Kirjoittaja Aihe: Kirjanmerkeistä  (Luettu 37362 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Vetehinen

• Ankeuttaja
Vs: Kirjanmerkeistä
« Vastaus #125 : Tammikuu 18, 2008, 18:09:44 »
No en nyt sanoisi että harraistaisin kirjanmerkkejä mutta on niitä tullu itte väsäiltyä... :) Joillakin tärkeillä kirjoilla (niin kuin Taru sormusten herrasta :D ) on oma kirjanmerkki joka on vain sen kirjan merkki ja se ei siirry minkään muun kirjan väliin. Muille kirjoille yleensä lätkäsen väliin vain jonkun lappusen ja kirjaston kirjoilla on taas se lainakuitti.

elkkuliina

• Ankeuttaja
« Vastaus #126 : Helmikuu 16, 2008, 20:20:28 »
Minä käytän aina kirjanmerkkiä. On vaan tullut semmoinen tapa. Saattaa johtua siitä, että pelkään että rikon jonkun OMISTA kirjoistani. Niihin ei saa tulla naarmun naarmua, eikä sivujakaan parane taitella. Ja jostain olen saanut päähäni, että vanha karkkipaperi, vessapaperin palanen,    vihkosta repäisty sivu tai joku muu lähettyviltä löytyvä esine on liian saastainen MINUN kirjoilleni. Kirjaston kirjoihin voin kuitenkin käyttää melkeinpä mitä tahansa. Joskus taitan sivun ylä- tai alareunan.
Minulla on kaksi kirjanmerkkiä, joita käytän eniten. Ensimmäinen on kummitädiltäni saatu tuliainen Lontoosta. Siinä on kuva kukkakedosta ja sen päällä on pieni kissan pää. Kun merkin laittaa kirjan väliin niin se kissan pää jää näkyviin, niin merkki ei katoa kirjan väliin. Siinä lukee myös seuraavasti: "I'm not asleep I'm thinking".
Toinen kirjanmerkkini on sitten lempparini. Se on semmoinen suomalaisesta ostettu pahviläpyskä, missä on vanhojen kirjojen takakansista kuva. Se on mielestäni todella kaunis ja ihanasti kulunut, joten se näyttää vanhemmalta ja sopii täydellisesti Potterien väliin. :)
On minulla kolmaskin. Se on ruskeasta karvakankaasta tehty hiiri. Kun sen laittaa kirjan väliin, niin sen pää on kirjan yläpuolella ja jalat alapuolella. Se on aika söpö, mutta en käytä sitä niin usein, koska se on aika paksu. Ja nyt se on hävinnytkin.
Aika paljon tuli sekavaa tekstiä, mutta kai te nyt saatte selvää? :D

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #127 : Helmikuu 17, 2008, 15:07:35 »
Minulla on kyllä kymmeniä kirjanmerkkejä, mutta aina kun niitä tarvitsee, niin yhtään ei ole käden ulottuvilla. Kyllähän niitä joskus tulee käytettyä, mutta monissa tosiaan on se vika, että ne tipahtavat kirjan välistä. Jos mahdollista, luen luvun aina loppuun ja kun en löydä kirjanmerkkiä, painan vain sivunumeron mieleen. Tosin yleensä käytän jotakin, mitä vain satun läheltä löytämään, paperin paloja, kyniä, kumeja yms. Joskus jopa taitan hiukan kirjan alakulmaa, mutten tee niin mielelläni, ainakaan omille kirjoilleni. Kirjaston kirjojen kanssa käytän yleensä kirjastokuittia kirjanmerkkinä.
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Jazmín

• Vampyyrityttö
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #128 : Helmikuu 17, 2008, 17:17:01 »
Ennen en käyttänyt kovin usein kirjanmerkkejä. Nyt olen kuitenkin alkanut käyttää niitä koko ajan ja on niitä aika paljon kertynytkin, vaikka suurin osa on aina hukassa, kun niitä tarvitsisi. Yleensä käytän rohkelikkokirjanmerkkiäni, joka ei luisu pois kirjojen välistä, eikä tee jälkiä reunoihin ja kaiken lisäksi, se on kivan näköinen:) Toinen aika kätevä kirjanmerkki, jota käytän paljon, on sellainen, joka kiinnittyy mangneetilla sivun reunaan. Se pysyy siinä tukevasti, eikä jätä minkäänlaisia jälkiä.

Ystäväni antoi joululahjaksi ihanan perhoskirjanmerkin, joka kyllä jättää jälkiä sivun reunoihin, mutta sitä on pakko käyttää, koska se on niin hieno :D Pitää vain yrittää laittaa se varovasti kiinni. Lisäksi minulla on Narnia-kirjanmerkki ja erinäisiä pahvisia kirjamessuilta mukaan napattuja kirjanmerkkejä, joita käytän tavallaan "varakirjanmerkkeinä", kun kaikki muut ovat hukassa.
"You shine so bright it's insane, you put the sun to shame."

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #129 : Kesäkuu 25, 2008, 11:13:29 »
En käytä varsinaisia kirjanmerkkejä (siis niitä ihan vain kirjanmerkiksi tarkoitettuja). Laitan aina kirjan väliin mitä sattuu, paperinlapun, postikortin, kynän, lapasen yms. eli mitä vain mitä käden ulottuvilla on. Kaikki hienot kirjanmerkit, joita omistan (tai olen omistanut) ovat kadonneet. Yhden paikan tiedän, mutta kivisten ulkoportaiden alta on hankala saada tuota ihaninta kirjanmerkkiä, joka minulla koskaan on ollut... Joskus tulee jäteltyä kirjoja myös auki kaikenlaisiin paikkoihin, kun kirjanmerkki on kadoksissa. Rakastan niitä kirjoja (kuten meidän Potter 5), joissa on mukana se yläreunasta kiinni oleva nauha. Sitä ei voi kovin helposti hävittää ja nuo ihanat nauhat ovatkin ainoita kirjanmerkkejä, joita en ole kadottanut :)

//En koskaan taita kirjoista sivun kulmaa merkiksi. Liian raakaa kirjaa kohtaan, minusta ainakin...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2008, 10:01:25 kirjoittanut Barella »
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Yöfani

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #130 : Kesäkuu 25, 2008, 12:24:54 »
Normaalisti taitan kirjoista kulman, mutta kirjaston kirjat ovat asia erikseen. Niihin käytän miltei aina, yleensä itse tehtyä kirjanmerkkiä. Jos vaikka puhelin soi tai tulee muu kiire,jätän joko kirjan aukinaisena "makaamaan" pöydälle kansi ylöspäin tai otan kirjan mukaan. Olen alkanut suosio enemmän tuota viimeiseksi mainittua vaihtoehtoa, sillä luen usein kun esim. puhun puhelimessa ^^

Niin..siis kirjastonkirjoissa käytän kirjanmerkkejä. Haluaisin alkaa kerätä niitä ja aionkin. Tällä hetkellä minulla on käytössä vain yksi kirjanmerkki, joka on oikeastaan hyvin kätevä, vaikka sen asettelussa saattaa joskus kestää ja se saattaa turmella sivun yläreunoja. Hieman hakaneulan tapainen. Näkö ei ole kummoinen. Sainkin sen juuri n. viikko sitten. Neljännellä tehtiin koulussakin kirjanmerkit, mutta minä..öhön..rikoin sen kulmat, eikä näkö ollut sen jälkeen kovin upea. Pitää tehdä lisää kirjanmerkkejä. Tosin jos minä käytän liuskakirjanmerkkiä, sen pitää olla kontaktimuovilla tms. päällystetty. Minunkin pitää varata huispauskorteistani tai muista vuosien varrella kaappeihin kertyneistä korteista yksi tai useampi kirjanmerkiksi.

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #131 : Kesäkuu 25, 2008, 14:36:51 »
Paksumpien kirjojen kanssa pidän kirjanmerkkiä, mut ohuemmat kirjat jätän auki ja käännän väärinpäin.
Paksummat kirjat vaan tuppaa menee rikki sillä tavalla, joten täl hetkellä miul on semmonen nätti silkkinen kirjanmerkki, missä on kuvana joku kaunis maisema. Semmonen "kangaspala". Löysin sen jostain kirjan välistä.

Sit toinen miun kirjanmerkki on semmonen naru, missä toisessa päässä on pallo, mihin on piirretty kirjatoukan naama. :D
Ja joskus jos oon esim. mökillä, enkä oo ottanu mitää kirjanmerkkii mukaa ni repäsen jostai sanomalehdestä palan ja laitan sen kirjan väliin.
- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Poissa Dorothy

• Tyylitietoinen ja elegantti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #132 : Kesäkuu 26, 2008, 10:35:17 »
Kyllähän kirjamerkeistä olisi hyötyä (ei tarvitsisi aina etsiä puolta tuntia sitä kohtaa mihin jäin viime kerralla), mutta en käytä niitä useinkaan. Joskus otan umpimähkään jonkun pöydällä lojuvan paperinpalan, mutta usein en tee sitäkään.

Miksi näin? Oikeasti kirjanmerkithän ovat monet todella hienoja ja kauniita. Niitähän voisi alkaa kerätä (innostuin nyt tästä topikista). Olen nytkin lukemassa severan paksuja kirjoja, ettei ole tosiaan hauskaa etsiä sitä paikkaa minuuttitolkulla.

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
« Vastaus #133 : Kesäkuu 26, 2008, 13:36:05 »
Ihan mikä tahansa paperinpala käden ulottuvilta käy. On niitä oikeitakin, Amazonilta tullut useampi kirjatilauksen mukana (pahviläpyskä, jossa kirjoihin liittyvä aforismi) ja suosikkini Valituilta Paloilta - kaksiosainen liuska, jonka avoimessa päässä magneettisulkija, jolloin liuska ei siis pääse lipsahtamaan pois. En ole nähnyt sitä vähään aikaan, mutta on se jossain.

Muita keinoja jättää kirja ylösalaisin tai vain muistaa sivu. Sivun taittaminen koirankorvalle on anteeksiantamaton rikos.
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #134 : Kesäkuu 26, 2008, 23:56:01 »
Minulla ei ole laisinkaan varsinaisia kirjanmerkkejä, mutta aina yritän jotain sinne kirjan väliin tunkea, sillä en mitenkään muistaisi sivunumeroita muuten. Usein käytän kirjanmerkkinä niitä kirjaston kuitteja, joista näkyy kätevästi myös päivämäärä, jolloin kirjaston kirja pitää palauttaa. Omien kirjojen väliin tungen yleensä jotain epämääräisiä lappusia, kuten kauppakuitteja, vanhoja postikortteja tai revittyjä paperinpalasia. Jokin hieno kirjanmerkki kelpaisi kyllä :>
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Kutale

• live like horses
  • Vuotislainen
    • last.fm
  • Pottermore: WolfEcho8
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #135 : Heinäkuu 01, 2008, 16:03:56 »
Käytän kirjanmerkkinä ihan mitä vaan lappusia. Yleensä valokuva on aika kätevä, koska niitä lojuu joka paikassa. Nyt olen käyttänyt kuvaa, jossa kaksi kaveriani näyttävät peukkua. Se on aika rohkaiseva, jos ei jaksaisi lukea! :> Ihan kunnollinen kirjanmerkki olisi tietysti kiva, ja minulla yksi sellainen onkin, mutta äiti on vienyt sen.
Olen viimein päässyt eroon tavasta taittaa sivun yläkulma merkiksi. Jos ei sopivaa kirjanmerkkiä satu olemaan lähistöllä, painan sitten sivunumeron mieleeni tai jätän kirjan auki ylösalaisin.
imagine none of this is real

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #136 : Lokakuu 25, 2008, 23:36:33 »
Kadun sitä etten käytä ikinä kirjanmerkkiä. Kirjat ovat vähän niin ja näin, kun laittelen ne aina noin vain ylösalaisin, tai taitan koirankorvan. Joskus yritin käyttää ainakin Harry Pottereissa joitain aiheeseen sopivia kirjanmerkkejä, joskin ne pian karkasivat jotenkin käytöstä. En vain ehdi käyttää niitä, luen niin nopiasti jatkuvasti. :) Sitten joskus erikoistapauksissa, kun pitää esimerkiksi lavastaa huone siistiksi - käytän pieniä paperilappusia jotka olen vain randomisti jostain vetäissyt. Jee.
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa last hero

• Naaperkuutiainen
  • Vuotislainen
  • Love only matters
  • Pottermore: MidnightHowl38
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #137 : Lokakuu 26, 2008, 13:57:49 »
Mä käytän mummon Thaimaasta tuomaa norsu-kirjanmerkkiä. Sitä ennen käytin jotain kuvia tai ne oli ylösalaisin.
Luulen että en varta vasten kirjanmerkkiä ostaisi, ellei satu olemaan joku todella hieno, joka on pakko saada. Kyllä kirjanmerkiksi käy mikä tahansa lappunen.
"But why's she got to go to the library?"
"Because that's what Hermione does. When in doubt, go to the library."

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #138 : Lokakuu 26, 2008, 14:17:39 »
Kirjanmerkit? Minulla? Ehei.
Joskus minulla on ollut muutamia kirjanmerkkejä (muistan yhä sen lipareen, jonka tein tyttöleirillä...), mutta kovin ahkeraksi merkkeilijäksi en ole ryhtynyt. Sain jonkinmoisen kirjanmerkin lahjaksi (aka lahjukseksi xD) yhden oppilaitoksen esittelykierroksella. En oikein ymmärrä sen ideaa, koska kirjan välistä se tippuu pois, ja jos sen laittaa kuin klemmarin kiinni sivuun, sivu rypistyy ylhäältä. Minä olen tarkka sekä omista että kirjaston kirjoista -vaikka osa saattaa lojua lattialla, niin sivut ovat aina suorassa ja puhtaat. Eli omistan taas yhden hyödyttömän kirjanmerkin...
Yleensä korvaan kirjanmerkkijutun jollakin vain, mikä käteen osuu. Pahvinpala, paperi, tikku, joskus on ollut jopa tyynynkulma, kun äkkiä vain jotakin olen käynyt hakemassa :D Jos tulee tuommoisia 'käynpäs hakemassa juotavaa' -hetkiä kesken lukemisen, laitan kirjan yleensä aukeama alaspäin sohvalle tai pöydälle.
Aina ei ole jotain, mitä saa kirjan väliin merkiksi, ja toisinaan en vain jaksa taiteilla siihen mitään -kirjan sivun taittaminenhan _ei_ tule kyseeseen. Silloin minä vain painan muistiin kirjan sivun. Yleensä muistan sen sitten myöhemminkin, mutta toisinaan pitää alkaa selailla kirjaa ihan kysymysmerkkinä, että mihinkähän minä jäin... :D
Lyhyt ja hieno yhteenveto: en käytä kirjanmerkkejä, vaan jotakin vain mikä on käsien ulottuvilla. Ja jos käsien ulottuvilla sattuu olemaan kirjanmerkki, niin sitten minä voin jopa käyttääkin sitä :D
Niin, ja kun tuolla mm. last hero puhuu kirjanmerkkien ostamisesta (en tiedä, puhuvatko muut, en jaksanut koko topaa läpi lukea :D), niin minä itse en kovin äkkiä ostaisi. Sen pitäisi olla niin upea ja mahtava, että siitä suostuisin maksamaan. Kirjanmerkiksi kun kelpaavat mitkä tahansa tarpeeksi littanat ja pienet asiat (..tyyny...okei, se kulma :D se on littana), ja merkkejä on törkeän helppo tehdä itsekkin. Niin, eli en ostaisi kuin erittäin hienon kirjanmerkin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2008, 14:20:50 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Dobrey

• Vuotislainen
  • TYMiläinen :)
« Vastaus #139 : Lokakuu 26, 2008, 16:22:09 »
Minä laitan kirjan väliin merkiksi milloin mitäkin, harvoin kunnon kirjanmerkkiä. Epämääräisiä paperinpaloja, nauhoja, jonkun kädenulottuvilla olevan vihkonkin voi vähän reunemmalle laittaa tai laitan kirjan tyynylle nurinpäin. On minulla pari "oikeaakin" kirjanmerkkiä, en vain tiedä missä. Yksi on eräältä ystävältä saamani kirjanmerkki, jossa on suloinen pieni koira. Kaverini laittoi sen mukana pienen lappusen jossa luki suunnilleen näin: "Kun olet tuollainen kirjatoukka niin päätinpä antaa sinulle kivan kirjanmerkin :D". En ole sitä kyllä juuri käyttänyt vaikka pidinkin siitä kovasti. Ei vain aina huvita kaivaa kirjanmerkkiä esille milloin mistäkin nurkasta kun on niin paljon muitakin siihen tehtävään sopivia asioita. Silloin kun minun pitää esim. käydä pikaisesti hakemassa jotain, niin vain painan sivunumeron mieleeni.
Aina kirjakaupassa katselen kaikkia mahdollisia kirjanmerkkejä ja mietin että ostaisinko, ostaisinko... mutta en sitten osta.. En vain tarvitse niitä, koska aina löytyy aina jotain sopivaa siihen tarkoitukseen. Voisihan sellaisen itse tietysti tehdä mutta minä luultavasti hukkaisin sen heti.
"But it's a true story! A true story wrapped up in fiction."

Poissa Blizzard

• Untitled
  • Vuotislainen
« Vastaus #140 : Lokakuu 26, 2008, 17:46:41 »
Minä en ole koskaan tarvinnut kirjanmerkkejä. Ne tuntuvat minusta vaivalloisilta, olivatpa sitten mitä vaan.
 Alaluokilla oli melko raivostuttavaa, kun opettajan kanssa askartelimme kirjan merkkejä aina aloittaessamme uuden lukukirjan. Jostain syystä meidän opettajastamme oli hankala uskoa, etten ihan oikeasti tarvitse sellaista...
 Muutama sanoi tuosta sivunumeron mieleen painamisesta. Se ei ole varmaan ikinä toiminut minulla, sillä jostain syystä tuollaiset jutut vaan eivät painu mieleen. Juuri ja juuri muistan sen luvun, jolla olen =)
Minä löydän lukemisenlopettamis-kohtani ihan vain etsimällä sen kohdan/lauseen, jossa olen ja jatkan lukemista. Yleensä osun saman tien oikealle aukeamalle tai sen lähelle, kun avaan kirjan. (Ehkä se on taipunut sen verran avonaisemmaksi kuin muut?) Tavallaan pystyn myös tuntemaan sormieni välissä, ovatko kirjan puoliskot yhtä paksuja kuin silloin, kun lopetin lukemisen...
 Itseasiassa minun tapauksessani ei voi puhua edes etsimisestä. Oikea kohta vain löytyy. Minulle on aina ollut itsestään selvyys, että löydän tarvittaessa heti sen kohdan, jossa olen. Joskus selailen kirjaa, mutta en ole koskaan "spoilautunut" koska keskitän kaiken ajatteluni sen oikean lauseen löytämiseen, mihin lopetin. Tämä tekniikka toimii paremmin, jos aloitan lopusta, eli lukemattomasta osasta, taaksepäin. Jos en aio lopettaa lukemista pitkäksi aikaa, laitan kirjan vain ylösalaisin johonkin.
  Kirjanmerkit ovat silti nättejä, ja olenkin monta kertaa yrittänyt opetella käyttämään niitä.
"Falling is just like flying... except there's a more permanent destination"

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #141 : Maaliskuu 04, 2009, 18:49:00 »
Minä käytän usein sellaista omatekemääni origamikirjanmerkkiä joka on aika ruma :D Se on sellainen kiva sivun kulmaan laitettava ja se pysyy paikallaan hyvin ^^ Lisäksi käytän erään rippikortin mukana tullutta kirjanmerkkiä ja isoseltani saamaa kultaista ristikirjanmerkkiä, joka tosin nyt pölyttyy raamattuni mukana ^^'

Usein käy myös niin, etten löydä mistää kirjanmerkkiä ja joudun taittamaan sivun kulman, se ei ole kivaa sillä haluan pitää kirjojeni sivut hienoina ja siisteinä :> Joskus käytän myös paperiliittimiä kirjanmerkkeinä, mutta ne tuppaavat repimään sivuja minun käytössäni joten eh ^^'

Kirjanmerkit ovat nättejä, mutta katoavaisia ja hajoavaisia :)
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #142 : Maaliskuu 15, 2009, 21:50:34 »
Omistan aika monta kirjanmerkkiä. Parhaita on ehkä viisivuotiaana saamani Nalle Puh kirjan merkki joka on tosi helppo laittaa kirjaan ja se pysyy siinä todella hyvin, mummolta viime vuonna saamani metallinen tikun näköinen litteä juttu jonka päässä on koukku. Senkin saa helposti kirjaan kiinni eikä kirjaan tule mitään jälkeä. Ja sitten on vielä tädiltä saamani mato kirjanmerkki. Se on naru jonka molemmissa päissä on vihreät pallot ja se näyttää madolta. >D Joihinkin kirjoihin se on aika pieni, mutta Potter kirjoihin se oli juuri sopiva!

Lukiessani hiplailen kirjanmerkkiä tai pureskelen sitä. :D Halkaisin kerran hampaani sen metallisen merkin kanssa kun pureskelin sitä jännittyneenä. x3 Ja siitä Nalle Puh merkistä on alaosasta lähtenyt värit pois kun nuorempana melkein söin sen.

Poissa Pomdidali

• Juustokakku
  • Vuotislainen
« Vastaus #143 : Maaliskuu 16, 2009, 18:04:30 »
Minulla on muutamia oikeita kirjanmerkkejä ostettuna jostain Yliopiston kirjakaupasta, mutta niitä käytän lähinnä vain koulukirjojen välissä. Romaanien välissä käytän milloin mitäkin, usein erilaisia postikortteja tai paperinpalasia. Ystävänpäivältä jäi vähän korttimateriaalia yli, joten askartelin itselleni pienen sydämillä koristellun kirjanmerkin joka on milloin minkäkin Twilight-saagan opuksen välissä, koska joku niistä on koko ajan kesken. Siskoni toi viikko sitten tuliaisiksi Egyptistä pergamentti-kirjanmerkin, jota olen nyt yrittänyt käyttää; etenkin kun yleensä kesken on useampi twilighti. ;)

Ennen en käyttänyt kirjanmerkkejä ollenkaan, vaan muistelin itse mihin kappaleeseen olin jäänyt tai mille sivulle. Nyt olen huomannut miten paljon helpompaa ja organisoidumpaa elämä on kun käyttää kirjanmerkkejä; lukemisen voi aloittaa heti juuri siitä kohdasta mihin jäi, eikä tarvitse yöllä silmät ristissä yrittää lukea kappaletta loppuun tai yrittää päästä jollekin hyvälle sivunumerolle (50, 100, 150, 555 jne.).
Who'd want to be men of the people
When there's people like you?

Poissa Lusitania

• Paluumuuttaja
  • Vuotislainen
  • So you screwed up
« Vastaus #144 : Maaliskuu 17, 2009, 19:19:54 »
Minä olen kanssa näitä ihmisiä, joille käsite "kirjanmerkki" on hieman kieroon kasvanut.

Kirjojen välistä löytyy milloin mitäkin, yleensä jotain tärkeitä papereita, jotka ovat olleet jossain esillä ja helposti saatavilla. Myös kirjastosta lainattujen kirjojen lainakuitit toimivat hyvin. Mutta kaikkea olen kokeillut, hiuspinneistä ja sukista lähtien.
Joskus olen itse askarrellutkin jos jonkin moisia kirjanmerkkejä. Hienoimman tein erääseen "Vihaan sinua, John Lennon" kirjaan, siinä oli John Lennonin kuva ja hopean värisellä kirjoitettuja kappaleen pätkiä. En tosin koskaan saanut luettua kyseistä kirjaa loppuun, mutta ajatus oli hieno.
Joskus Pottereita lukiessani olen käyttänyt kirjanmerkkinä Potter-aiheista postikorttia. Lopetin tämän kuitenkin, kun huomasin millä tavoin nyplään aina kirjanmerkin aivan käyttökelvottomaksi lukiessani jotain jännää kohtaa. :D
Help will always be given at Hogwarts to those who ask for it.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #145 : Maaliskuu 17, 2009, 23:21:48 »
Minulla on pari varsinaista kirjanmerkkiä itselläni. Ehdoton suosikkini on sellainen muovipäällysteinen Nasu -kirjanmerkki, jonka päästä roikkuu kivanlainen tupsu. Se on sellainen vaalean lilan sävyinen. Nasu istuu siinä korkean kirjapinon päällä kukkasia sylissään ja pari käsissäänkin. Siis E. H. Shepardin Nasu - ei tämä uudempi versio.
Kirjakaupasta ostin joskus vuosia sitten kolmella eurolla.

Käytän myös toisinaan milloin mitäkin lippusia ja lappusia, jollei kunnollista kirjanmerkkiä ole käden ulottuvilla. Hiirenkorvia teen ainoastaan omiin kirjoihini - en kirjaston - ja omiinikin erittäin harvoin.
Olen kumminkin sen verran organisoiva tyyppi, että yleensä tiedän tarkalleen, missä kirjanmerkkini kuljeksii, mutta jos esim. olen lainannut kirjastosta kirjan jota alan lukea jo bussissa, ei yleensä varsinaista kirjanmerkkiä ole saatavilla.

Omalla kohdalla ei kyllä tule nypläiltyä, varsinkaan tuota Nasu -kirjanmerkkiä. Se on hieman taittunut, mutta pysyy siis suorana, taite vain näkyy. Käytössä ihan väkisinkin tulee tuollaisia...
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Mespa

• Ankeuttaja
« Vastaus #146 : Maaliskuu 25, 2009, 20:14:16 »
Minä en käytä kirjanmerkkejä, koska olen kadottanut ne kaikki. Onneksi minua on niin hyvä muisti, että muistan yleensä kirjoista sivunumerot missä olen menossa, vaikka olisikin useampi kirja kesken. Kyllä joskus käytän kirjanmerkkiä, joka yleensä on joku vanha kuitti tai joku yhtä laadukas paperin palanen.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #147 : Marraskuu 02, 2009, 12:09:30 »
Minulla ei ole varsinaisia kirjanmerkkejä, mitkä olisivat oikeasti tarkoitettu siihen hommaan. Enkä yleensä muutenkaan käytä kirjanmerkkejä, jätän mielummin kirjan auki ja laitan sen pöydälle sivut edellä niin, että se pysyisi auki. Tai sitten taitan osan sivun kulmasta. Mutta kirjaston kirjojahan ei ole kiva taittaa, joten niiden kohdalla laitan kyllä kirjanmerkin sivun väliin, välillä sen virkaa toimittaa kirjastokuitti, välillä joku paperinpala, välillä kirjastokortti, yleensä mitä sattuu olemaan sopivasti lähellä, kerran jopa korvatulpat. :P Kyllä sieltä on löytynyt vaikka mitä muutakin ja se on yleensä ollut sen syy, miksi joka puolelta kotoamme on hävinnyt pikkutavaroita... 0:>
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #148 : Marraskuu 07, 2009, 18:06:00 »
Huonolta kuulostaa minunkin kirjanmerkkitilanteeni. Minulla on yksi vaivainen kirjanmerkki, jonka sain kerran mukaani Suomalaisesta kirjakaupasta. Ajan saatossa ja kovassa käytössä se on kuitenkin kulunut niin, että materiaali on alkanut hajota kahtia. Mutta kukas sitä huomaa, voin laittaa sen pään kirjan väliin niin ettei kukaan huomaa sitä.

Minusta, kirjallisuuden suurkuluttajana ja -rakastajana, kuulostaa kauhealta, että ihmiset voivat taittaa kirjojen sivuja tai laittaa sen sivut auki ja alaspäin johonkin makaamaan! Voin sanoa vain että hyi teitä, hankkikaa kirjanmerkki :D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2011, 19:24:01 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #149 : Marraskuu 07, 2009, 19:56:37 »
Minullakin on muutama kirjanmerkki, vaikka niitä en paljon käytä. Yhden olen tehnyt itse joskus pienenä koulun käsityötunnilla. Se on sellainen kankaasta tehty leijona, vartalo laitetaan kirjan väliin ja pää jää "roikkumaan" kirjan kannen päälle. :) Pidän siitä paljon, vaikka en kyllä tiedä, missä se on tällä hetkellä. :D

Sitten minulle on kertynyt aika kasa sellaisia ilmaisia koulusta saatavia kirjanmerkkejä. Ne ovat ärsyttäviä ja mainostavat aina jotain elokuvaa, tai kirjaa. Yksi "suosikeistani" (siis sellainen, jota inhoan yli kaiken) on Risto Räppäjä ja Viimeinen tötterö (tai joku sentapainen) -aiheinen kirjanmerkki. :D

Minunkin kirjan välistä löytyy kuitenkin yleensä kaikkea muuta kuin oikeita kirjanmerkkejä. Tarroja, joitain mainoksia, tai muuta melko litteää. Nytkin minulla on kirjanmerkkinä kynsiviila. :D Joskus, jos luen jotain kirjaa vaikka syödessä, en siirrä sitä kirjaa sen jälkeen minnekään ja sen takia kirjan välistä löytyy usein pastillirasioita tai puhelin. Sitten kun kirja menee kiinni siten, että kirjanmerkki ei näy, niin sitä "kadonnutta tavaraa" ei löydy mistään.

Ja joskus kiireessä, kun ei ehdi mitään pikkusälää kirjan väliin etsiä, niin otan tarralapun ja kirjoitan siihen Bookmark tms. :P

Minusta, kirjallisuuden suurkuluttajana ja -rakastajana, kuulostaa kauhealta, että ihmiset voivat taittaa kirjojen sivuja tai laittaa sen sivut auki ja alaspäin johonkin makaamaan! Voin sanoa vain että hyi teitä, hankkikaa kirjanmerkki!
Minä käytän aika paljon tuota tekniikkaa, vaikka minulla on kirjanmerkki. :D Ei sitä kirjanmerkkiä aina löydy. :P

Kirjanmerkit ovat kuitenkin todella kätevä keksintö, kiitos ja kumarrus niiden keksijälle! :)
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!