Kirjoittaja Aihe: Suvi Kinos- kirjat + muu Parkkisen tuotanto  (Luettu 4643 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Marizki

• Ankeuttaja
Suvi Kinos- kirjat + muu Parkkisen tuotanto
« : Syyskuu 01, 2004, 20:27:00 »
Mitä mieltä olette kyseisistä kirjoista? Minusta ne ovat ihania, huumori on rakkiriemukasta ja tapaukset voisivat sattua kelle hyvänsä.^^

Kirjasarja kertoo Suvista joka jää orvoksi alle 1-vuotiaana ja hänet viedään Villa Landeen hänen seitsemän poikamies-enonsa kasvatiksi. Kaikki enot ovat yli kaksimetrisiä hongankolistajia ja eri tieteen alojen tohtoreita. Aluksi lasten kasvatus ei oikein suju, sillä kukaan enoista ei ole ennen hoitanut lapsia. Mutta kyllä siitä selvitään...

Kirjoja on ilmestynyt kolme:

Suvi Kinoksen seitsemän enoa  <--- oma suosikkini
    Suvi Kinos ja puuttuva rengas
    Suvi Kinos ja elämän eväät

Pistäkää viestiä jos olette lukeneet kirjat ja pidittekö niistä.

muoks. Laajensin vähän otsikkoa!!!!

Poissa Gwyneth

• propagandisti
  • Vuotislainen
  • nukkuu
« Vastaus #1 : Syyskuu 03, 2004, 07:51:04 »
Oi, Suvi Kinokset kuuluvat lempikirjoihini.  Tai no, trilogian ensimmäinen osa kuuluu.  Minulla on Suvi Kinoksen seitsemästä enosta pokkariversio ja se kuuluu niihin kirjoihin, jotka kaivan hyllystäni aina kun olen masentunut ja väsynyt kaikkeen.  Jaksan aina nauraa sitä kirjaa lukiessani, vaikka olen tainnut lukea sen jo kymmeniä kertoja.  Suvin tyynen rauhallinen suhtautuminen enojensa koheltamiseen on riemastuttavaa, samoin viiden poikamiesenon sanailu ja into, jolla he tarttuvat asioihin.  Lapsenhoidosta alkaen...

Saanko mainostaa myös muita Parkkisen kirjoja?  No, teen sen joka tapauksessa...  Osku -sarja on vähän saman tyylinen kuin Suvi Kinos -trilogia, tai siis trilogian ensimmäinen osa (olin todella pettynyt kahteen muuhun Suvi Kinos -kirjaan).  Mutta ehkä suosikkini Parkkiselta on kuitenkin Kalevi Korppi -sarja.  Siinä Parkkisen humoristinen kirjoitustyyli pääsee oikein vauhtiin ja vitsit ovat sellaisia, että meillä niille nauraa koko perhe.  Ja Kalevin runot kirjojen lukujen alussa ovat usein riemastuttavia.
"Valistus on vallan ydin!" ~ Nuva Oy
Fikkejäni mm.: Kyllä vaistomme tuntee sen ja Kuinka kuolonsyöjiä tehdään

Birkin

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Syyskuu 03, 2004, 13:04:03 »
Uiih, nämä on ihania.
Olen lukenut Suvi Kinokset ties kuinka monta kertaa, varsinkin sen ykkös osan, joka on kerrassaan hulvaton. Kirjojen hahmot ovat niin ihania ja sympaattisia, täysin inhimillisiä. Heihin on niin helppo samaistua. Kaikesta arkipäiväisestä on veistetty niin ihastuttavaa huumoria, että olen nauranut moneen kertaan katketakseni.
Kuten sanoin ensimmäinen kirja on suosikkini, siinä kaikki on niin ihanan viatonta ja leppoisaa. Kirjasta jää yksinkertaisesti niin hyvä mieli, että se on pakko lukea uudestaan.
Enoista eniten pidin Pikkuveljestä ja Rupusta. Heidän sanailunsa olivat aina yhtä hauskaa luettavaa, ja molemmat olivat aivan valloittavia persoonia. Toisaalta myös Simossa ja Leevissä oli jotain mistä pidin.
Kirjojen lopuissa olevat liikasivistyssanat ovat ihania.^^

Off: Jukka Parkkisen korppi-kirjoissa on muuten hieman samanlaista huumoria kuin Kinoksissa. Kannattaa lukea.

Tikara

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2004, 15:15:49 »
Joo, olen lukenut, ja kuuluvat ehdottomasti lempikirjoihini. Ne ovat niin ihania, arkisista asioista on onnistuttu luomaan persoonallisia ja hauskoja. Lempihahmoni on Rupu-eno.
Kun sain selville, että kirjan ensimmäiselle osalle on jatkoa, riemastuin. Mutta kun olin ne lukenut, ajattelin ettei Suvi Kinoksen seitsemän enoa -kirjalle sovi jatko-osat. Ne olivat jotenkin ihan outoja, ihan kuin niissä ei olisi ollut se sama Suvi ja muut henkilöt. Muutenkaan niissä ei ollut samanlaista huumoria. Mutta kannattaa nekin lukaista, ehdoton suosikkini on kuitenkin tuo ensimmäinen osa. Luin sen ensimmäisen kerran, kun ne tyrkkättiin äikäntunnilla käteen ja käskettiin lukea. Ensin koko kirja tuntui tylsältä, mutta kaikkea muutahan se oli kuin tylsä. Sen jaksaa lukea uudestaan vaikka kuinka monta kertaa.

Maia Kupari

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2004, 23:12:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Gwyneth"
Oi, Suvi Kinokset kuuluvat lempikirjoihini.  Tai no, trilogian ensimmäinen osa kuuluu.  --- (olin todella pettynyt kahteen muuhun Suvi Kinos -kirjaan).  

Sama juttu minulla. Ensimmäinen osa oli aivan hulvaton, mutta olin hirveän pettynyt kahteen seuraavaan. Mietin kauan miksi, mutta sitten tajusin. Ensimmäinen osa on ihanan absurdi, jonkinlaisessa mielikuvitustodellisuudessa tapahtuva sekoilu missä kaikki on hauskaa ja älytöntä. Kahdessa seuraavassa osassa mukaan astuu realismi, on kipeitä rippikouluihastumisia ja syöpiä, jotka pilaavat hassuttelutunnelman. Kunpa Suvi Kinos ja seitsemän enoa olisi jäänyt ainoaksi kirjaksi ilman jatko-osia..

Lisäysmuoks// olen lukenut kaikki muutkin Parkkisen kirjat, lukuunottamatta Kalevi Korppi-kirjoja. Oskut ovat mainioita, jotkut nuorten kirjat vähän puisevia.

Marizki

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2004, 19:29:26 »
Lueskelin Korppi-sarjaa ja nauroin ihan kippurassa muutamille jutuille.

Varsinkin kirjassa Korppi ja kumppanit, kun Kalevi löytää ihmisen viinapullon ja ottaa neuvoa antavat. Parkkinen on loistava kirjailija, hienoa sanoilla leikkiä ja huumoria.

Lainailenpa tässä yhtä esimerkiksi:

"Siinä voi mennä pyörälle päästään, eikä tiedä miten pyörälle päästään."

Suomen kieli on ihana...:) Siitä voi keksiä monenlaista.

Osku-kirjoja en ole lukenut, kertoisiko joku vähän mitä niissä tapahtuu? :)

Poissa viuhka

• salakielinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Weasley is our king♥
    • livejournal
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2004, 19:08:15 »
Meidän piti koulussa lukea Suvi Kinos ja seitsemän enoa. Oli kolme vaihtoehtoa, mutta kun nimeni on aakkosjärjestyksen loppupäässä, en saanut sitä kirjaa jonka halusin ja "jouduin tyytymään" Suvi Kinokseen. Olin koukussa heti. Hihitin ihan mielettömästi kaikille Turakaisen veljesten sanaleikeille, esim. sille kun enot yrittivät muistaa Suvin tädin nimeä. Hilse Kinos. :D Lisäksi Suvi Kinoksen nimi on kekseliäs: Suvi-nimestä tulee heti mieleen kesä ja kinoksesta lumikinos.

Muoks.
Lainaus käyttäjältä: "Maia Kupari"
Sama juttu minulla. Ensimmäinen osa oli aivan hulvaton, mutta olin hirveän pettynyt kahteen seuraavaan.

Tosiaan, toinen osa ei ollut yhtä hauska. Olihan siinä yhä niitä hassuja kohtia, mutta kuten Ibis kirjoitti, ihan kuin siinä olisi ollut eri henkilöt. Enot olivat muuttuneet jotenkin tavallisemmiksi, eivätkä enää kiinnittäneet Suviin niin paljon huomiota, jolloin puolet hauskuudesta oli poissa. Varsinkin kirjan loppu oli väljä, eikä siinä tapahtunut juuri mitään. Ensimmäinen osa on siis minunkin suosikkini.
Don't cry because it's over, smile because it happened.

ciorra

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Marraskuu 08, 2004, 18:41:36 »
Olen lukenut kaikki kirjat ja pidin niistä kovasti. Parkkinen kirjoittaa sillä tavalla, että sitä jaksaisi lukea vaikka pidempään. Olen muuten aikas varma, että olen lukenut joskus jonkun muunkin Parkkisen kirjan, joka kertoi jostain korpeista tai jotain (en oikein muista kun siitä on jotain 5 vuotta). Haa! Kalevi Korppi, luntsin tuolta ylhäältä...

Kirjat jaksavat naurattaa, vaikka olenkin lukenut ne jo läpi pariin kertaan. Jos on huonolla tuulella niin voi vaikka lueskella hieman Suvi Kinosta ja kappas tulee ainakin pikkiriikkisen parempi mieli :)

Kävin katsomassa siitä tehdyn näytelmän koulun kanssa, mutta se oli aika huono. Kaikki kirjat oli ympätty yhteen näytökseen ja tulos oli aika sekava.

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Marraskuu 08, 2004, 18:56:06 »
Minä en ole lukenut Parkkiselta muita kirjoja kuin Kalevi Korppi-kirjat, mutta niistä pidän edelleen aivan valtavasti. Juuri luin huvin vuoksi sen yhden, jossa oli tämä varis Pitkänen, ja susi.. (kirjan nimi katosi juuri mielestä.) Ne kaikki ovat niin hauskoja. Ja en tiedä muista, mutta itse saan vanhempana sellaisia ahaa-elämyksiä sellaisista kohdista mitä en niitä 7-vuotiaana lukiessani tajunnut, kuten nyt nauroin itsekseni pitkään sellaisille lauseille kuten "Se on ilves! Siihen ei taida tepsiä kuin tappara." Tms..

Olin viime syksynä kuuntelemassa yhtä luentosarjaa, jossa oli vierailijoina suomalaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita, ja Jukka Parkkinen oli yksi puhujista. Oli tosi mielenkiintoista kuunnella miten hän kirjansa kirjoittaa.

Poissa neidor

• Xena
  • Vuotislainen
  • Pakeha (aroha) Maori
    • KC
« Vastaus #9 : Marraskuu 08, 2004, 23:03:42 »
Olen lukenut ja pidän kovasti koko Suvi-trilogiasta. Lempikohtani on joku enojen sanailuista, kuten:

"Affineetti tarkoittaa sitä, että vetää savua puoleensa."
"Väitätkö olevasi puoleesivetävä?"
"Kysymys on affiniteetistä."
"Ja mikähän se mahtaa olla?"

Ihana sarja. Juuri se huumori. Parkkinen on yksi lempikirjailijoistani, vaikka olenkin lukenut vain Suvi-sarjan. Pitääkin koittaa noita muita. Idea on loistava sekoitus Lumikkia ja seitsemää kääpiötä sekä Aleksis Kiven seitsemää veljestä. Siitä on jo hieman aikaa, kun viimeksi luin sarjan. Pitäisi verestää taas muistoja sillä yksi parhaista sarjoista mitä olen lukenut. Suosittelen lämpimästi!
Colombia = You'll come for the enticing beauty of the Caribbean Sea. You'll stay because you've been kidnapped and locked in the trunk of a Dodge Dart.

talvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Marraskuu 09, 2004, 16:09:16 »
Suvi Kinoksen seitsemän enoa tuli luettua muistaakseni noin neljä vuotta sitten, eli ollessani seiskalla. Se annettiin meille luettavaksi koulussa ja tietysti siihen piti sitten tehdä joku tehtävä jne. En ollut vielä silloin niin kiinnostunut lukemisesta kuin nyt, mutta aloitin lukemisen mielenkiinnolla. Siitä on aika paljon aikaa, kun sen luin joten en edes muista kunnolla kirjan tapahtumia(johtunee siitä, että en edes varmaankaan lukenut kirjasta kun vain alun ja lopun), mutta sellanen kuva siitä on jäänyt, että se oli kauhean sekava. Ja ihmettelen sitäkin, että miksi sellainen kirja annetaan koulussa edes luettavaksi. En pitänyt kirjasta yhtään.. Monet lukivat kirjasta vain sieltä ja täältä, vielä vähemmän kuin minä. Kirja oli vielä muistaakseni aika paksu, joten se jo lannistaa monet lukijat... Mielestäni huono kirja, näin tiivistettynä..

Poissa Kuusama

• Philosopher
  • Vuotislainen
« Vastaus #11 : Elokuu 14, 2005, 19:31:13 »
Tutustuin alunperin Suvi Kinos-sarjan kirjoihin isäni ansiosta. Kuuntelin, miten hän nauroi niitä lukiessaan ja päätin sitten itsekin lukea sarjan ensimmäisen kirjan, Suvi Kinoksen seitsemän enoa. Olin silloin yhdeksän. Silloin en vielä oikein ymmärtänyt kirjan mahtavaa huumoria ja Jukka Parkkisen neroutta, mutta vuoden päästä luin sen uudelleen ja se kolahti heti.
 Kirja on täynnä pikku koukkuja ja hulvatonta huumoria, jotka kaikessa nokkeluudessaan ovat tosi ilahduttavia! Sitä kirjaa lukiessa ei vain voi olla nauramatta! Se on kaikin puolin ihana.
 Suvin enot, viisi raavasta poikamiestä, ovat jotenkin niin koomisia yrittäessään parhaansa mukaan hoitaa Suvia oikein. Ja niin suloisia.

Sittemmin olen lukenut myös loput Suvi Kinos-kirjat, mutta mielestäni ensimmäinen kirjoista on paras. Hervottoman hauska, sympaattinen aarre.
Eli... onko hän siis sankari vai hullu miekanheiluttaja?   |  Kaikki Kylään!

Poissa whitemouse

• Vuotislainen
Vs: Suvi Kinos- kirjat + muu Parkkisen tuotanto
« Vastaus #12 : Toukokuu 26, 2007, 13:01:28 »
Olen lukenut kolme Suvi Kinosta.
Suvi Kinos ja seitsemän enoa, -puuttuva rengas, ja -elämän eväät.
Meidän piti joskus koulussa lukea sarjan ensimmäinen osa ja innostuin sitten lukemaan muutkin osat. Sitä ihan vikaa osaa en oo viel lukenu (en muista kirjan nimee), mut kaks ensimäista kirjaa oli tosi hyviä. Kolmas oli kans ihan hyvä, mut Suvi tuntu siinä jotenkin liian vanhalta eikä kirja ollut samanlainen kuin aiemmat. Muita Parkkisen kirjoja en oo lukenu, paitsi sen Onnenpoika ja pelienkeli. En hirveästi pitänyt tuosta kirjasta, en kyllä oikeen muistakkaan siitä mitään.
No, täytyy ehkä lukea muita Parkkisen kirjoja.

Poissa Aldebaran

• Muurahaisleijona
  • Vuotislainen
  • Penguins. Lovely.
« Vastaus #13 : Kesäkuu 06, 2007, 22:18:21 »
Aivan ihana sarja. En ymmärrä miten ette ole pitäneet kakkos - ja kolmososasta, mielestäni ne ovat kaikki loistavia. Kolmonen tosin on jo sitten enemmän nuortenkirja tyyppinen, mutta hauska silti. Ja ne liikasivistyssanakirjat ovat kyllä ihan hulvattomia. Muutenkin pitäisi lukea uudestaan nuo, ei niitä läheskään kaikkia vitsejä tajunnut silloin kun pienenä luki. Yksi hauskimmista kommenteista ja keskusteluista on ensimmäisessä kirjassa, enot ovat oikeudenkäynnissä päättämässä Suvin huoltajuudesta.
"-On useita esimerkkejä yhteisöistä, joissa miehet hoitavat lastenkasvatuksen, Tenunenä sanoi. - Antropologina olen tutkinut  erityisesti matriarkaalisia kulttuureja. - Sitäpaitsi luonnossa on useita eläinlajeja, joiden koiraat huolehtivat jälkeläisistä, Pikkuveli jatkoi. - Esimerkiksi isokuovit ja mustaviklot." (Tämän jälkeen Pälvi sanoo, ettei voi ottaa lasta, koska on Kaljunen oy:n sihteeri)
" -Naisen paikka on kotona, Rupu sanoi vakavasti. - Ettehän te mikään isokuovi ole.
- En todellakaan, täti sanoi ja nosti nokkansa pystyyn.
- Pikemminkin sihteerilintu, Pikkuveli ehdotti ja sai muut enot rykimään. "
Aijai. Aina yhtä hauskaa, näitä hulvattomia kohtia löytyy vaikka kuinka. Olen aina halunnut päästä tappelemaan ja voittaa niin selvästi, että voin kysyä haiseeko hautausmaalta. On se niin hieno lause.
Kadehdin aina enojen ja Suvin elämäntapaa, vähän Peppi Pitkätossumaista, mutta silti tieteellistä ja sivistynyttä. Saatetaan vain lähteä kesken päivän retkelle koko porukan voimin ja ottaa evääksi kaalilaatikkoa.
Olen lukenut myös neljännen osan, joka erilaisuudestaan huolimatta oli erittäin hieno valotus Jakobin elämään. Olin olettanut hänen eläneen koko elämänsä Suomessa, mahdollisesti samassa talossakin ja olleen vain perussuomalainen metsäläinen. (Tahdon sellaisen ihmismäisen apinan!) Tästä inspiroituneena taidankin ruveta saman tien lukemaan uudestaan sarjaa.
Tai jos puutarha ei olekaan ääretön, niin mitä kamaluuksia mahtaa hiipiä sen takana?
- Pomelo puutarhanorsu -

Poissa Samia

• kettu
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 14, 2007, 14:13:01 »
Tämän topicin rohkaisemana pitäisi kai lukea Suvi Kinos-kirjat. Itse olen lukenut vain yhden Jukka Parkkisen kirjan, jota tässä ei nopealla silmäyksellä taidettu mainita. Kirjan nimi on Viekas mies tuli taloon, ja voin puolestani ehdottomasti suositella sitä. Sain kirjan nimipäivälahjaksi ehkä neljä tai viisi vuotta sitten, ja takakansitekstin luettuani olin aivan varma, että tästä ei ainakaan ole mihinkään (kirjan luettuani en ymmärrä takakansitekstiä - se ei tunnu ollenkaan sopivan), enkä sitten lukenutkaan kirjaa vähään aikaan. Sitten, kun joskus opukseen tartuin, olin heti kiikissä. Ensimmäinen kappale vei mukanaan.

"Moilanen tuli luokkaan ja sanoi, että mikäs Satua häikäisee. Mä sanoin, että tulevaisuus. Moilanen tuijotti mua silmiin, vaikkei voinutkaan nähdä niitä mustien aurinkolasien läpi. Se sanoi, että mä olin röyhkeä ja käski mun mennä ulos. Mähän menin. Kävelin portaat alas, koulun portista ulos ja tien varteen. Nostin peukalon, ja hopeanvärinen Mersu hölläsi kaasun. Pönäkkä Mennenille tai Tullenille haiseva kaupparatsun näköinen mies otti mut kyytiin."
(sivut 5-10 voi näemmä lukea täältä)

Luin kirjan, ja sen jälkeen olenkin lukenut moneen kertaan. Rakastan Parkkisen nokkelaa dialogia ja tapahtumia, jotka ovat arkisia ja täysin mahdollisia. Vitsit ovat tässäkin kirjassa aivan loistavia. Harvat osaavat kirjoittaa kirjoja, jotka ovat ikään kuin nuorille mutta joita voivat lukea ongelmitta kaiken ikäiset. Viekas mies tuli taloon oli matkalukemisena pari kesää sitten kun olin vanhempieni kanssa Ruotsissa, ja äitini naureskeli kirjan vitseille samoin kuin minäkin.

"Siinoli Lynx puussa niinku Ilves."
"Always be specific when you lie." (rule #7)

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #15 : Toukokuu 05, 2010, 09:52:13 »
Vaikka tämä onkin vanha aihe, kirjoitanpas tänne koska äidinkielen kirjailijatutkielmassa käsittelen Jukka Parkkista. ^^ Olen lukenut häneltä kaksi sarjaa kokonaan (tai ainakin kaikki tähän mennessä ilmestyneet kirjat), tässä puhutun Suvi Kinos sekä Karhukirjeitä -sarjan. Ensimmäinen kirjani Parkkiselta oli Karhukirjeitä Karhumäestä, ja ihastuin heti siihen huumoriin jota Parkkinen on niissä käyttänyt. Edelleenkin ne samat jutut jaksavat naurattaa ja jos on apea mieli, niin jonkin Parkkisen Karhukirjeitä -sarjan kirjan lukemalla se paranee.

Suvi Kinos -sarja oli ihana elämänkerta Suvista, ihastuin heti siihen kerrontaan ja vaikka kirjat ovatkin loppujen lopuksi melko vanhoja, jaksavat niissä olevat jutut naurattaa.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa tollomuksu

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #16 : Marraskuu 07, 2013, 01:18:08 »
Suvi Kinos tuo mieleen lämpimiä muistoja kansanopistovuodelta. Meillä oli solussa tapana kokoontua iltasin keittiöön lukemaan vuorotellen ääneen Suvi Kinosta. Joskus meni myöhäänki, ku aina piti lukea "vielä yks luku"...

Ekan kerran kuulin Suvista jo ala-asteella, kun opettaja luki meille kirjoja. Suvi Kinokset kestää aikaa; niitä voi lukea yhä uudelleen iän karttuessa ja joka kerta kirjat avautuvat eri tavalla. Isompana huumori pääsee oikeastaan vielä paremmin esiin. Suosikkini enoista on ehdottomasti Rupu, jolle sai nauraa ja joka pisti joskus itkemäänki. Osaispa itekki elää niin täysillä.

Olen hommannut SKn toisen ja kolmannen osan omaan kirjahyllyyni. Ensimmäistä, Suvi Kinoksen seitsemän enoa, ei taho löytyä mistään. Joten wink wink, jos jollaki on ylimääräsiä... :)
Ihminen on erehtyväinen ja lehmä on märehtiväinen.