Kirjoittaja Aihe: Laulaminen  (Luettu 8482 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

mangrove

• Ankeuttaja
Laulaminen
« : Huhtikuu 11, 2005, 16:58:43 »
Haulla ei löytynyt topiccia aiheesta, joten siis perustin sellaisen.

Siis kaikki Vuotislaiset jotka harrastavat laulamista tänne!
Kertokaahan laulamisestanne; käyttekö tunneilla, kauanko olette harrastaneet, ja niin edespäin.

Tarkoituksenani oli tänä vuonna hakea Konservatorioon laulutunneille, mutta unohdin ilmoittautumisen joten täytyy odottaa ensi vuoteen. :/
Laulelen silti kotona, ja musiikkitunneilla. Olen musiikkipainotteisella luokalla. :)

Eli laulajat tänne vaan. :)

//Siivoilin 23.7.2009 -Pau
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2009, 23:22:58 kirjoittanut Pau »

Nukke

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2005, 16:50:05 »
Olen musiikkipainotteisella luokalla. Haluaisin osata laulaa.
Kaikki tahtovat aina laulaa kun "perustetaan bändiä".
Muistan kun olin 12, päässäni pyöri miljoona ajatusta ja huolta. Rakastin jo tuolloin musiikkia, ja tiesin että musiikkiin on hyvä purkaa ajatuksensa. Silloin aloin kirjoittaa lauluja ja haaveilla tulevaisuudesta musiikin kanssa. Pian sain kuitenkin huomata, että minulla oli liian vähän ääntä. Ääneni ei kantanut, en päässyt tarpeeksi korkealle, en matalalle, se kuulosti rumalta ja itkin. Luulin etten voisikaan tehdä musiikkia, ainoaa asiaa jonka kanssa aikuiseksi kasvaminen ei tuntuisi niin kamalalta. Itkin pitkään ja katkerasti, kunnes älysin yksinkertaisimman asian; aloin luonnostella melodioita pianolla. Olin iloinen pitkästä aikaa, ymmärsin, että vaikka äänelläni en voikaan kuvata niitä kaikkia asioita jotka haluan purkaa, voin tehdä sen pianollani.
 Itse olen iloinen, minun ei tarvitse osata laulaa. On niin paljon muutakin. Laulu on kaunista, mutta ei mitään ilman säestystä. Bändissä laulaja saa aina huomion, mutten varmasti ole ainoa joka kiinnitää huomiota rumpu- ja pianokomppeihin. Ihmiset jotka osaavat laulaa ovat onnekkaita. Te olette onnekkaita. :) Toivottavasti ei ollut ihan turha viesti.

le loup-garou

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2005, 21:55:35 »
Minä olen laulanut aina, ihan pienestä lähtien. Isovanhempani muistelevat joskus, kuinka kova olin pienenä laulamaan, ja ihmettelevät, miksi en enää laula. Laulanhan minä, mutta yleensä kotona yksikseni tai kappaleen mukana. Ihmiset väittävät, että minulla on hyvä ääni, mutta minä en kyllä sitä ole koskaan oikein uskonut, mutta se ei ole estänyt minua laulamasta.
Lauloin vielä neljä vuotta sitten seurakunnan lapsikuorossa, mutta se oli omalla laillaan aika tylsää, koska siellä laulettiin ainoastaan hengellisiä lauluja, ja minä kun en ole varsinaisesti uskovainen, niin se ei jaksanut montaa vuotta kiinnostaa.
Musiikkia minulla on ollut yläasteen aikana valinnaisena niin paljon, kuin vaan on ollut mahdollista saada. Yleensä tunneilla minä olen laulamassa mikkiin ja muutaman kerran minä olen myös laulanut koulun juhlissa valinnaisryhmän kanssa. Ainut yksinlaulu esitykseni oli neljännellä luokalla, jolloin lauloin koulun joulujuhlassa Maa on niin kaunis. Eipä siitä suurempia traumoja jäänyt, vain kehuja. Sanoivat, että se oli ainut esitys, joka kuului perälle asti.
Musiikki on ollut minulle aina tärkeää, joskus haaveilin laulutunneista, mutta tässä tuppukylässä, jossa kotini sijaitsee, ei siihen oikein ole ollut mahdollisuutta. Kuitenkin, vaikka laulan yhä edelleen paljon ja minäkin toivoin pienenä olevani bändissä laulajana, on tilalle tullut kitara ja rummut, etenkin rummut. Jos minä perustaisin bändin tai pääsisin sellaiseen, en enää haluaisi laulaa, vaan soittaa rumpuja. Taustalaulajana voisin tietysti toimia. Minä myös todella haluaisin osata sanoittaa ja säveltää, ja olen sanoittamista yrittänytkin, mutta siitä ei oikein ole tullut mitään, mutta eiköhän sitä yrittämällä opi.

Poissa Ronija

• Rouva Weasley
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Minä näen thestralit.
  • Tupa: Rohkelikko
Laulaminen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2005, 22:11:17 »
En kuulu varsinaisesti laulajiin, mutta laulaahan se harakkakin omalla äänellään. Elikkäs minusta jokaisen lauluminen on enemmän tai vähemmän kaunista kuultavaa.

Itse harrastan karaoketa. Omassa kotona kylläkin. En julkisesti, ainakaan vielä. Minulla ei ole mikään kaunis ääni, tai jos totta puhutaan niin äänessä ei ole mitään vikka, vaan siinä että pysyisi nuotissaan. Joskus menee paremmin, joskus huonommin. Laulan vaan omaksi ilokseni (ja miden suruksi).

Minusta kaikista kauneista laulua on mieskuoron laulanta. Naiskuroro on jotenkin liian"kimittävää". Naiset yleensäkin laulavat turhan korkealta. Miesäänen möreys on jotain mikä minun korviini sointuu -ah niin- kauniisti.
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."
Antoine De Saint-Exupéry

Poissa Aura Illumina

• Vuotislainen
    • Fiction Garden
  • Tupa: Puuskupuh
Laulaminen
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2005, 22:33:42 »
Aura ilmoittautuu laulajaksi!

Opintoja on takana monta vuotta ja laulukokemusta todella laidasta laitaan :)

Laulaminen oli todella kova juttu mulle jo ihan pikkutyttönä. Laulaminen on yksi ihanimmista asioista maailmassa. Joten laulakaa, laulakaa kaikki, se että "ei osaa" on aivan toisarvoinen seikka, eikä kenenkään pitäisi olla laulamatta siksi, että pelkää ettei se miellytä toisia.

Sir Wyndham

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2005, 11:34:16 »
Vinkkejä ja vihjeitä kaivataan stemmalauluun:
En pidä laulamisesta juurikaan, mutta tiedän olevani ihan hyvä siinä kun jouduin vuosia jodlaamaan primavistana sun millä kursseilla (jostain syystä kitaristinkin pitää ilmeisesti osata laulaa nuoteista -_-) ja minulla on myös laulamiseen ilmeisesti hyvin soveltuva suht. laaja baritoni-ääni. Joudun laulamaan bändissäni toisia ääniä, koska olen ainoa siihen kykenevä, vaikken sinällään innoissani ajatuksesta ole. Eli:
Mitä vinkkejä teillä olisi stemmojen laulamiseen live-keikalla? Etenkin silloin jos on vähemmän-kuin-ideaalinen tilanne esim. ei monitoreita lavalla. Huomenna on yksi keikka, jolla joudun laulamaan yhdessä biisissä toiset äänet, mutta onneksi ne ovat vain terssejä, etteivät ihan oikeita stemmoja. Miten saatte osuttua heti oikeaan nuottiin? Minulla ei ole ongelmia pysyä nuotissa kun siihen pääsen, mutta joskus on hankala osua juuri prikulleen kohdalleen sillä ekalla tavulla.
Kaikki apu olisi tarpeen :)

Poissa Aura Illumina

• Vuotislainen
    • Fiction Garden
Laulaminen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2005, 11:46:19 »
Sir Wyndham:
Lainaus
Mitä vinkkejä teillä olisi stemmojen laulamiseen live-keikalla? Etenkin silloin jos on vähemmän-kuin-ideaalinen tilanne esim. ei monitoreita lavalla.

Riippuu aika paljon siitä millainen kokoonpano. Ymmärsin että rock-bändityypisestä tilanteesta olisi kysymys, ja täytyy sanoa, että jos ei lavamonitoreja ole, niin tilanne on suorastaan ikävä. :) Itse laittaisin korvatulpat tai sormet korviin (mutta kitaraa soittaessa sormilla on muutakin tekemistä...), sillä se auttaa tosi paljon. Suosittelen sinulle kunnon korvatulppia, jotka leikkaavat osan desibeleistä pois, mutta eivät tee kuuroksi musiikille. Päinvastoin, korvatulpat mahdollistavat tarkemman kuulemisen olennaisille asioille, kuten esim. omalle laululle.

Lainaus
Miten saatte osuttua heti oikeaan nuottiin?

Treenaminen auttaa! :) Jos on epävarma tunne, niin kannattaa laulaa ekat äänet suhteellisen hiljaa, ja lisätä volaa sitä mukaa kun huomaa olevansa oikeassa sävellajissa jne.

No, toivottavasti tästä oli mitään apua. Tsemppiä keikalle!

Aura

Poissa Seatear

• Vedenneito
  • Vuotislainen
    • http://www.kuusade.net
Laulaminen
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2005, 16:00:10 »
Minä tahdon laulutunneille. Olen tahotnut jo 5 vuotta (olen siis -89 syntynyt), mutta tässä pikkuisessa tuppukylässä ei ole minkäänlaisia laulutuntimahdollisuuksia löytynyt. No onhan utossa tuo musiikkiopisto, mutta löysimme sen äitini kanssa liian myöhääm (koelaulut olivat menneet jo). Ja äitini ei halua kustantaa tunteja helsingissä tai jossain muualla.
Olen siis laulanut aika kauan. Lauloin isovanhemmillen ituikituiki tähtöstä lapsena ^^ (hassua). Nykyyään lauluääneni alkaa olla aika kauhea, koska en osaa enää avata ääntäni ja murrosiän mennessä ääneni muuttui. Isosikonikin sanoi, että minun pitäisi mennä laulutunneille jotta osaisin taas laulaa niin hyvin kuin ennen.
Laulelen siis aina kun pystyn. En vain osaa laulaa kun aika korkealta ja sitten aika matalalta. En siltä väliltä. Ja jos joku laulu menee liian matalalle niin laulan sen sitten kauhean korkeelta ja se jos jokin on kauhean kuuloista.
Olisin halunnut musiikkiluokalle, mutta en tiennyt, että semmoisia on ^_^`. En kyllä taida olla musiikin opettajani suosikki :S
Ainiin juu. Miten te ihmiset avaatte äänenne? Mikä on se paras keino?
Tahdotko lukea sarjakuvaa? -> Exceptional Abilities || Kuusade.net Se pienen ihmisen domain

Poissa Aura Illumina

• Vuotislainen
    • Fiction Garden
Laulaminen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2005, 16:06:54 »
Lainaus
Miten te ihmiset avaatte äänenne? Mikä on se paras keino?

Äänenavaus on yksilöllistä. Se mikä auttaa toista, ei sovi toiselle jne.

Minulla toimii esim. murtosointujen laulaminen vokaaleilla ylös ja alas, murina, "surrurrrur", hyminä ja naukuminen tosi korkealta hiljalleen alas liuttaen.

On tärkeä tehdä äänenavaukset maltillisesti ja kuin vetäisi ääntä sisäänpäin, eikä niin että "tättärää" täysillä vaan, ääni ehkä "aukeaa" mutta laatu kärsii. Siis ei koskaan kovaa, vaan "kauniisti, kaarella ja kauas", sanoi vanha laulunopettajani aikoinaan.

Asenne on TODELLA tärkeä, siis ajattele että olet kiireetö ja onnellinen. Mainittu opettajani pyysi minua aina ajattelemaan että omistan auringon... Ja myös laulamaan sitä lausetta.

Iloinen yllättyneisyys (jolloin "takaylähampaat hymyilee" = kurkku on auki oikealla tavalla, nielu avoinna) on laulajalle paras lähtötilanne.

Aura

Nukke

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 15, 2005, 23:58:59 »
Musiikkipainotteisen luokan musiikkituntien alussa yleensä puöritellään hitaasti hartioita/olkapäitä ja nostetaan niitä korviin (hengittää täytyy samalla!). Sen jälkeen on oikeasti helpompi ja mukavampi laulaa. Myös rennosti kun nojaa päätä molemmille sivuille niin venyttää vähän ja tuntuu hyvältä. Ja nuo venyttelyjutut täytyy tehdä hitaasti. Mutta ne kannattaa, kokeiltu on. Ja tietty perus "moimoimoi"-korkeammalle ja alemmas sekä do-ti asteikko.

Poissa mannaryyni

• Pylpyrä
  • Vuotislainen
    • Oma kirja.
Laulaminen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 19, 2005, 13:24:07 »
En laula, ja ajattelin kertoa miksi.
En osaa laulaa. Tai en tiedä. Kukaan ei kyllä ole kehunut, mutta asiantuntijat (lue:opettajat) eivät ole haukkuneetkaan.
Mutta kavereilta on tullut palautetta tyyliin "turpa kiinni", enkä enää uskalla suutani avata, paitsi bändien keikoilla.

Edittiä. Nyt kun meillä on musiikkia, olen jonkun kerran eksynyt sinne mikkiin laulamaan, tosin aivan vapaaehtoisesti en sinne mene, ja aina hävettää. Mielummin laulan todella hiljaa. En yhtään halua kenenkään kuulevan lauluani, ja mikistähän se kuuluu ja kunnolla ;) Onneksi on aina joku muukin laulamassa...
Useimmat lukijat pääsevät semikonditionaaliseen futuuriin, jota modifioi käänteinen plagaalinen intentionaalisen subjunktiivin imperfekti ennenkuin luovuttavat.

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Laulaminen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 29, 2005, 22:49:41 »
Laulaminen on hienoa. Olen hyvin paljon rakastuksissa siihen tunteeseen kun saa viikkojen harjoittelun jälkeen kappaleen alkuperäiseltä (minulle korkealta) äänenkorkeudelta kunnialla läpi. Tykkään hirmuisesti siitä vedosta pakaroissa ja sisäreisissä kun oikein kajauttelee korkealta. Pallean etureunat venyvät, selkä tuntuu laajenevan metrin levyiseksi kun painutaan asteikon alapäähän... Laulaminen on kerta kaikkiaan hienoa.
pecc@QuakeNet

Poissa Lilyth Starr

• Vuotislainen
    • tämän kaupungin kadut
  • Pottermore: MoonBludger9641
Laulaminen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 30, 2005, 20:15:31 »
En harrasta laulua, enkä voisi koskaan kuvitellakaan harrastavani (ainakaan enää). Nuorempana kävin kuoroa, mutta kyllästyin sitten ja lopetin. En tajua kuinka kestin niinkin pitkään siellä kuin parisen vuotta (noin).
Lauluinhooni vaikuttaa suurimmalta osalta se, että lauluääneni on mitä kauhein. Jos rupeaisin julkisesti laulamaan, ihmiset taatustu hajoaisivat mitä pikimmiten jokaiseen ilmansuuntaan. Toiseksi laulaessa yleensä joutuu samalla esiintymään ja se on yksi suurimmista painajaisistani. Kammoan sitä ja ala-asteen laulukokeet koko luokan edessä olivat hirveitä. Siinä samalla opin vihaamaan musiikintuntejakin.

Olisihan se tietenkin kivaa jos olisi sellainen lauluääni, että edes suihkussa kehtaisi laulaa, mutta ei kyllä tällaisella raakkumisella sellaiseenkaan pysty.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2007, 17:44:33 kirjoittanut Lilyth Starr »

Poissa Gawd

• Riistaeläin
  • Vuotislainen
  • Perkele.
    • Kaniinin
  • Tupa: Mary Sue
Laulaminen
« Vastaus #13 : Toukokuu 01, 2005, 12:09:31 »
En ole laulaja siinä mielessä että olisin koskaan käynyt laulutunneilla, kuorossa, laulanut bändissä tai sellaisessa. Olen kuitenkin harrastanut kaikkea muuta musiikkiin liittyvää, että osaan kuitenkin laulaa melkein oikeita ääniä jos ihan jotain kappaletta pitäisi laulaa. En osaa käyttää ääntäni kuitenkaan mitenkään erityisen hyvin, sellaista kappaletta vain ei ole mikä ei olisi minulle liian korkea jostain kohtaa kun se muille on ihan sopiva.
Laulan aina kun kävelen yksin jonnekin, ellen sitten mutise tai puhu. Silloin aina keksin omia lauluja, joskus niissä on sanat, joskus vain hymisen jotain. Hyvin usien niistä tulee tällaisia Mitch-tyylisiä hölmöjä muistamislauluja: "Kävelenpä nyt tässä ja vastaan tulee punainen auto ja siirryn vähän sivumpaan jotta en kaadu ja auto ajaa ohitse ja alkaa sataa ja näen jo kotiin."
Hyvin usein se sitten on tuollaista samanlaista, mutta vain englanniksi. Minusta laulaminen on hyvin hauskaa.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Laulaminen
« Vastaus #14 : Toukokuu 03, 2005, 20:56:14 »
Olen laulanut pienen ikäni, pikkupentuna äidin säestyksellä pianon ääressä, isompana myös koulussa, varsinkin yhdeksänvuotiaasta lähtien, kun pääsin musiikkiluokalle, jolla oli hyvin kunnianhimoinen opettaja (konserttien lähestyessä meillä oli treenejä kouluajan ulkopuolellakin, ja yläasteelle kun siirryttiin, niin sama kyyti jatkui; välillä oli treenit sekä ennen koulua että koulun jälkeen). Parikymppisenä sitten otin vihdoin vaarin musaopen vinkistä ja vaihdoin musiikkiopistolla huilun tilalle pääaineeksi laulun. Kolme ensimmäistä vuotta olin kyllä aika huithapelin opettajan hoivissa ja sitten intti aiheutti välivuoden musiikin opiskeluun, mutta viimeiset neljä vuotta minulla on ollut vallan mainio opettaja ja olen jopa edistynytkin siinä määrin, että ensi syksynä on edessä I-tutkinto.

Melkein enemmän kuin yksin laulamista rakastan kuitenkin yhtye- tai kuorolaulua, moniäänisyys kun tuo musiikkiin ihan omat sfäärinsä. Kaikkein hauskinta on, kun musiikkiopistomme laulunopettajat kokoavat noin kerran kuussa oppilaansa yhteistunnille, ja sitten lauletaan duettoja, trioja, tertsettejä etc. ja tietysti kuoropätkiä mm. Mozartin opperoista. Aina ne eivät tietenkään suju ihan mallilleen, mutta sitten kun kaikki menee nappiin ja pystyy oikein eläytymään rooliinsa, on sellainen olo kuin leijuisi pilvissä laulaessaan.

Lisäksi rakastan vanhan musiikin, varsinkin 1500 - 1600 luvuilta peräisin olevan, laulamista, mutta sitä joudun valitettavasti harrastelemaan omin nokkineni. Olisikin kiva kuulla, löytyykö täältä ketään, joka olisi kiinnostunut opettelemaan stemmoja johonkin lauluihin (lauluideoita saa myös esittää), joita sitten voitaisiin jossain miiteissä tai vastaavissa laulaa yhdessä. Se olisi ainakin imo todella hauskaa.
Me transmitte sursum, Caledoni

Boris

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #15 : Helmikuu 27, 2006, 17:38:32 »
Minä olen laulanut kuorossa tosi kauan! Kuulostaa ehkä aika mahtipontiselta, mutta mielestän noin voi sanoa, jos on kuluttanut aikaansa samassa kuorossa puolet koko elämästään! Aloitin seitsemän vuotiaana ja samassa paikassa taidan vieläkin olla =) En lähde kulumallakaan pois! Toisaalta harmi, kun kaikki kuorokaverit vaihtuvat. Meillä taitaa olla nyt yksi tyttö minun lisäksi, joka on ollut siellä yhtä kauan kuin minä.

Onko täällä muuten ketään poikakuorolaisia? Meidän kuoro on kyllä sekakuoro, mutta meillä ei ole yhtään poikia mukana=( Joskus joku poika aloittaa, mutta aina ne lopettavat niin pian=(

Chazz

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #16 : Helmikuu 27, 2006, 17:44:18 »
Itse en harrasta laulutunneilla käymistä ja.. En osaa laulaa. En pidä muiden seurassa laulamisesta, mutta yksin lauleskelen. (Sitä tosin en tunnusta.) Ja varsinkin yhden tietyt lyriikat menevät musiikin tahdissa kuin vettä vain.

Sehän on tosi asia, että oman äänen kuulee erilailla, kuin muut. Ja tämä koko ajatus kammottaa (mikä sana) minua. Siksi välttelen mahdollisimman pitkälle minkäänlaisia nauhoitustilanteita, missä kuulisin oman ääneni. En vain pidä siitä sellaisena, miten muut kuulevat sen.

Tiivistettynä: pidän laulamisesta ja ylipäänsä laulusta, mutta en itseltäni kuultuna. ^^ (Varsinkaan nauhalta.)

Sokerihumala

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #17 : Maaliskuu 14, 2006, 21:41:03 »
Oi laulaminen on ihanaa. En käy tunneilla mutta lauleskelen kotona ja varsinkin silloin kun muita ei ole kuulemassa :D En suinkaan siksi, että lauluääneni olisi huono. Sitä on monetkin kerran kehuttu ja olen laulanut ihan julkisissakin tilaisuuksissa. Ensimmäisen kerran joskus ihan pienenä. En edes muista mitä lauloin. Toisen kerran lauloin kuudennella luokalla erään naisen vaalikamppanjan aloittajaisissa. Meitä oli kolme. Eräs poika, joka soitti pianoa ja sitten minä ja toinen tyttö laulettiin. Laulu oli lintu ja lapsi ja lauloimme siitä vuorotellen yhden säkeistön ja kertosäkeet yhdessä.
Seuraavan kerran laulan varmaan veljeni häissä ensi kesänä. Laulu vaan vielä puuttuu. Ajattelin vähän Lintua ja Rakkaus tarinaa ja muutamia muita, mutta saa nyt nähdä.

wikke

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #18 : Maaliskuu 14, 2006, 23:24:51 »
En tiedä onko laulaminen minulle musiikissa juuri se tärkein juttu, mutta kivaa se on. 6-vuotiaasta olen laulanut aktiivisesti kuorossa, nykyään säännöllisesti kahdessa ja toisinaan projektikuorossa, jolla on satunnaisia keikkoja. Laulutunneilla olen vuoden käynyt, ja sitä ennen olen saanut opastusta veljeltäni ja siskoltani. Aika paljon olen myös lastenlaululevyillä pienempänä laulanut, ja kuorolevyillä näin vanhempana.

Kuorossa laulaminen on laulamisessa parasta. Parhaat kokemukseni laulamisesta ovat kun olen ollut laumassa isompia, hienoja teoksia suuren kuoron kanssa. Fiilis on uskomaton.

Yksinlaulussa tykkään eniten säestää itteäni pianolla ja lauleskella, esim. Schubertin liedejä. Tai sitten lauleskelen/hyräilen vain yksikseni kaikkea skeidaa ja laadukasta joka paikassa, missä milloinkin. Yksin en silti nykyään juuri missään julkisesti uskalla laulaa. Pelottavaa.

Lainaus käyttäjältä: "Isilmirë"
Lisäksi rakastan vanhan musiikin, varsinkin 1500 - 1600 luvuilta peräisin olevan, laulamista, mutta sitä joudun valitettavasti harrastelemaan omin nokkineni. Olisikin kiva kuulla, löytyykö täältä ketään, joka olisi kiinnostunut opettelemaan stemmoja johonkin lauluihin (lauluideoita saa myös esittää), joita sitten voitaisiin jossain miiteissä tai vastaavissa laulaa yhdessä. Se olisi ainakin imo todella hauskaa.

Täällä ois ainaki yksi kiinnostunut. :) Ollaan tyttökuorossa laulettu jonku verran 1500-1600 luvun musiikkia, ja oon tykänny. En oo kyllä tähän mennessä yhessäkään miiitissä käynyt mutta eihän sitä koskaan tiedä jos tulis eksyttyä. Hauskaa olisi, varmasti.

Paikea

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #19 : Maaliskuu 21, 2006, 08:22:19 »
Noniin, tänne kaiketi haetaan keskustelemaan immeisiä, jotka osaavat laulaa. No minä en osaa.

Pienempänä oli musiikkiluokalla 3 vuotta. Laulutaito pysyi jotenkin kasassa. Mutta kun siirryin yläasteelle sai laulamiset jäädä. Joten ääneni on sen mukaan mennyt. Eihän se koskaan mitään huippuluokka ole ollut, mutta joskus kauan sitten sitä pystyi jopa kuunnella. Enää en omista sävelkorvaakaan. Pidän toki laulamisesta, mutta en halua, että kukaan sitä kuuntelee.

Viime teatteritunti oli oikea katastrofi. Ah niin ihana opettajamme ilmoitti äkkiä, että hei, nytpä laulamme! Piti kolmen mennä siihen "näyttämölle" ja laulaa aina yksi lause, ihan mitä vaan, joka liittyi omaan aiheeseen (minun säätila). Se oli kamalaa. En yksinkertaisesti pystynyt. Kasvon lihakset alkoivat nykiä, tuli kamala kuuma ja alkoi pyörrytää. Tavallisesti pystyn ilmaisemaan itseäni hyvin ja pelkäämättä muilla tavoin, mutta huh, en laulamalla. Minä yritin keksiä jotain, mutta olin niin paniikissa, että parin lauseen jälkeen en pystynyt enää. Ja siitäkös opettaja suuttui. Hän nolasi minut siinä kaikkien edessä sanoessaan, että olen ujoudessani itsekäs ja pilaan muiden työn. Eikö ole jo tarpeeksi, kun en vain pysty laulamaan? Ei ketään ihmistä pidä pakottaa. Kokeilimme uudestaan ja uudestaan, ja aina se vaan tyssäsi minuun. Olin varmaan ihan punainen. Lopulta kokeilimme samaa ilman laulua, ja se onnistui paaaljon paremmin. Keksin hyvin jatkoa, ja lopetimme vasta, kun opettaja sanoi. Eli se oli siitä laulamisesta kiinni.

Nykyään sitten kammoan tämän takia yleisölle laulamista. Pelkään, että he leimaavat minut, kuten teatteri opettajanikin teki. Se ei nimittäin ollut kivaa.

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
Laulaminen
« Vastaus #20 : Toukokuu 11, 2006, 09:15:05 »
Laulaminen on ihanaa, sääliksi vain niitä, jotka sitä joutuvat kuulemaan.
Minun ääneni ei ole kovin kaunis, minun lauluääneni siis. En kuulemma omista minkäänlaista sävelkorvaa. En kai sitten.
Sehän ei minua estä laulamasta. Laulan yleensä kotona, mutta sitäkin useammin autossa. Kanssa matkaajilla varmaankin mukavaa, kun eivät voi paeta meluani. :> Oli kappale mikä tahansa, minun on ihan pakko yrittää laulaa sitä. Tutut kappaleet menevät luonnollisesti paremmin, kun muistaa sanat, mutta kun rupeaa tuosta vaan laulamaan vierasta kappaletta, voi mennä vähän solmuun välillä.

Musiikin tunnitkin loppuivat seiskalla ja hyvä niin. Opettaja oli nimittäin aivan kamala, eikä kukaan tahdo laulaa samoja virsiä ja lasten lauluja seitsemää vuotta. Eihän? Ääneni oli sitä paitsi kuulemma liian hiljainen.

Kyllähän me sitten kavereiden kanssa ängettiin aina Lucia kulkueeseen, eikä syy ollut välttämättä se, että olisimme halunneet laulaa. Kyllä me silti lauloimme mieluummin kun opiskelimme tylsiä kouluaineita.

Olihan meilläkin sitten joskus bändi ja koska me olimme aika heikko äänisiä, lauloimme kahdestaan ja yksi kaveri sitten - no hän huusi. Ei me sitä kauaa jaksettu, se oli sellainen kokeilu vaan.

Olen kuulemma laulanut ihan pikkuruisesta asti. Keksin kaikkia omia sanoja ja joitakin kai nauhoitettiin kasetille. Minulla kun oli sellainen söpö värikäs mankka, jossa oli mikrofoni. Yksi laulu taisi kertoa tanssivista nakeista. Mielikuvitusta minulta ei sitten ainakaan ole puuttunut.
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Harppu

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #21 : Toukokuu 13, 2006, 16:08:38 »
Olen laulanut oikeastaan lähes koko pienen ikäni. Tunneilla olen tosin käynyt vasta vuoden ajan. Siellä sitten opettelen klassista äänenmuodostusta, joka kyllä on helpottanut ihan kaikkea muutakin laulamistani. Äänialani on esimerkiksi laajentunut ylöspäin roimasti, alttouteni onkin ollut vain huonoa tekniikkaa.

Pidän paljon myös kuorossa laulamisesta ja laulankin tällä hetkellä kahdessa kuorossa, eräässä naiskuorossa ja koulumme kamarikuorossa. Niiden ohjelmistot eroavat tyylillisesti toisistaan paljon, mikä on kivaa vaihtelua. Koulumme kuorossa en tosin tämän kevään jälkeen voi enää laulaa, sillä en ehdi.

Vaikka ääneni onkin kehittynyt laulutuntien ansiosta paljon, en vieläkään pidä itseäni erityisen hyvänä laulajana. Se voi toisaalta johtua siitä, että tunnen niin paljon ihmisiä, jotka ovat ihan oikeasti todella hyviä laulajia. En erityisemmin nauti yksin esiintymisestä, sillä olen ääneni suhteen epävarma. Esiintymispelkoni olen onneksi saanut jo osittain nujerrettua.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #22 : Heinäkuu 31, 2006, 23:02:30 »
Voisiko joku valistaa, missä pääkaupunkiseudulla saa lauluopetusta sellainen henkilö, joka on saanut kenkää musiikkiopistosta saatuaan I-tutkinnon (eli nykyiseltä nimeltään musiikkiopistotason tasosuorituksen) hoidettua pois päiväjärjestyksestä ja tahtoo ylläpitää ja kehittää laulutaitoaan, muttei kuitenkaan tähtää ammattilaisuralle (eli siis konservatorio ei ehkä ole se oikea paikka)?

AlmostRockStar

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #23 : Elokuu 01, 2006, 17:13:41 »
Laulan aina, vaikken omistakaan mitään mahtavinta lauluääntä, tuskinpa se hipoo edes hyvää. ^------^"

Laulan suihkussa, yksin ollessani, seurassa ollessani, jopa unissani. Inhoan omaa lauluääntäni, siksi kaveriporukassa laulamisen tarvetta podetessa väännän ääneni pikkuorava-imitaatioon, kaverit jaksavat hetken nauraa ja kestää sitä (plus minä pääsen aukomaan suutani, jos radiosta/levyltä tulee hyvä biisi, on pakko laulaa vähän mukana (enkä sitten tarkoittanut, että biisit menisivät aina nuotilleen -> on tuuria, jos edes saan rääkäistyä kerran melkein oikein!)). Tosin tämä on alkanut ärsyttää kavereita, enkä kyllä voi moittia heitä.

Kotona varon aina laulamasta oikealla äänelläni, sillä vihaan sitä ja pelkään, että minulla vain nauretaan. :DD Laulan siis normaalisti vain yksin ollessani, silloinkin laitan radion soimaan niin kovalle, etten edes kuule omaa ääntäni. Myös kasetilta oman äänen kuuleminen on yhtä tuskaa, tosin tahdon vakaasti uskoa siihen, että nauhurit muuttavat ääntä _paljon_. Toisaalta, ei se voi olla yhtään hirveämmän kuuloista kuin oikea lauluääneni. -nauraa-

Koulussa on pakko laulaa, mutten pysty sielläkään täysin eläytymään biisiin, vaikka laulaminen onkin ihanaa. Epäreiluna ihmisenä laitan syyksi luokan - kukaan ei jaksa laulaa kunnolla ja biisit ovat pelkkää pelleilyä, enkä viitsi opettajan lisäksi olla ainoana joka ainakin yrittää laulaa. Tiedän, typerä syy, mutta en halua muiden kuulevan ääntäni.

Tiivistäisin jotenkin niin, että rakastan laulamista yksikseni, mutta inhoan ääntäni.

Poissa Saippuakupla

• Vuotislainen
  • Kelmi
Laulaminen
« Vastaus #24 : Elokuu 01, 2006, 19:35:30 »
Minullakin on usein tapana laulaa yksikseni. ^--^ En siis tosiaan käy millään tunneilla tai kuorossa, koska ääneni on yhdellä adjektiivilla kuvattuna kamala. Rakastan laulaa kuitenkin yksikseni. ;> Yleensä hoilaan samalla, kun kuuntelen mp3-soittimelta jotain biisiä, jonka tahdissa sitten yritän epätoivoisesti laulaa. Eniten laulan englanniksi, vaikken kyseisen kielten sanojen ääntämisessä ja muussa vastaavassa kovin hyvä olekaan. No, ainakin enkuntaidot kehittyy siinä samalla. ^_^ Ja toivottavasti äänenikin.

Pidän laulamisesta, ja aina silloin tällöin haaveilenkin, että siitä voisi tulla mahdollisesti tuleva ammattini, vaikka aina näin uneksiessanikin tiedän, että unelmani ovat kaukana todellisuudesta ja täysin ulottumattomissani tällä äänellä. No, ei se niin kauhean kamala ole, ettei sitä yksinkertaisesti kestäisi kuunnella, mutta ei se erikoinen, kaunis tai mikään vastaava ole. Olen juuri ääneni takia alkanut laulaa entistä enemmän ihan vain, jotta saisin sitä kehittymään edes hieman parempaan suuntaan, vaikka nyt onkin alkanut tuntua, ettei siitä tule mitään, ja että ääneni tulee aina olemaan tällainen. :<

En myöskään pidä julkisesta laulamisesta, sillä olen aika ujo ääneni suhteen ihan juuri sen kamaluuden tähden. Pari kertaa olen kuitenkin hyvien kavereideni kanssa uskaltautunut laulamaan karaokea, mutta yleensä sekin kuluu siinä, kun kadehdin muiden ääniä ja manaan omaani alimpaan h*lvettiin. Ei tällä äänellä pitkälle pääse, mutta kyllähän tämä yksinlaulelukin kelpaa. ;> Olen kuitenkin melko pitkästyvä tyyppi, niin ettei artistina olo tai bändissä laulaminen kuitenkaan innoittaisi minua kovinkaan pitkään.

^.^
Sen sijaan Harry lähetti Ronille lapun: "tehdään se tänä iltana."

~ HP -  Salaisuuksien kammio

Poissa Lilyca

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #25 : Syyskuu 23, 2006, 16:51:38 »
Vaikka tämä topsu taisikin olla niille jotka harrastavat laulamista, niin tulin silti katsomaan. Ja kirjoittamaan.

Minä en siis harrasta laulamista, ja olen muutenkin todella epämusikaalinen. Voin kuitenkin kertoa että tykkään laulamisesta, laulan yleensä kun kuuntelen musiikkia ja tanssin samalla. Tietenkin vain silloin kun kukaan ei ole näkemässä tai kuulemassa. Vaikka tiedänkin, että en osaa laulaa ja ääneni ei ole mistään kotoisin niin minua ärsyttää jos joku haukkuu ääntäni. Jotenkin otan sen niin henkilökohtaisesti.  

Koulussa laulamma mikkiin, laulan aina niin hiljaisesti tai kaukana mikistä ettei lauluni kuulu. Nyt joku voi kuvitella että olen ujo, mutta voin sanoa että kaukana siitä. En vain tykkää laulaa "julkisesti". Tämän takia kammoan laulukoetta. :'(
Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään.

Linda

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #26 : Joulukuu 09, 2006, 15:42:34 »
Ah, laulaminen. Kaikenmoinen musiikki on ollut minulle tärkeää jo pienestä pitäen, kun vanhempani minulle sitä opettivat. Nyt olen soittanut harmonikkaa jokusen vuoden ja sen lisäksi käyn tyttökuorossa. Äänialaa ja sävelkorvaa on kehuttu, vaikken itse nyt siitä tiedä. Elämästä ilman laulua nyt ei voisi puhuakkaan.
(Kuulemma) hyvän sävelkorvani ansiosta laulan alttostemmoja, vaikka toisinaan menevätkin hieman liian matalalle. Tämä on myös vaikeaa silloin, kun joku toinen altto laulaa väärin, menee itsekin sekaisin. Muuta vikaa en ole koskaan yhteislaulusta löytänyt.
Ja vaikka sävelkorva ei olisi niin paikallaan, minä kuitenkin arvostan sitä jos joku pitää laulamisesta. Kuten muutama luokkatoverini, jotka itseni tavoin laulavat paljon, vaikka ehkä hieman epävireisesti.
Olen myös huomannut, että laulaminen on suositumpaa kuin edes kuvittelin. Olen oikeastaan sitä mieltä että usein miten laulamista oppii arvostamaan hieman vanhempana. Aluksi se on vain rallatusta yksikseen tai jotain oopperaa kuoroissa. Sitten naksahtaa, ahaa, tässä onkin joku juju.
No, kukaan ei ymmärtänyt mutta tulipahan vuodatettua. ^^

ramoney

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #27 : Joulukuu 10, 2006, 12:50:35 »
Musiikki on ollut mulle jo monta vuotta kaikki kaikessa, ja olen soitellut aika pitkään bassoa yhdessä autotallibändissä. Olin ala-aste aikoina kuorossa, enkä ole nyt vanhemmalla iällä oikeastaan ikinä edes ajatellut laulamista. Yksissä bänditreeneissä vokalistimme ei sitten ilmestynyt paikalla, ja minä tuurasin häntä. Se oli aika ihmeellistä, sillä en edes muistanut, että minusta lähtee niinkin siedettävää ääntä. Ilmottauduin oitis jazz-laulutunneille, ja nyt olemme antaneet potkut räkä-ääniselle laulajallemme, ja minä laulan JA soitan. :P
Laulaminen on ihanaa. Joskus on huonoja päiviä, eikä se luonnistu yhtään, mutta useimmiten.. se on vapauttavaa. Legendabiisi PARANOID on ihana vetää ihan täysillä sydämen pohjasta. Varmaan mun laulussa kuulukin just se, että tykkään siitä ihan helvetisti. Bändihomma on saanu ihan uutta kulmaa laulamisen myötä. Ei tekis mieli lähtee treenikämpältä ollenkaan pois, reenata vaan yötä päivää.

Joskus kun erehtyy juomaan jäävettä tai kylmää limua tai jotain vastaavaa ennen laulutunteja tai reenejä, ei oikein ääni kulje. Kai se kylmä jotenki lamauttaa äänihuulii tai jotaki. Alkoholipitoiset juomat taas vapauttaa niitä, tai sitte vaan joku lämmin. Jos on liian lämmin juoma, niin sitten ei taaskaan ääni toimi. Pitää olla just sopivaa.. ;>
Kyllä tästä vielä johonki päästään. Ihan varmana.

Poissa Lime

• Vuotislainen
  • Pottermore: WitchWillow21467
Laulaminen
« Vastaus #28 : Joulukuu 17, 2006, 15:27:30 »
En käy laulutunneilla, mutta laulan paljon. Koulussa en kuitenkaan kehtaa laulaa muiden kuullen, koska lauluääneni ei ole kovinkaan kaunista ainakaan omasta mielestäni. Kotona laulan tai hyräilen biisejä melko usein ja kun kuuntelen musiikkia, niin laulan mukana. Jos kuuntelen musiikkia esim. koulussa tai jossain semmosessa paikassa, missä en kehtaa laulaa äänen, niin mulla huulet liikkuu koko ajan eli laulan äänettömästi.
Koulun bändissä soitan yleensä joku rumpuja tai bassoa. Joskus olen myös laulanut, mutta en yksin vaan jonkun toisen kanssa. Silloinkin lauloin hiljaa, ettei ääneni kuuluisi. Olen aika ujo käyttämään ääntäni laulaessani, mutta pidän silti tosi paljon laulamisesta.
You don't know anything yet
about the dreams I have.

Poissa Amethyst

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #29 : Joulukuu 22, 2006, 20:59:18 »
Mä rakastan laulamista todella paljon!

Olin ennen kuorossa, mutta sitten en enää jotenkin jaksanut käydä siellä. Bändikin mulla oli vielä hetki sitten, mutta sitten siitä lähti kaks tyyppiä pois ja meitä olisi jäänyt vaan kaksi jäljelle, että siinä se. Mutta voi kyllä olla mahdollista, että rinnakkaisluokalta saadaan jotain mukaan... Mutta jos ei tänä vuonna, niin yläasteella kyllä jostain mä bändin hommaan.

Laulaminen vaan jotenkin on mun juttu. Tuntuu niin ihanalta, kun laulaa. On jotenkin vapaa olo. Mulle saa useinkin huomautella siitä, että laulan. Mä laulan koko ajan. Paitsi en tietenkään, jos syön, luen, jutteleln kavereiden kanssa, tai jotain sellasta.

Mutta kuitenkin; mun mielestä laulaminen on aivan ihanaa ja kaikkien kannattaa kokeilla sitä jossain muodossa, jos ei muuten, niin vaikka laulamalla karaokea! =)

Poissa Briette

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #30 : Joulukuu 22, 2006, 21:30:37 »
Haa! Muistan vieläkin kuinka perustettiin bändiä, olin silloin n. 11vuotias. No ei siitä tietenkään mitään tullut, mutta olisin joka tapauksessa halunnut laulaa tai soittaa kitaraa :D Kuitenkin kävi selväksi että kitaran soitto on kamalan hankalaa ja laulaminen suht helppoa, se riippuu aivan siintä mitä laulaa.
Olen aina laulanut. Meillä on sellaisia videoita jossa olen pienenä, kerrankin ruokapöydässä vaan laulan jotain ihan kummaa "jätelöö, hyytelöö, kesäloma alkaa", ja tuollainen varmaan onkin ihan hauskaa keskellä talvea :'D
Nykyäänin laulan vielä, ilman mitään opetuksia, mutta laulan kuitenkin ihan huvinvuoksi. Yleensä aina jos kuuntelen musiikkia ja joku kappale minkä on kuullut useammin niin kyllä sitä aina tulee laulettua mukana tai sitten liikuttelen vain suuta, mikä on varmasti huvittavan näköistä jos olen ulkona yksin kävelemässä...
Mitään musiikkia minulla ei enää koulussa ole, kun en ottanut valinnaiseksi aineeksi, en oikein pidä julkisesta esiintymisestä tai muuta. Mutta onneksi on omahuone jossa laulella voi vaikka keskellä yötäkin, joskin siitä saa kulla sitten aamulla (:
i only show you what i want you to see

Poissa Sinadra

• salaisuudenhaltija
  • Vuotislainen
  • Chris
Laulaminen
« Vastaus #31 : Joulukuu 23, 2006, 15:54:53 »
Tykkään tosi paljon laulamisesta. Laulan aina kun se on mahdollista (ja samalla teen kaikki hulluksi). Haluaisin mennä joskus ehkä laulutunnille tai kuoroon, sinne kun en ole vielä ehtinyt. Monet kyllä kyselevät, että enkö laula missään kuorossa tai harrasta laulamista. En ole vain kerennyt!

Tahtoisin kehittää laulutaitoani paremmaksi, mutta en vain tiedä, miten niille laulutunneille pääsee... Asun Jyväskylässä ja kai täällä jossain laulutunteja on. Missä ja millä hinnalla? Kumpi on sitten parempi; kuoro vai yksinlaulutunti?

Haluaisin vain tietää... (-:>

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
Laulaminen
« Vastaus #32 : Joulukuu 23, 2006, 16:10:42 »
Laulan melko paljon, lähinnä itsekseni, tai sitten veljelleni, joka tykkää kuunnella lauluani. Hän sanoo, että olen hyvä.
Pienenä puin äidin korkokengät ja lauloin mm. Cat Catia ja Kikkaa :)
Mummot kuunteli ihan haltioissaan ja tykkäsin kovasti, kun he kehuivat.

Piti aloittaa viime syksynä laulutunnit, mutta jotenkin sitten en uskaltanutkaan... Kun loppuvuodestakin olisi ollut julkinen esiintyminen lavalla. Olisi pitänyt laulaa kappale, jota oli harjoiteltu.
Ainoa kerta, kun lauloin julkisesti, oli laivalla karaokessa. Lauloin Jonna Tervomaan Rakkauden haudalla... Helppo kappale. Eikä ollut kovaa stressiä, kun juopunut yleisö olisi taputtanut kuitenkin. Ja voin sanoa rehellisesti, että olin yksi sen illan parhaista esiintyjistä :)

Laulan pääosin englanniksi, sillä se on jotenkin helpompaa, kuin suomeksi laulaminen. Tyylilaji on rock, kun kuuntelen rockia muutenkin.
Jos vielä joskus uskaltautuisin tunneille, kun kuitenkin rakastan laulamista.

Koulussa mulla oli musiikkia vielä 7. luokalla, mutta myöhemmin se olisi pitänyt ottaa valinnaiseksi, eikä se sitten aineena kiinnostanut...
Koulun kuorossa olin parina vuonna, mutta se on tylsää, ja joutuu jäämään tunneilta pois ja on ihan tarpeeksi muutenkin poissaoloja.. Eikä joulu- ja kevätjuhlissa jaksa hyppiä sinne eteen jne.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #33 : Joulukuu 23, 2006, 20:19:09 »
Jei. Löysinpäs mielenkiintoisen keskustelun.

Olen laulanut kohta kaksi vuotta koulun kuorossa ja haluaisin aloittaa yksityistunnit, mutta en oikein tiedä missä. Kun koulun musiikinopettajalla on jo niin paljon tunteja, ettei varmaan ehdi. Pitäsiköhän sitten mennä kansalaisopistoon tai jonnekin?

Mutta tosiaan, pidän laulamisesta PALJON. Aina, jos vaikka ostan uudet levyn, otan ne sanat sieltä kuoresta ja laulan mukana. Mieluiten laulan Evanescencea, tällä hetkellä myös My Chemical Romancea ja kaikkea, mitä radiosta tulee. :)
It's easier not to do things than left them undone.

Carpe Diem

• Ankeuttaja
Laulaminen
« Vastaus #34 : Tammikuu 05, 2007, 23:09:27 »
Oi toki, harrastan hard core -vokaaleja eli rääyn, huudan, örisen ja korisen. Aloitin sen joskus nelisen vuotta sitten, kun ei ollut muutakaan tekemistä ja halusin oppia kyseisen taidon. Nyt sitä sitten jonkun verran hallitaan, ja kuulostaa kuulemma aika diaboliselta. Lisää haluan kuitenkin oppia ja kehittyä.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #35 : Tammikuu 06, 2007, 10:29:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Giladra"

Laulan pääosin englanniksi, sillä se on jotenkin helpompaa, kuin suomeksi laulaminen.

Suomi on tunnetusti vaikea kieli laulamiseen. Tämä on yksi syy siihen, että varsinkin aloittelevat laulajat (siis klassisen laulun puolella) laulavat paljon italiaksi, se kieli kun on kuin laulamiseen luotu. Toki englantikin on huomattavasti "laulavampi" kieli kuin suomi.

Poissa Carmelie

• menninkäinen
  • Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #36 : Tammikuu 10, 2007, 19:39:03 »
Minä laulan usein yksikseni kotona. Minä pidän tosiisani laulamisesta, mutta en harrasta mitään aluluun liittyvää, koska minua ei kiinnosta kuoro tai mikään muukaan.
Laulan yleensä vain silloin, kun joku biisi jää päähän, mutta äitini ei pidä laulustani ja sanoo aina minua pitämään pääni kiinni, sellaista se nyt vain on.
Koulussa usein laulan ja tänäänkin lauloin kaksi kertaa Zen Cáfen Todella kaunis biisiä...Minulla on kova ääni ja laulan aina kovaa...Se johtuu hieman siitä, että minulla on huonohko kuulo ja olen aina joutunut hieman huutamaan, että kuulen oman ääneni. Sen on kamalaa jos ei kuule omaa ääntään...-__-

-Carm
xD

Poissa uimaintiaani

• Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #37 : Tammikuu 13, 2007, 12:56:05 »
Minäkin tykkään laulaa, mutta en mitenkään julkisesti. En harrasta laulua, mutta yksinään tulee lauleltua omassa huoneessa musiikin mukana ja ilman. Pari kertaa olen huomannut laulavani musiikin mukana ulkona jos kuljen kuulokkeet korvissa :D Ohikulkijoilla on varmasti ollut hauskaa.
Olen tykännyt pienenä esiintyä varsinkin isovanhemmilleni, tein joskus "tanssiesityksiä", mutta laulaminen oli yleensä "pääohjelma" :D Eli olen siis laulellut pienestä asti.
Joskus tulee laulettua pikkusiskolle iltaisin, ja se on mukavaa välillä laulaa jotain lastenlaulujakin, kun siskokin kuulemma tykkää kuunnella. Kai laulaminen on jollakin lailla tärkeää minulle, koska siitä tulee hyvä mieli aina kun pääsee lauleskelemaan :D

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
Laulaminen
« Vastaus #38 : Tammikuu 13, 2007, 16:14:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuulikeiju"

Olen laulanut kohta kaksi vuotta koulun kuorossa ja haluaisin aloittaa yksityistunnit, mutta en oikein tiedä missä. Kun koulun musiikinopettajalla on jo niin paljon tunteja, ettei varmaan ehdi. Pitäsiköhän sitten mennä kansalaisopistoon tai jonnekin?

Musiikkiopistoon hakeutuminen olisi varmaan näppärin ratkaisu, jos asut seudulla, jolla sellainen on. Opistossa opiskelu on monivuotinen, pitkän tahtäimen opetussuunnitelman mukaan etenevä kokonaisuus, joka antaa hyvän pohjan mahdollisille jatko-opinnoille tai ihan vain oma-aloitteiselle lauleskelulle. Kansalaisopiston kurssien heikkouksia ovat mm. se, että opetus tapahtuu usein ryhmissä, se, ettei alkeistason suoritettuuaan välttämättä mahdu jatkoryhmiin ja se, ettei kaikkien tasojen ryhmiä välttämättä muodosteta, jos tulijoita ei ole tarpeeksi.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
Vs: Laulaminen
« Vastaus #39 : Tammikuu 20, 2007, 16:58:20 »
Minä laulan päivittäin, aina hyräilystä klassisen musiikin sävelmiä oopperalauluun. Musiikki kun soi koko ajan päässä, niin minun on usein suorastaan pakko ruveta laulamaan. Jos musiikkia on taustalla, saatan alkaa laulaa levyn päälle yhä täyteläisemmin ja kovemmalla äänellä. Yksinkertaisesti: pidän laulamisesta. Rakastan laulamista. Jumaloin laulamista. Vaikka omaa ääntäni en pidäkään minään Hans Hotterin, Gustav Neidlingerin tai Gerhard Stolzen veroisena, oma ääneni on mielestäni melko kaunis, ja saatan laulaa joinain päivinä kokonaisen oopperan läpi kaikkine hahmoineen. Sen sijaan, kun laulan esimerkiksi koulussa jotain laulua, josta en pidä, minulta meinaa loppua henki koko ajan kesken ja tyydyn usein olemaan hiljaa.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Aware

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Tammikuu 21, 2007, 12:53:21 »
Osaan parhaiten laulaa. En osaa paljon mitään muuta, mutta omasta mielestäni omistan mainion lauluäänen, jota useallakaan ei ole. Lisäksi osaan myös 'imitoida' laulajia laulamalla (kuten Bonnie Tyleriä ja Arja Korisevaa, jne). Olen hyvin pienestä asti laulanut paljon. Kasetille on nauhotettu mitä oudoimpia lauluja, mm. legendaarinen 'kakka, pissa ja nainen'-biisini. :*D
Olen sen lisäksi jo hyvin kauan unelmoinut laulajan urasta. Ekalta ja tokalta luokalla, tapaessani parhaimman ystäväni, ja ystävystyessäni häneen, suunnittelimme jo silloin bändin tekemistä.
Olen harrastanut kuoroa kauan, mutta lopetin sen erään typerän syyn tajia. Lisäksi ne laulut olivat kammottavia, sellaista oopperalaulun tyyppistä. Sen lisäksi pari laulajaa siellä ei osannut launkaan laulaa ja olihan siinä kiva laulaa vieressä kun toinen laulaa nuotin vierestä.

Laulaminen on suvussani yleinen taito. Suvussani on mm. oopperalaulaja (nimi oli kai Anikki / Annikki Välkki, joka oli ensimmäinen suomalainen oopperalaulaja, joka tuli ulkomailla tunnetuksi).

Itse laulan päivittäin. Avaan päiväni laulamalla kotona parin biisin ennen kouluun lähtemistä. Se on minulle pakollinen asia päivässä.
Saan ääneni melko korkealle ja pystyn laulaa oopperan tapaista laulua. :'D

Lyhennettynä: Rakastan laulamista. Ilman musiikkia ja laulua en voisi elää.

Limetti

• Ankeuttaja
Re: Laulaminen
« Vastaus #41 : Tammikuu 25, 2007, 20:34:55 »
Minä olen aina rakastanut musiikkia ja laulamista, mutta en ole ikinä harrastanut sitä aktiivisesti bändissä. Musiikki on minulle kevyt ja hauska harrastus mitä teen yksin tai kaverin kanssa välillä. En haluaisi missään nimessä ammattilaiseksi.

Laulan yleensä hieman kevyempää, popin ja rokin välistä. Olen vielä melko nuori, eli lauluääneni ei ole vielä täysin kehittynyt. Mutta omasta mielestäni se on aika kaunis. Usein kun olen surullinen tai muuten vain kaipaan piristystä alan laulamaan. Keksin usein koulumatkalla uusia biisejä ja kirjoitan ne koulun jälkeen ylös. En ole kovin hyvä soittamaan mitään soitinta, mutta uskoisin että jos aloittaisin harjoittelun oppisin sen melko nopeasti.

Laulan yleensä yksin, mutta on joskus käynyt niin, että luulen että olen yksin, mutta joku kuulee. :D  Laulan yleensä suomeksi, sillä englannin taitoni ei ole maailman paras, mutta muutaman kappaleen olen englanniksikin laulanut.

Mutta minulla on yksi haittapuoli: yleisön edessä laulaminen tuottaa välillä vaikeuksia. Olen kuitenkin päättänyt parantaa esiintymistaitoani aloittamalla laulamisen myös silloin kuin joku on kotona. :)

Saatan ehkä vuoden tai parin jälkeen mennä ehkä harrastamaan laulamista (poppina ja muulla modernilla musiikilla, en lapsellisilla lauluilla. :D) mutta ammatiksi en, niin kuin jo aiemmin kerroin, haluaisi.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #42 : Tammikuu 25, 2007, 21:37:21 »
Minäkin olen yhtyeeseen päädyttyäni joutunut laulajan hommiin, mutta vain siksi, että olen ainoa joka muistaa kirjoittamieni kappaleiden sanat. Minkäänlaista taitoa tai koulutusta minulla ei sitä varten ole, mutta no. Jossei edes yritä oikeasti laulaa vaan enempi puhua jotenkin melodisemmin, niin kai se välttää. Muuten vissiin opettelisin laulamaan oikeastikin, mutta ääneni kun muistuttaa jonkinlaista apaattista, juopunutta laamaa, niin parempi on vain etsiä jostakin laulutaitoinen ja sanoitusmuistinen ihminen ja teettää hommat sillä vastedes.

Tosin saapi nähdä, josko huominen reissu soitinkauppaan toisi uutta valoa asioihin - meinattiin nimittäin pistää minun mikin ja PA:n väliin joku halpa kitaran efektipedaali, overdrive tai fuzzi tai distortteri ehkä. Saapi nähdä, jos meininki sillä paranisi. Onko kellään sattumoisin kokemusta efektin läpi laulamisesta?
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

disturbed

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Helmikuu 06, 2007, 18:33:46 »
Oi kun osaisinkin laulaa.. Todella osata. Mutta en ole koskaan osannut, enkä harjoitellut enkä tule harjoittelemaankaan. Laulaminen on kuitenkin loistava tapa ilmaista itseään ja purkaa ajatuksiaan sekä tunteitaan ulos, etenkin jos laulaa omia lyriikoita. Siksi se olisikin hyvä henkireikä itse kullekin.. Mutta hah, kuten kaikki tässä maailmassa, laulajan taidotkin jakaantuvat epätasaisesti. Onneksi sentään jotkut hallitsevat tämän hienon taidon, niin minäkin pääsen nauttimaan musiikista. Nautin muutoinkin mielummin muiden teosten kuuntelemisesta/soittamisesta, kuin sen tekemisen yrittämisestä itse.

En ole koskaan suostunut laulamaan karaokea, enkä toivottavasti koskaan erehdy laulamaankaan. Toki jos joku muu laulaa jotain hyvää kappaletta, niin voin hyräillä samalla. Keikat nyt ovatkin eri juttu ja paikat, joissa esim. tanssimusiikki soi niin kovalla, ettei oma laulu kuulu sieltä läpi. Kyllähän laulaminen kuitenkin nostaa tunnelmaa tietyissä paikoissa/tilanteissa.

"Idols"-ohjelmasta muuten huomaa, kuinka moni todella luulee osaavansa laulaa. Kummaa, miksei lähipiiri hieman oikaise luuloja, jotka voivat olla täysin vääriä. Tosin tottakai jokainen saa laulaa niin paljon kuin huvittaa oli taso mikä tahansa, mutta jos todella uskoo saavansa siitä ammatin..
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 06, 2007, 18:36:29 kirjoittanut disturbed »

Siel

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Helmikuu 10, 2007, 22:50:22 »
Laulaminen on yksi niistä asioista jota rakastan. Laulan nyt kuorossa kahdeksatta vuotta, eikä harrastukselle näy loppua :D Olen myös musapainotteisella luokalla ja laulan ihan vapaa-ajallakin paljon. Karaokesta en kuitenkaan tykkää oikeastaan ollenkaan... pari kertaa olen erehtynyt sellaiseen, eikä se kyllä ole mitään kauhean imartelevaa puuhaa :D
Jossakin suomipoppibändissä voisi olla kiva laulaa, esimerkkinä Scandinavian music group taikka Lumo. Ehkä joskus :)

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #45 : Helmikuu 27, 2007, 17:52:57 »
Laulan. Olen laulanut ihan pienestä saakka, ja nyt siis pääsin - vihdoin - laulutunneille viime syksynä. Olen tähän mennessä ehtinyt laulamaan kaikenmaailman koulun tilaisuuksissa (viimeksi wanhojen tansseissa) ja kirkossa muutamaan kertaan. Huippuhetkeni oli toissajouluinen Oi jouluyö kirkossa, parvelta, urkujen säestyksellä.

Minulla on melko korkea ääni, en tiedä onko loppujen lopuksi ihan sopraanoainesta, mutta vähintään mezzo kuitenkin. Vaikka mistä sitä tietää vielä. Klassisen laulun opiskelu on siis yksi haaveeni, jonka vielä jonain päivänä toteutankin, vaikka sitten ihan harrastuspohjalta. Eli vaikka ääneni on melko puhdas ja osun nuottiin, olisi kiva, että se kantaisikin johonkin. Korkealle jäävässä äänessä on sekin ongelma, että kaikki yhteislaulut pudotetaan ihan mahdottoman alas. Huonona päivänä ääneni loppuu jo keski-c:hen, ongelma, jota luultavasti pystyisi paremmalla tekniikalla parantamaan. Minullakin on suvussa laulajia; pikkuserkku on kai tällä hetkellä freelance-laulajana, mutta kuitenkin oopperalaulajana Saksassa :)

Rakastan laulamista noin tiivistettynä.
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #46 : Maaliskuu 03, 2007, 21:25:42 »
Pakko tulla tännekin ihkuttamaan: sain tänään tietää, että minut on viimeviikkoisen koelaulun perusteella hyväksytty varsin korkeatasoiseen kuoroon, ja kuoronjohtaja vielä kehui ääntäni erittäin kauniiksi ja laaja-alaiseksi ja sanoi olevansa iloinen saadessaan minut kuoroonsa. Elämä on taas hetken verran lähes täydellisen ihanaa =) =) =) Tämä jos mikä innostaa panostamaan harjoitteluun entistä enemmän ja skarppaamaan laulutunneilla kahta kauheammin.

Ninde

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Maaliskuu 03, 2007, 22:01:53 »
Rakastan laulamista ja omaan mielestäni aika hyvän äänen. (Hyvää kommenttia on tullut.) Olen lauleskellut niin kauan, kuin muistan ja lauloin lähes poikkeuksetta koulun musiikkiesityksissä. En ole koskaan käynyt laulutunneilla, mutta haluaisin kyllä. Ainoa vastine on ala-asteen kuoro. Olen alustavasti suunnitellut laulutunneille menemistä, kunhan muutto uudelle paikkakunnalle on ohi. Vielä pitäisi puhua asiasta vanhemmille. Laulaminen on minulle hyvä tapa käsitellä tunteita, niin kuin kirjoittaminenkin. Laulan eniten klassisempaa ja englanniksi. Joskus alan laulaa sanoilla mitä mieleen tulee, omalla sävellelläni, enkä enää lopetettuani muista mitä lauloin. Ääni on aina mukana, joten laulaminen onnistuu missä vain. Laulan vähän väliä. Kappaleet jäävät kamalan helposti päähäni soimaan ja alan laulaa niitä.  Melkein aina kun kuulen ihanan biisin, opettelen sanat ulkoa. Onko mitään ärsyttävämpää, kun että joku biisi soi päässä ja sanoista osaa vain pienen pätkän? Eniten kuitenkin laulan, kun olen yksin. Silloin voi laulaa täyteen ääneen ja kokeilla rikkoa säveltä eri tavoilla.

Periaatteessa voisin tykätä laulamisesta ammattina. Pää-asiallista ammattia en siitä saisi, koska en halua sen suurempaan julkisuuteen. Esim: Elokuvien taustalle voisin haluta laulamaan. Heti tulee mieleen Sormusten herran soundrackit. Sinne kun olisi päässyt laulamaan. :P Kappaleetkin ovat niin kauniita. <3       

Starlight

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Maaliskuu 03, 2007, 22:12:41 »
Minä olen aika ajoin ajatellut laulajan ammattia, mutta se aina on jäänyt siihen, että minulta puuttuu klassisen laulun perustutkinto. No tänä vuonna sitten laulun opettajani ehdotti, että voisin sen tutkinnon suorittaa kolmen vuoden päästä. Olin tosi innoissani, koska nyt haaveestani laulajana voisikin tulla totta. Tällä hetkellä yritän epätoivoisesti opetella ulkoa italian kielisiä tutkintokappaleita ja kerään myös laulu-ohjelmistoa, jossa täytyy olla yli 50 klassista kappaletta.
Olen käynyt laulutunneilla kolme vuotta ja sen aikana minulla on ollut monia opettajia. Tämän hetkinen opettajani on ehkä heistä kaikkein paras, koska käymme kappaleet todella tarkasti läpi. Tunnit kestää puolesta tunnista tuntiin ihan riippuen siitä onko minun jälkeeni tulossa joku toinen. Syksyllä kävin vain tunneilla joka toinen viikko, mutta nyt pääsin täysille tunneille eli joka viikkoiselle laulutunnille. Minun laulutuntini maksaa puolelta vuodelta noin 150 euroa, mutta onneksi vanhempani maksavat siitä osan.
Joka aamu ennen kouluun lähtemistä avaan ääneni ja laulan tai luen vieraskieliset kappaleet läpi. Yleensä äänen avauksessa käytän pipo-laulua ja Every morning when I wake up -laulua ja joitakin muita pieniä harjoituksia. Itselläni on kotona sähköpiano, koska soitan myös pianoa, niinpä pystyn läksykappaleeni harjoitella suoraan säestyksen kanssa. Vaikka onkin joskus vaikeaa samaan aikaan säestää ja laulaa, koska säestys voi mennä eri tavalla kuin laulumelodia.
Joka päivä riippumatta päivästä laulan ja soitan vähintään pari tuntia. Viikonloppuisin voi mennä kuusikin tuntia pianon takana. Laulan siis tosi paljon ja keräilen erilaisia piano- ja laulukirjoja. Niihin on mennyt jo tosi paljon rahaa, mutta aina silloin kun on rahaa niin voi ostaa uusia kirjoja. Eipähän mene raha hukkaan esim. johonkin sellaiseen paheeseen, joka on pahaksi terveydelle.

wikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Huhtikuu 04, 2007, 16:33:48 »
Pakko tulla tännekin ihkuttamaan: sain tänään tietää, että minut on viimeviikkoisen koelaulun perusteella hyväksytty varsin korkeatasoiseen kuoroon, ja kuoronjohtaja vielä kehui ääntäni erittäin kauniiksi ja laaja-alaiseksi ja sanoi olevansa iloinen saadessaan minut kuoroonsa. Elämä on taas hetken verran lähes täydellisen ihanaa =) =) =) Tämä jos mikä innostaa panostamaan harjoitteluun entistä enemmän ja skarppaamaan laulutunneilla kahta kauheammin.

Ensiksikin onnea! Lisäksi kysyisin ihan mielenkiinnosta, mikä kuoro on kyseessä?

Kuorosta laulamisessa yleensäkin, se on mielestäni parasta laulamisessa yleensäkin. Esim. kun on saanut olla mukana laulamassa Bachin mestarillisia kantaatteja / messuja, on ollut yksi hienoin asia elämässäni. Myös Mozartin Requiem ja Carl Orffin Carmina Burana ovat olleet varsin mukavia kuorolaulukokemuksia. Itselläni ei ole mikään erikoinen ääni, eikä yksinlaulu sinänsä kiinnosta minua niin paljon, vaikka siitäkin pidän ja tunneilla olen käynyt jo vuosia.

Kuinka moni täällä tunnustautuu kuorofanaatikoksi?

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #50 : Huhtikuu 05, 2007, 18:10:24 »
En ehkä fanaatikko, mutta jonkinlaista mielenkiintoa asiaa kohtaan kyllä on.

Aina silloin tällöin on hieman kuoromusiikkia tullut kuunneltua ja harmiteltua sitä, ettei itsellä ole juuri minkäänlaisia kuorolaulukokemuksia. Asun niin pienellä paikkakunnalla, ettei täällä juuri kuoromahdollisuuksia ole ja jonnekin kauemmas taas olisi vähän epäkäytännöllistä lähteä. Koulussakaan ei ole minun lisäkseni oikein ketään, jota kuoroilu kiinnostaisi.

Ollessani musiikkikoululla TETissä pääsin vierailemaan naiskuoron harkoissa ja pääsin jopa itse laulamaan, lisäksi täällä taitaa toimia kirkkokuoro sekä joku sekakuoro, mutta niilläkin on harjoituksia niin hankaliin aikoihin, etteivät oikein osu minun kalenteriini. Ja esmes tuon naiskuoron ohjelmisto ei kuitenkaan ollut ihan minua kiinnostavaa, enemmän kiehtoisi tuollainen klassisempi ohjelma, esimerkiksi juuri tuon Mozartin Requiemin laulamisesta haaveilen edelleenkin. Noh, ehkä minusta tulee sitten yksinlaulaja ja pääsen laulamaan niitä soolo-osia ^^
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #51 : Huhtikuu 08, 2007, 20:55:08 »
mikä kuoro on kyseessä?

Kamarikuoro Krysostomos. Kerrassaan mainio kuoro, varsinkin jos sattuu rakastamaan ortodoksista musiikkia niin kuin minä, vaikken itse ortodoksi olekaan.

Ihan kuorofanaatikoksi en sentään tunnustaudu, mutta kyllä kuorolaulu - tai moniääninen laulu jollain pienemmällä kokoonpanolla - on minulle laulun varsinainen tarkoitus, ei niinkään sooloesiintyminen. Harmoniassa on ihan erilailla voimaa ja "väreilyä" kuin yksiäänisessä laulussa. Erityisesti tykkään laulaa a cappella, joten ortodoksikuoro sopii minulle kuin nenä päähän =)

Miss Strigidae

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Toukokuu 13, 2007, 15:14:33 »
Minä en laulutunneilla käy, mutta voisin aloittaa muutaman vuoden päästä ehkä :) Nyt on niiin paljon kaikkea muuta... Mutta laulamista rakastan todella paljon, se on niin ihanaa. Laulan musiikintunneilla, ja joskus koulun valinnaisessa kuorossa, ja olen musiikkipainotteisellaluokalla. Laulan omasta ja muitten mielestä puhtaasti, mutta ääneeni en ole itse tottunut... Se kuulostaa nauhalla hirveältä, mutta päässäni hyvältä. Ongelmanani on itseni mielestä loysä s-kirjaimen käyttö, varsinkin laulaessa, puheterapiaa harkitsen. Laulan musiikintunneilla sooloja aina kun saan, ja kyllä yhdessä pienessä laulukilpailussa pääsin kolmanneksi... Esiintyä rakastan yli kaiken, ja laulamisessa siihen on hyvä mahdollisuus. En laulajan ammattia kyllä haluaisi, mutta kyllähän sitä voi kaikkea kokeilla. Ja ei minun vielä ammattia tarvitsisi miettiä... Olen kehittynyt laulannassa (:P) aika paljon. On kuultu kehuja opettajalta, ja sanottu varmaksi laulajaksi, kyllähän siitä tulee hyvä mieli jokaiselle. Mutta itselleni olen tässä sarakkeessa (kuten aika monessa muussakin) aika kriittinen... Nyt ajattelen, että olisin hyvä laulaja, jos ässäni olisi täydellinen. Mutta jos ässäni parantuisi niin sitten tulisi taas joku toinen ongelma... Rakastan musiikkia, rakastan laulamista ja rakastan esiintymistä <3

//Pau siisti vähän kirjoitusasua poistamalla turhat entterit. :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2009, 23:20:37 kirjoittanut Pau »

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
« Vastaus #53 : Toukokuu 20, 2007, 17:27:13 »
Myös Mozartin Requiem ja Carl Orffin Carmina Burana ovat olleet varsin mukavia kuorolaulukokemuksia.

Pakko kysyä, missäs kuorossa itse olet lauleskellut? Noita teoksia kun on vastikään Oulussa päin esitetty, vaikka ovat toki hyvin yleisiä.

Itse tykkäisin laulaa enemmän kuin mitä osaan. Olen kyllä usein ajatellut, että pitäisi ottaa opetusta niin voisin oppia käyttämään ääntäni, se kun on nyt kovin harjaantumaton. Lauloin kuorossa joskus yläasteen aikana, ja silloin kyllä ääniala oli suurempi etenkin ylöspäin. Pitäisi siis vain laulaa että voisi oppia! Meillä olisi koulussa mahdollista ottaa laulutunteja ihan ilmaiseksi, mutta koska haluan myös soittotunteja enkä voi valita kumpaakin, on laulu siis jäänyt. Olen kuitenkin ajatellut, että sitten abivuonna ottaisin soiton sijaan laulua. Laulaminen on kauhean hyvä taito, siitä on iloa niin itsellekin ja muille, kunhan ei turhan paljoa hoilottele alvariinsa :P On esimerkiksi ilo kuunnella karaokessa sellaista, joka oikeasti kuulostaa hyvältä eikä itsellä tee mieli työntää sormia korviin ja hyräillä Ukko-Nooaa! On ihanaa kuunnella niitä kavereita, joilla laulu luistaa ja meininki on korkealla :)
Humor me.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #54 : Toukokuu 21, 2007, 08:38:30 »
Yläasteella mää olin aina äänessä. Monet sanoivat minun hoilaavan koko ajan. Lauloin joissain koulun juhlissakin, mutta en yksin. Nykyään, kun lähdin lukioon musiikkilukioon, niin tuntuu, ettei millään kehtaa laulaa oikein missään, kun täällä kuhisee sellaisia aivan loistavia laulajia.

Kuorossa laulaminen on ihanaa. Entisellä paikkakunnalla lauloin musiikkiopiston nuorisokuorossa kolme vuotta. Tykkäsin tosi paljon. Meillä oli enemmän sellaista viihdepainotteista ohjelmistoa ja laulettiin mm. beatlesiä. Muistan, kun seitsemännellä luokalla kuoroon menin, niin varmaan aioin siellä vain suurinpiirtein suuta, mutta sitten taas ysillä mää olin kehittynyt aivan älyttömästi ja lauloin jo aikas isolla äänellä. Nyt lukiossa laulan musiikkilukiomme sekakuorossa, olin vähän pettynyt kylläkin. Ehkäpä liikaa hengellistä musiikkia ja kansanlauluja, eli kaipaan entisen kuoron "Whuhuu laulaminen on kivaa"-meininkiä. ^^

Tänä vuonna valitsin koulussa viihdelauluyhtye toimintaa. Äh, ei ollut minun juttu. En tiedä, eivätkö kemiat lauluyhtyeen muiden jäsenten kanssa kohtaa, vai mistä tässä kiikastaa. Homma ei mene eteenpäin ja tuntuu, että meän äänet eivät passaa yhteen lainkaan. Mutta nyt on kohta tämä vuosi ohi, ja ei enää ikinä sitä, kiitos.

Yksinlaulua olen valinnut ensi vuodelle. Pitää saada rohkeutta, kun mää pelkään laulaa yksin. Huomenna olisi laulukoe ja ihan varmasti pissaan housuun siinä kaikkien edessä, musiikkilukiolaisilla kun pitää laulukoe suorittaa näin. Äh tietenkin sen saisi suorittaa kaverin kanssa, mutta suurin osa kavereistani lauloi yksin tai heillä oli ykkösistä muodostettu hyvä lauluyhtye. Oon taas jättänyt asiat kivasti viime tinkaan. Hyvä mää.

Myös Mozartin Requiem ja Carl Orffin Carmina Burana ovat olleet varsin mukavia kuorolaulukokemuksia.

Oi määki oon laulanut Orffin Carmina Buranaa. Se oli aivan mahtava kokemus, kun tehtiin täällä Oulussa Oulu Sinfonian kanssa ja oli iso kuoro. Se teos on aivan mahtava! ^^ Mozartin Requiemissä olisin varmaan muuten laulanut tänä vuonna, mutta sitten meidän konservatorion orkesteri säestikin meän kuoroa, että jouduinkin sitten soittamaan. Mutta se kuulosti ihan kivalta laulettavalta. ;> Pitää vielä mainita Sibeliuksen Finlandia, joka itsenäisyys päivänä käytiin kuoron kanssa tekemässä Oulu Sinfonian kanssa. Se oli niin ihana, että tuli ihan tippalinssiin, vaikka itse sanonkin. ;>

//laulukoe meni ihan päin pyllyä, kun jännitin niin paljon, että jalat ja kädet molemmat tärisivät (vaikka harjoitinkin ennen potter-terapiaa). Aivan hirveää miten minua pystyikin pelottamaan niin paljon, meinasin jättää laulun kesken mutta taistelin sen loppuun, mutta Six Ribbonssin viimeisessä säkeistössä alkoi tulla sitten jo jotain siitä laulusta. Hirveää. Mutta se on nyt ohi. Opettaja sanoi, että minulla on hyvä ääni ja että taisin "hieman" jännittää. Joo "hieman" on tosiaankin hyvä ilmaisu, olin aivan totaalisen paniikissa. Mutta nyt se on ohi, ah. Ensi vuonna rohkeutta hakemaan laulutunneilta//

//Tänä vuonna olen alkanut ottamaan koululta yksinlaulutunteja. 15min/viikko on vain älyttömän lyhyt aika, mutta kyllä siinä nyt jotain ehkä ehtii. Minulla on kuulemma ihan oikeaa ajatusta hengitystaktiikassa, mutta minun pitäisi saada ilma pysymään siellä pidempään jonka avulla saada lauluun legatoisuutta ja vahvuutta. ^^
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2007, 19:57:49 kirjoittanut Huhutar »

Poissa houkka

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Kesäkuu 05, 2007, 21:34:08 »
Tietääkö joku, miten äänityyppi määritellään? Vaikuttaako siihen ainoastaan ääniala ja -sävy? Missä menevät rajat äänialan suhteen, että onko esimerkiksi altto vaiko mezzosopraano?

Isilmirë, vaikka asia ei minulle kuulukaan, kysyn ihan mielenkiinnosta että mistä syystä kyseinen henkilö sai kenkää opistosta? Ei ole olennainen asia keskustelun kannalta, mutta olen hiukkasen utelias.

Kunnioittaen,
I am I --> houkka

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #56 : Kesäkuu 05, 2007, 21:56:40 »
Tietääkö joku, miten äänityyppi määritellään? Vaikuttaako siihen ainoastaan ääniala ja -sävy? Missä menevät rajat äänialan suhteen, että onko esimerkiksi altto vaiko mezzosopraano?

Wikipedia antaa selkeät herzirajat kullekin äänialalle, ja äänialoittain voi kaivaa myös sävelasteikkoversiot (niissä näyttäisi muuten olevan kansainvälistä vaihtelua, esim. englanninkielisen wikin mukaan "kuorosopraanon" standardiääniala on yksiviivaisesta C:stä kaksiviivaiseen A:han ja "oopperasopraano" puolestaan pystyy kajauttamaan kolmiviivaisen eli sopraano-C:n, kun suomenkileinen wiki taas määrittelee sopraanon äänialan vähintään pienestä A:sta kaksiviivaiseen B:hen ulottuvaksi erittelemättä mitenkään kuoro- ja oopperalaulajia).Äänen sävy vaikuttaa toki myös; mm. kaikki tähänastiset laulunopettajani ovat äänensävyni perusteella olleet yksimielisiä siitä, että olen sopraano, vaikka korkeat äänet ovat työn ja tuskan takana.

Lainaus
Isilmirë, vaikka asia ei minulle kuulukaan, kysyn ihan mielenkiinnosta että mistä syystä kyseinen henkilö sai kenkää opistosta?

Esbo cityn musiikkiopistossa saa nauttia opetusta viisi vuotta, sen jälkeen se on kiitos ja hyvästi.

Poissa Nemorosa

• Vuotislainen
« Vastaus #57 : Kesäkuu 06, 2007, 21:41:16 »
Tykkään laulaa (tai no ehkä lauleskella olis parempi sana) hirveästi, mutta mieluiten niin ettei kukaan muu kuule. Tosin minusta kyllä tuntuu, että laulamiseni kuuluu kerrostalossa alakertaan, mutta kärsikööt kurjat. Yleensä laulan samalla kun kuuntelen radiota esim. kuulokkeilla. Sitten kun on tottunut omassa asunnossa lauleskelemaan koko ajan, tulee vieroitusoireita kun liikkuu kaupungilla kuulokkeet päässä eikä voikaan hoilata koko aikaa etteivät ihmiset pidä ihan vinksahtaneena. :)

Olin lapsena laulukuorossa mukana ja tietysti erinäisissä koulun juhlien lauluryhmäyrityksissä, mutta koskaan en ole missään yksin laulanut. Ihan pienenä tosin esitin äidilleni lauluja Tenavatähti-tyyliin varmaan kyllästymiseen saakka. :) Nykyäänkin äiti ja isä sanovat että mikset sinä laula kun sinulla on niin hyvä ääni. Mistäs ne sen tietävät, kun eivät ole kuulleet kunnolla varmaan ikinä noita kotitenavatähti-kilpailuja lukuunottamatta, ja niistä on kyllä melkoisesti aikaa..

Minulla on kyllä aika hyvä sävelkorva, joten uskon laulavani kyllä nuotilleen, mutta ongelmani on lähinnä se, etten osaa laulaa "kovaa". Kuuluu vain pientä piipitystä. Ehkä pitäisi lämmitellä ja harjoitella enemmän.. En ole ikinä kuullut itseäni laulamassa, enkä kyllä tiedä haluanko edes. Olen vasta päässyt melkein yli siitä miltä kuulostan oikeasti kun puhun. Järkyttävää.. Oman pään sisällä oma puhe kuulostaa paljon matalammalta, ja sitten paljastuukin karmea totuus ja kuulostan välillä ihan vihaamaltani uutistoimittajalta... :) No ehkäpä voisin joskus nauhoittaa lauluani kunhan olen taas omassa kämpässäni kesäloman jälkeen. Kun kukaan ei kuule.. :)

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #58 : Kesäkuu 16, 2007, 15:24:49 »
^^ Olen laulanut pienestä pitäen. Laulaminen on ollut mielestäni aina mukavaa (paitsi silloin kun on kurkku kipeä. xD) ja olen tykännyt laulaa. En ole koskaan käynyt laulutunneilla, olen itsekseni laulanut mitä mieleen tulee. Lauluni on epäammattitaitoista eikä välttämättä kaunistakaan kuultavaa, mutta laulan koska pidän siitä. Laulan lähinnä kotona ja säestän itse pianolla. Tai sitten ilman säestystä jos ei kotoa löydy nuotteja kyseiseen biisiin. Laulaminen on tosi hauskaa ja olen joskus saanut äänestäni positiivista palautetta mm. musiikin opettajalta ja tuttaviltani. Omasta mielestäni äänessäni ei kuitenkaan ole kehumista.

~Moondancer (se laulava hullu)

Lautturi

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Syyskuu 30, 2007, 02:49:12 »
Laulua juu. En oo tunneille jaksanut raahautua, vaikka ehkä oppis ainakin puhtaan laulun tekniikkaa paremmin, se kun vähän on tällä hetkellä mitä on.

Mutta joo, laulan growleja/gruntteja, rääkymisiä ja vähän kaikenlaista muutakin ei-niin-puhdasta vokaalia. Puhtaitakin tullut jonkun verran treenattua, mutta tuntuu vähän siltä että tekniikka ei siinä oikein pelaa.. ihan kuin kurkusta lähtis ääni vähän liikaa. :/

Bänditreeneissä, keikalla, studiossa, karaokessa ja himassa tulee laulettua.

Dian

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Syyskuu 30, 2007, 21:18:42 »
Laulaminen on ihanaa, rakastan sitä (: Voin periaatteessa laulaa ihan missä ja milloin vain, seura vähän vaikuttaa. Yksin en julkisella paikalla välttämättä hoilaile kovin äänekkäästi mutta kaverini kanssa vedetään tosi komeasti. Hänellä on matala, kaunis ja kantava ääni, minulla korkeampi mutta silti nätti ja kantaahan sekin jos kovaa laulan.

Olin tuossa pahimmassa äänenmurrosvaiheessani hirveän peloissani, että meneekö se lauluääni nyt sitten tähän, ja turhauduin hirveästi kun en saanut juuri sitä tietynkuuloista ääntä (en saa sitä sanaa päähäni, mitä tarkoitan! Nuottia en siis hae) ilmoille. Kasiluokan kevät (pitkä musiikki) menikin sitten oikeastaan siihen että istukelin muiden laulamattomien kanssa tai sitten lauleskelin ilman mikkiä taustalla. Menetin hyvänä tunnettua itseluottamustanikin siinä samalla, mutta riparilla laulettaessa huomasin ääneni tasaantuneen ja että osasinkin laulaa jos keskityin. Tämä nosti riparinkin pisteitä silmissäni suunnattomasti, ja olen isoskoulutuksessakin. Kaipaan jo nyt niitä lauluja, ja sitä tunnelmaa kun kaikki lauloivat yhdessä, sanat oli helppo muistaa ja muuta hyvää. Olen kaiketi ryhmälaulajatyyppiä, soolotkin kyllä menevät.

Nykyään olen musiikintunneilla mikissä kiinni joka viikko ja nauhoitusprojektillakin mukana, sain yhden kahdeksasta soolosta olemalla ensimmäisiä vapaaehtoisia (: Odotan sitä innolla ja kauhulla. En tiedä miltä ääneni kuulostaa nauhalta.
Laulutunteja olen ajatellut, mutta astetta epäluuloisemmin - kannattaako niitä aloittaa kun on jo 15-vuotias? Onko laulutuntien aloittamisajankohdalla mitään suurempaa väliä (joku tyyliin huilunsoittohan kannattaa aloittaa tosi pienenä) ?

//tänks infosta, Steelsheen <:
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2007, 22:45:54 kirjoittanut Dian »

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #61 : Lokakuu 05, 2007, 18:54:40 »
Laulanhan minäkin. Lähinnä ihan omaksi iloksi silloin, kun kukaan ei kuule, mutta kuulun minä koulun kuoroonkin.
Yleensä mä laulan sillon, kun säestän itteäni pianolla. Jos siihen kappaleeseen on sanat, niin mähän laulan niitä. Tosin se ei taida olla mitään kaunista kuultavaa. En tiedä, en mä ole koskaan kuullu itteäni toisen korvilla.
Sitten mä liityin viime vuonna, kun olin seiskalla, perustettuun kuoroon. Silloin sinne pääsi vain seiskat, ja koko homma oli aika... vapaata. Harkat oli ties koska, ja vain kahta laulua me sitten harjoteltiin. Laulettiin remontoidun koulun vihkiäisjuhlassa toinen, toinen sitten kevätjuhlassa.
Koska koko homma oli aika hauskaa sekä meidän kuorolaisten, että openkin mielestä, hän päätti sitten yrittää tehdä koko kuorosta vähän virallisemman, eli siihen pääsisi kaikki halukkaat ja kuoroa voitaisiin siten jatkaa myös syksyllä. Eiköhän kaikki jo tiedä, onnistuiko idea. Mitenkäs mä muutenkaan voisin tällä hetkellä kuulua siihen kuoroon?
Nyt siellä on liki samat vanhat tyypit kuin viime vuonnakin, mutta uusia seiskojakin löytyy. Seuraavat harkat on joskus marraskuussa kait, varma en ole. Koko homma kun ei ole lainkaan niin tiukkaa menoa, vaan kahdesti on harkkoja siirretty open nuhan takia, eikä ole mikään pakko tulla edes koko harkkoihin aina.
Ope kerran sitten laulatti meidän kaikki (väki ulos luokasta ja sitten sisään yksitellen laulamaan, jonka jälkeen pääsi kotiin), jotta sai tietää, kekkä vois laulaa kakkosääntä ja kekkä melodiaa. Ensiksi joku... äänialako se oli, ihan mimmemmammuulla, jolloin ope kehais mulle, että hieno ääni! Sitten mä lauloin vielä yhen laulun, ja sain tietää open mielestä olevani mezzo. Onko se nyt sitten mezzosopraano vai mikä, mutta enivei, joku mezzo kuiteskin. Kiva.

Se on kyllä todella hauskaa, tuo laulaminen, mutta pidän enemmän pianonsoitosta. Eli että mua näe koskaan maailmankuuluna laulajana ;)

// Se kuoro on muutes nyt lakkautettu. Tai paremmin sanoen yhdistetty lukion kuoron kanssa, jolloin joukkoon mahtuikin vain oikeasti hyvät laulajat... Noh, minä en kuulunut niihin. Piti laulaa opelle, joka sitten päätti laulaako tarpeeksi hyvin päästäkseen kuoroon, ja minä en laulanut xP Ääni jotenkin jumissa. Ei se silloin ole, kun olen yksin :"D Surkea onni. No, minä soittelen pianoa sitten ;D (ja laulelen)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2008, 19:25:33 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #62 : Lokakuu 06, 2007, 21:06:46 »
Laulutunteja olen ajatellut, mutta astetta epäluuloisemmin - kannattaako niitä aloittaa kun on jo 15-vuotias? Onko laulutuntien aloittamisajankohdalla mitään suurempaa väliä (joku tyyliin huilunsoittohan kannattaa aloittaa tosi pienenä) ?
Meillä pääsi kansalaisopiston laulutunneille 16 täytettyään, mutta siinä oli kai sitäkin mukana, että yksinlaulajien ryhmä tekee pari konserttia vuodessa, ja piti olla jotain valmiutta tulkitsemiseenkin.. Laulutuntien aloitusiällä ei ole sellaista suurta merkitystä niinkuin soittamisessa, jotkut tietty aloittavat jo nuorena, mutta esim. klassisen laulajissa on useampikin, joka on aloittanut opiskelun tyyliin kolmekymppisenä. Minusta laulutuntien aloittaminen ei ole oikeastaan koskaan liian myöhäistä, eikä ainakaan 15-vuotiaana :)

Dylaine

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Lokakuu 15, 2007, 15:47:57 »
En varsinaisesti harrasta laulua, mutta laulan vähän kaikkialla: kotona, koulussa ja ulkona. Ihmisten ilmoilla en kyllä kehtaa kuin hyräillä. Yleensä vain hymisen epäselvästi. Ja se jaksaa ärsyttää kavereitani. Jotkut huomauttelevat tästä tavastani, jotkut ovat jo tottuneet. Olisin halunnut hakea täksi syksyksi Pop&Jazz -konservatorioon, mutta huomasin liian myöhään, että hakuaika oli jo mennyt umpeen. Minulla ei ole erityisen laajaa äänialaa. Haluaisin laulunopetuksella jotenkin kehittää sitä. Jotkut ovat kehuneet ääntäni ja tulen aina hyvälle tuulelle, jos joku sanoo, että laulan hyvin. :)   
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2007, 15:55:10 kirjoittanut Dylaine »

tuokkonen

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Marraskuu 14, 2007, 00:04:41 »

Oi määki oon laulanut Orffin Carmina Buranaa. Se oli aivan mahtava kokemus, kun tehtiin täällä Oulussa Oulu Sinfonian kanssa ja oli iso kuoro. Se teos on aivan mahtava! ^^ Mozartin Requiemissä olisin varmaan muuten laulanut tänä vuonna, mutta sitten meidän konservatorion orkesteri säestikin meän kuoroa, että jouduinkin sitten soittamaan. Mutta se kuulosti ihan kivalta laulettavalta. ;> Pitää vielä mainita Sibeliuksen Finlandia, joka itsenäisyys päivänä käytiin kuoron kanssa tekemässä Oulu Sinfonian kanssa. Se oli niin ihana, että tuli ihan tippalinssiin, vaikka itse sanonkin. ;

Jep, laulettiin lisäksi vielä samassa kokoonpanossa..Tänä vuonna en carmina burana-projektiin lähtenyt. Ko. teoshan on mielestäni sarjaa "ihan jees laulaa, mutta toista kertaa kyllä täytyy miettiä", ja se ei anna kuorolaulajalle niin paljon kuin suuret kirkkomusiikkiteokset, esim. myös yllämainittu Mozartin Requiem. Viimekeväinen oulussa esitetty requiem oli kyllä hieno, ja nuorekas kuoro saikin paljon positiivista palautetta..Ensi keväänä olisi tarkoitus olla laulamassa Mozartin suurta c-molli messua (Cantio Laudis) sekä toisella kuorolla J. S. Bachin Matteus-passiota (Oulun kamarikuoro + kaupunginorkesteri). Ja vielä eri kuoron kanssa keväämmällä olisi tarkoitus esittää Heinrich Schützin "The Seven Words of Jesus Christ", mikä on kerrassaan huikea teos. Projektikuoromme kanssa esitämme pääsiäisenä perinteisesti jonkin Bachin kantaateista. Se on mukava sitten, kun kirjoitukset ovat samaan aikaan. (huom. en näe vaivaa hehkuttaakseni Matteus-passiota, joka on tiedettävästi yksi en-tiedä-millä-tarpeeksi-ylistävällä-sanalla-kuvaisin:sta musiikkiteoksista)

Ei sinänsä ihme, että olet pettynyt koulumme sekakuoroon, joka juuri ja juuri voidaan edes tasonsa perusteella määritellä kuoroksi..Itse käyn siellä lähinnä sen vuoksi, että siellä on hauskaa. Markku Jounelan johtamana kuoro oli vielä tasokas, ohjelmisto oli vielä kuunneltavaa..Nykyisellä johtajalla ei ole minkään tason kuoronjohdon koulutusta, ja vielä heikompi tietämys klassisesta kuoromusiikista. Hyvä että saadaan edes jotenkin ns. pakolliset jutut, mm. mainitsemasi Sibeliuksen Finlandia esitettyä.

Pyydän anteeksi lievää aiheesta sivuamista, vaikka olenkin havaitsevani kuoromusiikissa ja laulamisessa jotain yhteistä. Kuoromusiikille voisi perustaa oman topicin..

Spiral

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Maaliskuu 12, 2008, 21:01:17 »
Jippii, ihana topic! Eli siis laulan, ja olen laulanut ihan kirpusta asti. Pääsin 9w musiikkiluokalle ja tykkään ihan hirveästi edelleen (olen 6.lk, syksyllä seiskalle, musalle pääsin sinnekin). Joo, no elämää ilman musiikkia on aika hankala kuvitella. Minulla ei ole mitään esiintymispelkoa, mutta esim. tunnilla, jos muut eivät laula ja oma ääni kuuluu, niin silloin meinaa ruveta ääni tärisemään. En ole mikään huippuhyvä laulaja, mutta opettajat ovat sanoneet, että osaan laulaa ja että minulla on hyvä ääni. Kuorossa olen laulanut päälle 4 vuotta. Ääneni on omasta mielestäni ihan siedettävä, vaikka joskus pitää mennä niin korkealle, että tulee sellaista melkein pikkuorava ääntä. Kovin matalalta en pysty laulamaan, mutta kovaa ja korkealta kyllä. Tykkään laulaa eniten ehkä poppia ja oopperakin on aika kiva. Kuorolauluista tykkään englanninkielisistä ja korkealle menevistä biiseistä. Eniten laulan ehkä Avril Lavignen kappaleita (poppia, englanninkielisiä), jotka sopivat äänialalleni hyvin. Musiikista ylipäätänsä sen verran, että en soita varsinaisesti mitään soitinta, mutta pianoa olen opetellut soittamaan ala-asteen aikana. 3.lk lähtien ollaan soitettu myös esim. rumpusetillä, ksylofonilla, kellopelillä, metallofonilla, nokkahuiluilla, kanteleilla, erilaisilla rytmisoittimilla (marakassi, cabasa, rytmimunat, tamburiini, triangeli, agogo, djembe, guiro, claves..), conga- ja bongorummuilla ja jonkin verran kitaralla ja bassolla. Että kyllä ne soittimet tulivat ihan tutuiksi. Mikkiin lauletaan melkein joka musiikintunnilla ja suurin osa tykkää siitä.

Spiral on puhunut.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #66 : Maaliskuu 23, 2008, 22:33:24 »
Pyydän anteeksi lievää aiheesta sivuamista, vaikka olenkin havaitsevani kuoromusiikissa ja laulamisessa jotain yhteistä. Kuoromusiikille voisi perustaa oman topicin..

Miksi ihmeessä? Kuorossa lauletaan, joten laulutopiciinhan se selkeästi kuuluu. Kun tänne mahtuvat muutenkin kaikki omalla äänellään musisoivat klassisista rokkareihin, omaksi ilokseen lauleskelevista tavoitteellisesti laulua opiskeleviin, niin tottahan tilaa on myös kuorolaisille.

Muchy

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Maaliskuu 24, 2008, 11:36:50 »
Laulaminen on ihanaa! Oon laulanut pienestä asti ja 9-vuotiaana jo kirjottelin "biisejä" tosi surkeella enkulla. Sillon olin aivan varma, että musta tulee kuuluisa laulaja ==) Kuuluin kuoroon koko peruskoulun ajan ja yläasteen kävin musaluokalla. Laulutunteja otin joskus 12-13-vuotiaana pianomaikalta, mutta nyt kun musakursseja ei ookaan lukiossa enää niin paljon, aloitin laulutunnit, ja kitaran ja pianon oon lopettanut jo aiemmin. Laulaminen antaa mulle paljon enemmän kuin soittaminen ja tunneilla on ihana käydä. Oon ihan ok, suht hyvä laulaja, vaikkakin mieluiten laulan niin ettei kukaan kuule - voi laulaa niin päin mäntyä kuin tahtoo, ja ei ole paineita eli kun mun ääni on parhaimmillaan, oon yksin, sääli. Harrastuksena erittäin tärkeä juttu. Never stop singing!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2008, 11:39:52 kirjoittanut Muchy »

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Huhtikuu 03, 2008, 17:57:16 »
Laulaminen on jotain, mitä haluaisin todella paljon osata, mutta missä olen aivan onneton :< Lauluääneni on pelkkää ihme kähinää, sillä minulla on muutenkin melko käheä ja matala ääni, eikä se laulu ole sitten kovin kauniin kuuloista, puhumattakaan sitten siitä, ettei ääneni oikeasti kestä. Sen varmasti saisi kestämään tarpeeksi ahkeralla harjoittelulla, mutta olen jo menettänyt toivoni, että voisin koskaan oppia oikeasti laulamaan. Olen ihan liian kateellinen kaikille, jotka omistavat kauniin lauluäänen :'(
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa momentum

• Daydreamer
  • Vuotislainen
  • Hi~ ♥
    • Tunneterapiaa
« Vastaus #69 : Toukokuu 07, 2008, 21:58:58 »
Laulaminen on aivan taivaallisen ihanaa, pakko myöntää. Sillä tavalla saa hyvin purettua omia tunteitaan ja unohtaa kaiken muun, kuten huolet (ylioppilaskirjoitukset esimerkiksi) ja muun epämiellyttävän asian/asiat.

Minä en käy missään tunneilla, vaan harjoittelen itsenäisesti yleensä välittämättä, onko kotona ketään kuulemassa tai ei. Ja olen kyllä tyytyväinen ensinnäkin omaan ääneeni, sillä se ei kuulemieni kommenttien mukaan ole lainkaan huono sentään. Minulle on tullut sellaista kommenttia kuin että "ihan hyvä ääni" ja se on ihan ok. Ei sitä ole sentään haukuttu ihan huonoksi (meinasin kiroilla, mutta estin itseni viime hetkellä. :D) ja se on hyvä juttu.

Kun tässä nyt alan vertaamaan tätä lauluhoilotustani (joka alkoi 2006 alussa), se oli aluksi aika kaameaa huutamista, mutta sitten aloin kehittyä ja hallita ääntäni sekä tunteellisuutta lisäämään laulamiseeni ja lauluni kuulostaa oikein hyvältä omasta mielestäni. Pitäisi hoilottaa joskus jollekin kaverille jotain biisiä livenä, jotta saisin mielipidettä. Olen kyllä nauhoittanut kappaleita, pääasiallisesti Koda Kumin covereitani ja Ayun myös, kännykkään, jossa ääniteho/kunto/whatever on tosi huono. :< Haluaisin kunnollisen nauhurin, johon laulaa, enkä jotain puhelinta. :p Jos pitäisi listata nauhoittamani kappaleet niin tässä tulee.

Ayu: talkin' 2 myself, fated, Together When..., Far away, decision

Koda: BOY FRIEND?, Can't Lose, 1000 no Kotoba, m.a.z.e, real Emotion, Your Only One

+ random Hikki: Sanctuary.

Siinäpä niitä. :p

Olen laulanut pienenäkin jo paljon, yleensä disney elokuvien kappaleita (jotka ovat muuten ihania) ja keksinyt omiakin sanoja ja sävellyksiä/sovituksia. Muistan laulaneeni jotain laulua siitä töyhtöhyyppä-nimisestä linnusta joskus pienenä. Harmi, kun en enää muista sanoja lainkaan. Jos muistaisin ne, kirjoittaisin ne tähän niin voitte nauraa. :D Osasin muuten yhdessä vaiheessa Celine Dionin My Heart Will Go Onin ja Geri Halliwellin Raining Menin sanat ulkoa ja hoilotin niitä menemään ihan pokkana, välittämättä muiden läsnäolosta tai mistään. :3

Ja kun sanoituksista puhun, niin minä kirjoitankin sanoituksia. Olen kirjoittanut vuoden 2006 keväästä saakka ja niitä on paljon. Yli 200 sivua wordissa. :3 Näin sivuhuomautuksena.

Mutta joo. Laulan yleensä japaniksi, koska koen sen jotenkin niin kauniina kielenä, että voi taivas sentään. Laulan yleensä myös musiikin/laulun mukana omassa huoneessani, mutta sen verran suureen ääneen, ettei levy kuulu yli ja olen huomannut osaavani sanat aika hyvin. Ja tunteellinen laulaminen omakohtaisten kappaleiden kohdalla on erittäin ihanaa. Minulla on omakohtaisia kappaleita aika paljon ja ayumi hamasakin tuotannosta niitä löytyy useita. <3

Ja olen myös kokeillut instrumentaalikappaleiden mukana laulamista ja olen osannut itse asiassa aika hyvin. Kokeilin ayumi hamasakin kappaleilla tätä, kun kuuntelin hänen tuotantoaan läpi yhtenä päivänä. Aika hyvin meni BLUE BIRD, Beautiful Fighters, fated ja glitter. ;3 En ole harmi kyllä nauhoittanut niitä mihinkään, kun en voi.

Mulla laulaminen on lähellä sydäntäni. Rakastan. <3
Löydätte mut myös näistä:
last.fm||Twitter||Facebook||LiveJournal||Fanfiction.net||DeviantART

Poissa Otak

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Toukokuu 26, 2008, 21:22:20 »
Mjöh, viisivuotiaasta lähtien suunnilleen 6 vuotta olin kuorossa. Sit lopetin sen, mutta kolmannelta kuudenteen koulussa olin musaluokalla ja sitä kautta lauloin paljon. Sitten neljänneltä tänne seiskan loppuun lauloin Pohjois-Helsingin bändikoulussa, ja tässä pari viikkoa sitten olikin viimeinen konserttini siellä, jäi vähän haikea olo...

Laulua en meinaa lopettaa, lauleskelen YouTuben tahdissa ja singstariakin tulee välillä pelattua. Itse nautin laulamisesta paljon, vaikka en siinä maailman paras olisikaan(en kyllä usko olevani maailman huonoinkaan, ihan sillä kun kerta musaluokalle pääsin...).
Laulu on siis tärkeää minulle, en tiedä mikä siinä viehättää, ehkä se, kun olen niin pitkään yleisesti nauttinut musiikista, ja laulamisen avulla pääsee siihenkin eläytymään vahvemmin. Lisäksi tiettyjen laulujen laulaminen(tai pelkkä kuunteleminen) tuo jotain kivoja muistoja mieleen.

Edit// Sanoisin vielä, että kyllä mä enemmän tykkään yksin laulaa kuin kuorossa.
Zeebra -> Otak

Schrei

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Kesäkuu 08, 2008, 20:23:15 »
Ihmeitä on tapahtunut - Schrei pääsi Kokkolan Nuorisokuoroon! Altto ykköseen. Kun näin sen sähköpostiviestin katsoin sitä viisi sekuntia silmät lautasina ja aloin nauramaan. Ensinnäkin: ääni ei ole mikään kaunein. Toiseksi: minulla oli silloin nuha kun oli laulukokeet. Kolmanneksi: Oikeasti minä olen saanut korkean lauluäänen kirouksen, mutta se Taivas on sininen ja valkoinen - laulu meni aika matalalta. Neljänneksi: En edes yrittänyt. Viidenneksi: Piti laulaa jotain melodiaa niin unohdin sen. Toivoton tapaus, myönnän. Ja lauleskelen kotona silloin tällöin: eli melkein aina.

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
« Vastaus #72 : Kesäkuu 12, 2008, 19:30:18 »
Joo poistin edellisen viestin ja kirjoitan uudestaan ku muuttu tämä harrastus vähäsenn...

Joo laulanu oon minäki, en muista kyllä että mistä lähtien eli en ala sanomaanmitään tyyliin "heti kun vain opin ääntäni käyttämään", tällaiset termit ovat tyhmiä ja kerskailevia.
Eli olen laulanut kummiskin jostakin alle kouluikäisestä, luulisin että viisivuotiaana ihastuttuani Kaija Koohon aloin laulamaan ja leikin olevani maailmankuulu stara. Sehän toki oli sellaista sokeaa itsevarmuutta, kuvittelin olevani hyvä laulamaan, ehkä sen ikäiseksi olinkin. En uskaltanut koskaan kinuta laulutunneille, en uskaltanut koskaan kyllä kinuta vanhemmilta yhtään mitään.
Vuosi sitten riparilla tajusin vasta alkaa kiinnittää huomiota itse lauluääneen, jolloin äänentaso ei ollut mikään kehuttava. Olen siitä parantunut huomattavasti, ja toukokuun 31. päivä päättäjäisissä uskaltauduin sitten frendien kanssa esiintymään. Äänestäni tykättiin! ;)

Tunneille tuskin menen koskaan, sillä jos mahdollisuudet johonkin tunteihin on, menen mieluummin kitaratunneille. Laulaminen siis jatkuu itseopiskeluna, mutta olisi silti kiva vielä joskus jossakin esiintyä. Tykkään laulamisesta.
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Systen

• Ankeuttaja
« Vastaus #73 : Kesäkuu 12, 2008, 21:06:08 »
Itse harrastan laulamista lähinnä vain suihkussa. :D rakastan laulamista todella, ainoa ongelma vaan on että en osaa laulaa.. Usein kotona hoilotellessani saan kuulla vanhemmiltani ja sisariltani huomautuksia kamalasta ja epävireisestä laulusta, ja joskus koulussa (jopa tunneilla) vahingossa laulaessani kerään ilkeitä katseita. Laulaminen vaan on niin kivaa !

Ginny

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Kesäkuu 14, 2008, 14:53:46 »
Olen laulanut jo monta vuotta,en tarkalleen muista koska aloitin sen.Käyn Ylihärmän musiikkiopistoa,ja soitin siellä kitaraa mutta vaihdan pianoon.Kun siellä soittaa jotain,on pakko mennä kuoroon tai teoriaan.En ihan vielä pääse teoriaan joten käyn kuorossa.Siellä opin paljon uusia lauluja ja aloitin opinnot sielä 7 vuotiaana.

Poissa Mewwu

• Saippuakupla
  • Vuotislainen
« Vastaus #75 : Lokakuu 03, 2008, 13:50:16 »
Laulaminen! Mitä elämä olisikaan ilman sitä?
Laulaminen on ihanaa, päivittäin laulua olen harjoitellut useampia vuosia jo, laulutunneilla en käy. Ääntäni on kehuttu useasti, eräs jopa halusi nauhottaa sitä jonkin verran.
Laulan enimmäkseen ABBAa, disneyn kappaleita sekä joitakin hajanaisia. Omistan kauniin vibraton äänessäni, joten hitaat kappaleet sopivat äänelleni kaikista parhaiten. Ennen en päässyt kauhean korkealle, mutta harjoittelun myötä pääsen jo suhteellisen korkealle, niin että se kuullostaa hyvältä.
I'll come back you. I promise.

Poissa Dobrey

• Vuotislainen
  • TYMiläinen :)
« Vastaus #76 : Lokakuu 06, 2008, 17:09:34 »
Minä pidän laulamisesta,en kyllä käy tunneilla. Yleensä laulan vain silloin kun vanhemmat eivät ole kotona,silloin voin päästellä täysin palkein :D. Silloin en laula "ihan kunnolla",jotain omia versioita jostain tunnarista tai sitten niitä tunnareita omituisesti vääntäen. Tai yhtä samaa kertosäettä koko ajan. Musiikin tunnit ovat lemppareitani,sillä silloin voi ottaa rennommin ja saa tietysti laulaa. Kuuntelen paljon musiikkia ja laulan sitten niiden kappaleiden tahtiin mitkä milloinkin Mp3:sesta tai radiosta tulevat.
Koska harrastan pianonsoittoa,aika usein hyräilen tai laulan kappaleen mukana,pysyn sen avulla paremmin rytmissä ja kuulostaa...aidommalta? No,sen saa joka tapauksessa menemään paremmin kun laulaa siinä samalla.
"But it's a true story! A true story wrapped up in fiction."

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #77 : Lokakuu 07, 2008, 17:31:24 »
Ensikosketukseni laulamiseen? Voi kyllä, eskarin joulujuhla oli lauluni tasolle sopiva näyttämö. Voin sanoa aivan vakavalla naamalla, että lauluni muistuttaa vuohen ääntelyä. No okei, myönnän etten tiedä miten vuohi ääntelee. Pointti tuli kuitenkin selväksi? En osaa laulaa. Laulan paljon, muta myönnän etten osaa. Ehkä jos laulan hiljaa niin saan hallittua ääntäni. Mutta silti, en osaa. Rakastan laulamista yli kaiken, mutta haaveeltani katkaistiin siivet jossain musiikin teorian koehommelissa, jossa piti laulaa joku kappale. Opettajan sanat olivat ennenkin satuttaneet minua niin, etten enää uskonut unelmiini. Miettikääs nyt, ilman sitä katalaa äijää olisin astronautti!
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Viuhti

• Ankeuttaja
« Vastaus #78 : Marraskuu 15, 2008, 19:44:44 »
Minä olen laulanut koko ikäni.
Laulaminen ja musiikki muutenkin merkitsee minulle ihan hirveästi. En tiedä mitä tekisin, jos en jonain päivänä enää pystyisikään laulamaan.

Laulaminen on yksi niistä harvoista asioista, joissa koen oikeasti olevani hyvä.
Ääntäni kehutaan aina kun jossain jotain laulelen ja minua pyydetään esiintymään suunnilleen jokaisissa sukujuhlissa ja kaveritkin pyytää usein, että soittaisin ja laulaisin jotain kun ne on meillä. Se tuntuu hassulta, koska en kumminkaan koe olevani mitenkään erikoisen hyvä. Olen tyytyväinen ääneeni, mutta olen silti sitä mieltä, että voin kehittää sitä vielä paljon.

Olen käynyt puolitoista vuotta laulutunneilla. Vaikkei niistä nyt tavallaan niin hirveästi ole ollut hyötyä, olen kuitenkin oppinut muutamia juttuja, mitä en välttämättä olisi oppinut ilman lauluopettajaani. En myöskään enää pelkää esiintymistä niin paljoa ja olen oppinut nauttimaan siitä. Silti jokaisen konsertin jälkeen olen pettynyt itseeni, vaikka minua olisikin kehuttu paljon.

Nooraijai

• Ankeuttaja
« Vastaus #79 : Helmikuu 24, 2009, 22:10:38 »
Laulu, laulu... Kyllä, tykkään ja paljon. Ensimmäisellä luokalla silloin joskus äitini sai passitettua minut kuoroon. Joskus toisella luokalla sitten sain soolon ja lauloin ensimmäistä kertaa suuremman ihmisjoukon edessä. Siitä lähti sooloinnostukseni ja se on vieläkin päällä. Laulutunneilla en käy, enkä ole sen koommin koskaan käynyt. Joskus olen ehkä halunnut, mutta se on sitten jäänyt näiden muiden harrastuksien jalkoihin. Koulukin vie aikaa, ja laulua pitäisi harjoitella päivittäin pianon ohella. Näinpä sitten ihan itsekseni laulan biisien mukana, hyräilen, laulan suihkussa (joskus kyllä ;--D) ja muuten vain laulelen. Koulussa erilaisissa tilaisuuksissakin tulee usein vapaaehdoiseksi ilmoittauduttua...

RestlessSoul

• Ankeuttaja
« Vastaus #80 : Helmikuu 24, 2009, 23:17:00 »
Meikäläinen kyllä rakastaa laulamista, mutta en kyllä siihen kykene mikäli on kuuntelijoita. Tämän takia itselläni ei ole mitään havaintoa millainen laulaja olen, sillä ihminenhän kuulee oman äänensä erilaisena kuin muut :/
Mitään laulutunteja/kouluja en kyllä ole käynyt, enkä käykään, se on vain sellainen oma ajanviete :D

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • love is right now
« Vastaus #81 : Helmikuu 28, 2009, 09:20:33 »
Rakastan laulamista ja laulan paljon. Laulan kotona, koulussa, lähes joka paikassa. Joudun usein huomaamaan laulavani ihan yleisissä tiloissa, kuten kaupassa. Koulussakin laulan kovaa, enkä mielestäni laula ihan nuotin vierestä. :D

Äänestäni en oikein tiedä... Minusta itsestäni se tietysti kuulostaa kauniilta, mutta muista en tiedä. Eivät kaverini ole sanoneet mitään, jos olen laulanut heille. :D Ja heidän kanssaankin olen lauleskellut monta kertaa, eikä ääneni voi olla ainakaan mitenkään kamala, kun he minun kanssani tahtovat laulaa. :D Ja siskonkin kanssa tai siskolle olen laulanut monta kertaa. Laulukokeista ei nyt ole tullut numeroita ihan parhaasta päästä, muttah... uskon edelleen että se johtui vain jännityksestä ja huonosta opesta... :D :) Tiedän kyllä että osaan laulaa ja hyvin, ystäväni ja siskoni ainakin voisivat todistaa. :DD

//Ai niin, unohdin kokonaan sanoa, etten sitten käy enkä ole ikinä käynytkään missään laulutunneilla, yms. Muuten vaan pidän laulamisesta, olen aina pitänyt. ^^ :P
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2009, 12:59:39 kirjoittanut Celestial »
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #82 : Maaliskuu 04, 2009, 18:37:12 »
Laulaminen on ihanaa! Lauluni kuuntelu ei sen sijaa välttämättä ole niin ihanaa :D

Ala-asteen aikoina oli koulun kuorossa muutaman vuoden, eipä se mitään kummoista ollut. Lauleskeltiin koulun tapahtumissa ja yhdestä iänikuisen surkeasta kappaleesta veljeni jaksaa vielä tänäkin päivänä muistuttaa vaikka tapahtumasta on ~viisi vuotta :D Lisäksi olen ollut Kuulaopiston musiikkileikkikoulussa eli muskarissa. Siellä sitten laulettiin ja rämpyteltiin kannelta :)

Nykyään laulan paljon, veljeni ei pidä tästä yhtään :D Olen ottanut tavakseni hoilata Rihannan Disturbian bam bam bi dam, bam bam bi dam dam -kohtaa ja sekös ihmisiä ottaa aivoon, tämä laulu on mielestäni kyllä huono mutta se jää soimaan päähän ihan yhtäkkiä :D

Laulelen paljon Singstaria ja radion mukanakin ihan, se on mukavaa ajanvietettä. Lisäksi on varsin veikeä kuvitella itsensä joksikin huippustaraksi esim. Singstaria hoilatessa ja vetää ihan täysillä. Se on kyllä hupaisa näky :D Pidän kovasti laulamisesta vaikken mielestäni osaakaan laulaa eikä kovin moni muukaan ole minua tyrkyttämässä seuraavaan Idlosiin että että :D

Laulelen pääosin kotona, mutta koulussakin saatamme kavereiden kanssa päräyttää tuon aiemmin mainitun Disturbian tai sitten iki-ihanan Tomboyn It's OK to be Gayn. Laulaminen on rattoisaa puuhaa :)
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa Carabella Lëralondîr

• Mustasiipinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #83 : Kesäkuu 02, 2009, 03:03:47 »
Täälläkin yksi innokas laulaja ilmoittautuu.

Musiikki on aina ollut iso osa elämää, eikä pienenä oikein tainnut olla jos minkäänlaista lauluääntä ja kehitys on paljolti sitten tapahtunutkin lukiovuosien aikana (tietysti sitä ennenkin, mutta tässä vaiheessa huomasi vasta sen varsinaisen parin vuoden aikaisen kehityksen). Lauleskelen oikeastaan mitä vain, sopivat äänialalleni tai ei ja 24/7. On sitä pariin kertaan naapuri seinääkin hakannut mutta minä viis veisaan. Tosin näitä ei-äänialalleni-sopivia tulkintoja en taas laulele kuin kotona itsekseni tai automatkoilla. 16-vuotiaana ystäväni sävelsi minulle kappaleen ja itse sanoitin. Pianolla ja syntikalla tehtiin sitten nämä parikin kappaletta, jotka nyt jäivät työstämättömiksi, eli ei niitä mihinkään demoksi edes yritetty.

En ole koskaan ottanut virallisesti laulutunteja, koska yleensä ne ovat vain niin kalliita. Sen sijaan nyt viime syksystä kevääseen olin 2 lukukautta työväenopiston musiikkikurssilla "Sinustako staraksi?". Tosiaan meitä oli lopussa sitten 9 henkilöä ja konsertti, jossa kukin lauloi 2 kappaletta. Samalla tuo oli myös kilpailu ja 3 "epä"virallista tuomaria (tai no, yksi oli ihan musiikinosaaja, kahdesta en tiedä ainakaan tarkemmin, mutta eivät nyt tietenkään mitään Simon Cowelleita olleet), jotka pisteyttivät kukin. Itse kun olen pitänyt omaa ääntäni ehkä 7-8 arvoisena, tuli kaksi 10 aivan puskan takaa. Lopulta päädyin pisteissä tasatulokseen toisen kurssikaverin kanssa, jossa tilanteessa yleisöäänet sitten ratkaisivat kisan minun puoleeni. Ja oli se kyllä melko yllätys, varsinkin kun olin melko varmakin siitä, kuka kisan voittaisi.

Onkos teillä laulajilla kappaleita/videoita esim. youtubessa tai muualla? Itseltäni tosiaan löytyy ihan musiikkichannelini, josta löytyy musikaalinen cover-tuotantoni. Tosin tubessa häiritsee tosi paljon, että kun ei ole tunnettu niin niitä kommentteja saa oikein saakeli kyntää kaikkialta...
Kaikki tarinat ovat lopulta vain sanojen säikeitä.
(Tervetuloa uudelle kirjoittamisfoorumille!)

hamis

• Ankeuttaja
« Vastaus #84 : Kesäkuu 04, 2009, 20:34:59 »
Carabella Lëralondîr ! Mä oon nimittäin ihan varma et oon kullu sun lauluu jossain! Se on nimittäin tosi tosi kaunista!

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
« Vastaus #85 : Kesäkuu 04, 2009, 20:47:32 »
Laulan omaksi huvikseni ja karaoke on kovassa käytössä.Tunneilla olen aina halunnut käydä,muttei ole tullut siihen
mahdollisuutta.Ehkä sitten joskus..
Kuorossa kävin kouluaikanani ja olisin vanhemmiten jatkaa mutta tuli noita lapsukaisia joten se on jäänyt.
Laulu ja musiikki täyttävät suuren aukon elämästäni.Rakastan laulamista.Pienestä pitäen.
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Poissa tulppaanipenkki

• kastelua vailla
  • Vuotislainen
« Vastaus #86 : Kesäkuu 04, 2009, 20:58:06 »
Minulle laulaminen on sekä harrastus että pakkomielle. Laulan kahdessa kuorossa. Koulussa olen musiikkiluokilla ja laulan siellä luokka-astekuorossa. Lisäksi laulan hyvässä lapsi- ja nuorisokuorossa. Olimme juuri kuoromatkalla Italiassa. Kuorolaulu on mulle sopiva harrastus, koska kuoro on riippuvainen minusta ja olen esillä, mutta ei tarvitse sooloilla.  Meillä on myös kahden kaverin kanssa epävirallinen "lauluyhtye". Lähinnä siis lauletaan vanhempien juhlissa ja jouluna työpaikoilla sekä joskus jossain koulun kautta.  

Laulaminen rentouttaa ja ihmettelen, jos en joka päivä laula jotain. Lauluääneni on ihan ok, muttei mielestäni mitenkään erikoinen. En ole koskaan kuullut asiantuntijoiden mielipidettä siitä. Lauluääneni on kuitenkin suht laaja, eli pääsen korkealle ja matalalle. Ääneni ei ole mikään niekutteleva pop-laulajan ääni, vaan perus kuorolaulajan ääni. Jotain poppiakin osaan kyllä vetää, muta se ei ole mitenkään vahva laji :D Laulan yleensä ihan puhteeksi, ja minulla on hyvä sävelkorva. Mikään loistolaulaja en kuitenkaan ole. Ihan perus. Laulutunteja en ole koskaan ajatellut ottaa, kun musiikki vie niin paljon aikaa.

Olen oppinut kuorolaulun ohella paljon äänenmuodostusta ja hengittämistä, minkä ansiosta äänialakin on laajentunut. Voin oikean äänenmuodostuksen avulla myös laulamaan paljon ja voimakkasti ilman, että kurkku tulee kipeäksi tai ääni lähtee. Ikuinen kiitos kuorolaululle siis :) Suosittelen lämpimästi! Laulaminen on kaikkien oikeus, lauloi puhtaasti tai ei ;)
We're not gonna sit in silence,
We're not gonna live in fear

Poissa Narnia

• Vuotislainen
« Vastaus #87 : Kesäkuu 30, 2009, 13:47:52 »
Laulan kotona melkein päivittäin mikkiin.Lisäksi kuulun koulun kuoroon ja mulla on basso ääni.Musiikin opettajani on kuvannut ääntäni matalaksi,pehmeäksi ja kantavaksi.Lisäksi,kun kysyin siitä kuorosta, mussanope kehotti tulemaan ja sanoi,että mulla on aika hyvä ääni.Musiikin numeroni on lukiossa(ykköskurssista),ei siis kuoronumero,9,kuoronumeron saan vasta ens lukuvuonna,koska liityin koulun kuoroon vasta myöhään keväällä.Pääsinpähän silti esiintymään meidän koulun ensimmäiseen kevätmusikaaliin (Kalevala-aiheinen).Se kuoronumerohan varmaan tulee/määrittyy pelkän ääniskaalan ja äänen puhtauden mukaan,vai,mitä mieltä ootte?Pidän itse tosi paljon laulamisesta,se vapauttaa.Pitää vaan olla varovainen niiden korkeiden/korkeimpien äänien kanssa,basso siis kun olen.Pystyn ja laulankin muitakin äänialoja,mutta kuorossa olen basso,niin olen basso.Bassokuorolaulajillahan on vissiin aika pieni rooli kuorossa.Silti pidän kuorosta täydestä sydämestäni.Mikä ääniala teillä muilla on?Jos ette tiiä niitä äänialanimityksiä,voitte sanoa vaan:Korkea,keskikorkea tai matala.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2009, 14:08:45 kirjoittanut Narnia »

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
« Vastaus #88 : Kesäkuu 30, 2009, 18:24:42 »
Mikä ääniala teillä muilla on?Jos ette tiiä niitä äänialanimityksiä,voitte sanoa vaan:Korkea,keskikorkea tai matala.
Minelle musaope määritteli äänialan olevan mezzosopraano (kirjoitetaanko se noin?) kun lauloin mm.. kasilla? lukion ja yläasteen kuorossa. Lukiossa on nyt joku kuorokurssi tms, ja otin sen xD Sain käsityksen, että kurssilaiset muodostavat koulun kuoron, mutten nyt muista, oliko se niin. Voisi tarkistaa tuolta koulun sivuilta, jotain laulutekniikkaa siinä ainakin harjoiteltiin, ja se sopii minelle mainiosti.
//Kurssilla tutustutaan laulamisen tekniikkaan, äänenmuodostukseen ja fraseeraukseen. Opetellaan äänenhuoltoa sekä mikrofonilaulamista. Ryhmän kiinnostuksen mukaan voidaan harjoitella myös moniäänistä kuoro- ja lauluyhtyemusisointia. Pääpaino on erityylisten laulujen laulamisessa. Opis-kelijoiden toiveita otetaan huomioon ohjelmistoa valittaessa. Noin sanotaan, eli laulaminen alkaan nyt kodin lisäksi koulussakin minellä :D Toivottavasti tuo on yhtä mukavaa ja hauskaa kuin mille kuulostaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2009, 18:27:57 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Narnia

• Vuotislainen
« Vastaus #89 : Heinäkuu 01, 2009, 14:07:11 »
Mikä ääniala teillä muilla on?Jos ette tiiä niitä äänialanimityksiä,voitte sanoa vaan:Korkea,keskikorkea tai matala.
Minelle musaope määritteli äänialan olevan mezzosopraano (kirjoitetaanko se noin?) kun lauloin mm.. kasilla? lukion ja yläasteen kuorossa. Lukiossa on nyt joku kuorokurssi tms, ja otin sen xD Sain käsityksen, että kurssilaiset muodostavat koulun kuoron, mutten nyt muista, oliko se niin. Voisi tarkistaa tuolta koulun sivuilta, jotain laulutekniikkaa siinä ainakin harjoiteltiin, ja se sopii minelle mainiosti.
//Kurssilla tutustutaan laulamisen tekniikkaan, äänenmuodostukseen ja fraseeraukseen. Opetellaan äänenhuoltoa sekä mikrofonilaulamista. Ryhmän kiinnostuksen mukaan voidaan harjoitella myös moniäänistä kuoro- ja lauluyhtyemusisointia. Pääpaino on erityylisten laulujen laulamisessa. Opis-kelijoiden toiveita otetaan huomioon ohjelmistoa valittaessa. Noin sanotaan, eli laulaminen alkaan nyt kodin lisäksi koulussakin minellä :D Toivottavasti tuo on yhtä mukavaa ja hauskaa kuin mille kuulostaa.

Se ääniala,mikä sul on kirjotetaan metsosopraano.Se on siis keskiääni.Mullakin on nimenomaan kuorokurssi.Kuitenkin voin käydä niillä kuorokursseilla vaikka koko lukioni ajan.Viimeisen vuoden kuorokurssia kutsutaan mestarikuorokurssiksi.Aion näillä näkymin kuulua siihen kuoroon ihan sinne lukion loppuun,mutta sitten se on niinku "finiitto" kuoron osalta,ellen mene johonkin koulun ulkopuoliseen nuorisokuoroon.Ei sekään todellakaan mikään mahdottomuus ole.Toi koulun kuoro kun on vaan ainutlaatuinen kun se on välituntisin,joten ei vie aikaa läksyistä,"vapaa-ajasta".Juuri ne läksyt on se seinä koulun ulkopuoliseen laulamiseen (muu kuoro,lauluryhmä,kotona voi toki laulaa mielin määrin).Ne vievät kaiken vapaa-aikani.Nythän totta kai on mielin määrin aikaa laulaa ja viettää vapaa-aikaa.Taidan olla ainut poika tällä laulu-foorumilla.Ehkä laulaminen on sitten enemmän tytöille ja soitto ja kaikki muu soveltuu paremmin pojille.No,olenhan ainoa poika mun koulun kuorossakin.En sentään ainoa bassoääni,silti ainoa luonnollinen basso(luonnollisena äänenä basso=matala ääniala).Se,vaikka laulaminen olisi enemmän tyttöjen heiniä kuin poikien ei käännä minua pois laulun ihmeellisestä maailmasta.

Poissa Lady of the Shadows

• Vuotislainen
« Vastaus #90 : Heinäkuu 23, 2009, 15:01:59 »
Lainaus käyttäjältä: Narnia
Se kuoronumerohan varmaan tulee/määrittyy pelkän ääniskaalan ja äänen puhtauden mukaan,vai,mitä mieltä ootte?
Samaa koulua käyneenä ja samassa kuorossa laulaneena voin sanoa, että kuoronumero määräytyy pääasiassa aktiivisuuden ja innostuksen mukaan. Taidot kehittyvät pikkuhiljaa, ja nelosen heittäminen aloittelijalle tappaisi lauluinnostuksen kokonaan, eivätkä laulutaidotkaan voisi kehittyä enää innostuksen hävittyä.

Sama periaate numeron antamisessa koskee myös muita musiikinkursseja (kokeen tai kirjallisia töitä sisältäviä kursseja lukuunottamatta, joissa viimeeksimainituilla on myös luonnollisesti painoarvoa), ja kyllähän koulussa yleensäkin on mahdollista nostaa numeroaan pelkällä aktiivisuudella, vaikkei osaaminen olisikaan kymppiä. Yleensä koulussa arvostetaan hyvin paljon aktiivisuutta ja yrittämistä, nimim. biologian kasi ysin koenumeroilla. (ei napannut viuhua käsi pystyssä joka tunti) Veikkaisin että muissa kouluissa on suunnilleen samat arvosteluperusteet, mutta näin ainakin Itiksessä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2009, 16:40:35 kirjoittanut Cyril »
Entinen Cyril

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
« Vastaus #91 : Heinäkuu 25, 2009, 12:18:54 »
Rakastan laulamista ja laulan melkein joka päivä. Laulan karaokesivuilla ja yleensä saan hyviä pisteitä. Mutta en laula missään kuorossa tai muussakaan, enkä sellailla harrasta laulamista. Itsestäni lauluääneni kuullostaa ihan hyvältä, mutta sitten kun tallennan laulamistani esim. kännykkään, niin lauluääneni kuullostaa aika huonolta. Kukaan ei ole koskaan sanonut mitään äänestäni, paitsi veli, joka sanoi: "oo hiljaa, ku et osaa laulaa". Mutta se sanoo aina noin joka jutusta.
Kuuntelen musiikkia kun olen koneella ja laulan samalla, ellei vanhempani ole kotona. Karaokea laulan, vaikka he ovat kotona. Ja laulan myös kaverin kanssa, mutta kukaan ei ole sanonut mitään äänestäni.
Jokus ajattelin mennä johonkin kuoroon ja jotain. Yksityislaulutunnit olisivat kivoja, mutta hirveän kalliita. :'(

Pienenä lauloin aina vanhemmilleni ja mummolle. Ja sanoin että minusta tulee laulaja. Halusin silloin jo laulajaksi ja haluan vieläkin.

Ala-asteella oli laulukokeita. Niissä meni ihan huonosti, koska pelkäsin ja ääneni tärisi. :D  Olisi ollut kiva kuulla minkä numeron saan laulamisesta, jos olisin laulanut kunnolla.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #92 : Heinäkuu 25, 2009, 17:49:04 »
En sinänsä "harrasta" laulamista, mutta lauleskelen yksin useinkin, ja hyräilen. Tiedän, etten osaa laulaa, mutta silti kokoajan uskottelen itselleni, että osaan tai ainakin voin opetella. Kaverini uskovat, että osaan laulaa, mutta olen useinkin niin pelkuri, etten uskalla laulaa yksin edes heidän  edessään. Toki sokerihumalassa, discoissa yms, tulee lauleskeltua paljonkin ja kovaankin ääneen. Ja perustelutkin on jo valmiina: 'mitä välii, me oltiin discossa'. Koska jos discoissa ei biletä kunnolla, kaikki pitää ihan tylsänä ihmisenä yms. Eli sielläkin pitäis uskaltaa lauleskella.

Koulun "musikaaleissa" on huomattu, että sielläkin pitäis uskaltaa laulaa vaikkei osaiskaan. Sielläkin mennään usein sellasella riehuja-meiningillä, jotenka ei kukaan välitä miten laulaa, kunhan laulaa.

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #93 : Elokuu 04, 2009, 23:17:40 »
Näköjään olen joskus kaksi vuotta sitten angstannut kuorolaulukokemusten puuttumista. Okei, saisi niitä enemmänkin olla, mutta nyt on ainakin jotain. Olin keväällä ja kesällä mukana esittämässä paikallisen säveltäjän oratoriota - alunperin hän pyysi minut pianistiksi, mutta koska tunnin mittaisessa teoksessa oli piano-osia suunnilleen neljän sivun verran, tuli puhetta siitä, että mähän voisin tulla myöskin kuoroon mukaan. Niinpä sitten aika lyhyellä harjoittelulla liityin laulamaan sopraanoääntä ja viihdyin mainiosti. Tuli havaittua että haluan harrastaa kuorolaulua enemmänkin, ja ihmeteltyä että miten ne muut oikeasti pysyvät äänessä - sopraanoilla oli tuossa lähes poikkeuksetta melodia, eikä se tuottanut mitään hankaluuksia, mutta ne muut..

Luulen että nyt kun lähden opiskelemaan, etsiydyn johonkin kuoroon jatkamaan kiinnostavaa harrastusta. Laulutuntien jatkaminen muutenkin kiinnostaisi, mutta se riippunee taloudellisesta tilanteesta. Jossain vaiheessa elämää kuitenkin ehdottomasti! Joskushan halusin oopperalaulajaksi ja kun sille klassisen tekniikalle on nyt jotain pientä pohjaa niin haluaisin kyllä kehittääkin sitä.

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
« Vastaus #94 : Elokuu 31, 2009, 17:06:23 »
Aikaisemmin kirjoitin jo laulamisesta. Mutta lauluääneni ei mene korkealle tai sitten osaa laulaa korkealta. Joskus ääneni tulee käheäksi jos laulan korkealta. Onko mitään neuvoa, jotta voisin laulaa korkeammalta?

Ja laulan yleensä karaokesivuilla, niin nyt sinne on tullut muutama "laulutunti", yhdessä sellaisessa neuvottiin että pitäisi laulaa tuen kanssa. Onko se teille (jotka ovat harrastaneet laulamista) tuttua?
Karaokesivuilla lukee näin:
Lainaus
Nyt kun alat ymmärtää vartalon vaikutusta laulamiseen ja laulutekniikkaan, on aika aloittaa laulamaan tuen kanssa. Oletko koskaan kuullut, että sinun pitäisi laulaa vatsallasi tai tuella? Aivan oikein! Kun laulat, on tärkeää, että voima tulee vatsanpohjaa ympäröivistä lihaksista eikä kurkustasi. Jos unohdat laulaa tuen kanssa, on helppo loukata itsensä ja käheyttää äänensä.

Kun laulat harjoitusta nro 4, sinun tulisi keskittyä tukeen. Vatsan pitäisi olla vedettynä sisään ja sitten taas ulos jokaisen "ha":n kohdalla. On tärkeää, että sinulla on aikaa rentouttaa vatsasi jokaisen "ha":n välissä. Koko harjoitus on pomppiva ja täynnä energiaa. Voi olla vaikeaa saada oikea äänenkorkeus kaikkiin "ha"-äänteisiin, mutta ei haittaa vaikka se välillä kuulostaisi hullulta. Tärkeintä on, että opit miten tukea käytetään.

Exitel

• Ankeuttaja
« Vastaus #95 : Elokuu 31, 2009, 17:35:14 »
Mä oon harrastanut musiikkia, mutta en oo laulanut paljon mitään. Juuri tuolaista kuorossa laulua ja musiikki tunneilla, ja tietysti itsenäistä laulua! Ei oo paljon ihanempaa kun laittaa mp3 soitin korvaan ja alkaa laulamaan, huh kylmät väreet tulee kun ajattelee. Mä tykkään sitten musiikista. Nonniin alan täs vaan tunteilemaan mutta terveiset kaikille musiikin ystäville:

T:Musiikki hullu 

Mira

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Syyskuu 22, 2009, 15:38:13 »
En käy laulutunneilla, vaikka niillekkin olisi tarkotus ensi vuonna mennä, mutta kotona laulan lähes koko ajan ;)
Olenkin siinä kai ihan OK. Laulukokeesta sain 10, mutta silloinen opettaja on kyllä aika lepsu. Mutta olihan se silti saavutus!
Aikuisena haluisin laulajaksi ja aionkin mennä vielä johonki kilpailuun. :)

Poissa Uppo

• -outo
  • Vuotislainen
« Vastaus #97 : Syyskuu 29, 2009, 16:03:35 »
En harrasta laulamista, mutta haluaisin. Kun koulussa on musiikin tunti laulan silloin aika monesti mikrofoniin. Kotona kyllä laulan aika paljon. Laulaminen on tosi kivaa minun mielestä. En ole mikään hyvä laulaja ollenkaan.

Keyshia

• Ankeuttaja
« Vastaus #98 : Syyskuu 30, 2009, 13:28:41 »
Tietääkö kukaan tarviiko esim. musiikkiopiston kursseille olla etukäteen laulukokemusta? Onhan sielläkin näitä aloittelijoiden tunteja, mutta jos haluaa johonkin kuoroon, jonka kuvauksesta ei ilmene tarkempia tietoja kokemustarpeesta. Aion toki sinnepäin soitella ja kysyä suoraan, mutta ajattelin nyt ensin kysyä ihan teidän kokemuksianne, että pääseekö kaltaiseni laulutaidoton höntti heti "oikeaan" kuoroon vai pitääkö aloittaa jostain hengitysharjoituskursseista?

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #99 : Lokakuu 01, 2009, 21:19:49 »
Tietääkö kukaan tarviiko esim. musiikkiopiston kursseille olla etukäteen laulukokemusta? Onhan sielläkin näitä aloittelijoiden tunteja, mutta jos haluaa johonkin kuoroon, jonka kuvauksesta ei ilmene tarkempia tietoja kokemustarpeesta. Aion toki sinnepäin soitella ja kysyä suoraan, mutta ajattelin nyt ensin kysyä ihan teidän kokemuksianne, että pääseekö kaltaiseni laulutaidoton höntti heti "oikeaan" kuoroon vai pitääkö aloittaa jostain hengitysharjoituskursseista?

En usko, että mitään kokemusvaatimuksia hirveästi tarvitaan sillä mistä sitä kuorokokemusta voisi saada, jos ei ensimmäisen kerran mene ensimmäisen kerran!  Mutta moniin kuoroihin on luultavasti jonkinnäköinen koelaulutilaisuus, missä pitää luikauttaa joku laulu ja testaillaan äänialaa yms. :) Mutta en usko, että mitään hengitysharjoitus kursseja tulisi käydä, sillä sitä luultavasti voi opetella siellä kuorossakin muiden mukana, sillä ne hengitysharjoitukset ovat kuuluneet tosi tiivisti kuoroharjoituksiin ja siinä on usein vielä vanhoillakin kuorolaisillakin parantamisen varaa, ainakin kuoroissa missä mää olen laulanut.  Kannattaa ottaa vain rohkeasti yhteyttä. :)

Poissa Accused

• Vuotislainen
« Vastaus #100 : Lokakuu 02, 2009, 15:35:40 »
Rakastan laulamista! Olen laulanut pienestä asti, eskarissa ensimmäistä kertaa lauloin yksin yleisölle ja koko ala-asteen ajan koulussa ja sukulaisten juhlissa. Ylä-asteelle kun menin sain kauhean esiintymiskammon jostain kumman syystä enkä ole suostunut laulamaan kuin kerran yksin isommalle porukalle ja sekin tuli vasta viimekeväänä kun olin lukion valinnaisella musiikilla. Siksi meninkin 7-luokalla kuoroon ja siellä olen vieläkin (nyt Sosiaali ja terveysalalla toista vuotta eli kuorossa jo 5vuotta). Kuorossa on kiva laulaa kun on tukena muu kuoro ja sieltä saa kivasti kavereita. Laulan alttoa.
We need to come back down and face what we\'ve become

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #101 : Lokakuu 03, 2009, 15:19:29 »
Muistan joskus pienenä harrastaneeni kuoroa, mutta silloinkin vain koulun kuorossa. En kuitenkaan pitänyt siitä, mutta silti olen aina ollut innokas laulaja. En siis missään muodossa harrasta laulua, eikä ääneni nyt mikään maailman paras ole, mutta laulaminen on mukavaa.

Molemmat pikkusiskoni laulavat konservatorion kuorossa. Itse en varmaan pystyisi, sillä en tykkää seistä niin kauaa paikoillaan. Eniten laulamisesta tykkään sillä tavalla kotona tai jossain tylsällä automatkalla, usein siskojen kanssa. Minulla on paljon vihkoja, joihin olen kerännyt ihania lauluja ja niiden sanoja. Useimmiten nuo laulut tulevat jostain elokuvasta tai sitten ne ovat vain jotain lastenlauluja, mutta useimmiten rock-kappaleet jäävät väliin, sillä tykkään laulaa sillä tavalla tunnelman kevennykseksi, ihan vain jotain. Kyllä sitä joskus tulee jotain Apulantaa, KISSiä tai Rasmusta laulettua, mutta silloin aika usein soitan samalla levyä siinä taustalla, sillä ainakaan KISSin kappaleet eivät kovin hyvältä ihan yksin laulettuna kuulosta, kun ne ovat usein melko yksinkertaisen melodian omaavia laulusovituksia, vaikkakin instrumentaalinen osuus onkin huipussaan :)

Kaikille pikku neuvoksi: kannattaa laulaa, vaikkei ääni olisikaan mikään kehuttu, vaikka yksin suihkussa tai jotain. Ei tarvitse olla mikään supertähtilaulaja nauttiakseen äänestään. Ja jos jonkin sellaisen harrastuksen, kuten kuoro, on mahdollista aloittaa, niin se usein kannattaa.
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

koete

• Ankeuttaja
« Vastaus #102 : Lokakuu 03, 2009, 17:53:16 »
Mä en oikeen osaa sanoa harrastanko laulamista. Periaatteessa se on vaikea perustella, että harrastaako jotain asiaa. Kuitenkin laulan todella paljon kotona. Melkein koko ajan.

Nykyään jopa pystyn laulamaan vaikka meillä olisikin vieraita. Joskus viime vuonna ja näin en oikeastaan pystynyt laulamaan ollenkaan jos oli vieraita tai ihan perhettä kotona. En tykännyt hirveesti äänestäni ja muutenkaan en oo kauheen varma esiintyjä.
En kyllä vieläkään pidä niin hirveesti äänestäni, mutta kyllä silti oon paljon varmempi laulamaan.

Koulussa kasilla olin musiikkitunneilla, niillä en kuitenkaan laulanut, sillä en pitänyt siitä meidän ryhmästä. Siellä ei oikeastaan ollut ketään mun kaveria. Nyt vähän harmittaa, etten mennyt laulamaan, mutta nojaa.

En oikeastaan tykkää laulaa yksin, tai siis silleen ilman taustamusiikkia tms. Eikä musta välttämättä laulajaksi olisi, vaikka siitä haaveilenkin.
Itellä on kanssa muuten vihko johon oon keränny joitain kappaleitten sanotuksia.

Poissa Bettie

• The god of tits and wine
  • Vuotislainen
  • Tyrion Lannister
« Vastaus #103 : Joulukuu 31, 2009, 16:58:20 »
Minä laulan aina. Jos joku kysyy, mitä teen, vastaus on ilmeisesti: laulan.
Laulan levyn soidessa taustalla, laulan taustanauhojen mukaan ja bändissäkin laulan.

Musiikki on mulle kaikki kaikessa, se on mun intohimo.
Ei musiikkia ilman elämää; ei elämää ilman musiikkia.

Bet-
We stopped checking for monsters under our beds when we realized they were inside us - The Joker

Poissa samettiina

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #104 : Tammikuu 01, 2010, 11:09:42 »
Minä olen surkea laulaja. Ihan oikeasti.

Minä taas olen surkeampi laulaja. Ihan oikeasti.

Oma laulaminen, ei hyvä. Ei edes hyräily. Jaa, miksikö ei? No siksi ei, että minulla ei ole minkäänlaista musiikkikorvaa, enkä hallitse ääntäni. En ole laulanut moneen vuoteen, viimeksi varmaan ala-asteella laulukokeessa. Se taito, mitä en tarvitse, on minulle täysin turha.

Laulakoon ne jotka osaa, minä tyydyn kuuntelemaan :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2010, 20:12:18 kirjoittanut samettiina »

Hollye

• Ankeuttaja
« Vastaus #105 : Tammikuu 05, 2010, 19:34:38 »
Rakastan laulamista. Olen laulanut kuorossa noin 7 vuotta ja se on erittäin kehittävää äänen kannalta. Siellä tapaa myös ystäviä. Haluaisin ammattilaulajaksi, mutta en usko että se tulee toteutumaan. En omista kovin "erikoista" ääntä, joka myisi. Osaan laulaa nuottien mukaan ja tiedän nuotit, koska olen soittanut viulua 8 vuotta, mutta ammatin esteenä on tosiaan se, että ääneni on kovin tavallinen. Mutta onneksi laulaa voi omaksi ilokseen kotona tai karaokessa :)

Kiiru

• Ankeuttaja
« Vastaus #106 : Tammikuu 06, 2010, 01:11:46 »
ooo.

Meikä ei ole koskaan ollut laulutunneilla, mutta erilaisissa juhlissa olen vetänyt
cover-versioita mm. Kerlin Walking on Air, Avril Lavignen Sk8er Boi ja Mariskan Rajaton kappaleisiin.
Rakastan laulamista yli kaiken ja toivon siitä ammattia itselleni. Siksipä kirjoittelen jatkuvasti lauluja
ja kuuntelen musiikkia.
olen myös kolulun kuorossa.

lauluholisti. Kyllä, olen. :3

Poissa Kishika

• Kävelevä kaiutin
  • Vuotislainen
« Vastaus #107 : Tammikuu 06, 2010, 11:25:59 »
Ihanaa! Vihdoinkin löysin kaltaisiani! :D Mä rakastan laulamista. En kyllä käy tunneilla, mutta antasin mitä vaan, jos pääsisin. Laulan paljon kotona ja muutenki, jos tulee tilaisuus esim. laivalla karaokessa. Aion mennä musiikkipainotteiseen lukioon, jos vaan pääsen.
I can see you

Anskuu

• Ankeuttaja
« Vastaus #108 : Helmikuu 11, 2010, 16:59:00 »
Oon musiikkipainotteisella luokalla.4 tuntii viikos musaa.Se on ihan kivaa.Tykkään laulaa tosi paljon.
Huomennalaulukokeet ja ens viikol rumpu...

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #109 : Helmikuu 12, 2010, 19:36:25 »
Pakko tulla sekoilemaan. Yhtäjaksoista kuorolaulu-uraa takana nyt kuusi vuotta samassa nuorisokuorossa, joka paikallisen musiikkiopiston alla toimii. Sitä ennen kiusasin ääntelehtimiselläni kansalaisopiston lapsikuoroa, mutta johtajavaihdos aiheutti parin vuoden tauon harrastukseen. Kuoron fiilis muuttui johtajan myötä niin täysin, että ei hyvää päivää. Edellisen johtajan ohjelmisto oli viihteellistä ja menenvää, uuden hengellisempää ja lisäksi minusta tylsää. Nykyisessä kuorossa molemmat menee, tosin myönnettäköön, että hengellinen ohjelmistomme koostuu lähinnä menevästä gospelista. Negrospirituaalit ovat melkein parasta ikinä, musikaalisävelmien ohella. Viime syksynä koin ehdottomasti tähänastisen kuorurani huipun. Adiemus: Songs of Sanctuary, Karl Jenkinsin suurenmoinen kuoroteos. Puolitoista vuotta aktiivista harjoittelua tuotti tuloksen, johon oltiin tyytyväisiä kuoron kanssa, ja niin tuntuivat olevan orkesteri ja yleisökin. Tuota oli todella mielenkiintoista laulaa. Nyt keväällä ohjelmistossa on sitten ilmeisesti jonkinmoinen viihdekonsertti, joka sisältää vähän sitä sun tätä (mm. Beatlesia, niitä musikaalisävelmiä ja negrospirituaaleja).

Kaikkien näiden itsenietsimisten ja musiikillisten hämmennyksieni jälkeen vaihdoin pääainetta musiikkiopistolla (koska tajusin, kuolevani häpeästä jos joudun orkesteriin) ja löysin vihdoin viime syksynä omimman instrumenttini myös yksilöpuolelta, ja mikäpä muu se on, kuin se oma ääni. Sitä onkin mukavampi roudata tunneille kuin suhteellisen kookasta selloa, ja motivaatiokin pysyy yllä paremmin. Puhumattakaan siitä, että kuoroharrastuksen jäljiltä tekniikkaa oli karttunut jo jonkin verran. Vaikka onhan soololaulu ihan erilaista. kesti pari viikkoa, ennen kuin ääni tuntui kantavan yhtään mihinkään. Nyt menee jo paremmin. Ja opettajani kanssa löysimme oikean kultasuonen työstää ääntäni: Disney-kappaleet, joiden kanssa ei motivaatiota puutu :D Juuri tänään sain etsiä Lumikki-ääntäni. En tähtää ammattilaisuralle, mutta minusta on kiva oppia hallitsemaan ääntäni ja oppia käyttämään sitä ilmaisuun. On tosi jännää, miten erilaista ääntä sitä pystyy tuottamaan eri kappaleisiin. Ja kuorohommatkin ovat helpottuneet. Ennen oli todella vaikea tuottaa sitä tietynlaista huutosoundia sitä vaativiin kuorokappaleisiin, mutta nyt se onnistuu minultakin.

Laulunopettajan mielestä oli aluksi tosi hauskaa, että korkeat sävelet soivat minulla alussa hyvin, mutta matalat rintasoundit olivat ihan olemattomia. Yleensä kuulemma vaikeudet menevät ihan toisin päin. Aina vastarannankiiskenä :) Nyt se matalien äänten tuottokin on helpottunut, eikä korkeiden äänienkään aikaansaanti ole vaikeutunut, vaikka opettajan mukaan sekin olisi väliaikaisesti mahdollista. Kuorossa ykkössopraanona saa noita ylä-äänia harjoituttaa. Ihan omalla kohdallani ainakin kyse on paitsi tuesta ja henkityksestä, myös ihan äänen, etenkin vokaalien sijoittamisesta. Siis tarkoittaen sitä, missä vokaalit soivat. Itselläni on tähän mennessä auttanut melkein kaikkeen se, että tuo kaikki vokaalit mahdollisimman eteen soimaan.

Lauluopintoni tästä etennpäin ovat epävarmassa jamassa. Edessä on todennäköisesti muutto toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja kasvamaan aikuiseksi, mikä meinaa vanhan kuoron ja musiikkiopiston taakse jäämistä. Uuteen kuoroon liittymistä en ehkä edes mieti vähään aikaan, ksoka joka kuorossa on se oma fiiliksensä ja sitä vanhaa fiilistä vaan tulisi niin kauhea ikävä. Tällä hetkellä en usko missään kuorossa olevan niin hauskaa kuin meillä. Tiedän nämä kuviot, tiedät miten me työstämme ohjelmistoa. Mutta toisaalta kuoroilu on kyllä jo yhdenlainen elämäntapa, että en tiedä, osaako sitä olla ilmankaan. Sooloilua aion kyllä jatkaa, mikäli vaan mistään löydän opettajan. Olen juuri löytänyt sen instrumentin, jonka kanssa on hauskaa musisoida, että olisipa sääli lopettaa nyt.
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

mansikkapallero

• Ankeuttaja
« Vastaus #110 : Huhtikuu 11, 2010, 12:00:05 »
En ole ikinä missään opiskellut laulamista. Ääni ei mahda olla kovin kaunista mutta laulaminen on hauskaa. Laulan tiistaina koulu jälkeen pidettävässä bändikerhossa ja perjantaina bändikurssin(valinnaisaine) tunnilla.

Yleensä siellä lauletaan Apulantaa, Uniklubia, Nirvanaa, Jenni Vartiaista, Jonna Tervomaata, Hurriganesia jne. Mitä ikinä halutaan ja mitä ohjaaja/opettaja tahtoo. Itselläni tekisi mieli laulaa enemmän englanniksi, mutta muut laulajat eivät halua laulaa ulkomaisilla kielillä kovinkaan useasti. Osaan mielestäni englantia erinomaisesti ja se on vain niin paljon kauniimpi kieli kuin suomi(vaikka sitä kuitenkin paremmin osaan).

Laulan kotona 24/7 kaikkee sekalaista mitä tulee NRJ:ltä ja Michael Jacksonia<3

Poissa Ziva

• Korpinkynsi
  • Vuotislainen
« Vastaus #111 : Toukokuu 08, 2010, 02:08:27 »
Homma menee nyt näin: Kaikki kehuvat, kuinka kaunis ääni mulla on. Kuinka aikuinen se on jne. Ja äiti hehkuttaa kaikille, jotka jaksavat kuunnella, että olen pienenä laulanut ennen kuin puhunut ja aina en ole muuta tehnyt kuin, yllätys: laulanut. Totta tosiaan, minä pidän laulamisesta, aika paljonkin. Ja haaveilen tietenkin, että joskus voisin julkistaa omia laulujani ja muuta sellaista. Mutta seinä tulee vastaan, itsessä. Olen ikuinen perfekonisti. Kaiken pitää olla viimeistä piirtoa myöten täydellistä. Sen takia minua yrjöttää nämä kaikki ihanat kykyjenetsintä kilpailut mistä sikiää joitain massateinejä kloonatuilla äänillä ja perus suomalais-junttilaisella vaatetuksella. Tästä päästään taas itseeni: Koska joka ikinen pitää äänestään, siitä on tutkimustuloksiakin. Kaikki haluavat laulajiksi, kaikki ne vinkuvaääniset luokkalaiseni, joiden ääni on jokaisen luokkalaiseni mielestä surkeasta Mikki Hiiri-parodiasta (kaikki pitävät omaa ääntään ylivertaisena, se selittää Idolssin) Niinpä ne vinkuva ääniset pissaliisat, jotka osaavaat näppärästi nuoleskella sitä opettajan persiitä, pääsevät kevätjuhlissa lavoille. Kun taas tälläinen, vähän pulleampi tapaus, joka luokittelee itsensä hieman synkemmän tyyliseksi, ei ole mitään jakoa päästä mihinkään. Laulukokeista kymppi niin äänestä kuin esityksestä, kun taas pissaliisalla ysi ja kasi. Hmm... jahha, siinä taas syntyy taas pieni ajatus tästä ihanasta Idols-nuorisosta, jossa helarit valtaavat suomen vuosi vuoden jälkeen. Lisäksi, kun laulutunneille ei pääse kuin vasta 16-vuotiaana, alkaa koko homma jo vituttaa. Miksi nuoremmat ei pääse?

Anteeksi, tuli ihan hirvittävä, vittuuntunut (anteeksi kiroilu) purkaus, mutta niin se menee, beibet. Älkää luulko, että nostan itseni tässä johonkin korokkeelle muiden yläpuolelle :p

Helvettiä päinhän tämä homma on hyvällä vauhdilla menossa.

Tora -> Ziva

Poissa Ziva

• Korpinkynsi
  • Vuotislainen
« Vastaus #112 : Toukokuu 08, 2010, 15:51:49 »
Se on alitajunnassa :DD Sinne on salaa iskostettu ajatus, että oma ääni on kaunein ja paras :)
Helvettiä päinhän tämä homma on hyvällä vauhdilla menossa.

Tora -> Ziva

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #113 : Toukokuu 08, 2010, 22:27:17 »
Lainaus käyttäjältä: Tora
Lisäksi, kun laulutunneille ei pääse kuin vasta 16-vuotiaana, alkaa koko homma jo vituttaa. Miksi nuoremmat ei pääse?
Meidän musikkiopistolla tätä perustellaan ihan sillä, että n. 16-vuotiaan ääni on tarpeeksi kehittynyt eikä enää hento lapsen ääni.

Kun taas tälläinen, vähän pulleampi tapaus, joka luokittelee itsensä hieman synkemmän tyyliseksi, ei ole mitään jakoa päästä mihinkään.
Totta. Olisi se kyllä ollut aika itsetuntoa hivelevää joskus päästä väläyttelemään taitojaan, ihan silkkaa piruuttaan vaikka. Toisaalta poden karmaisevaa mikkikammoa, että eipä jakoa siinäkään suhteessa. Mutta ainakin meidän kouluissa on aina pitänyt olla vähän tyrkky, että mihinkään on päässyt mukaan, ja toisaalta niin kai sen pitääkin olla, että ulospäinsuuntautuneet esiintyjäluonteet esiintyvät. Ja ujommat/muuten syrjemmässä olevat pyörittelevät silmiään ja miettivät, miksi siellä on aina ne samat tyypit vinkumassa mikkiin niin että korvia vihloo. Ihaillen ja ihmetellen, miten ne kehtaavat, eivätkö ne tiedä miltä kuulostavat vai eivätkö ne vaan välitä (vaikka on meillä ollut hyviäkin laulajia, vähemmän tosin). Katkerahkoa tilitystäni siitä, etten koskaan kehdannut myöntää olleeni hiukkasen kateellinen, niin nolon kuuloisia kuin ne esitykset joskus olivatkin. Pelkään ihan liikaa nolata itseni, vaikka toisaalta itsensä nolaaminen on ehkä yksi parhaista asioista, mitä ihminen voi tehdä.

Se on alitajunnassa :DD Sinne on salaa iskostettu ajatus, että oma ääni on kaunein ja paras :)
Jaa... Voisihan tuo olla tottakin, mutta haluaisin kyllä tietää enemmän näistä tutkimustuloksista :) Koko ala- ja yläasteikäni olen alitajunnastani huolimatta jopa inhonnut ääntäni siinä määrin, etten puhunutkaan kuin pakkotilanteessa. Pidin omaa ääntäni ärsyttävänä. Paitsi että, siitä huolimatta olen kyllä aina tykännyt laulaa kuorossa. Tällä viikolla koin kyllä niin karvaasti, että yksinlaulu on edelleen ihan kamalaa, jos joku oikeasti kuuntelee (joku muu kuin laulunopettajani), mutta kuoron mukana on ihana kailottaa vaikka niin lujaa kuin sielu sietää, sillä oma ääni sulautuu muihin ääniin. Ja tykkään stemmalaulannasta, siinä äänellä on joku tarkoitus eikä ole niin väliä sillä, onko se hienon kuuloinen, kunhan nuotit menevät oikein. Yksinlaulussa olen vielä melko huono, sillä ilman muiden stemmojen tukea on vaikea pysyä samalla tavalla nuotissa ja tulkinnalla on ihan erilainen painoarvo.

Mutta kuten veljeni kommentoi erästä laulurooliaan kesäteatterissa: "Eihän mulla kummoinen ääni ole, mutta kyllä se nuotissa pysyy." Kulkee suvussa. Jossain vaiheessa piti vain päättää, että pidin siitä tai en, se on minun ääneni ja minä hitto vie opettelen Käyttämään sitä vaikka väkisin. Eihän siitä tule mitään, jos puhuessaan pitää vahtia jokaista äänenpainoaan. Ja hassua kyllä, nautin laulamisesta, vaikka en edelleenkään pidä normaalista lauluäänestäni suuremmin. Minusta se on tylsä, passiivisen kuuloinen ja liian kimeä. Minä haluaisin sellaisen ihana tumman, matalan alton, mutta mitä enemmän harjoitan ääntäni, sitä enemmän se lähentelee oopperasopraanoa. Aika vaihtaa klassiselle linjalle? ;D Toisaalta korkeiden sävelten laulaminen on nautinnollista - niiden kuunteleminen ei aina niinkään. Mutta kehityn, kehityn, sekä tuottamaan ääntä paremmin, että antamaan sille vähän anteeksi. Tiedän, että osaan laulaa, ja uskoakseni voin oppia jopa laulamaan hyvin. Mutta vieläkään en ole sinut ääneni kanssa, koska en vain saa itsestäni edes sitä hyvää suoritusta irti yleisön edessä. Jos pitäisin äänestäni, en kai häpeilisi esiintyä sen kanssa muillekin?
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

tuulimari

• Ankeuttaja
« Vastaus #114 : Toukokuu 28, 2010, 10:35:33 »
En harrasta laulamista erityisesti, mutta onhan se ihan mukavaa touhua. Kuutelen paljon erilaista musiikkia ja laulujen sanojakin on aivan mukava väsäillä. Lulukokeesta sain kympin, joten kai se laulaminen minultakin luonnistuu ;)

Poissa Maigguli

• Kilokielimelli
  • Vuotislainen
« Vastaus #115 : Toukokuu 30, 2010, 16:45:48 »
Lauleskelen aina itsekseni, mutten kehtaa muiden edessä tällä äänellä. Mutta rakastan laulamista ja se on mukavaa ajan vietettä :)) On mukava kuunnella musiikkia ja lauleskella siinä samalla, taikka vain lauleskella mitä päähän pälkähtää ;D Suosittelen ehdottomasti! :D
Kuka? Kuka? Ai, se olinkin minä :D

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
« Vastaus #116 : Heinäkuu 01, 2010, 18:47:04 »
Laulan kuorossa Harjun Heleät :) Olen laulanut siellä ihan ekalta luokalta (tai sillon olin vielä lapsikuorossa) asti. Ens syksynä lähee nyt siis 11 vuosi kuorossa. Rakastan laulamista ja aina laivallakin on pakko mennä laulamaan karaokea.Nautin siitä paljon ja on minulle sanottukin että laulan hyvin... En sitten tiedä millainen lauluääneni on mutta ainakin jotkut tykkäävät. Pitäis mennä ens syksynä pikkuveljen kanssa laulamaan pikkuserkun häihin..

Poissa Isetom

• Vuotislainen
    • Livejournal
« Vastaus #117 : Elokuu 03, 2010, 21:36:05 »
Laulan - ja paljon. Se haittaa aika usein muita perheenjäseniä, mutta minkäs minä sille mahdan? Kun talossa on vieraita niin pidättäydyn laulamasta, mutta se on aina tuskaisaa ja aina kun poistun vieraiden keskuudesta niin päästän oikein kunnon huutokirkumisörisemislaulut pihalle. Sille ei voi mitään. En laula missään kuorossa enkä saa laulunopetusta, mutta harkitsen messukuoroon menemistä. Sellaista ne siellä rippikoulussa mainostivat. :D Laulelen niiden artistien kappaleita, joita myös kuuntelen. En hirveästi mitään kirkkomusiikkia laulele, vaikkakin joskus tulee nuorten veisukirjaa veisattua.

Poissa sotka

• kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #118 : Elokuu 04, 2010, 18:45:12 »
Laulan aina kotona, silloin kun kuuntelen musiikkia niin laulan mukana, sitten laulan päässä soivia kappaleita. Laulaminen on kivaa ja pidän paljon laulamisesta, en sillon pidä kun pitää laulaa että kamalan moni kuulee.

Poissa Saccharine

• Introverted Assbutt
  • Vuotislainen
  • La Vita è Facile
    • Twitter
  • Pottermore: MoonWillow1269
« Vastaus #119 : Lokakuu 29, 2010, 19:13:42 »
Laulaminen on loistavaa puuhaa. :D
Varsinkin kavereiden kanssa. Tuossa parikin viikkoa sitten alettiin hoilaamaan musiikintuntien jälkeen koulun loppumisen tunnelmissa "We are the champions"-kappaletta täyteen ääneen muiden kanssa. :') Taisi siinä pari tanssiliikettäkin tulla otettua. Musiikinopella oli kunnon ilme naamalla kun kuuli miten me laulettiin. ^^ Hauskaa.
Laulan lähes joka päivä, lähes missä tahansa olinkin. Kotona, huoneessani, suihkussa, isän luona, olohuoneessa, koulussa (ei tosin kovin yleensä)..  Se on mukavaa ja piristävää.
En kauheasti ujostele laulaa muiden kanssa. Muille laulaminen onkin sitten eri asia.
Ja mitä muut ovat sanoneet, ei se lauluääni nyt niin huonokaan ole. Kymppiä on todistuksessa näyttänyt. :)
"The first sign of the beginning of understanding is the wish to die."

Hidarico

• Ankeuttaja
« Vastaus #120 : Lokakuu 30, 2010, 02:13:38 »
Minä tykkään laulamisesta ja tykkään lauleskella musiikintunneilla. Ääneni ei yleensä erotu joukosta ja luokassa laulettaessa muutenkin pidän ääneni hiljaisena, joskin tarkkakorvaisena sen voi kuulla ja huomata että se on yksi niistä äänistä jotka pitävät koko laulun kasassa. En laula yksikseni muiden ollessa paikalla, mutta sitten yksin saatan alkaa hyräillä ja siitä avata hiukan suuta ja alkaa säveltämään itsekeksityillä sanoilla jatkuvaa melodiaa jossa sanat tietysti unohdetaan heti ja niiden tilalle keksitään lisää. Olen harrastanut pari vuotta kuoroa, ainoana poikana koko ryhmässä, ja se oli minusta hyvin mukavaa. Ääneni yltää yleensä aika korkealle ja sointuu erityisesti kaanoneihin/muuhun 'joukkolaulamiseen.' Laulaminen musiikin kanssa on... vapauttava kokemus yhä uudelleen ja uudelleen. Ääneen voi kanavoida kaikki ikävät asiat ja poistattaa ne sen mukana laulussa itsestäsi. Laulu keventää ja laulaminen itsessään on niin puhdasta. En myöskään tykkää laulaa matalemmalta tai muutenkaan biisien stemmaa, koska se ei sovellu ääneeni. Hakeudun laulutunneilla enemmin tyttöjen puolelle kuin muiden poikien joilla ei ole mitään säveltajua muille kuin ''hard rock halleluujaah''-tyylisille tillityksille.

Tykkään vain laulaa ja siinä se onkin.

Poissa Yamaneko

• Vuotislainen
  • I am the warrior of shadowclan
« Vastaus #121 : Marraskuu 14, 2010, 19:27:10 »
Minä tykkään laulaa ja laulan aikas paljon (kenties muiden harmiksi 8-)).
Ääneni on melko persoonallinen (lue: kimeä ja korkea -.-') ja jos laulan joukossa ja lujaa, niin kyllähän se sieltä erottuu!
Musiikkini oli 7. luokalla 10, mutta en sitten ottanut sitä vallinaiseksi.
Isäni laulaa karaokea oikein innolla, ja vaikka olen ollut usein paikalla, kun karaokea olisi tilaisuus laulaa, niin en ole uskaltanut :p.
Singstaria lauloin kyllä eräillä pikkujouluilla niin innolla että! :D
Onneksi kukaan ei sitä äänittänyt...
Where once was light,
now darkness falls
Where once was love,
love is no more                      -Gollum's song

sini lennon

• Ankeuttaja
« Vastaus #122 : Marraskuu 21, 2010, 11:36:05 »
Laulaminen on toosi kivaa ja kun mä tietysti kuuntelen niin paljon musaa ne jää soimaan päähään niin alkaa laulaa niitä (mitä nyt kamuihin tulee) Mutta laulaminen on kivaa soitan kitaraa ja viulua

Poissa Kara

• Sademielellä
  • Vuotislainen
  • The world is our playground:)
  • Pottermore: ThestralQuill17
« Vastaus #123 : Tammikuu 04, 2011, 21:52:14 »
Juu. Laulaminen on aivan huippua:) Itse laulelen vielä vain kotona ja kuorossa, mutta oon harkinnu että jos sitä lähtis Konsalle (konservatorio) tai sitten ihan yksityiselle laulunopetukseen. Meiän kuoronjohtaja on oikeesti laulunopettaja, vetää tavallaan omaa laulukoulua tässä mutta kun sen oppilaspaikat on aina täynnä :(. Sen tiedän että se on tosi hyvä opettaja, tietty tän kuorosyksynkin perusteella mutta muutenki. Kesäopetukseenki vois olla kiva päästä, tiedä sitten onko joka viikko aikaa. No mutta, jos paikkoja löytyy ni voispi lähtä sinne :) Kunnollinen laulunopetus on ollu mulla haaveena jo pitkään. Toinen vaihtoehto olis sitte konsan pop&jazz-puoli mutta sinne otetaan hirveän vähän aina uusia oppilaita, ja lauluun on varmaan just eniten hakijoita. Saas nähä :>

Kotona sitten laulelen vähän kaikenlaista, se kivasti siivittää esim. kotitöitä :D Tykkään laulaa aivan hirmuisesti ja kokeilla eri tyylejä.
Koulussakin musatunneilla laulan tosi paljon, tietenkään varsinkaan "normitunneilla" (joita on siis yks tunti viikossa, joka toisella tietoa ja siinä on koko luokka) ei paljon mitään kovin erikoista ole. Valinnaisessa (2 tuntia/viikko ja oppilaita kaikilta vuosiluokan ei-musiikkiluokilta) on sitten jo vähän enemmän, ja siellä minä ja yks mun kaveri ollaan ainoat jotka laulaa. Nykyään meiän musiikinopettaja on alkanut pyytää meitä aina mikkeihin, koska "te ainakin osaatte ja haluatte". Mikäs siinä sitten :>

Sitten laulan koulun kuorossa, joka on kuitenkin kohtuullisen hyvätasoinen ja mainetta meillä ainakin on, keikkapyyntöjä riittää :D Oon nyt ollut siinä nämä puolitoista vuotta, ja on ollut muutamia isojakin tapahtumia. Saatiin me kutsu viime kesän kuorofestareillekin Slovakiaan, mutta ihanan kuoronjohtajamme takia (lähinnä) emme lähteneetkään <3 Oli siis eri johtaja kun nytten. Tänä vuonna olisi ollut kilpailukutsu Saksaan, mutta yhteisellä päätöksellä ei olla lähdössä. Ei me olla ehkä valmiita vielä, kun melkein kaikki vanhat kuorolaiset lopetti (meitä on neljä) ja suurin osa uusista on ensikertalaisia.

Oon myös käyny tutustumassa naapuripaikkakunnan kuoroon, missä on yks mun kaveri. He eivät laula yhtään "perinteistä" kuoromusiikkia, vaan ohjelmisto koostuu kevyestä musiikista. Heillä on myös yleensä taustabändi ja kuoronsisäisiä solisteja, ja tuohon kuoroon olisi siis tarkoitus pyrkiä sitten, kun pyrkijäiset ovat. Vaikutti ihan kivalta.
Jalan rikkoessa salaisien maailmojen pintaa

Poissa Dragon

• Niddhogin perijätär
  • Vuotislainen
  • Paper is dead without words
    • Enkelikolibrin maailma
  • Pottermore: SpellMoon178
« Vastaus #124 : Tammikuu 22, 2011, 17:08:12 »
Rakastan laulamista! Laulan aina kun olen yksin kotona, koiramme kanssa lenkillä (tosin katson ettei kukaan vaan kuule), laulan koulussa musiikintunneilla, ja sitten vielä Cartitaksessa, sekä musiikkiteatterissa. Haluaisin käydä laulutunneilla, mutta täällä päin se ei tapahdu ihan niin helposti... Niin ja viikko on kamalan lyhyt, että tällä hetkellä ei mitenkään kaikkien harrastuksien lisäksi mahtuisi laulutunnit :( Mutta onneksi on kuoro :)
// Tämmönen rinsessamainen ja yltiö romanttinen, mutta samalla rämäpää
// And there forever remains that change from G to E minor

Poissa Alde

• Se joku tylypahkalainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #125 : Heinäkuu 15, 2011, 16:13:38 »
Laulan joka päivä kotona, varsinkin silloin kun vanhempani eivät ole kotona, silloin vasta sitä ääntä tulee :) Olen laulanut erinäisissä kuoroissa pienestä asti ja ensi vuonna alan ottaa laulutunteja koulussa. Olen monta kertaa esiintynyt yksin, myös vähän "isommissa" *kröh kröh TV:ssä* tapahtumissa pari kertaa. Pari kertaa olen musiikkileireillä myös osallistunut CVT-tunneille (Complete Vocal Technique), jotka ovat antaneet minulle paljon, uskokaa tai älkää, laulutekniikka on tärkeä!
Oliver Phelpsin nimmari muistikirjassa 11.7.2011
Oli saada kutsun Tylypahkaan mutta jostain syystä sitä ei koskaan tullut...

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
« Vastaus #126 : Heinäkuu 16, 2011, 01:12:25 »
Laulaminen. Okeij, voisin tässä yrittää vähän skriivailla omia öisiä ajatuksiani tähän (8 En lupaa mitään järkevää.

Itse olen pienestä asti tykännyt laulaa, vaikka ääneni ei luonnostaan kovin hyvä ole. Jossain vaiheessa päätin, että hatut siitä, mitä muut äänestäni ajattelee, laulan silti. Asenteesta se on puoliksi kiinni :) Viime talvena halusin kuitenkin oppia oikeasta tekniikasta ja puhtaasta laulusta jotakin, bändin kanssa vedän suurimmaksi osaksi huuto/örinä linjalla ja tiedon onkiminen netistä on välillä sairaan turhauttavaa. Menin mukaan laulutunneille samassa paikassa jossa käyn muutenkin soittelemassa ja ottamassa tunteja, pääsin nopeasti mukaan vaikka aluksi tuntui olevan hirveästi uutta opeteltavaa ja muistamista. Suurin osa siellä on muutenkin laulanut paljon pidempään ja vetää oikeasti tosi hyvin, mutta ainakin on jotakin johon tähdätä :D Olen kuitenkin nähnyt paljon töitä laulunkin eteen, varsinkin noiden hengitysjuttujen yms. opettelu on auttanut paljon, ja nykyään omaa ääntä on paljon helpompi kuunnella. Sekin kohottaa roimasti itsetuntoa, kun kuulee vilpittömiä kommentteja siitä, miten on kehittynyt ja laulu kuulostaa hyvältä <: Ainakin kun on tottunut siihen, että ääni on luonnostaan täysin paska ja jotkut ovat sitä muutenkin lytänneet.

Tietysti harrastelen kaikenlaisia suihkulaulamisia, randomeita liirumlaarumeita yksinollessa ja kidutan kanssaihmisten korvia julkisilla paikoilla. Jos joku järjestää ns. singstar bileitä, niin olen yleensä heti täysillä mukana, vaikka en ole ikinä hallinnut kyseistä peliä ja vedän pisteistä ihan pohjat jos vähääkään innostun :D

Laulamalla on myös ihanaa ilmaista tunteitaan. Vaikea selittää, mutta maybe somebody got my point .
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Uppo

• -outo
  • Vuotislainen
« Vastaus #127 : Heinäkuu 17, 2011, 18:00:13 »
Pidän todella paljon laulamisesta. Laulan yleensä kotona ja koulussa musiikintunneilla. En osaa itse arvioida onko ääneni hyvä vai huono. Kaverini sanovat että minulla on hyvä ääni, mutta sisarukseni sanovat että minulla on huono ääni. Eli en ole ollenkaan varma.

Poissa Ryövärintytär

• pulupikkunen
  • Vuotislainen
  • Täydenkuun ja yksinäisen karhun neljäs tytär
  • Pottermore: PotionRain200
« Vastaus #128 : Heinäkuu 17, 2011, 22:01:25 »
Laulaminen on ehkä joku paras juttu ikinä. Tai no yks niistä, mutta juu... Laulan paljon ja vähän siellä sun täällä milloin mitäkin :) Jos radiosta tulee hyvä kappale jonka sanat muistan, alan automaattisesti ainakin hyräillä ja yleensä loppujen lopuksi laulaakin mukana.
Olin ala-asteella vielä Maarian nuorisokuorossa, mutta se piti lopettaa kun muutettiin ja on kamala ikävä sitä. Kuorossa laulaminen on mahtavaa ja hypin melkein pitkin seiniä kun sain kuulla että voisin pyrkiä täällä Let's go sixties nimiseen kuoroon, joka esittää kuuskytluvun lauluja englanniksi ja esiintyvätkin kuulemma joskus Englannissa!
"Hän kirjoittaa kuin känninen rapu!"
"I'm not crazy! My mother had me tested."
"Oh Remus you're so fine, you're so fine you blow my mind, hey Remus!"
http://lorunloppu.tumblr.com/

Poissa Spiral

• Vuotislainen
« Vastaus #129 : Heinäkuu 21, 2011, 00:13:37 »
Täältä löytyy myös yksi "laulaja". Musapainotteisella luokalla olin 3. luokasta peruskoulun loppuun asti. Alakoulun puolella hain hirveästi sitä "omaa juttuani", mitään en oikein osannut soittaa, joten päädyin lauluun :D. Yläasteella sitten taas innostus laulamiseen meinasi kuolla kokonaan huonon opettajan takia. Meillä oli taitava luokka, täynnä hyviä laulajia ja soittajia, mutta opettaja ei tehnyt mitään auttaakseen meitä kehittymään. Meidän luokkamme pysyi melkein muuttumattomana ala-asteelta yläasteelle. Ja ala-asteella me keikkailimme paljon, kiersimme ympäri Suomea soittamassa eri kouluilla tai jossain pienissä tapahtumissa. Se aika oli jotain niin parasta, ettei sitä unohda ikinä. Yläasteella saimme pitää kaksi konserttia omalla koulullamme ja kaksi viereisellä ala-asteella. Joten motivaatio oli jokaisella aika alamaissa. Mutta ettei tästä tule mitään katkeraa vuodatusta sen yhden opettajan osaamattomuudesta, niin ysiluokan keväällä "löysin" laulamisen uudestaan. Siitä tuli taas kivaa.

Laulutunneilla en ole ikinä käynyt, vaikka olisikin varmaan kannattanut. Ääneni on aika hyvä, mutta ei mikään loistava. Minulla on rytmitajua ja aika hyvä nuottikorva, joten juuri nämä musiikintuntien kaksi- tai kolmeääniset laulut olivat aika helppoja. Tiedän, että laulutekniikassani oli hirveästi parannettavaa, mutta minulla ei ole koskaan oikein ollut aikaa laulutunneille. Joten pitäydyn tässä omaksi huvikseni lauleskelussa. Musiikkipainotteiseen lukioonkin olisin voinut hakea, mutta sen tarjonta ei hirveästi innostanut. Tykkään itse enemmän juuri sellaisesta viihdemusiikista, vaikkapa juuri popista ja rockista. Kuoroa meillä oli ala-asteella musapainotteisen luokan kylkiäisenä ja vaikka sekin oli kivaa, pidän kuitenkin vähän erilaisemmasta musiikista. Syksyllä nyt siis aloitan lukion, ja senkään valinnaismusiikit eivät kuulostaneet kovin lupaavilta. Rytmikurssit tai tutustuminen afrikkalaiseen musiikkiin eivät kiinnosta niin hirveästi, niin valinnaiseksi tuli sitten kuitenkin se koulun kuoro :D. Katsoo nyt sitten millaista siellä on. Laulamisesta en aio luopua, on se Idolssikin ollut haaveissa jonkun aikaa :D. Ehkä minut nähdään siellä joku päivä, ehkä ei. Jatkan hoilaamistani vaikka miten kävisi :).

Poissa aivokas

• Vuotislainen
    • Toisesta maailmasta
  • Pottermore: SunRain28775
« Vastaus #130 : Heinäkuu 24, 2011, 18:50:45 »
Yksi laulaja ilmoittautuu laulajaksi :D

Pienestä pitäen olen lauleskellut, lähinnä itseni iloksi. Ikinä en kilpailuissa ja vain pari kertaa olen esiintynyt, vaikka tiedän omaavani ihan suht hyvän äänen :) Olen käynyt laulutunneilla parin syksyn verran (koska täällä ei ikinä ole laulunopetusta ollut yhteensä yhtä vuotta pidempään), mutta koen kehittäneeni ääntäni enemmän yksin lauleskellen, kuin tunneilla. Musiikintunneilla sain oikeastaan joka tunti lauleskella sydämeni kyllyydestä, sillä siellä oli aina enemmän vapaaehtoisia soittajia, kuin laulajia. Kotona sitten laulankin lähes päivittäin. Sekä karaokea, että kuunnellessani musiikkia :)
Take one step closer to the borderline
Where night and day unite
This mortal coil I've gone and left behind
On holy soil

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
« Vastaus #131 : Maaliskuu 25, 2012, 14:41:02 »
Olen aina pitänyt jossain määrin laulamisesta. Olen kyllä ujo laulamaan julkisilla paikoilla, kuten koulussa, ja siellä ääneni on täysin erinlainen kuin esim. yksin kotona ollessani. Olisin halunnut hakea musiikkiluokalle nyt yläasteelle mennessäni, mutta haut on menneet aikapäiviä sitten ja tuskin mulla olisi kamalasti mahdollisuuksia sellaseen ollut, sillä musiikissa omistan lahjoja vain vähän laulamisessa (mitä en julkisesti kehtaa tuoda esille, en kehtaa laulaa edes vanhempieni kuullen!), pianon soitossa ja kitarassa & bassossa jonkin verran.

Laulaminen on kyllä tosi vapauttavaa, pidän myös lyriikoiden kirjoittamisesta niin englanniksi kuin suomeksikin, vaikken mikään kielipää olekkaan. Aina yksin kotona ollessani laitan Youtubesta karaokeversioita kaikenlaisista biiseistä, ja niitä sitten laulelen. :)
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #132 : Maaliskuu 25, 2012, 16:38:57 »
Okei, minähän en varsinaisesti osaa (ainakaan kovin hyvin) laulaa, mutta kevyemmissä yhteyksissä laulan hyyyyvin usein. :D Oikeastaan abit taisivat muistaa minua asiasta penkkaripäivänä...

Eli joo, olen tällainen suihkumuusikko, joka laulaa vähemmän vakavasti. Mitään "oikeaa" laulamista en ole harrastanut tai treenannut. Eli laulaminen on minulle enemmänkin humoristinen tehoste esimerkiksi kavereiden kanssa ollessa (voi opettajaparkoja) tai "lopen löysää" ajanvietettä erinäisissä tilanteissa... :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2014, 17:26:41 kirjoittanut Rantsu »
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Neiti Kuutamo

• Vuotislainen
  • Pottermore: SwordVine3373
« Vastaus #133 : Heinäkuu 08, 2012, 15:17:32 »
Mä laulan mahdollisimman usein! Mä oon musiikkipainotteisella luokalla koulussa, joten sielläkin tulee laulettuu paljon.

Mut siis, mä laulan yksin kotona, kun soitan pianoa, kun kuuntelen musiikkia, jos mä oon kävelyllä, mahdollisimman usein.

Poissa Witchie

• Elämäm koulun mallioppilas
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HallowPixie11227
« Vastaus #134 : Elokuu 10, 2013, 22:51:53 »
Minua kinostaisi aloittaa laulaminen mutta en löytänyt sopivaa opetusta. Tykkään kyllä yksikseni laulella. Jos joku tietää löytyykö turun seudulta lauluopetusta noin 11 vuotiaalle tyttöselle niin lähettäkää ihmessä yksärivä :)

Poissa Ohjattava luumu

• Laupias sadepilvinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #135 : Elokuu 11, 2013, 17:57:01 »
Rakastan! Oon kuorossa, ja aina laulelen kotona. Vaikka mun lauluääni ei olekaan se parhain, niin ei se mitään haittaa : )

Poissa Jane Eyre

• British Hippie who never lived in Great Britain
  • Vuotislainen
  • Maybe someday I'll find the place for me to live.
  • Pottermore: OwlSparks24145
« Vastaus #136 : Elokuu 12, 2013, 14:51:38 »
Laulan paaaaljon. En oo ikinä ottanut laulutunteja, mutta rakastan laulamista ja äänikin on kuulemma hyvä. Ainoa ongelma on, etten osaa hengittää oikein :/ Mulla on jopa juutubessa kanava, johon olen laittanut muutaman lauluvideon (jos kiinnostaa : täältä löytyy... saa kommentoida, oikeestaan sanon että kommentoikaa mielellään, ois kiva tietää mitä ootte mieltä :P)
You put your arms around me and I'm home.

Poissa sanpe hpf

• Hullu
  • Vuotislainen
  • Laiturilla 9 3/4 tavataan!
« Vastaus #137 : Tammikuu 06, 2014, 17:20:29 »
Kattokaa profiili

kahessa kuorossa. Oopperoita on paljo takana. Laulavana lapsitähtenä teatterissa. Kuvia lehessä joka päivä. Rakastan laulamista, vaikka äänenmurros tulossa
Täällä ollaan.

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #138 : Lokakuu 09, 2014, 21:43:56 »
Laulan paaaaljon. En oo ikinä ottanut laulutunteja, mutta rakastan laulamista ja äänikin on kuulemma hyvä. Ainoa ongelma on, etten osaa hengittää oikein :/ Mulla on jopa juutubessa kanava, johon olen laittanut muutaman lauluvideon (jos kiinnostaa : täältä löytyy... saa kommentoida, oikeestaan sanon että kommentoikaa mielellään, ois kiva tietää mitä ootte mieltä :P)
Mä yhdyn mielipiteeseen, että sulla on hyvä ääni. Ainakin noiden videoiden perusteella. Oon kyllä samaa mieltä siitä, että hengittämistekniikan kanssa on vielä ehkä tekemistä ja sun ääni sois vielä kauniimmin mun mielestä, jos siinä olis vielä enemmän voimaa. Mun korvaan kyllä laulat puhtaasti. Mutta tykkään kyllä sun soundista :)

Joo, harrastan ainakin jollain tasolla laulamista, laulan tosi paljon (aikalailla joka päivä) ja oon laulanut kuorossa sopraanostemmaa. Totesin kyllä nopeesti, että kuoro ei ole ehkä se mun omin harrastus, koska oon melko soololaulaja ja tykkään varastaa koko show'n. Oon saanut kehuja omasta äänestäni, vaikka itse en siitä aina tykkää, koska omasta mielestäni kuulostan laulaessani pikkutytöltä. Mulla on kanssa ongelmana se, että tykkään laulaa paljon miestenlaulamia biisejä, mutta en saa niistä sitä äänialaa kovin helposti oikein, vaan joudun soittaan ne itse, jos haluan laulaa. Tai etsiin instrumentaaliversion niistä. Koskaan en oo käynyt laulutunneilla, mutta oon laulanut oikeestaan siitä asti, kun opin puhumaan ja joskus 6- tai 7-vuotiaana pianonsoiton alottaessani laulu hyppäs vireeseen ja nuotille. Viime aikoina oon alkanut saada oman ääneni kantavammaks sekä ala- että ylärekisterissä, vaikka viihdyn siellä ylärekisterissä kaikista parhaiten.
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。
You've gotta believe that one day love will win.

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
« Vastaus #139 : Huhtikuu 12, 2015, 12:37:23 »
Täälläkin on yksi "laulaja"
Musiikkiluokalla en ole koskaan ollut, vaikka harkitsin sitä pitkään. Myöskään laulutunneilla en ole käynyt. En kuitenkaan silti ole mikä tahansa rallattelija vaan olen laulanut kuorossa (muutamassa eri kuorossa) 6-vuotiaasta. Aluksi olin altto, mutta ääniala on vuosien saatossa muuttunut sopraanoksi. Musiikin teoriaakin olen opiskellut ja opiskelen edelleen.

Laulan joka päivä, monta kertaa. Itse en aluksi tykännyt omasta äänestäni, mutta yhtenä päivänä jäin opettajan luvalla musiikin luokkaan koulun jälkeen ja kokeilin laulaa mikrofoniin. Olin oikeastaan aika yllättynyt siitä miten hyvältä se kuulosti. Pianollakin usein säestän laulaessa.

Ikinä en ole yksin laulaen esiintynyt.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2015, 23:27:54 kirjoittanut Charlotte »
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #140 : Heinäkuu 22, 2015, 15:48:02 »
Laulaminen. ;D Joo nyt päästiin asiaan.

Öö mistä kaikki alkoi.. hmm...? Mietin asiaa hetken...

Okei mä oon nuorin lapsi meidän perheessä (ja ainut tyttö, ai että kun on kivaa... tai sitten ei, mut asiaan) ja tota nii äiti on laulanut meille paljon pieninä, isäkin laulanut kuorossa nuorempana. Äitikin jonkin aikaa sitten vielä oli jossakin kuoroissa. Mutta siis joo päästään muhun. Mulle on laulettu tosiaan paljon pienenä, me laulettiin tosi paljon tarhassa, ja mä muistan et mulle on ennemmin laulettu, kuin luettu iltasatuja.

Syksysin(kesäisin) kun oon ollut pieni ja on menty porukoiden kanssa yhdessä marjamettään, oon kerännyt sen ajan kun oon jaksanut ja istunut sitten kivelle tai kannonnokalle laulelemaan. Mä oon ollu n. 10 vuotiaana lapsikuorossa (ja olin siihen asti kun se meni nurin eli joku 2-3 vuotta) ja tuona aikana sain laulaa 2-3 sooloa. Teini-ikäsenä harrastin klassista laulamista yksityisillä tunneilla ( <3 voisko joku lahjoittaa mulle rahaa? ;D), mut se maksaa niin paljon etten enää harrasta tunneilla siis. Laulanut oon myös ns. työväenopiston tunneilla, mut nykyään nekin on aika sellasia ei niin mun makuun tyylisiä et joo en harrasta sielä enää. Laulan kuitenkin kotona paljon itekseni lähinnä kevyttä poppia tai klassisempaa musaa. Laulan suomea, englantia, ruotsia ja espanjaa/kataloniaa mielelläni. :P  Kunhan menee vähä sinnepäin ni se on kivaa kun itekseen laulaa. No on mun ääntä kehuttu, ite on paha arvostella kun olen vähä itsekriittinen. :)

Musiikinteoria on mulle aina ollu haastavaa, ja en oo oikein koskaan oppinut sitä kunnolla. Okei osaan nuotteja jonkin verran, mut mä en tajua sitä teoriaa. :) Laulan paljon korvakuulolta ja tunnen miten se musiikki menee ja laulan sitä myöten. Olisin joskus halunnut laulaa oikeen kunnolla levylle, mut ei ole koskaan ollut mahdollisuuksia :). Kirjottelen kyl lyriikkaa itekseni.

Tykkään laulaa myös karaokessa :) ja kun broidi soittaa pianoa ni mä laulan hyvin usein ainakin :D.
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #141 : Toukokuu 22, 2020, 10:58:42 »
Kah, olen näköjään viimeksi tähän ketjuun kirjoittaessani laulanut vielä Kamarikuoro Krysostomoksessa. Ne onnelliset päivät ovat valitettavasti kaukana takana päin (kuopuksen synnyttyä kuoroperiodeille osallistumisesta tuli turhan hankalaa), mutta vielä onnellisemmat kuoropäivät ovat koittaneet Helsingin nörteimmän naiskuoron Another Castlen riveissä. Maanmainio kuoromme täytti maaliskuussa jo kuusi vuotta, ja vaikka koronan takia joudummekin nyt harjoittelemaan erillämme kukin omissa oloissaan, yhteishenki on vahva ja pandemian väistyttyä keikkaa pukkaa taas. Touhujamme voi tutkailla facebookissa (löytyy nimellä Another Castle), YouTubessa https://www.youtube.com/channel/UCK8tnvmAn9nV3wXMeDcCOmQ , Instagramissa https://www.instagram.com/ac_kuoro/ , Twitterissä  https://twitter.com/ac_kuoro ja Flickr-palvelussa https://www.flickr.com/photos/anothercastle/albums