Kirjoittaja Aihe: Colin Thompson: Uusi Eeden  (Luettu 1971 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Carnelian

• Ankeuttaja
Colin Thompson: Uusi Eeden
« : Maaliskuu 18, 2005, 21:39:02 »
Colin Thompson: Uusi Eeden (Future Eden)

Olin melko tyrmistynyt huomatessani, ettei Uudelle Eedenille oltu tehty ollenkaan omaa topikkia - kirjahan on yksi parhaista kaikkien lukemieni kirjojen joukossa. Se on kirja, jonka jaksaa lukea moneen kertaan, enkä itse ole vielä kertaakaan kyllästynyt, jokaisella lukukerralla päin vastoin tuntuu löytyvän lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka aiemmin on ehkä jättänyt huomiotta.

Uusi Eeden on scifikirja. En yleensä lue kyseiseen tyyliluokkaan kuuluvia kirjoja, saati sitten pidä niistä. Kirjastossa huomioni herättivätkin Uuden Eedenin omaperäiset kannet - kana surffaamassa pahvilaatikon päällä avaruudessa. Ajattelin kirjan olevan jotenkin lapsellinen sen kannen perusteella, mutta sitä se ei ole, kuten jokainen Uuden Eedenin lukenut varmastikin on huomannut.

Kirja kertoo Ethelistä, kanasta, joka ei oikeasti ole kana, vaan vierailija kaukaa galaksien takaa, ajanlaskun tuolta puolen, planeetalta nimeltä Megaton. Päähenkilöiden joukosta löytyvät mm. Jii (Jay), Koo (Kay), Douglas, Oraakkeli (Pörrö), Merlin ja Sokea Pianonvirittäjä (the Blind Piano Tuner). He etsivät täydellistä tuntia, jotta voisivat pelastaa maapallon - no, oikeastaan vain ihmiset, tai pikemminkin sen, mitä ihmisistä on jäljellä. Turha minun on enempää juonesta selittää, kaikki kiinnostuneet haluavat todennäköisesti lukea mielummin kirjansa itse.

Arvatkaapa muuten, kuka on suomentanut Uuden Eedenin? Jaana Kapari. Vaikka ei sillä nyt ole sen suurempaa merkitystä, (aiheesta poiketen) en edes pidä Pottereista kovinkaan paljoa Kaparin suomentamina, mieluiten luen ne englanniksi.

Suomennoksesta puheenollen, päähenkilöiden listan lukeneet varmaankin huomasivat Kaparin suomennokset päähenkilöille? Minusta nimet Jii sekä Koo ovat hilpeitä, vaikkakin tökeröitä. Käsittääkseni suomennokset tulevat siitä, että J lausutaan englanniksi 'jay' ja K 'kay', ainakin noin suurin piirtein, joten siinä mielessä on ollut suhteellisen näppärää suomentaa nimet.

Mutta ei nimistä sen enempää. Huomauttaisin muuten, että kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa Colin Thompsonin sivuihin, niillä on paljon mielenkiintoista tietoa. Samoille sivuille pääsee myös tällä osoitteella. Kaikki kiinnostuneet voivat käydä lataamassa Uuden Eedenin Thompsonin sivuilta täysin laillisesti - englanniksi tietenkin. Sivuilla myös kerrotaan kesällä 2005 ilmestyvästä toisesta kirjasta ja siellä voi käydä lukemassa etukäteen jo muutamia kappaleita, vaikkeivat ne olekaan puhtaaksi kirjoitettuja.

Colin Thompson on sanonut, että Uudesta Eedenistä tulee nelikirjainen sarja. Mitä mieltä olette siitä? Minusta ehkä neljä kirjaa ovat hieman liikaa, en haluaisi, että kirjojen taso laskisi, kuten Artemis Fowleille on käynyt. Toisaalta kirjat voivat olla ensimmäistä parempiakin, joten...

Paljon tekstiä, vähän asiaa. Kuinka moni teistä on lukenut Uuden Eedenin? Mitä mieltä olette ko. kirjasta - onko se mielestänne tappavan tylsä, vai kenties täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia? Itse pidin erityisen paljon lyhyestä kappaleesta, jossa kerrottiin kuinka Ethel "istutti" maan ja minkä takia Ethel on jumissa maapallolla, mikä kirjassa on mahdollisesti teidän lempikohtanne?

Ei enempää minun jauhamistani, kertokaa omia mielipiteitänne.

Shanlia

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2005, 13:44:18 »
Uusi Eeden oli sellainen kirja, että kyllä sen jaksoi lukea. (Luin sen sinun pyynnöstäsi, muuten en olisi lukenut...) Siitä on aika kauan kun luin sen, mutta muistan silti, että putosin pari kertaa juonen käänteistä.
Ei ollut kylläkään kirja mikään kirjallisuuden riemuvoitto.
Se oli kyllä hyvin keksitty, että päähenkilö (tai yksi niistä päähenkilöistä) oli puhuva kana ulkoavaruudesta. Sitten vielä se kirjan loppu, siinä kyllä huomasi että kirja jäi kesken. (kun luki viimeisiä lauseita, ensimmäinen ajatus oli TÄH???)

Poissa Emily Le Strange

• pikkusyöjätär
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2005, 16:35:48 »
Olen lukenut, ja myös ihmetellyt sitä ettei kukaan muu ole tuntunut tietävän siitä. Siitä on aika kauan kun sen luin, taitaa olla melko montakin vuotta, enkä osaa siksi paljon eritellä mielipiteitäni, mutta olen aina katsonut hyväntahtoisesti kirjaa sen jälkeen kun olen sen kirjastoautossa nähnyt.

Mutta niin, pidin aivan valtavasti. Ei se ihan lempikirjojen listalle yllä, sillä niitä on muutenkin liikaa, mutta aivan loistava ja erilainen teos. Jatkon luen ehdottomasti kun sellaista ilmestyy.
Olen olento jolla ei ole kunnollista nimeä, olen haava maailman kyljessä. Mutta olen myös se täydellinen muukalainen jota rukoilit aina lapsena - että tulisin ja veisin sinut pois, sanoisin sinua kauniiksi, nostaisin sinut alastomana kadulta ja kantaisin ikkunan kautta Taivaaseen.

Fessa

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2006, 17:13:22 »
Olen lukenut, ja tykkäsin. Aikaa tosin on jo reilusti yli vuosi joten yksityiskohdat eivät ole kovin hyvin muistissa[Sokea Pianonvirittäjä, wtf O_o :D], pitäisi varmaankin lukea uudestaan joskus kunhan tässä kerkeää.

Ei ollut ryppyotsaisesti kirjoitettu. Tykkäsin kaikista uusista teorioista maailman synnystä yms., mitä kirja esitti, ne oli kerrottu yksinkertaisenrealistisenhöperöllä tavalla. Ja minä noin muutenkin tykkään scifistä <2

Lempikohtaa en ehkä uskalla ruveta erittelemään juuri tuon kaukaisen lukuajankohdan takia. Olihan se juuri tämä kirja missä päähenkilö [eli Jii]meni sinne jättimäiseensuureen torniin? Mitä siellä oli, puhelin? Kuitenkin kuvailtaessa sen tornin kokoa olin aivan ihmeissäni ja vakuuttunut, se etten osannut kuvitella sitä vain lisäsi todentuntua.

Lainaus käyttäjältä: "the Pearl"
Colin Thompson on sanonut, että Uudesta Eedenistä tulee nelikirjainen sarja.

Jatko-osia, wehuu \o/
Onko missään tietoa, milloin niitä olisi tulossa?
Olen koittanut aina välillä kirjastossa käydessäni koittanut kuikuilla josko uusia osia olisi tullut mutta ei ole tärpännyt.

Lainaus käyttäjältä: "the Pearl"
Mitä mieltä olette siitä?

Eihän neljä kirjaa ole vielä paljoa. Melkein sama kuin trilogia, vain yksi osa enemmän. Kyllähän pottereitakin on tulossa ainakin seitsemän osaa :D