Kirjoittaja Aihe: Kirjanmerkeistä  (Luettu 37354 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Whatchamacallit

• Ankeuttaja
Re: Kirjanmerkeistä
« Vastaus #100 : Helmikuu 04, 2007, 16:50:24 »
Ylpeänä kerron, etten omista yhtään ainoata kunnollista kirjanmerkkiä, en ainakaan tietääkseni.

Minusta paras tapa lukea kirja on lukea se kerralla läpi. Silloin ei tarvitse kirjanmerkkejä ja juonessa pysyy parhaiten mukana. Tietenkään tämä ei ole mahdollista, jos kyseessä on jokin tuhatsivuinen kirja, jonka joutuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä jossain vaiheessa keskeyttämään.

Siinä tapauksessa, että minun täytyy keskeyttää kirja, minä useimmiten vain laitan sen pöydälle niin, että se aukeama, jota olin lukemassa, on pöytää vasten, eikä kirja siten pääse menemään sekaisin. En tiedä miten terveellistä tämä on kirjalle, mutten ole (ainakaan vielä) huomannut omien kirjojeni menevän pilalle tällaisesta kohtalosta.

Jos kirja pitää ottaa mukaan johonkin, eikä sitä voi jättää tuolla lailla pöydälle, niin minä yleensä survaisen väliin lähimmän esineen, jota en todennäköisesti heti kaipaa. Eilenkin tuli käytettyä H&M:n paidan hintalappua... Tähän tarkoitukseen kelpaa oikeastaan mikä tahansa. On minulla joskus ollut kirjanmerkkinä sukkakin, kun oli hirveä kiire lähteä, näkyvillä ei ollut mitään kirjanmerkiksi soveltuvaa, joten nappasin puhtaiden vaatteiden pinosta sukan ja läiskäisin kirjan väliin :D Junassa yritin sitten mahdollisimman huomaamattomasti poistaa sukan kirjan välistä ja toivoin, ettei kovinkaan moni katsoisi omituista kirjanmerkkiäni...

Joskus en jaksa etsiä mitään kirjan väliin, vaikka laittaisinkin sen kiinni, vaan toivon, että muistan sivunumeron vielä kun jatkan kirjan lukemista. Ihme kyllä minä yleensä muistankin sen. Tämä ei silti kuitenkaan ole kovinkaan varma keino, ja käytän sitä yleensä vain jos olen menossa jollain helposti muistettavalla sivulla, kuten vaikkapa sivulla 500.

Joskus muinoin minulla oli hirveä kasa kirjanmerkkejä. Lemppareitani olivat ehdottomasti Pikachu -merkki ja jostain Hirviökerhosta saatu hologrammimainen läpyskä. Kirjanmerkeillä on kuitenkin paha tapa mennä hukkaan (tai jäädä kirjaston kirjojen väliin), joten noista kahdestakaan ei ole kuulunut mitään kahdeksaan vuoteen.

Minä olen yksinkertaisesti liian laiska käyttämään kunnollisia kirjanmerkkejä. En jaksa pitää niitä tallessa, enkä todellakaan jaksa etsiä niitä, joten tyydyn vaihteleviin sattumanvaraisesti valittuihin esineisiin, jotka saavat toimittaa kirjanmerkin virkaa.

Bridget

• Ankeuttaja
Re: Kirjanmerkeistä
« Vastaus #101 : Helmikuu 14, 2007, 11:40:36 »
Minulla on jo jonkin aikaa ollut sellainen pahvilappu, jonka olen maalannut vesiväreillä vihreäksi. Piirsin sen reunoille köynnökset ja keräilen siihen ihanimpien kirjahahmojen nimiä. Siis lisäilen siihen sitä mukaa kun luen kirjoja. Esim nyt siinä ovat mm. Houkutuksen Edward, Neljä tyttöä ja maagiset farkut sarjan koko nelikko, Hopeatikarin Jill ja Rhodry ja vaikka ketä. (:

Iria

• Ankeuttaja
Vs: Kirjanmerkeistä
« Vastaus #102 : Maaliskuu 23, 2007, 18:58:14 »
Minä käytän postikortteja. Olen keräillyt niitä varmaan kahdeksan vuotta, eli niitä on kertynyt muutama... Ne ovat käteviä kirjanmerkkejä. Kaikki kortit eivät suoinkaan koskaan pääse kirjan väliin, vaan joukosta valikoituu se kärkijoukko, kauneimmat ja eniten muistoja sisältävät kortit, joita suosin. Ja kokoelma täydentyy koko ajan.
Jos kortteja ei saatavilla ole, taitan sivun, tai revin jostain pienen paperinpalan kirjanmerkiksi. On minulla joitakin ihan oikeita kirjanmerkkejä, mutta jostain syystä en ole tykästynyt niiden ulkonäköön.

//Ai niin joo. Onhan minulla yksi ihan "oikea" kirjanmerkkikin, josta tykkään. Se on pala viininpunaista pahvia, johon olen kirjoittanut valkoisella geelikynällä lempikirjojeni nimiä. Muistui mieleeni Bridgetin hieman samantyylisestä merkistä. ^^

Poissa Devia

• Matami Toheloitsija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Enkelipiru
    • Devia
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #103 : Maaliskuu 23, 2007, 20:24:17 »
Mä ite käytän kirjanmerkkinä sitä mikä sattuu oleen l'hellä. Kyllähän mulla muutama hieno kirjan merkki on (esim. nalle jonka "kroppa" on litistetty) mutta erinäiset paperit ne yleensä ajatutuu kirjojen väleihin koska mulla on paha tapa hukata ne tai rikkoo ne kun otan välistä pois ja pyörittelen käsissä.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #104 : Maaliskuu 31, 2007, 16:51:08 »
Kirjanmerkkinä saa toimia se esine, mikä on sopivan lähellä. Koululta saaduista pakkolukukirjoista (=ne kirjat mitä annetaan luettavaksi ja niistä ainakin meidän koulussamme pidetään koe.) taitan sivunkulmat, omista en. Itsekästä, mutta en haluakaan kirjojen jälleenmyyntiarvon laskevan. Lempikirjanmerkkini on itse väsätty, mustasta ja valkoisesta paperista tehty kirjanmerkki. Siihen olen kirjoitellut mm. lempihahmojeni nimiä luetuista kirjoista. x)

Kirjanmerkeillä on paha tapa hävitä ja ainoa kirjanmerkki, jonka olen saanut säilytettyä, on tämä mustavalkoinen kirjanmerkki. Se on jo täynnä sotkuja ja kirjoituksia, kun olen siihen piirrellyt ja kirjoitellut kaikkea jännää. x) Suosituin kirjanmerkkini lienee vanha, väliaikainen plussakortti, jonka sai ennenkä "oikea" plussakortti tuli postissa. Myös kuitit ovat suosittuja, kuten postikortitkin. Joskus hätätapauksessa olen laittanut pöytälampun sähköjohdon kirjan väliin, kun tuli vieraita, joille piti alkaa keittää kahvia eikä muutakaan kirjanmerkkiä näkynyt missään...

Kirjaston kirjat on usein luettu läpi koirankorvataktiikkaa käyttäen, en ole jaksanut lähteä etsimään kirjanmerkkiä. Jos käytän kirjanmerkkiä kirjaston kirjaa lukiessani, kirjanmerkki unohtuu väistämättä kirjan väliin, ja se katoaa ikuisiksi ajoiksi. x) That's how I do. 

Poissa Tolu

• Vuotislainen
« Vastaus #105 : Huhtikuu 29, 2007, 19:15:15 »
Olen_koukussa_kirjanmerkkeihin.
Käytän niitä aina.

On miltei synti taittaa kirjasta kulma! Tai jättää se mahalleen auki.
Minä tosin olen sellainen ihminen joka kantaa kirjoja silkkityynyillä eikä anna kenenkään koskea niihin, varsinkin jos ne ovat omiani, kirjaston kirjoille en ole ihan niin tarkka. Koskaan en lainaa rakkaimpia kirjojani kavereille, koska he voisivat "satuttaa niitä." Tiedän ja tunnustan olevani outo. Erehdyin lainaamaan erään kirjan kaverilleni, ja kirja oli pokkari, joka tuli sitten takaisin kulmat taitettuina, ja kannet sojottivat toinen kittilään ja  toinen kattilaan. Kaveri sai pienet puhuttelut miten kirjoja kohdellaan oikein.

Mutta asiaan. Lempikirjanmerkkejäni ovat nuo jo monesti mainitut Potter ovilätyskät, joita omistan kaksi. Ne ovat suurimmaksi osaksi pyhitetty vain Potter-kirjoille, mutta jos muita merkkejä ei satu olemaan lähistöllä, kelpaa sellainen myös "taviskirjan" väliin.
Seuraavana tulee tumma, paljon mustaa sisältävä kirjanmerkki, jossa on lepakoita, ja toisella puolella jotain tekstiä Bram Stockerin Draculasta. Rakastan tummia värejä, etenkin mustaa ja siksi tämä merkki miellyttää silmääni suuresti.
Sitten on muita ihan random merkkejä, joita on turha sen enempiä kuvailla. En kuitenkaan omista yhtään sellaista merkkiä jossa olisi jokin tupsu tai muu erikoisuus. Kaikki merkkini ovat suorakaiteen muotoisia. Minulle ne sopivat parhaiten. Eikun anteeksi, on yksi poikkeus! Herbinalta tuli joskus sellainen kukan muotoinen merkki, joka on myöskin hyvä käytössä.

Tein muinoin kavereilleni joululahjaksi kirjanmerkkejä, mutta he eivät ymmärtäneet hyvän päälle ;<
Olisin enemmän kuin iloinen jos saisin lahjaksi itsetehdyn kirjanmerkin!
"Sanoin että olet minun hengitykseni ja minun sydämeni syke, koko sydämeni, ääneni. Sanoin vielä, että rakastan sinua vielä silloinkin kun ne kaikki pysähtyvät. Rakastan sinua ja vain sinua kunnes kaikki maailmat ovat kohdanneet loppunsa. Menen sinne minne sinäkin menet ja taistelen rinnallasi." ~Larkin Riddock

Coqwen

• Ankeuttaja
« Vastaus #106 : Toukokuu 05, 2007, 16:27:27 »
Kirjanmerkkejä on ollut jos jonkunlaista. Hätätilanteessa mikä tahansa käsillä oleva paperinpala tai muu, mielellään litteä esine käy. Kirjojeni välistä voi löytää miltei kaikkea kolmioviivaimista matkapuhelimen laturin johtoon. Kirjastokuitit ja tarralaput ovat hyviä. Oppikirjoissa vihko tai moniste ajavat asiaansa. Viime aikoina olen mieltynyt nopeasti taiteltaviin origamikirjanmerkkeihin, jotka sitten sujautetaan sivun kulmaan. Todella käteviä, ja lisäksi niitä voi taitella miltei mistä tahansa käsiin sattuvasta paperista.

Kirjan kulmia en taittele, koska se on mielestäni kirjan turmelemista siinä missä sivujen kasteleminen tai repiminen. Tämä pätee omien kirjojeni lisäksi kirjaston ja koulun kirjoihin.

di Napoli

• Ankeuttaja
« Vastaus #107 : Toukokuu 16, 2007, 13:21:57 »
Minä aina välillä saan jostain ilmaiseksi kirjanmerkkejä ja otan niitä talteen.

Yleensä kuin luen kirjaa, en kuitenkaan muista käyttää mitään sykähdyttävää kirjanmerkkiä. Nappaan yleensä jonkun käyntikortin tai paperilappusen kirjanmerkiksi.

Toisinaan väsään itse kirjanmerkkejä. Piirrän siihen jonkin kivan kirjoihin liittyvän kuvan tai tekstin. Lempikirjanmerkkini on kuitenkin peräisin serkultani, joka työskenteli kirjamessuilla Hesari-kojussa. Hän jakoi minulle hienon mustavalkoisen kirjanmerkin, jossa oli kirjaimia, joista erottuivat H ja S.

vaula

• Ankeuttaja
« Vastaus #108 : Toukokuu 16, 2007, 22:43:41 »
  Mulla ei ole mitään vakiokirjanmerkkiä. Joku paperi mikä lähellä sattuu olemaan (muistilappu, kuitti tms.), esimerkiksi tänään tyrkkäsin pöytäliinan kulman kirjan väliin. Tai saatan jättää kirjan sillei vaan auki, jos se pysyy, tai sitte laitan kiinni ja yritän muistaa sivunumeron, mikä harvoin onnistuu. Mutta on kirjanmerkiksi kelvannut kännykkä, ponnari (ei, ei se kampaus vaan hiuslenkki), pinni ja kolikkokin paremman puutteessa. Ja oli yhteen aikaan höyhenkin (sellainen värjätty tiimarihöyhen), mutta se lenteli aina lattialle ja on värjännyt Viisasten kivestä sivujen yläreunan.
  Suosikkikirjanmerkkini on sellainen vaaleansininen pahviläpyskä, minkä yläreunassa lukee "Himolukijan merkki" ja alareunassa "Luen vielä tämän sivun ja tämän..." On jo taittunut, kulunut ja ikääntynyt, mutta silti lemppari, vaikken ole pitkään aikaan käyttänytkään (:

Minnea

• Ankeuttaja
« Vastaus #109 : Toukokuu 17, 2007, 00:58:01 »
Tiedän että kirjanmerkkiä pitäisi käyttää ihan vaan kirjan kunnossapysymisen kannalta mutta ei se vaan onnistu! Yleensä kirja makaa nurinpäin pöydällä, sohvalla taikka sängyllä. Missä vain olenkaan sattunut sitä lukemaan. Ja jos jostain syystä jotain sivujen väliin laitan niin se on yleensä se ensimmäinen asia minkä käteeni saan, kuten kauppankuitti tai muu paperin pala. Vain äärimmäisessä hätä tilanteessa taitan sivun kissankorvalle.
Rakkain kirjanmerkkini oli kuitenkin valkoinen jostain revitty pahvinpala johon olin kirjoittanut mustalla tusilla "kirjanmerkki" ja piirtänyt kukkasen, harmi vaan kun se muutossa hävisi. Se ol hieno.

Polyhymnia

• Ankeuttaja
« Vastaus #110 : Toukokuu 31, 2007, 12:06:35 »
Tein ensimmäisellä luokalla sellaisen puunlehdestä kirjanmerkin. Se on sellainen kontaktimuodilla päällystetty ja siinä roikkuu itse tehty hapsu. Se on yllättävän monta vuotta kestänyt ja olen todennut sen hyväksi. Se ei edes mennyt rikki, vaikka koira yritti syödä sen. Se on ollut nyt kaksitoista vuotta ja edelleen todella hyvä niin miksi mennä vaihtamaan. Minä en suostu lähes edes lukemaan kirjaa, jos en saa sitä merkkiä laitettua kirjan väliin. Sen takia en suostukaan lukemaan montaa kirjaa samaan aikaan. Muista merkeistä en ole tykännyt, koska ne on joko typeriä tai sitten vain kirjastonkuitteja siellä välissä, mikä ei ole kovin hyvä, sillä ne kuitenkin tuppaa hukkumaan.

Eurydice

• Ankeuttaja
« Vastaus #111 : Toukokuu 31, 2007, 18:27:40 »
Itse rakastan ostella erilaisia kirjanmerkkejä! Löydän aina kaikenlaisia kauniita, eikä niitä sitten malta olla ostamatta, vaikka rahat olisivat kuinka tiukalla. Usein kaupassa kun löydän kirjanmerkin, tulee ensimmäisenä mieleen: "Tuohan merkki olisi ideaali sitten kun alan lukea sitä ja sitä kirjaa..." Eli saatan ostaa merkin ihan jotain tiettyä kirjaa varten, mikä sinänsä on turhaa rahan tuhlausta. Kai se on jokin alitajuinen juttu yrittää tehdä lukukokemuksesta mahdollisimman nautinnollinen ja täydellisen - kirjamerkkiä myöten.

Poissa Tibby

• kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Can I have a look at Uranus too, Lavender?
    • LiveJournalini
« Vastaus #112 : Kesäkuu 14, 2007, 00:26:52 »
Tällä hetkellä luen AV:ta, ja siellä välissä sellanen ovenkahvaan ripustettava läpyskä, jossa lukee Älä häiritse, luen Harry Potteria.

Pottereita lukiessani itsellänikin on tuo kyseisen ovenkahvaan ripustettava läpyskä, jonka sai kun osti Liekehtivän Pikarin (muistaakseni). Pidän myös tuon lisäksi Potterien välissä Pahvi juttua, jossa on 1-5 Pottereiden kuvat ja toisella puolella Harry (sen sai kun osti Feeniksin Killan, kai?), sekä kirjekuorta, jonka sisällä lukee samat asiat, mitä Harry sai Viisasten kivessä kun hänet hyväksyttiin Tylypahkaan (Eli siis "Sinut on hyväksytty Tylypahkan noitien ja velhojen-kouluun" kirje :D). Pidän siis kolmea kirjanmerkkiä samaa aikaa lukiessani Pottereita. :)

Muiden kirjojen väliin laitan joko jonkin paperin palan minkä satun löytämään läheltä, tai sitten sellaisen kivan robotti kirjanmerkin.

Usein näen kaupoissa ihania kirjanmerkkejä, joita haluaisin ostaa, mutta ei ole rahaa niihin. :)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2007, 00:31:34 kirjoittanut Tibby »
"There's no need to call me sir, Professor"

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #113 : Heinäkuu 18, 2007, 10:52:12 »
Minulla on aina useampia kirjoja kesken samaan aikaan, joten tarvitsen paljon kirjanmerkkejä. Käytän kaikkia mahdollisia paperinpaloja, jotka tehtävään sopivat, mutta suosin eniten kortteja, koska ne ovat paksumpaa ja taittumattomampaa materiaalia kuin tavalliset paperit. Ne ovat muutenkin sopivan kokoisia. Kun näen ilmaiskortteja, otan niitä yleensä mukaan kirjanmerkeiksi, jos niiden kuvat vain miellyttävät. Itse asiassa käytän mieluummin kortteja kuin aitoja kirjanmerkkejä. Varsinkin sellaiset kirjanmerkit, joissa on sellainen "nipistin", jonka väliin sivu pitäisi laittaa, ovat hirveitä. Ne voivat repiä koko sivun.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
« Vastaus #114 : Heinäkuu 18, 2007, 21:48:52 »
Yleensä käytän kirjanmerkkinä klemmaria. Tosin olen nyt siihen kyllästynyt. Olen saanut joskus joitain ilmaiskirjanmerkkejä kirjakerhomainosten mukana mutta ne ovat hukkuneet johonkin.

Pari päivää sitten löysin HP-fanien sivuilta hienoja kirjanmerkkejä (http://hpfanit.vuotis.net/kirjat/dh-lahtolaskenta.php#177).
Onko kenelläkään kokemusta siitä millaiselle paperille kannattaisi tulostaa? Itse ajattelin mm. valokuvapaperia, mutta tuleeko siitä liian kiiltävä?
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Kaalikeitto

• Ankeuttaja
« Vastaus #115 : Heinäkuu 29, 2007, 07:11:09 »
Kirjanmerkit..hmm olishan se ihan hyvä jos käyttäisi kirjanmerkiä, mutta olen niin laiska etten jaksa/viitsi sellasta etsiä voihan se tietty olla joku kämäne paperiki muta en siis käytä kirjanmerkkä, koska se tippuu aina kirjan välistä, eikä sitä ikinä löydä kun sitä yrittää etsiäpuhun tässä nyt vai itsestäni en kaikistase vaan on yksin kertaisesti liian hankalaa tälläisele tyhmälle piloblondille.:D
minä laitan korvan.<3

Poissa Tinde

• Vuotislainen
« Vastaus #116 : Heinäkuu 31, 2007, 19:23:38 »
Mulla ei oo mitään ihmeellistä kirjanmerkkia yleensä käytän pientä paperinpalaa jonka olen repinyt paperin kulmasta ja ryttään sen ihan totaallisesti huonoon kuntoon.Ois mulla tosin Potter kirjanmerkki, mutta suosin huomaamatonta kirjanmerkkiäni, mutta kyllä joskus ois kiva käyttää jotain vähän hienompaa kirjanmerkkiä.Ne on oikeastaan aika hienoja.
"There's something beautiful inside you".

Uene

• Ankeuttaja
« Vastaus #117 : Elokuu 04, 2007, 04:18:09 »
Minulla on kasoittain kirjanmerkkejä. Pidän niistä, saatan ostaa jos löydän kivan, teen itse, keräilen kivoja lappusia ajatellen, että voisi olla vaikka kiva kirjanmerkki..

Totuus on kuitenkin, että nykyään en kovin usein vaivaudu käyttämään kirjanmerkkiä. Sivujen taittaminen olisi kauhistus, en ikinä tekisi niin.. Yleensä vain suljen kirjan, oikean kohdan löytäminen sujuu kuin itsestään. DH:n väliin en taitanut yhtäkään kirjanmerkkiä laittaa, jos kirjassa on paperikannet, laitan sen toisen sisääntaittuvan liehukkeen siihen kohtaan jossa olin. (Kirjoja suojelen typeryyteen asti, mutta ne paperikannet. Etenkin jos kansi on painettu myös itse kirjaan, paperikansien tehtäväksi jää suojella kirjaa.) Kännykkä toimii myös hetkellisenä kirjanmerkkinä.. :)

Mary Leathert

• Ankeuttaja
« Vastaus #118 : Elokuu 04, 2007, 17:13:22 »
Aikaisemmin minulla ei ollut mitään kirjanmerkkejä, joten jätin kirjan yleensä ikävästi selkää taittaen auki. Kulmien taittaminen tms. ei ole tullut mieleen.

Sitten lainatessani yhtä kirjaa kirjastolta huomasin, että siihen oli jäänyt kirjanmerkki mukaan. Kyseessä oli sellainen metellinen vinoneliö, jonka keskiosa oli yläosaa lukuunottamatta irti. Sen sai siin laitetua niin, että kirjan sivut olivat siellä merkin välissä. Oikein käytännöllinen hökötys, pysyi hyvin paikallaan matkoillakin, kunhan laittoi sinne useamman sivun väliin. Sitten onnistuin ilmeisesti hukkaamaan sen jonnekin.

Nyt minulla on käytössä laivalta ostettu kirjanmerkki, joka on myös metallinen, mutta siihen yhtäläisyydet loppuvat. Se on pitkä ja kirjan väliin jäävästä osasta litteä, mutta pyöristyy yläosasta ja tekee sitten sellaisen koukun. Päästä roikkuu ketju sodaliitin palasia. Kyseessä on sellainen sininen kivi. Mukana tulleen läpyskän mukaan sen pitäisi kohottaa itsetuntoa jne. Mukava hökötys ja nätin näköinen, mutta kirjaa ei se vahingossa kääntää ylösalaisin tai muutenkaan liikutella hirveästi tai se tipuu heti. Toimiikin siis paremmin yöpyötä- kuin matkalukemisen kanssa.

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: LumosQuest8
« Vastaus #119 : Elokuu 13, 2007, 15:49:30 »
Kirjanmerkkini ovat turhaan jääneet kirjojen varjoon. Himolukijana sitä ei oikein kiinnitä kirjanmerkkeihin huomiota niin paljon, kuin ne sitä ansaitsivat. Käytän siis kirjojen välissä kirjanmerkkejä. Tosin kirjanmerkki-sana on minulla aika laaja käsite... Kirjanmerkin ei tarvitse olla kaupasta osettu tai vartavasten kirjanmerkiksi askarreltu merkki, vaan oikeastaan minkä tahansa paperilapun voi "pyhittää" kirjanmerkiksi. Toisaalta, kaikki kuitit, joita kiireessä kirjojeni väliin laitan eivät ansaitse kirjanmerkki-nimitystä, vaan kun kirja on luettu ne päätyvät useimmiten suoraan roskikseen. Kirjanmerkit ovat niitä, jotka säilytetään kirjojen välissä pidettäväksi.

Minulla ei myöskään ole pahemmin kirjanmerkkejä "irrallaan" vaan kaikki käytössä olevat merkkini ovat kirjojen välissä. Merkeilläni on siis useimmiten omat "kotikirjat", joiden välistä niitä ei noin vain mennäkkään ottamaan pois. Ainoa erikoisuus tässä menettelyssäni on Hovimäki-kirjasarjan merkit (kolme kappaletta Otavan "himolukijan merkkiä") jotka eivät ole kirjakohtaisia, vaan aina kahdella kirjalla on yhteinen kirjanmerkki :P

Yksi ehdoton kirja/merkki - parini on Sofian maailma ja ala-asteeni opettajalta saatu sininen YK-liiton merkki ("Vuosituhattavoitteet teoiksi"). Tämä pari on ollut yhdessä jo kuusi-seitsemän vuotta, enkä kykene ajattelemaan, että lukisin Sofian maailmaa ilman YK-kirjanmerkkiä.

Toinen pari - joka ei ole niin ehdoton kuin edellinen - on Maailman ympäri 80 päivässä ja Helsinki-Tampere-loppu vuodelta 2004. Itseasassa tällä kirjalla on kaksi omaa merkkiä, toinen on sinitaustainen ja kamalan iso merkki, johon olen liimannut piirtämäni sulan. Sulkamerkki oli kirjan välissä ensin, mutta otettuani tämän kirjan mukaan mennessäni Tampereelle erään ystäväni kanssa (Särkänniemeen...) jäi tuo junalippukin kirjan väliin ja siellä se on ja pysyy sulan kanssa.

Hyvä esimerkki on noista "pyhitetyistä" kirjanmerkeistä on Tuulen viemää-kirjan välistä löytyvä kadulla jaettu jonkinlainen puhelinkortti/mainos, jonka nappasin kyseisen kirjan väliin ollessani Lontoossa. Minulla ei ollut mukanani kirjanmerkkiä, koska en ajatellut ottaa kirjoja mukaan ja jostain taskun pohjalta vedin tämän kirjan väliin aloittaessani lukemaan sitä hotellillamme. Korttiin on liimattu myös Waterstone-ketjun "3 for 2"-alennuslappu.

Englanninkielisen Azkabanin vangin kanssa käytän aina kirjanmerkkiä, jonka sain seitsmännellä luokalla, siinä on oma kuvani, mitta-asteikko ja nimeni.

Uusin merkkini on Heurekasta ostettu sininen kaareutuva merkki. Minulla oli tälläinen joskus kauan sitten, mutta se on jo aikoja sitten kadonnut ja käydessäni Heurekassa, vanhat muistot tulivat mieleeni ja ajattelin ostaa tämän merkin. Kotikirjaa sillä ei vielä ole.

Minulla on myös hurmaava "voisitko poistua planeetaltani"-kortti, jonka löysin kirjastonkirjan välistä ja jonka adoptoin, koska se oli niin hurmaava :)

Kaikista rakkain merkkini on kuitenkin kirjaton "Kaunispoika"-merkki, jonka olen itse tehnyt. Se on sininen ja siinä on Time Stranger Kyoko-sarjakuvan Hizuki (kopioitu suoraan sarjakuvasta). Hitzuki puolella on myös hieno vaaleansininen perhostarra. Toisella puolella on sitten Kyoko ja Sakataki (taas kopioituna sarjakuvasta... en ole hyvä piirtämään) sekä vaaleanpunainen ruusu sekä keltainen perhonen. Rakastan sitä merkkiä ja käytän sitä aina silloin kun luen kirjaa, jolla ei ole  omaa merkkiä (ja poikkeukset vain vahvistavat säännön *hymy*)

Näiden lisäksi minulla on monia mainoskirjanmerkkejä, joita sukulaiseni minulle raahaavat. Niitä käytä hyvin satunnaisesti (yleensä silloin kun Kaunispoika-merkki on jo käytössä). Lisäksi on muutamia lomalla olevia merkkejä, jotka ovat yleensä kaupasta ostettuja, joita olen laittanut säilöön (eli hukannut :P) ja joita otan käyttöön yleensä aina kuin saan ne käsiini.
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #120 : Elokuu 16, 2007, 18:07:55 »
Minulla on todella paha tapa, kun käytän kirjanmerkkinä sivun kulmaa. Taitan sen jopa kirjaston kirjoista, vaikka ei saisi :S Voivoi, täytyy yrittää karsia tätä merkin kulman käyttöä :(

Muuten en tuhlaa kirjanmerkkeihin paljon mitään, kunhan on joku lappu, mikä tahansa, kirjastolappu, tai ihan tyhjä, jostain repäisty. Tosin Marianne- karkkipaperi kuuluun aina, ja ikuisesti Liekehtivän pikarin (joskus myös Azkabanin vangin, tai muiden Pottereiden) väliin.
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa yhdys sana sankari

• ->
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #121 : Elokuu 16, 2007, 18:22:42 »
Taitan sormella sivun yläkulman niin, että lopuksi koko kirjan kaikki sivut ovat ihan pilalla. Myöskin kahvitahrat kuuluvat asiaan. :| Voisi yrittää pitää kirjoja paremmassa kuosissa, mutta kun uusiksi luen kirjoja niin on ne ihan mukavassa lukukunnossa. Muttakun sattuu olemaan luonne sellainen rikon-kaiken-vahingossa, niin eipä voi mitään.
sori kovasti

Rex Mundi

• Ankeuttaja
« Vastaus #122 : Elokuu 17, 2007, 10:28:44 »
Aarikan Hirvonen -kirjanmerkki on yksi suosikeistani. Se on naru, jonka toisessa päässä on puinen hirven pää, ja toisessa päässä "häntää" on puupallo. Tämä pysyy hyvin kirjan välissä, eikä yksinkertaisesti voi luiskahtaa vahingossa pois paikoiltaan. Ja lisäksi se on mainion sympaattisen näköinen roikkuessaan kirjan välistä.

Hirvosen lisäksi käytössä on muutama muukin, paperinen kirjanmerkki, koska usein luettavana on ainakin kaksi kirjaa samaan aikaan. Hätätapauksessa kirjanmerkin virkaa toimittaa mikä tahansa paperilappunen, mutta yleensä kirjanmerkki pitää minulla olla erityisesti siihen tarkoitukseen luotu.

Cleo

• Ankeuttaja
« Vastaus #123 : Elokuu 18, 2007, 11:06:38 »
Minunkin on saatava kertoa kirjanmerkeistäni. Tykkään niistä, ja ne ovat olleet minulla monta vuotta. Haluan numeroida ne.

1. En tiedä onko se tarkoitettu ovikyltiksi vai kirjanmerkiksi, luultavasti molemmiksi, mutta se on ovikyltin muotoinen, melkein musta HP-merkki. Yhtäällä on Feeniksin killan aikainen Harry, ja hänen yläpuolellaan lukee:
         "ÄLÄ HÄIRITSE.
     LUEN HARRY POTTERIA!"
Toisella puolella on kaikkien HP:den kannet ykkösestä vitoseen.

2. Ystävälläni sain kerran tulostaa Harry Potter Creative-cd:ltä kirjanmerkin itselleni. Valitsin Suuressa salissa lentävää Hedwigiä esittävän punan ja kullanruskean sävyisen kappaleen, jossa toisella puolella on Hedwig- ja Post Service-leimat.

Kolmas lempikirjanmerkeistäni on viivapaperille vesiväreillä maalattu kaunis hevosen pää, jossa alapuolella on tervehdys entiseltä ystävältäni. Minulla on paha aavistus, että tämä kovia kärsinyt hevosrukka on nyt viimein mennyt hukkaan. Se on suuri menetys minulle.

Nuo olivat rakkaimmat ja käytetyimmät. On hassua miten jotkut kirjanmerkit jäävät aivan käyttämättömiksi. Vaikka niitä kuinka koittaa käyttää, niin silti sitä huomaa, että jaa, taas se on tuo vanha merkki eksynyt tuonkin kirjan väliin. Yhtenä esimerkkinä voisi käyttää kerran itselleni huolella valitsemaani (etsin kuvat netistä) sinistä kirjanmerkkiä, johon olin kiinnittänyt silkkinauhan. Se oli sinänsä tosi kaunis, laukkaavia yksisarvisia ja kääntöpuolella ponimainen yksäri "Dare to dream impossible" teksteineen. Se on lojunut lukuhyllylläni monet kuukaudet, ehkä  vuodenkin, mutta käyttöön se on päässyt vain pari kolme kertaa. Sääli sitä.

Usvaneito

• Ankeuttaja
« Vastaus #124 : Elokuu 18, 2007, 21:21:20 »
Mulla saattaa pahimmillaan olla kirjanmerkkinä muistivihon sivu tai joku random-lappu. Yleensä niissä lukee suttuisella käsialalla "kirjanmerkki" ja sekin vain siksi, että tiedän kummalla sivulla olen menossa, kun avaan kirjan seuraavan kerran (eli teksti on tietenkin sen sivun puolella, jolla olen menossa). Joskus nämä random-lappuset on sen verran hienoja, että olen piirtänyt niihin jonkun kuvan, mutta aivan yhtä surkeita ne on silti ja käpristyvät yläreunasta kun kirja seikkailee aina mun mukana laukussa.

Viime aikoina olen yrittänyt päästä tästä hirvittävän-ruma-lappu-kirjanmerkkinä tavasta eroon ja olen ottanut uudeksi tavaksi käyttää postikortteja kirjanmerkkeinä. Tai no, tällä hetkellä mulla on Lancômen Hypnôse-hajuveden mainoskortti (postikortin kokoinen), jossa on tuoksunäyte takana (avaamaton). Se on ollut tosi kätevä. Koska se on jämäkämpää materiaalia, niin nurkat ja reunat ei käpristy niin nopeasti ja pokkareiden väliin sen voi sujauttaa kokonaan ja on silti helppo löytää kohta, koska se tosiaan on paksumpi. Sitten kun kortti menee mielestäni liian huonoon kuntoon, käväsen ostamassa jostain uuden, jota käytän taas monta kuukautta. Jos on useampia kirjoja kesken niin sitten on enemmän postikorttejakin.