Kirjoittaja Aihe: Internetroolipelit  (Luettu 433 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

usva

  • Ankeuttaja
Internetroolipelit
« : Syyskuu 11, 2009, 22:03:43 »
Internetissä pelattavat roolipelit ja niiden nykyinen taso - ajatuksia?

Teiltä, rakkaat vuotislaiset, haluaisin kuulla niin mielipiteita nykyisten roolipelien tasosta, yleistä keskustelua eri peleista ja itse pelaamisesta, vinkkejä hyviin ropetuspaikkoihin (mainostaminenkin sallittua, kunhan viestissä on muutakin ajatusta!) ja muuta aiheeseen liittyvää, antakaahan palaa!

Internetroolipelejähän on oman käsitykseni mukaan kahdenlaista, niin sanottua "online-peliä", mitä voi pelata jopa chateissa sekä "kerrontatyylistä" pelailua. Kerrontatyylissä pyritään mahdollisimman kaunokirjalliseen tulokseen, ottaen koko ajan huomioon toisten pelaajien hahmojen reaktiot. Sanomattakin on selvää, että meikäläinen on tuon jälkimmäisen pelaamistyylin vankkumaton kannattaja.

Nyt pelaamisessa itselläni on tullut muutaman vuoden tauko, mutta pelaamisintoni on jälleen syttynyt. Itse olen erittäin pitkäjänteinen pelaaja, joka voi samaa peliä pelata pitkäänkin eikä into lopu ensimmäisten viikkojen jälkeen. Parhaimmillaan joitain pelejä olen pelannut vuosia!

Nyt järkytyksekseni sain kuitenkin huomata, että joko erilaisten roolipelilistauspaikkojen listaamien pelipaikkojen laatu on järestään huonontunut tai sitten meikäläinen on kasvanut niistä ylitse. Itseäni ei enää hekumoita mikään HP-peli tai vampyyrikahnaukset, entistä vähemmän kummalliset furryt ja ihmiset, jotka pystyvät muuttumaan eläimiksi. Näitä tuntui olevan enemmänkin kuin tarpeeksi! Samoiten tuli huomattua, että nykyinen muotisuuntaus tässä oivassa harrastuksessa saattaisivat olla hotelli-pelit, näitäkin nimittäin löytyi.
Onko roolipelien taso huonontunut ja ihmisiltä ideat lopussa, vai onko näin että parhaimmat paikat eivät ole edes millään listoilla?

Jotenka, onko teillä tiedossa mitään hyviä ropetuspaikkoja?
Itse huomasin suureksi harmikseni, että vanha kunnon RMK (Roolipelien Maailmankaikkeus) oli pudonnut bittitaivaalta, ja RMK'n menetyksen tuskissa tuli sille kaverin kanssa luotua jatkaja, Rajaton. Ideana niin RMK'ssa kuin Rajattomassa on yksinkertainen; siellä tiivistetään yksi roolipeli yhteen topiciin, joten ajan myötä tulee saman katon alta löytymään jotain mieleistä pelattavaa jokaiselle - ja jos ei löydy, niin eikun ideoimaan ja luomaan uutta peliä.

Itse rakastan roolipeleissä kaikkein eniten sitä ihanaa luomisentunnetta. Minun ei aina niin helposti tule muuten vain kirjoiteltua novelleja ja keksittyä hahmoja sekä juonenkäänteitä - mutta näissä roolipeleissä se tapahtuu kuin luonnostaan. Jotenkin olo on vapaa samalla kuin kirjoittaa, voi päästää mielikuvituksensa valloilleen ja rellestää erilaisissa kuvitteellisissa maailmoissa hahmoillaan - ja mikä parasta, toiset kirjoittajat tulevat vaikuttamaan sinun hahmoosi ja toisinpäin. Yhtälailla koko ajan oppii uutta, imee muilta tietoa ja taitoa ilmaista asioita. Sitä on kuin eräänlaisessa kirjoittajien kommuunissa, hurvittelemassa ja pitämässä hauskaa kaunokirjallisuuden kanssa.
Puhun siis kerronnallisesta pelaamisesta, itse en ole ikinä pelannut niitä onlinepelejä.

Ohi aiheen. Olen vanha vuotislainen, niin vanha että ehti tulla se kuuluisa 500 päivää täyteen ilman että täällä tuli lukuisten syiden takia piipahdettua, ja järkytyksekseni olen huomannut vuotiksen hieman muuttuneen. Niin monta topicia vähemmän! Muistan, että keskustelua tästäkin ym. aiheesta on ollut aikaisemmin, mutta nyt en onnistunut sitä löytämään eikä vuotiksen hakukaan auttanut.

Anyway. Feel free to discuss.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2009, 22:09:36 kirjoittanut usva »

Poissa Carelna

  • pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pitikö minun sanoa jotakin?
    • Saint Walden's School
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2009, 10:17:24 »
Roolipelaaminen on ollut minun harrastukseni varmaan pari vuotta. Koululaisessa aloitin josku aikanani(pelaan siellä edelleen muutamissa peleissä), mutta se ei oikeastaan ollut kumpaakaan onlinea eikä kerronnallista, ainakaan minusta. Viestit olivat kovin lyhyitä, mutta kuitenkin tarinaa. Se on hankala selittää. Siellä pelattiin foorumilla ei chatissä.

Nykyisin pelaan Lerdionissa ja todennäköisesti, jos porukkaa tulee, pelit alkavat myös Adalegassa. Mielestäni pelien taso on hiukan ehkä laskenut, tai sitten ne ovat aina olleet sellaisia. Perusasetelmana toimii joko koulu tai hotelli tai vastaavasti hyvä vastaan paha. Lerdionissa on oikeastaan vain lajit joilla saa pelata, hiukan taustoja maailmasta ja loput saa päättää itse, eli se on melkolailla juoneton foorumi-roolipeli. Samoin Adalega, tosin siinä pohjalla on ajatus saaresta, eli Adalegasta, jonka kaksi puolta läntinen Ada ja itäinen Lega ovat keskenään riidoissa, mutta siinäkin saa paljolti päättää miten juttu toimii. Lerdionin toiminta on nyt hiukan hiipunut, eikä Adalegassa ole edes aloitettu. Lerdion on hyvä peli ja siellä on mukavaa porukkaa, mutta Adalegasta en sano mitään, koska olen itse toinen ylläpitäjä, eikä se todellakaan ole vielä käynnissä ja tietojakin hiukan puuttuu(hyvin vähän ja hiukan ehkä epäolennaisia).

Roolipelaaminen kehittää ja olen huomannut omien tekstieni mukautuvan vastapelaajan teksteihin. Jos toinen kirjottaa kovin pitkiä saan minäkin aikaiseksi pitkän ja vastaavasti jos toinen kirjoittaa lyhyen, on minullakin vaikeuksia vääntää mitään ylimääräistä. Tunnen muutamia hyviä, mutta todella dominoivia pelaajia ja heidän kanssaan pelatessani olen huomannut jääväni ehkä hioukan alakynteen ja pyrin yleensä aina antamaan myös toiselle mahdollisuuden vaikuttaa juonen kulkuun. Olen fiilispohjalta pelaillut, enkä osaa kunnon juonta kehittää peliin kovin helposti.

Että näin. (Eikä yhtään hymiötä koko viestissä!)
God blessed the broken road that led me straight to you.
Fairytaler -> Carelna

usva

  • Ankeuttaja
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2009, 15:34:36 »
Yeah, tuo pelaajien tasapuolinen vuorovaikutus voi olla joskus hankalaa ylläpitää - meitä kirjoittajia kun on niin moneksi. Joskus näiden dominoivien pelaajien kanssa joutuu totaalisesti alakynteen, aivan kuten sanoit Carelna, ja siitä on yleensä hyvin vaikea päästä takaisin siihen sopuisaan tasavaikutukseen. Ihannehan olisi että kaikki voivat yhdessä kuljettaa juonta eteenpäin, mutta joskus näiden "dominoijien" on vaikea hillitä itseään. Itse en toivon mukaan ole vastaavanlainen!
Olen joskus itsekin huomannut olleeni alakynnessä pelin aikana, jolloin oli ainoastaan mahdollista reagoida niihin toisten viesteihin kun "dominot" jyräsi päälle! Tällaiseen tilanteeseen ajauduin ollessani ujompi, joten omia puoliani en edes jaksanut pitää niin paljon kuin nyt..
Onneksi kuitenkin kaikki pelien yhteiset suunnittelusessiot pelaajien kesken auttavat tasavertaisessa juonen kuljettamisessa, joten pelaamisen ei kenenkään osalta tarvitsisi mennä "Seuraa Johtajaa" - seurapelin alle...

Itseäni rupesi nyt kiinnostamaan vielä enemmän se, mitä pelaaminen teille antaa?

Poissa Taru

  • Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2009, 17:29:00 »
Kuinka paljon te suunnittelette pelejänne? Itse pelaan online-pelejä, koska foorumipelaaminen ei ole oikein napannut minusta kiinni - johtuen osittain siitä, että foorumipeleissä valikoima tuntuu olevan enemmän suunnattuna himokkaille teineille ja furryille, ainakin näin kärjistäen. :D Itse olen kyllä mieltynyt todella paljon HP-ropeen, jossa on pääpaino online-peleissä (pelataan mircissä) mutta on myös mahdollisuus foorumipeleihin. Aikuismaista Harry Potter-roolipeliä, jossa on K-15 ikäraja. Aktiivisia pelaajia kaivataan, kannattaa vilkaista jos kiinnostaa. :) Lisäksi pelailen mesessä muutaman ystävän kanssa aivan omaa maailmaansa.

Dominoivista pelaajista; minun hahmoni ovat yleensä muutenkin "seuraajia", joten heille on luontevampaa seurata sitten näitä dominoivampia hahmoja, kuin yrittää tehdä jotain omaa showta. Toki sitten on myös muutama vahvaluonteisempi hahmo, jotka voivat pistää kampoihin. Minusta pelit riippuvat enemmän hahmojen kuin pelaajien luonteista. Tai ainakin niiden pitäisi.


Mitä pelaaminen minulle antaa? Se on antanut ystäviä tässä vuosien varrella (laskeskelin, että olen harrastanut roolipelaamista jotain 8-9 vuotta), auttanut hahmojen kehittämisessä. Se on antanut myös loistavan pakotien todellisuudesta.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Carelna

  • pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pitikö minun sanoa jotakin?
    • Saint Walden's School
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2009, 19:18:03 »
Minulle pelaaminen on ehkä antanut apua kirjoitustaidon kehittämiseen, sekä onnistumisen tunteita. Jos joskus ei ole muuten kirjoittaminen sujunut, se onnistuu yleensä roolipeleihin vastaillessa. Siinä kuitenkin on toinen tukena.

Minun hahmoistani pakkaa tulemaan hyvin usein kilttejä, älykkäitä sankarityyppejä. Se on jotenkin perustyyppini. Yritin kuitenkin yhteen kaverin ja minun peliini kehittää muutaman erilaisen hahmon, sillä siinä uskaltaa kokeilla. Mukana on itsestään liikoja luuleva "pissis", raisu poikatyttö, sokea sankarityyppi ja ehkä joko omahyväinen nörtti tai vastaavasti hölmö toisten seuraaja. Luultavasti jälkimmäinen, koska sokea ystäväni on muuten niin täydellinen(Aivan ihana.. : D)

Käykö teille pelatessanne, että saatatte tuntea hahmonne ihastuvan toiseen hahmoon? Se on aika pelottavaa, mutta siten on paljon luonnollisempi roolata ihastumista, jos sen tuntee itsekin.
God blessed the broken road that led me straight to you.
Fairytaler -> Carelna

Poissa Taru

  • Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2009, 19:32:37 »
Minä tunnen aika paljon mitä hahmonikin tuntee; rakkaus, viha, ihastuminen, pelko, ahdistus. Varsinkin, jos on joku vähänkin vanhempi hahmo, jonka tuntee todella hyvän. Yleensäkin en pidä siitä, että suunnitellaan "joo, nää rakastuu nyt toisiinsa"-tyylillä, koska eihän se toimi niin. Kemiat joko toimii tai ei - niin on myös hahmojen kanssa. Ei kaikki hahmot vain voi tulla toimeen. Hahmoni A pitää M:stä todella paljon, kun taasen hahmoni T vihaa kyseistä ihmistä yli kaiken.

Minun hahmoni ovat yleensä melko rauhallisia ja tarkkailijoita. Mutta he ovat silti aina erilaisia, vaikka perusluonne onkin sama. Heillä on syynsä olla sellaisia mitä ovat. Yksi ei voi kertoa itsestään mitään, toinen on "ikuinen kakkonen", kolmas ei uskalla päästää ihmisiä lähelleen. Vaikka muiden mielestä he voivat vaikuttaa aivan samanlaisilta, minä tiedän etteivät he ole. Nykyään yritän tehdä mahdollisimman realistisia hahmoja ja joistakin tulee melkeinpä inhorealistisia. Yritän myös rikkoa tätä "hiljainen hissukka"-rajaa, mutta en oikein jaksa innostua räväköistä hahmoista. Minusta on mielenkiintoisempaa pelata hiljaisen ihmisen mieltä.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

usva

  • Ankeuttaja
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #6 : Syyskuu 12, 2009, 20:53:54 »
Sanoisin, että suunnittelen pelejä jonkin verran toisten pelaajien kanssa yhteistyössä. On paljon helpompaa pitää peli mielenkiintoisena ja kirjoittamista kiihottavana, kun on koko ajan niinsanotusti selvä suunta minne mennään ja mitä tehdään, eikä kohelleta ihan mitä sattuu. Siinähän voisi mennä vaikka maku! Mutta en suunnittelulla kuitenkaan tarkoita mitään yksityiskohtaista tarkkaa suunnitelmaa siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi, sillä koskaanhan ei voi täysin varmaksi sanoa kuinka hahmot tulevat reagoimaan eri tilanteisiin, ja mihin keskustelut ja tilanteet johtavat. Sattumankauppa on siis aina mukana, mutta tietyllä tavalla juonta tulee aina suunniteltua - pitääkseen tiettyä kitkaa yllä, luotua jännitystä ja kirpoitettua kielenkantoja hahmojen tunnemaailmoissa. Esimerkiksi maanjäristystä et voi peliin tuoda ilman tiettyä suostumusta muilta pelaajilta!

Dominoivilla pelaajilla voi ihan hyvin olla ujoja hahmoja ja silti heidän pelinsä vaikuttaa pelinkulkuun radikaalimmin kuin säyseämpi pelaaja vahvaluontoisella riidanhaastajalla, sillä dominoiva pelaaja on kykenevä viemään juonta eteenpäin nopeasti. Hän voisi tuoda vaikka sateen Saharalle tai hänen hahmonsa keksisi nopeiten pakoreitin palavasta kerrostalosta, mitä muut hahmot joutuisivat vain seuraamaan. Dominoiva pelityyli ei sinällään ole paha asia, kunhan osaa antaa tilaa muille pelaajille ja mahdollisuuden heidänkin kehittää peliä, ettei se menisi vain yhden tai kahden pelaajan vetämäksi. Tämän vuoksi sanoisin, että yllä mainittu jopa ihan pienimuotoinen juonensuunnittelu muiden kanssa on tärkeää!

Pakko on myöntää, että eritoten aikaisemmin tuli vielä vahvemmin elettyä hahmojeni tunneskaaloissa mukana, nykyään myötäeläminen on lievempää. En esimerkiksi itse loukkaannu, jos jonkun toisen hahmo laukoo minun hahmolleni pahasti. Eihän sitä ikinä sitten uskaltaisi järjestää kunnon rähinöitä hahmojen kesken! Joskus sitä kuitenkin tulee kiinnyttyä pelattavaan hahmoon niin paljon, että on vaikeampaa olla eläytymättä hahmon tunteisiin liikaa.

Luotteko muuten miten helposti oikein kliseisiä hahmoja? Kuten rääväsuista naistenkaatajaa, änkyttävää nörttipoikaa - jolla on vielä poikuus tallella, aivotonta blondia ja pirttihirmua?

Poissa Carelna

  • pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pitikö minun sanoa jotakin?
    • Saint Walden's School
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #7 : Syyskuu 12, 2009, 22:03:35 »
Minun hahmoni ovat kuten sanottu usein niitä sankarityyppejä ja monet sisältä satutettuja. On jotenkin kiehtova pelata hiljaisella ja varautuneella hahmolla, vaikka pidän myös räväkämmistä, joita niitäkin löytyy. Harvemmin heidän perheensäkään täysin normaali on. Tästä yhtäkkiä en keksi ainakaan kovin montaa...
   Vaikka seurassa Will yleensä onkin hyvin puhelias ja tutustuu mielellään uusiin ihmisiin, hän on yksin jäädessään hiljainen ja pahimmassa tapauksessa jopa masentunut. Yöt ovat kaikkein pahimpia, sillä kaikki pelot ja murheet valuvat hänen mieleensä, kun kukaan ei ole rohkaisemassa. Will ei kuitenkaan ikinä kertoisi kenellekään olevansa peloissaan tai mitään, koska ei tahdo saada ketään surulliseksi. Hän hautoo asioita sisällään ja toisinaan, kun ne pääsevät purkautumaan, hän on todella kurjana. 
Tuossa kohtuu hyvä esimerkki melko tyypillisestä hahmosta. Tämä vain sattuu olemaan sokea ja tuossa on vain pätkä hänen luonteestaan.

Minä en usein suunnittele pelejä, mikä olisi ehkä ihan hyvä. En vain koskaan keksi mitään etukäteen, vaan kaikki vain tulee sitä mukaa kuin tulee. Olen muutenkin kovin huono suunnittelemaan mitään.

Tuleeko teille lempihahmoja? Minulle tulee rasittavan helposti, mutta toisaalta pidän siitä. Esimerkiksi juuri tuo yllämainittu Will Sallen on yksi lempihahmojani, vaikken hänellä ole vielä yhtäkään viestiä pelannut.
God blessed the broken road that led me straight to you.
Fairytaler -> Carelna

Nameless

  • Ankeuttaja
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2010, 13:21:48 »
No voisiko joku ehdotella jotain hyviä roolipelejä. Kun itse en oikein löydä?

Poissa Nibs

  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2010, 18:43:17 »
Olen harrastanut vain tuota tarinakerronta-muotoista foorumiroolipelausta vuoesta 2003. Eli en voi oikein kommentoida minkään muun roolipelimuodon tilannetta.

Lähinnä olen pelannut fanipohjaisia, joissa tosin melkein aina ollut oma juoni ja aina mahdollisuus myös täysin itse luotuihin hahmoihin. Kuin myös mahdollisuus pelata canon-hahmoja. Mielestäni fanipohjainen menettää jotain olennaista, jos pelattavina ei ole myös kirjoista/elokuvasta tutut hahmot tai jos täysin omia ei sausu luoda lainkaan. Samoin, jos ko. roolipeli ei yritä toteuttaa mitään omaa, vaan seuraa liiaksi kirjaa/elokuvaa, eli rajaa pelaajien mielikuvitusta aika lailla. Kunnon fanipohjaisen pelin toteuttaminen saattaa siis olla aika haastavaa ja ikävä kyllä suuri osa niistä taitaakin Suomen puolella olla kymmenessä minuutissa huitaistuja ja luo ennakkoluuloja niitä kohtaan.

Minusta on myös ikävää, että moni yhdistää fanipohjaisen aina automaattisesti jonkun hahmon ns. 'raiskaamiseen'. Kun tosiasia on, että jotkut oikeasti ja aidosti ovat kiinnostuneita jostakin hahmosta ja pyrkivät tutkimisen ja syvälllisen pohdinnan pohjalta syventämään ja toteuttamaan hahmoa, canonia kunnioittavasti - vaikkei se koskaan tietenkään täysin sama asia voikaan olla kuin alkuperäinen. Monet roolipelit sallivat jonkinasteisen soveltamisen, luovuuden nimessä. Ja jotkut ovat ihan kirkkaasti vaihtoehtoinen todellisuus -pelejä - mutta ei niidenkään tarvitse tarkoittaa hahmon 'raiskaamista. Kuten sanottua, kyse on vain hahmon valinneen motiiveisa ja kiinnosuksesta ko. hahmon suhteen.

Olen toki vuosien mittaan pelannut realismipeleissäkin ja ylläpidän nykyään itsekin yhtä sellaista, joka nimenomaan pyrkii realistisuuteen muutenkin kuin vain maailmankuvassaan. (Norton's Private School - sisäoppilaitos ongelmanuorille. En jaksa tämän suuremmin sitä mainostaa - se pärjää muutenkin mainiosti. Googlella löytyy helposti ko. pelin nimellä, jos kiinnostaa.)

Loin aikoinani myös paljon täysin itse luotuja hahmoja myös fanipohjaisiin, ja se oli tosi antoisaa ja kivaa, mutta lopulta totesin, etteivät ne jostain syystä inspiroi minua tarpeeksi paljon ja pitkään. Joten olen jo jonkin aikaa pelannut vain fanipohjaisilla hahmoilla, eli valinnut peleissä kirjasta/elokuvasta tutun hahmon ja syventynyt sen kehittämiseen ja ymmärtämiseen. (Esim. Lestat de Lioncourt, Barty Crouch Jr. jne.) Yleensä siis valitsenkin hahmoja, joista alkuperäinen luojansa ei ole kertonut liikaa tai on kirjoittanut sen muuten niin, että on helppoa loogisesti ja realistisesti syventää ja visioida omannäköiseksi ilman pahoinpitelyä.

Tasosta... On kyllä totta, että Suomen foorumiroolipelien yleiskuva on aivan karmea. Juuri enimmäkseen näitä hetkessä kasattuja ja hyvin pian ylläpitäjänsä hylkäämiä paikkoja ja samanlaisia roolipelejä tursuaa joka ilmansuunnasta - varsinkin eläinroolipelejä.
Sen takia ylläpidänkin sivustoa Roolipelilistaus Infinite, jonne pyrin keräämään vain kunnolla panostettuja foorumiroolipelejä, joiden eteen ylläpitäjänsä on selvästi nähnyt vaivaa ja jotka kiinnostavat häntä muutenkin kuin idealtaan. Listaan sinne sekä fanipohjaisia, että originelleja.
Mutta ei sentään voi väittää, että vähemmän panostetut pelit välttämättä olisivat huonoja tai ylläpitoa ei aidosti kiinnostaisi niiden työstäminen. Vaan mielestäni se olennaisin ongelma tällaisten suhteen on enemmänkin se massasta erottumattomuus.

Mutta toisaalta - onko sillä tasolla lopulta mitään merkitystä ainakaan nykyään enää? Minä ainakin olen ollut huomaavinani, että suutinta osaa Suomen foorumiroolipeleistä - oli se sitten fanipohjainen tai originelli, erityisen panostettu tai ei - on hyvin vaikeaa saada kunnolla käyntiin ilman tarpeeksi laajaa sisäpiiriporukkaa. Ja se ei mielestäni ole ihan oikea polku, jos näin on.

Roolipelini:

Harry Potter: Hogwarts Refounded
Harry Potter-kirjoihin pohjaava foorumiroolipeli, joka rikkoo Tylypahka-kuvion ja asettaa taikayhteiskunnan todella vaakalaudalle. Täällä on laaja valikoima hyvin pohjustettuja taikaolentoja joista monia voi luoda myös hahmoksi! Vampyyrit, ihmissudet, syöjättäret, maahiset, kotitontut, kentaurit, haamut, kelpiet, ja paljon muita!

Eletään pääosin aikakautta jonka kirjat hyppäävät yli - yleisesti 1980-lukua ja '90-luvun alkua - katsotaan miten yhteiskunta muotoutui pitkän sodan jälkeen, ja mitä tapahtui kun kesällä 1992 taikayhteiskuntaan levisi huhu että Poika Joka Elää kohtasi Voldemortin Tylyphakassa.
Mutta, lukuvuosina 1987-1990 Tylypahkaa ei käydä sisäoppilaitoksena kaukana kaikesta, vaan päiväkoulun tapaan Lontoon laitamilla - vaikka toki yhä tuttujakin Tylypahkan piirteitä löytyy. Kuinka onnistuu koulunkäynti uusilla käytännöillä ja riskialttiimmassa ympäristössä?

Tässä roolipelissä myös jästit, sekä velhojen ja noitien arkielämä ja perheet pääsevät oikeuksiinsa. Tämä aikakausi ja vaihtoehtoinen tarjoaa lähes rajattomasti mahdollisuuksia!

Vuoden Pelaaja-titteli ja lahjakortti-palkinto luvassa aktiivisimmalle pelaajalle! Myös toiseksi aktiivisin pelaaja saa upean Harry Potter-tavarapalkinnon!

---> VIDEOTRAILERI

”Hogwarts Refounded on mielenkiintoisen näkökulman tarjoava Harry Potter AU, joka täyttää kaikki kriteerit hyvin rakennetulle pelille. Aktiivinen ylläpito on ehdottomasti tämän pelin vahvuus.”

”Olentojen kirjo antaa vapaammat kädet tulkita koulun ulkopuolista maailmaa ja antaa lisäsyvyyttä pelille.”

”Pelaajalle, joka hakee Harry Potterin maagisen maailman inspiroivuutta yhdistettynä arkeen ja suhdetunnelmointiin, tämä on oiva vaihtoehto!”

~ Acha, Mustesoihtu

JA

PETER PAN: THE SECOND CHANCE

Peter Pan-roolipeli joka pohjaa J.M. Barrien kirjaan, vaihtoehtoisessa todellisuudessa tarinaa jatkaen. Kirjaa ei tarvitse lukea koska infot ovat kattavat ja sovelletut. Tämä on K-18-peli syvän psykologian ja väkivallan elementtien takia. Keskitymme Lontooseen missä Kadonneet Pojat ja muut Darlingien lapset ovat jo kauan sitten kasvaneet aikuisiksi, sekä Neverlandiin jossa Peter Pan johtaa uutta jengiä ja lopulta Peterkin palaa tänne kasvamaan.

Tervetuloa Peter Panin synkkään ja maagiseen maailmaan!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2018, 16:41:59 kirjoittanut Nibs »
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa EJR

  • Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I just want things to make sense
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2010, 21:29:10 »
öö... Nibs, en tajuu noit :D
Joku foorumi-niinku :O??
Olisko jossain joku ei-foorumipohjainen Tylypahka? Plz, vastaus mielellään Yksärillä, koska... no,tuskin ravaan tässä topicissa, yritän kyllä.
MS Hirmun kapteeni!

Poissa Nibs

  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #11 : Tammikuu 18, 2010, 21:50:49 »
öö... Nibs, en tajuu noit :D
Joku foorumi-niinku :O??
Olisko jossain joku ei-foorumipohjainen Tylypahka? Plz, vastaus mielellään Yksärillä, koska... no,tuskin ravaan tässä topicissa, yritän kyllä.

Ohjeistusta foorumiroolipelaamiseen <-- Selvensin vuosia sitten foorumiroolipelaamisen perusasiat tuonne, jos kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2015, 19:46:26 kirjoittanut Nibs »
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa Taru

  • Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #12 : Helmikuu 01, 2010, 22:55:47 »
EJR: Foorumipelien lisäksi voi pelata myös chateissa, ircissä tai vaikka mesessä. Esim. http://www.hprope.info/ on roolipeli, jota pelataan ircissä - ja jos ei satu omistamaan irkkiä, niin tuolla on linkki chattiin.


// Hmm, en tiedä mikä sitten on vialla. Linkki ainakin oli hassusti, korjasin sen. Mutta en sitten tiedä muuten, mikä voisi olla. o_O
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2010, 10:25:35 kirjoittanut Taru »
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa EJR

  • Varjelusten toinen puoli
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I just want things to make sense
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #13 : Helmikuu 02, 2010, 07:57:07 »
EJR: Foorumipelien lisäksi voi pelata myös chateissa, ircissä tai vaikka mesessä. Esim. http://www.hprope.info/ on roolipeli, jota pelataan ircissä - ja jos ei satu omistamaan irkkiä, niin tuolla on linkki chattiin.

Tuo linkki ei toimi - ainakaan minulla.. Tun joku että suojaustaso on pienempi kuin OInternetin tohon ylös :D
MS Hirmun kapteeni!

Poissa Audra Dancer

  • Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2010, 14:55:34 »
Internetroolipelejä on tullut pelattua vuoden 2006 joulun tienoilta. Ensin pelasin hukkaotuksilla chat-pohjaisessa roolipelissä, mutta olen pelannut joskus myös foorumissa. Pääosin kaikki pelit, joissa olen ollut, ovat olleet koiraeläinroolipelejä. Nykyisin en enää pelaa koiraeläimillä, lähinnä siksi, ettei minua enää kiinnosta niillä pelaaminen. Hukka-akka ei silti päässyt eroon iänikuisesta susivillityksestään, vaan vaihtoi anthro-olentoihin ja näin ollen pelaan nykyisin puolisudella. Olen pelannut yhdessä realismiin nojautuvassa ja kaipa kolmessa tai neljässä fantasiapelissä, joista kaksi oli aika lailla sidoksissa toisiinsa. Nämä ovat olleet kaikki mielestäni laadukkaita roolipelejä, mutta olen sen verran perfektionisti, etten varmasti liittyisikään sellaiseen peliin, joka ei ole mielestäni laadukas. Tykkään siitä, että pelissä huolehditaan kunnollisesta kirjoitusasusta ja siitä, ettei sääntöjä ole ihan hirveästi. Jos säännöillä ja yksityiskohdilla ja asioilla on täytetty viisitoista pitkää sivua, en jaksa välttämättä innostua ellei idea muuten iske miljardin ja kahdensadan voltin lailla selkäytimeen. Sellainen on hyvin harvassa.

Olen jo pitkän aikaa etsinyt uutta roolipeliä jossa pelata (ja nytpä muuten löysin sellaisen tänätalvena, nimittäin tämän anthropelin jossa nykyisin pelaan). Kriteerinäni oli, että pelin pitää olla minua kiinnostava, mielestäni laadukas ja sellainen, ettei infosivujen lukemisessa ja omaksumisessa mene kolmea vuotta. Tässä RPG Questini yhteydessä tutustuin aika lailla netistä löytyvien tekstipohjaisten roolipelien tasoon ja olin aika kauhistunut osin, osin tipahteli respektiä näille laadukkaille tapauksille. Ulkomaalaisiin sivustoihin en juuri tutustunut.

Minusta laadukas roolipeli on sellainen, jossa mahdolliset ohjesäännöt ja muut jutut on kirjoitettu kunnollisella ja ymmärrettävällä suomen kielellä (hoh, olettaen toki että on puhe suomenkielisistä peleistä), jotakinkin virheettömästi vieläpä. Satunnaiset lyöntivirheet eivät välttämättä haittaa, mutta jos yhdys sanat on kirjoitettu erikseen, kaksoiskonsonanteja on kirjoitetu väärin, välimerkit ovat hankalasti.?! ! ja ISOJA alkukirjaimia väärinkäytetään, ärsyynnyn ja kovasti. Sitten jos vielä väitetään että haluttaisi pelissä nähtävän kunnollista kieltä, niin uskottavuusongelmat astuvat kuvaan. No joo, esimerkki oli ehkä vähän tai enemmän kärjistetty, mutta kuitenkin. Kieliopillinen korrektius on tärkeä juttu tekstipohjaisten roolipelien parissa, sillä tuntuu turhalta kirjoittaa itse tyylipuhdasta tekstiä jos sivuston ylläpitäjätkään eivät ole sitä tehneet.

- Moondancer, soopelikissa

Poissa Ana

  • Vuotislainen
Vs: Internetroolipelit
« Vastaus #15 : Lokakuu 17, 2015, 03:51:11 »
Olen samaa mieltä Nibsin kanssa, nykyään ropetilanne on kehno. Laadukkaisiin roolipeleihin pitäisi nimenomaan rohkeasti liittyä enemmän pelaajia mutta harrastajat ovat hajaantuneet ympäriinsä. Mainostuksessa ylläpitäjät varmasti tekevät parhaansa. Canon-hahmoa ei tietenkään halua raiskata eli pelata OOC-tyylillä mutta toisaalta liian ankara ja tiukkapipoinen pohdiskelu pysyäkseen hahmouskollisena ja uskottavana saattaa pilata kaiken. Roolipelissä pitäisi antaa luovuuden kukkia. Pelatessa pitäisi olla hauskaa! Hienointa on, että foorumiroolipelaajien ikähaarukka on laaja; Ikärajattomista ropeista löytää jopa 10v. varhaiskypsiä lapsia, usein 15+ teinit ovat aktiivisia ropeharrastuksessa, 18-19v. ryhmiä on paljon ja sitten selkeästi yli 20v. ihmisiä, jotka edelleen ovat syvästi kiinnostuneita. Minkä ikäisinä te aloititte?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2015, 21:30:35 kirjoittanut Ana »