Kirjoittaja Aihe: Kirjanmerkeistä  (Luettu 37355 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Samiwais

• Tähtipölyä..
  • Vuotislainen
  • Be different.
  • Pottermore: MoonMarauder12
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Kirjanmerkeistä
« Vastaus #150 : Huhtikuu 14, 2010, 22:06:52 »
Minulla on vaikka miten monta kirjanmerkkiä, mutten minä niitä koskaan älyä käyttää -,-
yleensä minä vain taitan kulman tai jos tiedän lukevani ihan pian uudelleen laitankirjan ylösalaisin sivut pöytää/sohvaa vasten, kannet ylöspäin.
Käytin joskus kuoleman varjelukset postikorttia, mutta se on nyt jossain kaapin pohjalla...
Who is the more foolish, the fool or the fool who follows him?"
- Obi-Wan Kenobi

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #151 : Huhtikuu 17, 2010, 21:39:00 »
Minulla ei ole yhtään kirjanmerkkiä, käytän omissa kirjoissani jotain paperin palasta tai muistilappua. Joskus en käytä ollenkaan kirjanmerkkiä vaan muistan sivun ulkoa. Jos vain haen jotain juomista tai jotain niin silloin laitan kirjan alaspäin se sivu auki sängylle tai pöydälle, mutta en tee noin kaikille kirjoille kuten joillekin isoille kirjoille, kun pelkään että sivut lähtevät irti. Joskus otan lehdestä jonkin ihan pienen paperipalasen, niin pienen että sitä on vaikea laittaa kirjan väliin tai sitten otan vain karkkipaperin tai jonkin. :D
Kirjaston kirjat aina taitan kulmasta, mutta omia kirjoja en. :D

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #152 : Huhtikuu 25, 2010, 11:11:30 »
En omista mitään kunnon kirjanmerkkejä, käytän sellaisia esim. Tiimarista saatavia värikkäitä merkkejä, joita sitten vaihtelen, kun edellinen ei enää pysy kiinni kirjan sivulla. :D Joskus käytän myös lähintä paperinpalaa mikä nyt käteen sattuu. Eli jotain kuitteja, jostain koulumonisteesta repäistyjä kulmia ym. :D

Kirjojen kulmia en ikinä taita, ainakaan omien kirjojeni. Kirjaston kirjojen kulmia saatan taittaa, jos ei ole mitään muuta kirjanmerkkiä lähellä.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Ziva

• Korpinkynsi
  • Vuotislainen
« Vastaus #153 : Toukokuu 08, 2010, 00:54:48 »
Käytän venäjältä ostettuja, varsin hyödyllisiä kalenterikortteja,  joissa on takana pieni kalenteri ja edessä joku kuva. Nyt kun on tiikerin vuosi, on minulla tiikereitä :))
Helvettiä päinhän tämä homma on hyvällä vauhdilla menossa.

Tora -> Ziva

Poissa Sofia

• Vuotislainen
  • Pottermore: LumosVine12
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #154 : Toukokuu 31, 2010, 13:30:33 »
En keräile kirjanmerkkejä, vaikka pidänkin niistä valtavasti. :)

Joskus ala-asteaikana on koulussa tehty kirjanmerkkejä, mutta ne ovat niin kuluneita ja huonoja, ettei niitä enää voi laittaa kirjojen väliin. Ja aika rumiakin. :D Tykkään kaikkein eniten vain sellaisista merkeistä, jotka ovat kirjan välissä, eivät näy eivätkä ole mitenkään kiinni kirjassa. Ne vain ovat siellä välissä. ^^ En ikinä taita kirjan sivuja, jätän kyllä kirjan monesti ylösalaisin pöydälle. :)

Käytän yhteensä viittä eri kirjanmerkkiä. Riippuu kirjasta, minkä merkin valitsen sillä kerralla. Romanttisille kirjoille on omansa, vähemmän arvostetuille omansa jne. Lempikirjanmerkkejäni on kolme: BookPlus.fi-kirjanmerkki, jonka sain kerran ilmaislahjana kun tilasin kyseisestä kirjakaupasta kirjoja, Ylläkseltä ostamani kaunisvivahteinen luonnonmaisema-kirjanmerkki, jossa lukee "Lapin henget lahjoittavat kaikki nuo taivaan ja maan värit. Kun katson salaa, suutelevat puut tuulta, leikkii kuu tähtien kanssa, tanssivat revontulet läpi sydämeni." sekä rakkain kirjanmerkkini, jossa on Uusikuu-elokuvan näyttelijät. <3 ;)
You can be a sweet dream or a beautiful nightmare. ♥

Poissa Ringella

• Vuotislainen
« Vastaus #155 : Kesäkuu 14, 2010, 21:59:48 »
Yleensä käytän välissä postikorttia. Keräilin (eläin-sellaisia) yhdessä vaiheessa ja jäljellä on myös vanhoja onnittelukortteja, joten ne ovat aika käteviä ja kivalla kuvalla varustettuna mukavia katsoakkin. :) Mutta jos olen kirjan välistä kortin hukannut saatan laittaa väliin vaikkapa langanpätkän tai paperilapun, tilapäisesti tosin. Ikinä en voisi taittaa kirjasta sivua! En kestä naarmuja tai kurttuja muutenkaan kirjoissa... Pari "kovaakin" kirjanmerkkiä on mutta olen kokenut ne jotenkin epäkäytännöllisiksi.

Poissa Saccharine

• Introverted Assbutt
  • Vuotislainen
  • La Vita è Facile
    • Twitter
  • Pottermore: MoonWillow1269
« Vastaus #156 : Heinäkuu 05, 2010, 18:50:56 »
Yleensä kirjanmerkkinä käytän yhtä läpyskää, jossa on Johnny Deppin kuva, mutta jos luen monia kirjoja kerrallaan tulee joskus vain teitettua sivun yläkulmaan merkki. ^^ Käytän myös joskus kaupasta ostettua kirjanmerkkiä, jossa on jotain kiinalaisia/japanilaisia merkkejä ja sitten sellaista susipostikorttia. :)
"The first sign of the beginning of understanding is the wish to die."

Dragonfly

• Ankeuttaja
« Vastaus #157 : Heinäkuu 05, 2010, 21:36:11 »
Olen viimeisen vuoden ajan käyttänyt niinkin mielenkiintoista kirjanmerkkiä, kuin suklaalevyn foliopaperista taiteltua lennokkia, joka on litistynyt :'D En yleensä lue kuin yhtä kirjaa kerrallaan, joten useampia kirjanmerkkejä en tarvi. Tämä foliolennokki on toiminut erinomaisesti, mutta ei se kyllä lennä enää, ainakaan kovin hyvin :D

Poissa Metsis

• Vuotislainen
  • Curiouser and curiouser
« Vastaus #158 : Heinäkuu 05, 2010, 22:26:35 »
Olen käyttänyt kirjanmerkkinä vaikka mitä, aina kuiteista keikkalippuihin. Lempparini on auttamatta 30 seconds to marsin maaliskuun 12. päivän keikan lippu. Jos kirjassa on tällainen suojapaperi se toimii kirjanmerkkinä.
'Cause though the truth may vary
this ship will carry our bodies safe to shore.

Poissa Sid

• laiskiainen
  • Vuotislainen
  • vompatti
  • Pottermore: GoldNox21584
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #159 : Heinäkuu 05, 2010, 22:41:42 »
Mulla ei pysy kirjanmerkit koskaan tallessa. Ihme, että nykyinen kirjan merkkini, Nokian akun tunnistusohjeet, on pysynyt tallessa neljäsosan kirjasta. Kirjaa lukiessani vaihdan usein paikkaa omasta huoneesta keittiön ja vessan kautta olkkariin, joten kirjanmerkki ei pysy mukana (luen kävellessäni, en sulje kirjaa). Usein repäisen uuden kirjanmerkin jostain paperista tai nappaan ensimmäisen litteän epätärkeän asian, joka käteen sattuu. Onhan minulla nättejä merkkejä, mm. kirja-, ja simpukka-aiheiset läpyskät ja jotain koulussa tehtyjä rumiluksia jotka olen onnekseni kadottanut. Kaikkein söpöin on pitkä litteä nalle, jota en käytä ikinä.
Myös suojapaperit ja kirjastokuitit käy hyvin, mutta suojapaperit on rasittavia ja jätän ne usein hyllyyn ja kuitit hävitän.
Kirjat, joissa on valmiiksi nauha kirjanmerkkinä, on käyttäjäystävällisiä ja niistä pidän.
Afrikan sademetsissä lukuisat hienostoherrat juovat kermalikööriä.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
« Vastaus #160 : Elokuu 15, 2010, 23:19:48 »
Kirjanmerkkejä on kyllä kertynyt, mutta varsin laiskasti niitä käytän. Olen sentään luopunut sivun kulman taittamisesta, jota harrastin vuosia sitten. Minulla on hyllyjen pohjilla kirjanmerkkejä kuitenkin muutamia, löytyy ainakin Linnanmäeltä ostettu, nyt jo varsin kärsinyt kirjanmerkki. Lisäksi on jonkinlainen kirjakaupasta ilmeisesti hankitty kirjanmerkki, samantyylinen kuin Linnanmäenkin, eli taitettu pahvinpala jossa on magneetit, joilla sen saa sivuun kiinni merkiksi. Lisäksi on Harry Potter pahviläpyskä kirjanmerkkinä, sitä käytän vain Potter-kirjojen kanssa.

Yleensä kuitenkin käytän "kirjanmerkkinä" sitä, että laitan kirjan avonaisena selkämys ylhäällä pöydälle. Olen laiska ihminen, enkä jaksa aina tapella jotain merkkiä sinne väliin. Jos kuitenkin minun täytyy kuljettaa kirja jonnekin ja se on kesken, etsin jonkinlaisen läpyskän kirjan väliin merkiksi. Kortit ovat hyväksi todettuja.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
« Vastaus #161 : Elokuu 23, 2010, 13:39:35 »
Itse ennen aina tein uuden kirjanmerkin uutta kirjaa lukiessani, mutta aina se hukkui jonnekin ja päädyin taittelemaan kirjojen sivun kulmia hiirenkorville. Kesän alussa päällystin lempibändini kuvan ja päätin käyttää sitä kirjanmerkkinä. Nyt olen sitä aktiivisesti kesän alusta lähtien käyttänyt eikä ihme kyllä ole hukkunut. Johtuu varmaan juuri siitä että kuva on lempibändistäni ja muovitettu, joten näin hieman enemmän vaivaa kirjanmerkin tekemiseen kuin ennen. Ja kuitenkin tämä kirjanmerkki ei rypisty tai kastuessaan mene kuprulle vaan pysyy hyvänä ja on sitten helppo käyttää, eikä tarvitse heti uusia jos sattuu vaikka ulos sateeseen jäämään (ei olisi ensimmäinen kerta :D)

Käytän venäjältä ostettuja, varsin hyödyllisiä kalenterikortteja,  joissa on takana pieni kalenteri ja edessä joku kuva. Nyt kun on tiikerin vuosi, on minulla tiikereitä :))
Tuommoinen olisi muuten todella kiva :) Näkisi päivät samalla :D

Poissa Indigo

• Zera
  • Vuotislainen
  • Nidsi nuikuu <3
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #162 : Elokuu 23, 2010, 14:48:57 »
Ennen käytin sellaista sydämen muotoista klemmaria kirjanmerkkinä, mutta totesin että se vain pilaa kirjojen sivut. Nykyään en edes tiedä minne sen olen kadottanut. Ikinä en pitänyt kirjojen seunojen taittamisesta tai kirjan auki jättämisestä, kun lopetin lukemisen, se pilasi myös kirjaa ja sivuja omalta osaltaan. Ajoittain käytin erinäisiä paperinpaloja. Yleensä kirjastosta lainatuissa kirjoissa käytän lainakuittia kirjanmerkkinä, tiedänpä samalla milloin kirja tulee palauttaa. Mutta pääasissa nyt käytän kirjanmerkkinä postikorttia, jonka sain kaupan päälle kun ostin Kuoleman varjelukset kirjan. Postikortissa on KV:n kannen kuva. Minusta se on todella hyvä kirjanmerkki ja se ei pilaa sivuja ja sen avulla ei ole ollenkaan vaikea löytää kohtaa mihin jäin jos on epähuomiossa laittanut kirjanmerkin aukeaman keskelle, eikä siten että kirjanmerkistä pilkistää pala kirjan yläosasta.
Hän pelaa aikaa miettiäkseen tekosyitä. Oikeuttaakseen kipua sisällään.
Luulen että hän tietää hymyistä, ja katseista. Että kaikilla on teoria paremmasta.

Poissa worldsayshello

• Snivellus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SnidgetDream29844
« Vastaus #163 : Joulukuu 02, 2010, 19:16:58 »
Itselläni on ollut vaikka minkä näköisiä kirjanmerkkejä jotka aina mystisesti hukkuvat :P Kirjanmerkkejäni on ollut niistä perinteisitä kirjastokuiteista valokuviin ja vahoihin testi lappuihin. Nykyään kirjanmerkkinäni toimii käytännölliset paperiliittimet, värilliset sellaiset. Olin kerran kaupungilla ja katselin suomalaisessa kirjakaupassa kaiken maailman hilpäkkeitä ja härpäkkeitä kun osuin paperiliittimien kohdalle; paketissa on noin kahteensataan kappaletta erivärisiä paperiliittimiä. Päätin ostaa sellaisen, enkä yhtään tiennyt mihin niitä käyttäisin, mutta kun oli niin kauhean hienoja niin oli pakko ostaa :'D Kotona hoksasin että niitähän voi käyttää kirjanmerkkeinä. Nykyään se boksillinen liittimiä on yöpöytäni laatikossa ja aina jos hukkaan yhden, haen tilalle toisen ja odotan kunnes löydän taas niitä vanhoja hukanneita liittimiä ja joilla sitten voin täyttää boksin vähenevistä liittimistä :D Älykästä eikö?! Ja kaiken lisäksi ne ovat hieman löysiä, joten ne eivät jätä kirjaan minkäänlaista jälkeä, mutta se pysyy kuitenkin hyvin kiinni eikä luiskahda pois niinkuin joku paperi lappunen.
"Honestly, woman, you call yourself our mother." -George Weasley

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #164 : Joulukuu 02, 2010, 19:22:41 »
Ongelmani kirjanmerkkien kanssa on se, että ne tuppaavat päätymään aika rypistyneiksi, kun aina vääntelen niitä sormissani lukiessani tekstiä. Feeniksin killassakin oleva nauhamerkki on aika avautunut sieltä päädystä, kun silläkin olen vain leikitellyt. Lemmikkimessuilta tulin juuri 50 sentillä ostaneeksi birmakojusta hienon Cattitude-kirjanmerkin, siinä on tumman sininen tausta, tuo teksti ja kissan kuva, sekä mustat nauhat, jolla sitten näkee helposti missä kohtaa merkki on :) Todella hyvä ollut, se on päällystetty kontaktimuovillakin, joten sitä ei ainakaan aivan heti tee mieli mennä taittelemaan.

Paikalla Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
« Vastaus #165 : Joulukuu 02, 2010, 20:43:11 »
Tällä hetkellä kun Kuoleman varjeluksia luen, käytän siinä väliaikaisena kirjanmerkkinä pientä paperilappua johon joskus syksyllä kirjoitin bilsan koealueen : D Sattui säästymään jotenkn ja siitä tuli oiva kirjanmerkki.

Varsinainen kirjanmerkkini (jota käytän tällä hetkellä Hevosten laakso -kirjan kanssa) on niinkin kiintoisa kuin tämän vuoden lukujärjestys : D Kun kuitenkin luen kirjaa joka ilta, tulee siinä kirjan avauksen yhteydessä katsottua lukkaria niin tietää sitten että mitä aineita seuraavana päivänä on :D
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa Isetom

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Livejournal
« Vastaus #166 : Joulukuu 11, 2010, 23:34:51 »
Mä käytän mummon Thaimaasta tuomaa norsu-kirjanmerkkiä. Sitä ennen käytin jotain kuvia tai ne oli ylösalaisin.

Onko sellainen, missä se norsu on kiinni sellaisessa puupalassa? Jos on, niin minullakin on sellainen - ala-asteen opettajamme toi jokaiselle juuri Thaimaasta tuollaisen kirjanmerkin, taisi olla kyllä muitakin eläimiä kuin norsuja. :)

Itse en koskaan taita kulmaa. Käytän yleensä äidin ja isän Lontoosta tuomaa British Museum-kirjanmerkkiä, jossa on joku egyptiläisnainen. Ihan hyvä ja kestävä on ollut. Jos luen kahta kirjaa yhtä aikaa niin yleensä vain etsin kohdan missä olin tai käytän jotakin paperinlappusta kirjanmerkkinä.

Poissa Yamaneko

• Vuotislainen
  • I am the warrior of shadowclan
« Vastaus #167 : Joulukuu 15, 2010, 22:58:08 »
Joo, minulla on kanssa melkoinen kokoelma kirjanmerkkejä ^^
Ostettuja, koristeellisa merkkejä on melko paljon, en tiedä tarkkaa lukumäärää, ja varmasti suurin osa on hukkunut... miulla on myös kolme ihanaa pehmolelu kirjanmerkkiä, jotka kyllä lähinnä koristavat kirjahyllyäni kuin olelisivat kirjojen välissä.
Itsetehtyjä on myös pari...
Mutta vaikka merkkejä onkin paljon, en käytä niitä juuri koskaan ^^ useimmiten jätän kirjan pöydälle, hyllylle tai sängylle auki taiteltuna. Jos kirjanmerkin vältämättä tarvitsee, siihen käy hyvin (varsinkin tähän aika vuodesta) vaikka joulukortti. Muutkin paperinpalat, koulumonisteet ja omat tuherrukset kelpaavat, sekä tietysti kaikki pikkusälä kuten ponnarit, kynät, vihkot jne. Kerran repesin totaalisesti, kun avasin kirjan ja merkin virkaa toimitti kahden euron kolikko :D en enää ihmettele, miksi kirjahyllystä löytyy siivotessa kolikoita...
Where once was light,
now darkness falls
Where once was love,
love is no more                      -Gollum's song

Poissa trixie

• pallomereen piiloutunut
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ChaserDraconish148
« Vastaus #168 : Joulukuu 15, 2010, 23:32:33 »
minulla kiertää potter kirjoissa kirjanmerkkinä sellainen oveen pistettävä lappu jospa on harryn kuva ja teksti "älä häiritse, luen harry potteria" tuo on tullut jonkin kirjan mukana olisika ollut FK tai PP.

Muissa kirjoissa käytän sitten yleensä jotain postikorttia tms jos edes mitään käytän. Yleensä vaan katson sivunumeron kun lopetan ja jatkan sitten siitä :)
"kun taivaalle ilmaantuu kaksi neptunusta, se on varma merkki siitä, että syntyy rillipäinen kääpiö, Harry..."

Poissa Volga

• Suuri joki
  • Vuotislainen
« Vastaus #169 : Joulukuu 22, 2010, 22:23:10 »
Mua harmitti kamalasti, kun hukkasin äskettäin minulle rakkaan kirjanmerkin. Siinä oli hologrammikuvana Harry Potter ja se oli oikeasti hieno. Harmi kun se pääsi katoamaan.:(

Olen aika taitava kadottamaan kirjanmerkkejä ja ne kestävät minulla ehkä puoli vuotta ja sitten pitää taas jostain kyhätä uusi. Jos ikävä hukkaamis tapaus käy, niin sitten tyydyn väkivaltaisesti taittamaan kulman kirjan sivusta

Poissa Sugar

• sininen välähdys tähtien keskellä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #170 : Joulukuu 29, 2010, 23:44:29 »
Mä en monesti edes muista/jaksa käyttää kirjanmerkkiä, vaikka omistankin niitä kasapäin. En omista mitään sen "hienompia" kirjanmerkkejä, yksinkertasia lätysköitä lempiartistieni/-tms. kuvilla. Tällaisia ovat esimerkiksi kirjanmerkkini Gossip Girlistä, Blake Livelystä, Taylor Momsenista, Lily Allenista, mansikoista, kukista, Hattivateista sekä Nipsusta.

Lisäksi omistan myös sellaisen valkoisen narun, minkä päissä on vihreät pyöreät - sellaiset. Sitä käytin joskus, mutta taisin kadottaa sen. Nyt sain joululahjaksi sellaisen hopeisen "koukun" tai sellaisen, ja sitä voisinkin itse asiassa alkaa käyttää.
Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on

Sysiäinen

• Ankeuttaja
« Vastaus #171 : Tammikuu 11, 2011, 19:16:01 »
 Minulla on kirjanmerkkinä aina vähän mitä sattuu, joku random paperinpala, joka sattuu käteen kirjaa sulkiessa. Joskus en ole tarvinnut kirjanmerkkiä, mutta nykyään se on käynyt lähes välttämättömäksi, vaikka se joskus sattuu väärään väliin.

Tällä hetkellä käytän kirjanmerkkinä kasaa kirjastokuitteja. En tiedä, miksi ihmeessä en hanki jotain järkevämpää kirjanmerkkiä, enkä tiedä, miksi ylipäätään kerään kaikki kirjastokuitit kasaan. Ajattelin joskus, että pian niitä on niin paljon, että niillä voi paketoida jonkun lahjan. Ehkä niin voisikin tehdä. Tosin ainoa tuntemani henkilö, joka osaisi arvostaa sellaista lahjapaperia, olen minä itse, joten...

Poissa Kanfley

• Lemmikki
  • Vuotislainen
  • Kulki koira musta, susi suuren siimeksen
« Vastaus #172 : Tammikuu 11, 2011, 20:22:01 »
Minulla kirjanmerkkeinä toimii tavarat laidasta laitaan. Kerran Kuoleman varjeluksia lukiessa välissä oli talouspaperisuikale, seuraavalla kerralla 20 euron seteli. B''D Kirjanmerkki kirjanmerkkejä jotka on varta vasten tähän tarkoitukseen suunniteltu  ei minulla juurikaan ole, 99% tapauksista käytän jotain aika random -paperilappua, mikä riittää minulle, tosin välillä päädyn koristelemaan lappusta, esim. piirtelemässä siihen jotain.
Intohimomme ovat oikeita Feeniks-lintuja. Kun tuli tuhoaa jonkun niistä, tuhkasta nousee heti uusi.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #173 : Tammikuu 27, 2011, 20:56:06 »
Edelleen kauhistelen sivujen kulmien taittoa kirjanmerkin tai sen vastineen uupuessa D:

Itselläni on viime aikoina kirjanmerkkeinä toimineet lähinnä kirjaston lainakuitit, kun kyseessä on lainakirja. Pysyypähän tallessa ja muistan jopa katsoa, koska kirja(t) pitikään palauttaa. Omien kirjojen kanssa merkkeinä käytän lähinnä satunnaisia lappusia, joskin (itsetehtyjä) kirjanmerkeiksi tarkoitettuja merkkejä löytyy niitäkin.

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #174 : Helmikuu 03, 2011, 21:40:01 »
Minä olen aina esimerkillinen, enkä (lähes koskaan, en ainakaan pokkarien tai muiden kuin omien kirjojeni kohdalla) laita kirjaa pöydälle ns. avonaisena sivut alaspäin. Se on kuin taittaisi kirjojen niskan! Inhottavaa. u.u Toisaalta minulla on paha tapa taittaa kirjojen kulmia. Tällä hetkellä käytän kirjanmerkkinä maastokankaan palasta, joka on myös erään mikrovaltion lippu... Lisäksi minulla on muutama ihan pahvinen kirjanmerkki. Koulukirjoihin merkkaan oikean sivun laittamalla tehtäväkirjan ja lukukirjan "limittäin". Käytän hyvin harvoin mitään varsinaisia merkkejä, nuo pahvisetkin ovat kuvistunneilta mukaan tarttuneita...