Kirjoittaja Aihe: Where will You be? (The Day after Tomorrow)  (Luettu 5841 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Mara

• Ankeuttaja
Where will You be? (The Day after Tomorrow)
« : Toukokuu 20, 2004, 13:25:38 »
Eli onko kukaan menossa katsomaan tätä ns. "megabudjetin erikoistehoste spektaakkelia"? Minä menen ja odotukset ovat korkealla. Näin trailerin ensi kertaa kun olin katsomass Kuninkaan paluuta ja päätin heti, että tuon menen katsomaan. Varasin toissapäivänä ensi-iltaan liput ja sain paikat ihan keskeltä (Jess).  

Onko kukaan muu vuotislainen menossa katsomaan tätä elokuvaa? Odotuksia? Traileri

Tuosta voit katsoa uusimman trailerin (vaatii quick time playerin).

Erlkönig

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2004, 12:28:01 »
Kävin eilen katsomassa. Nojoo, ihan mukiinmenevä amerikkalainen vouhotusleffa, erikoistehosteet oli kyllä kieltämättä ihan hienoja..
Musiikista en saanut oikein otetta, ja leffa alkoi muutenkin jotenkin niin äkisti, tarkoitan siis ettei henkilöitä pohjustettu paljoakaan ja heti oltiin kattomassa kun Hollywood kyltti lentää taivahan tuuliin.
Kyllä raivostutti kun Pohjois-Eurooppa kuitattiin kahdella lauseella, Aasiasta sama juttu. Australia mainittiin kerran eikä Afrikasta sanottu varsinaisesti mitään. Skotlanti-kohtaus oli kylläkin vaikuttava..
Näyttelijöistä ei kukaan ollut tähtiainesta.

En odottanut sitä yhtään, mutta sain todeta että elokuvan aikana sai myös nauraa. Mm. kirjanpolttokohdissa :p Paitsi että oli törkeää väittää että se ko. Gutenbergin Raamattu olisi maailman ensimmäinen painettu kirja..
Ja voitteko kuvitella, kun tultiin ulos Tennarista, joku, ilmeisesti amerikkalainen, poika sanoi että "Well the americans survived, that´s the point!

Sanansaattaja

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2004, 14:45:43 »
Katsoin eilen. Oiva ajoitus tunkea tällainen leffa markkinoille kun tuosta Kioton sopimuksesta ja ilmaston lämpenemisestä on ollut paljonkin juttua. Tosin, tämä elokuva sai minut ajattelemaan kuinka vakava tuo ilmastonlämpeneminen on. Tosin mannerjäiden sulaminen ei tapahdu viikossa..

Erikoisefektit olivat loistavia. Varsinkin meri. Pidin siitä. Tornadotkin olivat hienosti tehty verrattuna muihin elokuviin missä näitä ilmenee. Mutta tornadot tosin liikkuvat paljon nopeammin ja luultavasti tekisivät oikeasti enemmän tuhoa kuin elokuvassa, mutta tästä on turha nipottaa.

Kaikki vitsit olisi voitu jättää pois. Tai sitten näillä vitseillä oli tarkoitus keventää tunnelmaa kun ihmiskunta on tuhoutumassa. Mutta tällaiseen elokuvaan ei vitsit sovi >:(

Huvittaa tosin, että kun se hirvittävä jäämassa lopulta sulaa, hukkuu koko maapallon eteläpuolisko. Eli ihmiset kuitenkin kuolevat.

medu

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Kesäkuu 05, 2004, 22:54:53 »
Minö kävin tänään katsomassa sen. Se oli itseasiassa parempi kun odotin..
paitsi että jotkut kohdat jäi vähän ärsyttämään esim. kun sam ja kaverit tulivat takasin kirjastoon ja juuri sillon paikat alko jäätymään, mutta ei tietenkään ehtinyt heitä jäädyttämään.
ja alussa kun ne tyypit oli jäätiköllä, niin just niiden keskeltä se jää sitten hajosi. juujuu.

Meirami

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2004, 21:33:14 »
Minä kävin kavereiden kanssa katsomassa The Day After Tomorrown tuossa perjantaina. Olin odottanut leffaa ihan hulluna monta kuukautta, sillä rakastan kaikennäköisiä luonnonkatastrofielokuvia ja -dokumentteja. Esimerkiksi elokuva Twister oli pitkään yksi suosikeistani. Voitte siis arvata miten tajunnan räjäyttävää oli nähdä ensimmäisen kerran The Day After Tomorrowin traileri kaikkine tornadoineen, hyökyaaltoineen ja loistavine maisemineen lumenpeittämästä New Yorkista.

Eli odotukset olivat korkealla, mistä voi seurata ainoastaan ja vain pettymys. Seuraa SPOILAUSTA, varokaa ne jotka eivät ole vielä käyneet katsomassa. Olin heti alussa aika lannistunut ja pettynyt, kun ilmeni tämä dramaattinen perhedraama: isä ei ole työn vuoksi tarpeeksi kotona ja poika kärsii ja on vihainen siitä isälleen. Oi kamalaa. Lisäksi poika on vielä ihastunut tyttöön, joka aluksi huitelee aivan muiden poikien perässä - vaikka oli päivänselvää koko ajan, että lopussa heistä tulee pari. NIIN klisheista, niin ennalta arvattavaa. Olin pettynyt.

Sitten tulee teorioita, jotka ovat mielenkiintoisia ja vieläpä mahdollisiakin. Mieliala nousi hiukan, mutta laski samalla kun jenkkilän rantavesien lämpötilakin. Siis meriveden lämpötila laskee 13 astetta!! En thoudellakaan ollut uskoa korviani. Jo 5 lämpötila-asteen lasku olisi melkeinpä katastrofaalinen, mutta entäs sitten 13 astetta! Toinen tällainen TÄYSIN epäuskottava kohta tuli, kun niissä.. mitkänenytolikaan, mitä ei voi edes olla olemassa.. kun nämä supersolurintamat muodostuivat maan päällä, ja siellä oli myrskyn silmä.. niin siinä silmässä lämpötila laskeutui 10 astetta SEKUNNISSA?

Joku siellä kommentoi, että lopussa jääkausi olikin yhtäkkiä ohi ja niin pois päin.. mutta eihän se ollut. Myrsky oli ohi ja ulkona pystyi taas elää. Mutta jääkausi ei suinkaan ollut ohi, pystyihän ihmiset elämään hyvinkin 10 000 vuotta sitten jääkaudella, joten miksi ihmeessä eivät nykyaikana? Jääkausi alkoi, mutta jos koko jääkauden olisi sisällyttänyt elokuvaan, niin hohhoijaa.

Spoilivaara ohi.

Ja miettikää kun vieressä istuu henkilö, jonka isä on töissä ilmatieteenlaitoksella. Miettikää, millaista kommenttiraitaa siitä tuli joka ikiseen kohtaan. x)

No, komioita olivat myrskyt, vaikka olivatkin osin epäuskottavia. Juoni oli klisheinen, mutta pakollinen. Siedettävä elokuva, jonka katsoo mielellään hienojen efektien vuoksi. Pidin myös Ian Holmista, eli tästä vanhemmasta brittiläisestä tiedemiehestä. Hänen roolinsa tässä muistutti rooliaan The Fift Element (Puuttuva tekijä suomeksi, kai), ja Fifth Element kun sattuu olemaan yksi lempielokuvistani, niin mikäs siinä.. :)

Poissa Feelie

• Tosikko
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2004, 22:19:45 »
Hmm, kävin katsomassa tämän jonkin aikaa sitten. Erikoistehosteet olivat toteutettu loistavasti, ja muutenkin tunnelma oli "mahtipontinen" ja vaikuttava. Juoni oli sitten vähän kehnoa kamaa, erityisesti epäuskottavuuden tähden. Ei tähän voi enää lisätä mitään, toistamatta edellisten kommentteja.
 Leffan jälkeen oli huojentavaa kävellä elokuvateatterista ulos, ja katsoa kun aurinko paistoi ja ilma lämmin.

parempi-ananas

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2004, 13:48:19 »
Käytiin muutaman luokkakaverin kanssa kattomassa.. Suurin osa ei kyllä pitänyt, mutta minä pidin. Elokuvaa pitää katsoa pintaa syvemmälle, unohtaa pienet epäkohdat, ja löytää sen sisältämä vakavasti otettava varoitus. Luonto on voimakas ja jos emme ala nöyristellä sen edessä, se osoittaa kyllä joskus vihansa.

Näki, että elokuvan tekoon oli todella nähty vaivaa. Ja arvostukseni elokuvaa kohtaan voimistui vain, kun luin joistain lehdistä pari artikkelia siitä.

Joku kysyi, että miksi sudet hyökkäsivät ihmisten kimppuun. Ehkäpä ne eivät olleet saaneet mitään syötävää pitkään aikaan, ja kyllähän susi nälkäisenä ihmisen kimppuun hyökkää. Hyökkäähän ihminenkin ihmisen kimppuun jos on oikein nälissään..

Altana

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2004, 20:57:49 »
Kävin eilen kaverini kanssa katsomassa ja leffa oli parempi kuin odotin. Loppujen lopuksihan se keskittyi enemmän ihmisiin kuin erikoistehosteisiin, ja leffan sanomakin oli varsin ajankohtainen.

Eipä silti, jotkut kohdat kyllä nostattivat kulmakarvoja kohti kattoa. En sitten mitenkään voi uskoa, että jääkausi voi tulla parissa päivässä. Tietysti ilmastonmuutosta oli pitänyt nopeuttaa juonen vuoksi, mutta rajansa kaikella. Tai sitten niiden susien muuttuminen yhtäkkiä suunnilleen raivotautisiksi.

Erikoistehosteet olivat kyllä mahtavia (tornadot, tulvat), mutta ne mainitut sudet olivat suorastaan karmeita. Kun efekteihin kerran poltetaan rahaa kuin roskaa, olisi ne nyt voinut tehdä vähän huolellisemmin, etenkin liikkeet. Jotenkin ne näyttivät liukuvan paikasta toiseen ja lihakset liikkuivat liian sulavasti (jos joku nyt ymmärtää mitä tuolla tarkoitan... :) ).

Arvailimme kaverini kanssa ennen näytöstä montako klisettä leffasta löytyisi, ja oikeaan osuimme. Se sisälsi pakollisen presidentin/muun johtajan puheen ja Yhdysvaltojen lipun liehunnan. Anna amerikkalaisille tilaisuus tehdä katastrofielokuva, ja nuo jenkkikliseet löytyvät jokseenkin varmasti.

Eniten minua(/meitä) ärsyttivät kuitenkin verrattain pienet asiat.

- Oliko se Jackin ja Jasonin (?) teltta tehty betonista? Ulkona on pakkasta siinä -40 astetta, teltassa on pikkuruinen keitin ja miehillä näytti olevan yhtä lämmintä kuin talossa ainakin.
- Entäs sitten käsineet. Tai paremminkin niiden puute. Pakkasta on vaikka muille jakaa, mutta machosankarit juoksentelevat ilman hanskoja.

Johtopäätös: ei pitäisi tehdä lunta sisältäviä leffoja, jos on asunut kauan aikaa aurinkorannoilla. :)

Poissa inzu unicorn

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2004, 22:31:21 »
Minäkin olen nähnyt sen. Enkä tykännyt.

Se oli yhdellä sanalla ilmaisten -tylsä. Meinäsin nukahtaa, vaikka ne erikoistehosteet pauhasi ja järisytti salia. Lisäksi huomasin kiinnittäväni huomiota omaan penkkiini, miten epämukava se oli, ja se viimeisenä todistaa, miten kyllästyttävä elokuva oli.

Lainaus käyttäjältä: "Erlkönig"
Kyllä raivostutti kun Pohjois-Eurooppa kuitattiin kahdella lauseella, Aasiasta sama juttu. Australia mainittiin kerran eikä Afrikasta sanottu varsinaisesti mitään.

Niinpä. Japanistakin maimittiin vaan se, kun siellä satai jalkapallon kokoisia jäärakeita. Ja ne sudet oli pohjanoteeraus. Niin epäaitoja, että.

Miten ne Sam ynnä muut muuten pystyi juoksemaan sitä myskynsilmää pakoon? Onko se muka mahdollista? Ja kaikissa kohdissa ei hengityskään huurunnut.

Minä antaisin korkeintaan kaksi tähteä. Tai puolitoista. Olen nytkin niin negatiivisella tuulella, että tekee mieli haukkua.

menwendine

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2004, 13:05:58 »
Mä kävin kattomassa eilen ton kyseisen leffan. Mun odotukset oli tosi korkealla, ja totesin lopussa, että se oli hyvä! Mä pidin leffasta hirveesti ja kaverin kanssa todettiin, että sitten kun se leffa tulee videolla ja dvd:lle, niin sen voisi ostaa. Se oli hienosti toteutettu ja olin tyttyväine, vaikka välillä se olikin vähän "hurja". :) Mulla sai vesipullo kärsiä hiukan näin jälkeenpäin ajateltuna. Mä odotin erästä tiettyä traileria, että se tulisi ennen sitä leffaa ja tulihan se! Eli siis tietenkin Harry Potter, tämä oli kommentti, näin asiaan kuulumattomasti...;)

Cerena

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2004, 13:18:33 »
Olen nähnyt joo.
Jos olisin elokuva-arvostelija, antaisin ainakin 3 ja ½ tähteä. Vaikka tuo pätkä onkin haukuttu, minä ainakin pidin siitä!

Plussaa oli mahtavat tehosteet, ja käsikirjoitus oli hyvin hoidettu. Elokuva täytti katastrofileffan vaatimukset, eli huoli päähenkilöistä oli kokoajan päällä. (Spoil) Vaikka Lauran ja Samin pieni rakkaustarina oli loppuunkulutettu (Poika ihastuu tyttöön, tyttö ei oikein tiedä, mitä mieltä on pojasta, sitten jommallekummalle käy jotain, esim. meinaa hukkua, sitten suhde lähenee, tyttö sairastuu, poika tekee mitä tahansa tytön pelastamiseksi, ja kaikki päättyy hyvin.), se sopi leffaan. Ei mitään tavallisia jenkkiseksielokuvia, jossa keskitytään vain siihen, että päähenkilöt ovat sängyssä ainakin ½ elokuvasta.

Miinusta taas: Kaikki niskoittelevat presidentit olisi voinut jättää pois, niin vanha idea, kuin voi olla. Ja miten kaikki muut jäätyivät, mutta Samin isä ei, ku lähtee pelastamaan poikaansa??

Muuten oikein mukavaa katsottavaa!

Nazg

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2004, 17:19:23 »
Minun, kuten monen muunkin täällä, odotukset olivat korkealla. Olin nähnyt trailerin ensimmäisen kerran joulukuussa 2003, ja silloin sanoin siskolleni että "tuo on pakko mennä katsomaan!".
Ja mentiinhän me tuossa kaksi viikkoa sitten. Olenkasvanut tänä vuonna enemmän amerikanvastaiseksi, ja se vaikutti elokuvaelämykseeni suuresti. Nämä jenkkileffat pukkaavat olemaan patrioottisia, ja kaikki tapahtumat sijoittuvat USA:an. Muita maanosia ei tietysti ole olemassa.
Elokuvan idea li hyvä, juoni taas tylsä. Amerikkalaisia ehkä kauhistuttaa ja liikuttaa nähdä ne isot Hollywood-kirjaimet tullossa tuhotuksi, mutta minusta se oli lähinnä naurettava. "Waah, yksi USA:n maamerkeistä tulee tuhotuksi! Oi ei, mikä kauhea katastrooffi!!1"
Jäkäjäkä. Sama oli sen Los Angelesin (tai mikälie kaupungin) tullessa tornadojen pesäksi.
Ja huomasi että tämän leffan oli ohjannut mies Independence Dayn takana. Tällä kertaa UFO:jen kuolettavan tulen oli korvannut jättimäinen hyökyaalto.

Nope, minä en tykännyt, enkä todellakaan aio hankkia tätä DVD.lle. Jos pysytään kouluarvosanoissa, antaisin The Day After Tomorrow'lle arvosanaksi 4+.

Poissa kaappimörkö

• Vuotislainen
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2004, 01:12:50 »
Mie näin ekaa kertaa trailerin RotKin ensi-illassa ja jo sillon aattelin että "tuo on pakko päästä kattoo", ja nyt se on vihdoin ja viimein nähty ja ihan olin hyvillä mielin elokuvan jälkeen. [hirmu pitkä lause tuli...]Erikoistehosteet olivat laadukkaita kuten odotinkin, ja pidin myös elokuvan henkilöitten persoonista.
Mutta kuten aina, lopuksi jää myös jotain moitittavaa. Minua itseäni häiritsi miten Samista oli tehty "Teräsmies", joka ensin oli hukkua veteen ja paleltua, mutta kuitenkin jo jonkin ajan päästä kiipeili laivan ulkoseinillä ilman hanskoja ja raahasi loukkaantunutta ystäväänsä tulipalopakkasessa.
Että näin...
It´s over.

Timri

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Kesäkuu 28, 2004, 21:14:59 »
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

//Eleanír pisti spoilerin kuntoon :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2007, 10:30:47 kirjoittanut Eleanír »

Poissa xir

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2004, 21:28:27 »
Kävin katsomassa leffan viikko sitten, enkä omannut mitään ennakko-odotuksia, menin koska kaverini halusi nähdä kyseisen rainan. Salissa trailereita katsellessa kysyin vielä kaverilta, että mitä leffa koskee. Vastaukseksi sain "Maailmanloppua" ja innostuin. Ajatus maailmanlopusta on aina kiehtonut minua.

Erikoistehosteet olivat kylläkin upeat, ja tarina sinänsä ihan onnistunut - mistään luonnontieteellisistä faktoista en rupea puhumaan, koska en niistä mitään ymmärrä. Henkilöihin sen sijaan en saanut minkäänlaista otetta (tosin minulle tulee tämä tunne usein leffoja katsellessa - kirjat ovat siitä syystä paljon parempia). Siihen poikaan, Samiin, saatiin ehkä jonkinlaista syvyyttä, mutta sivuhenkilöihin ei sitten minkäänlaista.

Jos arvostelisin kouluarvosanoilla, antaisin kutosen. Ihan viihdyttävä, muttei todellakaan mikään mestariteos. Tarinan mukaan ujutetut vitsit eivät sinänsä sopineet tunnelmaan, mutta olivat oikeastaan ainut asia, mikä piti minut hereillä.

(Pakko vielä sanoa, että nauroin niitä susia ehkä jonkun kymmenen minuuttia. Aivan hervottomia!)

Arska

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Elokuu 30, 2004, 00:43:16 »
minä rakastin sitä, mutta se johtui luultavimmin siitä,että olen erikoistehostefriikki ja siinä oli niin hienot efektit ja niitä oli niin paljon että se jo riittää nostamaan leffan viiteen tähteen miun arvoasteikolla...se kylmyys oli käsinkosketeltava, minä värisin penkilläni koko ajan, ja olin ihan paniikissa muutenkin...puoli tuntia elokuvan jälkeen vielä vatsasta otti niin että huhhuh...
juoni aika perinteinen ja jonkinsortin selviytymis-happy ending, mutta toisaalta..minä pidän niistä!
anygays, hieno leffa, pitääpi varmaan vuokrata se kun tulee makuuneihin..^^

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #16 : Lokakuu 29, 2004, 14:21:32 »
Kirjoitin tänne topiciin joskus sata vuotta sitten... Mutta nyt olen nähnyt leffan, vajaa viikko sitten.

Ensimmäiseksi sanoisin, että erikoistehosteet olivat mainiot. Korkeat aallot olivat hienot, samoin pilvet ym. Ja se kylmän ilman eteneminen, joka näkyi muunmuassa kirjaston seinissä, lattiassa ja katossa. Se oli hieno. Pelottavaa, jos tuollainen sattuisi oikeasti täällä. Saisi juosta henkensä kaupalla karkuun kylmää ilmaa... :) Kaverini eivät tykänneet siitä, että jääkausi tuli siinä kuuden viikon aikana, koska se on aivan mahdotonta. Niin se taitaa olla, koko leffa oli hieman sellainen, että ei tuollaista voisi tapahtua noin nopeasti. Vaikka kaikki onkin mahdollista.

Sudet olivat tökeröitä. Näyttivät liikaa tietokoneanimaatioilta. En sano mitään näyttelijöistä enkä hahmoista, ne jätin vähemmälle, keskityin enemmän juuri erikoistehosteisiin.

Xeemu

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Lokakuu 29, 2004, 14:58:31 »
Tuosta kritiikistä, että jääkausi tulee liian nopeasti voisi sanoa sen verran, ettei ainakaan minua kiinnostaisi istua elokuvissa vuotta katsomassa kuinka mannerjää etenee.
Mikä minua kyllä häiritsi oli se, että kelkan paino hajottaa lasisen katon, mutta sitten kun siihen lyödään hakku niin ei käy mitään.

Itse elokuva oli kyllä ihan kohtalaisen hyvä. Erikoistehosteethan siinä pääosan veivät ja ne olivat kyllä ihan komean näköiset. Näyttelijätkin suoriutuivat ihan kohtalaisesti.

Poissa Leida

• Hanhensulkakynä
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Lokakuu 29, 2004, 20:10:03 »
No, olihan se ihan viihdyttävä. Aihe sinänsä oli mielenkiintoinen, juuri sitä tyyliä joka minua kiehtoo joten niiden mainioiden erikoistehosteiden kanssa se oli oikeastaan vallan mukava elokuva. Juoni nyt ei ollut mitenkään yllätyksellinen, mutta se ei minua sen suuremmin nyt häirinnyt. Alku oli vähän sekava, kun hypittiin milloin minnekin, enkä minä ainakaan tajunnut, että missä ollaan ja kuka puhuu. Muutenkin jäi henkilöt epäselviksi, jos Samia ei lasketa... Ja sitä koiraa, se oli ihana!Jotenkin jäi sellainen outo fiilis leffan jälkeen, koska periaatteessahan tämä voisi oikeastikin tapahtua. Ei ehkä kuitenkaan noin hurjalla vauhdilla, mutta periaatteessa...

Mutta ne sudet! Ihan uskomattoman järkyttäviä, en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa, kun ne laukkasivat, kuin mitkäkin monsterit siellä laivassa. Ja ne olivat ihmeellisen näköisiä kökköjä, niistä en tyksinyt tippaakaan. Oli ihan turha tunkea niitä koko elokuvaan.
"I believe you find life such a problem because you think there are the good people and the bad people", said the man. "You´re wrong, of course. There are, always and only, the bad people, but some of them are on opposite sides."
-Terry Pratchett: Guards! Guards!-

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
« Vastaus #19 : Joulukuu 17, 2004, 15:18:19 »
Vuokrasin leffan viime viikonloppuna, mutta en oikein pitänyt siitä. Alku oli todella huono ja oli melkein hiuskarvan varassa, etten lopettanut koko leffan katsomista, mutta ajattelin, että pakko tuijottaa loppuun, kun vuokrasin.

Näyttelijät ei olleet mitenkään erityisen hyviä. Jännittävähän se oli, kun ei kerrankaan tiennyt, miten se päättyy. Aika metka aihe toisaalta; uusi jääkausi. Olihan siellä sellaisia kohtia, joissa piti pidättää hengitystä, mutta se siitä. Antaisin sille kaksi tähteä.

Poissa Malakai

• metafora
  • Vuotislainen
  • Entäs nyt?
« Vastaus #20 : Joulukuu 17, 2004, 16:17:56 »
Juuh tulihan se leffa joskus elokuussa katottua... Kaverini pikkusisko piti synttärit ja kilttinä tyttönä kutsui minutkin, kun sentään tämä kaverini on ihan bestis... Tartuin toki ilmaislippuun ja niin sinne Tennispalatsin penkeille sitten jouduin.

Itseasiassa tykkäsin. Jossain leffan puolivälissä oli sellanen fiilis, että ei tämä voi mitenkään onnellisesti loppua, tämähän on täysi katastrofi. Mutta loppui kuin loppuikin suht onnellisesti. Ihan jees. Ei lempileffojani, mutta katsottavaa kamaa kyllä.

Koko koulumme yleisläppä oli kyllä leffassa ollut Frank, jonka näyttelijän nimeä en muista. Hän on kuin identtinen kaksonen koulumme opolle Eskolle. Kun hänen kasvonsa ensi kertaa näkyivät, minulle tuli semmoinen "valaistuksen" tunne: Eskooo... Lopputeksteistä piti vielä tarkistaa, ettei hän ollut näyttelemässä. Hän siis todella on identtinen! Samalla tavalla hiukset, samanlaiset kasvot, samanlainen olemus, sama ilme, samanlaiset vaatteet... Ihme...

Madara

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Tammikuu 12, 2005, 17:15:16 »
Tämä on pitkiin aikoihin huonoin näkemäni elokuva ja kun siihen on vielä käytetty noin paljon rahaa eikä ole saatu edes mielenkiintoista juonta...
Tämän elokuvan amerikkakeskeisyys ärsytti minua todella. Tietysti ymmärtää, että kun Amerikassa tehty elokuva, niin täytyy kotimaata näyttää, mutta piti sitten tunkea kaikki muutkin maanosat väkisellä mukaan etenkin kun maininnat olivat tyyppiä "Eurooppa jäätyi. Kaikki kuolivat. Uups." alkoi jurppia.
Erikoistehosteet olivat hienoja, mutta tästä todella näki, ettei ohjaaja ole koskaan käynyt pakkasessa. Ulkona on lumimyrsky, mitä tehdään? Nostellaan metallisia laatikoita autoon ilman hanskoja ja sitten lähdetään liikkeelle. Eikö tarjolla olisi ollut jotain vähän lumimyrskyssä toimivampaa vehjettä kuin auto? Niillä kun on hassu tapa jumittua hankeen, jos lunta on satanut yli puoli metriä, kuten tuolla. 30 asteen pakkasessa teltatkin ovat tietysti mukavan lämpiämiä...
Ja se kirjasto-kohtaus. Kuka ääliö polttaa kirjoja pysyäkseen lämpimänä? Paperihan tunnetusti palaa kauan ja siitä saa hyvän hiilloksen. Ei, vanhoihin puisiin huonekaluihin ei voi koskea.

Eniten minua kuitenkin häiritsivät hahmot. Joka hel*etin klisee hahmo oli tungettu mukaan. Oli fiksu isi, jolla ei ole aikaa pojalleen. Rakastava sairaanhoitaja äiti, joka jäi valvomaan sairasta lapsipotilastaan muiden lähtiessä. Poika, joka on rakastunut tyttöön. Tyttö, joka ei huomaa rakastunutta poikaa. Kaveri, jonka tehtävänä on seistä taustalla ja näyttää nörtiltä. Kilpailija, iso lihaksikas kaveri, joka kuitenkin tajuaa jättää edellä mainitun tytön rauhaan (lopulta). Suloinen kuolematon koira, jota tähän mennessä monet ovat jo ihqttaneet. Kaveri, joka uhraa henkensä, jotta isi pääsee poikansa luo. Kaveri, joka sairastuu isin ollessa menossa poikansa luo ja näin hidastaa matkaa... Joka ainoa kliseinen "tämä saa katsojat niiskuttamaan, sanomaan 'aaw'" hahmo oli tungettu tähän. Jos näillä hahmoilla olisi ollut tarkoitus, ne olisi voinut kestää, mutta kun ei ollut.

talvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Huhtikuu 18, 2005, 14:07:24 »
Onpas tätä elokuvaa haukuttu :( Noh, minä tulen antamaan kehuja.

Näin tämän elokuvan vihdosta viimein, olisin halunnut mennä katsomaan elokuviin, mutta en sitten viitsinyt yksinkään mennä, niin vuokrasin sitten eilen. Vaikka moni on sanonut tätä ihan huonoksi, niin minä kyllä pidin siitä, vaikka jotkin kohdat olivat tehty huonosti ja jotain puutteita oli. Mä en yleensäkään niin paljoa anna painoarvoa kaikille yksityiskohdille, ja siksi ehkä olen melkein ainut joka tästä tykkäsin.( Ja ylipäätään pidän kaikista elokuvista, joita muut ovat sanoneet huonoksi tai eivät muuten vaan pidä niistä) Aihe oli tosi mielenkiintonen, ja sitä oli kiva seurata, että miten se 'jääkausi' etenee. Olihan juoni sinäänsä ihan ennalta arvattavissa niin kuin joku jo totesi, mutta oli silti ihan kiva katsoa elokuvaa lopussa, kun ei näytetty aiemmin, että olivatko Sam ym. ihmiset selviytyneet kirjastossa.

Arwen's Light

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Huhtikuu 30, 2005, 22:05:20 »
Mä oon nähny sen leffan kolmisen kertaa. Ekal kerral se tuntu tosi jännält, tokal kerral ihan OK:lta, ja kolmannel kerral se sitte tuntuki ja ihan tylsält... onhan se ihan hyvä leffa, en sitä vastaan ainakaa oo...

Nassu

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Toukokuu 02, 2005, 16:12:09 »
Hyvä elokuva. Jes. Hyvää viihdettä. Vaikka kliseitä riittikin, pidin silti. Pidän vissiin sitten kliseistä jossain määrin xD !

Ainut asia joka ärsytti, oli juuri se Amerikka-keskeisyys. Vaikka toisaalta, jos tehdään suomalainen leffa jossa suomalaiset ovat pääosassa, niin eiköhän sekin olisi aika suomikeskeinen. Siis ymmärrän toisaalta.

Minusta se nuoren pojan ja tytön "rakkaus tarina" oli söpö, ne on tosi söötti pari :).

Minä pidän amerikkalaisista, laadukkaasti tehdyistä katastrofielokuvista. Tämä on juuri sellainen.

Nipsutin

• Ankeuttaja
« Vastaus #25 : Toukokuu 02, 2005, 16:44:16 »
Näin tämän ekaa kertaa Vammalan pienen Rio-leffateatterin pikku salissa, pappani kanssa. Tykkäsin siitä silloin tosi paljon. Luonnonmullistukset oltiin tehty todella vaikuttavan näköisiksi - oikea "erikoistehostespektaakkeli" millaiseksi sitä luonnehdittiinkin.
ja tietysti ihastuin heti ensinäkemältä Jake Gyllenhaaliin..tai tuttavallisemmin Jaksu Gyldeen, hehheh.. Se ihastus kesti tosin vain vuoden 2004 kesän läpi että silleen...köhköh

Eli silloin olin sitä mieltä, että leffa oli veretseisauttuvan jännä ja tosi makee erikoistehosteleffa. Nykyään pidän leffaa ihan hyvänä, ja onhan ne erikoistehosteet kieltämättä aika mahtavan näköisiä, mutta se ekakerran innostus on vähän laantunut. Eikä Jaksugylde näytä tosiaankaan niin komelta kuin silloin..hahaa..

Jos olisi pakko arvostella niin antaisin ehkä jotain kolme tähteä.

poro

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Lokakuu 22, 2005, 19:42:14 »
Katoin juuri toisen kerran the day after tomorrowin ja tällä kertaa elokuva mielitty minua. Ensimmäisellä kerralla elokuvissa ajattelin sitä vain tyhmänä jenkkileffana, mutta nyt älysin, että juonihan kertoo pelkistä jenkelistä, eikä koko maailman tapahtumista. =) (älyllistä, eikö totta?)

Näyttelijä suoritukset tietysti olivat hieman ylipontevia. Jack Hall, eli pelastava tiedemies isukki, oli turhan dramaattinen. Mutta sitten taas hänen poika! :PSam Hall (eli jake Gyllenhaal) oli aivan namu!

Juonihan oli tietysti ihan mukiin menevä ja elokuva kertoi tärkeistä asioista. Mutta saako se ihmiset toimimaan ja suojelemaaan yhteistä maailmaamme paremmin? sietää vain toivoa...

Drucella

• Ankeuttaja
Vs: Where will You be? (The Day after Tomorrow)
« Vastaus #27 : Maaliskuu 09, 2007, 15:04:16 »
Katsoimme elokuvan pari kuukautta sitten sellaisella mantsan tunnilla, kun olimme käsitelleet aihetta luonnonkatastrofit. Onneksi oli kolmoistunti, joten elokuvaa ei tarvinnut keskeyttää (paitsi välitunneille piti mennä).

SPOILAA Mutta elokuvasta sanoisin vielä noiden muiden klisheiden jatkoksi vielä sen, kun lopussa on, yllätys yllätys, kerrostalojen katolla muitakin selviytyneitä jenkkejä. Se Samin jengihän oli tyyliin ainoa, joka tiesi mitä tehdä kun on tulossa pyörre, jonka silmässä lämpötila laskee 5 astetta sekunnissa? Niin, amerikkalaisten helpotukseksi, oli New Yorkissa selvinnyt useampi kuin (kuinkas monta niitä nyt oli kaikenkaikkiaan) n. 10.

Elokuvahan oli silti aika surullinen ja ahdistava. Kun siellä Japanissa alkoi sataa niitä rakeita, ja kun osa niistä jenkeistä lähti poliisin mukana pois sieltä kirjastolta, ja he löytyivät myöhemmin kuolleina.

SPOILAUS LOPPUU

Hienojen tehosteiden avulla (ja olihan aihekin melko mielenkiintoinen) uppouduin mukaan niin, että välitunneille mennessä, kun silloin oli tosi kylmä, ajattelin vaan, että koskas se lumimyrsky tulee. Se elokuvassa eletty hätäännys ja huoli tarttui minuunkin. Kyllä, liiaksi ajateltiin vain jenkkejä, muut maat (tai maanosat) ohitettiin korkeintaan yhdellä virkkeellä... mutta oli se silti hyvä leffa. ;)

hillah

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Toukokuu 05, 2007, 18:40:04 »
Katsoin kyseisen leffan koulussa kuudennella luokalla. Leffa oli vapaa-ehtoinen ja ainoastaan minä ja kaverini katsoimme sitä tyhjässä pimeässä luokkahuoneessa, sillä aikaa kun muu luokka maleksi käytävillä. :D Oli syksy kun leffan katsoimme. Lisäksi olimme laittaneet sälekaihtimet kiinni, niin että tunnelma olisi parempi. (Kyllä, meillä oli melko rento opettaja kun antoi meidän tehdä kaikkea jänskää.)
Leffa oli kerrassaan mahtava; romanttisia kohtauksia, henkeä salppaavia/ jännittäviä kohtia oli paljon, muttei liikaa. Itseäni ei haitannut se että leffa oli melkein kokonaan erikoistehosteita. Opettajamme antoi tehtävän että pitää miettii leffan sanomaa, ja hän sanoi että leffantekijät ovat ottaneet tehtäväkseen kertoa tulevasta, niinhän on tapahtumassa!
Vaikka aurinko ensin kuumentaa maan, liialliset pilvet ja avaruusmassa pimentävät auringon jääkautta varten. (Oliko tää leffa arvostelu vai mantsan tunti?!) Mutta leffa on kerrassaan mahtava, jos et ole nähnyt, vuokraa. ;>

Poissa Pöpi Profeetta

• Ennustelija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I see you...
« Vastaus #29 : Heinäkuu 10, 2007, 13:04:07 »
Itse olen nähnyt tämän leffan vuosia sitten, mutta jaksan silti haukk... siis arvostella.

Leffa oli, kuten edellä mainittiinkin, kliseepommi ja jenkkikeskeinen. Mutta tämä voittaa kevyesti ohjaaja Emmerichin aikaisemman leffan, joka on elokuvallinen kalkkuna Godzilla. Molempien leffojen tarinoita vaivaavat kliseet, jenkkipatrioottisuus ja erikoistehostekeskeisyys. Tähtinä antaisin kaksi, ehkä puolitoista.

En minä tälläisiin leffoihin osaa suhtautua objektiivisesti, sori vaan.
"That is not dead which can eternal lie
And with strange aeons even death may die"

H. P. Lovecraft

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #30 : Lokakuu 24, 2007, 18:46:59 »
Katsoin maanantaina maikkarilta. Idea oli ihan hyvä, mutta kiinnostaisi tietää miten paljon se perustuu faktoihin. Esimerkiksi se
vaikuttaa aika oudolta.

Lisäksi oli aika outo se kohta jossa

Muoks. 25.10. Jotkut kohdat olivat visuaalisesti hienosti toteutettuja, kuten
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2007, 17:34:25 kirjoittanut Lady Asensio »
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Vampyyrityttö

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Marraskuu 02, 2007, 23:03:30 »
Tämä oli ihan mielenkiintoinen ja kyllähän se katsoi ihan mielellään ja toivottavasti oikeasti ei ikinä tapahdu niin. :) Katoin se myös maikkarilta ja olihan se ehkä vähän utoopinen, mutta ei se mitään.
SPOILAA
Todellakin se kohta lopussa kun ne tuli katoille oli outo. Ku ei ne tiennyt (luultavasti) siitä pyörteestä.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
« Vastaus #32 : Joulukuu 25, 2007, 05:15:41 »
Paitsi että oli törkeää väittää että se ko. Gutenbergin Raamattu olisi maailman ensimmäinen painettu kirja..

Käsittääkseni englannissa sanaa print voi käyttää nimenomaan Gutenbergin käyttämästä painotekniikasta jolloin väitettä voi tavallaan pitää tietyissä rajoissa totena. Vähän samaan tapaan kuin Gutenbergia sanotaan usein kirjanpainotaidon keksijäksi vaikka sekään ei varsinaisesti pidä paikkaansa.

Katsoin elokuvan äsken dvd:ltä. Kun kyse on yhdysvaltalaisesta katastrofielokuvasta niin tiesin odottaa täydellistä USA-keskeisyyttä, kliseitä ja epärealistisuutta. Mutta silti onnistuin pettymään elokuvaan aika lailla pahasti. Oikeastaan ainoastaan erikoistehosteet täyttivät odotukset. Henkilöhahmot olivat sen sijaan täysin yhdentekeviä enkä missään vaiheessa jaksanut erityisesti kiinnostua heidän kohtalostaan eivätkä suuret tunteet välittyneet ruudun toiselle puolelle. Ihmisten paikoin uskomaton typeryys meni lisäksi pahasti yli. Lisäksi tämän kokoluokan katastrofiin hahmoja oli turhan vähän, etenkin isä hääräsi vähän kaikessa mukana. Olisi voinut seurata useammankin ydinjoukon selviämistä.
Realismin suhteen oli otettu niin paljon vapauksia ettei elokuvalla ollut oikeastaan mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Erityisen ärsyttävää tässä on, ettei pseudotieteellinen roska olisi ollut monin paikoin edes välttämätöntä  vaan älyttömyyksiin oli päädytty jotta saadaan muutama näyttävä ja "jännittävä" kohtaus lisää. Jännittävä lainausmerkeissä koska ennalta-arvattavuudessa elokuva onnistui ylittämään lajityyppinsä keskiarvon eikä juuri mitään odottamatonta tapahtunut.
Minusta katastrofielokuvan pitäisi olla jännittävä jo itsessään ilman mitään ihmeellisiä lisäyksiä eikä tässä todellakaan onnistuttu siinä. Mielenkiintoista on myös se, että mitä suurempi katastrofi niin sitä enemmän vapauksia halutaan ottaa vaikka asian luulisi olevan juuri toisin päin. Jostain syystä nämä isot katastrofit eivät kuitenkaan tunnu kelpaavaan sellaisenaan elokuvien tekijöille. Tämän takia pidänkin yleensä enemmän katastrofielokuvista jotka keskittyvät yhteen laivaan, lentokoneeseen, rakennukseen tai muuhun sellaiseen.
Todelliseen ilmastonmuutokseen en liittäisi tätä mitenkään. Epäilen, että tekijöiden motiiveihin se on vaikuttanut hyvin pinnallisesti eikä yhtymäkohtia todellisuuteen ole sen vertaa, että tämän kehtaisi mainita samassa yhteydessä. Pelkään, että tällä annetaan päinvastoin aivan väärä kuva koko ilmastonmuutoksesta.