuun.

Ja sitten on myös sekin tosiasia, ettei kaikki kirjat sovi vain kaikille. Voisin puhua pitkään Tuntemattoman sotilaan, Parfyymin, Sofian maailman ja vaikka minkä muun puolesta, mutta jätän väliin, ja menen itse aiheeseen.

Minä tulin vihaiseksi lukiessani Juha Vuorisen Juoppohullun päiväkirjaa. Monet kaverini pitävät sitä loistavana huumorina. Päätin tuossa viime kesänä kokeilla, mutta olin jo ensimmäisen luvun kohdalla kammottavan pahalla tuulella. Ehkä nuo kaverini eivät ole sellaisia tosikkoja kuten minä, ja osaavat nauraa tuollaiselle mustalle huumorille alkoholiongelmasta sun muusta (älkää ymmmärtäkö väärin, kyllä minä mustaakin huumoria arvostan), mutta minä en Juoppohullun päiväkirjalle pystynyt nauramaan. Kun samoista aiheesta lukee tositapahtumiin perustuvaa tarinaa (esim. William S. Burroughsin Nisti), täysin ilman huumoria, hyvin suoraan sanottuna, ei tuollainen naurata.

Poissa Nemorosa

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Syyskuu 13, 2007, 23:11:04 »
Tehän haukutte lyttyyn suurin piirtein kaikki kirjat mitä olen nuorempana lukenut; Replica, Sweet Valley High, Viisikot, Penny ja mikälie-koirajuttu(?), Melukylän lapset, Nummelan ponitalli (enkä todellakaan ole heppaihmisiä..) jne jne.. :) Oi oi.. Eiväthän ne nyt mitään kirjallisuushistorian aarteita ole, mutta silloin nuorempana ne olivat oikeasti tosi hyviä. Yksinkertainen, ja yleensä samanlainen juonihan niissä yleensä oli, mutta ei sitä nyt hirveän tanakkaa tekstiä olisi silloin jaksanut lukea. Jossain vaiheessa nuo Replicat alkoivat kyllä meikäläiselläkin tökkiä, kun tämä päähenkilö ei tuntunut vanhenevan ollenkaan vaan oli aina vaan 12-vuotias, vaikka kirjoja oli jo vaikka kuinka paljon. En ole kyllä edes lukenut kirjasarjaa loppuun, sillä taisin kasvaa sen vaiheen ohi. Ja jotkut noista K.A. Applegaten kirjoista olivat kyllä hiukan liikaa jopa meikäläisen mielikuvitukselle. En vain muista mikä sen kirjasarjan nimi oli, ehkä Everworld tai vastaava, mutta en tainnut lukea kuin ehkä ensimmäisen niistä..

En siis varsinaisesti vihaa mitään kirjoja, mutta jotkut ovat olleet lievästi sanottuna tylsiä tai sitten en vain ole tajunnut niitä. Varsinkin jotkut lukiossa luetut klassikot, joita pitäisi palvoa polvillaan, ovat olleet melkoisen puisevaa tekstiä. Yritin kovasti lukea joskus johonkin kirjallisuusportfolioon F.E.Sillanpään Ihmiset suviyössä-kirjaa, mutta en jaksanut lukea sitä kokonaan, vaikka se ei edes ole paksu kirja. Se oli jotenkin hirveän sekava ja pomppi paikasta toiseen ja sitten taas toiseen ja sitten olikin taas eilinen ja sama kohta kuvattiin jostain eri vinkkelistä ja minulla meni hermo. Muutenkin minua ärsyttävät sellaiset kirjat joita ei pysty lukemaan kuin ehkä kymmenen sivua päivässä ilman että aivot räjähtävät ylikuormituksesta tai että vaihtoehtoisesti nukahtaa istualleen. Minun mielestäni hyvän kirjan merkki on se, että sitä ei malttaisi laskea käsistään.

Miksi kirjojen lukemisen pitäisi yleensäkin olla niin hirveän vakavaa ja tylsää? Vain sen takia että vaikuttaisi älykkäämmältä ja hienostuneemmalta kuin onkaan? Mikseivät kaikki kirjat voisi olla yhtä hyviä kuin esim. potterit. :) Miksi ne olisivat yhtään se "vähemmän arvokkaita" tai "vähemmän kulturelleja" kuin jotkut (anteeksi) kuivat klassikot? Eivätkä siis läheskään kaikki ns. klassikot suinkaan ole huonoja, mutta joskus vaan tuntuu siltä, että voiko joku oikeasti tykätä tästä ja että onko tälle annettu joku arvostettu palkinto vain sen takia etteivät sen lukeneet viisaat ihmiset ole itsekkään tajunneet siitä mitään, ja haluavat vain esittää että ovat tajunneet ja että tavikset tuntisivat itsensä tyhmiksi yrittäessään tavata niitä..

Onko muuten joku lukenut Maarit Verrosen Pimeästä maasta-kirjaa? Siinä on melkoisen hämärä kirja, sen minä sanon. En minä sitäkään vihaa, koska luin sen loppuun asti, mutta se on kyllä meikäläisen listalla se kaikistä hämärin. Jollain tavalla ihan mielenkiintoinenkin kyllä ja jos siitä olisi jatko-osa voisin sen kyllä ehkä lukeakin.. Ehkä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2007, 14:21:23 kirjoittanut Nemorosa »

sirrrex

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Syyskuu 22, 2007, 10:06:45 »
Yhtään
   -Hyihyihyihyi. Luin tämän kirjan aivan väkisin. Periaatteessa vihasin sitä, mutta samalla en vaan voinut jättää sitä kesken. Voin sanoa, että minua ahdisti ihan koko ajan, kun luin tätä. Koulussa eräs kirjastonhoitaja esitteli meille kirjoja, joita kannattaa lukea ja tämä oli yksi niistä. Tarina oli lievästi ilmaistuna minusta kamala.

Koraline
   -Sama juttu. En varsinaisesti vihaa, mutta en tykännytkään. Sama kirjastonhoitaja esitti myös tämän. Tämäkin kirja on todella ahdistava. Todella hyvin kirjoitettu, sitä en kiistä, mutta en tykännyt. En yhtään.

Sitten joitain hajannaisia painoksia sarjoista, kuten Replican viimeinen osa. -.-' Okei, se meni jo yli. (tiedän tämä on sanottu jo monta kertaa) Sarja oli aluksi ihan hyvä ja varsinkin pienempänä tykkäsin (aiemmat osat ovat oikeasti hyviä), mutta tuo viimeinen. Hyi. Siihen sanaan tiivistettynä.

Nummelan ponitallin uusimmat osat. Epäilyttävä sulhasmies vielä menee (okei, se on hyvä), mutta nämä muut uudemmat. Vanhemmat osat ovat loistavia, sitä en kiellä, mutta nämä uudemmat menevät selvästi huonompaan suuntaan.

Olisi varmaan paljon vielä listattavia, mutta nyt en saa päähän mitään. Lisäilen sitten vielä, jos muistan :3
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2007, 10:10:24 kirjoittanut sirrrex »

Poissa Sieppeli

• Käppyrällä viihtyvä
  • Vuotislainen
  • Tuhisija
  • Pottermore: ThornSky164
« Vastaus #46 : Marraskuu 27, 2007, 08:12:38 »
Hui kauhistus, miten surkeiden sattumusten sarja on tippunut noinkin pohjalle.. Omasta mielestä se on yksi ainoista kirjoista mitä nykyään voin lukea. Tai siis luenhan minä aika paljon..

Tästä ei ainakaan ole kukaan maininnut Jennan maastoratsastus kirjoittanut Jouko Varonen (Entinen uskonnonope, voivoi) Ensiksikään, en ostanut tätä kirjaa, en lainannutkaan, en halunnut. Sattuipa niin mukavasti, että koulun kohtelian oppilas (minä) tervehdin kiltisti jokaista vastaan tulevaa opettajaa, ja siitäkös Jouko sitten innostui ja antoi kirjan minulle, kun "olin niin kohtelias". En pidä yhtään hevoskirjoista, sain tästäkin luettua pari sivua, ja lopetin. En vieläkään ymmärrä, miten näin tylsä kirja voi olla olemassa. Siinä mitä ehdin lukea, tyttö lähti kaverinsa kanssa ratsastamaan ja siihen se sitten jäikin. Kirjoitus tyyli on ärsyttävä ja kirjaimet ovat ärsyttävän isoja.
Kuulemma Joukon eräs kirja olisi ollut ehkä hyväkin, mutta sitä en ole päässyt lukemaan.
Even you can be happy once in a while. It won't kill you, but'yer face might crack if you smile, so be careful.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #47 : Helmikuu 12, 2008, 20:01:15 »
Sweet Valley Hight. Aivan sietämättömiä kirjoja, joissa joukko Mary Sueita hyppii jossain kaupungilla yömyöhään. Hyh, en viitsi edes puhua näistä.

Mosaiikkilintu. Päiv. Luin eteenpäin, en yhäkään pitänyt, hieman liian liioiteltua tekstiä, en ihan pitänyt tästä. Jotenkin tökkivää.

The Outsiders. Juu, päivitän. Minä vain en jotenkin pitänyt tästä kirjasta (saattaa kyllä johtua siitä että olenkin syntynyt 94), mutta minä en oikeasti älyä sitä miten niin monet tästä pitävät. Minä olen lukenut tämän englanniksi, käännöksen nimi on aivan kamala (josta ei voi syyttää muuta kuin suomentajaa), ja hahmot ovat suht. pelkkiä poikia. Joo, minä tiedän että te pidätte tästä, mutta mielestäni oli melko sietämätöntä tekstiä koko roska. Elokuva oli surkea.

Alex Rider & Stormbreaker - meidät PAKOTETTIIN lukemaan tämä, älkää vain ikinä lainatko, kirja on täyttä sontaa! Päähenkilö on mikäkin teini-ikäinen bodari, josta tulee yllättäen vakooja kun hänen vanhempansa ovat kuolleet ja hänen setänsä tapetaan. Nojoo, päähenkilö on Mary Sue. Selviää joka tilanteesta ilman naarmuja, esim. tämä meni romuttamolle, ja joutui romutettavan auton sisään, ja sekunnin ennen kuin auto joutuu puristimeen Alex loikkaa ulos takaluukusta ja pyöräilee rosvoja karkuun. Samainen poika pakenee myöhemmin myös moottoripyörän selässä ajelevia pahiksia joilla on liekinheittimet, ilman yhtäkään polttojälkeä. Nuo moottoripyöräpahiksetkin olivat parempia hahmoja kuin Alex. Älkää IKINÄ, IKINÄ lukeko tätä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2008, 13:01:07 kirjoittanut Azura »
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Felis silvestris catus

• Vuotislainen
« Vastaus #48 : Helmikuu 14, 2008, 18:32:06 »
Yhtä asiaa en tajua - miksi monet ovat tähän topiciin vastanneet yksinkertaisesti "Hevoskirjat", eivätkä ole kertoneet esim. mitkä hevoskirjat, koska ei hevoskirjoissa kuten ei missään muussakaan genressä kaikki kirjat ole samanlaisia. En ole paljon kyseiseen kirjallisuudenlajiin tutustunut, mutta voin sanoa, että kaikki kirjat tuskin ovat samanlaisia.

Samaa ihmettelen. Niissä on kyllä paljon tusinatavaraa (missäpä kirjallisuuden lajissa, etenkin nuorille suunnatuissa, ei olisi?), mutta onhan hyviäkin olemassa. Tietysti jos hevoset aiheena ei niin hirveästi kiinnosta, niin ei varmaan hevoskirjat silloin miellytä, mutta eihän se tee kirjasta huonoa. Mielestäni Nan Ingerillä ja Marvi Jalolla ainakin oli joitakin oikeasti hyviä hevoskirjoja. Merja Jalon tuotanto taas: ne olivat hyviä silloin ala-asteella ja kun ei ollut vielä lukenut sarjoja niin pitkälle (eikä niin ollen ehtinyt tympiintyä itseään toistavaan kuvioon). Edelleen ne voivat olla ihan mukavia ajanvietekirjoja jos lainaa silloin tällöin yksittäisen kirjan. Todellakin nämä ovat sellaisia tiettyyn vaiheeseen sopivia kirjoja, jotka alkavat tuntua huonoilta kun on itse ohittanut sen vaiheen. Pysyvänä, selvänä miinuksena kylläkin on väkisin väännetty romantiikka.

Mielestäni Douglas Hillin Avaruuden vangit on huono kirja. Jouduin lukemaan sen joskus koulussa, ja voi sitä haukottelun määrää. Kiltisti kahlasin kirjan läpi, mutta missään vaiheessa en tajunnut mikä tässä pitäisi olla lukemisen arvoista. Luulin silloin että tämä johtui siitä etten pidä scifistä saati ymmärrä sitä, mutta sittemmin huomasin että ei se näin menekään kaiken scifin kohdalla. Juonikuvio ja Klydorin planeetta asujaimistoineen tuntuivat teennäisiltä ja väkinäisesti kehitetyiltä.

Poissa parma

• The Demented One
  • Vuotislainen
  • Putoamista tyylillä
« Vastaus #49 : Helmikuu 14, 2008, 19:54:48 »
Mosaiikkilintu. Voitin tämän jostain kisasta kerran, ja luettuani sivun, lopetin. Ihan totaalista kakkaa koko teksti, joku hitsin neniäinen, WTF...
Hmm, voisin ymmärtää kantasi jos olisit lukenut koko kirjan, mutta pelkän yhden sivun perusteella tuskin voit sanoa kirjaa huonoksi, vai? :)

Mietitäänpä... Itselleni tulee heti mieleen se joku ranskalaisen tytön kirja, en todellakaan muista nimeä, mutta sinä oli muistaakseni kolme tyttöä joilla kaikilla oli sellainen "maaginen" tms. kivi. Ja sitten nämä tytöt tekivät jotain kohtalokasta - pelastivat jonkun maailman tai jotain, en ihan muista. Sain kirjan muistaakseni joskus 11 - 12 vuotiaana, ja aluksi tietysti pidin siitä hurjasti. Mutta sitten vuoden tai parin päästä kun opin katsomaan asioita vähän uudelta kantilta, tajusin että sehän on kamalin kirja minkä olen ikinä lukenut. Ihmettelen vieläkin, että miten ihmeessä se on edes päässyt läpi kustantamossa! Pakosti on täytynyt olla jotain suhteita - tai sitten tämä nuori tyttö vain sattui olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Miksikö en pidä? Kliseisyys voisi olla yksi syy, mutta tämä vain oli yksinkertaisesti huono. En tiedä mikä siitä teki niin huonon - ehkä se, että olen lukenut liian monta samanlaista tekstiä, ja tuo kirja noudattaa niiden kaavaa ihan liian radikaalisti. Se on kuulemma fantasiakirja, mutta luokittelisin sen enneminkin satukirjaksi - siinä pelkästään kerrotaan mitä tapahtuu, minne mennään, johdatetaan juonta eteenpäin, mutta unohdetaan se kuuluisa kuvailu. Minä vain en löytänyt siitä mitään hyvää, en sitten mitään. Minä oikeasti olin jo tavallaan lukenut sen saman tarinan liian monta kertaa, mutta eri sanoilla ja eri kirjoittalta.

//
Lainaus
Ahiahihii, Ennuskivien mahti! Mix kaikki niinq pilkkaa sitä ihan koko ajan, must se oli ihan best!!
No niin justiinsa, sehän se :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2008, 19:25:17 kirjoittanut parma »
Tie Miehen Sydämeen Käy Kairon Kautta
Niin kauan kuin kuulen lokkien kiljunnan,
tiedän olevani elossa.