Kirjoittaja Aihe: P.G. Wodehousen tuotanto  (Luettu 1267 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vesi Y

• Muppet
  • Vuotislainen
P.G. Wodehousen tuotanto
« : Marraskuu 02, 2004, 18:02:30 »
Uskomatonta, ettei Pelham Granville Wodehousesta ja hänen tuotannostaan (Jeevesit, Blandingsit, Psmithit yms.) ole tullut keskustelua.. Siispä sellaisen laittaa pystyyn Vesi-Y.

Wodehouse on ehdottomasti suosikkini, on ollut jo pidemmän aikaa. Saanen esitellä muutamia hänen hahmojaan? Ei se mitään, esittelen silti..
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
--
No, siinä oli muutama. ^__^

Min luen Wodehouseja mieluiten englanniksi. Ovat niin kivasti kirjoitettu.
Jos kukaan ei ilmoita lukeneensa yhtään Wodehousen kirjaa, ihmettelen suuresti.

Muokkasin spoilerit. -Tinna
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2007, 22:09:00 kirjoittanut Tinna »

Maia Kupari

• Ankeuttaja
P.G. Wodehousen tuotanto
« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2004, 22:01:19 »
Jihuu, topicci Wodehousesta!
Kyllä Jeeves hoitaa on ehdottomia lempisarjojani* ja tämä ohjelma ohjasikin minut Wodehousen kirjojen pariin. Harmi vain, että Jeeves-kirjoista vain murto-osa on suomennettu, eikä muitakaan kirjoja kovin runsaasti. Englannin kielisiä Jeeves-pokkareita on hyllyssä muutama kappale. Mutta ainakaan minun englannin kielen taidolllani (L yo-kirjoituksista) ei kaikki huumori aukea ja tuntuu että paljon hauskoja sanaleikkejä ja pikku nyansseja jää huomaamatta. Pitäisi olla 30-luvun englantilainen slangi hallussa..  Suomennoksistakin tuntuu toisaalta puuttuvan "se jokin".

Muuhun Wodehousen tuotantoon olen tutustunut vähemmän, jokusen kirjan olen lukenut suomeksi. Wodehouse on kuitenkin kirjoittanut varsin paljon ns viihderomaaneja, joiden taso ei aina yllä ihan huipulle. Usein tuntuvat olevan niitä köyhä-poika-rakastaa-tyttöä-saa-perinnön-sekaannuksia-menevät-naimisiin -hupailuja, ihan hauskoja, muttei mitään maata mullistavaa.

*"Down in Nagasaki where fellows chew tobacco and women wiggy-waggy-woo.."