Kirjoittaja Aihe: Fahrenheit 911  (Luettu 2673 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Kuuttis

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« : Toukokuu 28, 2004, 21:23:42 »
Kyseessähän on Michael Mooren dokumenttielokuva, jossa kyseinen herra kritisoi Yhdysvaltain hallitusta, presidenttiä ja sitä, miten se on käyttänyt hyväkseen 11.9.2001:n tapausta. Myös sotaa ja sen syitä pohditaan ja otetaan kantaa, ja George W. Bush onkin kauhuissaan ja täysillä elokuvan esittämistä vastaan siitä löytyvien mielipiteiden ja faktojen vuoksi. Michael Moore on esimerkiksi lähettänyt Irakin sotaan kuvausryhmiä, joista ei tiedetty että he kuvaavat Michael Mooren dokumenttiin materiaalia. Näin saatiin nauhalle paljon kyseenalaisia faktoja Irakin sodasta. Elokuva on voittanut esimerkiksi Cannesin Kultaisen Palmun, ja Michael Moore kiitti puheessaan(tai haastatteluissaan tms) "loistavaa näyttelijäryhmää", joista erityiskiitokset sai "George W. Bush loistavien vitsiensä vuoksi".

Elokuvan levittämisoikeudet olivat ensimmäiseksi Disneyllä, mutta he eivät uskaltaneet esittää elokuvaa sen tulenaran materiaalin takia. Lisäksi olen kuullut jostain, että Jeb Bush, Floridan kuvernööri ja George W. Bushin veli, olisi pakottanut Disneyn maksamaan rästiveronsa, joita yhtiö on sitä ennen vältellyt. Levitysoikeudet myytiin muistaakseni Miramaxille, ja nyt Moore yrittää saada elokuvaansa USA:n mantereella näkyviin ennen kuin pidetään seuraavat presidentinvaalit. Jotkut elokuvan jo nähneet ovat rakastaneet sitä, jotkut vihanneet(esim. republikaanit).

Michael Moore on tunnettu terävistä dokumenteistaan kuten Roger ja Minä ja viimeisimpänä Oscar-palkittu Bowling For Columbine, sekä kirjoistaan Dude, Where's My Country? ja Stupid White Men (Tyhmät Valkoiset Miehet). Myös miehen kommentit ovat herättäneet kiivasta keskustelua ja arvostelua, esimerkiksi Oscar-puhe jossa hän huusi lavalla "Shame on you, mr. Bush!". Mooren sarja "Michael Moorella on asiaa!" alkaa muuten Nelosella 8.6.

Itse odotan Fahrenheit 911:sen saapumista tänne Suomeen innolla, sillä olen suunnilleen vuoden ajan ollut Michael Mooren dokkareista ja kirjoista kiinnostunut ja haluan nähdä lisää. Lisäksi haluan tietää enemmän juuri tuosta George W. Bushin hallinnon politiikasta.

Kommentteja.

Nazg

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2004, 14:49:29 »
Jep, minäkin odotan tuon elokuvan/dokumentin saapumista Suomeen suurella innolla.
Vuosi sitten olin vielä suht. samaa mieltä Bushin kanssa Irakin sodasta (ts. minusta se oli oikein tehty), mutta joulukuussa mielipiteeni muuttuivat ihan päinvastaisiksi erinäisten tietojen myötä jota olin netistä lukenut.
Näitä tietoja levitetään nyt Mooren elokuvassa, ja siksi tämä on ehdottomasti "must see"-listallani.

En ole nähnyt Michael Mooren aiempaa tuotantoa, mutta tuon "Michael Moorella on asiaa!" aion varmasti katsoa. Vaikuttaa niin omalaatuiselta tyypiltä tuo äijä, että ei sitä katsomisen houkutusta voi vastustaa.

Ja näin sivuhuomautuksena: toivon hartaasti että tämä dokumentti edesauttaa George W. Bushin presidenttikauden loppumista. Ja menisin katsomaan tämän elokuvan, jos en muun, kuin poliittisen kannanoton vuoksi.

Lainaus käyttäjältä: "Kuuttis"
....joista erityiskiitokset sai "George W. Bush loistavien vitsiensä vuoksi".

-naur-
Odotan innolla tuon "suuren komikon" debyyttiä elokuvakankaalla. :>

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Morning is working.
Fahrenheit 911
« Vastaus #2 : Toukokuu 30, 2004, 12:13:29 »
Liityn myös tähän kyseisen dokumentin odottajien joukkoon. Olen nähnyt Bowling For Columbinen ja pidin siitä todella paljon. Moorella on ihan oma tapansa käsitellä asioita ja tuoda ne esille, ja se tapa todella toimii. Hän saa haastatelluista ihmisistä esille inhimillisiä ja peittelemättömiä puolia, mikä ei varmastikaan ole helppoa. Tosin täytyy myös huomioida, että nämä dokumentit eivät kyllä täytä objektiivisuuden kriteerejä, vaan tuovat esiin hyvinkin yksipuolisen kannan. Silti, kriittinen katsoja saa näistä ihan mukavasti irti.

Fahrenheit 911 kiinnostaa paljon myös siksi, että Moore itsekin on amerikkalainen ja käsittelee siis oman maansa ongelmia. Bushin hallintoahan on ulkomailla jo paljon kritisoitu, mutta monet amerikkalaiset eivät tunnu näkevän, mitä ongelmia USA:n hegemoniasta syntyy.

Poissa neidor

• Xena
  • Vuotislainen
  • Pakeha (aroha) Maori
    • KC
Fahrenheit 911
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2004, 00:47:41 »
Näin juuri O´Brienissä kuinka Moorea haastateltiin. Tosi fiksu mies ja omas loistavan huumorintajun kanssa. Vastaili mun mielestä hyvin ja asiallisesti Conanin esittämiin kysymyksiin. Sotaan hän otti samanlaisia kannanottoja kuin minäkin.

Aion todellakin käydä katsomassa kyseisen leffan, kun levikki tänne Suomeenkin asti joku päivä kerkiää. Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja vetävältä. Moore on ansainnut palkintonsa.
Colombia = You'll come for the enticing beauty of the Caribbean Sea. You'll stay because you've been kidnapped and locked in the trunk of a Dodge Dart.

Lamia

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #4 : Heinäkuu 27, 2004, 12:17:53 »
Sen verran kovasti itsekin aina kritisoin Bushia, että koen Mooren näkemäni perusteella melkein hengenheimolaiseksi. Ihmisten reaktiotkin ovat olleet niin hyviä, että elokuva on ihan must see.

Aiempaa tuotantoa en ole tietääkseni mieheltä nähnyt, mutta haastatteluissa olen vakuuttunut hänestä. Fiksu ja filmaattinen humoristi mies.^^ Ansaitsee kyllä palkintonsa ja itseäni harmittaa tietämättömyyteni hänestä.

Äkkiä se Fahrenheit 911 Suomeen! (pssst. Tietääkö joku mistä nimi tulee?)

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #5 : Heinäkuu 27, 2004, 18:41:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Lamia"

Se nimi on kuulemma "lämpötila jossa totuus palaa". Muokkaus siitä Fahrenheit enmuistalukua kirjan nimestä.

Kävin katsomassa sen pari viikkoa sitten Englannissa ja pidin. (Oli vain vähän toistoa, koska olin juuri ostanut ja lukenut Dude, where's my country? ja siinä oli aika paljon samoja asioita). Moore kertoo selkeästi mielipiteensä Bushista ja sodasta ja kertoo myös faktoja ja perusteluita eikä jää vain jankkaamaan omaa mielipidettään niinkuin joillakin ihmisillä on tapana tehdä. Yksi asia jäi kaivertamaan minun ja kaverini mieltä, ja se oli se, että elokuva oli niin .. amerikkalainen. No, tietenkin se on koska se on amerikkalaisen tekemä ja amerikkalaisille suunnattu, mutta kuitenkin olisimme kaivanneet enemmän irakilaisten ja muunmaalaisten näkökulmaa.

Ne amerikkalaissotilaiden haastattelut saivat aikaan ällöpuistatuksia.

Poissa Jonza

• Vuotislainen
    • http://personal.inet.fi/koti/jonza/
Fahrenheit 911
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2004, 01:34:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Bloody Aeliah"

Lainaus käyttäjältä: "Lamia"

Lamia kirjoitti:

Se nimi on kuulemma "lämpötila jossa totuus palaa". Muokkaus siitä Fahrenheit enmuistalukua kirjan nimestä.

Ja pakko vielä lisätä luvun 9/11 tulevan syyskuun yhdennentoista päivän terrori-iskuista.

Ja sitten pilkunviilausta: Otsikossa nimestä puuttuu kauttaviiva 9/11:sta

Fahrenheit 9/11:n kävin katsomassa pari päivää sitten. Se oli selvästi Bowling for Columbinea provosoivammaksi tarkoitettu.

Muutamat faktat oli luultavasti haettu melko hakemalla.

SPOILAA loivasti tästä eteenpäin
Esimerkiksi fakta kahdeksasta henkilöstä vartioimassa Oregonia. Elokuvassa puhutaan vain State Trooppereista. Heidän lisäkseen vartioimassa ovat myös poliisin muut osastot (Police, Sheriff, jne.) tämän lisäksi rajoilla partioi myös Rajavartiosto (Border Patrol).

Elokuva sisälsi myös uskomattoman hauskoja pätkiä. Parhaiten jäi mieleen Yrjö Kävelijä Puska kehottamassa kaikkia kansoja yhdistämään voimansa terrorismiä vastaan ja parin sekunnin sisällä tästä kysymässä toimittajilta miltä hänen golflyöntinsä näytti.
Koko yleisen sekasotkun voi jakaa osiin miten vain, ja tavallisesti lopputuloksena on se, jota joku sanoo kodikseen.

Isabella

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2004, 14:50:54 »
Lainaus
Bloody Aeliah kirjoitti:

Lamia kirjoitti:

Lamia kirjoitti:

Ja pakko vielä lisätä luvun 9/11 tulevan syyskuun yhdennentoista päivän terrori-iskuista.

Veikkaan nimen viittaavan Ray Bradburyn v.1966 kirjoittamaan kirjaan Fahrenheit 451, jossa luku viittaa lämpötilaan, jossa kirjapaperi syttyy ja palaa. Teos kertoo tulevaisuudesta, jossa palomiesten tehtävänä on polttaa kaikki kirjat. Erittäin mielenkiinoinen kuvaus tietynlaisesta yhteiskunnasta, suosittelen.

No mutta, elokuvasta:
Näin sen muutama päivä sitten, kun kiinnostus Mooreen kasvoi Kolumbinen myötä. Kummatkin dokumentit olivat todella hyviä, mutten itse ehkä olisi antanut Cannesissa parhaimman leffan palkintoa. Fahrenheit oli mielenkiintoinen, kantaaottava ja erilainen dokumentti, ja yhdyn Mooren mielipiteisiin Irakin sodasta ja Bushista, mutta elokuvana Fahrenheit 9/11 ei ollut mitenkään mahtava. Uskon, että tuomareiden päätökseen vaikutti heidän poliittiset mielipiteensä, mutta toisaalta niin olisi vaikuttanut kenen tahansa.
Varoituksen sana niille, jotka eivät ole Fahrenheitia nähneet: ottakaa mukaan nenäliinoja. Minä itkin koko kaksituntisen ajan. Sodan kuvamateriaalit olivat kauheaa katseltavaa.

Snivellus

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2004, 19:58:21 »
Cannesin parhaan elokuvan palkinnon antamiseen vaikuttivat ehdottomasti päättäjien poliittiset mielipiteet. Se että he antoivat Kultaisen palmun kuvastaa hyvin ranskalaisten mielipiteitä Iraqin sodasta. Ranskan presidenttikin on ehdottoman yksimielisellä kannalla kun U.S kosiskeli Ranskaa mukaan sotaan.
Perskule kun Iso-Britannian piti lähteä sotimaan, olisi pidetty Eurooppa sota vapaana.

Poissa Gwyneth

• propagandisti
  • Vuotislainen
  • nukkuu
Fahrenheit 911
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2004, 08:36:18 »
Fahrenheit 9/11 oli hauskasti tehty ja viihdyttävä elokuva, mutta pidin Bowling for Columbinesta enemmän.  Tosin syynä saattoi olla, että en ole seurannut Yhdysvaltain politiikkaa kovinkaan syvällisesti, eli suuri osa Bushien öljykytköksistä meni minulta hieman ohi.  Tuohan oli ennen kaikkea poliittinen dokumentti, tehty vaikuttamaan.  Ja poliittisen dokumentin katsominen oikeastaan vaatisi melkoisia taustatietoja, jotta asiat voisi laittaa oikeisiin asiayhteyksiin ja oikeisiin mittasuhteisiin.  Etenkin kun olen muutenkin taipuvainen suorastaan vihaamaan Bushia (oikeasti, onko siitä miehestä mitään hyvää sanottavaa?), on minuun turhan helppo vaikuttaa tuohon suuntaan.  

Joka tapauksessa, Moore osaa hommansa.  Hieno ja hauska elokuva.  Käykää katsomassa ellette ole jo käyneet.

Ai, pakko spoilata vähän:
Parhaita kohtia elokuvassa oli kun Irakissa jouluna partioivat jenkkisotilaat ajoivat tekemään ratsian erääseen taloon.  Taustalla soitettiin Santa Claus is coming to town -laulua.  Oi, ne sanat olivat niin loistavat siinä yhteydessä

He's making a list,
Checking it twice,
Gonna find out who's naughty or nice.
Santa Claus is coming to town!

He sees you when you're sleeping,
He knows when you're awake.
He knows if you've been bad or good,
So be good for goodness sake!

Voi hyvä ihme...  Kyllä Moore osaa asiansa.
"Valistus on vallan ydin!" ~ Nuva Oy
Fikkejäni mm.: Kyllä vaistomme tuntee sen ja Kuinka kuolonsyöjiä tehdään

Xeemu

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #10 : Syyskuu 17, 2004, 22:03:23 »
Enpä tiedä voiko tätä oikeastaan dokumentiksi kutsua... Propagandaa ehkä enemmin...

Oli kyllä ihan hyvä ja loistavasti oli erotettu Bushin lausuntoja asiakokonaisuuksista saadakseen näyttämään ne typerimmiltä kuin olikaan. Jotenkin vain meni niiden kaikkien nimien kanssa sekaisin ja tuntui, että ne oli väkisin jostain kaivettu... Tuskin Bush on niin älykäs tekemään niinkään suurta salaliittoa... Tässä yksi filmin paradokseista.

Bushista tehdään täysi ääliö, mutta kerrottaan kuinka hän suunnitteli voittonsa entisten työkaverieden, tuttujen ja puolituttujen avulla.

Elokuva tuskin vaikuttaa Amerikan äänestystulokseen, sillä ne jotka päättävät äänestää Bushia tuskin käyvät elokuvaa katsomassa ja ne jotka sen näkee ovat jo Kerryn puolella.

Snapukka

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #11 : Syyskuu 18, 2004, 21:47:23 »
VAROITUS! Sisältää ainakin jonkinasteisia spoilereita.

Minä sanoisin Fahrenheitin olevan ehdottomasti propaganda elokuva. Asiat olivat käsitelty nimenomaan Bushia vastustavasta näkökulmasta (ylläri) ja vain ja ainoastaan siitä näkökulmasta. Propaganda elokuvana Fahrenheit ei kyllä ole mielestäni kovin onnistunut, sillä minua rupesi ainakin säälittämään Bush elokuvan aikana. Bushin niskaan syydetään niin paljon paskaa, että alkaa väkisinkin mietityttämään ansaitseeko kukaan niin paljon haukkumista. Bushkin on kuitenkin vain ihminen ja ihmiset tekevät virheitä, vaikka Bush nyt on sattunut todella tekemään todella pahanlaatuisen virheen, johon hänellä ei olisi todellakaan ollut varaa.

Lyhyellä aikavälillä Fahrenheit onnistuu kyllä varmasti herättämään ihmisten inhon Bushia kohtaan, mutta tarkemmin pohdittuani elokuvaa minä en ole ihan niin vakuuttunut, vaikka olenkin edelleen sitä mieltä, että Bush on pahuksen huono presidentti eikä muutenkaan älyllä pilattu. Elokuvassa esiintyneet viittaukset Bushin ja saudien suhteisiin sekä Bushin yritysten sotkut olivat jotenkin niin kaukaa haettuja, että nekin vähän menettivät uskottavuuttaan.

Elokuvana Fahrenheit oli kuitenkin oikein onnistunut. Moore on käyttänyt todella taitavasti erilaisia elokuvan kerronnan tapoja apunaan elokuvassa. Irakissa kuvatut kohtaukset ja poikansa menettänyt äiti koskettavat varmasti jokaista ja saivat ainakin minut ahdistumaan pahemman kerran. Amerikkalaiset sotilaat saivat myös niskakarvani nousemaan pystyyn. Uskomatonta. Loppujen lopuksi suosittelen ehdottomasti Fahrenheitin katsomista. Kaikkea sitä maailmassa voikin tapahtua…

Manteli

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #12 : Syyskuu 19, 2004, 19:41:11 »
Kävin katsomassa Fahrenheit 9/11 jokin aika sitten. Elokuva oli kyllä hyvä ja sisälsi monia mielenkiintoisia huomioita. Amerikkalaiset sotilaat olivat tosiaan jotenkin karmivia... Mutta propagandan puolelle se saattaa välillä mennä, ja voi jopa saada ihmisen säälimään Bushia loanheiton mennessä hieman överiksi, mikä on harmittavaa elokuvan sanoman perillemenon kannalta.

Mutta, voin olla väärässä, eikö se voittanut Kultaisen palmun, koska raadin tärkeimmällä pallilla istui Quentin Tarantino, joka on äänekkäästi vastustanut Bushia ja Irakin sotaa?

Poissa Chanoyu

• Vuotislainen
Fahrenheit 911
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2004, 23:24:56 »
Lainaus
Veikkaan nimen viittaavan Ray Bradburyn v.1966 kirjoittamaan kirjaan Fahrenheit 451.

Juu, siihenhän tuo elokuvan nimi viittaa. Vaikka kirja itse asiassa ilmestyi jo 50-luvulla, muistaakseni vuonna 1953, mutta tarkasta vuodesta en kyllä ole ihan varma. Fahrenheit 451:ssä heijastuvat vahvasti juuri sen ajan poliittisesti kirpeät tilanteet, kuten juuri kaatunut Natsi-Saksa ja Kylmän Sodan alku, mitkä tietenkin vaikuttivat erityisesti Amerikkaan, ja Bradburyhan on yhdysvaltalainen. Tai minä ainakin tulkitsin kirjan hyvin poliittisesti kantaa ottavaksi. ^^;

Muistui vain mieleen, että Bradbury on nyt ilmeisesti ollut vihoissaan Moorelle, kirjansa nimen "varastamisesta". Tietysti tämä on totta, kyllähän Moore on ottanut elokuvansa nimen tuosta kyseisestä kirjasta, mutta nimiä kun ei voi omistaa. Tosin ei varmasti ole yllätys, että elokuvan nimi aiheutti Bradburyn suunnalta ärtymystä. Jenkkilässä kun tavan mukaan ollaan hyvin tarkkoja noista tekijänoikeus asioista. -.-;

Itse en ole vielä nähnyt kyseistä elokuvaa, mutta kyllä se kovasti kiinnostaisi. Yhdysvaltain yli konservatiivinen hallinto ja kylmä yhteiskunta malli ovat aina kiehtoneet minua.

Ja olen kovasti Bushin hallintoa vastaan. En siedä hänen ulkopolitiikkaansa, ja olen muutenkin vahvana vasemmisto puolueiden ja hyvinvointiyhteiskunnan kannattajana, rebublikaaneja vastaan. Toivon todella, että Bushia ei enää valittaisi uudelle kaudelle. Toisaalta eihän sitä tiedä, vaikka kaikki tämä julkisuus kääntyisi vielä hänen hyödykseen. >< Eikös sitä sanota, ettei sellaista olekaan kuin negatiivinen julkisuus?

Katsoin tuossa taannoin, muistaakseni MTV3:n aamu-uutisista jonkun Bushin vaalikampanja puheen, jossa tukensa hänelle antoi kukas muu kuin kaikkien rakastama, Kalifornian kuvernööri Schwarzenegger~ (>.<;;;;;) En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun hän aloitti puheensa kertomalla tekemistään elokuvista. En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi Yhdysvalloissa kaiken täytyy olla tuollaista järjetöntä media sirkusta. Eivät kai amerikkalaiset sentään luule, että Schwarzenegger tulee ja pelastaa heidät ja maailman, ihan kuin kaikissa action elokuvissaan? Lisäksi Schwarzenegger painotti "tämän maan olevan Amerikka, eikä mikään YK." On ihan naurettavaa, että yhdysvaltain politiikot nyt mollavaat YK:ta, kun Amerikka kerran itse oli alunperin niin innokkaasti YK:ta perustamassa.

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #14 : Syyskuu 26, 2004, 01:40:43 »
Minäkään en ole vielä dokumenttia nähnyt, mutta tarkoitus on. Amerikkalainen kaverini on siitä kertonut minulle niin paljon, ja kehunut sitä. (Hänen poliittiset mielipiteensä tietysti vaikuttavat asiaan, mutta niin vaikuttavat minunkin.)

Näin kuulopuheiden perusteella Moore on taitavasti yhdistellyt erilaista materiaalia saadakseen sen vastaamaan omia tarkoitusperiään, ja mikäs siinä. Nyt on vaalivuosi, ja kaikki mikä mahdollisesti voi edes hiukankin heikentää Bushin asemaa: tervetuloa.

Minua ärsyttää niin uskomattoman paljon, miten Yhdysvaltain presidenttikampanjaa hoidetaan. Vaikka miten Bush sanoo mahtipontisesti, että hän tahtoo keskittyä pelkästään tulevaisuuteen mutei voi, koska Kerry kaivelee menneitä, on silkkaa roskaa - tällä hetkellähän siellä heitetään lokaa Kerryn päälle siitä, että sen Vietnamin sodassa saamat mitalit on kuulemma tulleet ansaitsematta -- ja sillä välin kukaan ei tunnu muistavan, mitä herra Bush teki sodan aikana: oli kansalliskaartissa. *pyörittää silmiään* Eli siis Kerryn aika menee näiden naurettavien huhujen kumoamiseen, kun taas Bush saa porskuttaa rauhassa ja luoda itsestään kuvaa mahtavana sodan ajan presidenttinä, joka pitää amerikan turvassa. Eli mikä tahansa voi huonontaa Bushin asemaa otetaan tyytyväisyydellä vastaan. Kuten Mooren dokumentti.

Vaikka se propagandaa onkin, siinä on oikeasti sellaisia seikkoja mitkä ovat amerikkalaisille uusia. Ellei suurin osa amerikkalaisista jo olisi päättäneet ketä äänestävät (republikaanit republikaania ja demokraatit demokraattia), siitä voisi olla jotain hyötyäkin.

(En muuten yhtään ihmettelisi vaikka bin Laden kaivettaisiin pakastimesta ennen vaaleja..)

Heke

• Ankeuttaja
Fahrenheit 911
« Vastaus #15 : Toukokuu 27, 2006, 20:32:55 »
Nyt kun olen saanut Fahrenheitin dvd:llä niin voisin kommentoida:

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

//Eleanír korjasi spoilerin
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2007, 10:07:49 kirjoittanut Eleanír »