Kirjoittaja Aihe: Laulaminen  (Luettu 8484 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • not your girl
    • Imaginary
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Laulaminen
« Vastaus #50 : Huhtikuu 05, 2007, 18:10:24 »
En ehkä fanaatikko, mutta jonkinlaista mielenkiintoa asiaa kohtaan kyllä on.

Aina silloin tällöin on hieman kuoromusiikkia tullut kuunneltua ja harmiteltua sitä, ettei itsellä ole juuri minkäänlaisia kuorolaulukokemuksia. Asun niin pienellä paikkakunnalla, ettei täällä juuri kuoromahdollisuuksia ole ja jonnekin kauemmas taas olisi vähän epäkäytännöllistä lähteä. Koulussakaan ei ole minun lisäkseni oikein ketään, jota kuoroilu kiinnostaisi.

Ollessani musiikkikoululla TETissä pääsin vierailemaan naiskuoron harkoissa ja pääsin jopa itse laulamaan, lisäksi täällä taitaa toimia kirkkokuoro sekä joku sekakuoro, mutta niilläkin on harjoituksia niin hankaliin aikoihin, etteivät oikein osu minun kalenteriini. Ja esmes tuon naiskuoron ohjelmisto ei kuitenkaan ollut ihan minua kiinnostavaa, enemmän kiehtoisi tuollainen klassisempi ohjelma, esimerkiksi juuri tuon Mozartin Requiemin laulamisesta haaveilen edelleenkin. Noh, ehkä minusta tulee sitten yksinlaulaja ja pääsen laulamaan niitä soolo-osia ^^
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #51 : Huhtikuu 08, 2007, 20:55:08 »
mikä kuoro on kyseessä?

Kamarikuoro Krysostomos. Kerrassaan mainio kuoro, varsinkin jos sattuu rakastamaan ortodoksista musiikkia niin kuin minä, vaikken itse ortodoksi olekaan.

Ihan kuorofanaatikoksi en sentään tunnustaudu, mutta kyllä kuorolaulu - tai moniääninen laulu jollain pienemmällä kokoonpanolla - on minulle laulun varsinainen tarkoitus, ei niinkään sooloesiintyminen. Harmoniassa on ihan erilailla voimaa ja "väreilyä" kuin yksiäänisessä laulussa. Erityisesti tykkään laulaa a cappella, joten ortodoksikuoro sopii minulle kuin nenä päähän =)

Me transmitte sursum, Caledoni

Miss Strigidae

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Toukokuu 13, 2007, 15:14:33 »
Minä en laulutunneilla käy, mutta voisin aloittaa muutaman vuoden päästä ehkä :) Nyt on niiin paljon kaikkea muuta... Mutta laulamista rakastan todella paljon, se on niin ihanaa. Laulan musiikintunneilla, ja joskus koulun valinnaisessa kuorossa, ja olen musiikkipainotteisellaluokalla. Laulan omasta ja muitten mielestä puhtaasti, mutta ääneeni en ole itse tottunut... Se kuulostaa nauhalla hirveältä, mutta päässäni hyvältä. Ongelmanani on itseni mielestä loysä s-kirjaimen käyttö, varsinkin laulaessa, puheterapiaa harkitsen. Laulan musiikintunneilla sooloja aina kun saan, ja kyllä yhdessä pienessä laulukilpailussa pääsin kolmanneksi... Esiintyä rakastan yli kaiken, ja laulamisessa siihen on hyvä mahdollisuus. En laulajan ammattia kyllä haluaisi, mutta kyllähän sitä voi kaikkea kokeilla. Ja ei minun vielä ammattia tarvitsisi miettiä... Olen kehittynyt laulannassa (:P) aika paljon. On kuultu kehuja opettajalta, ja sanottu varmaksi laulajaksi, kyllähän siitä tulee hyvä mieli jokaiselle. Mutta itselleni olen tässä sarakkeessa (kuten aika monessa muussakin) aika kriittinen... Nyt ajattelen, että olisin hyvä laulaja, jos ässäni olisi täydellinen. Mutta jos ässäni parantuisi niin sitten tulisi taas joku toinen ongelma... Rakastan musiikkia, rakastan laulamista ja rakastan esiintymistä <3

//Pau siisti vähän kirjoitusasua poistamalla turhat entterit. :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2009, 23:20:37 kirjoittanut Pau »

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #53 : Toukokuu 20, 2007, 17:27:13 »
Myös Mozartin Requiem ja Carl Orffin Carmina Burana ovat olleet varsin mukavia kuorolaulukokemuksia.

Pakko kysyä, missäs kuorossa itse olet lauleskellut? Noita teoksia kun on vastikään Oulussa päin esitetty, vaikka ovat toki hyvin yleisiä.

Itse tykkäisin laulaa enemmän kuin mitä osaan. Olen kyllä usein ajatellut, että pitäisi ottaa opetusta niin voisin oppia käyttämään ääntäni, se kun on nyt kovin harjaantumaton. Lauloin kuorossa joskus yläasteen aikana, ja silloin kyllä ääniala oli suurempi etenkin ylöspäin. Pitäisi siis vain laulaa että voisi oppia! Meillä olisi koulussa mahdollista ottaa laulutunteja ihan ilmaiseksi, mutta koska haluan myös soittotunteja enkä voi valita kumpaakin, on laulu siis jäänyt. Olen kuitenkin ajatellut, että sitten abivuonna ottaisin soiton sijaan laulua. Laulaminen on kauhean hyvä taito, siitä on iloa niin itsellekin ja muille, kunhan ei turhan paljoa hoilottele alvariinsa :P On esimerkiksi ilo kuunnella karaokessa sellaista, joka oikeasti kuulostaa hyvältä eikä itsellä tee mieli työntää sormia korviin ja hyräillä Ukko-Nooaa! On ihanaa kuunnella niitä kavereita, joilla laulu luistaa ja meininki on korkealla :)
Humor me.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #54 : Toukokuu 21, 2007, 08:38:30 »
Yläasteella mää olin aina äänessä. Monet sanoivat minun hoilaavan koko ajan. Lauloin joissain koulun juhlissakin, mutta en yksin. Nykyään, kun lähdin lukioon musiikkilukioon, niin tuntuu, ettei millään kehtaa laulaa oikein missään, kun täällä kuhisee sellaisia aivan loistavia laulajia.

Kuorossa laulaminen on ihanaa. Entisellä paikkakunnalla lauloin musiikkiopiston nuorisokuorossa kolme vuotta. Tykkäsin tosi paljon. Meillä oli enemmän sellaista viihdepainotteista ohjelmistoa ja laulettiin mm. beatlesiä. Muistan, kun seitsemännellä luokalla kuoroon menin, niin varmaan aioin siellä vain suurinpiirtein suuta, mutta sitten taas ysillä mää olin kehittynyt aivan älyttömästi ja lauloin jo aikas isolla äänellä. Nyt lukiossa laulan musiikkilukiomme sekakuorossa, olin vähän pettynyt kylläkin. Ehkäpä liikaa hengellistä musiikkia ja kansanlauluja, eli kaipaan entisen kuoron "Whuhuu laulaminen on kivaa"-meininkiä. ^^

Tänä vuonna valitsin koulussa viihdelauluyhtye toimintaa. Äh, ei ollut minun juttu. En tiedä, eivätkö kemiat lauluyhtyeen muiden jäsenten kanssa kohtaa, vai mistä tässä kiikastaa. Homma ei mene eteenpäin ja tuntuu, että meän äänet eivät passaa yhteen lainkaan. Mutta nyt on kohta tämä vuosi ohi, ja ei enää ikinä sitä, kiitos.

Yksinlaulua olen valinnut ensi vuodelle. Pitää saada rohkeutta, kun mää pelkään laulaa yksin. Huomenna olisi laulukoe ja ihan varmasti pissaan housuun siinä kaikkien edessä, musiikkilukiolaisilla kun pitää laulukoe suorittaa näin. Äh tietenkin sen saisi suorittaa kaverin kanssa, mutta suurin osa kavereistani lauloi yksin tai heillä oli ykkösistä muodostettu hyvä lauluyhtye. Oon taas jättänyt asiat kivasti viime tinkaan. Hyvä mää.

Myös Mozartin Requiem ja Carl Orffin Carmina Burana ovat olleet varsin mukavia kuorolaulukokemuksia.

Oi määki oon laulanut Orffin Carmina Buranaa. Se oli aivan mahtava kokemus, kun tehtiin täällä Oulussa Oulu Sinfonian kanssa ja oli iso kuoro. Se teos on aivan mahtava! ^^ Mozartin Requiemissä olisin varmaan muuten laulanut tänä vuonna, mutta sitten meidän konservatorion orkesteri säestikin meän kuoroa, että jouduinkin sitten soittamaan. Mutta se kuulosti ihan kivalta laulettavalta. ;> Pitää vielä mainita Sibeliuksen Finlandia, joka itsenäisyys päivänä käytiin kuoron kanssa tekemässä Oulu Sinfonian kanssa. Se oli niin ihana, että tuli ihan tippalinssiin, vaikka itse sanonkin. ;>

//laulukoe meni ihan päin pyllyä, kun jännitin niin paljon, että jalat ja kädet molemmat tärisivät (vaikka harjoitinkin ennen potter-terapiaa). Aivan hirveää miten minua pystyikin pelottamaan niin paljon, meinasin jättää laulun kesken mutta taistelin sen loppuun, mutta Six Ribbonssin viimeisessä säkeistössä alkoi tulla sitten jo jotain siitä laulusta. Hirveää. Mutta se on nyt ohi. Opettaja sanoi, että minulla on hyvä ääni ja että taisin "hieman" jännittää. Joo "hieman" on tosiaankin hyvä ilmaisu, olin aivan totaalisen paniikissa. Mutta nyt se on ohi, ah. Ensi vuonna rohkeutta hakemaan laulutunneilta//

//Tänä vuonna olen alkanut ottamaan koululta yksinlaulutunteja. 15min/viikko on vain älyttömän lyhyt aika, mutta kyllä siinä nyt jotain ehkä ehtii. Minulla on kuulemma ihan oikeaa ajatusta hengitystaktiikassa, mutta minun pitäisi saada ilma pysymään siellä pidempään jonka avulla saada lauluun legatoisuutta ja vahvuutta. ^^
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2007, 19:57:49 kirjoittanut Huhutar »

Poissa houkka

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Kesäkuu 05, 2007, 21:34:08 »
Tietääkö joku, miten äänityyppi määritellään? Vaikuttaako siihen ainoastaan ääniala ja -sävy? Missä menevät rajat äänialan suhteen, että onko esimerkiksi altto vaiko mezzosopraano?

Isilmirë, vaikka asia ei minulle kuulukaan, kysyn ihan mielenkiinnosta että mistä syystä kyseinen henkilö sai kenkää opistosta? Ei ole olennainen asia keskustelun kannalta, mutta olen hiukkasen utelias.

Kunnioittaen,
I am I --> houkka

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Kesäkuu 05, 2007, 21:56:40 »
Tietääkö joku, miten äänityyppi määritellään? Vaikuttaako siihen ainoastaan ääniala ja -sävy? Missä menevät rajat äänialan suhteen, että onko esimerkiksi altto vaiko mezzosopraano?

Wikipedia antaa selkeät herzirajat kullekin äänialalle, ja äänialoittain voi kaivaa myös sävelasteikkoversiot (niissä näyttäisi muuten olevan kansainvälistä vaihtelua, esim. englanninkielisen wikin mukaan "kuorosopraanon" standardiääniala on yksiviivaisesta C:stä kaksiviivaiseen A:han ja "oopperasopraano" puolestaan pystyy kajauttamaan kolmiviivaisen eli sopraano-C:n, kun suomenkileinen wiki taas määrittelee sopraanon äänialan vähintään pienestä A:sta kaksiviivaiseen B:hen ulottuvaksi erittelemättä mitenkään kuoro- ja oopperalaulajia).Äänen sävy vaikuttaa toki myös; mm. kaikki tähänastiset laulunopettajani ovat äänensävyni perusteella olleet yksimielisiä siitä, että olen sopraano, vaikka korkeat äänet ovat työn ja tuskan takana.

Lainaus
Isilmirë, vaikka asia ei minulle kuulukaan, kysyn ihan mielenkiinnosta että mistä syystä kyseinen henkilö sai kenkää opistosta?

Esbo cityn musiikkiopistossa saa nauttia opetusta viisi vuotta, sen jälkeen se on kiitos ja hyvästi.

Poissa Nemorosa

• Vuotislainen
« Vastaus #57 : Kesäkuu 06, 2007, 21:41:16 »
Tykkään laulaa (tai no ehkä lauleskella olis parempi sana) hirveästi, mutta mieluiten niin ettei kukaan muu kuule. Tosin minusta kyllä tuntuu, että laulamiseni kuuluu kerrostalossa alakertaan, mutta kärsikööt kurjat. Yleensä laulan samalla kun kuuntelen radiota esim. kuulokkeilla. Sitten kun on tottunut omassa asunnossa lauleskelemaan koko ajan, tulee vieroitusoireita kun liikkuu kaupungilla kuulokkeet päässä eikä voikaan hoilata koko aikaa etteivät ihmiset pidä ihan vinksahtaneena. :)

Olin lapsena laulukuorossa mukana ja tietysti erinäisissä koulun juhlien lauluryhmäyrityksissä, mutta koskaan en ole missään yksin laulanut. Ihan pienenä tosin esitin äidilleni lauluja Tenavatähti-tyyliin varmaan kyllästymiseen saakka. :) Nykyäänkin äiti ja isä sanovat että mikset sinä laula kun sinulla on niin hyvä ääni. Mistäs ne sen tietävät, kun eivät ole kuulleet kunnolla varmaan ikinä noita kotitenavatähti-kilpailuja lukuunottamatta, ja niistä on kyllä melkoisesti aikaa..

Minulla on kyllä aika hyvä sävelkorva, joten uskon laulavani kyllä nuotilleen, mutta ongelmani on lähinnä se, etten osaa laulaa "kovaa". Kuuluu vain pientä piipitystä. Ehkä pitäisi lämmitellä ja harjoitella enemmän.. En ole ikinä kuullut itseäni laulamassa, enkä kyllä tiedä haluanko edes. Olen vasta päässyt melkein yli siitä miltä kuulostan oikeasti kun puhun. Järkyttävää.. Oman pään sisällä oma puhe kuulostaa paljon matalammalta, ja sitten paljastuukin karmea totuus ja kuulostan välillä ihan vihaamaltani uutistoimittajalta... :) No ehkäpä voisin joskus nauhoittaa lauluani kunhan olen taas omassa kämpässäni kesäloman jälkeen. Kun kukaan ei kuule.. :)

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #58 : Kesäkuu 16, 2007, 15:24:49 »
^^ Olen laulanut pienestä pitäen. Laulaminen on ollut mielestäni aina mukavaa (paitsi silloin kun on kurkku kipeä. xD) ja olen tykännyt laulaa. En ole koskaan käynyt laulutunneilla, olen itsekseni laulanut mitä mieleen tulee. Lauluni on epäammattitaitoista eikä välttämättä kaunistakaan kuultavaa, mutta laulan koska pidän siitä. Laulan lähinnä kotona ja säestän itse pianolla. Tai sitten ilman säestystä jos ei kotoa löydy nuotteja kyseiseen biisiin. Laulaminen on tosi hauskaa ja olen joskus saanut äänestäni positiivista palautetta mm. musiikin opettajalta ja tuttaviltani. Omasta mielestäni äänessäni ei kuitenkaan ole kehumista.

~Moondancer (se laulava hullu)

Lautturi

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Syyskuu 30, 2007, 02:49:12 »
Laulua juu. En oo tunneille jaksanut raahautua, vaikka ehkä oppis ainakin puhtaan laulun tekniikkaa paremmin, se kun vähän on tällä hetkellä mitä on.

Mutta joo, laulan growleja/gruntteja, rääkymisiä ja vähän kaikenlaista muutakin ei-niin-puhdasta vokaalia. Puhtaitakin tullut jonkun verran treenattua, mutta tuntuu vähän siltä että tekniikka ei siinä oikein pelaa.. ihan kuin kurkusta lähtis ääni vähän liikaa. :/

Bänditreeneissä, keikalla, studiossa, karaokessa ja himassa tulee laulettua.

Dian

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Syyskuu 30, 2007, 21:18:42 »
Laulaminen on ihanaa, rakastan sitä (: Voin periaatteessa laulaa ihan missä ja milloin vain, seura vähän vaikuttaa. Yksin en julkisella paikalla välttämättä hoilaile kovin äänekkäästi mutta kaverini kanssa vedetään tosi komeasti. Hänellä on matala, kaunis ja kantava ääni, minulla korkeampi mutta silti nätti ja kantaahan sekin jos kovaa laulan.

Olin tuossa pahimmassa äänenmurrosvaiheessani hirveän peloissani, että meneekö se lauluääni nyt sitten tähän, ja turhauduin hirveästi kun en saanut juuri sitä tietynkuuloista ääntä (en saa sitä sanaa päähäni, mitä tarkoitan! Nuottia en siis hae) ilmoille. Kasiluokan kevät (pitkä musiikki) menikin sitten oikeastaan siihen että istukelin muiden laulamattomien kanssa tai sitten lauleskelin ilman mikkiä taustalla. Menetin hyvänä tunnettua itseluottamustanikin siinä samalla, mutta riparilla laulettaessa huomasin ääneni tasaantuneen ja että osasinkin laulaa jos keskityin. Tämä nosti riparinkin pisteitä silmissäni suunnattomasti, ja olen isoskoulutuksessakin. Kaipaan jo nyt niitä lauluja, ja sitä tunnelmaa kun kaikki lauloivat yhdessä, sanat oli helppo muistaa ja muuta hyvää. Olen kaiketi ryhmälaulajatyyppiä, soolotkin kyllä menevät.

Nykyään olen musiikintunneilla mikissä kiinni joka viikko ja nauhoitusprojektillakin mukana, sain yhden kahdeksasta soolosta olemalla ensimmäisiä vapaaehtoisia (: Odotan sitä innolla ja kauhulla. En tiedä miltä ääneni kuulostaa nauhalta.
Laulutunteja olen ajatellut, mutta astetta epäluuloisemmin - kannattaako niitä aloittaa kun on jo 15-vuotias? Onko laulutuntien aloittamisajankohdalla mitään suurempaa väliä (joku tyyliin huilunsoittohan kannattaa aloittaa tosi pienenä) ?

//tänks infosta, Steelsheen <:
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2007, 22:45:54 kirjoittanut Dian »

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #61 : Lokakuu 05, 2007, 18:54:40 »
Laulanhan minäkin. Lähinnä ihan omaksi iloksi silloin, kun kukaan ei kuule, mutta kuulun minä koulun kuoroonkin.
Yleensä mä laulan sillon, kun säestän itteäni pianolla. Jos siihen kappaleeseen on sanat, niin mähän laulan niitä. Tosin se ei taida olla mitään kaunista kuultavaa. En tiedä, en mä ole koskaan kuullu itteäni toisen korvilla.
Sitten mä liityin viime vuonna, kun olin seiskalla, perustettuun kuoroon. Silloin sinne pääsi vain seiskat, ja koko homma oli aika... vapaata. Harkat oli ties koska, ja vain kahta laulua me sitten harjoteltiin. Laulettiin remontoidun koulun vihkiäisjuhlassa toinen, toinen sitten kevätjuhlassa.
Koska koko homma oli aika hauskaa sekä meidän kuorolaisten, että openkin mielestä, hän päätti sitten yrittää tehdä koko kuorosta vähän virallisemman, eli siihen pääsisi kaikki halukkaat ja kuoroa voitaisiin siten jatkaa myös syksyllä. Eiköhän kaikki jo tiedä, onnistuiko idea. Mitenkäs mä muutenkaan voisin tällä hetkellä kuulua siihen kuoroon?
Nyt siellä on liki samat vanhat tyypit kuin viime vuonnakin, mutta uusia seiskojakin löytyy. Seuraavat harkat on joskus marraskuussa kait, varma en ole. Koko homma kun ei ole lainkaan niin tiukkaa menoa, vaan kahdesti on harkkoja siirretty open nuhan takia, eikä ole mikään pakko tulla edes koko harkkoihin aina.
Ope kerran sitten laulatti meidän kaikki (väki ulos luokasta ja sitten sisään yksitellen laulamaan, jonka jälkeen pääsi kotiin), jotta sai tietää, kekkä vois laulaa kakkosääntä ja kekkä melodiaa. Ensiksi joku... äänialako se oli, ihan mimmemmammuulla, jolloin ope kehais mulle, että hieno ääni! Sitten mä lauloin vielä yhen laulun, ja sain tietää open mielestä olevani mezzo. Onko se nyt sitten mezzosopraano vai mikä, mutta enivei, joku mezzo kuiteskin. Kiva.

Se on kyllä todella hauskaa, tuo laulaminen, mutta pidän enemmän pianonsoitosta. Eli että mua näe koskaan maailmankuuluna laulajana ;)

// Se kuoro on muutes nyt lakkautettu. Tai paremmin sanoen yhdistetty lukion kuoron kanssa, jolloin joukkoon mahtuikin vain oikeasti hyvät laulajat... Noh, minä en kuulunut niihin. Piti laulaa opelle, joka sitten päätti laulaako tarpeeksi hyvin päästäkseen kuoroon, ja minä en laulanut xP Ääni jotenkin jumissa. Ei se silloin ole, kun olen yksin :"D Surkea onni. No, minä soittelen pianoa sitten ;D (ja laulelen)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2008, 19:25:33 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #62 : Lokakuu 06, 2007, 21:06:46 »
Laulutunteja olen ajatellut, mutta astetta epäluuloisemmin - kannattaako niitä aloittaa kun on jo 15-vuotias? Onko laulutuntien aloittamisajankohdalla mitään suurempaa väliä (joku tyyliin huilunsoittohan kannattaa aloittaa tosi pienenä) ?
Meillä pääsi kansalaisopiston laulutunneille 16 täytettyään, mutta siinä oli kai sitäkin mukana, että yksinlaulajien ryhmä tekee pari konserttia vuodessa, ja piti olla jotain valmiutta tulkitsemiseenkin.. Laulutuntien aloitusiällä ei ole sellaista suurta merkitystä niinkuin soittamisessa, jotkut tietty aloittavat jo nuorena, mutta esim. klassisen laulajissa on useampikin, joka on aloittanut opiskelun tyyliin kolmekymppisenä. Minusta laulutuntien aloittaminen ei ole oikeastaan koskaan liian myöhäistä, eikä ainakaan 15-vuotiaana :)
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Dylaine

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Lokakuu 15, 2007, 15:47:57 »
En varsinaisesti harrasta laulua, mutta laulan vähän kaikkialla: kotona, koulussa ja ulkona. Ihmisten ilmoilla en kyllä kehtaa kuin hyräillä. Yleensä vain hymisen epäselvästi. Ja se jaksaa ärsyttää kavereitani. Jotkut huomauttelevat tästä tavastani, jotkut ovat jo tottuneet. Olisin halunnut hakea täksi syksyksi Pop&Jazz -konservatorioon, mutta huomasin liian myöhään, että hakuaika oli jo mennyt umpeen. Minulla ei ole erityisen laajaa äänialaa. Haluaisin laulunopetuksella jotenkin kehittää sitä. Jotkut ovat kehuneet ääntäni ja tulen aina hyvälle tuulelle, jos joku sanoo, että laulan hyvin. :)   
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2007, 15:55:10 kirjoittanut Dylaine »

tuokkonen

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Marraskuu 14, 2007, 00:04:41 »

Oi määki oon laulanut Orffin Carmina Buranaa. Se oli aivan mahtava kokemus, kun tehtiin täällä Oulussa Oulu Sinfonian kanssa ja oli iso kuoro. Se teos on aivan mahtava! ^^ Mozartin Requiemissä olisin varmaan muuten laulanut tänä vuonna, mutta sitten meidän konservatorion orkesteri säestikin meän kuoroa, että jouduinkin sitten soittamaan. Mutta se kuulosti ihan kivalta laulettavalta. ;> Pitää vielä mainita Sibeliuksen Finlandia, joka itsenäisyys päivänä käytiin kuoron kanssa tekemässä Oulu Sinfonian kanssa. Se oli niin ihana, että tuli ihan tippalinssiin, vaikka itse sanonkin. ;

Jep, laulettiin lisäksi vielä samassa kokoonpanossa..Tänä vuonna en carmina burana-projektiin lähtenyt. Ko. teoshan on mielestäni sarjaa "ihan jees laulaa, mutta toista kertaa kyllä täytyy miettiä", ja se ei anna kuorolaulajalle niin paljon kuin suuret kirkkomusiikkiteokset, esim. myös yllämainittu Mozartin Requiem. Viimekeväinen oulussa esitetty requiem oli kyllä hieno, ja nuorekas kuoro saikin paljon positiivista palautetta..Ensi keväänä olisi tarkoitus olla laulamassa Mozartin suurta c-molli messua (Cantio Laudis) sekä toisella kuorolla J. S. Bachin Matteus-passiota (Oulun kamarikuoro + kaupunginorkesteri). Ja vielä eri kuoron kanssa keväämmällä olisi tarkoitus esittää Heinrich Schützin "The Seven Words of Jesus Christ", mikä on kerrassaan huikea teos. Projektikuoromme kanssa esitämme pääsiäisenä perinteisesti jonkin Bachin kantaateista. Se on mukava sitten, kun kirjoitukset ovat samaan aikaan. (huom. en näe vaivaa hehkuttaakseni Matteus-passiota, joka on tiedettävästi yksi en-tiedä-millä-tarpeeksi-ylistävällä-sanalla-kuvaisin:sta musiikkiteoksista)

Ei sinänsä ihme, että olet pettynyt koulumme sekakuoroon, joka juuri ja juuri voidaan edes tasonsa perusteella määritellä kuoroksi..Itse käyn siellä lähinnä sen vuoksi, että siellä on hauskaa. Markku Jounelan johtamana kuoro oli vielä tasokas, ohjelmisto oli vielä kuunneltavaa..Nykyisellä johtajalla ei ole minkään tason kuoronjohdon koulutusta, ja vielä heikompi tietämys klassisesta kuoromusiikista. Hyvä että saadaan edes jotenkin ns. pakolliset jutut, mm. mainitsemasi Sibeliuksen Finlandia esitettyä.

Pyydän anteeksi lievää aiheesta sivuamista, vaikka olenkin havaitsevani kuoromusiikissa ja laulamisessa jotain yhteistä. Kuoromusiikille voisi perustaa oman topicin..

Spiral

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Maaliskuu 12, 2008, 21:01:17 »
Jippii, ihana topic! Eli siis laulan, ja olen laulanut ihan kirpusta asti. Pääsin 9w musiikkiluokalle ja tykkään ihan hirveästi edelleen (olen 6.lk, syksyllä seiskalle, musalle pääsin sinnekin). Joo, no elämää ilman musiikkia on aika hankala kuvitella. Minulla ei ole mitään esiintymispelkoa, mutta esim. tunnilla, jos muut eivät laula ja oma ääni kuuluu, niin silloin meinaa ruveta ääni tärisemään. En ole mikään huippuhyvä laulaja, mutta opettajat ovat sanoneet, että osaan laulaa ja että minulla on hyvä ääni. Kuorossa olen laulanut päälle 4 vuotta. Ääneni on omasta mielestäni ihan siedettävä, vaikka joskus pitää mennä niin korkealle, että tulee sellaista melkein pikkuorava ääntä. Kovin matalalta en pysty laulamaan, mutta kovaa ja korkealta kyllä. Tykkään laulaa eniten ehkä poppia ja oopperakin on aika kiva. Kuorolauluista tykkään englanninkielisistä ja korkealle menevistä biiseistä. Eniten laulan ehkä Avril Lavignen kappaleita (poppia, englanninkielisiä), jotka sopivat äänialalleni hyvin. Musiikista ylipäätänsä sen verran, että en soita varsinaisesti mitään soitinta, mutta pianoa olen opetellut soittamaan ala-asteen aikana. 3.lk lähtien ollaan soitettu myös esim. rumpusetillä, ksylofonilla, kellopelillä, metallofonilla, nokkahuiluilla, kanteleilla, erilaisilla rytmisoittimilla (marakassi, cabasa, rytmimunat, tamburiini, triangeli, agogo, djembe, guiro, claves..), conga- ja bongorummuilla ja jonkin verran kitaralla ja bassolla. Että kyllä ne soittimet tulivat ihan tutuiksi. Mikkiin lauletaan melkein joka musiikintunnilla ja suurin osa tykkää siitä.

Spiral on puhunut.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #66 : Maaliskuu 23, 2008, 22:33:24 »
Pyydän anteeksi lievää aiheesta sivuamista, vaikka olenkin havaitsevani kuoromusiikissa ja laulamisessa jotain yhteistä. Kuoromusiikille voisi perustaa oman topicin..

Miksi ihmeessä? Kuorossa lauletaan, joten laulutopiciinhan se selkeästi kuuluu. Kun tänne mahtuvat muutenkin kaikki omalla äänellään musisoivat klassisista rokkareihin, omaksi ilokseen lauleskelevista tavoitteellisesti laulua opiskeleviin, niin tottahan tilaa on myös kuorolaisille.

Muchy

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Maaliskuu 24, 2008, 11:36:50 »
Laulaminen on ihanaa! Oon laulanut pienestä asti ja 9-vuotiaana jo kirjottelin "biisejä" tosi surkeella enkulla. Sillon olin aivan varma, että musta tulee kuuluisa laulaja ==) Kuuluin kuoroon koko peruskoulun ajan ja yläasteen kävin musaluokalla. Laulutunteja otin joskus 12-13-vuotiaana pianomaikalta, mutta nyt kun musakursseja ei ookaan lukiossa enää niin paljon, aloitin laulutunnit, ja kitaran ja pianon oon lopettanut jo aiemmin. Laulaminen antaa mulle paljon enemmän kuin soittaminen ja tunneilla on ihana käydä. Oon ihan ok, suht hyvä laulaja, vaikkakin mieluiten laulan niin ettei kukaan kuule - voi laulaa niin päin mäntyä kuin tahtoo, ja ei ole paineita eli kun mun ääni on parhaimmillaan, oon yksin, sääli. Harrastuksena erittäin tärkeä juttu. Never stop singing!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2008, 11:39:52 kirjoittanut Muchy »

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Huhtikuu 03, 2008, 17:57:16 »
Laulaminen on jotain, mitä haluaisin todella paljon osata, mutta missä olen aivan onneton :< Lauluääneni on pelkkää ihme kähinää, sillä minulla on muutenkin melko käheä ja matala ääni, eikä se laulu ole sitten kovin kauniin kuuloista, puhumattakaan sitten siitä, ettei ääneni oikeasti kestä. Sen varmasti saisi kestämään tarpeeksi ahkeralla harjoittelulla, mutta olen jo menettänyt toivoni, että voisin koskaan oppia oikeasti laulamaan. Olen ihan liian kateellinen kaikille, jotka omistavat kauniin lauluäänen :'(
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa momentum

• Daydreamer
  • Vuotislainen
  • Hi~ ♥
    • Tunneterapiaa
« Vastaus #69 : Toukokuu 07, 2008, 21:58:58 »
Laulaminen on aivan taivaallisen ihanaa, pakko myöntää. Sillä tavalla saa hyvin purettua omia tunteitaan ja unohtaa kaiken muun, kuten huolet (ylioppilaskirjoitukset esimerkiksi) ja muun epämiellyttävän asian/asiat.

Minä en käy missään tunneilla, vaan harjoittelen itsenäisesti yleensä välittämättä, onko kotona ketään kuulemassa tai ei. Ja olen kyllä tyytyväinen ensinnäkin omaan ääneeni, sillä se ei kuulemieni kommenttien mukaan ole lainkaan huono sentään. Minulle on tullut sellaista kommenttia kuin että "ihan hyvä ääni" ja se on ihan ok. Ei sitä ole sentään haukuttu ihan huonoksi (meinasin kiroilla, mutta estin itseni viime hetkellä. :D) ja se on hyvä juttu.

Kun tässä nyt alan vertaamaan tätä lauluhoilotustani (joka alkoi 2006 alussa), se oli aluksi aika kaameaa huutamista, mutta sitten aloin kehittyä ja hallita ääntäni sekä tunteellisuutta lisäämään laulamiseeni ja lauluni kuulostaa oikein hyvältä omasta mielestäni. Pitäisi hoilottaa joskus jollekin kaverille jotain biisiä livenä, jotta saisin mielipidettä. Olen kyllä nauhoittanut kappaleita, pääasiallisesti Koda Kumin covereitani ja Ayun myös, kännykkään, jossa ääniteho/kunto/whatever on tosi huono. :< Haluaisin kunnollisen nauhurin, johon laulaa, enkä jotain puhelinta. :p Jos pitäisi listata nauhoittamani kappaleet niin tässä tulee.

Ayu: talkin' 2 myself, fated, Together When..., Far away, decision

Koda: BOY FRIEND?, Can't Lose, 1000 no Kotoba, m.a.z.e, real Emotion, Your Only One

+ random Hikki: Sanctuary.

Siinäpä niitä. :p

Olen laulanut pienenäkin jo paljon, yleensä disney elokuvien kappaleita (jotka ovat muuten ihania) ja keksinyt omiakin sanoja ja sävellyksiä/sovituksia. Muistan laulaneeni jotain laulua siitä töyhtöhyyppä-nimisestä linnusta joskus pienenä. Harmi, kun en enää muista sanoja lainkaan. Jos muistaisin ne, kirjoittaisin ne tähän niin voitte nauraa. :D Osasin muuten yhdessä vaiheessa Celine Dionin My Heart Will Go Onin ja Geri Halliwellin Raining Menin sanat ulkoa ja hoilotin niitä menemään ihan pokkana, välittämättä muiden läsnäolosta tai mistään. :3

Ja kun sanoituksista puhun, niin minä kirjoitankin sanoituksia. Olen kirjoittanut vuoden 2006 keväästä saakka ja niitä on paljon. Yli 200 sivua wordissa. :3 Näin sivuhuomautuksena.

Mutta joo. Laulan yleensä japaniksi, koska koen sen jotenkin niin kauniina kielenä, että voi taivas sentään. Laulan yleensä myös musiikin/laulun mukana omassa huoneessani, mutta sen verran suureen ääneen, ettei levy kuulu yli ja olen huomannut osaavani sanat aika hyvin. Ja tunteellinen laulaminen omakohtaisten kappaleiden kohdalla on erittäin ihanaa. Minulla on omakohtaisia kappaleita aika paljon ja ayumi hamasakin tuotannosta niitä löytyy useita. <3

Ja olen myös kokeillut instrumentaalikappaleiden mukana laulamista ja olen osannut itse asiassa aika hyvin. Kokeilin ayumi hamasakin kappaleilla tätä, kun kuuntelin hänen tuotantoaan läpi yhtenä päivänä. Aika hyvin meni BLUE BIRD, Beautiful Fighters, fated ja glitter. ;3 En ole harmi kyllä nauhoittanut niitä mihinkään, kun en voi.

Mulla laulaminen on lähellä sydäntäni. Rakastan. <3
Löydätte mut myös näistä:
last.fm||Twitter||Facebook||LiveJournal||Fanfiction.net||DeviantART

Poissa Otak

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Toukokuu 26, 2008, 21:22:20 »
Mjöh, viisivuotiaasta lähtien suunnilleen 6 vuotta olin kuorossa. Sit lopetin sen, mutta kolmannelta kuudenteen koulussa olin musaluokalla ja sitä kautta lauloin paljon. Sitten neljänneltä tänne seiskan loppuun lauloin Pohjois-Helsingin bändikoulussa, ja tässä pari viikkoa sitten olikin viimeinen konserttini siellä, jäi vähän haikea olo...

Laulua en meinaa lopettaa, lauleskelen YouTuben tahdissa ja singstariakin tulee välillä pelattua. Itse nautin laulamisesta paljon, vaikka en siinä maailman paras olisikaan(en kyllä usko olevani maailman huonoinkaan, ihan sillä kun kerta musaluokalle pääsin...).
Laulu on siis tärkeää minulle, en tiedä mikä siinä viehättää, ehkä se, kun olen niin pitkään yleisesti nauttinut musiikista, ja laulamisen avulla pääsee siihenkin eläytymään vahvemmin. Lisäksi tiettyjen laulujen laulaminen(tai pelkkä kuunteleminen) tuo jotain kivoja muistoja mieleen.

Edit// Sanoisin vielä, että kyllä mä enemmän tykkään yksin laulaa kuin kuorossa.
Zeebra -> Otak

Schrei

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Kesäkuu 08, 2008, 20:23:15 »
Ihmeitä on tapahtunut - Schrei pääsi Kokkolan Nuorisokuoroon! Altto ykköseen. Kun näin sen sähköpostiviestin katsoin sitä viisi sekuntia silmät lautasina ja aloin nauramaan. Ensinnäkin: ääni ei ole mikään kaunein. Toiseksi: minulla oli silloin nuha kun oli laulukokeet. Kolmanneksi: Oikeasti minä olen saanut korkean lauluäänen kirouksen, mutta se Taivas on sininen ja valkoinen - laulu meni aika matalalta. Neljänneksi: En edes yrittänyt. Viidenneksi: Piti laulaa jotain melodiaa niin unohdin sen. Toivoton tapaus, myönnän. Ja lauleskelen kotona silloin tällöin: eli melkein aina.

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
« Vastaus #72 : Kesäkuu 12, 2008, 19:30:18 »
Joo poistin edellisen viestin ja kirjoitan uudestaan ku muuttu tämä harrastus vähäsenn...

Joo laulanu oon minäki, en muista kyllä että mistä lähtien eli en ala sanomaanmitään tyyliin "heti kun vain opin ääntäni käyttämään", tällaiset termit ovat tyhmiä ja kerskailevia.
Eli olen laulanut kummiskin jostakin alle kouluikäisestä, luulisin että viisivuotiaana ihastuttuani Kaija Koohon aloin laulamaan ja leikin olevani maailmankuulu stara. Sehän toki oli sellaista sokeaa itsevarmuutta, kuvittelin olevani hyvä laulamaan, ehkä sen ikäiseksi olinkin. En uskaltanut koskaan kinuta laulutunneille, en uskaltanut koskaan kyllä kinuta vanhemmilta yhtään mitään.
Vuosi sitten riparilla tajusin vasta alkaa kiinnittää huomiota itse lauluääneen, jolloin äänentaso ei ollut mikään kehuttava. Olen siitä parantunut huomattavasti, ja toukokuun 31. päivä päättäjäisissä uskaltauduin sitten frendien kanssa esiintymään. Äänestäni tykättiin! ;)

Tunneille tuskin menen koskaan, sillä jos mahdollisuudet johonkin tunteihin on, menen mieluummin kitaratunneille. Laulaminen siis jatkuu itseopiskeluna, mutta olisi silti kiva vielä joskus jossakin esiintyä. Tykkään laulamisesta.
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Systen

• Ankeuttaja
« Vastaus #73 : Kesäkuu 12, 2008, 21:06:08 »
Itse harrastan laulamista lähinnä vain suihkussa. :D rakastan laulamista todella, ainoa ongelma vaan on että en osaa laulaa.. Usein kotona hoilotellessani saan kuulla vanhemmiltani ja sisariltani huomautuksia kamalasta ja epävireisestä laulusta, ja joskus koulussa (jopa tunneilla) vahingossa laulaessani kerään ilkeitä katseita. Laulaminen vaan on niin kivaa !

Ginny

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Kesäkuu 14, 2008, 14:53:46 »
Olen laulanut jo monta vuotta,en tarkalleen muista koska aloitin sen.Käyn Ylihärmän musiikkiopistoa,ja soitin siellä kitaraa mutta vaihdan pianoon.Kun siellä soittaa jotain,on pakko mennä kuoroon tai teoriaan.En ihan vielä pääse teoriaan joten käyn kuorossa.Siellä opin paljon uusia lauluja ja aloitin opinnot sielä 7 vuotiaana.