Kirjoittaja Aihe: Laulaminen  (Luettu 7888 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mewwu

• Saippuakupla
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Laulaminen
« Vastaus #75 : Lokakuu 03, 2008, 13:50:16 »
Laulaminen! Mitä elämä olisikaan ilman sitä?
Laulaminen on ihanaa, päivittäin laulua olen harjoitellut useampia vuosia jo, laulutunneilla en käy. Ääntäni on kehuttu useasti, eräs jopa halusi nauhottaa sitä jonkin verran.
Laulan enimmäkseen ABBAa, disneyn kappaleita sekä joitakin hajanaisia. Omistan kauniin vibraton äänessäni, joten hitaat kappaleet sopivat äänelleni kaikista parhaiten. Ennen en päässyt kauhean korkealle, mutta harjoittelun myötä pääsen jo suhteellisen korkealle, niin että se kuullostaa hyvältä.
I'll come back you. I promise.

Poissa Dobrey

• Vuotislainen
  • TYMiläinen :)
« Vastaus #76 : Lokakuu 06, 2008, 17:09:34 »
Minä pidän laulamisesta,en kyllä käy tunneilla. Yleensä laulan vain silloin kun vanhemmat eivät ole kotona,silloin voin päästellä täysin palkein :D. Silloin en laula "ihan kunnolla",jotain omia versioita jostain tunnarista tai sitten niitä tunnareita omituisesti vääntäen. Tai yhtä samaa kertosäettä koko ajan. Musiikin tunnit ovat lemppareitani,sillä silloin voi ottaa rennommin ja saa tietysti laulaa. Kuuntelen paljon musiikkia ja laulan sitten niiden kappaleiden tahtiin mitkä milloinkin Mp3:sesta tai radiosta tulevat.
Koska harrastan pianonsoittoa,aika usein hyräilen tai laulan kappaleen mukana,pysyn sen avulla paremmin rytmissä ja kuulostaa...aidommalta? No,sen saa joka tapauksessa menemään paremmin kun laulaa siinä samalla.
"But it's a true story! A true story wrapped up in fiction."

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #77 : Lokakuu 07, 2008, 17:31:24 »
Ensikosketukseni laulamiseen? Voi kyllä, eskarin joulujuhla oli lauluni tasolle sopiva näyttämö. Voin sanoa aivan vakavalla naamalla, että lauluni muistuttaa vuohen ääntelyä. No okei, myönnän etten tiedä miten vuohi ääntelee. Pointti tuli kuitenkin selväksi? En osaa laulaa. Laulan paljon, muta myönnän etten osaa. Ehkä jos laulan hiljaa niin saan hallittua ääntäni. Mutta silti, en osaa. Rakastan laulamista yli kaiken, mutta haaveeltani katkaistiin siivet jossain musiikin teorian koehommelissa, jossa piti laulaa joku kappale. Opettajan sanat olivat ennenkin satuttaneet minua niin, etten enää uskonut unelmiini. Miettikääs nyt, ilman sitä katalaa äijää olisin astronautti!
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Viuhti

• Ankeuttaja
« Vastaus #78 : Marraskuu 15, 2008, 19:44:44 »
Minä olen laulanut koko ikäni.
Laulaminen ja musiikki muutenkin merkitsee minulle ihan hirveästi. En tiedä mitä tekisin, jos en jonain päivänä enää pystyisikään laulamaan.

Laulaminen on yksi niistä harvoista asioista, joissa koen oikeasti olevani hyvä.
Ääntäni kehutaan aina kun jossain jotain laulelen ja minua pyydetään esiintymään suunnilleen jokaisissa sukujuhlissa ja kaveritkin pyytää usein, että soittaisin ja laulaisin jotain kun ne on meillä. Se tuntuu hassulta, koska en kumminkaan koe olevani mitenkään erikoisen hyvä. Olen tyytyväinen ääneeni, mutta olen silti sitä mieltä, että voin kehittää sitä vielä paljon.

Olen käynyt puolitoista vuotta laulutunneilla. Vaikkei niistä nyt tavallaan niin hirveästi ole ollut hyötyä, olen kuitenkin oppinut muutamia juttuja, mitä en välttämättä olisi oppinut ilman lauluopettajaani. En myöskään enää pelkää esiintymistä niin paljoa ja olen oppinut nauttimaan siitä. Silti jokaisen konsertin jälkeen olen pettynyt itseeni, vaikka minua olisikin kehuttu paljon.

Nooraijai

• Ankeuttaja
« Vastaus #79 : Helmikuu 24, 2009, 22:10:38 »
Laulu, laulu... Kyllä, tykkään ja paljon. Ensimmäisellä luokalla silloin joskus äitini sai passitettua minut kuoroon. Joskus toisella luokalla sitten sain soolon ja lauloin ensimmäistä kertaa suuremman ihmisjoukon edessä. Siitä lähti sooloinnostukseni ja se on vieläkin päällä. Laulutunneilla en käy, enkä ole sen koommin koskaan käynyt. Joskus olen ehkä halunnut, mutta se on sitten jäänyt näiden muiden harrastuksien jalkoihin. Koulukin vie aikaa, ja laulua pitäisi harjoitella päivittäin pianon ohella. Näinpä sitten ihan itsekseni laulan biisien mukana, hyräilen, laulan suihkussa (joskus kyllä ;--D) ja muuten vain laulelen. Koulussa erilaisissa tilaisuuksissakin tulee usein vapaaehdoiseksi ilmoittauduttua...

RestlessSoul

• Ankeuttaja
« Vastaus #80 : Helmikuu 24, 2009, 23:17:00 »
Meikäläinen kyllä rakastaa laulamista, mutta en kyllä siihen kykene mikäli on kuuntelijoita. Tämän takia itselläni ei ole mitään havaintoa millainen laulaja olen, sillä ihminenhän kuulee oman äänensä erilaisena kuin muut :/
Mitään laulutunteja/kouluja en kyllä ole käynyt, enkä käykään, se on vain sellainen oma ajanviete :D

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • love is right now
« Vastaus #81 : Helmikuu 28, 2009, 09:20:33 »
Rakastan laulamista ja laulan paljon. Laulan kotona, koulussa, lähes joka paikassa. Joudun usein huomaamaan laulavani ihan yleisissä tiloissa, kuten kaupassa. Koulussakin laulan kovaa, enkä mielestäni laula ihan nuotin vierestä. :D

Äänestäni en oikein tiedä... Minusta itsestäni se tietysti kuulostaa kauniilta, mutta muista en tiedä. Eivät kaverini ole sanoneet mitään, jos olen laulanut heille. :D Ja heidän kanssaankin olen lauleskellut monta kertaa, eikä ääneni voi olla ainakaan mitenkään kamala, kun he minun kanssani tahtovat laulaa. :D Ja siskonkin kanssa tai siskolle olen laulanut monta kertaa. Laulukokeista ei nyt ole tullut numeroita ihan parhaasta päästä, muttah... uskon edelleen että se johtui vain jännityksestä ja huonosta opesta... :D :) Tiedän kyllä että osaan laulaa ja hyvin, ystäväni ja siskoni ainakin voisivat todistaa. :DD

//Ai niin, unohdin kokonaan sanoa, etten sitten käy enkä ole ikinä käynytkään missään laulutunneilla, yms. Muuten vaan pidän laulamisesta, olen aina pitänyt. ^^ :P
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2009, 12:59:39 kirjoittanut Celestial »
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #82 : Maaliskuu 04, 2009, 18:37:12 »
Laulaminen on ihanaa! Lauluni kuuntelu ei sen sijaa välttämättä ole niin ihanaa :D

Ala-asteen aikoina oli koulun kuorossa muutaman vuoden, eipä se mitään kummoista ollut. Lauleskeltiin koulun tapahtumissa ja yhdestä iänikuisen surkeasta kappaleesta veljeni jaksaa vielä tänäkin päivänä muistuttaa vaikka tapahtumasta on ~viisi vuotta :D Lisäksi olen ollut Kuulaopiston musiikkileikkikoulussa eli muskarissa. Siellä sitten laulettiin ja rämpyteltiin kannelta :)

Nykyään laulan paljon, veljeni ei pidä tästä yhtään :D Olen ottanut tavakseni hoilata Rihannan Disturbian bam bam bi dam, bam bam bi dam dam -kohtaa ja sekös ihmisiä ottaa aivoon, tämä laulu on mielestäni kyllä huono mutta se jää soimaan päähän ihan yhtäkkiä :D

Laulelen paljon Singstaria ja radion mukanakin ihan, se on mukavaa ajanvietettä. Lisäksi on varsin veikeä kuvitella itsensä joksikin huippustaraksi esim. Singstaria hoilatessa ja vetää ihan täysillä. Se on kyllä hupaisa näky :D Pidän kovasti laulamisesta vaikken mielestäni osaakaan laulaa eikä kovin moni muukaan ole minua tyrkyttämässä seuraavaan Idlosiin että että :D

Laulelen pääosin kotona, mutta koulussakin saatamme kavereiden kanssa päräyttää tuon aiemmin mainitun Disturbian tai sitten iki-ihanan Tomboyn It's OK to be Gayn. Laulaminen on rattoisaa puuhaa :)
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa Carabella Lëralondîr

• Mustasiipinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #83 : Kesäkuu 02, 2009, 03:03:47 »
Täälläkin yksi innokas laulaja ilmoittautuu.

Musiikki on aina ollut iso osa elämää, eikä pienenä oikein tainnut olla jos minkäänlaista lauluääntä ja kehitys on paljolti sitten tapahtunutkin lukiovuosien aikana (tietysti sitä ennenkin, mutta tässä vaiheessa huomasi vasta sen varsinaisen parin vuoden aikaisen kehityksen). Lauleskelen oikeastaan mitä vain, sopivat äänialalleni tai ei ja 24/7. On sitä pariin kertaan naapuri seinääkin hakannut mutta minä viis veisaan. Tosin näitä ei-äänialalleni-sopivia tulkintoja en taas laulele kuin kotona itsekseni tai automatkoilla. 16-vuotiaana ystäväni sävelsi minulle kappaleen ja itse sanoitin. Pianolla ja syntikalla tehtiin sitten nämä parikin kappaletta, jotka nyt jäivät työstämättömiksi, eli ei niitä mihinkään demoksi edes yritetty.

En ole koskaan ottanut virallisesti laulutunteja, koska yleensä ne ovat vain niin kalliita. Sen sijaan nyt viime syksystä kevääseen olin 2 lukukautta työväenopiston musiikkikurssilla "Sinustako staraksi?". Tosiaan meitä oli lopussa sitten 9 henkilöä ja konsertti, jossa kukin lauloi 2 kappaletta. Samalla tuo oli myös kilpailu ja 3 "epä"virallista tuomaria (tai no, yksi oli ihan musiikinosaaja, kahdesta en tiedä ainakaan tarkemmin, mutta eivät nyt tietenkään mitään Simon Cowelleita olleet), jotka pisteyttivät kukin. Itse kun olen pitänyt omaa ääntäni ehkä 7-8 arvoisena, tuli kaksi 10 aivan puskan takaa. Lopulta päädyin pisteissä tasatulokseen toisen kurssikaverin kanssa, jossa tilanteessa yleisöäänet sitten ratkaisivat kisan minun puoleeni. Ja oli se kyllä melko yllätys, varsinkin kun olin melko varmakin siitä, kuka kisan voittaisi.

Onkos teillä laulajilla kappaleita/videoita esim. youtubessa tai muualla? Itseltäni tosiaan löytyy ihan musiikkichannelini, josta löytyy musikaalinen cover-tuotantoni. Tosin tubessa häiritsee tosi paljon, että kun ei ole tunnettu niin niitä kommentteja saa oikein saakeli kyntää kaikkialta...
Kaikki tarinat ovat lopulta vain sanojen säikeitä.
(Tervetuloa uudelle kirjoittamisfoorumille!)

hamis

• Ankeuttaja
« Vastaus #84 : Kesäkuu 04, 2009, 20:34:59 »
Carabella Lëralondîr ! Mä oon nimittäin ihan varma et oon kullu sun lauluu jossain! Se on nimittäin tosi tosi kaunista!

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #85 : Kesäkuu 04, 2009, 20:47:32 »
Laulan omaksi huvikseni ja karaoke on kovassa käytössä.Tunneilla olen aina halunnut käydä,muttei ole tullut siihen
mahdollisuutta.Ehkä sitten joskus..
Kuorossa kävin kouluaikanani ja olisin vanhemmiten jatkaa mutta tuli noita lapsukaisia joten se on jäänyt.
Laulu ja musiikki täyttävät suuren aukon elämästäni.Rakastan laulamista.Pienestä pitäen.
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Poissa tulppaanipenkki

• kastelua vailla
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #86 : Kesäkuu 04, 2009, 20:58:06 »
Minulle laulaminen on sekä harrastus että pakkomielle. Laulan kahdessa kuorossa. Koulussa olen musiikkiluokilla ja laulan siellä luokka-astekuorossa. Lisäksi laulan hyvässä lapsi- ja nuorisokuorossa. Olimme juuri kuoromatkalla Italiassa. Kuorolaulu on mulle sopiva harrastus, koska kuoro on riippuvainen minusta ja olen esillä, mutta ei tarvitse sooloilla.  Meillä on myös kahden kaverin kanssa epävirallinen "lauluyhtye". Lähinnä siis lauletaan vanhempien juhlissa ja jouluna työpaikoilla sekä joskus jossain koulun kautta.  

Laulaminen rentouttaa ja ihmettelen, jos en joka päivä laula jotain. Lauluääneni on ihan ok, muttei mielestäni mitenkään erikoinen. En ole koskaan kuullut asiantuntijoiden mielipidettä siitä. Lauluääneni on kuitenkin suht laaja, eli pääsen korkealle ja matalalle. Ääneni ei ole mikään niekutteleva pop-laulajan ääni, vaan perus kuorolaulajan ääni. Jotain poppiakin osaan kyllä vetää, muta se ei ole mitenkään vahva laji :D Laulan yleensä ihan puhteeksi, ja minulla on hyvä sävelkorva. Mikään loistolaulaja en kuitenkaan ole. Ihan perus. Laulutunteja en ole koskaan ajatellut ottaa, kun musiikki vie niin paljon aikaa.

Olen oppinut kuorolaulun ohella paljon äänenmuodostusta ja hengittämistä, minkä ansiosta äänialakin on laajentunut. Voin oikean äänenmuodostuksen avulla myös laulamaan paljon ja voimakkasti ilman, että kurkku tulee kipeäksi tai ääni lähtee. Ikuinen kiitos kuorolaululle siis :) Suosittelen lämpimästi! Laulaminen on kaikkien oikeus, lauloi puhtaasti tai ei ;)
We're not gonna sit in silence,
We're not gonna live in fear

Poissa Narnia

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #87 : Kesäkuu 30, 2009, 13:47:52 »
Laulan kotona melkein päivittäin mikkiin.Lisäksi kuulun koulun kuoroon ja mulla on basso ääni.Musiikin opettajani on kuvannut ääntäni matalaksi,pehmeäksi ja kantavaksi.Lisäksi,kun kysyin siitä kuorosta, mussanope kehotti tulemaan ja sanoi,että mulla on aika hyvä ääni.Musiikin numeroni on lukiossa(ykköskurssista),ei siis kuoronumero,9,kuoronumeron saan vasta ens lukuvuonna,koska liityin koulun kuoroon vasta myöhään keväällä.Pääsinpähän silti esiintymään meidän koulun ensimmäiseen kevätmusikaaliin (Kalevala-aiheinen).Se kuoronumerohan varmaan tulee/määrittyy pelkän ääniskaalan ja äänen puhtauden mukaan,vai,mitä mieltä ootte?Pidän itse tosi paljon laulamisesta,se vapauttaa.Pitää vaan olla varovainen niiden korkeiden/korkeimpien äänien kanssa,basso siis kun olen.Pystyn ja laulankin muitakin äänialoja,mutta kuorossa olen basso,niin olen basso.Bassokuorolaulajillahan on vissiin aika pieni rooli kuorossa.Silti pidän kuorosta täydestä sydämestäni.Mikä ääniala teillä muilla on?Jos ette tiiä niitä äänialanimityksiä,voitte sanoa vaan:Korkea,keskikorkea tai matala.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2009, 14:08:45 kirjoittanut Narnia »

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #88 : Kesäkuu 30, 2009, 18:24:42 »
Mikä ääniala teillä muilla on?Jos ette tiiä niitä äänialanimityksiä,voitte sanoa vaan:Korkea,keskikorkea tai matala.
Minelle musaope määritteli äänialan olevan mezzosopraano (kirjoitetaanko se noin?) kun lauloin mm.. kasilla? lukion ja yläasteen kuorossa. Lukiossa on nyt joku kuorokurssi tms, ja otin sen xD Sain käsityksen, että kurssilaiset muodostavat koulun kuoron, mutten nyt muista, oliko se niin. Voisi tarkistaa tuolta koulun sivuilta, jotain laulutekniikkaa siinä ainakin harjoiteltiin, ja se sopii minelle mainiosti.
//Kurssilla tutustutaan laulamisen tekniikkaan, äänenmuodostukseen ja fraseeraukseen. Opetellaan äänenhuoltoa sekä mikrofonilaulamista. Ryhmän kiinnostuksen mukaan voidaan harjoitella myös moniäänistä kuoro- ja lauluyhtyemusisointia. Pääpaino on erityylisten laulujen laulamisessa. Opis-kelijoiden toiveita otetaan huomioon ohjelmistoa valittaessa. Noin sanotaan, eli laulaminen alkaan nyt kodin lisäksi koulussakin minellä :D Toivottavasti tuo on yhtä mukavaa ja hauskaa kuin mille kuulostaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2009, 18:27:57 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Narnia

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #89 : Heinäkuu 01, 2009, 14:07:11 »
Mikä ääniala teillä muilla on?Jos ette tiiä niitä äänialanimityksiä,voitte sanoa vaan:Korkea,keskikorkea tai matala.
Minelle musaope määritteli äänialan olevan mezzosopraano (kirjoitetaanko se noin?) kun lauloin mm.. kasilla? lukion ja yläasteen kuorossa. Lukiossa on nyt joku kuorokurssi tms, ja otin sen xD Sain käsityksen, että kurssilaiset muodostavat koulun kuoron, mutten nyt muista, oliko se niin. Voisi tarkistaa tuolta koulun sivuilta, jotain laulutekniikkaa siinä ainakin harjoiteltiin, ja se sopii minelle mainiosti.
//Kurssilla tutustutaan laulamisen tekniikkaan, äänenmuodostukseen ja fraseeraukseen. Opetellaan äänenhuoltoa sekä mikrofonilaulamista. Ryhmän kiinnostuksen mukaan voidaan harjoitella myös moniäänistä kuoro- ja lauluyhtyemusisointia. Pääpaino on erityylisten laulujen laulamisessa. Opis-kelijoiden toiveita otetaan huomioon ohjelmistoa valittaessa. Noin sanotaan, eli laulaminen alkaan nyt kodin lisäksi koulussakin minellä :D Toivottavasti tuo on yhtä mukavaa ja hauskaa kuin mille kuulostaa.

Se ääniala,mikä sul on kirjotetaan metsosopraano.Se on siis keskiääni.Mullakin on nimenomaan kuorokurssi.Kuitenkin voin käydä niillä kuorokursseilla vaikka koko lukioni ajan.Viimeisen vuoden kuorokurssia kutsutaan mestarikuorokurssiksi.Aion näillä näkymin kuulua siihen kuoroon ihan sinne lukion loppuun,mutta sitten se on niinku "finiitto" kuoron osalta,ellen mene johonkin koulun ulkopuoliseen nuorisokuoroon.Ei sekään todellakaan mikään mahdottomuus ole.Toi koulun kuoro kun on vaan ainutlaatuinen kun se on välituntisin,joten ei vie aikaa läksyistä,"vapaa-ajasta".Juuri ne läksyt on se seinä koulun ulkopuoliseen laulamiseen (muu kuoro,lauluryhmä,kotona voi toki laulaa mielin määrin).Ne vievät kaiken vapaa-aikani.Nythän totta kai on mielin määrin aikaa laulaa ja viettää vapaa-aikaa.Taidan olla ainut poika tällä laulu-foorumilla.Ehkä laulaminen on sitten enemmän tytöille ja soitto ja kaikki muu soveltuu paremmin pojille.No,olenhan ainoa poika mun koulun kuorossakin.En sentään ainoa bassoääni,silti ainoa luonnollinen basso(luonnollisena äänenä basso=matala ääniala).Se,vaikka laulaminen olisi enemmän tyttöjen heiniä kuin poikien ei käännä minua pois laulun ihmeellisestä maailmasta.

Poissa Lady of the Shadows

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #90 : Heinäkuu 23, 2009, 15:01:59 »
Lainaus käyttäjältä: Narnia
Se kuoronumerohan varmaan tulee/määrittyy pelkän ääniskaalan ja äänen puhtauden mukaan,vai,mitä mieltä ootte?
Samaa koulua käyneenä ja samassa kuorossa laulaneena voin sanoa, että kuoronumero määräytyy pääasiassa aktiivisuuden ja innostuksen mukaan. Taidot kehittyvät pikkuhiljaa, ja nelosen heittäminen aloittelijalle tappaisi lauluinnostuksen kokonaan, eivätkä laulutaidotkaan voisi kehittyä enää innostuksen hävittyä.

Sama periaate numeron antamisessa koskee myös muita musiikinkursseja (kokeen tai kirjallisia töitä sisältäviä kursseja lukuunottamatta, joissa viimeeksimainituilla on myös luonnollisesti painoarvoa), ja kyllähän koulussa yleensäkin on mahdollista nostaa numeroaan pelkällä aktiivisuudella, vaikkei osaaminen olisikaan kymppiä. Yleensä koulussa arvostetaan hyvin paljon aktiivisuutta ja yrittämistä, nimim. biologian kasi ysin koenumeroilla. (ei napannut viuhua käsi pystyssä joka tunti) Veikkaisin että muissa kouluissa on suunnilleen samat arvosteluperusteet, mutta näin ainakin Itiksessä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2009, 16:40:35 kirjoittanut Cyril »
Entinen Cyril

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
« Vastaus #91 : Heinäkuu 25, 2009, 12:18:54 »
Rakastan laulamista ja laulan melkein joka päivä. Laulan karaokesivuilla ja yleensä saan hyviä pisteitä. Mutta en laula missään kuorossa tai muussakaan, enkä sellailla harrasta laulamista. Itsestäni lauluääneni kuullostaa ihan hyvältä, mutta sitten kun tallennan laulamistani esim. kännykkään, niin lauluääneni kuullostaa aika huonolta. Kukaan ei ole koskaan sanonut mitään äänestäni, paitsi veli, joka sanoi: "oo hiljaa, ku et osaa laulaa". Mutta se sanoo aina noin joka jutusta.
Kuuntelen musiikkia kun olen koneella ja laulan samalla, ellei vanhempani ole kotona. Karaokea laulan, vaikka he ovat kotona. Ja laulan myös kaverin kanssa, mutta kukaan ei ole sanonut mitään äänestäni.
Jokus ajattelin mennä johonkin kuoroon ja jotain. Yksityislaulutunnit olisivat kivoja, mutta hirveän kalliita. :'(

Pienenä lauloin aina vanhemmilleni ja mummolle. Ja sanoin että minusta tulee laulaja. Halusin silloin jo laulajaksi ja haluan vieläkin.

Ala-asteella oli laulukokeita. Niissä meni ihan huonosti, koska pelkäsin ja ääneni tärisi. :D  Olisi ollut kiva kuulla minkä numeron saan laulamisesta, jos olisin laulanut kunnolla.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #92 : Heinäkuu 25, 2009, 17:49:04 »
En sinänsä "harrasta" laulamista, mutta lauleskelen yksin useinkin, ja hyräilen. Tiedän, etten osaa laulaa, mutta silti kokoajan uskottelen itselleni, että osaan tai ainakin voin opetella. Kaverini uskovat, että osaan laulaa, mutta olen useinkin niin pelkuri, etten uskalla laulaa yksin edes heidän  edessään. Toki sokerihumalassa, discoissa yms, tulee lauleskeltua paljonkin ja kovaankin ääneen. Ja perustelutkin on jo valmiina: 'mitä välii, me oltiin discossa'. Koska jos discoissa ei biletä kunnolla, kaikki pitää ihan tylsänä ihmisenä yms. Eli sielläkin pitäis uskaltaa lauleskella.

Koulun "musikaaleissa" on huomattu, että sielläkin pitäis uskaltaa laulaa vaikkei osaiskaan. Sielläkin mennään usein sellasella riehuja-meiningillä, jotenka ei kukaan välitä miten laulaa, kunhan laulaa.

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #93 : Elokuu 04, 2009, 23:17:40 »
Näköjään olen joskus kaksi vuotta sitten angstannut kuorolaulukokemusten puuttumista. Okei, saisi niitä enemmänkin olla, mutta nyt on ainakin jotain. Olin keväällä ja kesällä mukana esittämässä paikallisen säveltäjän oratoriota - alunperin hän pyysi minut pianistiksi, mutta koska tunnin mittaisessa teoksessa oli piano-osia suunnilleen neljän sivun verran, tuli puhetta siitä, että mähän voisin tulla myöskin kuoroon mukaan. Niinpä sitten aika lyhyellä harjoittelulla liityin laulamaan sopraanoääntä ja viihdyin mainiosti. Tuli havaittua että haluan harrastaa kuorolaulua enemmänkin, ja ihmeteltyä että miten ne muut oikeasti pysyvät äänessä - sopraanoilla oli tuossa lähes poikkeuksetta melodia, eikä se tuottanut mitään hankaluuksia, mutta ne muut..

Luulen että nyt kun lähden opiskelemaan, etsiydyn johonkin kuoroon jatkamaan kiinnostavaa harrastusta. Laulutuntien jatkaminen muutenkin kiinnostaisi, mutta se riippunee taloudellisesta tilanteesta. Jossain vaiheessa elämää kuitenkin ehdottomasti! Joskushan halusin oopperalaulajaksi ja kun sille klassisen tekniikalle on nyt jotain pientä pohjaa niin haluaisin kyllä kehittääkin sitä.
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
« Vastaus #94 : Elokuu 31, 2009, 17:06:23 »
Aikaisemmin kirjoitin jo laulamisesta. Mutta lauluääneni ei mene korkealle tai sitten osaa laulaa korkealta. Joskus ääneni tulee käheäksi jos laulan korkealta. Onko mitään neuvoa, jotta voisin laulaa korkeammalta?

Ja laulan yleensä karaokesivuilla, niin nyt sinne on tullut muutama "laulutunti", yhdessä sellaisessa neuvottiin että pitäisi laulaa tuen kanssa. Onko se teille (jotka ovat harrastaneet laulamista) tuttua?
Karaokesivuilla lukee näin:
Lainaus
Nyt kun alat ymmärtää vartalon vaikutusta laulamiseen ja laulutekniikkaan, on aika aloittaa laulamaan tuen kanssa. Oletko koskaan kuullut, että sinun pitäisi laulaa vatsallasi tai tuella? Aivan oikein! Kun laulat, on tärkeää, että voima tulee vatsanpohjaa ympäröivistä lihaksista eikä kurkustasi. Jos unohdat laulaa tuen kanssa, on helppo loukata itsensä ja käheyttää äänensä.

Kun laulat harjoitusta nro 4, sinun tulisi keskittyä tukeen. Vatsan pitäisi olla vedettynä sisään ja sitten taas ulos jokaisen "ha":n kohdalla. On tärkeää, että sinulla on aikaa rentouttaa vatsasi jokaisen "ha":n välissä. Koko harjoitus on pomppiva ja täynnä energiaa. Voi olla vaikeaa saada oikea äänenkorkeus kaikkiin "ha"-äänteisiin, mutta ei haittaa vaikka se välillä kuulostaisi hullulta. Tärkeintä on, että opit miten tukea käytetään.

Exitel

• Ankeuttaja
« Vastaus #95 : Elokuu 31, 2009, 17:35:14 »
Mä oon harrastanut musiikkia, mutta en oo laulanut paljon mitään. Juuri tuolaista kuorossa laulua ja musiikki tunneilla, ja tietysti itsenäistä laulua! Ei oo paljon ihanempaa kun laittaa mp3 soitin korvaan ja alkaa laulamaan, huh kylmät väreet tulee kun ajattelee. Mä tykkään sitten musiikista. Nonniin alan täs vaan tunteilemaan mutta terveiset kaikille musiikin ystäville:

T:Musiikki hullu 

Mira

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Syyskuu 22, 2009, 15:38:13 »
En käy laulutunneilla, vaikka niillekkin olisi tarkotus ensi vuonna mennä, mutta kotona laulan lähes koko ajan ;)
Olenkin siinä kai ihan OK. Laulukokeesta sain 10, mutta silloinen opettaja on kyllä aika lepsu. Mutta olihan se silti saavutus!
Aikuisena haluisin laulajaksi ja aionkin mennä vielä johonki kilpailuun. :)

Poissa Uppo

• -outo
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #97 : Syyskuu 29, 2009, 16:03:35 »
En harrasta laulamista, mutta haluaisin. Kun koulussa on musiikin tunti laulan silloin aika monesti mikrofoniin. Kotona kyllä laulan aika paljon. Laulaminen on tosi kivaa minun mielestä. En ole mikään hyvä laulaja ollenkaan.

Keyshia

• Ankeuttaja
« Vastaus #98 : Syyskuu 30, 2009, 13:28:41 »
Tietääkö kukaan tarviiko esim. musiikkiopiston kursseille olla etukäteen laulukokemusta? Onhan sielläkin näitä aloittelijoiden tunteja, mutta jos haluaa johonkin kuoroon, jonka kuvauksesta ei ilmene tarkempia tietoja kokemustarpeesta. Aion toki sinnepäin soitella ja kysyä suoraan, mutta ajattelin nyt ensin kysyä ihan teidän kokemuksianne, että pääseekö kaltaiseni laulutaidoton höntti heti "oikeaan" kuoroon vai pitääkö aloittaa jostain hengitysharjoituskursseista?

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #99 : Lokakuu 01, 2009, 21:19:49 »
Tietääkö kukaan tarviiko esim. musiikkiopiston kursseille olla etukäteen laulukokemusta? Onhan sielläkin näitä aloittelijoiden tunteja, mutta jos haluaa johonkin kuoroon, jonka kuvauksesta ei ilmene tarkempia tietoja kokemustarpeesta. Aion toki sinnepäin soitella ja kysyä suoraan, mutta ajattelin nyt ensin kysyä ihan teidän kokemuksianne, että pääseekö kaltaiseni laulutaidoton höntti heti "oikeaan" kuoroon vai pitääkö aloittaa jostain hengitysharjoituskursseista?

En usko, että mitään kokemusvaatimuksia hirveästi tarvitaan sillä mistä sitä kuorokokemusta voisi saada, jos ei ensimmäisen kerran mene ensimmäisen kerran!  Mutta moniin kuoroihin on luultavasti jonkinnäköinen koelaulutilaisuus, missä pitää luikauttaa joku laulu ja testaillaan äänialaa yms. :) Mutta en usko, että mitään hengitysharjoitus kursseja tulisi käydä, sillä sitä luultavasti voi opetella siellä kuorossakin muiden mukana, sillä ne hengitysharjoitukset ovat kuuluneet tosi tiivisti kuoroharjoituksiin ja siinä on usein vielä vanhoillakin kuorolaisillakin parantamisen varaa, ainakin kuoroissa missä mää olen laulanut.  Kannattaa ottaa vain rohkeasti yhteyttä. :)