Kirjoittaja Aihe: Suosikkiruokasi maailmalta  (Luettu 2655 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
Suosikkiruokasi maailmalta
« : Tammikuu 18, 2005, 18:26:36 »
Minulle ruoka on aina ollut tärkeä asia. Tykkään tehdä ruokaa itse, käydä toisinaan ravintolassa syömässä ja totta kai yleisestikin syödä jonkun muun tekemää ruokaa... Erityisesti olen kiinnostunut eri maiden ruokakulttuureista, ja yläasteella olikin kivaa, kun kotitaloudentunneilla saimme perehtyä eri maiden ruokakulttuureihin ja valmistaa erilaisia ruokia. Meidän ryhmämme toteutti turkkilaisen ruoan. :) Harrastan ruoanlaittoa kotioloissa, ja olen käynyt muutaman työväenopiston ruokakurssinkin.

Suosikkiruokani tulee aika lailla Meksikosta (pidän todella paljon tulisesta ruoasta, ja meksikolainen ruoka on tottahan toki sellaista. Meksikolainen on myös kaunista, kauniit värit..), Kiinasta (olen käynyt työväenopiston kiinalainen ruoka-kurssillakin!) ja tottahan toki pidän myös intilaisesta ja italialaisesta ruoasta. Myöskin amerikkalainen ruoka iskee, ja Suomessahan suurin osa "meksikolaisista" ravintoloista on oikeasti texmex-paikkoja, eli sekoitus meksikolaista ja amerikkalaista ruokakulttuuria.

Suomeen olen jäänyt kaipaamaan Burgerkingiä. MIKSEI Suomessa ole Burgerkingiä? Lontoossa ja Floridassa käydessäni ihastuin Burgerkingin hampurilaisvalikoimaan, josta löytyi paljon vaihtoehtoja ei-punaista-lihaa-ruokavaliota noudattavillekin.  Noh, odotan toiveikkaana, että Burgerking laajenisi Suomeenkin... Tukholmassahan niitä jo onkin. Perulainen ruoka saa minussa aikaan kauhun väristyksiä. Ystäväni oli siellä matkalla, ja heidän leiriruokavalionsa piti sisällään mm. marsua. En missään tapauksessa voisi syödä marsua tai koiraa. Heinäsirkkoja tai toukkia, mitä esimerkiksi Thaimaassa tarjoillaan, voisin olla hyvinkin kiinnostunut maistamaan.

Minkä maalaisesta ruoasta pidät eniten, miksi? Mitä ruokaa/ruokapaikkaa kaipaisit Suomeen, miksi? Onko sinulla ennakkoluuloja jotain ruokakulttuuria kohtaan? Oletko itse opetellut laittamaan erikoisempia ruokia esimerkiksi ruokakurssien avulla?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2007, 17:06:33 kirjoittanut Derica Tonks »
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Tuvaton
Suosikkiruokasi maailmalta.
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2005, 18:42:42 »
Rakastan kamalasti kiinalaista ruokaa. Olen siihen suorastaan hulluna. Käymme toisinaan syömässä kiinalaisissa ravintoloissa ja äitini tekee myös itse kiinalaista ruokaa usein (ja sen jotenkin vielä maistumaan samalta kuin ravintoloissa).

Myös italialainen ruoka vie kielen mennessään, kuten sanotaan. Olin kesällä Italiassa ja ruuat olivat jotain aivan tajuttoman fantastista^ Varsinkin tomaatit ja mozzarella olivat jotain niin ihmeellistä. Suomen tomaatit ovat ihan eri makuisia kuin Italian tomaatit (ihan oikeasti). Ja Italian pastat ja pizzat ovat uskomattomia nekin. Italiaan kannattaa matkustaa jo pelkän ruuan takia. :)

Olen aika ennakkoluuloinen ruokalajeja kohtaan, mutta usein maistan aina kaikkea vähän ja sitten saatan rakastua siihen ruokaan. Tosin en kyllä pystyisi syömään mitään noita heinäsirkkoja yms. ja simpukatkin  kuulostavat minusta aika pahoilta...

Itse olen aika huono ruuanlaittaja. Onnistun aina tekemään jotain väärin, jos kokkaan. Leipomisesta tykkään enemmän ja suklaaneliöt ovat varsinainen bravuurini.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2005, 20:02:55 »
Minä tykkään texmex-ruoista, kuten tortilloista, jotka kuuluvatkin lempiruokiini. Kaikki tulinen (mutta ei liian) saa kyllä kannatusta. Kreikkalaiset jutut kuten feta ja oliivit kuuluvat myös herkkuihin. Kiinalaista en oikeastaan ole suuremmin syönyt, mutta sen voin sanoa että nuudeleista en tykkää! En tykkää spagetistakaan, vaikka pastasta kylläkin. Ikään kuin ne maistuis jotenkin erille, mutta silti... Burgerkingiin palaten, minä en tykkää niiden hampurilaisista niin paljon kuin vaikka Hesburgerin hampurilaisista. On kyllä totta, että siellä kasvissyöjiä on ajateltu enemmän, mutta sen tavalliset hampurilaiset ei vaan iske. Ne pihvit on silleen "liekitetty" tai siis, että ne on pinnalta ikään kuin palaneita. Ainakin minulla. Ja siinäkin minkä viimeksi siellä söin, oli kaksi pihviä.. Aaarrgghh.. No niin, asiaan taas. Yleensäkin olen kiinnostunut maistamaan uusia ruokia, vaikkakin aika paljon pitäis saada ennen kuin söisin jotain koiraa tai muuta. Ei ei, se on jo liian eksoottista. Mutta jos joku hyvin naamiois sen joksikin muuksi, niin saattais tuo mennäkin... Itse en pahemmin kokkaile, mitä jotain herkkuja leivon joskus taikka jotain ruokaakin, mutta tortillat meillä teen aina minä. Sen minä osaan.

*muokkailee* Decamerone: Ai, eikö ne kaikki Burgerkingin pihvit olekaan liekitetty? Ja minä kun en ole tuota tiennyt. No, ensi kerralla sitten.
Humor me.

Loitha

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Tammikuu 18, 2005, 20:25:36 »
Pidän kyllä tulisista ruoista kun sille päälle satun, ja isipappani on onneksi aika innostunut eri maiden keittiöistä. Tavallinen kotiruoka on useimmiten thai-pöperöitä yms. Kiinalainen ja intialainen ruoka on hyvää. Samoin texmex-ruoka. Eikä eri puolilta afrikkaa tulevia ruokiakaan saa unohtaa.
Eniten pidän kuitenkin ranskalaisen keittiön ruoasta. Voi, kerma ja viini... Nami. Hyvää ja epäterveellistä.

Useimmiten olen aika ennakkoluuloron ruokien suhteen. Tiedän kyllä mistä en pidä, enkä varmasti syö esim. anjovista koska en pidä siitä. Mutta menen yleensä ravintoloissa "Kaikkea pitää kokeilla"-periaatteella ja ulkomailla paras keino valita ruokansa on tökätä sokkona ruokalistaa. (Varsinkin jos ei tajua saksan kielisestä ruokalistasta mitään..)

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2005, 21:14:17 »
minzu: Burgerkingissä on tosiaan kaksi "liekitettyä" hampurilaista, whopper,ja chicken whopper. Mutta kuka pakottaa valitsemaan jommankumman, ellei niistä pidä? Avokki tosin piti niistä erityisesti... Mutta menipä vähän ohi aiheen. :D Halusin vain sanoa, etteivät ne kaikki hampurilaiset ole sillä tavalla valmistettuja, whopperit vain.
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Poissa Adelia

• Talvisialu
  • Hirnyrkki
  • wandering free
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2005, 14:31:28 »
Itse pidän Välimeren maiden herkuista. Italialainen, espanjalainen ja kreikkalainen keittiö ovat kaikki erilaisia, vaikka maantieteellisesti ruoka rakennetaan paljon samoista aineksista. Italian kulttuurin innoittamana aloitin juuri Italian alkeiskurssin koulussa. Kreikkalainen ja espanjalainen keittiö ovat tulleet tutuiksi ulkomaanmatkoillani. Kreikkalaisen keittiön saloihin on perehdyttänyt myös kreikkahullu äitini, jonka erikoisalaa on giouvetsi. Lausutaan juvetsi. Kreikkalaisen keittiön suosituin ja maailmallelevinnein on ruoka on varmasti horiatiki, maalaissalaatti, jota tarjoillaan monessa ravintolassa nimella kreikkalainen salaatti. Espanjalaisesta keittiöstä suosikkini on paella, kunhan siinä on paljon katkarapuja ja simpukoita. Paellahan on ruoka, mihin voi lisätä kaikenlaisia kasviksia, erilaisia lihoja, mereneläviä yms. riisin joukkoon. Makuelämys on tosiaan parhaimmillaan aina ruoan alkuperämaassa. Ei Suomessa ole niin hyvää fetaa kuin esim. Kosin saarella tai missä päin Kreikkaa tahansa.

Lainaus
Suomen tomaatit ovat ihan eri makuisia kuin Italian tomaatit (ihan oikeasti)

Asia on näin.

Itse en ole ruoanlaittoihmisiä kovin usein, mutta aina kun sille päälle satun, niin teen todella jotain. Bravuurini on tietysti hyvä jauhelikastike spagetin kanssa. Nimenomaan niin päin.

//En viitsi näin lyhyttä asiaa tunkea uuteen viestiin. Meillä kotona tuo tsatsiki tehdään niin, että jogurtin annetaan valua suodatinaperin läpi vahintään yön yli. Jogurtista tulee kiinteämpää ja sellaista, että sitä voisi kuvitella tunkevansa tsatsikiin. (Suomalaisittain noin kirjoitettuna. Kreikaksi tzatziki.)
BARROIK

Eldar

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2005, 15:36:40 »
Minä pidän ehdottamasti eniten texmex-ruoasta. Rakastan todella paljon tulista ruokaa, varsinkin tortillat ovat oikeilla täytteillä ihania.

Italialainen ruoka on myöskin hyvää, varsinkin mozzarella pitsa. Italiassa en ole kuitenkaan koskaan käynyt, mutta mozzarella pitsaa on meillä kotona laitettu. Olisi kiva päästä maistamaan sitä ihan paikan päälle.

Toinen ruoka mistä pidän, on kreikkalainen salaatti. Se on ihanan makuista, kunhan oliivit eivät ole vihreitä. Minusta oliivit ja feta sopivat todella hyvin yhteen.
Lempiateriani voisi vaikka olla kreikkalainen salaatti alkuruoaksi, ja pääruokana tarjoiltaisiin tortilloja. :)

Poissa Vanilja

• Poro!
  • Henkihörhö
  • God's First Mistake
    • Nappi!
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2005, 15:50:38 »
Pikkusiskoni joka on parhaillaan Etelä-Amerikassa vaihtovuotta pitämässä mailasi syöneensä marsua... sanoi maistuneen kanalta, aloin pohtia, että kun kaikkien outojen ruokien sanotaan aina maistuvan kanalta, niin mitähän se kana sitten oikeasti on...

Olen kiinnostunut ruuasta, kokiksi kun opiskelen, ja hyllystä löytyy niin suomalaisten perinneruokien, tavallisten arkiaterioiden, ala carte listan ja eksoottisten herkkujen ohjeita. Juuri tänään postilaatikosta tipahti marokkolaisen kirjekaverini lähettämä kirja marokkolaisesta keittiöstä.

Se, mikä yleensä pistää silmään, on ruokien Suomeen tullessa suomettuminen. Eli kun jokin eksoottinen herkku raahataan Suomeen, muuttuu sen maku ja koostumus vastaamaan enemmän suomalaista makua. Toki seasta löytyy yhä niitä eksoottisia yhdistelmiä, mausteita ja tekotapoja, mutta kaikki on laimennettua versiota.

Tämä on poikkeuksetta kaikista ruokakulttuureista huomattua (paitsi venäläinen, se on siirtynyt aika mukavasti omassa muodossaan tänne meille) Intiassa, Kreikassa, Itä-Euroopassa ja Arabimaissa matkusteltua, ja vältettyä niissä turistirysiä jossa kulttuurisulattamo olisi vaikuttanut ruokamakuun. Jos ottaisin Suomessa Tikka Masalaa ja maistaisin samaa Intiassa, en edes tietäisi niiden olevan samaa ruokaa.

No, tietenkin myynnin edistämiseksi tämä sulauttaminen paikalliseen makuun tehdään, mutta ehdottoman kokeilemisen arvoinen elämys on syödä sitä aitoa, paikallista tuotetta!

Suosikkia en mene listaamaan, mutta beduiinitulien antimet ovat vieneet sydämen...
Those that live in the darkness wander aimlessly...
Because they can't see.

falda

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2005, 21:19:34 »
Venäläistä ruokakulttuuria kun tuossa sivuttiin..
Niin kauan kuin muistan, on meillä perheen kesken syöty joka talvi blinejä (paksuja tattariohukaisia) erilaisilla täytteillä. Smetana, keitetty kananmuna, suolakurkut ja sipuli ovat vakitäytteitä, joskus olen blinejä popsinut hummuksenkin kanssa. Ilman blinejä ei ole talvea.
 Pelmeneistä pidän myös kovasti. Ne ovat siis hieman italialaisten raviolien tapaisia taikinanyyttejä, joihin on tungettu esimerkiksi lihaa, juustoa, perunaa tai sientä. Itse en ole niitä koskaan tehnyt, mutta joskus olisi tarkoitus perehtyä tuohonkin taitoon.
Venäläinen ruoka ei ole kokenut vielä tuollaista suurta hypetystä, joka sai mm. intialaisen ruuan purkeissa joka markettiin. Ehkä russkaja kuchnija on liian epäeksoottista markkinointilierojen makuun..^^

Rattlesnake

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Tammikuu 20, 2005, 08:36:42 »
Lempiruokiani muailmalta ovat turkkilainen ruoka(=kebab), italiainen ruoka (=pizzat & pastat) amerikkalainen (=roskaruoka) ja erityisesti kiinalainen ruoka, johon olen jäänyt koukkuun.

Kebab:

On loistavaa riisin tai ranskalaisten kera. Kebab lihan pitää tietysti olla hyvää ja otettu siitä ihme tangosta. Nimittäin kebab lastuja suoraan jostain pakaste pussista, yöks niitä ei tueta. Kastike saa olla tulista ja tietenkin valkosipulikastike on bueno kebabin kera.

Italilainen:

Pastat ovat loistavia, kun ne on kypsennetty oikein, eikä ole mitään mössöä tai kuivaa puppua (kuten koulussa yleensä). Pastan kera pitää ainakin minun kohdalla olla jotain lihaa ja yleensä myös kastike ja salaatti ovat must. Pizzat, niitä tulee syötyä liiankin usein. Pohjan pitää olla ohut ja täytteitä paljon (kebab,kinkku,sipuli & katkarapu.

Jenkki:

Elikkäs nämä hampurilaiset, ranskalaiset kokiksen kera. Se niistä sitten.

Kiinalainen:

Pekingkana on ehdottomasti suosikkini. Bambu, kana, sipuli, kastike riisin kanssa nyt on vaan loistavaa. Mausteita saa/pitää olla ja joskus tulee maustettua hieman liikaa (vedet alkaa valumaan silmistä xD), mutta ei siltikään ole ikinä liian tulista ollut. Myös currykana & kana chilikastikkeessa ovat loistavia.

Poissa Kwani

• hippi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #10 : Tammikuu 20, 2005, 09:06:04 »
Tsatziki sen täytyy olla.

Olen pienen ikäni ollut mieletön salaatti- ja dippikastikefriikki, ja lorotellut kastikkeita joka paikkaan (vasta nyt olen alkanut päästä siitä eroon pakosta, koska outokumpuni kasvaa). Lapsena syötiin kaverin kanssa kartanon salaattikastiketta voileipäkeksien päällä, ja vaalean leivän kanssa useimmat töhnät ovat hyviä. Valkosipulia olen myös aina rakastanut, ihan pienestä asti.
Joten voiko olla parempaa, kuin kupillinen herkullista kastiketta, johon on tarkoitus upottaa rapsakkaa vaaelaa leipää ja pistää sitten suuhun. Oi, se on hyvää.

Yrityksistä huolimatta ei ole onnistunut kotona tehdä samanlaista, kuin se Kreikassa (tai siis Rhodoksella) oli, suomalainen jogurtti on erilaista ja kurkkuja ei tule valutettua tarpeeksi. Myöskään Rhodokselta tuotu pussillinen tsatzikimaustetta ei taannut oikeaa makua.
Äiti epäili, että ainakin hotellilla ollut aamiaisjogurtti olisi ollut tehty vuohenmaidosta, koska se oli eri makuista (ja tosi tönkköä) suomalaiseen verrattuna. Eli jos kreikkalainen tsatziki tehdään siitä, maku on tietysti eri.

Tästä hypetyksestä huolimatta tsatzikihan on oikeastaan ennemmin alkupala, kuin pääruoka. Mutta mitäs siitä, se on herkullista.

Itse teen kotona usein wannabe-kiinalaista tai -thaimaalaista tai niiden sekoitusta. Joka tapauksessa jonkinlaisia wok-vihanneksia, mausteita mitä löytyy (esimerkiksi sitruunaruohoa ei koskaan löydy), ja vaikka kookosmaitoa. Joskus riisiä tai nuudeleita. Hyvää. Tulisuuttakin olen opetellut sietämään (lähinnä ihan mustapippurilla), ja se auttaa kyllä huomattavasti, jos joutuu syömään sellaisen ihmisen luona, joka rakastaa chiliä. :)

Lisäys vielä muuten tuohon muuhun kreikkalaiseen ruokaan noin yleensä, esimerkiksi moussakasta en pitänyt ollenkaan, tosin sitä tarjonnut seisova pöytä olikin vähän kyseenalainen yleiseltä laadultaan. Kreikkalainen salaatti oli hyvää, siinä oli öljyä, mitä äiti ei laita itse tehtyyn, mutta minusta oli hassua, että kaikissa ravintoloissa oliivit oli laskettu (tai siis siltä se vaikutti, että niitä ei vain heitetä siihen päälle). Ovatkohan ne niin arvokas ainesosa? ;)

Minusta oli ääretömän hauskuttavaa hoksata, että monissa maissa on oma sellainen "pyttipannu", kaikilla tyylillään. Espanjassa paella, Italiassa pizza jne.. Kaikkiin laitetaan sitä mitä sattuu olemaan, tai resepti on ainakin alunalkaen niin kehitetty. Suomessa siihen valitettavasti yleensä menee makkaraa ja keitettyä perunaa...
Voileivän voi saada tarttumaan seinään, mutta se pitää heittää todella kovaa.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #11 : Tammikuu 20, 2005, 11:14:38 »
Minä olen syömisieni suoteen aika nirso ja valikoiva, mutta toisaalta yleensä kuitenkin maistan kaikkea mitä nenän eteen tuodaan - ihan vain kokeiluhengessä.

Pidän paljon tulisista ruuista, ja minulla on muutenkin tapana lisätä joka ruokaan tabascoa, valkosipulia tai grillimaustetta (tai parhaina päivinä niitä kaikkia). Täällä päin on yksi texmex-ravintola, mutta ruoka on harmillisen kallista o_O Muuten ramppaisinkin siellä varmaan joka päivä... Tortilloita voi toki tehdä kotonakin, vaikka ei ruoanlaittoihmisiä olisikaan :)

Viime keväänä Ranskassa tuli myös maisteltua kaikenlaista, ja ihastuin esimerkiksi suklaatäytteisiin kreppeihin. Ensimmäisenä päivänä oli ruoan lisukkeena myös jotakin... äh, harmittaa, kun en kysynyt sen nimeä... hassua, hieman tulisenmakuista mitä-lie, jossa oli pieniä mereneläviä kuten simpukoita punaisessa "mömmössä" :D (Jees, minä... tarkan kuvailun mestari... *reps*)

Pidän paljon myös pastasta ja pizzasta, ja Italiaan haluaisin jonakin kauniina päivänä matkustaa.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #12 : Tammikuu 20, 2005, 18:43:06 »
Mä olen kaikkea muuta kuin kokkailuihminen. Valmisruota menee vielä. Ja ne on onneksi vielä ihan hyvälaatuisiakin.

Ulkona syöminen on kumminki kivointa.
hampurilaiset ja pizzat tietty erikseen, mutta esim. kiinalaiset ravintolat on mun 7. taivas, samaten kuin meksikolaiset.

Tacot/burritot. Uijui!
Ovat muuten suunnilleen ainoita ruokia, joiden mukana suostun kasviksia syömään.

Tai no...vokkiruoatki menee joskus...

En olekaan ikuisuuksiin käyny ulkona, ellei niitä hampurilaisia ja pizzoja lasketa.
Huomenna tulee rahaa. Pitääki suunnta Golden Dragoniin... :P
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Friikki

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Tammikuu 20, 2005, 20:39:16 »
Pidän paljon aasialaisista keittiöistä: erityisesti thaimaalaisesta ja intialaisesta. Intialaisessa keittiössä mausteiden käyttö on taidetta. Niiden lisäksi rakastan riisiä ja sitä tapaa, millä jotkin intian alueiden keittiöt käyttävät leipää ruuan suurena osana. Lisäksi jugurttien käyttö on minusta hauskaa. Milloin harvoin pääsen hyvään intialaiseen ravintolaan, se on upeaa.

Myös italialainen, erityisesti toscanalainen keittiö on vienyt sydämeni. Olen käynyt Italiassa kahdesti ja nyt kesällä menemme uudelleen Toscanaan. Italian aurinko tekee kaikista kasviksista ihania, pasta on taivaallista, ihmiset ihania, kieli.. Voi, Italia on kokonaan vienyt sydämeni. Olen ruvennut käymään italiankielen kursseillakin.
Odotan niin innolla, että pääsee taas tekemään ruokaa niistä ihanista raaka-aineista siellä.

Patja

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2005, 00:35:17 »
Oi, juuri sellainen topic, jota olen kaipaillutkin! Siispä asiaan... Jaetulla ykkössijalla kansainvälisessä keittiövertailussani kiikkuvat kreikkalainen ja japanilainen keittiö. Molemmissa arvostan erityisesti raaka-aineiden tuoreutta, mikä johtuu suurelta osin tuottajien ja kuluttajien sijainnista samoilla alueilla. Tässä vaiheessa välihuomiona sellainen, että suomesta ostettu espanjalainen tomaatti maistuu espanjasta ostettua espanjalaista tomaattia laimeammalta, sillä vientikasvikset poimitaan yleensä raakoina ja kypsytetään vasta erityisissä kypsyttämöissä.

Kreikkalainen keittiö on ehdoton ensirakkauteni, siihen minut tutustutettiin kahden vuoden maagisessa iässä. Jo sitäkin matkaa ennen olin ehtinyt ahmia oliiveja niin paljon, että annoin ylen lastenvaunuihin, mutta se ei lainkaan laimentanyt intoani. Kreikkalaisen keittiön vahvuus on juuri ruoan tuoreudessa, mutta myös yksinkertaiset, ainesosia kunnioittavat maut saavat ainakin minun kielelleni herahtamaan veden. Suosikkini Kreikasta on jo mainittu horiatiki - kivellisillä oliiveilla ja kutun- tai lampaanmaidosta valmistetulla fetalla, tietysti. Ja paprikan tulee ehdottomasti olla vihreää. Parempaa paprikaa muuten saa, kun raapustelee kaupan paprikan sisältä siemeniä purkkiin itämään, ja odottelee kärsivällisesti. Toinen lempeni kohde on tsatsiki, jonka valmistukseen Suomen oloissa voisin antaa sellaisen vinkin, että jogurtti jäykistyy jonkin verran, kun sitä säilyttää laakeassa kulhossa ilman kantta.

Japanilaiselle ruoalle menetin sydämeni kahdeksan vuoden iässä, kun äitini sattui seurustelemaan japanilaisen miehen kanssa. Tuon suhteen ansiosta myös kävin paikan päällä nauttimassa ruokakulttuurista. Kaikki japanilainen ruoka ei todellakaan ole sushia, vastoin yleistä käsitystä. Itse asiassa taisin niiden kolmen viikon aikana syödä maki-rullia ainoastaan kerran. Kahdeksanvuotiaan tyttösen ennakkoluulottomalle pienelle mielelle oli kiva päästä syömään omituisen näköisiä hedelmiä suoraan puutarhasta tai pureksia kumimaista juttua, jonka oli vaikea kuvitella olleen koskaan osa lonkeroa. Ja onhan se vieläkin kivaa, vaikka nykyään ananaskirsikat ja khakit ja mustekalat merilevineen päivineen ovatkin suomalaista arkea. Täytyykin käydä jonakin päivänä taas ostamassa wakamea, jotta pystyy ravitsemaan itseään miso-keitolla...

Yleisesti ulkomailla käydessäni rakastan - paitsi maistaa paikallista ruokaa - myöskin laittaa ainakin yhden aterian itse paikallisista aineksista. Tuoreet, paikalliset kasvikset ovat useinkin osoittautuneet hyviksi löydöiksi, ja yleensä niitä parin vuoden kuluttua matkasta alkaa saada Suomestakin.

Sen verran minun täytyy kuitenkin periaatteistani luistaa, että mitään kovin chilipitoista ruokaa en lähde syömään. Satun nimittäin ikäväkseni olemaan kyseiselle mausteelle yliherkkä, ja liian suuret annokset saavat kurkkuni vuotamaan verta. Tämän vuoksi siis monetkin aasialaiset ruokalajit saavat jäädä minulta maistamatta.

Matkoilta tai ulkomaisista resepteistä on myös mukava ryöstää vaikutteita. Itsekin tapaan nykyisin jättää pannulla valmistaessani kasvikset hieman raaoiksi, hunajaakin tulee lisäiltyä ruokaan jos toiseen. Ylipäätäänkin suomalaiset käyttävät harmittavan vähän makeita elementtejä ruoassaan, vaikka monesta opiskelijapöperöstäkin saisi oikein syötävää heittämällä sekaan lusikallisen hunajaa. Appelsiinimehusta, ananaksesta, hunajasta ja currykastiketonnikalasta saa muuten mitä mainioimman kastikkeen.

Xeemu

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Tammikuu 21, 2005, 12:39:35 »
Hömhöm. Itse syön mielelläni italialaista ruokaa. Pasta ja pizza vaan ovat niin hyviä, ettei niistä voi olla pitämättä. Pidän myös tulisesta ruoasta, joten myös meksikolainen ruoka on lähellä sydäntäni. Tacoja tulee varsinkin syötyä melko usein. Myös tuo turkkilaisten erikoisuus kebab on erittäin hyvää. Harmi vaan että täällä meillä päin on tasan kaksi kebabpaikkaa, jonne pääsee vaivattomasti (lue: pyörällä) ja molemmat ovat melko syvältä. Toisaalta jos hyppää auton rattiin voi melko nopeasti ajella kaupunkiin voi käydä syömässä hieman laadukkaammissakin paikoissa. Ja sitten kun on vielä kaveri töissä niin saan alennusta melko runsaasti.

Lysandra

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Maaliskuu 21, 2006, 19:04:26 »
Vaikken tunnekaan ruokia mitenkään erityisen hyvin, on minun pakko mainita eräs ruokalaji, joka kerrassaan vei makuhermoni mennessään kun sitä ensimmäisen kerran maistoin. Kyseessä on siis unkarilainen ruoka, pörköltti (liekö oikein kirjoitettu). Se muistuttaa tietyllä tapaa karjalanpaistia, sillä siinäkin on lihakastiketta ja perunoita. Kastike on vain paljon täyteläisempää, mausteisempaa ja ah... niin herkullista. En yksinkertaisesti voinut lopettaa syömistä, vaikka olinkin jo puolessa välissä ihan ähkyssä. ;)

Monet täällä mainitsivat italialaisen. Luonnollisesti kuulun tähän pizza-spagetti-sukupolveen myös. Jenkkiruoasta (lue hampurilaisista, lihapiirakoista yms.) sen sijaan en pidä.

Meksikolaiset tacot, tortillat sun muut ovat myös aivan tajuttoman hyviä. Joskus minä vielä menen paikan päälle syömään ihan aitoja ja alkuperäisiä. Mitä te muuten laitatte tortillan täytteeksi? Minä yleensä tungen sinne jotakin perinteistä kuten jauhelihaa, kinkkua tai kebab-lihaa ja salaattia, tomaattia ja kurkkua sekä itsetehtyä chilikastiketta.

Romaniassa tuli maistettua paikallista kalakeittoa. Se sisälsi kaikkia kalansisälmyksiä ja maistui aivan hirvittävälle. Liemikin lemusi niin... kalalle, etten yksinkertaisesti saanut sitä alas kurkustani. Toisaalta toisen kerran Romaniassa käydessäni sain maistella muita paikallisia herkkuja (nimiä en valitettavasti tiedä) ja totesin ne todella nautinnollisiksi. Eli en nyt sanoisi kaihtavani romanialaista ruokaa yhden pahan kokemuksen jälkeen.

Mitkään tällaiset suoli, silmä yms. ruoat eivät ole minun makuuni. Jotenkin näyttävät ja haisevatkin minun nenääni niin pahoilta. Se on puhdasta ennakkoluuloa, tiedän mutta minkä minä sille voin? Naudan kieltä sen sijaan haluaisin maistaa. Useimmat ovat kehuneet sen olevan ihan mielettömän herkullista. (Eikös kieli ole todella lihaisa osa eläintä?)

Ruokakursseilla en ole käynyt. Ruokaa laittamaan minut on opettanut äitini, joka on käynyt emäntäkoulun sekä keittiömestarikoulutuksen. En silti osaa laittaa kovin monia eksoottisia ruokalajeja ainakaan ilman keittokirjaa. ;)

ZebraMyy

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Maaliskuu 22, 2006, 07:55:29 »
Japanilainen ruoka on aivan ehdoton suosikkini. Sushi vie kielen mennessään. Se on hankala ja aikaavievä valmistaa, mutta lopputulos on varmasti tekemisen arvoinen! Kuulostaa typerältä, mutta sushi osoittaa sen, että merileväkin voi olla hyvää :D Yksinkertaisesti todella mainio ruoka. En ole sitä koskaan itse tehnyt, mutta meillä kotona sitä on joskus... Harmillisen harvoin, tosin.

Kiinalaisesta pidän myös kovasti, muistuttaahan se kuitenkin vähän japanilaista ruokaa. Olen kasvissyöjä (oikeastaan en syö punaista lihaa, mutta kanaa ja kalaa syön), ja kiinalaisista ja japanilaisista ruoista löytyy mukavasti vaihtoehtoja myös minulle.

Aquila

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Maaliskuu 22, 2006, 17:44:34 »
Tykkään erittäin paljon italialaisesta ruuasta, johtuu luultavasti siitä, että olen käynyt Italiassa pari kertaa ja siellä opin pitämään ruuista. Erityisesti mozzarella-tomaatti-pasta/pizza jutut on kertakaikkiaan ihania! Slurps!

Nuudelitkin on hyviä. Ennen söin pussinuudeleita kuivina suoraan pussista (ihan totta!), mutta nykyisin tykkään enemmän keitetyistä. Söin ensimmäisen kerran keitettyja nuudeleita kiinalaisessa ravintolassa, nykyisin teen niitä kotonakin.

Tykkään myös kreikkalaisesta ruuasta, tai no, ainakin kreikkalaisesta salaatista. Fetajuusto on aivan erinomaista! Syömme melkein joka aterialla fetasalaattia, mutta en ole vieläkään kyllästynyt siihen. Oliiveista en tosin tykkää, törkin ne aina syrjään. Tsatsiki on myös aika hyvää.

Ainiin, tykkään myös tortilloista, niitä opin syömään vasta vähän aikaan
sitten.

Ja onhan jotkut suomalaiset ruuatkin hyviä, kuten esim. karjalanpaisti ja karjalanpiirakat ym.

Javella

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Maaliskuu 23, 2006, 17:01:05 »
Minäkin olen tosi moniruokainen ihminen ja aina innolla maistelemassa uusia juttuja eri puolilta maailmaa. Kiinalainen ruoka on minunkin mielestäni todella ihanaa, mutta näin välimeren maihin tutustuneena ihmisenä sanoisin että rakastan:

*kreikkalaista- feta- ja cecar -salaattia (oliiveineen ja kaikineen)
*mureaa leipää pestokastikkeella
*bruchetta
*tsatsikikastike
*Kebabliha
*pitaleivät

Ja nuo ruuat maistuvat parhailta juuri siellä mistä ne ovat kotoisin....! :D

Suomalaisten ruokien kärki:

*mummon porokärkkäri ja pottumuusi
*(lisukkeena) porkkanapuolukkaa
*lapinukonkeitto reilulla aurajuustolla
*muurinpohjaletut tuoreilla mansikoilla ja jäätelöllä

Ja sitten vielä eräs ruokatapa, jonka alkuperämaasta en ole varma: Raclette. Siis se on ihmisen laiskuuden ja kulinaristisuuden riemuvoitto! Rakastan sitä!
Niille jotka ei tiedä tätä, niin selitettäköön:
Ruokapöydälle laitetaan sellainen ikäänkuin paistinpannulevy, mutta se on siis raclettepannu. Se lämpiää siinä, (jatkojohdolla seinään kytkettynä ;D) ja siihen sitten laitetaan kaikkea mahdollista; kalaa, kanaa, possua, nautaa, sipulia, katkarapuja, herkkusieniä, jotka siinä paistuvat ja niitä saa sitten ottaa omalle lautaselleen sitä tahtia kun kypsyvät. Ja sen alapuolella on vielä sellainen pienempi ritilä, jonne jokainen laittaa oman pikkupannun, jossa on vaikka paahtoleipää, hillosipulia, auraa tai muuta juustoa joka sulaa ihanasti. Ja racletessa jokainen saa höösätä ja laittaa siinä omaa ruokaansa; pöydän ääressä. Ja raclettea kun laittaa niin pitää olla hyvää seuraa! :)

Suosittelen kaikille...! :)

Calizahr

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Maaliskuu 23, 2006, 21:37:19 »
Ranskalaisista sapuskoista ihan ykkönen on ainakin raclette - siis sulatettua juustoa perunoiden ja leikkeleiden kera. Ranskassa myös kojusta ostetut crepit erilaisilla täytteillä ovat ihan must. Myös Ranskan kastikekulttuuri on loistava. Tiesittekö muuten, että ranskalainen keittö on saanut paljon vaikutteita Venäjältä?

Italialaista ruokaa Suomessa syödessä surullisen moni unohtaa antipastot (alkupalat), jotka ovat usein herkullisia. Myös pastat, risotot, cannellonit ja melkein kaikki muukin maistuvat. Italialainen jäätelö on muuten parasta maailmassa!

Nepalilaiset ja intialaiset sapuskat maistuvat myös. Ne ovat melko saman tyylisiä. Tosin en kummastakaan keittiöstä ole syönyt kuin perus curryt, tandoorit ja tikka masalat sekä tietysti naan-leipää.

Meksikossa ollessani söin aika paljon katukeittiöissä, reppumatkalla kun olin. Välillä tuli muutama päivä elettyä melkein pelkillä tacoilla, joita katukeittiöistä halvalla sai. Meksikolaisilla on muuten pakkomielle laittaa myös länsimaisiin ruokiin jalapenoja. Kerran bussimatkalla tarjoillussa kinkku-juustoleivässä oli myös aimo annos jalapenoja välissä. Eräs suosikkipikaruuistani Mexicossa oli myös torta(s), kuohkea leipä täytteellä.

Myös thaimaalainen ruoka maistuu, samoin vietnamilainen, japanilainen, yhdysvaltalainen, suomalainen, tanskalainen (ainakin smörrebröd)....
Kebabit ja gyrokset, niiden kreikkalaiset vastineet ovat myös hyviä. Sääli, etten ole mistään Suomesta löytänyt kunnon döneriä...Helsingin paras kebab löytyy muuten Falafel Cafesta Caloniuksenkadulta. Pesee kaiken maailman eerikinpippurit 5-0

ps. Eri maiden ruokakulttuureista kiinnostuneiden kannattaa etsiä käsiinsä myös Lonely Planetin Food-guideja. Toivottavasti kirjastoista löytyy. (Ovat Lonely Planetit sen verran sikahinnoissa)

Poissa viuhka

• salakielinen
  • Vuotislainen
  • Weasley is our king♥
    • livejournal
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Suosikkiruokasi maailmalta.
« Vastaus #21 : Helmikuu 21, 2007, 17:40:52 »
Omia suosikkejani ovat sushi, libanonilainen ja intialainen ruoka.

Sushi on aivan ihanaa, ne merilevärullat (en millään muista nimiä) ovat parhaita. Ne maistuvat sellaisinaan, mutta wasabin ja soijan kanssa ne ovat kuin uusi makuelämys. Sitä paitsi jokainen voi päättää ruokansa tulisuuden itse laittamalla enemmän tai vähemmän wasabia. Eikä sushia tarvitse edes syödä kovin paljoa kun on jo täynnä. Olemme myös tehneet kotona itse niitä rullia, ja hyvin onnistui! Aika kallistahan sushi on ravintoloissa, mutta niin hyvää. :3

Libanonilaisessa ja intialaisessa ruuassa minua miellyttävät ne jogurttipohjaiset kastikkeet (raita etc.) yhdistettynä johonkin mausteisempaan. Libanonilaista on tullut lähinnä syötyä perhetuttujen luona, mutta en usko sen olevan mitään mahdotonta itse kokattavaakaan. Intialaisten ruokien valmistaminen vaatii melko paljon aikaa mutta haluaisin kyllä kokeilla niidenkin ruokien tekemistä.

Kreikanmatkalla ihastuin myös paikalliseen ruokaan, viininlehtikääryleet, tsatsiki (taas jogurttia ;)) .. nam! Italialainen pasta osaa olla erittäin hyvää sekin. Kiinalaiseen ruokaan tutustuin vasta n. vuosi sitten, ja se on ihan siedettävää. Sellaiset puffettipöydät kiinalaisessa toimivat parhaiten, jotenkin minulle tulee huono olo jos syön ison annoksen jotain yhtä ja samaa paistettua riisiä/nuudelia lisukkeineen..
Don't cry because it's over, smile because it happened.

sarra

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Helmikuu 27, 2007, 13:38:17 »
Olen ennakkoluuloinen ja siksi syönkin yleensä vain hyvältä näyttävää ruokaa. Viimekesänä olimme Turkissa ja otin ravintolasta Hawai-pihvin, jossa oli ananaspalainen pihvin päällä ja sulatettua juustoa pihvin ja ananaksen päällä. Oi että se oli ihanaa nytkin tekee mieli sitä. :)

Sitten, Turkissa toisessa ravintolassa otin jotain ihmeellistä kana-ruokaa joka oli sellaisessa rauta kuvussa.. ta emmä osaa selittää, mutta kumminkin. Siinä oli kanapaloja kastikkeessa (kuulostaa ihan mun kissan ruualta x')) Ja sepäs olikin hyvää. Nam nam, Turkissa oli hyvää ruokaa, mutta sekin riippuu ravintolasta <;

Ja sitten Turkin pita leipä dippien ja näitten kanssa oli ihanaa <3

Alppitahti

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Maaliskuu 06, 2007, 12:57:56 »
Kiinalainen fondue.
Tuli syötyä aika paljon vaihtarina ollessani Sveitsissä, joskin useammin syötiin "arki-fondueta" eli juustoa ja perunaa ja leipää joka sekin oli hyvää. Kiinalaista fonfueta syötiin mm jouluna ja joinain syntympäivinä. On se vaan niin taivaallista!

......

Lisäksi tykkään lähes kaikesta italialaisesta ruuasta, vaikka mikään ei ole yhtä hyvää kuin kiinalainen fondue. Lasagne, kaikki pastat, italialainen jäätelö ja espresso ovat todella hyvää.

Poissa Meenai

• Helmisimpukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Maaliskuu 06, 2007, 14:07:47 »
Pidän lähes kaikesta kiinalaisesta ruuasta, vaikka tutustuinkin kyseiseen ruokaan vasta vähän aikaa sitten. Käyn kuitenkin aika harvoin ravintolassa syömässä kyseistä ruokaa, koska äitini osaa valmistaa itsekkin lähes yhtä hyvää - tarvikkeet löytyy Citymarketin pakastealtaasta. Ihme kyllä, suhtauduin ennakkoluullottomasti kyseisiin ruokiin, vaikka normaalisti suhtaudun aika ennakkoluulollisesti.

Pidän italialaisesta ruuasta eli pitsasta. Pitsa on oikeastaan lempiruokaani kiinalaisen ohella. Suosikkini on aivan tavallinen Margarita-pitsa. Toivoisinkin joskus pääseväni Italiaan ja maistamaan siellä pitsaa. Voisi olla hyvää. En tiedä minkä ikäisenä söin ensimmäisen kerran pitsaa. Hyvin pienenä kuitenkin.

Pidän myös meksikolaisesta ruuasta, Tacosta. Ei kuitenkaan kuulu lempiruokiini, mutta menettelee. Siskoni ja koko muu perhe on kuitenkin hulluna kyseiseen ruokaan, joten sitä tulee syötyä aika usein.