Kirjoittaja Aihe: Teatterikorkeakoulu  (Luettu 8777 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hagrid

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Teatterikorkeakoulu
« : Kesäkuu 22, 2004, 23:20:53 »
Tämä opiskelupaikka on haetuin paikka jonne ihmiset hakevat. Ja sinne yrittäminen on vaivan arvoista, sillä se "varmistaa" paikkasi näyttelijänä tai muuna teatteriin koskevana ammattina.

Näyttelijäntyöhön:

Hakijoita vuonna 2003: 929 henkilöä

Hyväksyttyjä vuonna 2003: 16 henkilöä

Tässä on osoite: www.teak.fi

Itse olen aina unelmoinut tuosta opiskelupaikasta. Koska haluan niin palavasti näyttelijäksi, niin aion yrittääkkin tuonne, vaikka sinne pitäisi yrittää kuinka montä kertaa tahansa. Vaatii sitkeyttä.

Onko kukaan aikonut pyrkiä Teatterikorkeaan? Jos aikoo, niin minne alalle?

Tämä aihe askarruttaa minua niin paljon, että ajattelin nyt tehdä tämän:)
Olkaa hyvät!

// Muokkasin urlin toimimaan, kun se jostain syystä ei toiminut, vaikka ihan oikea olikin. - Derica Tonks
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2008, 20:56:36 kirjoittanut Derica Tonks »
"Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä."

Essu

• Ankeuttaja
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #1 : Kesäkuu 24, 2004, 22:03:22 »
Olen päättänyt, että tulen sinne pyrkimään ja että jotakin elokuva-tai teatterialaan liittyvää minusta tulee. Harrastan nyt näyttelemistä Suomen teatteriopistossa (pidän välivuoden), joten se antaa aikeelle vähän pohjaa. En tosin tiedä, onko minulla mahdollisuuksia, mutta aina olen teatteriluonne ollut. Mutta tuo huipulle pääsemisen- vaikeus on kyllä totta. Ja haluan tienata ja viihdyttää. Ehkä päädyn sittenkin lääkäriksi tai poliisiksi...

Poissa Hagrid

• Vuotislainen
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2004, 10:05:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinakuu"

Mutta olen kuullut että nykyään koulutetaan näyttelijöitä niin paljon, että on paljon vaikeampi päästä ihan huipulle, ja se toimeentulokin on vähän niin ja näin...

Näyttelijä Kati Outinen on sanonut, että kannattaa panostaa erityistaitoihin, esim. laulamiseen ja tanssimiseen, koska kilpailu alalla on kova.
Tuo ohje on minulle kuin kultaa^___^

Olen kuitenkin huomannut, että kun olen eri näytelmissä harrastajateatterissamme, niin minä aina tanssin. Johtuuko se siitä, että minusta ei ole muuhun vai olenko minä liian nuoren näköinen?Sillä kun tulee uusia harrastajia teatteriin, niin he saavat heti pääosan vaikka minä olen ollut siellä pidempään. Olen hiukan turhautunut, sillä omistan suurimman osan vapaa-ajastani teatterille.
Kaipaisin kipeästi kommentteja!

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #3 : Elokuu 21, 2004, 16:11:06 »
TeaK olisi unelma. *hymy* Onneksi tulee tässä seuraavina vuosina edes pientä kokemusta näyttelemisestä sarjassa saatua, joten ei ehkä ole niin kamalan vaikeaa sinne yrittää, kun se aika joskus tulee.

Lainaus
Mutta olen kuullut että nykyään koulutetaan näyttelijöitä niin paljon, että on paljon vaikeampi päästä ihan huipulle, ja se toimeentulokin on vähän niin ja näin...

Mutta sitten kun saa jonkin työn, niin siitä saattaa saada ihan hyvin myös sitä rahaa! *virn* Kaverini sanoi muutaman sanan yhdessä sarjassa ja tienasi lähes satasen (euroina), eikä kokemusta ollut lainkaan jne. Ja se mitä hän sai siitä (yhdestä sanasta sai muutaman euron...) oli kai "nuoren (kai lapsenkin...?) näyttelijän palkka". Ainakin niin hän oli sen ymmärtänyt.

Mutta kuitenkin, on totta, että kannattaa painottaa erityistaitoja, ja onhan se ihan ymmärrettävääkin.
"Je vais bien, t'en fais pas."

Poissa Zariendha

• Vuotislainen
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #4 : Elokuu 21, 2004, 21:29:59 »
Niin. Tuonne olisi kyllä ihan unelma päästä. Ajattelin itse hakea lukion jälkeen sinne, mutta hyvä on jos pääsen edes sinne kakkosvaiheeseen! Realistisesti nähtynä - ainakin tällä hetkellä on melko epätodennäköistä, että sinne pääsisin! Toivottavasti pääsisin pian johonkin harrastelijateatteriin näyttelemään, että voisin vähän hioa taitojani!
Lahjat tanssin/laulamisen saralla ovat tosiaan eduksi. Minulla ei ole kaunis lauluääni, mutta voin kyllä sen verran kehua itseäni, että olen suht' hyvä tanssija. :)

Uskokaa ihmiset unelmiinne, jos ette yritä, ette voi saavuttaakaan mitään! Hyvänä esimerkkinä Mari Rantasila, joka pääsi TeaK:kiin vasta kolmannella yrittämällä ja on sentään pirun taitava näyttelijä!
Z.

Lunatic

• Ankeuttaja
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #5 : Elokuu 24, 2004, 19:08:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Zariendha"
Hyvänä esimerkkinä Mari Rantasila, joka pääsi TeaK:kiin vasta kolmannella yrittämällä ja on sentään pirun taitava näyttelijä!

Vasta kolmannella yrittämällä? Pikemminkin jo. Harva sinne pääsee noin aikaisin, mm. Mikko Kivinen pääsi sisään kahdeksannella yrityksellä.

En halua murskata kenenkään unelmia, mutta TEAKiin on oikeasti tosi vaikea päästä. Kannattaa yrittää miettiä myös jotain muuta ammattia itselleen. Tiedän, että monen nuoren haave on tulla näyttelijäksi, mutta hyvin harvasta sitä tulee. Laulu- ja tanssitaitoon kannattaa luonnollisesti panostaa. Lisäksi on eduksi, jos ei ole niin "tavallisen näköinen". Joka vuoden valinnoissa opiskelemaan otetaan mahdollisimman "erilaisia" ihmisiä. Eli kaikki hyväksytyt eivät esim. ole laihoja ja nättejä.

Olen nyt kolme vuotta seurannut vierestä siskoni hakemista TEAKiin. Hän on harrastanut teatteria 9-vuotiaasta, käynyt taidepainotteisen lukion ja ollut vuoden kansanopistossa opiskelemassa teatteria. Eikä ole vielä päässyt sisään.

Niin ja älkää toki unohtako, että myös Tampereella voi opiskella näyttelijäksi  http://naty.uta.fi/

Poissa Afrikan kuningas

• Vuotislainen
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #6 : Syyskuu 08, 2004, 20:54:55 »
Olen ollut teatteripiireissä aivan pienestä pitäen, mutta en ole koskaan kuvitellutkaan pyrkiväni Teakkiin. Teatterin tekeminen ammatiksi Suomessa ei kiinnosta, vaikka olenkin teatteri Quo Vadiksen nuoriso-osaston aktiivijäsen ja vein tuossa loppukesästä yhden näytelmäni menestyksellä Teatterikesään... ;) Sitä paitsi ohjaajalinjalle otetaan ainoastaan hyvät, ei keskinkertaisia, ei potentiaalisesti hyviä, pelkästään ne joissa oikeasti on ainesta.
Jos Suomessa aikoisin opiskella, voisin ehkä pitää ohjaajalinjalle pyrkimistä vaihtoehtona, mutta muuten teatterikoulu ei kiinnosta.

Sitä paitsi TeaKin maine on hiukan rappiolla: siitä on viime aikoina kehittynyt eräänlainen Star Academy; kouluun otetaan ne, joissa on julkkisainesta, kansikuvapojat ja -tytöt. Tästä ei tietenkään puhuta julkisesti, mutta monet alan ihmiset ovat erittäin tietoisia asiasta.

Samaan aikaan Lunaticin mainitsema, vaatimattomampi Tampereen Näty suoltaa erittäin karismaattisia näyttelijöitä. Nätyyn on jo pitkään otettu enemmänkin persoonallisen näköisiä ihmisiä, pitää olla jotain särmää tai outoutta. Esimerkiksi Anniina Rokka (maan parhaita naisnäyttelijöitä!),
Reidar Palmgrén (mm. Kuka lohduttaisi Nyytiä) tai vaikkapa Otto Kanerva ovat Nätyn kasvatteja.

Jostain syystä Teakkia pidetään yhä jollain tapaa enemmän arvossa kuin muita teatterikouluja, myös myöhemmin näyttelijöiden keskuudessa - muualla opiskellut ei voi koskaan kuulua joukkoon. Mainittakoon Lontoossa opiskellut mainio näyttelijä Kasperi Nordman (tällä hetkellä Hgin Takomoon kiinnitettynä), joka ei voi olla muuta kuin marginaalissa koska ei ole teakin poikia.

Kuten aiemmin on sanottu, kehotan näyttelijöiksi pyrkiviä hankkimaan jotain muutakin pätevyyttä - joukolle Kansallisteatterin näyttelijöitä paljastui juuri, että teatterin tietokoneinsinööri onkin oikeasti teatterialan kova ammattilainen. Ja tämä näkyi, kun Petri Salonen otti Kaikkein tärkeimmän (ensi-ilta 29.9) plarin käteensä ja astui lavalle. :)
Niistä unista havahtuessani suussani oli suloinen maku ja olin varma, että Shosha oli kuollut.
Ficciarkistoni Mustat Lupiinit

Varda

• Ankeuttaja
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #7 : Syyskuu 09, 2004, 15:09:58 »
Yllättäen myös minä olen ajatellut hakea TeaKiin, ensimmäistä kertaa keväällä. En todellakaan aio hakea näyttelijälinjalle vaan lukemaan dramaturgiaa. Paljon on tossa ollut juttua näyttelijälinjasta, mutta sieltä voi valmistua moneksi muuksikin. Ja on erittäin hyvä vaihtoehto hakea muuallekin opiskelemaan ja opiskella tai valmistuakin ennen kuin Teakiin pääsee sisälle. Heti esim. lukion jälkeen(valkolakkiahan sinne ei tarvitse...) ei välttmättä ole tarpeeksi kypsä tai ole tarpeeksi elämänkokemusta tuollaiseen paikkaan. Saattaa olla todella hyvä juttu, että tekee jotain muuta välillä ja hankkii uusia kokemuksia. Itse aion hakea myös yliopistolle lukemaan kirjallisuutta tai filosofiaa teoreettiselle puolelle. Korkeimpana tavoitteena on silti Teak... Olen käynyt siellä tutustumassa ja kierrellyt sitä rakennusta ja se on paikkanakin aivan upea. Onko muita paikan päällä käyneitä? Mitä piditte?

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2005, 10:01:47 »
Suomi on niin pieni maa, ettei täällä olisi missään tapauksessa käyttöä kovin monella näyttelijälle. Näyttelijöitä on paljon jo nyt. Pelkkä kouluun pääsy ei takaa rooleja, vaan tarvitaan myös hyvää onnea ja roppakaupalla sinnikkyyttä... Varmasti jokaisella yläasteella on vähintään parikymmentä, jotka haaveilevat näyttelijän urasta. Mutta mitä heistä useimiten tulee? Tuskin ainakaan näyttelijöitä, vaan jotain paljon, paljon tavanomaisempaa. Juu, tiedän, että olen kyyninen, mutta niin se vain on. Jo pelkkään pääsykokeeseen pääsy edellyttää loistavia koulunumeroita, eikä kukaan, jonka keskiarvo on alle yhdeksän, pääse edes pääsykokeisiin.  En tiedä, riittääkö edes pelkkä yhdeksän keskiarvo, luultavasti pitää olla korkeampi...

Lainaus
Mutta sitten kun saa jonkin työn, niin siitä saattaa saada ihan hyvin myös sitä rahaa! *virn* Kaverini sanoi muutaman sanan yhdessä sarjassa ja tienasi lähes satasen (euroina), eikä kokemusta ollut lainkaan jne. Ja se mitä hän sai siitä (yhdestä sanasta sai muutaman euron...) oli kai "nuoren (kai lapsenkin...?) näyttelijän palkka". Ainakin niin hän oli sen ymmärtänyt.
Minua nauratti tämä ihan kauheasti. Siis kaverisi oli kerran jossakin sarjassa, ja sai satasen? Salattuihin elämiinhän pääsee esimerkiksi todella helposti mukaan vain roikkumalla kuvauspaikkojen liepeillä, niin ne ottavat istumaan kahvilaan ja tarjoavat siitä pienen korvauksen. Satasella ei hirveästi juhlita, jos kerran elämässä moinen tilaisuus tuleekin... Ei se riitä mihinkään. Saisit aika monta satasta tienata, että sillä elelisit... Helsingissä yksiön vuokra esimerkiksi on 500-550 euroa joka kuukausi. Ja tietysti vielä ruokakulut, kännykkälaskut, sähköt yms... Eli ei, se satanen, jonka kerran saat sattumalta, ei ihan riitä. Mihinkään.
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Poissa Emzzie

• positiivari
  • Vuotislainen
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2005, 13:02:20 »
Minäkin tahtoisin näyttelijäksi, mutta en ole ihan varma tuosta Suomessa opiskelusta. Tai siis, tietysti tahtoisin TeaKiin, mutta sinne on niin pirun vaikea päästä. Aion muuttaa jenkkeihin heti, kun on mahdollista ja opiskella siellä. Ja vaikken pääsisi opiskelemaan, niin ravaisin koekuvauksissa jatkuvasti ja samalla hakisin opiskelupaikkaa joka vuosi.

Minäkin olin vielä keväällä harrastelijateatterissa, kunnes ryhmämme lopetettiin. Mutta se olikin vähän sellaista aloittelija hommaa. En ole niin kiinnostunut teatterialasta, elokuvat ovat kiinnostavampia. Niihin minä tahtoisin päästä. Teatterikorkeakouluun on tosiaan todella vaikea päästä, mutta kannattaa hakea joka vuosi uudestaan. Levottomat 3 -elokuvassa näytellyt Mi sanoikin, että haki teatterikorkeakouluun muistaakseni 15 kertaa ennen, kuin pääsi sisään. Se on päättäväisyyttä, se. Minua ei kyllä muutenkaan tämä Suomessa näytteleminen hirveästi kiinnosta, se on niin pienimuotoista. Jenkkeihin minä haluan. Enkä edes mihinkään kassamagneettileffoihin joiden tarkoitus ei ole olla merkittäviä, vaan tehdä rahaa. Minä tahtoisin näytellä oikeissa elokuvissa, sellaisissa, missä on jotain sanomaa.

Taisinkin jo eksyä teatterikorkeakoulu -aiheesta... Freedom: Minäkin olen näytellyt telkkarissa muutaman lauseen ja sain siitä 80 euroa. Olin 11-vuotias.
Oot söpö! <3
^^

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2005, 15:33:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Decamerone"

Lainaus
Minua nauratti tämä ihan kauheasti. Siis kaverisi oli kerran jossakin sarjassa, ja sai satasen? Salattuihin elämiinhän pääsee esimerkiksi todella helposti mukaan vain roikkumalla kuvauspaikkojen liepeillä, niin ne ottavat istumaan kahvilaan ja tarjoavat siitä pienen korvauksen. Satasella ei hirveästi juhlita, jos kerran elämässä moinen tilaisuus tuleekin... Ei se riitä mihinkään. Saisit aika monta satasta tienata, että sillä elelisit... Helsingissä yksiön vuokra esimerkiksi on 500-550 euroa joka kuukausi. Ja tietysti vielä ruokakulut, kännykkälaskut, sähköt yms... Eli ei, se satanen, jonka kerran saat sattumalta, ei ihan riitä. Mihinkään.

En nyt sitä ihan niin tarkoittanutkaan, että sillä satasella herroiksi elelisi. Tarkoitin sitä määrää suhteutettuna siihen "työn" määrään/pituuteen, joka hänellä oli tässä sarjassa.
"Je vais bien, t'en fais pas."

tgn

• Ankeuttaja
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2005, 16:13:41 »
PIeni oikaisu, ei toi teakki ole läheskään haetuin opiskelupaikka. Esimerkiksi Joensuun yliopistoon haki -04 vuonna 6038 opiskelijaa

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2005, 18:34:23 »
tgn: Kyllä se on haetuin opiskelupaikka. Yliopistolla kun on monia eri linjoja, jolle voi hakea. Tuskin yhdellekään linjalle on hakijana noin monia opiskelijoita... Eli et voi verrata niitä noin. Teak ja Taik ovat suosituimpia oppilaitoksia, ja myös haetuimpia.
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Mara

• Ankeuttaja
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #13 : Tammikuu 18, 2005, 14:08:02 »
Minäkin haluan sinne! Minua kumminkin kiinnostaa enimmäkseen kameran edessä näytteleminen, pidän siitä enemmän kuin lavalla esittämisestä. Olen ollu noin 20 Salkkari jaksossa avustajana pääosin kahvilassa syömässä pullaa ja juomassa limua. Silloin maksettiin 23€ tunti *shock* nykyään se on sama hinta, mutta per kerta. Kerran olin 8tuntia ja rahaa tuli xD.
 Isän kaveri asuu Lontoossa ja lupasi tukea minun kiinnostusta asiaan ja sanoi, että jos haluan voin tulla Englantiin opiskelemaan ja asumaan hänen katon alle:). Hänen naapuri on Script writer (suomeksi?).
 Olen harrastanut harrastajateatteria 4vuotta, mutta nyt haluaisin lopettaa ja aloittaa lentopallon. Ei sillä että en pitäisi siitä vaan, haluan aloittaa uusia harrastuksia ja yksi piti valita ja päätin teatterin. (anteeksi off)

Rosie

• Ankeuttaja
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #14 : Tammikuu 20, 2005, 19:17:46 »
Aah. Teatterikorkea on minunkin haaveeni. ^^

Itse olen harrastanut nyt 10 vuotta teatteria (olen 16) ja aion ehdottomasti, tavalla tai toisella, hankkiutua näyttelijäksi.
Mutta niin monet muutkin haluavat siihen ammattiin. Tosin aivan liian moni väärin perustein.
Suurin osa kuvittelee että se on parrasvaloissa oleskelemista ja huippuleffojen tekemistä.
Pah.Lähes kaikki suomen näyttelijät näyttelevät ainoastaan teattereissa ja vain murto-osa niissä elokuvissa/sarjoissa.

Minua ahdistaa myös se kun jotkut kuvittelevat itsestään liikoja. En tarkoita tuolla nyt ketään tiettyä mutta olen tavannut sellaisiakin ihmisiä jotka ovat selittäneet ummet ja lammet teatterikokemuksestaan mutta kun joutuvat lavalle ilman minkäänlaista esivalmistelua tuleekin pupu pöksyyn.

Muuten, jos ei pääse mihinkään kouluun, on myös oppisopimuksella opiskeleminen hyvä vaihtoehto ^^

Poissa Hagrid

• Vuotislainen
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #15 : Tammikuu 21, 2005, 13:30:31 »
Ongelmani on juuri siinä, että minä haluan näyttelijäksi, enkä miksikään muuksi. On monia teitä näyttelijäksi, mutta minua kiinnostaa Teak-puoli. Rakastan näyttelemistä, enkä mahda sille mitään. Eniten minua pelottaa se, että minulla ei ole lahjoja näyttelijäksi. Vaikka olen kuullutkin, että tahto on tärkeämpi, kuin taidot.
Sain kuitenkin kesäteatterista pääosan, mikä lohduttaa minua suuresti kaiken tämän surkeuden keskellä:) Toivottavasti tästä ura lähtis nousuun^___^

Poissa Pampulapimpula

• Kaiken kestävä kumisaapas
  • Vuotislainen
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #16 : Toukokuu 24, 2005, 21:50:32 »
En olekaan ennen keskusteluita kommentoinutkaan, mutta tämä pisti silmään. (siis vain toiseen, koska toinen on muurautunut puoliksi umpeen pesäpallon takia) Itse rakastan näyttelemistä ja se on myös tuleva unelmani. Täytän vasta tosin tässä kuussa 13, mutta olen jo päättänyt yrittäväni näyttelemään tai teatterialalle..
Itse olen näytellyt pienestä pitäen ja kuljen mm. Näytelmäpiirissä. Olen kulkenut suunnilleen 7-vuotiaasta lähtien.. Viisi vuotta suunnilleen kulkenut näyttelemässä. Olemme tehneet myös muutamia isompiakin näytelmiä, joita on päässyt katsomaan ilmatteeksi. Koulussa olemme myös tehneet useita näytelmiä ja odottelen innolla aina ilmaisu-jaksoa.
Olen myös kulkenut ShowDancessa, jossa harjoittelimme tanssia ja musiikki minulla oli 9.. En tiedä miten se tähän liitty, mutta kuitenkin.

Muoksin, jos minulla tulee jotain mieleen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2008, 14:17:23 kirjoittanut Pampulapimpula »
Aina ei voi voittaa. Ei edes joka kerta

Poissa Perian

• Salainen
  • Henkihörhö
  • Sukupuoli: Velho
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #17 : Toukokuu 24, 2005, 23:57:09 »
Lainaus käyttäjältä: "hupsunen"
Hei te kohtalotoverit, jotka haette teakiin näyttelijän -koulutusohjelmaan. Tiedättekö, kuinka monta sinne II vaiheeseen kutsutaan? Oletteko saaneet kutsuja? Pari päivää sitten, minun pilvisen päivän muutti ja pelasti kutsu pääsykokeisiin. :) Olen edelleen hurjan innoissani.

Käsittääkseni saa olla aika sohlo jos ei pääse kakkosvaiheeseen. Hakiessani 2004 karsittiin ainakin todella marginaalinen määrä ihmisiä, olisiko ollut jotain sadan hakijan luokkaa. Onnea vaan kakkosvaiheeseen, joka nyt kun ajattelen on varmasti sinulla siis jo ohitse.

2004 oli käytössä kakkosvaiheessa järjestelmä, jossa piti valmistaa monologi ja sen jälkeen esitellä lyhyesti (erikois)taitojaan vapaassa esityksessä. Jos näistä raati ei osannut päättää ottaako jatkoon vai ei, teettivät he hakijalla vielä yhden tehtävän. Omalla kohdallani tämä oli ex tempore -monologi jostain lapsuuteni muistosta.

Jo pelkkään pääsykokeeseen pääsy edellyttää loistavia koulunumeroita, eikä kukaan, jonka keskiarvo on alle yhdeksän, pääse edes pääsykokeisiin. En tiedä, riittääkö edes pelkkä yhdeksän keskiarvo, luultavasti pitää olla korkeampi...

Siis täh? Puhummeko me nyt oikeasti samasta Teatterikorkeakoulusta? Oma keskiarvoni ei todellakaan ollut yhdeksää eikä se ollut mikään ongelma pääsykokeisiin pääsylle. Tunnen muutamia huonolla keskiarvolla peruskoulupohjalta TeaKiin hakeneita jotka aivan hyvin ovat pääsykokeisiin päässeet.

Itse tosiaan hain vuonna 2004 ja pääsin - kuten suurin osa hakijoisa - II-vaiheeseen asti. Ei ollut kovin yllättävää etten jatkoon päässyt, sen verran lyhyelle valmistumiselle asia jäi. Ehkä se kertoo innostani hakea sinä vuonna, en tiedä. Hain myös tänä vuonna, mutta kiinnostus oli laskenut entisestään enkä edes mennyt II-vaiheen pääsykokeisiin koska se olisi vaatinut ikäviä matkustusjärjestelyjä sille päivälle. Olen tullut siihen tulokseen että näytteleminen on kyllä erittäin mukavaa, mutta tuskin haluaisin luoda siitä uraa, varsinkaan Suomessa. Minulla on kyllä ylikehittynyt esiintymisvietti, mutta sitä nyt voi toteuttaa muuallakin. Joka tapauksessa onnea matkaan kaikille hakijoille - sitä tulette tarvitsemaan sinnikkyyden ohella.
"The American press is all about lies! All they tell is lies, lies and more lies!"
-Muhammed Saeed al-Sahaf

Poissa Hagrid

• Vuotislainen
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #18 : Elokuu 11, 2005, 20:03:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Perian"
Jo pelkkään pääsykokeeseen pääsy edellyttää loistavia koulunumeroita, eikä kukaan, jonka keskiarvo on alle yhdeksän, pääse edes pääsykokeisiin. En tiedä, riittääkö edes pelkkä yhdeksän keskiarvo, luultavasti pitää olla korkeampi...

Siis täh? Puhummeko me nyt oikeasti samasta Teatterikorkeakoulusta? Oma keskiarvoni ei todellakaan ollut yhdeksää eikä se ollut mikään ongelma pääsykokeisiin pääsylle. Tunnen muutamia huonolla keskiarvolla peruskoulupohjalta TeaKiin hakeneita jotka aivan hyvin ovat pääsykokeisiin päässeet.

Perian on oikeassa. Kouluun hakiessa ei tarvitse olla loistava keskiarvo, voi olla huonokin, mutta taito ja tahto pitää näkyä pääsykokeissa, jotta kouluun pääsee opiskelemaan. Sitä ne ammattilaiset katsovat.

Hituri

• Ankeuttaja
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #19 : Huhtikuu 01, 2006, 13:55:32 »
Tuttuni haki joskus NÄTYyn. Muistaakseni hylättiin heti kuin mahdollista, mutta seuraavana vuonna kun hän haki TEAKiin, pääsi heti ensimmäisellä. Vaihtelee ilmeisen paljon nuo kriteerit.

Minäkin haluaisin saada jonkinlaisen teatterikoulutuksen. Onko kellään tietoa siitä Lahen ammattikoulun linjasta, tai siitä mikä se nyt olikaan?

damis

• Ankeuttaja
Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #20 : Huhtikuu 01, 2006, 17:07:30 »
Niin, teatterikorkeakoulu. Aion pykiä, ehdottomasti. Heti lukion jälkeen haen teatterikorkeakouluun ohjaajan ja näyttelijäntyön linjoille, sekä tampereen nätyyn. Mahdollisuudet ovat huonot, kolmesta osa-alueesta sujuu erityisen hyvin vain näytteleminen, laulu ja tanssi eivät niinkään.

Monta kertaa varmasti joudun hakemaan, enkä tiedä pääsenkö sittenkään. Tuota palavaa halua ja kokemusta ainakin löytyy.

Tämänkesäiset näytelmät (Kätkäläinen + Mesisaaren häät) ovat 11. ja 12. näytelmät missä olen mukana näyttelemässä. Lisäksi on muutama pienempi projekti sekä valo- ja äänimiehen töitä sekä kuiskausta. Olen 16-vuotias.

Olen toiminut kolmessa teatterissa: kahdessa kesäteatterissa ja yhdessä teatterissa joka projektien lisäksi opettaa aktiivisesti näyttämötyöskentelyä ja valmistaa näytelmiä sisälle esitettäväksi.

"Uralleni" ovat osuneet roolit mm. Molieren Herra Hurskaan (Tartuffe) Damis, Jalmari Finnen Kiljusen herrasväen Mökö, Markku Pölösen Onnen maan Tapi, Kätkäläisen lentäjä yms.

Teatteriharrastus on ollut todella antoisaa ja toivon todella voivani joskus olla näyttelijä, kenties ohjaaja jos näyttelijän haave ei toteudu.
Ajattelin myös kouluttaa itseni jollekin kuvataiteelliselle alalle(kuvataide 10, opettaja suositteli), koska näyttlijälle ei varmastikaan aina löydy töitä.

Ja on minulle varasuunnitelma, jo näyttelijänammatti ei toteudu. Tämä on valitettavan todennäköistä. Tällöin kouluttaudun ilmaisutaidon opettajaksi ja sivu"ammattina" ohjaan harrastajateattereita.

Teatteri tulee varmasti aina kuulumaan elämääni, ja toivon sydämeni pohjasta että se voi joskus olla ammatti.

Enkä elää mitenkään pää pilvissä. Tiedän että näytttelijänä työajat olisivat huonot, palkka pieni ja työllisyystilannekin huono. Mutta kukapa sitä näyttelijäksi ryhtyykään, jos tärkeintä on vakaa ja turvattu tulevaisuus.

Poissa Nemuru

• Vuotislainen
Vs: Teatterikorkeakoulu
« Vastaus #21 : Maaliskuu 02, 2008, 17:50:17 »
Teatterikorkeakoulu.. :)
Paikka jonne myös mä meinasin hakea lukion jälkeen tai sitten pidän väli vuoden ja vasta sen jälkeen haen teatterikorkeaan, mikäli silloin olen vielä yhtä kiinni teatterissa mitä nyt. (myös Nätyyn olen ajatellut hakea.)

Oon harrastanu teatteria jotain 6-7 vuotta, ei kovin paljon mutta.. kumminkin. (olen kansalaisopiston teatteri taide ryhmässä). Myös improvisaatio teatterissa on tullut oltua vuosi mukana. Ja koulussa olen myös mukana kaikenlaisissa näytelmissä, tälläkin hetkellä musikaalin lisäksi 7min pienois näytelmässä.

Mä päätin kuudennella luokalla et mä haen teatterikorkeaan, eikä mieli ole muuttunut vieläkään tähän päivän mennessä. Eli päämääränä teak. Tiedän että sinne on aivan mielettömän vaikea päästä, mutta sekään ei mua jaksa lannistaa.

Ja niin kun jo mainitsin,tällä hetkellä olen mukana lukioni juhlavuoden musikaalissa, vaikka roolini ei olekkaan mikää kovin suuri olen hyvin iloinen että edes pääsin mukaan koko musikaaliin. Myös kansalaisopiston teatteri kurssin näytelmä oli helmikuun lopulla.

Eniten teatterissa minua kiinnostaa näyttelisen lisäksi ohjaaminen sekä tietenkin käsikirjoittaminen. Pari vuotta sitten kiinnostuin myös dramaturgiasta.

Mun tanssi taidoista on turha nostaa mitään suurta numeroo olen nimittäin omasta mielestäni erittäin huono tanssimaan. Laulamisesta mä oikeesti tykkään mutta itse en erityisemmin pidä omasta lauluäänestäni, vaikka jotkut ihmiset  väittääkin et muka osaisin laulaa, ne vaan valehtelee.. ;D

Ryhmän ohjaajani sanoi minulle hyvän pointin, haluanko tehdä hyvästä harrastuksesta ammatin. Myönnän että ryhmän ohjaajani sai mut ajattelemaan asiaa toiselta kantilta, mutta teatteri on sen verran lähellä meitin sydäntä että taitaa tää neitokainen toteuttaa tai lähteä tavoittelemaan omaa unelmaansa. Ei välttämättä missään elokuvassa tai sarjassa (mut kyl nekin kelpais ei sillä) vaan ehkä eniten haluisin päästä johonkin tunnettuun teatteriin vakinäytteliäks.
Olisi myös tosi hienoo päästä ohjaamaan ja käsikirjoittamaan jotain. ^^
Nemuru