Kirjoittaja Aihe: Laulaminen  (Luettu 7154 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lilyca

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Laulaminen
« Vastaus #25 : Syyskuu 23, 2006, 16:51:38 »
Vaikka tämä topsu taisikin olla niille jotka harrastavat laulamista, niin tulin silti katsomaan. Ja kirjoittamaan.

Minä en siis harrasta laulamista, ja olen muutenkin todella epämusikaalinen. Voin kuitenkin kertoa että tykkään laulamisesta, laulan yleensä kun kuuntelen musiikkia ja tanssin samalla. Tietenkin vain silloin kun kukaan ei ole näkemässä tai kuulemassa. Vaikka tiedänkin, että en osaa laulaa ja ääneni ei ole mistään kotoisin niin minua ärsyttää jos joku haukkuu ääntäni. Jotenkin otan sen niin henkilökohtaisesti.  

Koulussa laulamma mikkiin, laulan aina niin hiljaisesti tai kaukana mikistä ettei lauluni kuulu. Nyt joku voi kuvitella että olen ujo, mutta voin sanoa että kaukana siitä. En vain tykkää laulaa "julkisesti". Tämän takia kammoan laulukoetta. :'(
Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään.

Linda

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #26 : Joulukuu 09, 2006, 15:42:34 »
Ah, laulaminen. Kaikenmoinen musiikki on ollut minulle tärkeää jo pienestä pitäen, kun vanhempani minulle sitä opettivat. Nyt olen soittanut harmonikkaa jokusen vuoden ja sen lisäksi käyn tyttökuorossa. Äänialaa ja sävelkorvaa on kehuttu, vaikken itse nyt siitä tiedä. Elämästä ilman laulua nyt ei voisi puhuakkaan.
(Kuulemma) hyvän sävelkorvani ansiosta laulan alttostemmoja, vaikka toisinaan menevätkin hieman liian matalalle. Tämä on myös vaikeaa silloin, kun joku toinen altto laulaa väärin, menee itsekin sekaisin. Muuta vikaa en ole koskaan yhteislaulusta löytänyt.
Ja vaikka sävelkorva ei olisi niin paikallaan, minä kuitenkin arvostan sitä jos joku pitää laulamisesta. Kuten muutama luokkatoverini, jotka itseni tavoin laulavat paljon, vaikka ehkä hieman epävireisesti.
Olen myös huomannut, että laulaminen on suositumpaa kuin edes kuvittelin. Olen oikeastaan sitä mieltä että usein miten laulamista oppii arvostamaan hieman vanhempana. Aluksi se on vain rallatusta yksikseen tai jotain oopperaa kuoroissa. Sitten naksahtaa, ahaa, tässä onkin joku juju.
No, kukaan ei ymmärtänyt mutta tulipahan vuodatettua. ^^

ramoney

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #27 : Joulukuu 10, 2006, 12:50:35 »
Musiikki on ollut mulle jo monta vuotta kaikki kaikessa, ja olen soitellut aika pitkään bassoa yhdessä autotallibändissä. Olin ala-aste aikoina kuorossa, enkä ole nyt vanhemmalla iällä oikeastaan ikinä edes ajatellut laulamista. Yksissä bänditreeneissä vokalistimme ei sitten ilmestynyt paikalla, ja minä tuurasin häntä. Se oli aika ihmeellistä, sillä en edes muistanut, että minusta lähtee niinkin siedettävää ääntä. Ilmottauduin oitis jazz-laulutunneille, ja nyt olemme antaneet potkut räkä-ääniselle laulajallemme, ja minä laulan JA soitan. :P
Laulaminen on ihanaa. Joskus on huonoja päiviä, eikä se luonnistu yhtään, mutta useimmiten.. se on vapauttavaa. Legendabiisi PARANOID on ihana vetää ihan täysillä sydämen pohjasta. Varmaan mun laulussa kuulukin just se, että tykkään siitä ihan helvetisti. Bändihomma on saanu ihan uutta kulmaa laulamisen myötä. Ei tekis mieli lähtee treenikämpältä ollenkaan pois, reenata vaan yötä päivää.

Joskus kun erehtyy juomaan jäävettä tai kylmää limua tai jotain vastaavaa ennen laulutunteja tai reenejä, ei oikein ääni kulje. Kai se kylmä jotenki lamauttaa äänihuulii tai jotaki. Alkoholipitoiset juomat taas vapauttaa niitä, tai sitte vaan joku lämmin. Jos on liian lämmin juoma, niin sitten ei taaskaan ääni toimi. Pitää olla just sopivaa.. ;>
Kyllä tästä vielä johonki päästään. Ihan varmana.

Poissa Lime

• Vuotislainen
  • Pottermore: WitchWillow21467
  • Tupa: Puuskupuh
Laulaminen
« Vastaus #28 : Joulukuu 17, 2006, 15:27:30 »
En käy laulutunneilla, mutta laulan paljon. Koulussa en kuitenkaan kehtaa laulaa muiden kuullen, koska lauluääneni ei ole kovinkaan kaunista ainakaan omasta mielestäni. Kotona laulan tai hyräilen biisejä melko usein ja kun kuuntelen musiikkia, niin laulan mukana. Jos kuuntelen musiikkia esim. koulussa tai jossain semmosessa paikassa, missä en kehtaa laulaa äänen, niin mulla huulet liikkuu koko ajan eli laulan äänettömästi.
Koulun bändissä soitan yleensä joku rumpuja tai bassoa. Joskus olen myös laulanut, mutta en yksin vaan jonkun toisen kanssa. Silloinkin lauloin hiljaa, ettei ääneni kuuluisi. Olen aika ujo käyttämään ääntäni laulaessani, mutta pidän silti tosi paljon laulamisesta.
You don't know anything yet
about the dreams I have.

Poissa Amethyst

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #29 : Joulukuu 22, 2006, 20:59:18 »
Mä rakastan laulamista todella paljon!

Olin ennen kuorossa, mutta sitten en enää jotenkin jaksanut käydä siellä. Bändikin mulla oli vielä hetki sitten, mutta sitten siitä lähti kaks tyyppiä pois ja meitä olisi jäänyt vaan kaksi jäljelle, että siinä se. Mutta voi kyllä olla mahdollista, että rinnakkaisluokalta saadaan jotain mukaan... Mutta jos ei tänä vuonna, niin yläasteella kyllä jostain mä bändin hommaan.

Laulaminen vaan jotenkin on mun juttu. Tuntuu niin ihanalta, kun laulaa. On jotenkin vapaa olo. Mulle saa useinkin huomautella siitä, että laulan. Mä laulan koko ajan. Paitsi en tietenkään, jos syön, luen, jutteleln kavereiden kanssa, tai jotain sellasta.

Mutta kuitenkin; mun mielestä laulaminen on aivan ihanaa ja kaikkien kannattaa kokeilla sitä jossain muodossa, jos ei muuten, niin vaikka laulamalla karaokea! =)

Poissa Briette

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #30 : Joulukuu 22, 2006, 21:30:37 »
Haa! Muistan vieläkin kuinka perustettiin bändiä, olin silloin n. 11vuotias. No ei siitä tietenkään mitään tullut, mutta olisin joka tapauksessa halunnut laulaa tai soittaa kitaraa :D Kuitenkin kävi selväksi että kitaran soitto on kamalan hankalaa ja laulaminen suht helppoa, se riippuu aivan siintä mitä laulaa.
Olen aina laulanut. Meillä on sellaisia videoita jossa olen pienenä, kerrankin ruokapöydässä vaan laulan jotain ihan kummaa "jätelöö, hyytelöö, kesäloma alkaa", ja tuollainen varmaan onkin ihan hauskaa keskellä talvea :'D
Nykyäänin laulan vielä, ilman mitään opetuksia, mutta laulan kuitenkin ihan huvinvuoksi. Yleensä aina jos kuuntelen musiikkia ja joku kappale minkä on kuullut useammin niin kyllä sitä aina tulee laulettua mukana tai sitten liikuttelen vain suuta, mikä on varmasti huvittavan näköistä jos olen ulkona yksin kävelemässä...
Mitään musiikkia minulla ei enää koulussa ole, kun en ottanut valinnaiseksi aineeksi, en oikein pidä julkisesta esiintymisestä tai muuta. Mutta onneksi on omahuone jossa laulella voi vaikka keskellä yötäkin, joskin siitä saa kulla sitten aamulla (:
i only show you what i want you to see

Poissa Sinadra

• salaisuudenhaltija
  • Vuotislainen
  • Chris
  • Tupa: Korpinkynsi
Laulaminen
« Vastaus #31 : Joulukuu 23, 2006, 15:54:53 »
Tykkään tosi paljon laulamisesta. Laulan aina kun se on mahdollista (ja samalla teen kaikki hulluksi). Haluaisin mennä joskus ehkä laulutunnille tai kuoroon, sinne kun en ole vielä ehtinyt. Monet kyllä kyselevät, että enkö laula missään kuorossa tai harrasta laulamista. En ole vain kerennyt!

Tahtoisin kehittää laulutaitoani paremmaksi, mutta en vain tiedä, miten niille laulutunneille pääsee... Asun Jyväskylässä ja kai täällä jossain laulutunteja on. Missä ja millä hinnalla? Kumpi on sitten parempi; kuoro vai yksinlaulutunti?

Haluaisin vain tietää... (-:>

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
Laulaminen
« Vastaus #32 : Joulukuu 23, 2006, 16:10:42 »
Laulan melko paljon, lähinnä itsekseni, tai sitten veljelleni, joka tykkää kuunnella lauluani. Hän sanoo, että olen hyvä.
Pienenä puin äidin korkokengät ja lauloin mm. Cat Catia ja Kikkaa :)
Mummot kuunteli ihan haltioissaan ja tykkäsin kovasti, kun he kehuivat.

Piti aloittaa viime syksynä laulutunnit, mutta jotenkin sitten en uskaltanutkaan... Kun loppuvuodestakin olisi ollut julkinen esiintyminen lavalla. Olisi pitänyt laulaa kappale, jota oli harjoiteltu.
Ainoa kerta, kun lauloin julkisesti, oli laivalla karaokessa. Lauloin Jonna Tervomaan Rakkauden haudalla... Helppo kappale. Eikä ollut kovaa stressiä, kun juopunut yleisö olisi taputtanut kuitenkin. Ja voin sanoa rehellisesti, että olin yksi sen illan parhaista esiintyjistä :)

Laulan pääosin englanniksi, sillä se on jotenkin helpompaa, kuin suomeksi laulaminen. Tyylilaji on rock, kun kuuntelen rockia muutenkin.
Jos vielä joskus uskaltautuisin tunneille, kun kuitenkin rakastan laulamista.

Koulussa mulla oli musiikkia vielä 7. luokalla, mutta myöhemmin se olisi pitänyt ottaa valinnaiseksi, eikä se sitten aineena kiinnostanut...
Koulun kuorossa olin parina vuonna, mutta se on tylsää, ja joutuu jäämään tunneilta pois ja on ihan tarpeeksi muutenkin poissaoloja.. Eikä joulu- ja kevätjuhlissa jaksa hyppiä sinne eteen jne.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #33 : Joulukuu 23, 2006, 20:19:09 »
Jei. Löysinpäs mielenkiintoisen keskustelun.

Olen laulanut kohta kaksi vuotta koulun kuorossa ja haluaisin aloittaa yksityistunnit, mutta en oikein tiedä missä. Kun koulun musiikinopettajalla on jo niin paljon tunteja, ettei varmaan ehdi. Pitäsiköhän sitten mennä kansalaisopistoon tai jonnekin?

Mutta tosiaan, pidän laulamisesta PALJON. Aina, jos vaikka ostan uudet levyn, otan ne sanat sieltä kuoresta ja laulan mukana. Mieluiten laulan Evanescencea, tällä hetkellä myös My Chemical Romancea ja kaikkea, mitä radiosta tulee. :)
It's easier not to do things than left them undone.

Carpe Diem

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #34 : Tammikuu 05, 2007, 23:09:27 »
Oi toki, harrastan hard core -vokaaleja eli rääyn, huudan, örisen ja korisen. Aloitin sen joskus nelisen vuotta sitten, kun ei ollut muutakaan tekemistä ja halusin oppia kyseisen taidon. Nyt sitä sitten jonkun verran hallitaan, ja kuulostaa kuulemma aika diaboliselta. Lisää haluan kuitenkin oppia ja kehittyä.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #35 : Tammikuu 06, 2007, 10:29:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Giladra"

Laulan pääosin englanniksi, sillä se on jotenkin helpompaa, kuin suomeksi laulaminen.

Suomi on tunnetusti vaikea kieli laulamiseen. Tämä on yksi syy siihen, että varsinkin aloittelevat laulajat (siis klassisen laulun puolella) laulavat paljon italiaksi, se kieli kun on kuin laulamiseen luotu. Toki englantikin on huomattavasti "laulavampi" kieli kuin suomi.
Me transmitte sursum, Caledoni

Poissa Carmelie

• menninkäinen
  • Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #36 : Tammikuu 10, 2007, 19:39:03 »
Minä laulan usein yksikseni kotona. Minä pidän tosiisani laulamisesta, mutta en harrasta mitään aluluun liittyvää, koska minua ei kiinnosta kuoro tai mikään muukaan.
Laulan yleensä vain silloin, kun joku biisi jää päähän, mutta äitini ei pidä laulustani ja sanoo aina minua pitämään pääni kiinni, sellaista se nyt vain on.
Koulussa usein laulan ja tänäänkin lauloin kaksi kertaa Zen Cáfen Todella kaunis biisiä...Minulla on kova ääni ja laulan aina kovaa...Se johtuu hieman siitä, että minulla on huonohko kuulo ja olen aina joutunut hieman huutamaan, että kuulen oman ääneni. Sen on kamalaa jos ei kuule omaa ääntään...-__-

-Carm
xD

Poissa uimaintiaani

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #37 : Tammikuu 13, 2007, 12:56:05 »
Minäkin tykkään laulaa, mutta en mitenkään julkisesti. En harrasta laulua, mutta yksinään tulee lauleltua omassa huoneessa musiikin mukana ja ilman. Pari kertaa olen huomannut laulavani musiikin mukana ulkona jos kuljen kuulokkeet korvissa :D Ohikulkijoilla on varmasti ollut hauskaa.
Olen tykännyt pienenä esiintyä varsinkin isovanhemmilleni, tein joskus "tanssiesityksiä", mutta laulaminen oli yleensä "pääohjelma" :D Eli olen siis laulellut pienestä asti.
Joskus tulee laulettua pikkusiskolle iltaisin, ja se on mukavaa välillä laulaa jotain lastenlaulujakin, kun siskokin kuulemma tykkää kuunnella. Kai laulaminen on jollakin lailla tärkeää minulle, koska siitä tulee hyvä mieli aina kun pääsee lauleskelemaan :D

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #38 : Tammikuu 13, 2007, 16:14:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuulikeiju"

Olen laulanut kohta kaksi vuotta koulun kuorossa ja haluaisin aloittaa yksityistunnit, mutta en oikein tiedä missä. Kun koulun musiikinopettajalla on jo niin paljon tunteja, ettei varmaan ehdi. Pitäsiköhän sitten mennä kansalaisopistoon tai jonnekin?

Musiikkiopistoon hakeutuminen olisi varmaan näppärin ratkaisu, jos asut seudulla, jolla sellainen on. Opistossa opiskelu on monivuotinen, pitkän tahtäimen opetussuunnitelman mukaan etenevä kokonaisuus, joka antaa hyvän pohjan mahdollisille jatko-opinnoille tai ihan vain oma-aloitteiselle lauleskelulle. Kansalaisopiston kurssien heikkouksia ovat mm. se, että opetus tapahtuu usein ryhmissä, se, ettei alkeistason suoritettuuaan välttämättä mahdu jatkoryhmiin ja se, ettei kaikkien tasojen ryhmiä välttämättä muodosteta, jos tulijoita ei ole tarpeeksi.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Laulaminen
« Vastaus #39 : Tammikuu 20, 2007, 16:58:20 »
Minä laulan päivittäin, aina hyräilystä klassisen musiikin sävelmiä oopperalauluun. Musiikki kun soi koko ajan päässä, niin minun on usein suorastaan pakko ruveta laulamaan. Jos musiikkia on taustalla, saatan alkaa laulaa levyn päälle yhä täyteläisemmin ja kovemmalla äänellä. Yksinkertaisesti: pidän laulamisesta. Rakastan laulamista. Jumaloin laulamista. Vaikka omaa ääntäni en pidäkään minään Hans Hotterin, Gustav Neidlingerin tai Gerhard Stolzen veroisena, oma ääneni on mielestäni melko kaunis, ja saatan laulaa joinain päivinä kokonaisen oopperan läpi kaikkine hahmoineen. Sen sijaan, kun laulan esimerkiksi koulussa jotain laulua, josta en pidä, minulta meinaa loppua henki koko ajan kesken ja tyydyn usein olemaan hiljaa.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Aware

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Tammikuu 21, 2007, 12:53:21 »
Osaan parhaiten laulaa. En osaa paljon mitään muuta, mutta omasta mielestäni omistan mainion lauluäänen, jota useallakaan ei ole. Lisäksi osaan myös 'imitoida' laulajia laulamalla (kuten Bonnie Tyleriä ja Arja Korisevaa, jne). Olen hyvin pienestä asti laulanut paljon. Kasetille on nauhotettu mitä oudoimpia lauluja, mm. legendaarinen 'kakka, pissa ja nainen'-biisini. :*D
Olen sen lisäksi jo hyvin kauan unelmoinut laulajan urasta. Ekalta ja tokalta luokalla, tapaessani parhaimman ystäväni, ja ystävystyessäni häneen, suunnittelimme jo silloin bändin tekemistä.
Olen harrastanut kuoroa kauan, mutta lopetin sen erään typerän syyn tajia. Lisäksi ne laulut olivat kammottavia, sellaista oopperalaulun tyyppistä. Sen lisäksi pari laulajaa siellä ei osannut launkaan laulaa ja olihan siinä kiva laulaa vieressä kun toinen laulaa nuotin vierestä.

Laulaminen on suvussani yleinen taito. Suvussani on mm. oopperalaulaja (nimi oli kai Anikki / Annikki Välkki, joka oli ensimmäinen suomalainen oopperalaulaja, joka tuli ulkomailla tunnetuksi).

Itse laulan päivittäin. Avaan päiväni laulamalla kotona parin biisin ennen kouluun lähtemistä. Se on minulle pakollinen asia päivässä.
Saan ääneni melko korkealle ja pystyn laulaa oopperan tapaista laulua. :'D

Lyhennettynä: Rakastan laulamista. Ilman musiikkia ja laulua en voisi elää.

Limetti

• Ankeuttaja
Re: Laulaminen
« Vastaus #41 : Tammikuu 25, 2007, 20:34:55 »
Minä olen aina rakastanut musiikkia ja laulamista, mutta en ole ikinä harrastanut sitä aktiivisesti bändissä. Musiikki on minulle kevyt ja hauska harrastus mitä teen yksin tai kaverin kanssa välillä. En haluaisi missään nimessä ammattilaiseksi.

Laulan yleensä hieman kevyempää, popin ja rokin välistä. Olen vielä melko nuori, eli lauluääneni ei ole vielä täysin kehittynyt. Mutta omasta mielestäni se on aika kaunis. Usein kun olen surullinen tai muuten vain kaipaan piristystä alan laulamaan. Keksin usein koulumatkalla uusia biisejä ja kirjoitan ne koulun jälkeen ylös. En ole kovin hyvä soittamaan mitään soitinta, mutta uskoisin että jos aloittaisin harjoittelun oppisin sen melko nopeasti.

Laulan yleensä yksin, mutta on joskus käynyt niin, että luulen että olen yksin, mutta joku kuulee. :D  Laulan yleensä suomeksi, sillä englannin taitoni ei ole maailman paras, mutta muutaman kappaleen olen englanniksikin laulanut.

Mutta minulla on yksi haittapuoli: yleisön edessä laulaminen tuottaa välillä vaikeuksia. Olen kuitenkin päättänyt parantaa esiintymistaitoani aloittamalla laulamisen myös silloin kuin joku on kotona. :)

Saatan ehkä vuoden tai parin jälkeen mennä ehkä harrastamaan laulamista (poppina ja muulla modernilla musiikilla, en lapsellisilla lauluilla. :D) mutta ammatiksi en, niin kuin jo aiemmin kerroin, haluaisi.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #42 : Tammikuu 25, 2007, 21:37:21 »
Minäkin olen yhtyeeseen päädyttyäni joutunut laulajan hommiin, mutta vain siksi, että olen ainoa joka muistaa kirjoittamieni kappaleiden sanat. Minkäänlaista taitoa tai koulutusta minulla ei sitä varten ole, mutta no. Jossei edes yritä oikeasti laulaa vaan enempi puhua jotenkin melodisemmin, niin kai se välttää. Muuten vissiin opettelisin laulamaan oikeastikin, mutta ääneni kun muistuttaa jonkinlaista apaattista, juopunutta laamaa, niin parempi on vain etsiä jostakin laulutaitoinen ja sanoitusmuistinen ihminen ja teettää hommat sillä vastedes.

Tosin saapi nähdä, josko huominen reissu soitinkauppaan toisi uutta valoa asioihin - meinattiin nimittäin pistää minun mikin ja PA:n väliin joku halpa kitaran efektipedaali, overdrive tai fuzzi tai distortteri ehkä. Saapi nähdä, jos meininki sillä paranisi. Onko kellään sattumoisin kokemusta efektin läpi laulamisesta?
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

disturbed

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Helmikuu 06, 2007, 18:33:46 »
Oi kun osaisinkin laulaa.. Todella osata. Mutta en ole koskaan osannut, enkä harjoitellut enkä tule harjoittelemaankaan. Laulaminen on kuitenkin loistava tapa ilmaista itseään ja purkaa ajatuksiaan sekä tunteitaan ulos, etenkin jos laulaa omia lyriikoita. Siksi se olisikin hyvä henkireikä itse kullekin.. Mutta hah, kuten kaikki tässä maailmassa, laulajan taidotkin jakaantuvat epätasaisesti. Onneksi sentään jotkut hallitsevat tämän hienon taidon, niin minäkin pääsen nauttimaan musiikista. Nautin muutoinkin mielummin muiden teosten kuuntelemisesta/soittamisesta, kuin sen tekemisen yrittämisestä itse.

En ole koskaan suostunut laulamaan karaokea, enkä toivottavasti koskaan erehdy laulamaankaan. Toki jos joku muu laulaa jotain hyvää kappaletta, niin voin hyräillä samalla. Keikat nyt ovatkin eri juttu ja paikat, joissa esim. tanssimusiikki soi niin kovalla, ettei oma laulu kuulu sieltä läpi. Kyllähän laulaminen kuitenkin nostaa tunnelmaa tietyissä paikoissa/tilanteissa.

"Idols"-ohjelmasta muuten huomaa, kuinka moni todella luulee osaavansa laulaa. Kummaa, miksei lähipiiri hieman oikaise luuloja, jotka voivat olla täysin vääriä. Tosin tottakai jokainen saa laulaa niin paljon kuin huvittaa oli taso mikä tahansa, mutta jos todella uskoo saavansa siitä ammatin..
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2007, 18:36:29 kirjoittanut disturbed »

Siel

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Helmikuu 10, 2007, 22:50:22 »
Laulaminen on yksi niistä asioista jota rakastan. Laulan nyt kuorossa kahdeksatta vuotta, eikä harrastukselle näy loppua :D Olen myös musapainotteisella luokalla ja laulan ihan vapaa-ajallakin paljon. Karaokesta en kuitenkaan tykkää oikeastaan ollenkaan... pari kertaa olen erehtynyt sellaiseen, eikä se kyllä ole mitään kauhean imartelevaa puuhaa :D
Jossakin suomipoppibändissä voisi olla kiva laulaa, esimerkkinä Scandinavian music group taikka Lumo. Ehkä joskus :)

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #45 : Helmikuu 27, 2007, 17:52:57 »
Laulan. Olen laulanut ihan pienestä saakka, ja nyt siis pääsin - vihdoin - laulutunneille viime syksynä. Olen tähän mennessä ehtinyt laulamaan kaikenmaailman koulun tilaisuuksissa (viimeksi wanhojen tansseissa) ja kirkossa muutamaan kertaan. Huippuhetkeni oli toissajouluinen Oi jouluyö kirkossa, parvelta, urkujen säestyksellä.

Minulla on melko korkea ääni, en tiedä onko loppujen lopuksi ihan sopraanoainesta, mutta vähintään mezzo kuitenkin. Vaikka mistä sitä tietää vielä. Klassisen laulun opiskelu on siis yksi haaveeni, jonka vielä jonain päivänä toteutankin, vaikka sitten ihan harrastuspohjalta. Eli vaikka ääneni on melko puhdas ja osun nuottiin, olisi kiva, että se kantaisikin johonkin. Korkealle jäävässä äänessä on sekin ongelma, että kaikki yhteislaulut pudotetaan ihan mahdottoman alas. Huonona päivänä ääneni loppuu jo keski-c:hen, ongelma, jota luultavasti pystyisi paremmalla tekniikalla parantamaan. Minullakin on suvussa laulajia; pikkuserkku on kai tällä hetkellä freelance-laulajana, mutta kuitenkin oopperalaulajana Saksassa :)

Rakastan laulamista noin tiivistettynä.
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #46 : Maaliskuu 03, 2007, 21:25:42 »
Pakko tulla tännekin ihkuttamaan: sain tänään tietää, että minut on viimeviikkoisen koelaulun perusteella hyväksytty varsin korkeatasoiseen kuoroon, ja kuoronjohtaja vielä kehui ääntäni erittäin kauniiksi ja laaja-alaiseksi ja sanoi olevansa iloinen saadessaan minut kuoroonsa. Elämä on taas hetken verran lähes täydellisen ihanaa =) =) =) Tämä jos mikä innostaa panostamaan harjoitteluun entistä enemmän ja skarppaamaan laulutunneilla kahta kauheammin.

Ninde

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Maaliskuu 03, 2007, 22:01:53 »
Rakastan laulamista ja omaan mielestäni aika hyvän äänen. (Hyvää kommenttia on tullut.) Olen lauleskellut niin kauan, kuin muistan ja lauloin lähes poikkeuksetta koulun musiikkiesityksissä. En ole koskaan käynyt laulutunneilla, mutta haluaisin kyllä. Ainoa vastine on ala-asteen kuoro. Olen alustavasti suunnitellut laulutunneille menemistä, kunhan muutto uudelle paikkakunnalle on ohi. Vielä pitäisi puhua asiasta vanhemmille. Laulaminen on minulle hyvä tapa käsitellä tunteita, niin kuin kirjoittaminenkin. Laulan eniten klassisempaa ja englanniksi. Joskus alan laulaa sanoilla mitä mieleen tulee, omalla sävellelläni, enkä enää lopetettuani muista mitä lauloin. Ääni on aina mukana, joten laulaminen onnistuu missä vain. Laulan vähän väliä. Kappaleet jäävät kamalan helposti päähäni soimaan ja alan laulaa niitä.  Melkein aina kun kuulen ihanan biisin, opettelen sanat ulkoa. Onko mitään ärsyttävämpää, kun että joku biisi soi päässä ja sanoista osaa vain pienen pätkän? Eniten kuitenkin laulan, kun olen yksin. Silloin voi laulaa täyteen ääneen ja kokeilla rikkoa säveltä eri tavoilla.

Periaatteessa voisin tykätä laulamisesta ammattina. Pää-asiallista ammattia en siitä saisi, koska en halua sen suurempaan julkisuuteen. Esim: Elokuvien taustalle voisin haluta laulamaan. Heti tulee mieleen Sormusten herran soundrackit. Sinne kun olisi päässyt laulamaan. :P Kappaleetkin ovat niin kauniita. <3       

Starlight

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Maaliskuu 03, 2007, 22:12:41 »
Minä olen aika ajoin ajatellut laulajan ammattia, mutta se aina on jäänyt siihen, että minulta puuttuu klassisen laulun perustutkinto. No tänä vuonna sitten laulun opettajani ehdotti, että voisin sen tutkinnon suorittaa kolmen vuoden päästä. Olin tosi innoissani, koska nyt haaveestani laulajana voisikin tulla totta. Tällä hetkellä yritän epätoivoisesti opetella ulkoa italian kielisiä tutkintokappaleita ja kerään myös laulu-ohjelmistoa, jossa täytyy olla yli 50 klassista kappaletta.
Olen käynyt laulutunneilla kolme vuotta ja sen aikana minulla on ollut monia opettajia. Tämän hetkinen opettajani on ehkä heistä kaikkein paras, koska käymme kappaleet todella tarkasti läpi. Tunnit kestää puolesta tunnista tuntiin ihan riippuen siitä onko minun jälkeeni tulossa joku toinen. Syksyllä kävin vain tunneilla joka toinen viikko, mutta nyt pääsin täysille tunneille eli joka viikkoiselle laulutunnille. Minun laulutuntini maksaa puolelta vuodelta noin 150 euroa, mutta onneksi vanhempani maksavat siitä osan.
Joka aamu ennen kouluun lähtemistä avaan ääneni ja laulan tai luen vieraskieliset kappaleet läpi. Yleensä äänen avauksessa käytän pipo-laulua ja Every morning when I wake up -laulua ja joitakin muita pieniä harjoituksia. Itselläni on kotona sähköpiano, koska soitan myös pianoa, niinpä pystyn läksykappaleeni harjoitella suoraan säestyksen kanssa. Vaikka onkin joskus vaikeaa samaan aikaan säestää ja laulaa, koska säestys voi mennä eri tavalla kuin laulumelodia.
Joka päivä riippumatta päivästä laulan ja soitan vähintään pari tuntia. Viikonloppuisin voi mennä kuusikin tuntia pianon takana. Laulan siis tosi paljon ja keräilen erilaisia piano- ja laulukirjoja. Niihin on mennyt jo tosi paljon rahaa, mutta aina silloin kun on rahaa niin voi ostaa uusia kirjoja. Eipähän mene raha hukkaan esim. johonkin sellaiseen paheeseen, joka on pahaksi terveydelle.

wikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Huhtikuu 04, 2007, 16:33:48 »
Pakko tulla tännekin ihkuttamaan: sain tänään tietää, että minut on viimeviikkoisen koelaulun perusteella hyväksytty varsin korkeatasoiseen kuoroon, ja kuoronjohtaja vielä kehui ääntäni erittäin kauniiksi ja laaja-alaiseksi ja sanoi olevansa iloinen saadessaan minut kuoroonsa. Elämä on taas hetken verran lähes täydellisen ihanaa =) =) =) Tämä jos mikä innostaa panostamaan harjoitteluun entistä enemmän ja skarppaamaan laulutunneilla kahta kauheammin.

Ensiksikin onnea! Lisäksi kysyisin ihan mielenkiinnosta, mikä kuoro on kyseessä?

Kuorosta laulamisessa yleensäkin, se on mielestäni parasta laulamisessa yleensäkin. Esim. kun on saanut olla mukana laulamassa Bachin mestarillisia kantaatteja / messuja, on ollut yksi hienoin asia elämässäni. Myös Mozartin Requiem ja Carl Orffin Carmina Burana ovat olleet varsin mukavia kuorolaulukokemuksia. Itselläni ei ole mikään erikoinen ääni, eikä yksinlaulu sinänsä kiinnosta minua niin paljon, vaikka siitäkin pidän ja tunneilla olen käynyt jo vuosia.

Kuinka moni täällä tunnustautuu kuorofanaatikoksi?